Постанова
від 10.01.2023 по справі 926/1378/22
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" січня 2023 р. Справа №926/1378/22

Західний апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючий - суддя О.В. Зварич

судді С.М. Бойко

І.Б. Малех,

розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Чернівцігаз Збут»</a> за №587007.2-Ск-1451-1122 від 04.11.2022 року (вх. № 01-05/2700/22 від 07.11.2022 року)

на рішення господарського суду Чернівецької області від 13.10.2022 року (суддя О.В. Гончарук; повний текст рішення складено 21.10.2022 року)

у справі № 926/1378/22

за позовом: Керівника Чернівецької окружної прокуратури в інтересах держави в особі:

1) Західного офісу Державної аудиторської служби України;

2) Чернівецької обласної ради;

3) Комунального закладу Чернівецького обласного центру естетичного виховання «Юність Буковини»

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Чернівцігаз Збут»</a> (надалі ТзОВ «Чернівцігаз Збут»)

про повернення безпідставно сплачених коштів в сумі 40688,87 грн,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та відзиву на позовну заяву та правової позиції інших учасників справи

13.04.2022 року Керівник Чернівецької окружної прокуратури звернувся до господарського суду Чернівецької області в інтересах держави в особі Західного офісу Державної аудиторської служби України, Чернівецької обласної ради, Комунального закладу Чернівецького обласного центру естетичного виховання «Юність Буковини» з позовом до ТзОВ «Чернівцігаз Збут» про стягнення на користь Комунального закладу Чернівецького обласного центру естетичного виховання «Юність Буковини» з подальшим перерахуванням до обласного бюджету Чернівецької області, коштів в сумі 40688,87 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що всупереч вимогам чинного законодавства відповідач збільшив ціну товару закупівлі UA-2020-01-02-000431-с за договором №41АВ587-141-20 від 11.02.2020 про постачання природного газу для потреб споживачів, що не є побутовими. В результаті такого збільшення, Комунальним закладом Чернівецького обласного центру естетичного виховання «Юність Буковини» надмірно сплачено відповідачу 40688,87 грн бюджетних коштів.

Відповідач у відзиві на позовну заяву (вх. № 1581 від 28.04.2022 року) зазначає про відсутність підстав для звернення прокурора з цим позовом в інтересах держави в особі Західного офісу Державної аудиторської служби України, Чернівецької обласної ради та Комунального закладу Чернівецького обласного центру естетичного виховання «Юність Буковини». Також відповідач у повному обсязі заперечив проти задоволення позову по суті.

Позивачі-1, 2 у письмових поясненнях повністю підтримали позовні вимоги Керівника Чернівецької окружної прокуратури (а.с.51, 79-80, т. 2).

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням господарського суду Чернівецької області від 13.10.2022 року у справі №926/1378/22 (суддя О.В. Гончарук) задоволено позов Керівника Чернівецької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Західного офісу Державної аудиторської служби України, Чернівецької обласної ради, Комунального закладу Чернівецького обласного центру естетичного виховання «Юність Буковини». Стягнуто з ТзОВ «Чернівцігаз Збут» на користь Комунального закладу «Чернівецький обласний центр естетичного виховання «Юність Буковини» з подальшим перерахуванням до обласного бюджету Чернівецької області, кошти у розмірі 40688,87 грн. Стягнуто з ТзОВ «Чернівцігаз Збут» на користь Чернівецької окружної прокуратури судовий збір у розмірі 2481,00 грн.

Рішення суду мотивоване тим, що подана прокурором позовна заява відповідає вимогам статей 162, 164 Господарського процесуального кодексу України. Прокурор дотримав встановлену частиною 4 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» процедуру, що в силу положень статей 44, 53 Господарського процесуального кодексу України наділяє його процесуальною дієздатністю. Щодо суті спору суд встановив, що відповідно до статті 37 Закону України «Про публічні закупівлі», часини 2 статті 215 Цивільного кодексу України спірні додаткові угоди до договору про постачання природного газу №41АВ587-141-20 від 11.02.2020 є нікчемними, оскільки укладені в порушення вимог частини 4 статті 36 Закону України «Про публічні закупівлі», а тому наявні всі підстави вважати, що кошти, які отримані на підставі нікчемних угод отримані безпідставно. Оскільки додаткові угоди є нікчемними, то розрахунок за поставлений природний газ повинен здійснюватися за ціною, вказаною в основному договорі про постачання природного газу №41АВ587-141-20 від 11.02.2020. На підставі додаткових угод до договору №41АВ587-141-20 від 11.02.2020 позивач Комунальний заклад Чернівецького обласного центру естетичного виховання «Юність Буковини» надміру безпідставно сплатив відповідачу бюджетні кошти в сумі 40688,87 грн.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу

Відповідач подав апеляційну скаргу, в якій не погоджується з рішенням суду першої інстанції, вважає його прийнятим з порушенням норм матеріального та процесуального права. Зокрема, стверджує, що додаткові угоди №1, 2, 3, 4, 5, 8, 9 до договору на постачання природного газу №41АВ587-141-20 від 11.02.2020 укладенні з дотриманим норм чинного законодавства України. Звертає увагу на те, що під час укладення спірних додаткових угод сторони не порушили вимог Закону України «Про публічні закупівлі», оскільки збільшення ціни за одиницю товару відбувалось не більше ніж на 10 відсотків. Крім того, спірні додаткові угоди укладались шляхом попереднього надсилання позивачу-3 проектів таких угод із документальним обґрунтуванням збільшення вартості природного газу, підтверджуючих такі зміни на ринку природного газу. Також зазначає, що прокурор не довів підстав здійснення представництва в суді по даній справі. Просить скасувати рішення господарського суду Чернівецької області від 13.10.2022 року у справі №926/1378/22, прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.

Узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи

Прокурор та позивачі не надавали письмових відзивів на апеляційну скаргу.

Апеляційне провадження у справі

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 07.11.2022 року головуючим-суддею (суддею-доповідачем) у справі №926/1378/22 визначено суддю О.В. Зварич, суддів: С.М. Бойко, І.Б. Малех.

Згідно з ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 17.11.2022 року відкрито апеляційне провадження у справі № 926/1378/22 та ухвалено здійснити перегляд рішення господарського суду Чернівецької області від 13.10.2022 року в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи згідно з частиною 10 статті 270 Господарського процесуального кодексу України.

За вимогами частини тринадцятої статті 8 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.

З`ясовуючи обставини стосовно ознайомлення учасників справи з порядком розгляду даної справи, колегія суддів встановила, що ухвалу суду від 17.11.2022 року про розгляд справи №926/1378/22 у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи надіслано на електронні адреси учасників справи, повідомлені в позовній заяві та в апеляційній скарзі.

На час винесення даної постанови від учасників справи не надходило жодних заяв чи клопотань щодо порядку розгляду апеляційної скарги ТзОВ «Чернівцігаз Збут» на судове рішення у справі №926/1378/22, яке є предметом оскарження.

Обставини справи

Як видно із наявних у справі копій документів та зазначено в позовній заяві Керівником Чернівецької окружної прокуратури, 02.01.2020 Комунальний заклад «Чернівецький обласний центр естетичного виховання «Юність Буковини» розмістив на веб-сайті «Рrozоrrо» оголошення про проведення відкритих торгів № UA-2020-01-02-000431-с по предмету закупівлі: природний газ, ДК 021:2015: 09123000-7, обсягом 59473 м3, за очікуваною вартістю 487000,00 грн. Переможцем вказаної процедури відкритих торгів визначено ТзОВ "Чернівцігаз Збут" з ціновою пропозицією 297365,00 грн (а.с. 2-31, 75-79, т.1).

11.02.2020 року між ТзОВ "Чернівцігаз Збут" (постачальник) та Комунальним закладом «Чернівецький обласний центр естетичного виховання «Юність Буковини» (споживач) укладено договір на постачання природного газу для потреб споживачів, що не є побутовими за № 41АВ587-141-20, відповідно до якого постачальник зобов`язується передати у власність споживачу природний газ (надалі газ) у необхідних для споживача обсягах, а споживач зобов`язаний своєчасно оплачувати постачальнику вартість газу у розмірі, строки та порядку, що визначені цим договором (а.с. 34-36, т.1).

Згідно з п.п. 1.3, 1.4 договору річний плановий обсяг постачання та планові обсяги постачання газу по місяцях визначаються сторонами в додатку № 1 до цього договору і складають: 59473 тис.куб.м за 2020 рік у тому числі за місяцями та кварталами: 10000 тис.куб.м за лютий, 6000 тис.куб.м за березень, 16000 тис.куб.м за 1 квартал; 2000 тис.куб.м за квітень, 2000 тис.куб.м за 2 квартал; 8000 тис.куб.м за жовтень, 10000 тис.куб.м за листопад, 23473 тис.куб.м за грудень, 41473 тис.куб.м за 4 квартал (а.с. 37, т.1).

Відповідно до п. 3.2 договору ціна газу становить 4170 грн. за 1000 куб.м, крім того ПДВ 830 грн., всього з ПДВ 5000 грн.

За умовами п. 3.3 договору ціна, зазначена в п. 3.2 договору, може змінюватись протягом дії договору шляхом повідомлення споживача постачальником про відповідну зміну ціни.

Сторони домовились, що ціна газу, розрахована відповідно до цього договору, застосовується сторонами при складанні актів приймання-передачі газу та інших документів на виконання цього договору, а також застосовуються сторонами при розрахунках за цим договором (п. 3.7 договору).

У відповідності до п. 3.9 договору загальна сума договору складається із місячних сум вартості газу, поставленого споживачеві за даним договором та становить 297365 грн., в т.ч. ПДВ 49561,83 грн.

Договір на постачання природного газу для потреб споживачів, що не є побутовими за № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року набуває чинності з дати його підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення їх підписів печатками (за наявності) сторін і діє в частині постачання газу з 11.02.2020 року до 31 грудня 2020 року, а в частині проведення споживачем розрахунків - до їх повного здійснення (п. 11.1 договору).

Усі зміни та доповнення до договору оформлюються письмово, підписуються уповноваженими представниками сторін та скріплюються їх печатками (за наявності) (п.11.5 договору).

18.02.2020 року ТзОВ "Чернівцігаз Збут" та Комунальний заклад «Чернівецький обласний центр естетичного виховання «Юність Буковини» уклали додаткову угоду №1 до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року, відповідно до якої виклали п. 3.2 договору в наступній редакції: « 3.2 Ціна газу становить 4583,33 грн. за 1000 куб.м, крім того ПДВ 916,67 грн, всього з ПДВ - 5500,00 грн» (а.с.38, т.1).

Також сторони підписали додаток №1 від 18.02.2020 року до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року, в якому визначили, що постачальник здійснює протягом 2020 року постачання природного газу споживачеві для власного споживання в обсязі 54066 тис.куб.м (а.с. 39, т.1).

В листі №587-Сл-1194-0220-1 від 24.02.2020 року ТзОВ "Чернівцігаз Збут" повідомило споживачу Комунальному закладу «Чернівецький обласний центр естетичного виховання «Юність Буковини» про те, що у зв`язку із зміною кон`юктури між учасниками ринку природного газу у 2020 році, Товариство вимушене провести зміну ціни на природний газ, а саме з 01.02.2020 року ціна за 1000 куб.м становитиме 6050,00 грн. в тому числі ПДВ - 1008,33 грн. (а.с.31, т.2).

24.02.2020 року сторони уклали додаткову угоду №2 до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року, відповідно до якої виклали п. 3.2 в новій редакції: « 3.2 ціна газу становить 5041,67 грн. за 1000 куб.м, крім того ПДВ 1008,33 грн, всього з ПДВ - 6050,00 грн». Дана додаткова угода, згідно ч.3 ст. 631 ЦК України, поширює свою дію на відносини сторін, що склалися з 01.02.2020 року (п.3 додаткової угоди). (а.с.40, т.1).

В додатку №1 від 24.02.2020 року до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року визначено, що постачальник здійснює протягом 2020 року постачання природного газу споживачеві для власного споживання в обсязі 49151 тис.куб.м (а.с.41, т.1).

24.04.2020 року ТзОВ "Чернівцігаз Збут" та Комунальний заклад «Чернівецький обласний центр естетичного виховання «Юність Буковини» уклали додаткову угоду №3 до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року, відповідно до якої виклали п. 3.2 договору в наступній редакції: « 3.2 Ціна газу становить 5545,83 грн. за 1000 куб.м, крім того ПДВ 1109,17 грн, всього з ПДВ - 6655,00 грн» (а.с.49, т.1).

Цього ж дня сторони підписали додаток №1 до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року, в якому визначили, що постачальник здійснює протягом 2020 року постачання природного газу споживачеві для власного споживання в обсязі 38244 тис.куб.м (а.с. 50, т.1).

В листі №587-Сл-1630-0320 від 24.03.2020 року ТзОВ "Чернівцігаз Збут" повідомило споживачу Комунальному закладу «Чернівецький обласний центр естетичного виховання «Юність Буковини» про те, що у зв`язку із зміною кон`юктури між учасниками ринку природного газу у 2020 році, Товариство вимушене провести зміну ціни на природний газ, а саме з 01.04.2020 року ціна за 1000 куб.м становитиме 6965,00 грн. в тому числі ПДВ - 1160,83 грн. (а.с.55, т.1).

28.04.2020 року сторони уклали додаткову угоду №4 до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року, відповідно до якої виклали п. 3.2 в новій редакції: « 3.2 ціна газу становить 5804,17 грн. за 1000 куб.м, крім того ПДВ 1106,83 грн, всього з ПДВ - 6965,00 грн». Дана додаткова угода, згідно ч.3 ст. 631 ЦК України, поширює свою дію на відносини сторін, що склалися з 01.04.2020 року (п.3 додаткової угоди) (а.с.51, т.1).

Згідно з додатком №1 від 28.04.2020 року до договору до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року постачальник здійснює протягом 2020 року постачання природного газу споживачеві для власного споживання в обсязі 36541 тис.куб.м (а.с.52, т.1).

В листі №587-Сл-4365-1020-2 від 27.10.2020 року ТзОВ "Чернівцігаз Збут" повідомило споживачу Комунальному закладу «Чернівецький обласний центр естетичного виховання «Юність Буковини» про те, що у зв`язку із зміною кон`юктури між учасниками ринку природного газу у 2020 році, Товариство вимушене провести зміну ціни на природний газ, а саме з 01.11.2020 року ціна за 1000 куб.м становитиме 8850,00 грн. в тому числі ПДВ - 1475,00 грн. Постачальник буде застосовувати зазначену ціну на газ у взаємних розрахунках між сторонами з 01.11.2020 року (а.с.61, т.1).

16.12.2020 року ТзОВ "Чернівцігаз Збут" та Комунальний заклад «Чернівецький обласний центр естетичного виховання «Юність Буковини» уклали додаткову угоду № 5 до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року, відповідно до якої виклали п. 3.2 договору в наступній редакції: « 3.2 Ціна газу становить 6384,17 грн. за 1000 куб.м, крім того ПДВ 1276,83 грн, всього з ПДВ - 7661,00 грн» (а.с.58, т.1).

Цього ж дня сторони підписали додаток №1 до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року, в якому визначили, що постачальник здійснює протягом 2020 року постачання природного газу споживачеві для власного споживання в обсязі 16913 тис.куб.м (а.с. 59, т.1).

23.12.2020 року сторони уклали додаткову угоду №6 до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року, якою виклали п. 3.9 договору в новій редакції: « 3.9 Загальна сума договору складається із місячних сум вартості газу поставленого споживачеві за даним договором та становить 112382,55 грн., в т.ч. ПДВ 18730,42 грн». Дана додаткова угода, згідно ч.3 ст. 631 ЦК України, поширює свою дію на відносини сторін, що склалися з 01.12.2020 року (п.3 додаткової угоди) (а.с.65, т.1).

Згідно з додатком 1 від 23.12.2020 року до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року, постачальник здійснює протягом 2020 року постачання природного газу споживачеві для власного споживання в обсязі 16913,00 тис.куб.м (а.с.65, т.1).

За умовами додаткової угоди №7 від 23.12.2020 року сторони продовжили дію договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року до 31.03.2021 року (а.с.66, т.1).

В листі №587-Сл-5702-1220-1 від 24.12.2020 року ТзОВ "Чернівцігаз Збут" повідомило споживачу Комунальному закладу «Чернівецький обласний центр естетичного виховання «Юність Буковини» про те, що у зв`язку із зміною кон`юктури між учасниками ринку природного газу у 2021 році, Товариство вимушене провести зміну ціни на природний газ, а саме з 01.01.2021 року ціна за 1000 куб.м становитиме 9900,00 грн. в тому числі ПДВ - 1650,00 грн. Постачальник буде застосовувати зазначену ціну на газ у взаємних розрахунках між сторонами з 01.01.2021 року (а.с.69, т.1).

21.01.2021 року ТзОВ "Чернівцігаз Збут" та Комунальний заклад «Чернівецький обласний центр естетичного виховання «Юність Буковини» уклали додаткову угоду №8 до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року, відповідно до якої виклали п. 3.2 договору в наступній редакції: «3.2 Ціна газу становить 7021,67 грн. за 1000 куб.м, крім того ПДВ 1404,33 грн, всього з ПДВ - 8426,00 грн». Дана додаткова угода, згідно ч.3 ст.631 ЦК України, поширює свою дію на відносини сторін, що склалися з 01.01.2021 року (п.3 додаткової угоди) (а.с.67, т.1).

Цього ж дня сторони підписали додаток №1 до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року, в якому визначили, що постачальник здійснює протягом 2021 року постачання природного газу споживачеві для власного споживання в обсязі 2667 тис.куб.м (а.с. 68, т.1).

22.01.2021 року сторони уклали додаткову угоду №9 до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року, якою виклали п. 3.9 договору в новій редакції: « 3.9 Загальна сума договору складається із місячних сум вартості газу поставленого споживачеві за даним договором та становить 134859,06 грн., в т.ч. ПДВ 22476,51грн (до якої включається вартість газу в сумі 22476,51 грн., в т.ч. 3746,09 ПДВ поставлена споживачу постачальником до проведення споживачем процедури закупівлі газу на наступний календарний рік в порядку та розмірі, передбаченому законом)». Дана додаткова угода набуває чинності з моменту її підписання, розповсюджує свою дію на відносини, що склалися між сторонами з 01.01.2021 року (п.3 додаткової угоди) (а.с.73, т.1).

Згідно з додатком 1 від 22.01.2021 року до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року, постачальник здійснює протягом 2021 року постачання природного газу споживачеві для власного споживання в обсязі 2667 тис.куб.м (а.с.74, т.1).

Таким чином, додаткова угода №1 від 18.02.2020 до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року укладена через 7 днів з дати укладення договору, а додаткова угода №2 від 24.02.2020 - через 13 днів. При цьому, за умовами додаткових угод №1 та №2 збільшено вартість природного газу з 5000,00 грн з ПДВ до 6050,00 грн з ПДВ, тобто на 21% в порівняння з ціною природного газу, встановленою в договорі від 11.02.2020.

Згідно з додатковими угодами №3 від 24.04.2020, №4 від 28.04.2020, №5 від 16.12.2020, №6 від 23.12.2020, №8 від 21.01.2021 збільшено ціну газу з 5000,00 грн з ПДВ до 8426,00 грн з ПДВ, тобто ціна газу перевищила початкову ціну газу на 68,52%.

При цьому, ініціюючи укладення додаткових угод №1 від 18.02.2020, №2 від 24.02.2020, №3 від 24.04.2020, №4 від 28.04.2020, №5 від 16.12.2020, №8 від 21.01.2021 до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року, ТзОВ "Чернівцігаз Збут" пояснювало, що така ініціатива обумовлена зміною кон`юктури між учасниками ринку природного газу у 2020, 2021 роках.

Суд встановив, що свою ініціативу щодо укладення вказаних додаткових угод до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року відповідач підтвердив довідками Чернівецької торгово-промислової палати:

№35 від 05.02.2020, яка характеризує ціну природного газу на європейському газовому хабі TTF станом на 04.02.2020 та 05.02.2020, тобто до укладення договору №41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року (а.с.46, т.1);

№37 від 12.02.2020, яка визначає ціну природного газу на європейському газовому хабі NGG станом на 11.02.2020 та 12.02.2020, тобто на момент укладення договору №41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року (а.с.47, т.1);

№43 від 19.02.2020, яка характеризує ціну природного газу на європейському газовому хабі Gaspool станом на 17.02.2020 та 18.02.2020, що становить 9,61 та 9,94 EUR/MWh, тобто на момент укладення додаткової угоди №1 від 18.02.2020, збільшення ціни природного газу на 3,4% (а.с.48, т.1);

№375 від 08.04.2020, яка визначає ціну природного газу на європейському газовому хабі TTF станом на 06.04.2020 та 07.04.2020, тобто до дати укладення додаткової угоди №3 від 24.04.2020, ціна природного газу збільшилася на 3,0% (а.с.53, т.1);

№406 від 23.04.2020, яка характеризує ціну природного газу на європейському газовому хабі NGG станом на 19.04.2020 та 20.04.2020, тобто до дати укладення додаткових угод №3 від 24.04.2020 та №4 від 28.04.2020, ціна природного газу збільшилася на 1,3% (а.с.54, т.1);

№1300 від 08.12.2020, яка визначає ціну природного газу на європейському газовому хабі NGG станом на 04.12.2020 та 07.12.2020, тобто до укладення додаткових угод №5 від 16.12.2020 та №8 від 21.01.2021, ціна природного газу збільшилася на 2,9% (а.с.60, т.1);

№17 від 11.01.2021, яка характеризує роздрібну ціну ТОВ «Чернівцігаз Збут» на природний газ для установ та організацій, що фінансуються за рахунок бюджетів станом на грудень 2020 та січень 2021 року, тобто на момент укладення додаткових угод №5 від 16.12.2020 та №8 від 21.01.2021. Дана довідка не стосується цін на природний газ, що визначаються в індивідуальному порядку за результатами проведення процедури закупівлі згідно з Законом України «Про публічні закупівлі» (а.с.70, т.1).

В період з лютого 2020 року по січень 2021 року ТзОВ "Чернівцігаз Збут" на підставі договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року та додаткових угод до вказаного договору передало Комунальному закладу «Чернівецький обласний центр естетичного виховання «Юність Буковини» природний газ на загальну суму 134859,06 грн., що підтверджується наявними в матеріалах справи копіями актів приймання-передачі природного газу (а.с.32-37, т.2).

Зі змісту актів приймання-передачі природного газу вбачається, що ціни, покладені в їх основу, відповідають цінам, що визначені в додаткових угодах до договору від 11.02.2020 року.

Комунальний заклад «Чернівецький обласний центр естетичного виховання «Юність Буковини» оплатив отриманий природний газ згідно договору від 11.02.2020 року та додаткових угод до нього, згідно з наявними в матеріалах справи копіями платіжних доручень на загальну суму 134859,06 грн. (а.с.63, 45, 57, 63, 72, т.1).

В позовній заяві прокурор зазначає, що додаткові угоди №№ 1, 2, 3, 4, 5, 8 до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року є нікчемними, а отже недійсними, оскільки укладені з порушенням вимог частини 4 статті 36 Закону України «Про публічні закупівлі».

Чернівецька окружна прокуратура встановила, що укладення додаткових угод до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року спричинило порушення матеріальних інтересів держави, оскільки Комунальний заклад «Чернівецький обласний центр естетичного виховання «Юність Буковини» фактично отримав менше газу та за значно вищою ціною у порівнянні з первісним договором. У зв`язку з неналежним виконанням своїх зобов`язань щодо постачання природного газу, ТзОВ "Чернівцігаз Збут" в результаті укладених угод безпідставно отримало 40688,87 грн.

27.08.2020 прокурор звернувся до Західного офісу Держаудитслужби та Комунального закладу «Чернівецький обласний центр естетичного виховання «Юність Буковини» з листами, в яки просив надати інформацію про вжиті заходи щодо визнання додаткових угод недійсними та повернення бюджетних коштів (а.с. 114-115, 117-119, т.1).

Західний офіс Держаудитслужби у письмових поясненнях (вх. №696 від 12.05.2022 року) зазначив, що Управлінням, враховуючи звернення Чернівецької місцевої прокуратури № 107-7671вих-20 від 27.08.2020 року, проведено моніторинг процедури закупівлі за предметом «Природний газ» очікуваною вартістю 487000,00 грн., здійсненої Комунальним закладом «Чернівецький обласний центр естетичного виховання «Юність Буковини». За результатами проведеного моніторингу складено Висновок №192 від 08.10.2020 року та встановлено порушення законодавства про закупівлі в частині внесення змін до істотних умов договору про закупівлю, а саме: зміни, що вносились до договору закупівлі є безпідставними, чим порушено вимоги пункту другого частини четвертої статті 36 Закону України «Про публічні закупівлі», такі дії можуть призвести до недоотримання замовником активів. Суть виявленого порушення, викладеного у Висновку, є предметом розгляду у даній справі (а.с.79-83, т.2).

Належних заходів для захисту інтересів держави та для усунення порушень «Закону України «Про публічні закупівлі» позивачами не надано, а тому прокурор у порядку статті 23 Закону України «Про прокуратуру» повідомив позивачів про підготовку позову в інтересах держави в особі Західного офісу Державної аудиторської служби України, Чернівецької обласної ради, Комунального закладу Чернівецького обласного центру естетичного виховання «Юність Буковини», що підтверджено листами від 18.06.2021 року, 19.11.2021 року (а.с. 128-130, 139-141, 144-147 т.1).

В матеріалах судової справи міститься копія змін до статуту Комунального закладу Чернівецького обласного центру естетичного виховання «Юність Буковини» (а.с.151-174, т.1).

Відповідно до п.п. 1.3, 6.3 вказаного статуту засновником Комунального закладу Чернівецького обласного центру естетичного виховання «Юність Буковини» є Чернівецька обласна рада. Основним джерелом фінансування навчально-виховної і господарської діяльності, соціального розвитку Центру і оплати праці його працівників служать кошти обласного бюджету.

Підставою звернення прокурора до суду з даним позовом слугувало те, що внаслідок укладення нікчемних додаткових угод ТзОВ "Чернівцігаз Збут" отримало 40688,87 грн. за товар, який не був поставлений.

Норми права та мотиви, якими керується суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови та висновки суду за результатами розгляду апеляційної скарги

Згідно з частиною 2 статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з врахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (стаття 627 Цивільного кодексу України).

Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства (ч.1 ст.628 Цивільного кодексу України).

В ході розгляду апеляційної скарги суд встановив, що за наслідками проведення відкритих торгів, 11.02.2020 року між ТзОВ "Чернівцігаз Збут" (постачальник) та Комунальним закладом «Чернівецький обласний центр естетичного виховання «Юність Буковини» (споживач) укладено договір на постачання природного газу для потреб споживачів, що не є побутовими за № 41АВ587-141-20.

За договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму (ст. 655 Цивільного кодексу України).

В частині 1 статті 265 Господарського кодексу України унормовано, що за договором поставки одна сторона - постачальник зобов`язується передати (поставити) у зумовлені строки (строк) другій стороні - покупцеві товар (товари), а покупець зобов`язується прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього певну грошову суму.

Відповідно до частин 1, 2 статті 712 Цивільного кодексу України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

В силу положень частин 1, 2 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

За результатами моніторингу процедури закупівлі № UA-2020-01-02-000431-с та аналізу питання правомірності внесення змін до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року, укладеного між ТзОВ "Чернівцігаз Збут" та Комунальним закладом «Чернівецький обласний центр естетичного виховання «Юність Буковини», Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Чернівецькій області установлено, що додатковими угодами №1 від 18.02.2020 року та №2 від 24.02.2020 року до договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року збільшено ціну газу, що закуповується, починаючи з лютого 2020 року, з 5000,00 грн. до 6050,00 грн за 1000 куб.м або на 21%, що за незмінності загальної суми договору призвело до зменшення обсягів постачання газу, передбачених договором з 59473 куб.м до 49151 куб.м, тобто на 10322 куб.м або 17,3%. Додатковими угодами №3 від 24.04.2020 року та №4 від 28.04.2020 року збільшено ціну газу, що закуповується, починаючи з квітня 2020 року, з 5000,00 грн. до 6965,00 грн за 1000 куб.м, тобто на 39,3% у порівнянні з ціною, природного газу, встановленою в договорі № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року. Управління встановило, зміни, що вносились до договору закупівлі є безпідставними, чим порушено вимоги пункту другого частини четвертої статті 36 Закону України «Про публічні закупівлі», такі дії можуть призвести до недоотримання замовником активів.

З аналізу змісту договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року, додаткової угоди №5 від 16.12.2020 року до нього суд констатує, що ціну газу у грудні 2020 року збільшено до 7661,00 грн. за 1000 куб.м, що становить 53,22 % від початкової ціни договору, при укладенні додаткової угоди №8 від 21.01.2021 року ціна природного газу у січні 2021 року була збільшена до 8426,00 грн., що становить 68,52 % від початкової ціни договору.

Водночас, внесення таких змін до договору про закупівлю повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим. Тобто, відповідні документи, що підтверджують коливання ціни товару на ринку повинні бути наявні саме на момент внесення таких змін.

При цьому коливання ціни на ринку повинно відбуватись саме після підписання договору.

Вищеописані довідки Чернівецької торгово-промислової палати не підтверджують коливання на ринку ціни природного газу в період з 18.02.2020 року по 21.01.2021 року. Також ТзОВ "Чернівцігаз Збут" не надало доказів про зміну кон`юктури між учасниками ринку у вказаному періоді.

Відповідно до обставин даної справи у зв`язку зі збільшенням ціни газу обсяги постачання газу зменшилися внаслідок укладення між сторонами спірних додаткових угод. Відтак, ТзОВ "Чернівцігаз Збут" не поставило Комунальному закладу «Чернівецький обласний центр естетичного виховання «Юність Буковини» 40638,962 куб.м газу (59473 куб.м - 18834,038 куб.м = 40638,962 куб.м) згідно договору від 11.02.2020 року, що призвело до недоотримання позивачем-3 того обсягу природного газу, який був обумовлений при укладенні цього договору.

З аналізу змісту договору № 41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року та додаткових угод №1 від 18.02.2020, №2 від 24.02.2020, №3 від 24.04.2020, №4 від 28.04.2020, №5 від 16.12.2020, №8 від 21.01.2020 нього суд констатує, що зміна ціни природного газу перевищує 10% ціни за одиницю товару, встановлену безпосередньо в договорі №41АВ587-141-20 від 11.02.2020 року.

Відповідач, як ініціатор укладення спірних додаткових угод, не підтвердив належними та допустимими доказами обставини про коливання ціни природного газу на ринку в спірний період, що свідчить про безпідставну зміну істотної умови договору від 11.02.2020 року шляхом укладення додаткових угод №1 від 18.02.2020, №2 від 24.02.2020, №3 від 24.04.2020, №4 від 28.04.2020, №5 від 16.12.2020, №8 від 21.01.2020.

В ході розгляду справи суд встановив, що відповідач взагалі не здійснював поставки газу за ціною, яка була запропонована ним під час відкритих торгів № UA-2020-01-02-000431-с.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад визначено Законом України «Про публічні закупівлі».

В силу вимог частини 4 статті 36 Закону України «Про публічні закупівлі» (в редакції чинній на момент укладення договору) умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі або ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури.

Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі (п. 2 ч. 4 ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі» (в редакції чинній на момент укладення договору).

Відповідно до статті 37 Закону України «Про публічні закупівлі» (в редакції чинній на момент укладення договору) договір про закупівлю є нікчемним у разі його укладення з порушенням вимог частини четвертої статті 36 цього Закону.

Загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, встановлені ст.203 Цивільного кодексу України: - зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам (ч. 1 ст. 203); - особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності (ч. 2 ст. 203); - волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі (ч. 3 ст. 203); - правочин має вчинятися у формі, встановленій законом (ч. 4 ст. 203); - правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним (ч. 5 ст. 203); - правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей (ч. 6 ст. 203).

Стаття 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину визначає недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Відповідно до статті 204 Цивільного кодексу України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Згідно з частиною 1 статті 216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Суд апеляційної інстанції погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що відповідно до статті 37 Закону України «Про публічні закупівлі», часини 2 статті 215 Цивільного кодексу України, додаткові угоди №1 від 18.02.2020, №2 від 24.02.2020, №3 від 24.04.2020, №4 від 28.04.2020, №5 від 16.12.2020, №8 від 21.01.2020 до договору від 11.02.2020 року є нікчемними, оскільки укладені в порушення вимог частини 4 статті 36 Закону України «Про публічні закупівлі», а тому кошти, які відповідач отримав на підставі цих нікчемних угод, є безпідставно отриманими коштами.

Відповідно до наведеного прокурором в позовній заяві розрахунку позовних вимог, який не спростований відповідачем, позивач-3 надміру сплатив бюджетні кошти за договором від 11.02.2020 року в загальній сумі 40688,87 грн.

Згідно з частиною 1 статті 670 Цивільного кодексу України, якщо продавець передав покупцеві меншу кількість товару, ніж це встановлено договором купівлі-продажу, покупець має право вимагати передання кількості товару, якої не вистачає, або відмовитися від переданого товару та його оплати, а якщо він оплачений, - вимагати повернення сплаченої за нього грошової суми.

Перевіривши розрахунок заявленої прокурором до стягнення суми, місцевий господарський суд дійшов правильного висновку про наявність правових підстав для стягнення з відповідача на користь позивача-3 з подальшим перерахуванням до обласного бюджету Чернівецької області коштів в сумі 40688,87 грн.

Доводи відповідача про відсутність повноважень у прокурора для звернення до суду з даним позовом є безпідставними, враховуючи таке.

Згідно зі статтею 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом. Організація та порядок діяльності прокуратури визначаються законом.

Відповідно до частин 3, 4 статті 53 Господарського процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Частиною 3 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 08.04.1999 року у справі №1-1/99 з урахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Як вбачається із матеріалів справи, позов заявлено Керівником Чернівецької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Західного офісу Державної аудиторської служби України, Чернівецької обласної ради, Комунального закладу Чернівецького обласного центру естетичного виховання «Юність Буковини». Прокурор у позові зазначає, що діє згідно з ст. 131-1 Конституції України, а саме звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Західного офісу Державної аудиторської служби України, Чернівецької обласної ради, Комунального закладу Чернівецького обласного центру естетичного виховання «Юність Буковини», враховуючи те, що стороною спірних додаткових угод є Комунальний заклад Чернівецького обласного центру естетичного виховання «Юність Буковини», засновником якого є Чернівецька обласна рада; Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме: звертається до суду в інтересах держави у разі незабезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів. Маючи відповідні правомочності для звернення до суду з відповідним позовом, уповноважені органи не використали надані їм повноваження.

Вказані обставини свідчать про нездійснення позивачами захисту інтересів держави, що проявляється в пасивній поведінці, тобто відсутності активних дій, спрямованих на захист інтересів держави (звернення до суду з позовною заявою), що підтверджує наявність «виключного випадку» для звернення прокурора до суду з даним позовом.

Згідно з позицією Великої палати Верховного суду, викладеною у постанові від 26 травня 2020 у справі №912/2385/18, це є достатнім доказом невжиття заходів уповноваженою особою та, відповідно підставою для представництва прокурором інтересів держави у цих спірних відносинах. Крім того, прокурор зазначає, що до звернення до суду повідомляв позивачів необхідність заявлення такого позову.

Отже, доводи скаржника про те, що прокурор не обґрунтував свого права пред`являти такий позов, є безпідставними.

Інші доводи апеляційної скарги не спростовують висновків, наведених в рішенні господарського суду Чернівецької області від 13.10.2022 року у справі № 926/1378/22.

За приписами частин 1, 2, 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).

Відповідно до ч.ч. 1-5 статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, у рішеннях судів та органів, що вирішують спори, має бути належним чином викладено підстави, на яких вони ґрунтуються. Обсяг цього обов`язку щодо обґрунтовування рішення може бути різним залежно від характеру самого рішення і має визначатись з урахуванням обставин відповідної справи. Пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент.

Підсумовуючи вищевказане, колегія суддів приходить до висновку про те, що суд першої інстанції вірно встановив обставини, що мають значення для справи, надав належну оцінку дослідженим доказам, прийняв законне обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального і процесуального права, тому його необхідно залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення.

Судові витрати

З огляду на те, що суд залишає апеляційну скаргу без задоволення, судові витрати, пов`язані з розглядом справи у суді апеляційної інстанції, покладаються на скаржника відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст. 2, 8, 86, 269, 270, 275, 276, 282 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Чернівцігаз Збут»</a> за №587007.2-Ск-1451-1122 від 04.11.2022 року (вх. № 01-05/2700/22 від 07.11.2022 року) залишити без задоволення, рішення господарського суду Чернівецької області від 13.10.2022 року у справі № 926/1378/22 - без змін.

Судові витрати за розгляд апеляційної скарги покласти на скаржника.

Справу повернути в господарський суд Чернівецької області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Строки та порядок оскарження постанов (ухвал) апеляційного господарського суду визначені в § 1 глави 2 Розділу IV ГПК України.

Веб-адреса судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень: http//reyestr.court.gov.ua.

Головуючий суддя О.В. Зварич

Суддя С.М. Бойко

Суддя І.Б. Малех

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення10.01.2023
Оприлюднено13.01.2023
Номер документу108353733
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —926/1378/22

Ухвала від 20.02.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Студенець В.І.

Судовий наказ від 09.02.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гончарук Олег Валентинович

Судовий наказ від 09.02.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гончарук Олег Валентинович

Ухвала від 02.02.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Студенець В.І.

Постанова від 10.01.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 17.11.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 10.11.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Рішення від 13.10.2022

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гончарук Олег Валентинович

Ухвала від 21.09.2022

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гончарук Олег Валентинович

Ухвала від 22.08.2022

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гончарук Олег Валентинович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні