ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 січня 2023 року
м. Київ
справа № 805/379/17-а
касаційне провадження № К/9901/30961/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бившевої Л.І.,
суддів: Пасічник С.С., Хохуляка В.В.,
розглянув у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами касаційну скаргу Мар`їнської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 14.03.2017 (суддя Бабіч С.І.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 06.06.2017 (головуючий суддя - Ханова Р.Ф., судді - Василенко Л.А., Гайдар А.В.) у справі № за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДТЕК СХІДЕНЕРГО» до Мар`їнської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Донецькій області про скасування податкових повідомлень-рішень,
УСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ДТЕК СХІДЕНЕРГО» (далі - позивач) звернулось до суду з позовом до Мар`їнської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області (далі - відповідач, скаржник) про скасування податкових повідомлень-рішень №0009811200 від 29.08.2016 року та №0009801200 від 29.08.2016.
На обґрунтування зазначених позовних вимог позивач вказує на те, що спірні податкові повідомлення - рішення є протиправними, оскільки в силу положень Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» (далі - Закон №1669-VII) за наявності відповідного сертифікату Торгово - промислової палати України, він є звільненим від відповідальності за несвоєчасне виконання зобов`язань на час про ведення антитерористичної операції (далі - АТО).
Донецький окружний адміністративний суд постановою від 14.03.2017 адміністративний позов задовольнив повністю.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що положення статті 10 Закону №1669-VII та наявність сертифікату (висновку) Торгово-промислової палати України №2883/05-4/62 від 05.09.2014 звільняє позивача від відповідальності у вигляді штрафів за несвоєчасне виконання податкових зобов`язань, що виникли у період проведення АТО.
Донецький апеляційний адміністративний суд ухвалою від 06.06.2017 постанову Донецького окружного адміністративного суду від 14.03.2017 залишив без змін.
Суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідно до статті 10 Закону №1669-VII протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення АТО, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов`язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України, тому наявність у позивача сертифікату Торгово-промислової палати України є підставою для звільнення його від відповідальності за неналежне виконання податкових зобов`язань, зокрема, від застосування штрафних санкцій з боку податкових органів на час проведення АТО.
Мар`їнська об`єднана державна податкова інспекція ГУ ДФС у Донецькій області подала до Вищого адміністративного суду касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Донецького окружного адміністративного суду від 14.03.2017 та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 06.06.2017 і ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
В касаційній скарзі скаржник зазначив, що не погоджується з рішенням судів попередніх інстанцій, оскільки судами попередніх інстанцій порушені норми матеріального та процесуального права.
Зокрема, скаржник вказав, що Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, тоді як Закон №1669-VII встановлює пільги щодо сплати земельного податку та орендної плати за землю суб`єктам господарювання, розташованим в населених пунктах згідно з переліком, передбаченим частиною 4 статті 4 цього Закону.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 30.06.2017 відкрив касаційне провадження та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
Верховний Суд ухвалою від 29.11.2022 прийняв касаційну скаргу Мар`їнської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Донецькій області до провадження, закінчив підготовку справи до касаційного розгляду та визнав за можливе проведення касаційного розгляду справи у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 30.11.2022.
Верховний Суд, переглядаючи судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та перевіряючи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права на підставі фактичних обставин справи, виходить з такого.
Суди попередніх інстанцій встановили такі обставини.
Відповідачем було проведено камеральну перевірку податкової звітності ВП «Курахівська теплова електрична станція» ТОВ «ДТЕК СХІДЕНЕРГО» (що є структурним підрозділом позивача) з рентної плати за спеціальне використання води за третій квартал 2014 року.
За результатами вказаної перевірки було складено акт № 898/12-0/26160824 від 17.08.2016, за висновками якого, зокрема, встановлено, що підприємством несвоєчасно сплачено самостійно визначені рішенням ОДПС України про розстрочення (відстрочення) податкового боргу грошові зобов`язання з рентної плати за спеціальне використання води.
На підставі вказаного акту перевірки відповідачем було прийняте податкове повідомлення - рішення № 0009811200 від 29.08.2016, яким ВП «Курахівська теплова електрична станція» ТОВ «ДТЕК СХІДЕНЕРГО» зобов`язано сплатити штраф у розмірі 474707,80 грн. за затримку на 462 та 459 календарних днів сплати платежу «рентна плата за спецвикористання води…».
Крім цього, відповідачем було проведено камеральну перевірку податкової звітності ТОВ «ДТЕК СХІДЕНЕРГО» з екологічного податку за третій квартал 2014 року.
За результатами вказаної перевірки було складено акт № 898/12-0/31831942 від 17.08.2016, за висновками якого, зокрема, встановлено, що підприємством несвоєчасно сплачено самостійно визначені рішенням ОДПС України про розстрочення (відстрочення) податкового боргу та у податковій декларації з екологічного податку грошові зобов`язання з екологічного податку.
На підставі вказаного акту перевірки відповідачем було прийняте податкове повідомлення - рішення № 0009801200 від 29.08.2016, яким ТОВ «ДТЕК СХІДЕНЕРГО» зобов`язано сплатити штраф у розмірі 383004,75 грн. за затримку на 490, 487, 313 календарних днів сплати платежу «надходження від розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах…».
У справі, що розглядається, судами встановлено, що між сторонами були укладені відповідні договори про розстрочення податкового боргу та відповідачем приймались відповідні рішення про розстрочення грошових зобов`язань.
Так, відповідачем були прийняті рішення № 1-11/05-99-23-01 від 19.11.2014 та № 8/05-99-23-01 від 19.02.2015, якими позивачу надано розстрочення виконання грошових зобов`язань з надходження від розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах, строком до 29.12.2014 та до 21.12.2015 відповідно.
Також, відповідачем були прийняті рішення № 2-11/05-99-23-01 від 19.11.2014 та №10/05-99-23-01 від 19.02.2015, якими позивачу надано розстрочення виконання грошових зобов`язань зі спеціального використання води строком до 29.12.2014 та до 21.12.2015 відповідно.
В процесі розгляду справи судами першої та апеляційної інстанцій позивач не заперечував факт несвоєчасного виконання ним самостійно визначених зобов`язань зі сплати рентної плати за спеціальне використання води, передбаченої ст. ст. 255, 257 ПК України, та з екологічного податку, передбачених розділом 8 ПК України.
Указом Президента України від 14.04.2014 № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» та розпочато проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.
02.09.2014 Верховною Радою України був прийнятий Закон України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» № 1669-VII, який набув чинності 15.10.2014 та визначав тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення.
Відповідно до частин 1-3 статті 11 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1669-VII цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, і втрачає чинність через шість місяців з дня завершення антитерористичної операції, крім пункту 4 статті 11 «Прикінцеві та перехідні положення» цього Закону.
Дія цього Закону поширюється на період проведення антитерористичної операції та на шість місяців після її завершення.
Закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
Відповідно до положень статті 10 Закону № 1669-VII, протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов`язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.
За положеннями статті першої цього Закону період проведення антитерористичної операції - це час між датою набрання чинності Указом Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.
Територія проведення антитерористичної операції - це територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014.
Пунктом 5 статті 11 Закону № 1669-VII передбачено обов`язок Кабінету Міністрів України у десятиденний строк з дня опублікування цього Закону затвердити перелік населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 жовтня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14.04.2014 року № 405/2014 у період з 14 квітня 2014 року до її закінчення.
На виконання абзацу 3 пункту 5 статті 11 Закону № 1669-VII, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30.10.2014 року № 1053-р затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.
05.11.2014 Кабінетом Міністрів України було прийняте розпорядження № 1079-р, яким зупинено дію розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.10.2014 № 1053 «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція».
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1275-р затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція. Пунктом 3 наведеного розпорядження визнані такими, що втратили чинність розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.10.2014 № 1053 та від 05.11.2014 № 1079-р.
Як встановлено судами попередніх інстанцій та не заперечувалось відповідачем в процесі її розгляду, на час виникнення спірних правовідносин та розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій позивач - ТОВ «ДТЕК СХІДЕНЕРГО» та його відокремлений підрозділ - «Курахівська теплова електрична станція» здійснювали господарську діяльність у м. Курахове, яке віднесено до населених пунктів, на території яких здійснюється АТО, а також перебували на обліку у суб`єкта владних повноважень, який також здійснював свою діяльність на території проведення АТО (м. Курахове).
Відповідно до абзацу 3 частини третьої статті 14 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) Торгово-промислова палата України засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб.
Статтею 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що Торгово-промислова палата України та та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно. Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
Згідно з частиною першою статті 14 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що Торгово-промислова палата України здійснює свою діяльність відповідно до цього Закону, інших законів, нормативно-правових актів та свого Статуту.
Порядок засвідчення форс-мажорних обставин (обставини непереборної сили) визначений Регламентом засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), що затверджений Рішенням Президії Торгово-промислової палати України від 18.12.2014 № 44(5), який набрав чинності з 18.12.2014 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі - Регламент).
Статтею 6.1. вказаного Регламенту передбачено, що підставою для засвідчення форс-мажорних обставин є наявність однієї або більше форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), перелічених у ст. 3.1 РЕГЛАМЕНТУ, визначених як непереборний вплив на виконання відповідного зобов`язання таким чином, що унеможливлює його виконання у термін, що настав (наявність причинно-наслідкового зв`язку між обставиною та неможливістю виконання зобов`язання в термін, передбачений відповідно законодавством, відомчими нормативними актами, договором, контрактом, угодою, типовим договором тощо).
Згідно зі статтею 6.2 Регламенту форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за заявою зацікавленої особи по кожному окремому договору, контракту, угоді тощо, а також по податкових та інших зобов`язаннях/обов`язках, виконання яких настало згідно з законодавчим чи іншим нормативним актом або може настати найближчим часом і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.
Статтею 6.9 Регламенту встановлено, що для визнання та підтвердження форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) уповноважена особа повинна впевнитись, що надані заявником документи свідчать про: надзвичайність таких обставин (носять винятковий характер і знаходяться за межами впливу сторін); непередбачуваність обставин (їх настання та наслідки неможливо було передбачити, зокрема, на момент укладення відповідного договору, перед терміном настанням зобов`язання або до настання податкового обов`язку); невідворотність (непереборність) обставини (неминучість події та/або її наслідків); причинно-наслідковий зв`язок між обставиною/подією і неможливістю виконання заявником своїх конкретних зобов`язань (за договором, контрактом, угодою, законом, нормативним актом, актом органів місцевого самоврядування тощо).
За приписами статей 6.10, 6.11 Регламенту якщо повноважена особа на підставі аналізу наданих заявником документів, даних, інформації, доказів дійшла до висновку про наявність форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), які об`єктивно унеможливили/унеможливлюють виконання зобов`язання заявника, термін виконання якого настав або настане найближчим часом, то вона приймає рішення про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили). За результатами розгляду документів ТПП України / регіональна ТПП видає сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили).
Позивачем був наданий судам попередніх інстанцій сертифікат (висновок) Торгово - промислової палати України № 2883/05-4/62 від 05.09.2014, відповідно до якого на підстав наданих позивачем документів було засвідчено ТОВ «ДТЕК СХІДЕНЕРГО» настання з 14.04.2014 обставин непереборної сили щодо, зокрема, дотримання законодавчих актів, які стосуються справляння та сплати податків та обов`язкових платежів. Вказано, що станом на момент видачі сертифікату вказані обставини тривають та дату закінчення їх терміну встановити неможливо.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що наявність у позивача сертифіката Торгово - промислової палати України є підставою для звільнення його від відповідальності за неналежне виконання податкових зобов`язань, зокрема, від застосування штрафних санкцій з боку податкових органів на час проведення АТО.
Зокрема, сертифікат Торгово - промислової палати України застосовується при вирішенні питання про звільнення від нарахування штрафних санкцій та пені з боку податкових органів з 14.04.2014 з урахуванням здійснення суб`єктом владних повноважень діяльності на території проведення АТО, яким є відповідач - Мар`їнська об`єднана державна податкова інспекція ГУ ДФС у Донецькій області.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 28.05.2020 у справі №812/167/16 та від 29.01.2019 у справі №805/1401/17-а.
Підсумовуючи вищенаведене Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду приходить до висновку, що судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій відповідають вимогам частин першої - четвертої статті 242 КАС щодо законності і обґрунтованості судового рішення, принципу верховенства права та завданню адміністративного судочинства.
Касаційна скарга не містить інших обґрунтувань, ніж ті, які були висловлені відповідачем в судах обох інстанцій, і з урахуванням яких як суд першої, так і апеляційної інстанцій вже надавали правову оцінку встановленим у справі обставинам.
Суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій (частина перша статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України).
У зв`язку з цим, касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.
Керуючись пунктом 1 частини першої статті 349, статтею 350, частинами 1, 5 статті 355, статтями 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Мар`їнської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Донецькій області залишити без задоволення, постанову Донецького окружного адміністративного суду від 14.03.2017 та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 06.06.2017 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
СуддіЛ.І. Бившева С.С. Пасічник В.В. Хохуляк
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 11.01.2023 |
Оприлюднено | 12.01.2023 |
Номер документу | 108346816 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них рентної плати, з них рентної плати за спеціальне використання води; |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Бившева Л.І.
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ханова Раїса Федорівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ханова Раїса Федорівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ханова Раїса Федорівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ханова Раїса Федорівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ханова Раїса Федорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні