Рішення
від 10.01.2023 по справі 300/3335/20
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" січня 2023 р. справа № 300/3335/20

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Біньковської Н.В.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом фермерського господарства "Зелена" до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення №1831126/25064461 від 13.08.2020 та зобов`язання до вчинення дій, -

ВСТАНОВИВ:

ФГ "Зелена" звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, Державної податкової служби України, відповідно до змісту якого просить: визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №1831126/25064461 від 13.08.2020 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 27.07.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну №1 від 27.07.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідач в порушення Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України за №1165 від 11.12.2019, та Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, неправомірно зупинив реєстрацію податкової накладної №1 від 27.07.2020 та необґрунтовано і безпідставно 13.08.2020 прийняв рішення №1831126/25064461 про відмову у реєстрації вказаної податкової накладної №1 від 27.07.2020, оскільки в квитанції від 31.07.2020 про зупинення реєстрації податкової накладної не було вказано конкретні назви чи перелік документів, натомість на підтвердження реальності, правомірності та неризиковості здійснення ФГ "Зелена" господарських операцій із вирощення ріпаку врожаю 2020 року, який в подальшому проданий ТОВ «Мінерал-Агро», господарством подано контролюючому органу пояснення та копії документів, якими підтверджено реальність здійснення господарської операції по податковій накладній №1 від 27.07.2020. Вважає, що недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, теж є незаконним. Просить позов задовольнити.

Головне управління ДПС в Івано-Франківській області скористалося правом подання відзиву на позов, в якому стосовно задоволення позовних вимог заперечує. Зазначає, що всі документи долучені 07.08.2020 ФГ «Зелена» до повідомлення №1 про надання пояснень були винесені на розгляд комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації. Зауважує, що комісією Головного управлінням ДПС України в Івано-Франківській області прийнято рішення про відмову у реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкової накладної за №1 від 27.07.2020 у зв`язку із ненаданням платником податку копій підтверджуючих документів щодо ненадання платником податку ТТН на реалізацію товару. Вважає, що відповідачем правомірно прийнято оскаржуване рішення від 13.08.2020 за №1831126/25064461 про відмову у реєстрації податкової накладної. Просить в задоволенні позову відмовити (а.с.170).

Державна податкова служба України правом подання відзиву на позов не скористалася.

Правом подання відповіді на відзив позивач не скористався.

У зв`язку із реорганізацією податкового органу, керуючись статтею 52 Кодексу адміністративного судочинства України, судом допущено заміну відповідача у справі - Головного управління ДПС в Івано-Франківській області із кодом ЄДРПОУ 43142559 на його правонаступника - Головне управління ДПС в Івано-Франківській області, як відокремленого підрозділу ДПС із кодом ЄДРПОУ ВП 43968084.

Заяв про розгляд справи з викликом сторін суду не надходило. У відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглянув справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, дослідивши в сукупності письмові докази, суд встановив наступне.

ФГ "Зелена" є юридичною особою, 27.06.1997 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вчинено запис про проведення державної реєстрації позивача.

Видами економічної діяльності ФГ "Зелена" згідно кодів КВЕД є 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); 01.19 вирощування інших однорічних і дворічних культур; 01.46 розведення свиней; 01.63 післяурожайна діяльність (а.с.13).

27.07.2020 між ФГ "Зелена" як продавцем та ТОВ «Мінерал-Агро» як покупцем укладено договір купівлі-продажу №07. Відповідно до умов договору, в тому числі, пункту 1.1. договору, продавець зобов`язується продати та відвантажити, а покупець зобов`язується оплатити та прийняти ріпак врожаю 2020 року. Згідно специфікації №1 до вказаного договору ФГ "Зелена" зобов`язалося передати у власність ТОВ «Мінерал-Агро» 21,07 тонни ріпаку врожаю 2020 року загальною вартістю із ПДВ 273910,33 грн. (без ПДВ 228258,33 грн. (а.с.148-149).

27.07.2020 позивачем виписано видаткову накладну №7 на поставку 21,07 тонни ріпаку на загальну суму 273910,00 грн., в тому числі 45651,67 грн. ПДВ (а.с.150).

Також позивачем виписано товаро-транспортну накладну №7 від 27.07.2020 про відвантаження 10 тонн ріпаку на суму 130000,00 грн., у тому числі ПДВ 21666,67 грн. (а.с.151) та товаро-транспортну накладну №8 щодо відвантаження 11,07 тонн ріпаку на суму 143910.00 грн., у тому числі ПДВ 23985,00 (а.с.152).

Відповідно до акту виконаних робіт №1 від 27.07.2020, укладеним між замовником ТОВ «Мінерал-Агро» та виконавцем ФГ «Зелена», виконавець здійснив навантаження та доставку озимого ріпаку згідно договору №07 від 27.07.2020 (а.с.153).

27.07.2020 ФГ "Зелена" виписано рахунок-фактуру №1 від 27.07.2020 на суму 273910,00 грн., в тому числі 45651,67 грн. ПДВ (а.с.154).

За фактом поставки ФГ «Зелена» ТОВ «Мінерал-Агро» товару ріпак врожаю 2020 року кількістю 21,07 тонн, код товару гідно УКТ ЗЕД 1205, складено податкову накладну №1 від 27.07.2020 на загальну суму 273910,00 грн., в тому числі ПДВ 45651,66 грн. (а.с.155).

ФГ «Зелена» за допомогою програми електронного документообігу подало до ДПС України вказану податкову накладну №1 від 27.07.2020 для її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

31.07.2020 позивачем отримано квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, згідно якої податкову накладну №1 від 27.07.2020 прийнято, однак реєстрація зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, оскільки код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1205, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та його обсягу постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.156).

07.08.2020 позивачем на підтвердження правомірності складення та подання спірної податкової накладної надіслано контролюючому органу повідомлення №1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК реєстрацію яких зупинено, до якого долучено пояснення разом із копіями 53 документів. Зазначено, що ФГ «Зелена» орендує в пайовиків 205,98 га орної землі на яких вирощує зернові культури - пшеницю, ячмінь, гречку та технічні культури - ріпак та сою; в 2019 році засіяно 72 га власно вирощеного озимого ріпаку під урожай 2020 року та зібрано 750 цнт. урожайність 10,4 ц з га, зібрано власним комбайном CLASS DOMINATOR 130, придбаний в 2013 році (а.с.157).

13.08.2020 комісією Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області прийнято рішення №1831126/25064461 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 27.07.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних, з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки накладних. Додаткова інформація: ненадання платником податку ТТН на реалізацію товару (а.с.158).

Позивач 13.08.2020 подав скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якій просив скасувати рішення комісії регіонального рівня та здійснити реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування. До вказано скарги додано товаро-транспортні накладні №№ 7, 8 від 27.07.2020 (а.с.159).

25.08.2020 за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних контролюючим органом прийнято рішення про залишення скарги без задоволення, а рішення без змін. Підставою для залишення скарги без задоволення зазначено ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів(інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси (а.с.161).

Вказану вище відмову у реєстрації податкової накладної, оформлену рішенням №1831126/25064461 від 13.08.2020, позивач вважає протиправною, у зв`язку з чим оскаржив її до суду.

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (надалі також ПК України) визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

За приписами пункту пункт 74.3 статті 74 ПК України зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики.

Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно пункту 12 Порядку №1246 (в редакції станом на час подання податкової накладної), після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідностіподаткової накладноїта/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку такихподаткової накладноїта/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податковута/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установленихпунктом 192.1 статті 192тапунктом 201.10 статті 201Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно допункту 201.1статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно допунктів 200-1.3і200-1.9статті 200-1Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстраціїподаткової накладноїта/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис,Про електронні документи та електронний документообігта Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Згідно із пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (надалі також - Порядок № 1165, в редакції, чинній на час спірних правовідносин) платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктом 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Критерії ризикованості здійснення операцій визначені в додатку 3 до Порядку № 1165.

Так, пунктом 1 Критерії ризикованості здійснення операцій передбачено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Відтак, аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку № 1165.

Однак у квитанції від 31.07.2020 про зупинення реєстрації податкових накладних контролюючим органом не наведено чіткого обґрунтування наявності вказаного критерію та відповідного розрахунку.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).

Отже, в разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Проте, у квитанції не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку № 1165.

Згідно із пунктом 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 № 520, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (надалі також - Порядок № 520), прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Відповідно до пункту 3 Порядку № 520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Пунктом 4 Порядку № 520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з пунктом 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Пунктом 11 Порядку № 520 передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Згідно із пунктом 13 Порядку № 520 рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Пунктами 11, 12 Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 за №1165 визначено, що за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень: задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін. Рішення комісії центрального рівня не підлягає адміністративному оскарженню та може бути оскаржено в судовому порядку у строки, визначені статтею 56 Кодексу.

Як встановлено судом зі змісту квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному державному реєстрі податкових накладних від 31.07.2020, податкова накладна № 1 від 27.07.2020 прийнята, однак відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена на підставі пункту 1 Критеріїв ризикованості здійснення операцій, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1205, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання. Запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Водночас вказана квитанція не містить конкретизованого переліку документів, які запропоновано подати платнику податків, однак містить загальні пропозиції надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній.

При цьому в подальшому у рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної зазначено про ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. У додатковій інформації зазначено ненадання платником податку ТТН на реалізацію товару.

Суд звертає увагу на те, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого відповідачем зроблено не було.

Натомість, в спірних правовідносинах позивачем підтверджено весь ланцюг вирощення та поставки продукціїріпаку урожаю 2020 року.

ФГ «Зелена» зареєстроване як юридична особа 27.06.1997. Основний вид економічної діяльності за КВЕД: 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Отже, операції за номенклатурою товарів/послуг в податковій накладній №1 від 27.07.2020 є в межах зазначеного виду основної діяльності.

ФГ "Зелена" орендує 250,06 га сільськогосподарський угідь, в тому числі 250,06 га ріллі, підтвердженням чого є: звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 року (форма № 4-сг (річна), податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи з додатком 1 "Відомість про наявність земельних ділянок", подана за 2020 рік, договір суборенди землі від 01.09.2019 укладений ФГ "Зелена" з ТОВ "Гудвеллі Україна", тимчасовий договір оренди земельної ділянки від 02.01.2020 укладений з Верхнянською сільською радою ОТГ, довідка міськрайонного управління у Калуському районі та м. Калуші Держгеокадасту від 21.02.2020 №0-9-0.18-23/173-20 (а.с.14-29).

Згідно звіту про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 року, звіту про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду (форма №29-сг, річна), поданим станом на 01.08.2020, ФГ «Зелена» зібрало ріпак озимий в 2020 році з площі 72 га (а.с.14, 145). Станом на 01.12.2019 в 2019 році ФГ «Зелена» зібрало ріпак озимий з площі 55 га (а.с.137). За змістом звіту про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01.08.2020 обсяг виробництва ріпаку озимого з площі 72 га становить 750,00 ц (а.с.145).

В жовтні 2019 року та травні 2020 року ФГ «Зелена» придбавало дизельне пальне та оливи моторні в постачальників ТОВ «Прикарпатська нафтогазова компанія «Калина», ТОВ «СП «Юкойл» (а.с.44-64).

Також, в 2019 та 2020 роках позивач придбавав: мінеральні добрива у ПАТ "Галнафтохім", мінеральні добрива у ТОВ "Макош Мінерал", засоби захисту рослин у ТОВ "Агрохім-Партнер", ТОВ "Агроресурс-А", добрива (мікроелементи, гумати) у ТОВ "Інноваційне товариство "ІНВЕП", регулятори росту рослин, мінеральні добрива у фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (а.с.44-135).

У ФГ «Зелена» наявні власні виробничі будівлі та нежитлові приміщення, сільськогосподарська техніка, а також трудові ресурси (а.с.30-43).

Матеріалами справи підтверджено, що з метою продажу урожаю 2020 року ФГ «Зелена» уклало з ТОВ «Мінерал-Агро» договір купівлі-продажу №07 від 27.07.2020, за змістом специфікації №1 до якого, позивач зобов`язалося передати у власність ТОВ «Мінерал-Агро» 21,07 тонни ріпаку врожаю 2020 року загальною вартістю із ПДВ 273910,33 грн.

Здійснення поставки/відвантаження товару на виконання умов вищенаведеного договору купівлі-продажу №07 від 27.07.2020 підтверджено: видатковою накладною №7 від 27.07.2020 на поставку 21,07 тонни ріпаку на загальну суму 273910,00 грн., в тому числі 45651,67 грн.; товарно-транспортними накладними №7 від 27.07.2020 і №8 від 27.07.2020 про відвантаження 10 тонн на суму 130000,00 грн. (у тому числі ПДВ 21666,67 грн.) і 11,07 тонн ріпаку на суму 143910,00 грн. (у тому числі ПДВ 23985,00), відповідно; актом виконаних робіт №1 від 27.07.2020; рахунком-фактурою №1 від 27.07.2020 на суму 273910,00 грн., в тому числі 45651,67 грн. ПДВ.

З огляду на зміст вказаних первинних документів, такі дані співпадають з господарською операцією за результатами якої такі документи складені, чітко відображають її суть та факт вчинення та відповідають вимогам діючого законодавства до первинних документів.

Що стосується ненадання відповідачем до пояснень від 07.08.2020 товарно-транспортних накладних №7 та №8 від 27.07.2020, суд звертає увагу на те, що квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 27.07.2020 не містить конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття відповідного рішення. Відтак, позивач змушений був надавати відповідачу документи на власний розсуд. Разом з цим, такі товарно-транспортні накладні були наявні у позивача про що свідчить їх долучення до скарги на спірне рішення.

Відповідачі не довели правомірності рішення №1831126/25064461 від 13.08.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 27.07.2020, адже як слідує із його змісту така відмова здійснена формально.

В межах спірних правовідносин суд звертає особливу увагу на те, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

Таким чином, на підставі досліджених в судовому засіданні доказів та встановлених на їх підставі обставин, що передували прийняттю оскаржуваного рішення №1831126/25064461 від 13.08.2020 щодо відмови у реєстрації податкової накладної позивача №1 від 27.07.2020, суд приходить висновку, що вказане рішення прийнято необґрунтовано та недобросовісно.

Комісія Державної податкової служби при розгляді скарги позивача на рішення комісії регіонального рівня №1831126/25064461 від 13.08.2020 вказані порушення не виправила, залишивши без змін оскаржуване рішення.

На переконання суду, в спірному випадку податкова накладна №1 від 27.07.2020 відповідає вимогам пункту201.10 статті 201 ПК України, а, отже, підлягає державній реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно частини 3статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену позивачем податкову накладну № 1 від 27.07.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних буде ефективним способом відновлення порушених відповідачем прав позивача, оскільки забезпечить достатні гарантії того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

З урахуванням викладеного, суд вважає вимоги позивача обґрунтованими, а позов таким, що підлягає до задоволення у повному обсязі.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 4204,00 грн. згідно квитанції від 17.11.2020 №74, відтак підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів сплачений судовий збір в сумі 4204,00 грн. Доказів понесення інших судових витрат суду не надано.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Івано-Франківській області за №1831126/25064461 від 13.08.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 27.07.2020.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену фермерським господарством «Зелена» податкову накладну №1 від 27.07.2020.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Івано-Франківській області на користь фермерського господарства «Зелена» судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2102,00 гривень (дві тисячі сто дві гривні 00 копійок).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь фермерського господарства «Зелена» судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2102,00 гривень (дві тисячі сто дві гривні 00 копійок).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

позивач фермерське господарство «Зелена» (код ЄДРПОУ 25064461, вул. Фермерська, село Збора, Калуський район, Івано-Франківська область, 77332),

відповідач 1 - Головне управління ДПС в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ ВП 43968084, вул.Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018),

відповідач 2 - Державна податкова служба України (код ЄДРПОУ 43005393, Львівська площа, 8, м.Київ, 04053).

Суддя /підпис/ Біньковська Н.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.01.2023
Оприлюднено16.01.2023
Номер документу108388258
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —300/3335/20

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 02.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 07.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 07.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 07.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 14.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Рішення від 10.01.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

Ухвала від 24.11.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні