ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
10 січня 2023 року Справа № 360/6876/21
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Свергун І.О.,
за участі секретаря судового засідання Попової Н.І.,
представника відповідача Свердловської І.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Державного підприємства «Кремінське лісомисливське господарство» до Головного управління ДПС у Луганській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
08.11.2021 до Луганського окружного адміністративного суду надійшов позов Державного підприємства «Кремінське лісомисливське господарство» (далі - позивач, ДП «Кремінське лісомисливське господарство») до Головного управління ДПС у Луганській області (далі - відповідач, ГУ ДПС у Луганській області), в якому позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Луганській області № 1790/12320712 від 27.08.2021, яким накладено штрафну санкцію у розмірі 142731,68 грн, з них: за податковим зобов`язанням - 0 грн, за штрафними санкціями - 139810,84 грн та сума пені - 2920,84 грн;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Луганській області № 1791/12320712 від 27.08.2021, яким накладено штрафну санкцію у розмірі 39642,72 грн, з них: за податковим зобов`язанням - 23489,91 грн, за штрафними санкціями - 15863,32 грн та сума пені 289,49 грн.
В обґрунтування позову зазначено, що відповідачем було проведено документальну планову невиїзну перевірку позивача у період з 01.06.2021 по 14.07.2021 з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, правильності нарахування, обчислення та сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору за період з 01.04.2018 по 31.03.2021, за результатами якої складено акт від 21.07.2021 № 1997/12-32-07-12/00993604, на підставі якого було винесено оскаржені податкові повідомлення-рішення.
Позивач вважає спірні податкові повідомлення-рішення протиправними та необґрунтованими, такими, що винесені на підставі акта перевірки, проведеної з порушенням вимог закону.
Відповідно до пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України встановлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19). Постановою Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» установлено з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, з 19 грудня 2020 року до 31 серпня 2021 року на території України карантин, продовжено дію карантину, встановленого постановами Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».
Таким чином, на період з 19 грудня 2020 року до 31 серпня 2021 року на території України встановлено карантин, відповідно, діяв мораторій на проведення документальних перевірок платників податків, що було проігноровано органом контролю.
Крім того, порушено порядок проведення перевірок, визначений ст. ст. 75, 79-1, 86 Податкового кодексу України.
Так, керівника ДП «Кремінське ЛМГ» не було ознайомлено з планом-графіком перевірок, до якого включено першого.
Крім того, згідно даних офіційного сайту Державної податкової служби України (https://tax.gov.ua) розміщені плани-графіки проведення документальних планових перевірок платників податків на 2021 рік не містять інформації про призначену планову перевірку Державного підприємства «Кремінське ЛМГ», що підтверджує витяг з вказаного сайту з роздруківкою планів перевірок.
Крім того, в порушення вимог ст. 86 Податкового кодексу України відповідачем не направлено всі перелічені додатки до акту про результати документальної планової невиїзної перевірки № 1997/12-32-07-12/00993604, відсутні додатки 3, 5, 10, 15, 16 до акта перевірки, що підтверджує книга реєстрації вхідної кореспонденції та службова записка бухгалтера.
Відповідачем не направлено Кремінському ЛМГ акти про ненадання до перевірки окремих документів, на які є посилання в акті перевірки і які є додатками до акту перевірки, що підтверджує опис вкладення за кількістю аркушів.
Крім того, посадовці органу контролю відмовились здійснити реєстрацію про проведення перевірки в Журналі реєстрації перевірок ДП «Кремінське ЛМГ».
Під час перевірки протиправно змінено порядок її проведення на виїзну, що підтверджують дані акта перевірки, де викладено вимоги органу контролю про проведення інвентаризації необоротних активів, всіх основних фондів, товарно-матеріальних цінностей, основних засобів підприємства та присутність ревізорів при такій інвентаризації (стор. 5, 62, 75, 83 акта перевірки).
Відповідач вийшов за межі наказу від 19.05.2021 № 362-п «Про проведення документальної планової невиїзної перевірки Кремінського ЛМГ».
Згідно з означеним наказом визначено провести документальну планову невиїзну перевірку Державного підприємства «Кремінське лісомисливське господарство» з 01.06.2021 тривалістю 20 робочих днів. Перевірку провести за період з 01.04.2018 по 30.03.2021 з метою перевірки дотримання платником податків вимог податкового, валютного та іншого законодавства, правильності нарахування, обчислення та сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору, а також по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
В подальшому позивачу направлено повідомлення від 19.05.2021 № 243 про забезпечення надання необхідних документів.
Однак, за актом перевірки термін перевірки змінено і зазначено період - з 01.04.2018 по 31.03.2021.
Таким чином, відповідачем порушено порядок проведення документальної планової невиїзної перевірки, що має наслідком протиправність результатів такої перевірки, визнання акту перевірки недопустимим доказом у справі. Спірні податкові повідомлення-рішення також належать до скасування, оскільки акт перевірки не містить жодного посилання на первинні або інші документи, які зафіксовані в бухгалтерському та податковому обліку позивача та можуть підтвердити наявність виявлених порушень ст. ст. 124, 129 Податкового кодексу України.
Позивач зазначає, що в податкових повідомленнях-рішеннях № 1790/12320712 та № 1791/12320712 визначений термін несвоєчасного перерахування до бюджету до або під час виплати оподаткованого доходу працівникам податку на доходи та військового збору за період: травень 2019 року, серпень 2019 року та січень 2020 року, не співпадає з фактичними періодами виплати та перерахування таких податків, та виключає питання відповідальності за несвоєчасне перерахування таких.
Оскаржені податкові повідомлення-рішення № 1790/12320712 та № 1791/12320712 винесені безпідставно, за відсутності податкового боргу.
У податкових повідомленнях-рішеннях №№ 1790/12320712, 1791/12320712 від 27.08.2021 відповідач посилається на вимоги п. 124.2 ст. 124 ПК України, що не узгоджується зі змістом відповідальності, визначної у цій статті.
Положення статті 124 ПК України застосовується у разі, якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій. При цьому розмір такої санкції прямо залежить від часу затримки такої сплати.
В свою чергу, положеннями статті 125-1 ПК України встановлюється міра відповідальності за ненарахування та/або неутримання, та/або несплата (неперерахування), та/або нарахування, сплата (перерахування) не в повному обсязі податків платником податків, у тому числі податковим агентом, до або під час виплати доходу на користь нерезидента або іншого платника податків, при цьому відповідність розміру штрафних санкцій за вчинення такого порушення визначається (обчислюється) не з часу затримки такої несплати, як передбачено статтею 125-1 ПК, а з кількості разів допущених таких порушень протягом певного періоду часу. Тобто склад порушення передбачає, що нарахування, сплата чи утримання податку не відбулися до чи на момент виплати доходу.
Відтак, відповідно до змісту наведеної норми статті 125-1 ПК України відповідальність за порушення, передбачене цієї статтею, може мати місце лише у разі, коли платник податків, в тому числі податковий агент, допустив бездіяльність щодо нарахування, утримання та/або сплати (перерахування) податків до або під час виплати доходу на користь іншого платника, тобто, взагалі не виконав зазначених обов`язків або сплату податку здійснив після виплати доходу платнику податку, і має відмінність від складу правопорушення визначеного ст. 124 ПК України.
Крім того, стаття 124 ПК України викладена в новій редакції Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» № 466, який набув чинності з 23.05.2020 і не має зворотної дії у часі.
До 23.05.2020 ст. 124 ПК України визначала міру штрафної санкції за відчуження майна, яке перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу.
Зважаючи на період несвоєчасного перерахування до бюджету сум податку на доходи та військового збору визначені у оскаржуваних податкових повідомленнях-рішеннях, тобто з березня 2019 року до 23.05.2020, статтею 124 ПК України врегульовані відносини відповідальності за відчуження майна, що перебуває у податковій заставі і не стосуються несвоєчасності перерахування до бюджету сум податків.
Крім того, не підтверджена доказами умисність дій Кремінського ЛМГ, визначених за п. 124.2 ст. 124 ПК України.
Таким чином, означене, на думку позивача, виключає правомірність дій відповідача при притягненні Кремінського ЛМГ до штрафної санкції за п. 124.2 ст. 124 ПК України та веде до неправомірності винесених податкових повідомлень-рішень №№ 1790/12320712, 1791/12320712.
Крім того, Закон України від 13.05.2020 № 591-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)», який набрав чинності 29.05.2020, пересунув дату закінчення періоду штрафного мораторію на «останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19)».
Відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти позову, посилаючись на таке.
Підставою для проведення планової документальної невиїзної перевірки ДП Кремінське ЛМГ» є оприлюднений на офіційному веб-сайті ДПС України за посиланням https://tax.gov.ua/diyalnist-/plani-ta-zviti-roboti-/plani-ta-zviti-roboti/454940.html. план-графік документальних перевірок на 2021 рік. Позивача включено до Плану-графіку на 2021 рік, відповідна інформація міститься у Розділі І . Документальні планові перевірки платників податків - юридичних осіб плану графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2021 рік. Місяць початку проведення перевірки червень 2021 року.
Відповідно до плану-графіка на 2021 рік наказом ГУ ДПС у Луганській області від 19.05.2021 № 362-п «Про проведення документальної планової невиїзної перевірки» призначена перевірка ДП «Кремінське ЛМГ», код ЄДРПОУ 00993604, з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, правильності нарахування, обчислення та сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору за період з 01.04.2018 по 31.03.2021, а також по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, яка розпочалась 01.06.2021, тривалістю 20 робочих днів.
Наказ ГУ ДПС у Луганській області від 19 травня 2021 року № 362-п «Про проведення документальної планової невиїзної перевірки ДП «Кремінське ЛМГ» та повідомлення від 19.05.2021 № 243 прo проведення документальної планової перевірки ДП «Кремінське ЛМГ» 03.06.2021 направлено за адресою: Луганська область, Кремінський район, м. Кремінна, пул. Хвойна, буд. 1, рекомендованим листом з повідомленням про вручення та вручено позивачу 21.05.2021.
Термін проведення перевірки продовжувався з 01.07.2021 по 14.07.2021 на підставі наказу Головного управління ДПС у Луганській області від 17.06.2021 № 460-п.
Твердження позивача про не ознайомлення останнього з Планом-графіком проведення перевірок є необґрунтованим, оскільки чинним законодавством не передбачено ознайомлення платників про включення до Плану-графіку, який є у відкритому доступі.
Позивача у встановлений законом строк (відповідно до п. 77.4 ст. 77 ПК України) було повідомлено про проведення перевірки шляхом вручення повідомлення та наказу на проведення перевірки.
Також є необґрунтованими доводи позивача, викладені у п. 8 позовної заяви, стосовно зміни порядку проведення перевірки з «невиїзної» на «виїзну».
Пунктом 79.5 ст.79 ПК України передбачено, що за наявності письмового звернення платника податків замість невиїзної перевірки може проводитися документальні виїзна перевірка.
До податкового органу не надходило таке письмове звернення позивача. Крім того, документами, визначеними п. 79.2 ст. 79 ПК України (наказів, повідомлень, направлень), актом від 21.07.2021 № 1997/12-32-07-12/00993604 «Про результати документальної планової невиїзної перевірки Державного підприємства «Кремінське лісомисливське господарство», код ЄДРПОУ 00993604, номер телефону 380645431595, адреса електронної пошти tatyanasedikh0208@gmail.com підтверджено, що у позивача проведено саме «невиїзну» перевірку.
Щодо встановлення мораторію на проведення перевірок.
По-перше, Законом України від 17.03.2020 № 533-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України було доповнене пунктом 52-2 наступного змісту «Установити мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року, крім документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу».
Законом України від 13.05.2020 № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» було продовжено дію мораторію на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).
Постановою Кабінету Міністрів України № 89 від 03.02.2021 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірки» було скорочено строк дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши проведення таких видів перевірок юридичних осіб:
тимчасово зупинених документальних та фактичних перевірок, що були розпочаті до 18 березня 2020 р. та не були завершеними;
документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу;
документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 та/або 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Кодексу, суб`єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів/послуг (із переліку ризикових платників податків, визначених у межах роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України, утвореної відповідно до Постанови Верховної Ради України від 24 квітня 2020 р. № 568-IX);
документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;
документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 пункту 78.1 статті 78 Кодексу.
З приводу тверджень позивача, що положення Постанови КМУ № 89 від 03.02.2021 суперечать пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, зазначає, що за вимогами пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ передбачено, що установлений мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершуються дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім прямо передбачених випадків.
Тобто, вимоги пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України пов`язані та прямо відсилають до актів Кабінету Міністрів України, на підставі яких введений та продовжений у подальшому карантин.
Дію карантину введено постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2». Водночас, постановою Кабінету Міністрів України від 17.02.2021 № 104 «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України» продовжено дію карантину до 30.04.2021.
Відповідно до вимог п. 4 розділу II Закону України від 17.09.2020 № 909-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік»» на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, надано право Кабінету Міністрів України скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених відповідними законами України, прийнятими з метою запобігання виникненню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, крім випадків, коли зазначене може призвести до обмеження конституційних прав чи свобод особи.
На підставі вимог п. 4 розділу II Закону України від 17.09.2020 № 909-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік»» уряд прийняв Постанову № 89.
Відповідно до Постанови КМУ № 89 Уряд скоротив строк дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши проведення таких видів перевірок юридичних осіб: документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу.
Постанова КМУ від 03.02.2021 № 89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» не оскаржена у судовому порядку та не скасована. Зазначена постанова набрала чинності та підлягає виконанню відповідно до вимог ст. 52 Закону України «Про Кабінет Міністрів України».
Відповідач посилається, що в ході проведення перевірки було встановлено порушення податкового законодавства, на підставі чого винесено оскаржені податкові повідомлення-рішення.
Також зазначає, що журнал проведення перевірок позивачем не надавався. А присутність платника податків під час проведення документальної перевірки не є обов`язковою.
Щодо ненадання позивачу актів про ненадання до перевірки документів, складених податковим органом, то норми ПК України не передбачають процедури надання платнику податків копій таких актів.
Щодо виявлених порушень відповідач зазначає, що висновки зроблено на підставі наданих документів, які, на його думку, підтверджують наявність таких порушень.
Стосовно твердження позивача про неправомірність застосування штрафних санкцій в період дії мораторію під час карантину відповідач наголошує, що до оскаржених податкових повідомлень - рішень додано розрахунки штрафних санкцій, передбачених ст. 124 ПК України за несвоєчасну сплату, перерахування в неповному обсязі податку на доходи фізичних осіб та військового збору, в яких зазначено що з 01.03.2020 штрафні санкції до позивача не застосовано.
Враховуючи викладене, відповідач вважає, що оскаржені податкові повідомлення-рішення прийнято у відповідності до норм податкового законодавства, а отже, підстави для задоволення позову відсутні. Тому відповідач просить відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
У справі вчинено такі процесуальні дії.
Ухвалою суду від 12.11.2021 позов було залишено без руху для усунення недоліків. У встановлений судом строк позивачем недоліки було усунуто.
Ухвалою суду від 29.11.2021 відкрито провадження у справі, визначено розглядати справу за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 11.01.2022 відмовлено в задоволенні клопотання Державного підприємства «Кремінське лісомисливське господарство» про виклик і допит свідка, закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 01.02.2022.
У судовому засіданні 01.02.2022 розгляд справи було відкладено на 24.02.2022.
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та введенням воєнного стану наказом голови Луганського окружного адміністративного суду від 24 лютого 2022 року № 8/С-од, з метою збереження життя та здоров`я працівників Луганського окружного адміністративного суду, зупинено роботу Луганського окружного адміністративного суду з 24 лютого 2022 року до минування реальної загрози життя та здоров`я працівників суду.
З 02.05.2022 суд продовжив свою роботу у дистанційному режимі.
Ухвалою суду від 12.09.2022 запропоновано сторонам надати заяви про розгляд справи у письмовому провадженні.
Від представника позивача 21.09.2022 надійшла заява про розгляд справи без його участі.
Ухвалою суду від 15.12.2022 призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні.
У судовому засіданні представник відповідача заперечувала проти позову з підстав, викладених у відзиві.
Вислухавши пояснення представника відповідача, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 КАС України, суд встановив таке.
Позивач Державне підприємство «Кремінське лісомисливське господарство», код ЄДРПОУ 00993604, зареєстровано як юридичну особу, види діяльності - 02.40 Надання допоміжних послуг у лісовому господарстві, 01.70 Мисливство, відловлювання тварин і надання пов`язаних із ними послуг, 16.10 Лісопильне і стругальне виробництво, 16.24 Виробництво дерев`яної тари, 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням, 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля, на час розгляду справи зареєстровано за адресою: 19502, Черкаська обл., Черкаський р-н, місто Городище, вул. Героїв Чорнобиля, будинок 115.
На час виникнення спірних правовідносин позивач був зареєстрований за адресою: 92902, Україна, Луганська область, м. Кремінна, вул. Хвойна, буд. 1, та перебував на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Луганській області.
Відповідно до плану-графіка на 2021 рік наказом ГУ ДПС у Луганській області від 19.05.2021 № 362-п «Про проведення документальної планової невиїзної перевірки» призначена перевірка ДП «Кремінське ЛМГ», код ЄДРПОУ 00993604, з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, правильності нарахування, обчислення та сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору за період з 01.04.2018 по 31.03.2021, а також по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, яка розпочалась 01.06.2021, тривалістю 20 робочих днів.
Термін проведення перевірки продовжувався з 01.07.2021 по 14.07.2021 на підставі наказу Головного управління ДПС у Луганській області від 17.06.2021 № 460-п.
За результатами перевірки контролюючим органом складено акт від 21.07.2021 № 1997/12-32-07-12/00993604 (далі - акт перевірки), відповідно до якого встановлено порушення ДП «Кремінське ЛМГ» вимог податкового законодавства, зокрема:
- п.п. 168.1.2 та 168.1.5 п. 168.1 ст. 168, п.п. «а» п.171.2 ст.171, п.п. «а» п. 176.2 ст. 176 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (зі змінами та сповненнями) внаслідок чого несвоєчасно перераховано до бюджету суми самостійно і врахованого та утриманого податку на доходи фізичних осіб із сум заробітної плати та інших видів доходів, що нараховувались на користь фізичних осіб - платників податків у розмірі 3844323,06 грн., до або під час виплати доходу, в тому числі: за березень 2019 року - у розмірі 43061,35 грн.; за квітень 2019 року - у розмірі 98766,81 грн.; за травень 2019 року - у розмірі 95989,26 грн.; за червень 2019 року - у розмірі 130259,99 грн.; за липень 2019 року - у розмірі 105766,97 грн.; за грудень 2019 року - у розмірі 6573,48 грн.; за січень 2020 року - у розмірі 78825,48 грн.; за лютий 2020 року - у розмірі 198367,14 грн.; за березень 2020 року - у розмірі 213427,72 грн.; за квітень 2020 року - у розмірі 273939,43 грн.; за травень 2020 року - у розмірі 212381,83 грн.; за червень 2020 року - у розмірі 204379,50 грн.; за липень 2020 року - у розмірі 249471,63 грн.; за серпень 2020 року - у розмірі 194562,90 грн.; за вересень 2020 року - у розмірі 206907,11 грн.; за жовтень 2020 року - у розмірі 210502,24 грн.; за листопад 2020 року - у розмірі 281833,27 грн.; за грудень 2020 року - у розмірі 59505,73 грн.; за січень 2021 року - у розмірі 171135,77 грн.; за лютий 2021 року - у розмірі 243609,08 грн.; за березень 2021 року - у розмірі 265056,37 грн.;
- п.п. 1.4 та 1.6 розділу XX Перехідних положень, п.п. 168.1.2 та 168.1.5 п. 168.1 ст. 168, п.п. «а» п. 176.2 ст. 176 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VІ (зі змінами та доповненнями), внаслідок чого несвоєчасно перераховано до бюджету суми самостійно нарахованого та утриманого військового збору із сум заробітної плати та інших видів доходів, що нараховувалися на користь фізичних осіб - платників податків у розмірі 308516,24 грн. до або під час виплати доходу, в тому числі: за березень 2019 року - у розмірі 7357,41 грн.; за квітень 2019 року - у розмірі 5078,00 грн.; за травень 2019 року - у розмірі 6039,14 грн.; за червень 2019 року - у розмірі 17582,51 грн.; за липень 2019 року - у розмірі 9154,59 грн.; за січень 2020 року - у розмірі 8241,62 грн.; за лютий 2020 року - у розмірі 10668,94 грн.; за березень 2020 року - у розмірі 14964,97 грн.; за квітень 2020 року - у розмірі 19933,30 грн.; за травень 2020 року - у розмірі 17952,77 грн.; за червень 2020 року - у розмірі 16720,63 грн.; за липень 2020 року - у розмірі 20833,74 грн.; за серпень 2020 року - у розмірі 20944,40 грн.; за вересень 2020 року - у розмірі 17335,93 грн.; за жовтень 2020 року - у розмірі 17791,94 грн.; за листопад 2020 року - у розмірі 23722,63 грн.; за грудень 2020 року - у розмірі 30148,06 грн.; за січень 2021 року - у розмірі 14618,79 грн.; за лютий 2021 року - у розмірі 19426,87 грн.; не перераховано до бюджету, до або під час виплати оподатковуваного) доходу працівникам підприємства, самостійно нарахованого (утриманого) військового збору із сум заробітної плати та інших видів доходів за період з 01.04.2018 року по 31.03.2021 року у загальній сумі 23489,91 грн., в тому числі за відповідні періоди: за лютий 2021 року (залишок) - у розмірі 1146,37 грн.; за березень 2021 року - у розмірі 22343,54 грн.
На підставі акта перевірки від 21.07.2021 № 1997/12-32-07-12/00993604 Головним управлінням ДПС у Луганській області винесено оскаржені податкові повідомлення-рішення:
- податкове повідомлення-рішення № 179012320710 від 27.08.2021, за фактом несвоєчасного перерахування до бюджету до або під час виплати оподаткованого доходу працівникам підприємства сум самостійно нарахованого та утриманого податку на доходи фізичних осіб із сум заробітної плати та інших видів доходів, що нараховувались на користь фізичних осіб платників податків у розмірі 3844323,06 грн за період березень 2019-липень 2019, грудень 2019-березень 2021, яким застосовано штрафну санкцію у розмірі 142731 грн 68 коп., з них: за податковим зобов`язанням - 0 грн, за штрафними санкціями - 139 810,84 грн та сума пені - 2920,84 грн;
- податкове повідомлення-рішення № 179112320710 від 27.08.2021 за фактом несвоєчасного перерахування до бюджету сум самостійно нарахованого та утриманого військового збору із сум заробітної плати та інших видів доходів, у розмірі 308516,24 грн до або під час виплати оподаткованого доходу працівникам підприємства за період березень-липень 2019 року, січень 2020-лютий 2021 року та не перераховано до бюджету до або під час виплати оподатковуваного доходу працівникам підприємства самостійно нарахованого(утриманого) військового збору із сум заробітної плати та інших видів доходів у загальній сумі 23489,91 грн за період лютий 2021-березень 2021 р., яким застосовано штрафну санкцію у розмірі 39642,72 грн, з них: за податковим зобов`язанням - 23489,91 грн, за штрафними санкціями - 15863,32 грн та сума пені 289,49 грн.
Вирішуючи спір по суті, суд керується таким.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частинами першою-другою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Пунктом 75.1.2 Податкового кодексу України передбачено, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 № 533-IX внесено зміни у Податковий кодекс України, зокрема, підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України доповнено пунктом 52-2 такого змісту (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин):
«Установити мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім:
документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків;
документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу;
фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині:
обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
цільового використання пального та спирту етилового платниками податків;
обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу.
Інформація про перенесення документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіку проведення планових документальних перевірок мали розпочатися у період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), та на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" не були розпочаті, включається до оновленого плану-графіку, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, протягом 10 календарних днів з дня завершення дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).
Документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними, тимчасово зупиняються на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19). Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом.
На період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу.
Камеральна перевірка податкової декларації (крім податкової декларації з податку на додану вартість) за звітні (податкові) періоди березень - травень 2020 року, або уточнюючих розрахунків (крім уточнюючих розрахунків з податку на додану вартість), що були подані платниками податків протягом березня - травня 2020 року, може бути проведена лише протягом 60 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.
Стаття 29 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» передбачає, що карантин встановлюється та відміняється Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України № 1236 від 09.12.2020 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 17.02.2021 № 104) продовжено дію карантину до 30.04.2021.
Постановою Кабінету Міністрів України від 21.04.2021 № 405 продовжено дію карантину до 30.06.2021.
Постановою Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 611 продовжено дію карантину до 31.08.2021.
Отже, на час видання відповідачем наказу від 19.05.2021 № 362-п та проведення документальної планової невиїзної перевірки позивача діяв мораторій на проведення планових документальних перевірок відповідно до статті 77 ПК України.
Щодо посилання відповідача на постанову Кабінету Міністрів України про скорочення строку дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок суд зазначає таке.
Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 17.10.2002 № 17-рп (Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України щодо офіційного тлумачення положень статей 75, 82, 84, 91, 104 Конституції України (щодо повноважності Верховної Ради України) Верховна Рада України визначена в статті 75 Конституції України парламентом - єдиним органом законодавчої влади в Україні. Як орган державної влади Верховна Рада України є колегіальним органом, який складають чотириста п`ятдесят народних депутатів України. Повноваження Верховної Ради України реалізуються спільною діяльністю народних депутатів України на засіданнях Верховної Ради України під час її сесій. Визначення Верховної Ради України єдиним органом законодавчої влади означає, що жоден інший орган державної влади не уповноважений приймати закони. Верховна Рада України здійснює законодавчу владу самостійно, без участі інших органів.
Вища юридична сила закону полягає також у тому, що всі підзаконні нормативно- правові акти приймаються на основі законів та за своїм змістом не повинні суперечити їм. Підпорядкованість таких актів законам закріплена у положеннях Конституції України (ст. 8).
Згідно з частиною третьою статті 113 Конституції України Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України.
Так, підставою для здійснення перевірки відповідно до наказу Головного управління ДПС у Луганській області 19.05.2021 № 362-п «Про проведення документальної планової невиїзної перевірки» є, зокрема, постанова Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 № 89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок».
Дію карантину введено постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2». Постановою Кабінету Міністрів України від 17.02.2021 № 104 «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України» продовжено дію карантину до 30.04.2021. Постановою Кабінету Міністрів України від 21.04.2021 № 405 продовжено дію карантину до 30.06.2021, постановою Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 611 продовжено дію карантину до 31.08.2021 (період, в який було прийнято наказ про перевірку, та період, визначений для проведення перевірки).
Відповідно до пункту 2.1 статті 2 ПК України зміна положень цього Кодексу може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу.
Норма пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України в частині обмежень на проведення окремих видів перевірок є діючою та не скасованою. Карантин в Україні наразі також діє.
При цьому відповідач у якості підстави для проведення перевірки посилається на постанову Кабінету Міністрів України № 89 від 03.02.2021 «Про скорочення строку дії обмежень в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок», за якою йому дозволено здійснювати документальні планові перевірки відповідно до статті 77 ПК України.
Відповідно до пункту 5.2 статті 5 ПК України у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.
Пункт 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України є нормою вищої юридичної сили, ніж Постанова Кабінету Міністрів України № 89 від 03.02.2021, і суперечить останній, тому у відповідності до пункту 5.2 ПК України саме норми ПК України підлягають застосуванню у спірних правовідносинах.
Отже, судом установлено, що у зв`язку з дією мораторію у відповідача були відсутні підстави для призначення документальної планової невиїзної перевірки позивача.
За таких обставин спірні податкові повідомлення-рішення, прийняті за наслідками такої перевірки, мають бути визнані протиправними та скасовані.
Іншим доводам позивача щодо неправомірності нарахування сум спірними податковими повідомленнями-рішеннями, ненадання окремих документів до акта перевірки тощо суд не надає оцінку, оскільки, як зазначено судом, у відповідача були відсутні підстави для призначення перевірки у зв`язку з дією мораторію на проведення такої перевірки, а наведені позивачем доводи не впливають на результат вирішення спору.
Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів у суді правомірність оскаржених податкових повідомлень-рішень.
За таких обставин суд дійшов висновку про задоволення позову в повному обсязі.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду з позовом позивачем сплачено судовий збір у сумі 4540,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням від 20.09.2021 № 1198.
У зв`язку з задоволенням позову судові витрати зі сплати судового збору в сумі 4540,00 грн належать стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Державного підприємства «Кремінське лісомисливське господарство» (код за ЄДРПОУ 00993604, місцезнаходження: вул. Героїв Чорнобиля, будинок 115, місто Городище, Черкаський район, Черкаська область, 19502) до Головного управління ДПС у Луганській області (код за ЄДРПОУ 43143746, місцезнаходження: вул. Енергетиків, 72, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93400) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Луганській області від 27.08.2021 № 179012320710 та від 27.08.2021 № 179112320710.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Луганській області на користь Державного підприємства «Кремінське лісомисливське господарство» судові витрати зі сплати судового збору в сумі 4540,00 грн (чотири тисячі п`ятсот сорок грн 00 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складено 10 січня 2023 року.
Суддя І.О. Свергун
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.01.2023 |
Оприлюднено | 12.01.2023 |
Номер документу | 108315752 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на доходи фізичних осіб |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
І.О. Свергун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні