Рішення
від 11.01.2023 по справі 140/7844/22
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 січня 2023 року ЛуцькСправа № 140/7844/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Ковальчука В.Д., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Приватного підприємства Укрторгкомплект до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство Укрторгкомплект (далі ПП Укрторгкомплект, позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач 2) про визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області від 28.09.2022 №7399669/35123710 про відмову у реєстрації податкової накладної від 22.02.2022 №55 та зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну від 22.02.2022 №55 в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН).

Позивач вважає оскаржуване рішення від 28.09.2022 №7399669/35123710 про відмову у реєстрації податкової накладної від 22.02.2022 №55 протиправним, оскільки ПП Укрторгкомплект з метою підтвердження фактичного здійснення господарської операції, за результатами якої була складена спірна податкова накладна, було надано контролюючому органу увесь пакет первинних документів, наявних у підприємства, та які передбачені пунктом 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову у реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520. Такі документи відповідають один одному та в сукупності повністю відображають та підтверджують господарську операцію.

У квитанції від 14.07.2022 про зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН. Сформована у такий спосіб комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, яка за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.

Також звертає увагу на те, що в оскаржуваному рішенні не підкреслено документи, які не надані платником податків, що є порушенням форми такого рішення. Зазначення у додатковій інформації рішення про те, що товарно-транспортні накладні оформлені неналежним чином, оскільки відсутні підписи водіїв, не відповідає дійсності

З метою ефективного захисту порушеного права просить визнати протиправним та скасувати рішення відповідача 1 від 28.09.2022 №7399669/35123710, а також зобов`язати відповідача 2 зареєструвати в ЄРПН податкову накладну від 22.02.2022 №55.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 30.11.2022 відкрито провадження у справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

У відзиві на позовну заяву представник відповідач позовних вимог не визнав з тих підстав, що оскаржуване рішення прийнято у зв`язку із ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

В графі додаткова інформація зазначено: товарно-транспортні накладні оформлені неналежним чином: відсутні підписи водіїв. Невідповідність між первинними документами (розрахунковими документами/видатковою накладною/податковою накладною).

Надана до комісії регіонального рівня ТТН №Р85 від 24.02.2022 є нечитабельною, з якої неможливо встановити, номер посвідчення водія, а також його підпис.

У зв`язку з цим позивач не довів факту надання послуг перевезення та правильність і достовірність документів щодо перевезення.

Крім того, згідно виписки з банку за 22.02.2022 оплата здійснена від ТзОВ Клевер Сторс для ПП Укрторгкомплект на суму 700 000 грн, видаткова накладна № СФ-0000085 від 24.02.2022 та податкова накладна №55 від 22.02.2022 складені на суму 683 642,44 грн, шо свідчить про невідповідність документів, наданих до комісії регіонального рівня.

З урахуванням викладеного вважає, що оскаржуване рішення є обґрунтованим та прийнятим з дотриманням вимог чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини.

Також зазначає, що повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.

З урахуванням зазначеного представник відповідачів просить в задоволенні адміністративного позову відмовити повністю, а розгляд справи здійснювати за участі представника ГУ ДПС у Волинській області.

У відповіді на відзив позивач просить позов задовольнити повністю з підстав, наведених у позові, оскільки відзив представника відповідачів не спростовує доводів позивача. Додатково звертає увагу на те, що ТТН №Р85 від 24.02.2022 містить підпис водія, а про нечитабельність цієї ТТН не було зазначено в рішенні комісії регіонального рівня, а тому не міг про це здогадатися та додати до скарги кращу копію товарно-транспортної накладної. ТзОВ Клевер Сторс здійснило оплату за обладнання у сумі 700 000,00 грн згідно рахунків на оплату №СФ-000037 від 27.01.2022 у сумі 16 357,56 грн, № СФ-00000085 від 21.02.2022 в сумі 683 642,44 грн, про що листом від 22.02.2022 повідомило ТзОВ Клевер Сторс. У зв`язку із оплатою за обладнання на суму 683 642,44 грн (за правилом першої події) складено спірну податкову накладну.

Також враховуючи те, що реєстрацію податкової накладної було зупинено на тій підставі, що ПП Укрторгкомплект відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, до письмових пояснень, серед інших копій документів також було додано копію рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області про невідповідність платника податку - ПП Укрторгкомплект критеріям ризиковості платника податку №59096 від 06.09.2022. Зазначене рішення (разом з усіма наданими позивачем копіями документів, що підтверджують господарську операцію) спростовує відповідність позивача критеріям ризиковості платника податків, в тому числі і п. 8 Критеріїв.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 11 січня 2023 року відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідачів про розгляд справи у судовому засіданні з викликом сторін.

Суд, перевіривши доводи сторін у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.

ПП Укрторгкомплект зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним видом економічної діяльності якого є: 46.69 оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням, що підтверджується копією Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 16.12.2021.

Між ТзОВ Клевер Сторс (покупець) та ПП Укрторгкомплект (постачальник) укладено договір поставки № 11/02/20-01 від 11.02.2020, відповідно до умов якого постачальник зобов`язується передати торговельне обладнання, надалі - Обладнання, у власність покупцеві, а покупець зобов`язується прийняти обладнання в кількості і номенклатурі, узгодженій сторонами у замовленнях або рахунках, та сплатити його вартість на умовах даного договору.

В угоді від 11.02.2021 про внесення змін до договору поставки № 11/02/20-01 від 11.02.2020 сторони погодили додати п.2.5 договору, виклавши його в наступній редакції: Покупець має право здійснити передоплату в розмірі 100% (сто відсотків) від загальної суми відповідної Специфікації.

На виконання умов договору поставки ПП Укрторгкомплект склало покупцю рахунок на оплату № СФ-00000085 від 21 лютого 2022 року на поставку торговельного обладнання на загальну суму з ПДВ 683 642,44 грн.

За торговельне обладнання на виконання договору поставки № 11/02/20-01 від 11.02.2020 ТзОВ Клевер Сторс здійснило оплату ПП Укрторгкомплект у сумі 700 000,00 грн, що підтверджується копією платіжного доручення № 1042 від 22.02.2022.

За наслідками вищенаведеної господарської операції ПП Укрторгкомплект склало та направило на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну від 22.02.2022 №55 на суму 683 642,44 грн з ПДВ.

В подальшому позивач здійснив поставку покупцю торговельного обладнання, що підтверджується зокрема видатковою накладною № СФ-0000085 від 24 лютого 2022 року, товарно-транспортними накладними №Р85 від 24 лютого 2022 року №№1, 2, 3.

Відповідно до квитанції від 14.07.2022 №9126383201 реєстрація вказаної податкової накладної була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України у зв`язку із тим, що платник податку, яким подано для реєстрації податкову накладну в ЄРПН, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

У квитанції також було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Для підтвердження реєстрації податкової накладної від 22.02.2022 №55 позивач подав до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 20.09.2022 №1 разом із поясненнями та копіями документів на підтвердження реальності здійснення господарської операції в кількості 40 додатків, зокрема: договір поставки № 11/02/20-01 від 11.02.2020; рахунок на оплату № СФ-00000085 від 21 лютого 2022 року; видаткову накладну № СФ-0000085 від 24 лютого 2022 року, товарно-транспортні накладні №Р85 від 24 лютого 2022 року №№1, 2, 3; платіжне доручення № 1042 від 22.02.2022; банківську виписку по рахунку ПП Укрторгкомплект за 22.02.2022; картку рахунку 361 за період з 01.01.2022-12.09.2022; рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області про невідповідність платника податку - ПП Укрторгкомплект критеріям ризиковості платника податку №59096 від 06.09.2022 та інші.

За результатами розгляду вказаних документів комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято оскаржуване рішення від 28.09.2022 №7399669/35123710 про відмову в реєстрації податкової накладної від 22.02.2022 №55 з підстав ненадання платником копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. В графі додаткова інформація оскаржуваного рішення зазначено: товарно-транспортні накладні оформлені неналежним чином: відсутні підписи водіїв. Невідповідність між первинними документами (розрахунковими документами/видатковою накладною/податковою накладною).

ПП Укрторгкомплект не погодилося із прийнятим рішенням від 28.09.2022 №7399669/35123710 про відмову у реєстрації ПН від 22.02.2022 №5 та оскаржило його в адміністративному порядку до ДПС України.

Рішенням від 24.10.2022 №55646/35123710/2 Комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Підставою прийняття вказаного рішення за результатами розгляду скарги є ненадання платником копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

ПП Укрторгкомплект, не погоджуючись із рішенням комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, звернулося із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.

Відповідно до вимог пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в ЄРПН податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Відповідно до пункту 2 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі Порядок №1165), автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Нормами пункту 7 Порядку №1165, визначено, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Пунктом 8 Порядку №1165, передбачено, що платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Згідно пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Відповідно до пункту 11 Порядку №1165, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Критерії ризиковості платника податку на додану вартість визначені додатком №1 до Порядку №1165.

Зокрема, згідно пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, одним із таких критеріїв є наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Як установлено судом реєстрація спірної податкової накладної була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України, у зв`язку із тим, що комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН було прийнято рішення про відповідність ПП Укрторгкомплект пункту 8 Критеріїв ризикованості платника податку на додану вартість.

Поряд з цим, у квитанції про зупинення реєстрації спірної податкової накладної не було вказано конкретного переліку документів, яких було б достатньо для прийняття рішення про реєстрацію вказаної податкової накладної, що свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.

Суд зауважує, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 22 липня 2019 року у справі №815/2985/18.

Відповідно до пункту 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову у реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі Порядок №520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно пункту 5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Слід зазначити, що хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено пунктом 5 Порядку №1165, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

В той же час, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації податкової накладної та належно скористатись правом на захист.

Пунктом 9 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Згідно пункту 3 Порядку №520, комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Відповідно до пункту 11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

Як установлено судом та підтверджується податковим органом, з метою реєстрації зупиненої податкової накладної від 22.02.2022 №55 позивач подав до контролюючого органу повідомлення від 23.09.2022 вих. 23-09/1 про подання пояснень та копій документів на підтвердження реальності здійснення господарської операції, які перераховані вище.

За результатами розгляду вказаних документів комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято оскаржуване рішення з підстав ненадання платником копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. В графі додаткова інформація оскаржуваного рішення зазначено: товарно-транспортні накладні оформлені неналежним чином: відсутні підписи водіїв. Невідповідність між первинними документами (розрахунковими документами/видатковою накладною/податковою накладною).

Поряд з цим, суд звертає увагу, що форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН (додаток до Порядку №520) визначає обов`язок комісії регіонального рівня у графі відмова у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, у зв`язку з ненаданням документів підкреслити серед переліку документів ті документи, які не надані платником податків.

Оскаржуване рішення від 28.09.2022 №7399669/35123710 про відмову в реєстрації податкової накладної від 22.02.2022 №55 взагалі не містить жодних підкреслень у даній графі.

Тобто, відповідач 1 формально зазначив причини для відмови у реєстрації спірної податкової накладної посиланням на увесь перелік документів, що визначений формою рішення, який, на думку контролюючого органу, не наданий платником податків, що є недопустимим.

Щодо зазначення відповідачем 1 в оскаржуваному рішенні про ненадання платником податків розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків слід зазначити, що позивач на підтвердження підстав складення та подання на реєстрацію в ЄРПН податкової накладної від 22.02.2022 №55 надав податковому органу зокрема платіжне доручення № 1042 від 22.02.2022, банківську виписку по рахунку ПП Укрторгкомплект за 22.02.2022, тому відображення у рішенні такого пункту відмови у реєстрації податкової накладної є безпідставним.

Разом з тим, в графі додаткова інформація зазначено, що товарно-транспортні накладні оформлені неналежним чином: відсутні підписи водіїв. Невідповідність між первинними документами (розрахунковими документами/видатковою накладною/податковою накладною). Із графи додаткова інформація оскаржуваного рішення неможливо встановити про яку саме невідповідність між даними видаткової/податкової накладних та первинними документами вказує контролюючий орган.

У відзиві представник відповідачів вказує на те, що видаткова накладна № СФ-0000085 від 24 лютого 2022 року та податкова накладна від 22.02.2022 №55 виписані на суму 683 642,44 грн, а платіжне доручення № 1042 від 22.02.2022 підтверджує оплату на суму 700 000,00 грн.

З цього приводу суд зазначає, що оплата покупцем за торговельне обладнання здійснювалась відповідно до рахунку на оплату № СФ-00000085 від 21 лютого 2022 року на суму 683 642,44 грн, що відображено у картці рахунку 361 за 01.01.2022-12.09.2022, копія якої була надана комісії регіонального рівня. Разом з тим, платіжне доручення № 1042 від 22.02.2022 також підтверджує оплату за товар відповідно до рахунку на оплату № СФ-0000037 від 27 січня 2022 року в сумі 16 357,56 грн на виконання договору поставки № 11/02/20-01 від 11.02.2020. У листі від 22.02.2022 вих. 119/1 ТзОВ Клевер Сторс повідомило ПП Укрторгкомплект про те, що вірним слід вважати таке призначення платежу відповідно до платіжного доручення №1042 від 22.02.2022: оплата за обладнання згідно рахунку на оплату № СФ-0000037 від 27 січня 2022 року в сумі 16 357,56 грн та згідно рахунку на оплату № СФ-00000085 від 21 лютого 2022 року в сумі 683 642,44 грн. У листі від 22.02.2022 вих №22-02/1 ПП Укрторгкомплект погодило ТзОВ Клевер Сторс зміну призначення платежу по платіжному дорученні №1042 від 22.02.2022 на суму 700 000,00 грн. Копію листа ТзОВ Клевер Сторс від 22.02.2022 вих. 119/1 було надано податковому органу під час подання скарги на рішення від 28.09.2022 №7399669/35123710.

Відтак, враховуючи поданий позивачем обсяг документів для підтвердження підстав для реєстрації податкової накладної від 22.02.2022 №55 в ЄРПН, у податного органу були достатні підстави для реєстрації спірної податкової накладної. Платіжне доручення №1042 від 22.02.2022, з урахуванням інших документів, є достатньою підставою для реєстрації податкової накладної від 22.02.2022 №55 за правилом першої події (передоплатою за товар), що узгоджується із умовами договору.

Нормами пункту 187.1 статті 187 ПК України передбачено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 198.2. статті 198 ПК України, передбачено, що датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:

дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;

дата отримання платником податку товарів/послуг.

Як встановлено судом вище, що спірна податкова накладна складена внаслідок зарахування платіжним дорученням №1042 від 22.02.2022 коштів від покупця на банківський рахунок позивача як оплата за товар, що підлягає постачанню, тобто першою подією, внаслідок якої складено податкову накладну від 22.02.2022 №55 є дата зарахування коштів від покупця на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню.

З урахуванням цього є безпідставними посилання податкового органу в оскаржувану рішенні на неналежне оформлення товарно-транспортних накладних, оскільки товарно-транспортні накладні №Р85 від 24 лютого 2022 року №№1, 2, 3 складені по факту поставки товару, яка відбулась після оплати за товар та складення спірної податкової накладної.

Крім того, вищенаведені товарно-транспортні накладні №Р85 від 24 лютого 2022 року №№1, 2, 3 складені належним чином, містять відомості про вантаж, автомобільного перевізника, замовника, вантажовідправника та вантажоодержувача, в тому числі містять підписи уповноважених сторін вантажовідправника та вантажоодержувача, їх печатки, а також в товарно-транспортних накладних відображено підпис водія. Відтак, твердження податкового органу про неналежне оформлення товарно-транспортних накладних не знайшло своє підтвердження під час дослідження матеріалів справи. Також в оскаржуваному рішенні відсутня інформація про нечитабельність копій товарно-транспортних накладних.

Суд також зазначає, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 23 квітня 2021 року у справі №140/2456/18.

Враховуючи вищезазначене, на думку суду, подані позивачем до контролюючого органу документи для реєстрації податкової накладної від 22.02.2022 №55 підтверджують факт здійснення господарської операції та є достатніми для прийняття комісією ГУ ДПС у Волинській області рішення про реєстрацію вказаної податкової накладної в ЄРПН.

Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

В даному випадку, під час розгляду справи відповідач 1, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навів обґрунтованих мотивів законності прийняття оскаржуваного рішення, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 22.02.2022 №55.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість та необхідність задоволення позовної вимоги позивача про визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 28.09.2022 №7399669/35123710 про відмову у реєстрації податкової накладної від 22.02.2022 №55 в ЄРПН.

Щодо позовної вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну від 22.02.2022 №55 суд зазначає наступне.

Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

Так, згідно із нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України. У випадку зупинення реєстрації ПН та прийняття відповідною комісією рішення про відмову в реєстрації ПН така податкова накладна реєструється у день набрання чинності судовим рішення про реєстрацію податкової накладної.

Відповідно до частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну від 22.02.2022 №55.

За наведених вище обставин справи та положення чинного законодавства, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 28.09.2022 №7399669/35123710 про відмову в реєстрації податкової накладної від 22.02.2022 №55 та зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН вказану податкову накладну.

Відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

За змістом частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно із платіжним дорученням №1108 від 22 листопада 2022 року ПП Укрторгкомплект за подання даного позову у цій справі сплатило судовий збір в сумі,00 грн.

Оскільки суд задовольняє позов повністю, то на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Волинській області та ДПС України судовий збір по 1240,50 грн з кожного.

Керуючись статтями 139, 243-246, 255, 257, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Приватного підприємства Укрторгкомплект (43007, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Кравчука, будинок 46-В, квартира 4, ідентифікаційний код юридичної особи 35123710) до Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 44106679), Державної податкової служби України (04053, місто Київ, площа Львівська, будинок 8, ідентифікаційний код юридичної особи 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28 вересня 2022 року №7399669/35123710 про відмову в реєстрації податкової накладної від 22 лютого 2022 року №55.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Приватним підприємством Укрторгкомплект податкову накладну від 22 лютого 2022 року №55.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Приватного підприємства Укрторгкомплект судовий збір у сумі 1240,50 грн (одна тисяча двісті сорок гривень 50 копійок).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Приватного підприємства Укрторгкомплект судовий збір у сумі 1240,50 грн (одна тисяча двісті сорок гривень 50 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.Д. Ковальчук

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.01.2023
Оприлюднено13.01.2023
Номер документу108342188
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —140/7844/22

Ухвала від 31.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 20.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 07.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 13.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 30.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 26.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 05.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 22.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Рішення від 11.01.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Ухвала від 11.01.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні