Постанова
від 10.01.2023 по справі 317/3182/22
ЗАПОРІЗЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Провадження № 3/317/71/2023

Справа № 317/3182/22

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 січня 2023 року м. Запоріжжя

Суддя Запорізького районного суду Запорізької області Мінгазов Р.В., за участю особи яка притягається до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , представника - адвоката Клименка П.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали, які надійшли з Відділу поліції № 3 Запорізького районного управління поліції в Запорізькій області ГУНП в Запорізькій області про притягнення до адміністративної відповідальності:

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, паспорт НОМЕР_1 виданий Богородчанським РВ УМВС України в І.Франківській області 24.06.1996, працюючого водієм Нафтотранссервіс, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 ,

за ч. 4 ст. 164 Кодексу України про адміністративні правопорушення,

ВСТАНОВИВ:

Згідно протоколу про адміністративне правопорушення серії ВАБ № 916289 складеного 13.12.2022 ДОП Мелітопольського РУП ГУНП в Запорізькій області капітан поліції Кавун І.А., 13.12.2022 об 09 год. 23 хв., ОСОБА_1 перебуваючи за адресою: Запорізький район, а/д Н-08 Бориспіль-Дніпро-Запоріжжя, 477 км, перевозив пальне А-92 транспортним засобом «DAF», д.н.з. НОМЕР_2 , із напівпричепом д.н.з. НОМЕР_3 без акцизної накладної в ЄРАн та без належним чином заповненої ТТН на право перевезення пального, чим порушив ПКУ від 02.12.2010 № 2755-VI та Закон № 481 від 19.12.1995 № 481/95ВР.

В судовому засіданні особа яка притягається до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 та його представник Клименко П.М. просили провадження у справі щодо закрити на підставі п. 1 ст. 247 КУпАП за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 164 КУпАП, про що також надали письмове клопотання в якому зазначили, що з 19 жовтня 2022 року ОСОБА_1 працює в ТОВ ТВФ «Нафтотранссервіс» в транспортній групі на посаді «водій автотранспортних засобів (сідлові тягачі вантажопідйомністю більше 20 тон)», що підтверджується наказом про прийом на роботу № 071-к, від 18 жовтня 2022 року. Основним видом економічної діяльності ТОВ ТВФ «Нафтотранссервіс» є «Вантажний автомобільний транспорт» (КВЕД 49.41), що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 29794087505. З 04 грудня 2018 року ТОВ ТВФ «Нафтотранссервіс» має право на здійснення внутрішніх і міжнародних перевезень небезпечних вантажів та небезпечних відходів вантажними автомобілями, що підтверджується витягом з рішення про видачу ліцензії № 915, 04 грудня 2018 року Державною службою України з безпеки на транспорті. З 29 липня 2015 року ТОВ ТВФ «Нафтотранссервіс» є власником спеціалізованого вантажного сідлового тягача марки DAF моделі XF95.480, 2005 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_2 . З 31 травня 2022 року ТОВ ТВФ «Нафтотранссервіс» також є володільцем і користувачем спеціалізованого напівпричепа-цистерни для участі в міжнародному русі марки INDOX, реєстраційний номер НОМЕР_3 .

20 грудня 2019 року ТОВ ТВФ «Нафтотранссервіс» як перевізник і ПрАТ «Укрнафта» як замовник, уклали договір № 11/02/1613-Р про перевезення вантажів автомобільним транспортом за яким структурні одиниці ПАТ «Укрнафта» зобов`язалися надавати ТОВ ТВФ «Нафтотранссервіс» вантажі для перевезення, а ТОВ ТВФ «Нафтотранссервіс» зобов`язалося приймати ці вантажі та перевозити їх по маршрутах згідно з письмовими заявками структурних одиниць ПАТ «Укрнафта». У грудні 2022 року, на виконання Договору про перевезення, замовник ПАТ «Укрнафта» подав до перевізника ТОВ ТВФ «Нафтотранссервіс» заявку на перевезення пального «UN, Бензин автомобільний А-92-Євро5-Е0, 3.0, ІІ загальною масою 21,040 тон. 12 грудня 2022 року, вантажовідправником ТОВ «Торговий дім Укртатнафта» і водієм ОСОБА_1 було складено три відповідні товарно-транспортні накладні на відпуск нафтопродуктів (нафти), а саме:

- товарно-транспортну накладну на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 337072/1, складену на відпуск Пального масою 7,540 тон, яке мало бути перевезене до належної ПАТ «Укрнафта» автозаправної станції № 07/001;

- товарно-транспортну накладну на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 337073/1 складену на відпуск Пального масою 3,780 тон, яке мало бути перевезене до належної ПАТ «Укрнафта» автозаправної станції № 07/143;

- товарно-транспортну накладну на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 337074/1 складену на відпуск Пального масою 9,720 тон, яке мало бути перевезене до належної ПАТ «Укрнафта» автозаправної станції № 07/022.

Не погоджуючись з діями ДОП Мелітопольського РУП ГУНП в Запорізькій області представник ОСОБА_1 - адвокат Клименко П.М. пояснив, що на його думку, при складенні протоколу уповноваженою особою було допущено порушення вимог ст. 254 КУпАП, а саме: не вказано місце вчинення адміністративного правопорушення; не вірно зазначено склад адміністративного правопорушення відповідно до диспозиції частини 4 ст. 164 КУпАП; не вказано дату, час та місце розгляду справи про адміністративне правопорушення.

Заслухавши адвоката та особу яка притягається до адміністративної відповідальності, дослідивши матеріали справи у їх сукупності, суд приходить до висновку, що вина ОСОБА_1 не знайшла свого підтвердження, а склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 164 КУпАП, не встановлений виходячи з наступного.

Так, статтею 245 КУпАП передбачено, що завданнями провадження у справах про адміністративні правопорушення є своєчасне, повне і об`єктивне з`ясування всіх обставин справи, вирішення її у точній відповідності із законом.

Адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом

передбачено адміністративну відповідальність (ст. 9 КУпАП).

Відповідно до приписів положення ст. 280 КУпАП орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний зокрема з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, а також зсувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

За змістом статті 251 КУпАП, доказами в справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками.

Відповідно до ч. 4 ст. 164 КУпАП, переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, не зазначеними у митних деклараціях при переміщенні пального або спирту етилового митною територією України прохідним транзитом або внутрішнім транзитом, визначеним підпунктом «а» пункту 2 частини 2 статті 91 Митного кодексу України, або в акцизних накладних, зареєстрованих у Єдиному реєстрі акцизних накладних, складених на операції, при здійсненні яких переміщується пальне або спирт етиловий у таких транспортних засобах, або в заявках на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними.

Таким чином, відповідальність за ч. 4 ст. 164 КУпАП передбачена для суб`єктів господарювання за переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами з порушенням певних нормативно-правових актів.

Відповідно до п.п. 14.1.224-1 п. 14.1 ст. 14 ПК України, не є розпорядником акцизного складу пересувного суб`єкт господарювання (перевізник, експедитор), який здійснює транспортування пального або спирту етилового.

Абзац перший п.п. 230.1.5. п. 230.1 ст. 230 ПК України, крім іншого, містить таку вимогу - транспортні засоби, які використовуються суб`єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу, для переміщення на митній території України власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки, повинні обліковуватися в Переліку транспортних засобів, що переміщують пальне або спирт етиловий.

В абз. 2 пп. 230.1.5 п. 230.1 ст. 230 ПК України зазначено, що включення/виключення транспортних засобів до/з Переліку здійснюється на підставі заявок на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними, із зазначенням періоду переміщення такого пального або спирту етилового.

Переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, які не зазначені у заявках на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними, які надіслані органу ДПС, заборонено (абз. 3 пп. 230.1.5 п. 230.1 ст. 230 ПК України).

У разі виявлення фактів переміщення та/або зберігання пального або спирту етилового з використанням транспортних засобів, які не зазначені у заявках на переміщення пального або спирту, відповідні контролюючі органи тимчасово (до винесення рішення суду) вилучають таке пальне та транспортні засоби з вільного обігу й подають відповідні матеріали до суду для винесення постанови про їх вилучення в дохід держави (конфіскацію) (абз. 2 п. 228.3 ст. 228 ПК України).

Такі заявки подають суб`єкти господарювання, що не є розпорядниками акцизного складу, до переміщення митною територією України в транспортних засобах, які не є акцизними складами пересувними, власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки. Тобто такі суб`єкти господарювання є суб`єктами правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 164 КУпАП.

Під час розгляду справи судом встановлено, що у даному випадку відсутній суб`єкт правопорушення, передбачений ч. 4 ст. 164 КУпАП, так як ОСОБА_1 господарської діяльності з перевезення пального не здійснював, а лише працював водієм ТОВ ТВФ «Нафтотранссервіс», відповідно до Наказу № 071-к від 18.10.2022.

Таким чином, господарською діяльністю по перевезенню паливно-мастильних матеріалів займається відповідне товариство - ТОВ ТВФ «Нафтотранссервіс».

Обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення, визначених статтею 255 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 3 ГК України, під господарською діяльністю розуміється діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

Згідно ст. 55 ГКУ суб`єктами господарювання є учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов`язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов`язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством.

Суб`єктами господарювання є: 1) господарські організації - юридичні особи, створені відповідно до Цивільного кодексу України, державні, комунальні та інші підприємства, створені відповідно до цього Кодексу, а також інші юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані в установленому законом порядку; 2) громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані відповідно до закону як підприємці.

Господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом

Господарська діяльність включає як виробничу діяльність, у процесі якої виробляється продукція, вироби народного споживання та інші матеріальні цінності, так і невиробничу діяльність, пов`язану з виконанням різних видів робіт, у тому числі науково-дослідних, надання послуг, результати яких відчужуються як товар.

Згідно ст. 42 ГК України встановлено, що підприємництвом є самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб`єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.

Отже, необхідною ознакою господарської діяльності є її систематичність.

Відповідно до правової позиції, викладеної у Постанові Пленуму Верховного Суду України від 25.04.2003 року № 3 «Про практику застосування судами законодавства про відповідальність за окремі злочини у сфері господарської діяльності» систематичною вважається діяльність у разі, коли продаж товарів, надання послуг з метою отримання прибутку здійснюється особою безпосередньо, самостійно не менш ніж 3 рази протягом календарного року.

Отже, для притягнення особи до відповідальності за ст. 164 КУпАП належало встановити, чи ОСОБА_1 є суб`єктом господарювання у розумінні закону та здійснював господарську діяльність із порушенням встановленого порядку.

Разом із тим, такі докази у справі відсутні, натомість із матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 перебуває у трудових відносинах із ТОВ ТВФ «Нафтотранссервіс» та є водієм - найманим працівником, до обов`язків якого не відноситься організація перевезень пального, складання і реєстрація акцизних накладних у ЄРАН, тощо.

Отже, ОСОБА_1 не може бути і суб`єктом правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 164 КУпАП, яке йому поставлене у вину.

Окрім цього, відповідно до ст. 231.1 Податкового Кодексу України платник податку при …реалізації пального… зобов`язаний скласти в електронній формі акцизну накладну за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого пального.. та зареєструвати її в Єдиному реєстрі акцизних накладних з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.

Отже, обов`язок щодо складання акцизної накладної покладено на особу, яка реалізує пальне.

Згідно ст. 231.3 Податкового Кодексу України, акцизна накладна складається платником податку в день реалізації пального або спирту етилового при кожній повній або частковій операції з реалізації пального або спирту етилового.

Така особа зобов`язана зареєструвати перший примірник акцизної накладної в Єдиному реєстрі акцизних накладних, а другий примірник такої акцизної накладної в день її складання надіслати розпоряднику акцизного складу - отримувачу пального або спирту етилового.

При цьому суб`єкт господарювання, від якого переходить право власності на таке пальне або спирт етиловий, вважається особою, яка реалізує пальне, а суб`єкта господарювання, до якого переходить право власності на таке пальне або спирт етиловий, вважається отримувачем пального або спирту етилового.

У акцизній накладній зазначається номер реєстрації транспортного засобу в уповноважених органах відповідної держави та тип і ємність транспортного засобу - акцизного складу пересувного

Із матеріалів справи, вбачається, що Державною службою з безпеки на транспорті 04.12.2018 було прийнято рішення за № 915 про видачу ТОВ ТВФ «Нафтотранссервіс» ліцензії на перевезення небезпечних вантажів автомобільним транспортом.

20.12.2019 року між ТОВ ТВФ «Нафтотранссервіс» та ТОВ «Укрнафта» було укладено договір № 11/02/1613-Р на перевезення вантажів.

07.12.2022 між ПАТ «ТФПНК «Укртатнафта» та ПАТ «Укрнафта» укладено договір № 570/2/2118 на поставку нафтопродуктів.

ТОВ ТВФ «Нафтотранссервіс» є власником спеціалізованого вантажного сідлового тягача марки DAF моделі XF 95.480, 2005 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_2 , та спеціалізованого напівпричепа-цистерни для участі в міжнародному русі марки INDOX, реєстраційний номер НОМЕР_3 .

12.12.2022 ОСОБА_1 , як найманий працівник суб`єкта господарювання перевізника ТОВ ТВФ «Нафтотранссервіс», на вантажному автомобілі «DAF», д.н.з. НОМЕР_2 прибув до вул. Свіштовська, 3, м. Кременчуг, Полтавської області, де в паливозаправник було завантажено пальне А-92-Євро5-Е0, 3.0, ІІ загальною масою 21,040 тон. Для перевезення пального йому було видано товарно-транспортні накладні на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 337072/1, № 337073/1, № 337074/1 датовані 12.12.2022 року.

Згідно товарно-транспортної накладної на відпуск нафтопродуктів (нафти) № 022013, 022014, 022015 які складені 12.12.2022 вбачається, що в господарській операції з транспортування пального приймали участь:

- ТОВ «ТД Укртатнафта» - вантажовідправник;

- ПАТ «Укрнафта» - вантажоодержувач;

- ПАТ «УКРНАФТА» - постачальник;

- ТОВ «ТВФ «Нафтотранссервіс» - перевізник.

Вказані підприємства є суб`єктами господарювання та саме ТОВ «ТВФ «Нафтотранссервіс», як суб`єкт господарювання, здійснювало перевезення пального як перевізник від ТОВ «ТД «Укртатнафта» (постачальник) на адресу ПАТ «Укрнафта».

Зазначені обставини підтверджуються наявними у справі доказами.

Згідно ст. 7 КУпАП, ніхто не може бути підданий заходу впливу у зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом.

Відповідно ж до ст. 247 КУпАП, провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочате, а розпочате підлягає закриттю в разі відсутності складу правопорушення.

На підставі викладеного, суд приходить до висновку, що клопотання ОСОБА_1 та його захисника підлягає задоволенню, а тому провадження по справі відносно ОСОБА_1 підлягає закриттю, так як факт вчинення ним адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 164 ч. 4 КУпАП, не знайшов свого підтвердження в ході розгляду справи.

Статтею 4 Закону України «Про судовий збір» та ст. 40-1 КУпАП визначено, що судовий збір стягується лише у разі ухвалення судом постанови про накладення адміністративного стягнення, а тому виходячи з норм ч. 2 ст. 284 та ст. 247 КУпАП, не вбачає підстав для звернення судового збору з ОСОБА_1 .

Керуючись ст.ст. 245, 247, 251, 252, 280, ч. 4 ст.164 КУпАП, суддя -

ПОСТАНОВИВ:

Провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , до адміністративної відповідальності за ч. 4 ст. 164 КУпАП закрити на підставі п. 1 ст. 247 КУпАП у зв`язку з відсутністю події і складу адміністративного правопорушення.

Сідловий тягача марки DAF моделі XF95.480, 2005 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_2 з напівпричепом марки INDOX, реєстраційний номер НОМЕР_3 , з паливом А-92, що в ньому перевозилося, у кількості 21,040 тон, вилучені ДОП Мелітопольського РУП ГУНП в Запорізькій області капітаном поліції Кавуном Іваном Анатолійовичем 13.12.2022, повернути Товариству з обмеженою відповідальністю «Транспортно-виробнича фірма «Нафтотранссервіс» (78400, Івано-Франківська область, Надвірнянський район, м. Надвірна, вул. Майданська, б. 5, код ЄДРПОУ 25653832).

Постанова може бути оскаржена протягом 10 (десяти) днів до Запорізького апеляційного суду через Запорізький районний суд Запорізької області.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.

Суддя Р.В. Мінгазов

Дата ухвалення рішення10.01.2023
Оприлюднено17.01.2023
Номер документу108395122
СудочинствоАдмінправопорушення

Судовий реєстр по справі —317/3182/22

Постанова від 10.01.2023

Адмінправопорушення

Запорізький районний суд Запорізької області

Мінгазов Р. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні