ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"13" січня 2023 р. м. Київ Справа № 911/1815/22
Господарський суд Київської області у складі судді Колесника Р.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення (виклику) сторін, матеріали справи за позовом
товариства з обмеженою відповідальністю «Білоцерківвода» (09100, Київська обл., місто Біла Церква, вулиця Сухоярська, будинок 14, код: 38010130)
до
комунального підприємства Білоцерківської міської ради «Комунальник» (09133, Київська обл., Білоцерківський р-н, селище міського типу Терезине, вулиця Першотравнева, будинок 2, код: 25297219)
про стягнення 19366,20 гривень,
До Господарського суду Київської області 26.09.2022 надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю «Білоцерківвода» (надалі позивач/ТОВ «Білоцерківвода») про стягнення з комунального підприємства Білоцерківської міської ради «Комунальник» (надалі відповідач/КП «Комунальник») заборгованості за договором про надання послуг з розподілу води від 13.09.2021 № 6206/2 у розмірі 19366,20 гривень.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на здійснення відповідачем перешкод працівникам ТОВ «Білоцерківвода» у відборі проб каналізаційних стічних вод для визначення вмісту забруднюючих речовин, у зв`язку з чим позивач провів нарахування плати за понаднормативний скид забруднюючих речовин за вересень 2021 року у стягуваній сумі.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 29.09.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 911/1815/22. Ухвалено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та без проведення судового засідання. Цією ж ухвалою: встановлено відповідачу строк для подання клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та відзиву на позовну заяву із додержанням вимог ст. 165 Господарського процесуального кодексу України п`ятнадцять днів з дня вручення ухвали.
Відповідач, який належним чином повідомлений про розгляд справи, що підтверджується відомостями з офіційного сайту АТ «Укрпошта», з яких вбачається поштове відправлення за № 0103282766209, яким суд надсилав відповідачу копію ухвали про відкриття провадження у справі, вручено відповідачу 20.12.2022, відзив на позов не подав, клопотання про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін не заявив.
До того, ж відповідач повідомлявся про розгляд справи шляхом направлення ухвали про відкриття провадження у справі на його електронну пошту, відомості про яку містяться в ЄДР.
Враховуючи те, що відповідач не скористався наданими йому процесуальними правами, а наявних у матеріалах справи доказів достатньо для правильного вирішення спору, у зв`язку з чим суд вважає, що справа може бути розглянута за наявними у ній матеріалами відповідно до ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України.
Згідно з ч. 4 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
ТОВ «Білоцерківвода» (виконавець) та КП «Комунальник» (споживач) 13.09.2021 укладено договір про надання послуг з розподілу води № 6206/2 (далі по тексту договір), за умовами п. 1.1. якого виконавець зобов`язується надавати споживачеві послуги з розподілу води (ДК 021:2015 65110000-7) (централізованого водовідведення) (далі по договору послуга), а споживач зобов`язується оплачувати надану послугу у порядку, строки та на умовах, передбачених договором.
Відповідно до п. 29 договору у разі перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах (додаток № 4), споживач здійснює оплату за послуги водовідведення згідно наданого виконавцем рахунку (із застосуванням коефіцієнта кратності відповідно до місцевих Правил стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Біла Церква прийнятими органами місцевого самоврядування, а в разі їх відсутності, відповідно до загальнодержавних Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення).
Пунктом 32 договору встановлено, що споживач зобов`язаний: допускати на територію об`єкта нерухомого майна виконавця або його представника у порядку, визначеному законом для проведення технічних та профілактичних оглядів мереж водопостачання, водовідведення, локальних очисних споруд і перевірки показань засобів обліку (підпункт 9); дотримуватися вимог до режиму скиду стічних вод та установлених кількісних та якісних показників стічних вод на своїх каналізаційних випусках (підпункт 21); здійснювати систематичний контроль за кількістю та якістю стічних вод, які скидаються ним до систем централізованого водовідведення, згідно з графіком відбору проб, погодженим із виконавцем, надавати виконавцю інформацію про обсяги та якісний склад стічних вод, які скидають до систем централізованого водовідведення (підпункт 22);забезпечити можливість проведення виконавцем у будь-який час доби здійснення контролю за скидом споживачем стічних вод до системи централізованого водовідведення або безпосередньо на каналізаційні очисні споруди виконавця (підпункт 31).
Відповідно до пункту 33 договору, до прав виконавця належать, зокрема: вимагати від споживача дотримання нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг (підпункт 5); доступу до будівель, приміщень (інших об`єктів нерухомого майна) споживача для ліквідації аварій, усунення неполадок санітарно-технічного та інженерного обладнання, виконання робіт з встановлення, обслуговування та заміни вузлів комерційного обліку, проведення технічних та профілактичних оглядів мереж водопостачання та водовідведення, перевірки схоронності та зняття показань засобів вимірювальної техніки (вузлів обліку), визначеному законом і договором (підпункт 7); контролювати якість, кількість і режим скидання стічних вод споживачем (підпункт 15).
Споживач несе відповідальність за недотримання вимог нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг (підпункт 3 пункту 35 договору).
Матеріалами справи підтверджується, що працівники позивача 08.09.2021 прибули до контрольного колодязя КП «Комунальник», розташованого за адресою: Київська обл., Білоцерківський р-н, смт Терезине, вул. Першотравнева, 2, з метою визначення вмісту забруднюючих речовин, що скидаються підприємством з стічними водами в каналізаційну мережу м. Біла Церква. Разом з тим, відбір проб не було здійснено, у зв`язку зі здійсненням відповідачем перешкод у відборі проб, а саме: будівля каналізаційно-насосної станції облаштована замком, час очікування представників відповідача для відбору проб більше 30 хв, що зафіксовано у акті відбору проб від 08.09.2021, копія якого наявна у матеріалах справи.
Листом від 08.09.2021 № 1-04/08-2342 позивач повідомив відповідача про створення ним працівникам ТОВ «Білоцерківвода» перешкод у відборі проб стічних вод та обов`язок позивача застосувати до відповідача п. 8.12.5 Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Біла Церква та виставити рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Kk = 5 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено дане порушення, тобто за вересень 2021 року.
В додатках до вказаного листа, позивач надіслав відповідачу акт відбору проб від 08.09.2021.
Вказаний лист відповідач отримав 14.09.2021, про що свідчить підпис уповноваженого представника відповідача на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення.
На підставі акту відбору стічних вод від 08.09.2021 та пп. 8.12.5 п. 8.12 Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Біла Церква, затверджених рішенням Білоцерківської міської ради від 31.10.2019 № 44-65-81-VII позивачем здійснено відповідачу розрахунок плати за скид понаднормативних забруднень зі стічними водами до системи централізованого водовідведення м. Біла Церква у розмірі 19366,20 гривень.
Листом від 01.10.2021 № 1-04/08-2502 позивач направив відповідачу пакет документів на оплату за скид понаднормативних забруднень стічних вод, а саме: розрахунок плати за скид понаднормативних забруднень зі стічними водами до системи централізованого водовідведення м. Біла Церква і рахунок від 30.09.2021 № 45 та просив відповідача оплатити рахунок протягом 10 днів з дня його отримання.
Відповідач отримав вказаний лист та відповідний пакет документів 05.10.2021, про що свідчить підпис уповноваженого представника відповідача на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення № 0910900297900.
Як вказує позивач, відповідач нараховану плату за скид понаднормативних забруднень зі стічними водами до системи централізованого водовідведення м. Біла Церква у розмірі 19366,20 гривень в добровільному порядку не оплатив, у зв`язку з чим позивач звернувся із розглядуваним позовом до суду про стягнення зазначеної плати в судовому порядку.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, суд дійшов наступних висновків.
В силу пункту 3 частини 1 статті 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов`язані дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.
Згідно частини 1статті 70 Водного кодексу України скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови наявності нормативів гранично допустимих концентрацій та встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.
Згідно частини 1статті 111 Водного кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов`язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.
Відповідно до абзацу 4 частини 1статті 11 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» затвердження правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення віднесено до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства.
До повноважень органів місцевого самоврядування у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення належить затвердження місцевих правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення відповідних населених пунктів, що закріплено статтею 13 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення».
Відповідно до статті 13-1 цього Закону місцеві правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.
Рішенням Білоцерківської міської ради від 31.10.2019 № 44-65-81-VII затверджено Правила приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Біла Церква (надалі Правила).
Дія цих Правил поширюються на суб`єктів господарювання, які надають послуги з централізованого водовідведення (відведення та/або очищення стічних вод) (далі виробник), на юридичних осіб незалежно від форм власності та відомчої належності, а також фізичних осіб-підприємців, фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність і взяті на облік як самозайняті особи у контролюючих органах згідно з Податковим кодексом України, які скидають стічні води до систем централізованого водовідведення м. Біла Церква або безпосередньо у каналізаційні очисні споруди (далі споживачі, субспоживачі), а в частині, що стосується вивозу рідких відходів або стічних вод асенізаційними машинами, на власників рідких відходів або стічних вод та перевізників (п. 1.3. Правил).
Згідно з п. 1.6. Правил ці Правила є обов`язковими для всіх споживачів (субспоживачів), яким виробник надає послуги з централізованого водовідведення та/або які скидають стічні води до систем централізованого водовідведення або безпосередньо у каналізаційні очисні споруди м. Біла Церква, субспоживачів, власників рідких відходів, перевізників рідких відходів.
Відповідно до пп. 2.1.5 п. 2.1 Правил виробник повинен здійснювати раптовий (не погоджений зі споживачем заздалегідь), відбір контрольних проб для контролю за якістю стічних вод, що скидаються до системи централізованого водовідведення міста Біла Церква. При цьому відбір проб здійснюється як в присутності представника споживача так і без присутності споживача, якщо контрольний колодязь споживача розташований за межами його території.
Підпунктом 2.2.2 п. 2.2 Правил дотримуватися вимог до скиду стічних вод та установлених кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках споживачів, вимагати від субспоживачів виконання положень загальнодержавних Правил та цих Правил.
У пп. 8.12.5 п. 8.12 Правил зволікання з допуском уповноваженого представника виробника на територію споживача (більше ніж 30 хвилин після його прибуття) або створення перешкод у відборі проб з боку представників споживача фіксується в акті за підписом представника виробника. Виробник виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Kk = 5 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення.
Судом встановлено, що у акті відбору проб від 08.09.2021 працівниками ТОВ «Білоцерківвода» зафіксовано, що проби не відібрано у зв`язку із здійсненням КП «Комунальник» перешкод у відборі проб, а саме: будівля каналізаційно-насосної станції облаштована замком. В акті також зазначено, що начальник підприємства Жарчінський О.П., слюсар Заєць Р. М., прибиральник-дезінфектор Федоров В.П. не з`явились для відбору проб. Час очікування більший ніж 30 хвилин.
Матеріалами справи підтверджується, що позивач повідомляв відповідача про створення перешкод у відборі проб та попереджав про обов`язок товариства виставити рахунок за понаднормовий скид забруднень у відповідності до положень пункту 8.12.5 Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення міста Біла Церква. Відповідний рахунок на оплату з розрахунком плати за скид отримано відповідачем 05.10.2021, який, як стверджує позивач, відповідач не оплатив.
Відповідно до ч. 1ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно приписів статей 525,526 Цивільного кодексу України, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно положень ст. 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
Згідно вимог ст. 599 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.
Проте, всупереч наведених вище приписів закону, Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Біла Церква, затверджених рішенням Білоцерківської міської ради від 31.10.2019 № 44-65-81-VII, положень укладеного між сторонами договору, відповідач своїх зобов`язань щодо здійснення оплати нарахованої плати за скид понаднормативних забруднень зі стічними водами до системи централізованого водовідведення м. Біла Церква у розмірі 19366,20 гривень не виконав, доказів протилежного сторонами в перебігу розгляду справи не надано.
Відповідно до ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Згідно ч. 1 ст. 612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Відповідач правом на подання відзиву на позов не скористався, доводи позивача про наявність у нього заборгованості не спростував, доказів належного виконання своїх зобов`язань не надав.
Враховуючи викладене вище, суд вважає доведеним факт існування заборгованості відповідача перед позивачем у сумі 19366,20 гривень за скид понаднормових забруднень, а вимога позивача про стягнення з відповідача існуючої заборгованості є обґрунтованою, матеріалами справи підтверджена та належить до задоволення.
Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Статтею 73 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню.
А саме суд приймає рішення про стягнення з комунального підприємства Білоцерківської міської ради «Комунальник» на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Білоцерківвода» 19366,20 гривень заборгованості за скид понаднормових забруднень.
Витрати по сплаті судового збору, у відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються судом на відповідача у повному обсязі.
Керуючись ст. ст. 4, 12, 13, 73-80, 86, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов товариства з обмеженою відповідальністю «Білоцерківвода» задовольнити повністю.
Стягнути з комунального підприємства Білоцерківської міської ради «Комунальник» (09133, Київська обл., Білоцерківський р-н, селище міського типу Терезине, вулиця Першотравнева, будинок 2, код: 25297219)на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Білоцерківвода» (09100, Київська обл., місто Біла Церква, вулиця Сухоярська, будинок 14, код: 38010130) 19366,20 гривень заборгованості за скид понаднормових забруднень та 2481,00 гривень судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення у відповідності до ст. ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено та підписано 13.01.2023.
Суддя Р.М. Колесник
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 13.01.2023 |
Оприлюднено | 16.01.2023 |
Номер документу | 108380554 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд Київської області
Колесник Р.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні