Рішення
від 12.01.2023 по справі 380/14724/22
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа № 380/14724/22

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 січня 2023 року м. Львів

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Качур Р.П. розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до приватного акціонерного товариства «Мікроприлад», за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії -

УСТАНОВИВ:

Керівник Галицької окружної прокуратури міста Львова (далі - позивач) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (далі ГУ ДСНС України у Львівській області) звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до приватного акціонерного товариства «Мікроприлад» (далі відповідач, ПрАТ «Мікроприлад»), у якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невжиття заходів для приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту сховище № 48911, що розміщене за адресою: м. Львів вул. Ніщинського 35;

- зобов`язати відповідача привести у стан готовності захисну споруду сховище № 48911, у належний технічний стан з метою використання її за призначенням відповідно до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що згідно інформації Управління з питань надзвичайних ситуацій цивільного захисту населення та територіальної оборони Львівської міської ради № 0002-вих-16413 від 18.02.2022 встановлено, що на території м. Львова наявна захисна споруда цивільного захисту - сховище № 48911. Ця захисна споруда цивільного захисту перебуває у державній власності, органом управління сховищем як об`єктом нерухомого майна є Фонд державного майна України по Львівській області. Балансоутримувач споруди цивільного захисту - сховище № 48911 ПАТ «Мікроприлад». Як стверджує позивач, актами технічної інвентаризації захисної споруди цивільного захисту, актами перевірки стану ефективного використання та збереження державного майна, яке не увійшло до статутного капіталу ВАТ «Львівський завод електровимірювальних приладів» (тепер ПАТ «Мікроприлад») у процесі його приватизації, але перебуває на його балансі та актом перевірки дотримання суб`єктом господарювання - ПАТ «Мікроприлад» вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, в т. ч. щодо питань цивільного захисту встановлено те, що сховище № 48911, яке розміщене за адресою: м. Львів вул. Ніщинського 35, оцінено як неготове до використання за призначенням. Вказав, що наведене свідчить про тривалість та систематичність порушень у сфері цивільного захисту, що може призвести до порушень інтересів держави в частині завдання шкоди життю та здоров`ю людей. Таким чином, з урахуванням наведених порушень, які унеможливлюють функціонування системи життєзабезпечення сховища № 48911 встановлено та підтверджено неготовність до експлуатації зазначеної захисної споруди, що розташована за адресою: м. Львів, вул. Ніщинського, 35. Також зазначив, що на даний час, на фоні військової агресії з боку російської федерації, в умовах воєнного стану питання належного утримання, використання та функціонування захисних споруд цивільного захисту населення постало досить актуально. Окрім того, розпорядженням від 26.01.2015 № 47-р Кабінетом Міністрів України на територіях Донецької та Луганської областей запроваджено режим надзвичайної ситуації, а на всій території України - режим підвищеної готовності згідно Кодексу цивільного захисту України. Вказаним розпорядженням Урядом із 2015 року фактично розпочато етап активної підготовки до захисту населення в разі можливої військової агресії. Стверджує, що сховище № 48911 за адресою: м. Львів, вул. Ніщинського, 35 є важливою спорудою цивільного захисту, яка при необхідності, а саме внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів здатна розмістити працівників ПАТ «Мікроприлад», які постійно перебувають на території товариства. У цьому випадку відповідач допустив бездіяльність щодо утримання захисної споруди цивільної оборони (сховища) № 48911 у належному стані, що, у свою чергу, створює загрозу для життя та здоров`я цивільного (мирного) населення через неможливість їх укриття у разі військової (терористичної) небезпеки. Зазначені порушення, на думку позивача, є підставою для зобов`язання ПАТ «Мікроприлад» вжити відповідних заходів задля приведення сховища № 48911 у стан готовності. тобто у використання за призначенням. Відтак звернувся до суду із цим позовом.

Ухвалою від 25.10.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін; залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях (далі - третя особа).

Від ГУ ДСНС України у Львівській області надійшла заява (вх. № 70813 від 09.11.2022) у якій зазначив, що діяльність ГУ ДСНС України у Львівській області здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу "заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом". Застосування такого принципу забезпечує введення владних функцій у законні рамки і тим самим істотно обмежує можливі ГУ ДСНС України у Львівській області, а також суттєво обмежує ГУ ДСНС України у Львівській області у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, забезпечує використання ГУ ДСНС України у Львівській області владних повноважень виключно в межах закону. Основні повноваження ГУ ДСНС України у Львівській області визначаються Кодексом цивільного захисту України та Положенням про ГУ ДСНС України у Львівській області. У зазначених нормативно правових актах є вичерпний перелік повноважень ГУ ДСНС України у Львівській області, в тому числі повноваження щодо звернення із позовною заявою до суду лише з одним видом позову щодо застосування заходів реагування у сфері пожежної та техногенної безпеки. Відтак, ГУ ДСНС України у Львівській області не має повноважень на звернення до суду із позовною заявою про зобов`язання приведення захисної споруди цивільного захисту у належний технічний стан та готовність до укриття населення, а отже і жодної протиправної бездіяльності зі сторони ГУ ДСНС України у Львівській області не має, як про це зазначив позивач у позовній заяві. При цьому зазначив, що ГУ ДСНС України у Львівській області підтримує всі ініціативи і процеси, які своїм наслідком мають забезпечення (відновлення) пожежної та техногенної безпеки, в тому числі і у захисних спорудах.

Копію ухвали про відкриття провадження у справі від 25.10.2022 вручено відповідачу 31.10.2022, що підтверджується наявним у матеріалах справи повідомленням про вручення поштового відправлення за ШКІ № 7901831112053. Правом подати письмовий відзив на позовну заяву відповідач станом день розгляду справи не скористався, відтак суд, керуючись ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), вирішив справу за наявними матеріалами.

Позивачем до позовної заяви також додано квитанцію про надіслання примірника позовної заяви відповідачу.

Суд дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази та встановив такі обставини справи.

Відповідно до інформаційної довідки № 309405684 від 09.09.2022 Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській області є власником сховища № 48911, загальною площею 591 м2, яке знаходиться за адресою: Львів вул. Ніжинського П. 35.

Як слідує із паспорта сховища (протирадіаційного укриття) № 48911, вказане сховище належить ВАТ «Мікроприлад», Міністерство промислової політики. Належність вказаного сховища відповідачу також підтверджується обліковою карткою сховища та технічним паспортом на захисну споруду цивільного захисту (цивільної оборони) від 24.02.2011 № 544. Відповідно до основних технічних характеристик вищезазначене сховище введено в експлуатацію у 1969 році, місткість сховища 450 чол., загальна площа 591,0 м2, об`єм 2412 м3, кількість входів 2, кількість аварійних виходів 2, загальний відсоток зносу 45%. З технічного опису конструктивних елементів та інженерного обладнання захисної споруди цивільного захисту (цивільної оборони) судом встановлено, що технічний стан фундаменту задовільний, покриття незадовільний, підлоги незадовільний, внутрішнього оздоблення незадовільний, герметичних ставней і дверей незадовільний, системи вентиляції незадовільний, водопостачання незадовільний, електропостачання, електроосвітлення аварійні електропостачання відключено.

Згідно з актом технічної інвентаризації захисної споруди цивільного захисту (цивільної оборони) (сховища) № 48911 комісією, затвердженою наказом по підприємству від 17.02.2011 №1/17/02-11 проведено технічну інвентаризацію захисної споруди ЦЗ (ЦО), яка утримується ВАТ «Мікроприлад», державна власність, за результатами якої затверджено висновок про неготовність вказаної захисної споруди. Також зазначено, що захисна споруда не відповідає ДБН В 2.2.5-97. не забезпечує захист від розрахункових вражаючих чинників, має несправні системи життєзабезпечення. Запропоновано списати захисну споруду з подальшим зняттям з обліку.

Позивач звернувся до ГУ ДСНС України у Львівській області із листом від 12.08.2022 №14.50/106-6212ВИХ-22 у якому, зокрема, просив надати інформацію щодо сховища № 48911, яке знаходиться за адресою: м. Львів вул. Ніщинського 35, балансоутримувач ВАТ «Мікроприлад», а саме: чи проводились ГУ ДСНС у Львівській області огляди щодо оцінки стану готовності захисної споруди для використання за призначенням на теперішній час, а також чи складались акти, на підставі таких оглядів, внесені документи (приписи тощо); надати копії актів комплексної перевірки (спеціального огляду) захисних споруд цивільної оборони; вказати технічний спірної захисної споруди та її комунікацій, інженерних мереж, інженерного та спеціального обладнання, систем життєзабезпечення; які заходи вжито ГУ ДСНС у Львівській області щодо усунення виявлених порушень стосовно вказаних об`єктів, зокрема чи звертались до суду з позовами в межах компетенції або причини невжиття таких дій.

Листом від 18.08.2022 № 5801-5855/5808 ГУ ДСНС у Львівській області повідомив позивача про те, що впродовж 2020-2022 року ним організовано роботу щодо здійснення перевірок суб`єктів господарювання у володінні (користуванні) яких є захисні споруди цивільного захисту, проведено аналіз стану готовності захисних споруд цивільного захисту. За результатами оцінки захисних споруд, що оцінені як «не готові», направлено листи суб`єктам господарювання, в тому числі відповідачу, щодо приведення таких об`єктів у відповідну готовність, а також направлено інформацію у Львівську міську раду для розгляду питання на комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій. При цьому, спірна споруда цивільного захисту оцінена як «не готова». За результатами згаданої перевірки, керівнику вручено акти оцінки захисної споруди, а також розпорядчі документи. Повідомлено, що звернень до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації запитуваної захисної споруди не було.

Заступником керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова скеровано на адресу Регіонального відділення ФДМУ по Львівській, Закарпатській та Волинській областях лист від 09.08.2022 № 14.50/105-6052ВИХ-22, у якому позивач просив надати копії договору зберігання захисної споруди № 48911 за адресою: м. Львів вул. Ніщинського 35 від 25.06.2015, акти проведених перевірок з 25.06.2015 по даний час; повідомити про проведену претензійно-правову роботу, вжиті заходи, спрямовані на приведення захисної споруди у належний стан (придатний для використання за функціональним призначенням).

Листом від 25.08.2022 № 10-13-02856 Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях повідомило заступника керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова про те, що у лютому 2022 року регіональне відділення звернулося до балансоутримувача захисної споруди № 48911 щодо вчинення заходів по приведенню її до належного стану. Також вказаним листом надано позивачу копії актів перевірок за 2015-2022 роки, копії листів третьої особи до Департаменту з питань цивільного захисту ЛОДА, копію договору зберігання № 15/9 від 25.06.2015, копії листів третьої особи до балансоутримувачів.

Між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Львівській області (Орган управління) та ПАТ «Мікроприлад» (Зберігач) укладено договір зберігання № 15/9 від 25.06.2015.

Відповідно до п. 1.1 цього Договору, орган управління передає, а Зберігач приймає на себе зобов`язання щодо зберігання майна захисних споруд цивільної оборони сховищ №№ 48955, 48909, 48911 (їх інженерно технічне та спеціальне обладнання, засоби зв`язку, тощо), що знаходиться за адресою: м. Львів вул. Нижанківського 35, обліковуються на балансі і не увійшли до статутного капіталу ВАТ «Львівський завод електровимірювальних приладів» (тепер ПАТ «Мікроприлад») в процесі приватизації протягом строку дії Договору.

Згідно з п.п. 2.1.2 Зберігач зобов`язаний вживати всіх необхідних заходів для забезпечення належного зберігання та утримання майна протягом всього строку зберігання, згідно з вимогами нормативно-правових документів.

Цей Договір укладено строком на 10 (десять) років та набирає чинності з момету його підписання (п. 7.2 Договору).

Факт передачі захисної споруди - сховища № 48911 підтверджується актом приймання-передачі за договором про безоплатне зберігання захисної споруди цивільного захисту від 25.06.2015.

Актами перевірки стану ефективного використання та збереження державного майна, яке не увійшло до статутного капіталу ВАТ «Львівський завод електровимірювальних приладів» (тепер ПАТ «Мікроприлад») у процесі приватизації, але перебуває на його балансі від 26.12.2014, від 23.12.2016, від 17.12.2018, від 27.11.2020 встановлено незадовільний стан утримання сховища №48911.

Про вказані обставини третя особа неодноразово інформувала голову правління ПрАТ «Мікроприлад» та директора департаменту з питань цивільного захисту Львівської облдержадміністрації.

Актом, складеним за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 196 від 27.08.2019, встановлено не утримання фонду захисних споруд у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни. Поточні планові та капітальні ремонти захисних споруд не здійснюються з періодичністю, визначеною в таблиці періодичності проведення планових ремонтів захисних споруд. На підставі результатів оцінки стану готовності, а також періодичних оглядів, перевірки працездатності основного обладнання та обстежень захисних споруд не складено план приведення захисних споруд у готовність до використання за призначенням. Не забезпечено ведення документації захисних споруд, у якій повинні відображатися відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних і капітальних ремонтів тощо.

Відповідно до акта оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту № 48911 від 27.08.2019, спірне сховище оцінено як «не готове».

З урахуванням зазначеного, Личаківський районним відділом м. Львова ГУ ДСНС України у Львівській області видано припис № 143 від 27.08.2019 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, встановлених у акті № 196 від 27.08.2019.

Листом № 5802-6378/5808 від 07.09.2022 ГУ ДСНС України у Львівській області повідомило позивача про неусунення відповідачем порушень вимог законодавства щодо утримання спірної споруди цивільного захисту сховища № 48911 у належному стані.

З урахуванням вищевказаних обставин, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст. 2 КАС України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 КАС України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Згідно з ч.ч. 3-5 ст. 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України, прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з абз. 1 ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

В частині 4 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

В даному випадку, спеціально уповноваженим державною органом на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту є ГУ ДСНС України у Львівській області. Разом з тим, знаючи про тривале невиконання відповідачем вимог чинного законодавства щодо приведення у відповідність сховища №48911, ГУ ДСНС у Львівській області не вживає необхідних заходів з метою зобов`язання балансоутримувача вчинити певні дії. Наведене стало підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.

Суд звертає увагу на обґрунтованість доводів ГУ ДСНС України у Львівській області щодо відсутні у ГУ ДСНС України в Львівській області повноваження на звернення з позовом про зобов`язання балансоутримувача привести у стан готовності захисну споруду.

Отже, спірні правовідносини обумовлені реалізацією прокурором передбачених КАС України та Законом України «Про прокуратуру» повноважень щодо захисту інтересів держави і спрямовані на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, у тому числі на забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я в разі військової агресії.

Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2019 у справі № 820/4717/16.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Таким чином, подання прокурором позову є єдиним ефективним засобом захисту порушених прав та інтересів держави.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який Указами Президента України від 14.03.2022 № 133/2022, від 18.04.2022 № 2593/2022, від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 № 573/2022, від 07.11.2022 №757/2022 продовжений зокрема з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» від 06.12.1991 № 1932-XII оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно статті 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Пунктом 11 частини першої статті 18 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) встановлено, що до повноважень інших центральних органів виконавчої влади у сфері цивільного захисту належить організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту суб`єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, та захисних споруд цивільного захисту державної власності, що перебувають на балансі суб`єктів господарювання приватної форми власності.

Частиною першою статті 20 вищевказаного Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 32 КЦЗ України встановлено, що до захисних споруд цивільного захисту належать протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів (частина восьма статті 32 КЦЗ України).

Згідно з абз. 1 п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядок № 138), утримання фонду захисних споруд у готовність до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

Балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі (абзац другий пункту 3 Порядку № 138).

Відповідно до абз. 1 п. 10 Порядку № 138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Згідно з пунктом 11 Порядку № 138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Пунктом 1 Розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 (далі - Вимоги № 579), встановлено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Згідно пункту 3 розділу І Вимог № 579, фонд захисних споруд складається із захисних споруд (сховищ та протирадіаційних укриттів), зокрема швидкоспоруджуваних, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів (далі - споруди фонду захисних споруд) і є основним засобом колективного захисту населення.

Пунктами 1 і 2 розділу ІІ Вимог № 579 встановлено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни. Під час експлуатації захисних споруд не допускається виконання заходів, що знижують їх захисні властивості, надійність та безпеку.

Відповідно до абз. 1, 2 п. 7 розділу ІІ Вимог № 579 споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (далі - обладнання споруд фонду захисних споруд) мають утримуватися в належному технічному стані. Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог № 579).

Для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд (підпункт 1 пункту 2 розділу VI Вимог № 579).

Отже, власник протирадіаційного укриття або юридична особа, яка утримує його на балансі, зобов`язаний забезпечити утримання захисної споруди у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до Вимог № 579.

Суд встановив, що укриття № 48911, яке знаходиться за адресою: вул. Нижанківського, 35 у м. Львові, перебуває у власності третьої особи у справі та водночас у володінні відповідача, що підтверджується матеріалами справи, зокрема договором зберігання № 15/9 від 25.06.2015 та актом приймання-передачі за договором про безоплатне зберігання захисної споруди цивільного захисту.

Відтак, саме відповідач зобов`язаний забезпечувати протирадіаційне укриття № 48911 у стані, необхідному для приведення у готовності до використання за призначенням згідно з Вимогами № 579.

Стан непридатності укриття № 48911 до використання за призначенням підтверджено актом технічної інвентаризації захисної споруди цивільного захисту (цивільної оборони) сховища №48911 від 22.02.2011, актами перевірки стану ефективного використання та збереження державного майна, яке не увійшло до статутного капіталу ВАТ «Львівський завод електровимірювальних приладів» (тепер ПАТ «Мікроприлад») у процесі приватизації, але перебуває на його балансі від 26.12.2014, від 23.12.2016, від 17.12.2018, від 27.11.2020, актом №196 від 27.08.2019, складеним за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Систематичне невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою утримання у належному стані укриття № 48911 суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічну правову позицію підтримав Верховний Суд в постанові від 03.10.2018 у справі №826/12192/16 та в постанові від 25.07.2019 у справі № 820/5164/15.

Також варто вказати, що відповідачем акти оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття № 48911, що проведені контролюючими органами упродовж 2011 - 2020 років та вжиті заходи за їх наслідками не оскаржувалися.

Протирадіаційне укриття № 48911 є захисною спорудою цивільного захисту у вигляді протирадіаційного укриття на території Львівської міської територіальної громади, в якій, зважаючи на її місткість, при необхідності можуть розміститися працівники відповідача.

Вищенаведене, на думку суду, свідчить, що позивачем обрано належний та ефективний спосіб захисту у вигляді зобов`язання відповідача привести у стан готовності захисну споруду сховище № 48911, у належний технічний стан з метою використання її за призначенням відповідно до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими, а тому позов слід задовольнити повністю.

Ураховуючи положення частини 2 статті 139 КАС України, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись ст.ст. 53, 72-77, 90, 139, 243-246, 255, 293, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова (79005 м. Львів вул. Богомольця 9; код ЄДРПОУ 02910031) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (79008 м. Львів вул. Підвальна 6; код ЄДРПОУ 38627339) до приватного акціонерного товариства «Мікроприлад» (79014 м. Львів вул. Нижанківського 35; код ЄДРПОУ 23887224), за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях (79005 м. Львів вул. М. Коперника 4; код ЄДРПОУ 42899921) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною бездіяльність приватного акціонерного товариства «Мікроприлад» щодо невжиття заходів для приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховища № 48911, що розміщене за адресою: м. Львів вул. Ніщинського 35.

3. Зобов`язати приватне акціонерне товариство «Мікроприлад» привести у стан готовності захисну споруду сховище № 48911, у належний технічний стан з метою використання її за призначенням відповідно до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

4. Судові витрати розподілу не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

СуддяР.П. Качур

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.01.2023
Оприлюднено16.01.2023
Номер документу108364331
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —380/14724/22

Ухвала від 18.07.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

Ухвала від 28.11.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

Рішення від 12.01.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

Ухвала від 25.10.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Качур Роксолана Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні