Рішення
від 11.01.2023 по справі 160/16523/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 січня 2023 року Справа № 160/16523/22

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Лозицької І.О.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, в якому позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658) від 18.07.2022 року № 7074798/33214705 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» (код ЄДРПОУ 33214705) від 31.05.2021 року № 3;

- зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» (код ЄДРПОУ 33214705) від 31.05.2021 року № 3 з дати подання її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних Товариством з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» (код ЄДРПОУ 33214705), а саме: 31.05.2021 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658) від 18.07.2022 року № 7074786/33214705 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» (код ЄДРПОУ 33214705) від 31.05.2021 року № 8;

- зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» (код ЄДРПОУ 33214705) від 31.05.2021 року № 8 з дати подання її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних Товариством з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» (код ЄДРПОУ 33214705), а саме: 31.05.2021 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658) від 18.07.2022 року № 7074796/33214705 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» (код ЄДРПОУ 33214705) від 03.06.2021 року № 1;

- зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» (код ЄДРПОУ 33214705) від 03.06.2021 року № 1 з дати подання її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних Товариством з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» (код ЄДРПОУ 33214705), а саме: 03.06.2021 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658) від 18.07.2022 року № 7074797/33214705 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» (код ЄДРПОУ 33214705) від 16.12.2021 року № 3;

- зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ- ТЕРРА-3» (код ЄДРПОУ 33214705) від 16.12.2021 року № 3 з дати подання її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних Товариством з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» (код ЄДРПОУ 33214705), а саме: 16.12.2021 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що за результатами здійснення господарської операції на суму 365011,42 грн., у тому числі ПДВ на суму 55372,74 грн. ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-3» склало та подало на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: №3 від 31.05.2021 року на суму 114309,84 грн., у тому числі ПДВ 19521,64 грн.; №8 від 31.05.2021 року на суму 144836,40 грн., у тому числі ПДВ 24139,40 грн.; №1 від 03.05.2021 року на суму 8740,18 грн., у тому числі ПДВ 1456,70 грн.; №3 від 16.12.2021 року на суму 64350,00 грн., у тому числі ПДВ 10725,00 грн.

Проте, як зазначає позивач, реєстрація вищезазначених податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних була зупинена Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області.

Позивач пояснює, що 14.07.2022 року ним були складені та направлені до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області пояснення щодо підтвердження інформації, зазначених у вказаних податкових накладних, реєстрацію яких було зупинено.

Як зазначає позивач, до пояснень були додані копії первинних документів, фінансові та податкові звітності, якими підтверджується зазначена в податковій накладній інформація, а саме: договорів про надання послуг з обробки земельних ділянок №167 від 21.12.2000 року, актів надання послуг, фінансової звітності підприємства, правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомого майна, штатного розкладу, оборотно-сальдової відомості, довідки про наявність сільськогосподарської техніки, договору поставки нафтопродуктів та інших документів.

Так, позивач пояснює, що оскільки Головне управління ДПС у Дніпропетровській області не надало конкретного переліку документів, він був визначений позивачем на власний розсуд.

На думку позивача, надані документи повною мірою засвідчують факт реального виконання ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-3» та його контрагентом власних зобов`язань за даною господарською операцією.

Однак, за результатами розгляду пояснень та копій документів позивача комісія Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації ПН в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняла оскаржувані рішення про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних вищезазначених податкових накладних у зв`язку із ненаданням ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-3» ним копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування.

Позивач вказує, що зазначені в оскаржуваних рішеннях обставини не відповідають дійсності, оскільки реальність господарських операцій ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-3» підтверджується документами, які були надані контролюючому органу разом із поясненнями.

Разом з цим, позивач зазначає, що відповідачем необґрунтовано з яких підстав прийняті рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, позаяк вказані рішення не містять деталізації та належних посилань на конкретний перелік документів, що були подані платником податків, а тому не можуть відповідати критеріям обґрунтованості.

Крім цього, на думку позивача, оскаржувані рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийняті 18.07.2022 року, тобто в період дії воєнного стану, а тому вони є протиправними, оскільки податкові накладна ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-3» підлягали безумовній реєстрації.

Вважаючи рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області протиправними та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 24.10.2022 року відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, а також встановлено відповідачам строк для надання відзиву на позов та докази на його обґрунтування.

Заперечуючи проти позову, відповідачами надано до суду письмові відзиви на позовну заяву, які долучено до матеріалів справи.

В обґрунтування своєї позиції відповідач-1 зазначив, що для надання юридичної сили і доказовості первинні документи повинні бути складені відповідно до вимог чинного законодавства та не порушувати публічний порядок. Крім того, будь-які документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції. Якщо ж фактичного здійснення господарської операції не було, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податковою обліку навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені чинним законодавством. З урахуванням викладеного, для підтвердження даних податкового обліку можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції дії або події, що спричинили реальні зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства, тобто майновому стані платника податків. Щодо реальності відображених у бухгалтерському та податковому обліку операції слід зазначити, що встановлення мети та факту порушення встановленого порядку оподаткування, ухилення від оподаткування або створення умов для порушення чинного законодавства, відсутності наміру здійснити реальну господарську операцію та нездійснення із штучним складанням первинних документів може служити підставою для висновку про відсутність оподатковуваної операції та/або відсутність належних первинних документів, що не може мати наслідком внесення в податковий облік відомостей щодо здійснення таких операції, та, відповідно, отримання податкових переваг у вигляді податкового кредиту або витрат, зменшення фінансового результату. Окремою підставою для відсутності у платника податків права на отримання зазначених податкових переваг є відсутність необхідних первинних документів, що підтверджують здійснення операції, суттєві недоліки таких документів, або складання таких документів при фактичному нездійсненні заявлених операцій, тобто відображання у первинних документах недостовірних даних.

Відповідач-1 просить відмовити в задоволенні позовних вимог.

Відповідач-2, в обґрунтування своєї позиції зазначив, що для ухвалення рішення про зобов`язання ДПС зареєструвати податкову накладну, суд повинен перевірити саме той факт, що податкова накладна яка була подана позивачем відповідає всім критеріям відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних №1246 і її можливо зареєструвати у ЄРПН. При цьому, така перевірка здійснюється податковим органом автоматично, і судом не може бути проведена. Отже, суд у разі ухвалення рішення про зобов`язання податковий орган зареєструвати податкову накладну, фактично візьме на себе повноваження суб`єкта владних повноважень (відповідача у справі), до компетенції якого, у даному випадку, віднесено розгляд пояснень та документів, здійснення автоматичної перевірки податкових накладних та/або розрахунку коригування в ЄРПН. Реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.

Відповідач-2 просить відмовити в задоволенні позовних вимог.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи й вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини справи.

Товариство з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» (ЄДРПОУ 33214705) зареєстровано 30.09.2004 року, відомості про товариство включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, видами діяльності позивача є: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); 01.50 Змішане сільське господарство; 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 01.63 Післяурожайна діяльність; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 52.10 Складське господарство; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

З матеріалів справи вбачається, що між Приватним акціонерним товариством «Верхньодніпровський ливарно-механічний завод» (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» (виконавець) було укладено договір про надання послуг з обробки земельних ділянок №167 від 21.12.2020 року, відповідно до пункту 1.1 якого виконавець надає послуги замовнику по проведенню агротехнічних робіт по посіву насіння та/або зерна, збору врожаю, транспортування врожаю до місця незалежного зберігання та відповідального зберігання, належною виконавцю сільськогосподарською технікою на земельних ділянках, площею 17,9 га, наданої замовнику у постійне користування згідно Державного акту на право постійного користування виданого Першотравенською сільською радою від 17.05.1993 року №722, кадастровий номер земельної ділянки 1221087500:01:071:0016 та площею 25,8 га, наданої замовнику у постійне користування згідно Державного акту на право постійного користування виданого Першотравенською сільською радою від 17.05.1993 року №722, кадастровий номер земельної ділянки 1221087500:01:051:0002, а замовник зобов`язується прийняти належним чином виконані роботи та оплатити їх вартість на умовах цього договору.

Відповідно до пункту 3.1 договору замовник проводить оплату виконаних робіт після збору врожаю, що підтверджується відповідним актом прийому-передачі зібраного врожаю підписаним уповноваженими представниками сторін.

Акт виконаних робіт складається сторонами після виконання всіх можливих сільськогосподарських робіт, з відображенням у ньому усіх виконаних робіт (пункт 3.2 договору).

Загальна сума договору визначається вартістю всього комплексу агротехнічних робі, виконаних виконавцем у рамках цього договору (пункт 3.3 договору).

Судом також встановлено, що в ході здійснення господарської діяльності на підставі договору №167 від 21.12.2020 року позивачем було надано замовнику послуги, а саме: боронування, культивації, послуги трактора по посіву соняшнику та послуги трактора по посіву кукурудзи, які підтверджуються обліковим листом тракториста-машиніста №3, про що сторонами договору було складено та підписано акт надання послуг №8 від 31.05.2021 року.

Також, позивачем було виставлено на ім`я замовника рахунок-фактуру №8 від 31.05.2021 року на загальну суму 144836,40 грн., у тому числі ПДВ 24139,40 грн.

Відповідно до приписів п. 201.10. ст. 201 Податкового кодексу України, за настанням першої події ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-3» було складено податкову накладну №8 від 31.05.2021 року на загальну суму наданих послуг 144836,00 грн., у тому числі ПДВ 24139,40 грн., та направлено податкову накладну для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних через електронний кабінет платникам податків.

Згідно отриманої квитанції №9160355514 від 15.06.2021 року податкову накладну прийнято, але її реєстрацію зупинено: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 31.05.2021 року №8 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». «Додатково повідомлено: показник «D» = 8.0903%, «P» = 0».

Також, з матеріалів справи вбачається, що в ході здійснення господарської діяльності на підставі договору №167 від 21.12.2020 року позивачем було надано замовнику послуги трактора по внесенню гербіцидів, про що сторонами договору було складено та підписано акт надання послуг №1 від 03.06.2021 року.

Судом встановлено, що позивачем було виставлено на ім`я замовника рахунок-фактури №1 від 03.06.2021 року на загальну суму 8740,18 грн., у тому числі ПДВ 1456,70 грн.

Відповідно до приписів п. 201.10. ст. 201 Податкового кодексу України, за настанням першої події ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-3» було складено податкову накладну №1 від 03.06.2021 року на загальну суму наданих послуг 8740,18 грн., у тому числі ПДВ 1456,70 грн., та направлено податкову накладну для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних через електронний кабінет платникам податків.

Згідно отриманої квитанції №9173136740 від 26.06.2021 року податкову накладну прийнято, але її реєстрацію зупинено: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 03.06.2021 року №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». «Додатково повідомлено: показник «D» = 9.8901%, «P» = 0».

Також, в ході здійснення господарської діяльності на підставі договору №167 від 21.12.2020 року позивачем було надано замовнику послуги, а саме: послуги по збиранню врожаю соняшника та послуги по збору врожаю кукурудзи, які підтверджуються обліковим листом тракториста-машиніста №3, про що сторонами договору було складено та підписано акт надання послуг №1 від 16.12.2021 року.

Судом встановлено, що позивачем було виставлено на ім`я замовника рахунок-фактури №4 від 16.12.2021 року на загальну суму 64350,00 грн., у тому числі ПДВ 10725,00 грн.

Відповідно до приписів п. 201.10. ст. 201 Податкового кодексу України, за настанням першої події ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-3» було складено податкову накладну №3 від 16.12.2021 року на загальну суму наданих послуг 64350,00 грн., у тому числі ПДВ 10725,00 грн., та направлено податкову накладну для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних через електронний кабінет платникам податків.

Згідно отриманої квитанції №9413110373 від 12.01.2022 року податкову накладну прийнято, але її реєстрацію зупинено: «Відповідно до п.201.16ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 16.12.2021 року №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». «Додатково повідомлено: показник «D» = 15.5178%, «P» = 0».

Судом також встановлено, що в ході здійснення господарської діяльності на підставі договору №167 від 21.12.2020 року позивачем було надано послуги замовнику, а саме: трактора боронування; трактора культивації; трактора по посіву кукурудзи; трактора по посіву соняшника, які підтверджується обліковим листом тракториста-машиніста №7, про що сторонами договору було складено та підписано акт надання послуг №3 від 31.05.2022 року.

Судом також встановлено, що позивачем було виставлено на ім`я замовника рахунок-фактуру №3 від 31.05.2022 року на загальну суму 114309,84 грн., у тому числі ПДВ 19051,64 грн.

Відповідно до приписів п. 201.10. ст. 201 Податкового кодексу України, за настанням першої події ТОВ «СОЮЗ-ТЕРРА-3» було складено податкову накладну №3 від 31.05.2022 року на загальну суму наданих послуг 114309,84 грн., у тому числі ПДВ 19051,64 грн., та направлено податкову накладну для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних через електронний кабінет платникам податків.

Згідно отриманої квитанції №9081287994 від 15.06.2021 року податкову накладну прийнято, але її реєстрацію зупинено: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 31.05.2022 року №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». «Додатково повідомлено: показник «D» = 3972.8535%, «P» = 0».

З матеріалів справи вбачається, що позивач надавав до контролюючого органу повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №11 від 14.07.2022 року, разом із додатками у кількості 35 шт.

Однак, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській були прийняті рішення про відмову в реєстрації зазначених податкових накладних, а саме:

- рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 18.07.2022 року за №7074786/33214705 було відмовлено у реєстрації податкової накладної №8 від 31.05.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. В графі: «додаткова інформація», зазначено, що встановлено операції з придбання товарів (послуг) у платника податків з ознаками ризиковості, а саме: ПАТ «Верхньодніпровський ливарно-механічний завод»;

- рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 18.07.2022 року за №7074796/33214705 було відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 03.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. В графі: «додаткова інформація», зазначено, що встановлено операції з придбання товарів (послуг) у платника податків з ознаками ризиковості, а саме: ПАТ «Верхньодніпровський ливарно-механічний завод»;

- рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 18.07.2022 року за №7074797/33214705 було відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 16.12.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. В графі: «додаткова інформація», зазначено, що встановлено операції з придбання товарів (послуг) у платника податків з ознаками ризиковості, а саме: ПАТ «Верхньодніпровський ливарно-механічний завод»;

- рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 18.07.2022 року за №7074798/33214705 було відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 31.05.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. В графі: «додаткова інформація», зазначено, що встановлено операції з придбання товарів (послуг) у платника податків з ознаками ризиковості, а саме: ПАТ «Верхньодніпровський ливарно-механічний завод».

Не погоджуючись з оскаржуваними рішеннями, вважаючи їх протиправними та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду з цією позовною заявою.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України (далі - ПК України) датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020 року (далі - Порядок № 1165).

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Як вже було встановлено судом, реєстрацію податкових накладних позивача зупинені з тих підстав, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Суд зазначає, що контролюючим органом виконано підпункт 2 пункту 11 Порядку №1165, зазначивши у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної критерій ризиковості платника податку, на підставі якого зупинено реєстрацію податкових накладних №3 від 31.05.2021 року, №8 від 31.05.2021 року, №1 від 03.06.2021 року та №3 від 16.12.2021 року, а саме, пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Пункт 11 Порядку №1165 не передбачає в обов`язковому порядку зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації, яка визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній.

Крім вказаного вище, цими ж квитанцією запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Разом з тим, суд зазначає, що контролюючим органом у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних позивача не було вказано конкретного переліку документів, яких було б достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних №3 від 31.05.2021 року, №8 від 31.05.2021 року, №1 від 03.06.2021 року та №3 від 16.12.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вказане свідчить, що дії контролюючого органу по складенню квитанцій вчинені з недотриманням вимог чинного спеціального законодавства, яке регулює обсяг повноважень контролюючого органу по зупиненню, поданих платниками податків на реєстрацію, податкових накладних.

Вказані вище порушення, на переконання суду, не можуть бути самостійними та достатніми підставами для визнання протиправним та скасування оскаржуваного.

Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), яким визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.2. Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 3 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Згідно п.4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п.5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно п.6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Пунктом 7 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п.п. 9-13 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Разом з тим, у пункті 6 Порядку № 1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

З урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Отже, контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.

Також аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначена Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 13 грудня 2019 року за № 1245/34216.

Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.

Беручи до уваги викладене, суд зазначає, що використання контролюючим органом податкової інформації наявної в інформаційних системах ДПС або внесення інформації в такі бази за результатами її опрацювання у певних спосіб здійснення податкового контролю, зокрема, віднесення підприємства до платників, які відповідають критеріям ризиковості, є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на відповідача функцій та завдань.

Суд зазначає, що віднесення комісією контролюючого органу підприємства до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості є передумовою зупинення податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. У подальшому відповідність критеріям ризиковості має бути спростовано платником податків шляхом подання на вимогу податкового органу переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, і лише ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування або ненадання платником податку копій документів, визначених пунктом 5 Порядку № 520 або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства, є підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування.

Так, підставою для відмови у реєстрації спірної податкової накладної комісія ГУ ДПС у Дніпропетровській області зазначила: ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. В графі «додаткова інформація» зазначено «Встановлено операції з реалізації товарів (послуг) платникам податків з ознаками ризиковості, а саме: ПАТ «Верхньодніпровський ливарно-механічний завод».

З матеріалів справи суд встановив, що між Приватним акціонерним товариством «Верхньодніпровське ливарно-механічний завод» (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» (виконавець) було укладено договір про надання послуг з обробки земельних ділянок №167 від 21.12.2020 року.

Відповідно до пункту 1.1 договору виконавець надає послуги замовнику по проведенню агротехнічних робіт по посіву насіння та/або зерна, збору врожаю, транспортування врожаю до місця незалежного зберігання та відповідального зберігання, належною виконавцю сільськогосподарською технікою на земельних ділянках, площею 17,9 га, наданої замовнику у постійне користування згідно Державного акту на право постійного користування виданого Першотравенською сільською радою від 17.05.1993 року №722, кадастровий номер земельної ділянки 1221087500:01:071:0016 та площею 25,8 га, наданої замовнику у постійне користування згідно Державного акту на право постійного користування виданого Першотравенською сільською радою від 17.05.1993 року №722, кадастровий номер земельної ділянки 1221087500:01:051:0002, а замовник зобов`язується прийняти належним чином виконані роботи та оплатити їх вартість на умовах цього договору.

Суд звертає увагу на те, що вищевказані земельні ділянки мають сільськогосподарське призначення.

Крім цього, судом встановлено, що ПАТ «Верхньодніпровський ливарно-механічний завод» (ЄДРПОУ 00292853) зареєстровано 01.03.1994 року, відомості про товариство включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, видами діяльності є: 24.44 Виробництво міді (основний); 24.42 Виробництво алюмінію; 24.51 Лиття чавуну; 24.52 Лиття сталі; 24.54 Лиття інших кольорових металів; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт.

Тобто, судом встановлено, що ПАТ «Верхньодніпровський ливарно-механічний завод», з яким позивач уклав договір про надання послуг з обробки земельних ділянок №167 від 21.12.2020 року не здійснює свою діяльність в сільському господарстві, про що свідчать відомості, що містяться в Єдиного державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, доказів протилежного позивачем до суду не надано.

Суд звертає увагу, що підприємницька діяльність здійснюється суб`єктом господарювання на власний ризик, а відтак, у господарських правовідносинах учасники господарського обороту повинні проявляти розумну обачливість, адже наслідки вибору недобросовісного контрагента покладається на таких учасників. Так, належна податкова обачність, як законна передумова отримання податкової вигоди, з якої випливає, що сумлінним платникам податку необхідно подбати про підготовку доказової бази, яка б підтверджувала прояв належної обачності при виборі контрагента.

На переконання суду, укладення позивачем договору з контрагентом, який не здійснює діяльність у певній сфері, в даному випадку сільське господарство, не може свідчити про реальність господарських операцій між Приватним акціонерним товариством «Верхньодніпровське ливарно-механічний завод» та Товариством з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3».

Відповідно, зазначене свідчить про недоведеність позивачем обставин, на яких ґрунтуються його вимоги.

Щодо вимоги позивача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні, суд виходить з наступного.

Суд зауважує, що розгляд судом адміністративної справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України, та в межах позовних вимог відповідно до пункту 4 частини третьої статті 2, частини другої статті 9 зазначеного Кодексу є складовою диспозитивності як одного із принципів адміністративного судочинства.

У разі відмови платнику податку на додану вартість в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних належним способом захисту порушеного права в судовому порядку є позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та, як наслідок, зобов`язання відповідний контролюючий орган вчинити дії щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В частині другій статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Також цією нормою встановлено виключення у вигляді можливості у суду вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Як зазначив, Верховний Суд у постанові від 07.02.2020р. у справі №826/11086/18, такі повноваження суду щодо визначення меж розгляду адміністративної справи є субсидіарними, вони не можуть змінювати предмет спору, а лише стосуються обсягу захисту порушеного права.

Таким чином, позовна вимога у вказаній частині також задоволенню не підлягає.

Згідно частини 2 статті 74 КАС України, обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Поряд з цим, суд враховує позицію, викладену у пункту 53 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Федорченко та Лозенко проти України" (заява № 387/03), відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення "поза розумним сумнівом".

Оцінюючи згадані документи - в сукупності та кожен зокрема - суд вважає, що такі дають підстави для сумніву щодо реальності здійснення вищенаведених операцій позивача з ПАТ «Верхньодніпровський ливарно-механічний завод» або висновку про її здійснення.

Суд звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах "Проніна проти України" (пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Згідно частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На думку суду, позивачем не надано належних та допустимих доказів на підтвердження реальності господарських операцій між Приватним акціонерним товариством «Верхньодніпровське ливарно-механічний завод» та Товариством з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3», на підставі яких було складені спірні податкові накладні, а факт порушення відповідачами вимог чинного законодавства, в тому числі Податкового кодексу України та Порядку №1165, не доведено.

З урахуванням зазначеного, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову.

У зв`язку з відмовою в задоволенні позовних вимог, питання щодо розподілу судових витрат не вирішується.

Керуючись ст.ст. 2-10, 11, 12, 47, 72-77, 94, 122, 132, 139, 193, 241-246, 250, 251, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «СОЮЗ-ТЕРРА-3» до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складено 11.01.2023 року.

Суддя І.О. Лозицька

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.01.2023
Оприлюднено16.01.2023
Номер документу108362518
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/16523/22

Рішення від 11.01.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

Ухвала від 16.11.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

Ухвала від 24.10.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні