Копія
Справа № 560/7651/22
РІШЕННЯ
іменем України
16 січня 2023 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Тарновецького І.І. розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Полонського міського голови Скримського Франца Францовича , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Полонська міська рада про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Полонського міського голови Скримського Франца Францовича, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Полонська міська рада, в якому просить суд:
- визнати дії (бездіяльність) голови Полонської міської ради Скримського Франца Францовича і Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади, в частині не розгляду заяви ОСОБА_1 від 21 лютого 2022 року, неправомірними;
- зобов`язати Полонську міську раду об`єднаної територіальної громади розглянути на найближчій сесії заяву ОСОБА_1 від 21 лютого 2022 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 21 лютого 2022 року звернулась з заявою до Полонського міського голови ОСОБА_2 щодо продажі земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 4,6120 га, кадастровий номер 6823610100:06:001:0001. Дана земельна ділянка орендується позивачем з 23.04.2019 у відповідності до Договору оренди від 23.04.2019 строком на 48 років. Проте протягом тривалого терміну Полонський міський голова Скримський Ф.Ф. протиправно не розглядає заяву позивача, пропозиції щодо включення в порядок денний не надає, відповіді на заяву також не надав. Тим самим, Полонська міська рада ОТГ не прийняла жодного із допустимих у даній ситуації рішень, зокрема щодо надання чи відмови у продажі земельної ділянки. За вказаних обставин позивач просить позовні вимоги задовольнити.
Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідач подав до суду відзив, в якому просив відмовити в задоволенні позовних вимог.
Позивач подав відповідь на відзив, в якій зазначив про безпідставність вказаних відповідачем у відзиві на позов тверджень.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 04.01.2023 суд залучив до участі у справі за позовом ОСОБА_1 до Полонського міського голови Скримського Франца Францовича про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії, співвідповідача - Полонську міську раду об`єднаної територіальної громади.
Дослідивши докази, суд встановив такі обставини справи.
Судом встановлено, що 23.04.2019 між Полонською районною державною адміністрацією в особі першого заступника голови райдержадміністрації Шамрай Т.І (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди землі.
Згідно п.1 вказаного договору орендодавець на підставі розпорядження голови Хмельницької обласної державної адміністрації від 22.02.2018 № 238/2018-р. надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення з кадастровим номером земельної ділянки 6823610100:06:001:0001, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Полонської міської ради, АДРЕСА_1 . Строк дії договору 48 років.
21.02.2022 ОСОБА_1 звернулася до Полонської міської ради із заявою про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 4,6120 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва та обслуговування об`єкта рекреаційного призначення.
Рішенням тридцять четвертої сесії Полонської міської ради VIII скликання «Про продаж земельних ділянок несільськогосподарського призначення» №6 від 16.08.2022 вирішено включити до переліку, що підлягають продажу, земельну ділянку несільськогосподарського призначення, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 46120 м2, та провести її експертну грошову оцінку; відділу земельних відносин виконавчого комітету Полонської міської ради ОТГ укласти з ОСОБА_1 договір про оплату авансового внеску в рахунок оплати земельної ділянки, що становить до 3% від вартості земельної ділянки, визначеної за нормативною грошовою оцінкою; відділу земельних відносин виконавчого комітету Полонської міської ради ОТГ з моменту укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 46120 м2, кадастровий номер земельної ділянки 6823610100:06:001:0001, розірвати договір оренди цієї земельної ділянки, укладений 23.04.2019 між Полонською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 .
Вважаючи бездіяльність відповідача протиправною, позивач звернулася до суду з відповідним позовом за захистом своїх прав та інтересів.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд враховує таке.
Положеннями частини 2 ст. 19 Конституції України гарантується, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.
Частиною 1 ст. 122 Земельного кодексу України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Статтею 127 Земельного кодексу України визначено, що органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або передають їх у користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ч.ч. 1-3 ст. 128 Земельного кодексу України, продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
До заяви (клопотання) додаються:
а) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд);
б) копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу.
г) копія свідоцтва про реєстрацію постійного представництва з правом ведення господарської діяльності на території України - для юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства іноземної держави.
Орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.
Відповідно до ч. 5 ст. 128 Земельного кодексу України підставою для відмови в продажу земельної ділянки є:
а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки;
б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах;
в) якщо щодо суб`єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності;
г) встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність;
ґ) відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
Вказаний перелік є вичерпним.
Таким чином, на органи місцевого самоврядування, до компетенції яких віднесено здійснення продажу земельних ділянок комунальної власності громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених Земельного кодексу України, покладено обов`язок щодо розгляду заяв (клопотань) відповідних суб`єктів з приводу продажу таких земельних ділянок у місячний строк.
Разом з цим, п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» від 21.05.1997 №280/97-ВР визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Відповідно до ч.ч. 1, 5 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування» сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Тобто, обов`язку органу місцевого самоврядування зі здійснення розгляду заяви (клопотання) заінтересованої особи з приводу продажу земельної ділянки комунальної власності протягом місячного строку, встановленому нормою ч. 3 ст. 128 ЗК України, кореспондує обов`язок скликання не рідше ніж один раз на місяць сесії сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення), районної чи обласної ради з питань відведення земельних ділянок, встановлений нормою ч. 5 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування».
З наведеного слідує, що за наслідками розгляду заяви позивача відповідач, як суб`єкт владних повноважень, мав у місячний термін розглянути заяву ОСОБА_1 та прийняти одне із можливих рішень, а саме: 1) рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки; 2) рішення про відмову в продажу земельної ділянки із зазначенням обґрунтованих причин відмови.
Судом встановлено, що позивач 21.02.2022 звернулася до Полонської міської ради із заявою про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 4,6120 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва та обслуговування об`єкта рекреаційного призначення.
16.08.2022 рішенням тридцять четвертої сесії Полонської міської ради VIII скликання «Про продаж земельних ділянок несільськогосподарського призначення» №6 від 16.08.2022 вирішено включити до переліку, що підлягають продажу, земельну ділянку несільськогосподарського призначення, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 46120 м2, та провести її експертну грошову оцінку; відділу земельних відносин виконавчого комітету Полонської міської ради ОТГ укласти з ОСОБА_1 договір про оплату авансового внеску в рахунок оплати земельної ділянки, що становить до 3% від вартості земельної ділянки, визначеної за нормативною грошовою оцінкою; відділу земельних відносин виконавчого комітету Полонської міської ради ОТГ з моменту укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 46120 м2, кадастровий номер земельної ділянки 6823610100:06:001:0001, розірвати договір оренди цієї земельної ділянки, укладений 23.04.2019 між Полонською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 .
Отже, Полонською міською радою розглянуто заяву позивача та прийнято відповідне рішення, зазначене виключає бездіяльність Полонської міської ради щодо не розгляду заяви ОСОБА_1 про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення.
При цьому, суд погоджується з доводами позивача про пропуск місячного строку для розгляду його заяви, оскільки заяву позивача зареєстровано Полонською міською радою - 21.02.2022, а розглянуто 16.08.2022.
Водночас суд зазначає, що строк розгляду клопотання є строком виконання органом місцевого самоврядування своїх повноважень (компетенції). Цей строк разом з іншими елементами (складовими) утворюють структуру повноважень суб`єкта владних повноважень. Недотримання строку виконання обов`язку є свідченням формального порушення реалізації повноважень, проте повинно оцінюватися в межах причин і умов, які призвели до цього. Недотримання строку виконання обов`язку не означає припинення повноважень органу місцевого самоврядування і втрату ним правоможності на ухвалення будь-яких рішень. Тому пропуск цього строку сам по собі не свідчить про бездіяльність дій відповідача.
Такий висновок суду відповідає висновку у постанові Верховного Суду від 17.12.2018 у справі № 509/4156/15-а.
Аналізуючи підстави, що покладені в основу позовної заяви, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, адже по перше, відповідачем не було допущено бездіяльність щодо не розгляду заяви позивача, а позовна вимога про зобов`язання Полонську міську раду об`єднаної територіальної громади розглянути заяву позивача, також не підлягає задоволенню, адже вона була розглянута та було прийняте відповідне рішення.
Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням наведеного в сукупності, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.
Підстави для розподілу судових витрат, у даному випадку, відсутні.
Керуючись статтями 9, 72-77, 90, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Полонського міського голови Скримського Франца Францовича, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Полонська міська рада, про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Судові витрати в порядку статті 139 КАС України розподілу між сторонами не підлягають.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Полонський міський голова Скримський Франц Францович (вул. Лесі Українки, буд. 114, м. Полонне, Шепетівський район, Хмельницька область, 30501 Третя особа:Полонська міська рада (вул. Лесі Українки, буд. 114, м. Полонне, Шепетівський район, Хмельницька область, 30501 , код ЄДРПОУ - 04060743)
Головуючий суддя /підпис/ І.І. Тарновецький "Згідно з оригіналом" Суддя І.І. Тарновецький
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2023 |
Оприлюднено | 18.01.2023 |
Номер документу | 108409279 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Тарновецький І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні