РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 січня 2023 року справа № 580/1340/22
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі головуючої судді Бабич А.М., розглянувши в залі суду в спрощеному письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства Хуторяночка до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправними дій і зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
У Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов Фермерського господарства Хуторяночка (20251, Черкаська область, м.Ватутіне, пр.Ватутіна, 13; код ЄДРПОУ 40914874) (далі позивач) до Головного управління ДПС у Черкаській області (Черкаська область, м.Черкаси, вул.Хрещатик, 235; код ЄДРПОУ 4314920) (далі відповідач), в якому з урахуванням заяви (вх. від 10.11.2022) просить:
визнати протиправними дії щодо прийняття податкових звітів щодо позивача, зареєстрованих в період з 26.06.2019 до 18.08.2021, за підписом померлого ОСОБА_1 та відмову у їх скасуванні в системі обліку поданої податкової звітності;
зобов`язати посадових осіб відповідача скасувати реєстрацію податкової звітності, поданої в період з 26.06.2019 до 18.08.2021 за підписом вказаної померлої особи, в системі обліку поданої податкової звітності;
стягнути з відповідача понесені ним судові витрати з оплати судового збору в сумі 4962,00грн.
Обґрунтовуючи зазначив, що за 2020 рік від 13.02.2020 №9023723129 (звітна), від 27.03.2020 №9064274573 (уточнююча), від 31.03.2020 №9066782689 (уточнююча) та за 2021 рік від 08.02.2021 №9016559624 (звітна) подані відповідачу за підписом невстановленої особи. У результаті подачі декларації плати за землю за 2020-2021 роки від імені померлої особи та правонаступника сума нарахованого податку подвоїлась. З метою уникнення виникнення заборгованості суму податків сплачено повторно, що безпідставно наносить збитки позивачу.
Згідно з протоколом розподілу судових справ від 16.02.2022 справу передано для розгляду судді Рідзелю О.А.
Ознайомившись із матеріалами позову вказаний суд виявив недоліки, які перешкоджають відкриттю провадження у справі. Зокрема зазначив, що заявлена позивачем вимога про визнання недійсним кваліфікованого електронного підпису в контексті обрання способу захисту і відновлення порушеного права, не узгоджується з визначеними у ст.5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) способами захисту порушених прав. Тому роз`яснив, що позивач має надати позовну заяву, оформлену відповідно до вимог ст.160 КАС України з додатками відповідно до кількості учасників справи. У зв`язку з цим ухвалою від 21.02.2022 суд залишив її без руху.
Наказом Черкаського окружного адміністративного суду від 09.03.2022 №30-О увільнено суддю ОСОБА_2 від роботи у зв`язку із призовом на військову службу під час мобілізації на особливий період.
17.03.2022 керівник апарату Черкаського окружного адміністративного суду виніс розпорядження №36, яким призначив повторний автоматизований розподіл адміністративної справи №580/1340/22 відповідно до ч.9 ст.31 КАС України.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу справу призначено до розгляду судді Бабич А.М.
Ухвалою від 17 березня 2022 року суд продовжив позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви. 17.10.2022 ухвалою суд надав позивачу строк 5 днів з моменту отримання цієї ухвали для усунення викладених у мотивувальній частині ухвали недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду від 15.11.2022 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати на виконання ст.12 КАС України правилами спрощеного позовного провадження. Встановлено відповідачу строк тривалістю п`ятнадцять днів з дня отримання копії ухвали для надання відзиву на позовну заяву. Вказану ухвалу відповідач отримав 24.11.2022, що підтверджується розпискою.
12.12.2022 від відповідача до суду надійшов відзив на адміністративний позов, в якому просив у задоволенні позову відмовити повністю. Обґрунтовуючи зазначив, що позивач подав до Звенигородської ДПІ ГУ ДПС у Черкаській області засобами електронного зв`язку податкові декларації з плати за землю - 3 за 2020 рік та 1 за 2021 рік, підписані електронним підписом керівника (уповноваженої особи) - Мирошніченка Віталія Анатолійовича. На момент подачі звітності електронний сертифікат ключа був дійсний, оскільки не був достроково скасований Центром сертифікації ключів. Відповідно до реєстраційних даних позивача, наявних в ІТС Податковий блок на дату подачі зазначеної звітності керівником та посадовою особою, що має право підпису, був ОСОБА_1 . Відомості щодо зміни облікових даних платника не надходили. Тому відсутні підстави для відмови від прийняття податкових декларацій з плати за землю, про які йдеться у позовній заяві.
22.12.2022 від позивача до суду надійшла відповідь на відзив, в якій просив позов задовольнити повністю. Стверджує, що з серпня 2019 року реєстраційний номер картки платника податків ОСОБА_3 у зв`язку зі смертю недійсний і повинен бути закритий. Тому не міг використовуватись для подання звітності, оскільки є обов`язковим реквізитом податкової звітності, який перевіряється податковим органом під час її прийняття. Вважає, що відповідач всупереч закону не виконав обов`язок звернутись до Акредитованого центру сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту про дострокове скасування сертифікату ключа Центром у зв`язку зі смертю підписувача, не надіслав на адресу позивача письмове повідомлення про відмову у прийнятті податкових декларацій із зазначенням причин такої відмови. Вказані податкові декларації, підписані накладенням на електронний документ кваліфікованого електронного підпису ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , недійсні та підлягають скасуванню. Інформація про зміну власника та керівника 19.08.2021 внесена до ЄДРПОУ. Тому інформація у відзиві, що дані про зміну облікових даних платника не подані, не відповідає дійсності. 05.10.2021 позивач, як голова господарства, подав податкові декларації про плату за землю за 2020 та 2021 роки через електронний кабінет платника податків, які відповідач прийняв без зауважень, та які сплачені в повному обсязі. За несвоєчасне подання звітів відповідач застосував штрафну санкцію. Сума нарахованого податку подвоїлась і з метою уникнення виникнення заборгованості сплачена повторно, що нанесло господарству збитки.
Оцінивши доводи сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає частковвому задоволенню, з огляду на таке.
Відповідно до копії виписки з ЄДРПОУ позивач (код ЄДРПОУ 40914874) зареєстрований як юридична особа. Основний вид діяльності - « 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур». Керівником зазначено ОСОБА_4 (запис 19.08.2021).
Засновником та головою позивача призначений ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 він помер, що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_1 .
Засобами електронного зв`язку до податкового органу подані податкові декларації з плати за землю за 2020 рік від 13.02.2020 №9023723129 (звітна), від 27.03.2020 №9064274573 (уточнююча), від 31.03.2020 №9066782689 (уточнююча) та за 2021 рік від 08.02.2021 №9016559624 (звітна), які підписані електронним підписом керівника (уповноваженої особи) - ОСОБА_1 . Вказані податкові декларації прийняті відповідачем, що підтверджується їх реєстрацією.
Листом від 18.10.2021 №20239/6/23-00-04-0610 відповідач на лист позивача від 07.10.2021 №1 щодо подання податкових декларацій з плати за землю за земельну ділянку площею 15,5262га (кадастровий номер 7121280800:03:004:0118) повідомив. Відповідно до даних інформаційної картки платника в АІС Податковий блок позивач перебуває на обліку у Звенигородській ДПІ. За період з 01.01.2020 до 01.10.2021 подані податкові декларації з плати за землю, а саме за 2020 рік звітна від 13.02.2020 та звітна від 05.10.2021, за 2020 рік уточнююча від 27.03.2020 та уточнююча від 31.03.2020, за 2021 рік звітна від 08.02.2021 та звітна від 05.10.2021.
Із листа відповідача від 08.12.2021 №24036/6/23-00-04-0610 суд установив, що позивач звертався до нього щодо скасування податкових декларацій з плати за землю за вказану вище земельну ділянку. Зазначеним листом відповідач повідомив, що достатнім підтвердженням справжності документа податкової звітності є наявність накладеного на електронний документ кваліфікованого електронного підпису. Тому вважає, що звітність подана правомірно і скасуванню не підлягає. Єдиною підставою для неприйняття податкової декларації засобами електронного зв`язку в електронній формі є недійсність кваліфікованого електронного підпису чи печатки такого платника, у тому числі із закінченням строку дії відповідного сертифіката відкритого ключа.
13.01.2022 відповідач прийняв податкове повідомлення-рішення №0002761805, яким наклав на позивача штраф за несвоєчасність подання податкової декларації з плати за землю за 2020 рік у сумі 340,00грн.
21.01.2022 позивач сплатив вказану суму штрафу, що підтверджується копією квитанції Приватбанку №0.0.2428437051.1.
Листом Ватутінський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Звенигородському районі Черкаської області від 26.01.2022 №49/23.1-04-05/21 повідомив позивачу, що включно до серпня 2019 року списки померлих громадян у Ватутінському відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Звенигородському районі Черкаської області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) щомісячно передані до Ватутінського відділення Звенигородської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ Міндоходів у Черкаській області.
Вважаючи протиправними дії відповідача щодо прийняття податкових звітів, зареєстрованих у період з 26.06.2019 до 18.08.2021, за підписом померлого ОСОБА_1 , позивач звернувся з позовом до суду.
Надаючи оцінку спірному рішенню, суд врахував таке.
Абзацом другим статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю визначає Податковий кодекс України (далі - ПК України) від 02 грудня 2010 року №2755-VI.
Відповідно до п.46.1. ст.46 ПК України податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску.
Додатки до податкової декларації є її невід`ємною частиною.
Згідно з абз.1 п.46.5. ст.46 ПК України форма податкової декларації встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до підп.підп.47.1.1.- 47.1.3. п.47.1. ст.47 ПК України відповідальність за неподання, порушення порядку заповнення документів податкової звітності, порушення строків їх подання контролюючим органам, недостовірність інформації, наведеної у зазначених документах, несуть:
юридичні особи, резиденти або нерезиденти України, які відповідно до цього Кодексу визначені платниками податків, а також їх посадові особи. Відповідальність за порушення податкового законодавства відокремленим підрозділом юридичної особи несе юридична особа, до складу якої він входить;
фізичні особи - платники податків та їх законні чи уповноважені представники у випадках, передбачених законом;
податкові агенти.
Отже, юридичні особи несуть відповідальність за неподання, порушення порядку заповнення документів податкової звітності, порушення строків їх подання контролюючим органам, недостовірність інформації, наведеної у зазначених документах.
Згідно з п.п.48.1, 48.2 ст.48 ПК України податкова декларація складається за формою, затвердженою в порядку, визначеному положеннями пункту 46.5 статті 46 цього Кодексу та чинному на час її подання.
Форма податкової декларації повинна містити необхідні обов`язкові реквізити і відповідати нормам та змісту відповідних податку та збору.
Обов`язкові реквізити - це інформація, яку повинна містити форма податкової декларації та за відсутності якої документ втрачає визначений цим Кодексом статус із настанням передбачених законом юридичних наслідків.
Пунктом 48.3 ст.48 ПК України визначено, що податкова декларація повинна містити такі обов`язкові реквізити:
тип документа (звітний, уточнюючий, звітний новий);
звітний (податковий) період, за який подається податкова декларація;
звітний (податковий) період, що уточнюється (для уточнюючого розрахунку);
повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові) платника податків згідно з реєстраційними документами;
код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;
реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);
місцезнаходження (місце проживання) платника податків;
найменування контролюючого органу, до якого подається звітність;
дата подання звіту (або дата заповнення - залежно від форми);
інформація про додатки, що додаються до податкової декларації та є її невід`ємною частиною;
ініціали, прізвища та реєстраційні номери облікових карток або інші відомості, визначені в абзаці сьомому цього пункту, посадових осіб платника податків;
підписи платника податку - фізичної особи та/або посадових осіб платника податку, визначених цим Кодексом, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).
Згідно з підп.підп. 48.5.1-48.5.3 п.48.5 ст.48 ПК України податкова декларація повинна бути підписана:
керівником платника податків або уповноваженою особою, а також особою, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації до контролюючого органу. У разі ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації безпосередньо керівником платника податку така податкова декларація підписується таким керівником;
Достатнім підтвердженням справжності документа податкової звітності є наявність оригіналу підпису уповноваженої особи на документі у паперовій формі або наявність накладеного на електронний документ кваліфікованого електронного підпису чи печатки платника податку.
фізичною особою - платником податків або його представником;
особою, відповідальною за ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації згідно із договором про спільну діяльність або угодою про розподіл продукції.
Отже, наявність накладеного на електронний документ кваліфікованого електронного підпису чи печатки платника податку є достатнім підтвердженням справжності документа податкової звітності.
Пунктом 48.7 ст.48 ПК України встановлено, що податкова звітність, складена з порушенням норм цієї статті, не вважається податковою декларацією, крім випадків, встановлених пунктом 46.4 статті 46 цього Кодексу.
Відповідно до п.п.49.1, 49.2 ст.49 ПК України податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.
Платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Цей абзац застосовується до всіх платників податків, в тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності.
Згідно з п.49.3 ст.49 ПК України податкова декларація подається за вибором платника податків, якщо інше не передбачено цим Кодексом, в один із таких способів:
а) особисто платником податків або уповноваженою на це особою;
б) надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
в) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".
Єдиною підставою для неприйняття податкової декларації засобами електронного зв`язку в електронній формі є недійсність кваліфікованого електронного підпису чи печатки такого платника податків, у тому числі у зв`язку із закінченням строку дії відповідного сертифіката відкритого ключа, за умови що така податкова декларація відповідає всім вимогам електронного документа, містить достовірні обов`язкові реквізити та надана у форматі, доступному для її технічної обробки.
Відповідно до п.49.4-1, 49.5 ст.49 ПК України кваліфікований надавач електронних довірчих послуг центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, безоплатно надає платникам податків кваліфіковані електронні довірчі послуги.
У разі надсилання податкової декларації поштою, платник податку зобов`язаний здійснити таке відправлення на адресу відповідного контролюючого органу не пізніше ніж за п`ять днів до закінчення граничного строку подання податкової декларації, визначеного цією статтею, а при поданні податкової звітності в електронній формі, - не пізніше закінчення останньої години дня, в якому спливає такий граничний строк.
Наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 №557 затверджено Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами (далі Порядок №557).
Згідно з п.п.1, 2 розділу ІІ Порядку №557 суб`єкти електронного документообігу, які здійснюють його на договірних засадах, самостійно визначають режим доступу до електронних документів, що містять конфіденційну інформацію, та встановлюють для них систему (способи) захисту. В інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних системах, які забезпечують обмін електронними документами, що містять державні інформаційні ресурси або інформацію з обмеженим доступом, повинен забезпечуватися рівень захисту цієї інформації, який відповідно до законодавства має відповідати ступеню обмеження доступу до неї.
Автор створює електронні документи у строки та відповідно до порядку, що визначені законодавством для відповідних документів в електронному та паперовому вигляді, із зазначенням всіх обов`язкових реквізитів та з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису чи печатки, керуючись цим Порядком, а також Договором (крім фізичних осіб, які не є самозайнятими особами).
Створення електронного документа завершується накладанням на нього кваліфікованого електронного підпису підписувача (підписувачів) та печатки (за наявності).
Автор має право отримати кваліфіковану електронну довірчу послугу у будь-якого кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг.
Пунктом 3 розділу ІІ Порядку №557 встановлено, що після накладання кваліфікованого електронного підпису автор здійснює шифрування електронного документа з дотриманням вимог до форматів криптографічних повідомлень, затверджених в установленому законодавством порядку, та надсилає його у форматі (стандарті) з використанням телекомунікаційних мереж до адресата протягом операційного дня.
Відповідно до п.п.5, 6 розділу ІІ Порядку №557 у разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка.
Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня.
Згідно з п.7. розділу ІІ Порядку №557 автоматизована перевірка електронного документа включає:
перевірку правового статусу кваліфікованого електронного підпису чи печатки відповідно до частини другої статті 18 Закону України "Про електронні довірчі послуги";
перевірку обов`язковості та послідовності накладання на електронний документ кваліфікованого електронного підпису чи печатки підписувачів у встановленому порядку;
перевірку відповідності електронного документа затвердженому формату (стандарту);
перевірку наявності обов`язкових реквізитів;
перевірку права підпису електронного документа підписувачем.
Отже, відповідач, як контролюючий орган, після надходження електронного документа зобов`язаний здійснити його автоматизовану перевірку, яка зокрема включає перевірку правового статусу кваліфікованого електронного підпису чи печатки відповідно до частини другої статті 18 Закону України "Про електронні довірчі послуги" та перевірку права підпису електронного документа підписувачем.
Пунктом 13 розділу ІІ Порядку №557 визначено, що оригіналом електронного документа вважається електронний примірник такого документа з обов`язковими реквізитами, у тому числі з кваліфікованим електронним підписом чи печаткою підписувача (підписувачів) відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги".
Оригінал електронного документа має забезпечувати підтвердження його цілісності та справжності у порядку, визначеному законодавством (у визначених законодавством випадках може бути пред`явлений у візуальній формі відображення, у тому числі у паперовій копії).
Відповідно до п.23 ст.1 Закону України від 5 жовтня 2017 року №2155-VIII Про електронні довірчі послуги (далі- ЗУ №2155-VIII) кваліфікований електронний підпис - удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.
Згідно з ч.1 ст.25 ЗУ №2155-VIII кваліфікований сертифікат відкритого ключа не пізніше ніж протягом двох годин скасовується суб`єктом, який видав сертифікат, у разі:
1) подання користувачем електронних довірчих послуг заяви про скасування виданого йому кваліфікованого сертифіката відкритого ключа в будь-який спосіб, що забезпечує підтвердження особи-користувача;
2) надходження до суб`єкта, який видав сертифікат, документа, що підтверджує:
смерть фізичної особи - підписувача;
припинення діяльності створювача електронної печатки;
зміни ідентифікаційних даних користувача електронних довірчих послуг;
факт державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця чи припинення діяльності в установленому законодавством порядку юридичної особи;
надання користувачем електронних довірчих послуг недостовірних ідентифікаційних даних під час формування його кваліфікованого сертифіката відкритого ключа;
факт компрометації особистого ключа користувача електронних довірчих послуг, виявлений самостійно користувачем або контролюючим органом під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері електронних довірчих послуг;
набрання законної сили рішенням суду про скасування кваліфікованого сертифіката відкритого ключа, оголошення підписувача померлим, визнання безвісно відсутнім, недієздатним, обмеження його цивільної дієздатності, визнання користувача електронних довірчих послуг банкрутом.
Отже, суб`єкт, який видав сертифікат зобов`язаний скасувати кваліфікований сертифікат відкритого ключа не пізніше ніж протягом двох годин, у разі надходження до нього, документа, що підтверджує смерть фізичної особи підписувача.
Відповідно до ч.ч.4, 5 ст.25 ЗУ №2155-VIII кваліфікований сертифікат відкритого ключа вважається скасованим з моменту зміни суб`єктом, який видав сертифікат, статусу кваліфікованого сертифіката відкритого ключа на скасований. Скасований кваліфікований сертифікат відкритого ключа поновленню не підлягає.
Факт смерті особи, на чиє ім`я виданий кваліфікований електронний підпис, означає втрату його дійсності. Водночас технічно це потребує часу для обміну між органами державної влади відповідною інформацією. У цьому контексті суд врахував вказаний вище лист Ватутінського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Звенигородському районі Черкаської області від 26.01.2022 №49/23.1-04-05/21, що включно до серпня 2019 року списки померлих громадян у Ватутінському відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Звенигородському районі Черкаської області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) щомісячно передані до Ватутінського відділення Звенигородської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ Міндоходів у Черкаській області. Тобто, контролюючий орган знав про факт смерті особи, якій видав кваліфікований електронний підпис та мав згідно з ч.1 ст.25 ЗУ №2155-VIII обов`язок скасувати його.
Крім того, засобами електронного зв`язку до податкового органу подані звітні податкові декларації з плати за землю за 2020 рік та 2021 рік двічі своєчасно за підписом померлого керівника позивача та несвоєчасно за електронним підписом іншого керівника позивача згідно з ЄДРПОУ. Кожна прийнята податковим органом. Щодо несвоєчасної нарахований штраф, сплачений позивачем у добровільному порядку. Отже, доводи позивача про те, що фактом подвійного подання /прийняття звітності за 2020-2021 роки подвоїлися його податкові зобов`язання за один і той же звітний період, обгрунтовані.
Згідно з п.49.8 ст.49 ПК України прийняття податкової декларації є обов`язком контролюючого органу. Під час прийняття податкової декларації уповноважена посадова особа контролюючого органу, в якому перебуває на обліку платник податків, зобов`язана перевірити наявність та достовірність заповнення всіх обов`язкових реквізитів, передбачених пунктами 48.3 та 48.4 статті 48 цього Кодексу. Інші показники, зазначені в податковій декларації платника податків, до її прийняття перевірці не підлягають.
Отже, відповідач зобов`язаний прийняти податкову декларацію, яка надійшла засобами електронного зв`язку в електронній формі, а єдиною підставою для її неприйняття є недійсність кваліфікованого електронного підпису чи печатки такого платника податків, у тому числі у зв`язку із закінченням строку дії відповідного сертифіката відкритого ключа. Тому належне врядування щодо своєчасного встановлення відповідачем недійсності електронного ключа впливає на належне виконання вимог щодо прийняття податкової звітності7
Пунктом 49.9 ст.49 ПК України визначено, що за умови дотримання платником податків вимог цієї статті посадова особа контролюючого органу, в якому перебуває на обліку платник податків, зобов`язана зареєструвати податкову декларацію платника датою її фактичного отримання контролюючим органом.
За умови дотримання вимог, встановлених статтями 48 і 49 цього Кодексу податкова декларація, надана платником, також вважається прийнятою:
за наявності на всіх аркушах, з яких складається податкова декларація та, за бажанням платника податків, на її копії, відмітки (штампу) контролюючого органу, яким отримана податкова декларація, із зазначенням дати її отримання, або квитанції про прийняття податкової декларації у разі її подання засобами електронного зв`язку, або поштового повідомлення з відміткою про вручення контролюючому органу, у разі надсилання податкової декларації поштою;
у разі, якщо контролюючий орган із дотриманням вимог пункту 49.11 цієї статті не надає платнику податків повідомлення про відмову у прийнятті податкової декларації або у випадках, визначених цим пунктом, не надсилає його платнику податків у встановлений цією статтею строк.
Згідно з підп.підп.49.11.1.- 49.11.2 п.49.11 ст.49 ПК України у разі подання платником податків до контролюючого органу податкової декларації, заповненої з порушенням вимог пунктів 48.3 та 48.4 статті 48, а також недотримання вимог абзаців першого - третього пункту 49.4 статті 49 цього Кодексу, контролюючий орган зобов`язаний надати такому платнику податків письмове повідомлення про відмову у прийнятті його податкової декларації із зазначенням причин такої відмови:
у разі отримання такої податкової декларації, надісланої поштою або засобами електронного зв`язку, - протягом п`яти робочих днів з дня її отримання;
у разі отримання такої податкової декларації особисто від платника податку або його представника - протягом трьох робочих днів з дня її отримання.
Відповідно до п.49.15 ст.49 ПК України податкова декларація вважається неподаною за умови порушення норм пунктів 48.3 і 48.4 статті 48, абзаців першого - третього пункту 49.4 статті 49 цього Кодексу та надання або надсилання контролюючим органом платнику податків повідомлення про відмову у прийнятті його податкової декларації, зокрема засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" для податкових декларацій, поданих у такий спосіб.
Отже, маючи інформацію про те, що фізична особа, якій виданий кваліфікований електронний підпис, померла, контролюючий орган окрім обов`язку припинити дію такого підпису зобов`язаний був відмовити у прийнятті підписаних ним декларацій, позаяк очевидно, що він вчинений іншою, аніж власник, особою. Звертаючись до відповідача листом про скасування таких декларацій, позивач мав законне сподівання на усунення відповідних порушень.
Тому суд дійшов висновку про обгрунтованість позовних вимог про визнання протиправними дій щодо прийняття податкових звітів, підписаним кваліфікованим електронним підписом померлого керівника позивача - ОСОБА_1 , саме в частині заявлених у позовній заяві доводів - щодо декларацій з плати за землю податкові декларації з плати за землю за 2020 рік від 13.02.2020 №9023723129 (звітна), від 27.03.2020 №9064274573 (уточнююча), від 31.03.2020 №9066782689 (уточнююча) та за 2021 рік від 08.02.2021 №9016559624 (звітна), відмову у їх скасуванні в системі обліку поданої податкової звітності. Оскільки чинне законодавство не передбачає іншого легального механізму усунення такого порушення, наявні підстави зобов`язати відповідача скасувати таку реєстрацію.
В іншій частині позовні вимоги не обгрунтовані.
Понесені позивачем судові витрати, підтверджені платіжним дорученням від 11.02.2022 №4 про сплату судового збору в розмірі 4962,00грн підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача відповідно до ст.139 КАС України пропорційно задоволеній частині позовних вимог - половина.
Керуючись ст.ст.2-20, 72-78, 132-139, 242-245, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
1.Адміністративний позов Фермерського господарства Хуторяночка задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Черкаській області (Черкаська область, м.Черкаси, вул.Хрещатик, 235; код ЄДРПОУ 4314920) щодо прийняття від Фермерського господарства Хуторяночка (20251, Черкаська область, м.Ватутіне, пр.Ватутіна, 13; код ЄДРПОУ 40914874) податкових декларацій з плати за землю за 2020 рік від 13.02.2020 №9023723129 (звітна), від 27.03.2020 №9064274573 (уточнююча), від 31.03.2020 №9066782689 (уточнююча) та за 2021 рік від 08.02.2021 №9016559624 (звітна), підписані кваліфікованим електронним підписом померлого керівника - ОСОБА_1 , відмову у їх скасуванні в системі обліку поданої податкової звітності та зобов`язати скасувати реєстрацію такої податкової звітності.
2. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області (Черкаська область, м.Черкаси, вул.Хрещатик, 235; код ЄДРПОУ 4314920) на користь Фермерського господарства Хуторяночка (20251, Черкаська область, м.Ватутіне, пр.Ватутіна, 13; код ЄДРПОУ 40914874) частину судових витрат зі сплати судового збору за звернення позовною заявою до окружного адміністративного суду в розмірі 2481,00грн (дві тисячі чотириста вісімдесят одну гривню нуль копійок)
3. Копію рішення направити учасникам справи.
4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.
Суддя Анжеліка БАБИЧ
Рішення в повному обсязі виготовлене та підписане 10.01.2023.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.01.2023 |
Оприлюднено | 12.01.2023 |
Номер документу | 108317784 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Анжеліка БАБИЧ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні