Постанова
від 11.01.2023 по справі 160/12199/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

11 січня 2023 року м. Дніпросправа № 160/12199/22

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Малиш Н.І. (доповідач), суддів: Щербака А.А., Баранник Н.П.,

розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2022 року (суддя 1-ї інстанції Горбалінський В.В.) в адміністративній справі №160/12199/22 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРО ТРЕІН" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання рішень протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

11.08.2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю ПРО ТРЕІН звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування рішень комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №7132221/41706420 від 29.07.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної №15 від 27.07.2021 року та №7141980/41706420 від 02.08.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної №17 від 30.07.2021 року; зобов`язання Головне управління ДПС у Дніпропетровській області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №15 від 27.07.2021 року та №17 від 30.07.2021 року, датою їх направлення для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачем було подано на реєстрацію до податкового органу податкові накладні №15 від 27.07.2021 року та №17 від 30.07.2021 року, втім, згідно квитанцій про реєстрацію податкові накладні зупинено та запропоновано платнику податків подати додаткові документи та пояснення, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК. На виконання п.п.201.16.2 п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України позивачем було направлено документи, запитувані відповідачем. Однак, комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області були прийняті рішення про відмову у реєстрації податкових накладних. Позивач вважає, що рішення про відмову у реєстрації податкових накладних є протиправними, оскільки підстав для зупинення реєстрації їх не було. Подані позивачем документи повністю підтверджують реальність господарських операцій, за результатами яких складені податкову накладну, яку надіслано для реєстрації

16.08.2022 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду залучено до участі у справі другого відповідача - Державну податкову службу України.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2022 року позов задоволено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач ГУ ДПС у Дніпропетровській області, подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити. Апеляційна скарга ґрунтується на тому, що судом першої інстанції не надано належної оцінки обставинам справи та нормам чинного законодавства, що призвело до прийняття невірного рішення.

Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу в якому просить відмовити у її задоволенні.

Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження у відповідності до приписів ст.311 КАС України.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів доходить висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що 07.06.2021 року між Товариством з обмеженою відповідальністю ПРО ТРЕІН (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю ГЕРМЕС ТРЕЙН (покупець) укладено Договір купівлі-продажу №070621.

Відповідно до п.2.1, 2.2, 2.3 Договору купівлі-продажу №070621 від 07.06.2021 року строк поставки 10 днів з моменту отримання грошових коштів покупця на поточний рахунок продавця. Продавець має право на дострокову поставку.

Приймання-передача товару оформлюється накладною на відпуск товару в момент передачі товару покупцю.

Датою передання товару вважається дата видаткової накладної продавця.

07.06.2021 року Товариством з обмеженою відповідальністю ПРО ТРЕІН сформовано Товариству з обмеженою відповідальністю ГЕРМЕС ТРЕЙН специфікацію №2 до Договору №070621 від 07.06.2021 року стосовно поставки колісних пар б/в у кількості 7 шт. на загальну суму 395460,00 грн.

23.07.2021 року Товариством з обмеженою відповідальністю ПРО ТРЕІН сформовано Товариству з обмеженою відповідальністю ГЕРМЕС ТРЕЙН рахунок на оплату №76 від 23.07.2021 року на загальну суму 395 460,00 грн.

Факт оплати Товариством з обмеженою відповідальністю ГЕРМЕС ТРЕЙН за товар згідно рахунку №76 від 23.07.2021 року підтверджується платіжним дорученням №683 від 27.07.2021 року.

27.07.2021 року Товариством з обмеженою відповідальністю ПРО ТРЕІН виписано та направлено на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №15 на загальну суму 395 460,00 грн., з урахуванням ПДВ 65 910,00 грн., стосовно поставки Товариству з обмеженою відповідальністю ГЕРМЕС ТРЕЙН колісних пар б/в у кількості 7 шт.

27.07.2022 року на адресу позивача надіслано квитанцію, відповідно до якої на підставі п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної №15 від 27.07.2021 року зупинена та зазначено наступні підстави для зупинення: платник податку, яким подану для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

На виконання вимог контролюючого органу, Товариством з обмеженою відповідальністю ПРО ТРЕІН надано письмові пояснення стосовно податкової накладної №15 від 27.07.2021 року, а саме подано відповідні документи на підтвердження дійсності операції у кількості 6 штук, що підтверджується повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №9434012835 від 27.07.2022 року, яке наявне в матеріалах справи.

29.07.2022 року за результатами розгляду документів комісією регіонального рівня Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення №7132221/41706420 про відмову у реєстрації податкової накладної №15 від 27.07.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних з тих підстав, що платником податку не надано копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи); у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

В графі Додаткова інформація зазначено: встановлено операції з реалізації товарів (послуг) платникам податків з ознаками ризиковості, а саме: ТОВ ГЕРМЕС ТРЕЙН.

01.07.2021 року між Товариством з обмеженою відповідальністю ПРО ТРЕІН (постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю ЕКСІМТРАСТ (покупець) укладено Договір купівлі-продажу №0107-21.

Відповідно до п.2.2, 3.1, 3.4, 3.5, 4.1 Договору купівлі-продажу №0107-21 від 01.07.2021 року загальна вартість товару до договору, визначаються у специфікаціях.

Постачальник постачає товар покупцеві узгодженими партіями в строки та на умовах вказаних у специфікаціях, оформлених на кожну партію товару.

Датою поставки та датою переходу права власності на товар від постачальника до покупця вважається дата підписання сторонами видаткової накладної на товар.

Разом із товаром постачальник зобов`язаний надати покупцеві оригінали наступних документів: рахунок-фактура; видаткова накладна; документи, що підтверджують походження товару.

Покупець зобов`язаний оплатити вартість кожної партії товару на умовах, обумовлених сторонами у специфікаціях до даного договору. Покупець здійснює оплату за поставлений товар, шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок постачальника.

26.07.2021 року Товариством з обмеженою відповідальністю ПРО ТРЕІН сформовано Товариству з обмеженою відповідальністю ЕКСІМТРАСТ специфікацію №1 до Договору №0107-21 від 01.07.2021 року стосовно поставки кришки люку напіввагона у кількості 50 шт. на загальну суму 288 000,00 грн.

Відповідно п.3 специфікації №1 до Договору №0107-21 від 01.07.2021 року покупець здійснює оплату в розмірі 100% вартості товару, шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок постачальника.

29.07.2021 року Товариством з обмеженою відповідальністю ПРО ТРЕІН сформовано Товариству з обмеженою відповідальністю ЕКСІМТРАСТ рахунок на оплату №77 від 29.07.2021 року на загальну суму 288 000,00 грн.

Факт оплати Товариством з обмеженою відповідальністю ЕКСІМТРАСТ за товар згідно рахунку №77 від 29.07.2021 року підтверджується платіжним дорученням №494 від 30.07.2021 року.

30.07.2021 року раїни Товариством з обмеженою відповідальністю ПРО ТРЕІН виписано та направлено на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №17 на загальну суму 288 000,00 грн., з урахуванням ПДВ 48 000,00 грн., стосовно поставки Товариству з обмеженою відповідальністю ЕКСІМТРАСТ кришка люку напіввагона у кількості 50 шт.

27.07.2022 року на адресу позивача надіслано квитанцію, відповідно до якої на підставі п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної №17 від 30.07.2021 року зупинена та зазначено наступні підстави для зупинення: платник податку, яким подану для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

На виконання вимог контролюючого органу, Товариством з обмеженою відповідальністю ПРО ТРЕІН надано письмові пояснення стосовно податкової накладної №17 від 30.07.2021 року, а саме подано відповідні документи на підтвердження дійсності операції у кількості 10 штук, що підтверджується повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №9434017839 від 29.07.2022 року, яке наявне в матеріалах справи.

02.08.2022 року за результатами розгляду документів комісією регіонального рівня Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення №7141980/41706420 про відмову у реєстрації податкової накладної №17 від 30.07.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних з тих підстав, що платником податку не надано копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи); у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

В графі Додаткова інформація зазначено: наявність ризикових операцій.

Не погоджуючись із рішеннями податкового органу про відмову в реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Суд першої інстанції задовольняючи позов дійшов висновку про обґрунтованість позову щодо протиправності оскаржених рішень відповідача ГУ ДПС у Дніпропетровській області у зв`язку з чим повний та ефективний захист порушеного права позивача може бути забезпечений шляхом зобов`язання ДПС України здійснити реєстрацію спірних податкових накладних.

Переглядаючи судове рішення, колегія суддів суду апеляційної інстанції доходить наступного висновку.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п. 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 № 1165, якою затверджено: Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п. 4 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165) у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Згідно з п. 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог п. п. 10 та 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Відповідно до п. 2, п. 3, п. 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в єдиному реєстрі податкових накладних № 520 від 12.12.2019 року (далі - Порядок №520) прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Як свідчать встановлені обставини справи, реєстрацію податкової накладної позивача зупинено з підстав відповідності вимогам п.8 Критеріїв ризиковості платника податків. У квитанції запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо у контролюючих органів наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній / розрахунку коригування.

Так у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі підпунктів пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Податковий орган запропонувавши позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН, контролюючий орган не визначив конкретного переліку документів, які він вважає належними та достатніми для прийняття позитивного рішення, а тому висновки щодо неподання необхідних документів, в такому разі є помилковими.

Пропозиція контролюючого органу про надання пояснень та/або копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної без наведення переліку документів, які контролюючий орган вважає достатніми для прийняття позитивного рішення, призводить до ситуації невизначеності та необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Судом встановлено, що позивач подав до податкового органу копії документів щодо господарських операцій, реєстрацію податкових накладних по яких зупинено.

Разом з тим, комісія регіонального рівня, незважаючи на подані документи, прийняла рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН та не зазначила підстав неврахування таких документів.

Доводи відповідача щодо неподання позивачем документів договорів з додатками до них, довіреностей, актів керівного органу платника податку, яким оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції, розрахункових документів, документів відповідності продукції колегія суддів відхиляє, оскільки саме такі не були витребувані податковим органом, крім того, сумніви податкового органу щодо їх наявності свідчать про позицію контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності, а такі повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.

Таким чином, є вірними висновки суду першої інстанції, що податковим органом не було виконано законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.

Відтак, оскільки рішення комісії про відмову у реєстрації податкових накладних підлягають скасуванню, суд першої інстанції вірно дійшов висновку про наявність підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні.

Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи зазначене, суд першої інстанції вірно встановив обставини справи та ухвалив рішення з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, підстави для скасування судового рішення відсутні.

Керуючись ст. ст. 308, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2022 року в адміністративній справі №160/12199/22 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки визначені ст.ст 328, 329 КАС України.

Головуючий - суддяН.І. Малиш

суддяА.А. Щербак

суддяН.П. Баранник

Дата ухвалення рішення11.01.2023
Оприлюднено13.01.2023
Номер документу108345176
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/12199/22

Ухвала від 16.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 11.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 16.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 16.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Рішення від 06.10.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Горбалінський Володимир Володимирович

Ухвала від 15.08.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Горбалінський Володимир Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні