ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
УХВАЛА
16.01.2023м. ДніпроСправа № 904/2152/21За заявою: Державної судової адміністрації України, м. Київ
про заміну сторони виконавчого провадження
У справі:
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Тандем Агро", м. Київ
до відповідача -1: Дніпровської митниці Держмитслужби, м. Дніпро
відповідача-2: Державної казначейської служби України, м. Київ
про стягнення 2 462 981,50 грн.
Суддя Євстигнеєва Н.М.
Секретар судового засідання Чернявська Е.О.
Представники:
Від позивача: не з`явився
Від відповідача-1: не з`явився
Від відповідача-2: не з`явився
Від заявника: не з`явився
В С Т А Н О В И В:
У березні 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Тандем Агро" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області із позовом, яким просить стягнути з Державного бюджету України шляхом списання коштів з єдиного казначейського рахунку Державного бюджету України через Державну казначейську службу України 2462 981,50 грн. в рахунок відшкодування шкоди, яка завдана Дніпровською митницею Держмитслужби.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 18 серпня 2021 року позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Тандем Агро" до відповідача-1: Дніпровської митниці Держмитслужби, до відповідача-2: Державної казначейської служби України, про стягнення 2 462 981,50 грн. задоволено частково; стягнуто з Державного бюджету України шляхом списання коштів з єдиного казначейського рахунку Державного бюджету України через Державну казначейську службу України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Тандем Агро" 831451,15грн в рахунок відшкодування шкоди, яка завдана Дніпровською митницею Держмитслужби; в задоволенні решти позовних вимог відмовлено; стягнуто з Дніпровської митниці Держмитслужби в доход Державного бюджету України судовий збір у сумі 12471,77грн.
Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 29 серпня 2022 року рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 18 серпня 2021 року у справі №904/2152/21 залишено без змін; стягнуто з Державної митної служби України в особі Запорізької митниці в дохід Державного бюджету України судовий збір у сумі 18 707,65 грн.; стягнуто з Державної казначейської служби України в дохід Державного бюджету України судовий збір у сумі 18 707,65 грн.
19 вересня 2022 року на виконання рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 18.08.2021 та постанови Центрального апеляційного господарського суду від 29.08.2022, які набрали законної сили 29.08.2022 видано накази №904/2152/21.
19 серпня 2022 року на виконання постанови Центрального апеляційного господарського суду від 29.08.2022, яка набрала законної сили 29.08.2022 видано накази №904/2152/21.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 19.10.2022 виправлено описку, допущену в резолютивній частині рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 18.08.2022, зазначено ідентифікаційний код Державної казначейської служби України - 37567646.
05 грудня 2022 року від Державної судової адміністрації України надійшла заява, про заміну сторони у виконавчому провадженні згідно з наказом Господарського суду Дніпропетровської області від 19.09.2022 у справі №904/2152/20 з Дніпровської митниці Держмитслужби (код ЄДРПОУ 43350935) на правонаступника Дніпровську митницю (код ЄДРПОУ 43971371).
Заяву просить розглянути без участі уповноваженого представника.
Разом з цим, ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 24.10.2022 витребувано з Господарського суду Дніпропетровської області/Центрального апеляційного господарського суду матеріали справи №904/2152/21 для розгляду касаційної скарги Державної митної служби України в особі Запорізької митниці на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 29.08.2022.
03 січня 2023 року матеріали справи №904/2152/21 повернулись до Господарського суду Дніпропетровської області.
Постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 06.12.2022 постанову Центрального апеляційного господарського суду від 29.08.2022 та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 18.08.2021 у справі №904/2152/21 залишено без змін.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 04.01.2023 прийнято заяву та призначено її до розгляду у судовому засіданні на 16.01.2023.
Сторони у судове засідання не з`явилися, явку повноважних представників не забезпечили.
Cуд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб. Неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження (ч. 3 ст. 334 Господарського процесуального кодексу України).
Розглянувши заяву Державної судової адміністрації України про заміну сторони виконавчого провадження, суд дійшов висновку про її часткове задоволення з наступних підстав.
Відповідно до статті 45 Господарського процесуального кодексу України позивачами є особи, які подали позов або в інтересах яких подано позов про захист порушеного, невизнаного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу. Відповідачами є особи, яким пред`явлено позовну вимогу.
Частинами 1-3 ст. 334 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець. Суд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб.
За положеннями частини другої ст. 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Обов`язковість урахування (преюдиційність) судових рішень для інших судів визначається законом.
Згідно з положеннями статей 18, 326 Господарського процесуального кодексу України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.
Згідно зі ст. 1 Закону України "Про виконавче провадження" виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Відповідно до частини 5 ст. 15 Закону України "Про виконавче провадження" у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
Статтею 52 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив. Про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.
Процесуальне правонаступництво - це перехід процесуальних прав і обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні. Процесуальне правонаступництво випливає з юридичних фактів правонаступництва (заміни сторони матеріального правовідношення її правонаступником) і відображає зв`язок матеріального і процесуального права. Для вирішення судом питання про процесуальну заміну сторони у справі (у тому числі на стадії виконання судового рішення) необхідною умовою є наявність відповідних первинних документів, які підтверджують факт вибуття особи з матеріального правовідношення та перехід її прав та обов`язків до іншої особи - правонаступника.
Згідно з висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 03.11.2020 по справі № 916/617/17, оскільки виконавче провадження є самостійною стадією судового процесу, сторони виконавчого провадження належать до учасників справи, а отже, якщо процесуальне правонаступництво має місце на стадії виконавчого провадження, заміна сторони виконавчого провадження означає й заміну учасника справи.
На стадії виконавчого провадження як на завершальній стадії судового провадження можлива заміна сторони виконавчого провадження правонаступником за наявності відкритого виконавчого провадження. Після відкриття виконавчого провадження та до його закінчення заміна сторони виконавчого провадження (з одночасною заміною відповідного учасника справи) правонаступником здійснюється у порядку, передбаченому статтею 334 цього Кодексу з урахуванням підстав, визначених статтею 52 Господарського процесуального кодексу України. У цьому випадку приписи статті 334 Господарського процесуального кодексу України, що містить процесуальні особливості здійснення правонаступництва на стадії виконання судового рішення, застосовуються разом з положеннями статті 52 цього Кодексу.
Натомість як до відкриття виконавчого провадження, так і після його закінчення заміна учасника справи правонаступником здійснюється виключно на підставі статті 52 Господарського процесуального кодексу України. У такому випадку з огляду на відсутність відкритого виконавчого провадження заміна відповідної сторони виконавчого провадження правонаступником є неможливою. Єдиним винятком є заміна боржника або стягувача у виконавчому документі до відкриття виконавчого провадження, що окремо обумовлено у частині п`ятій статті 334 Господарського процесуального кодексу України.
З матеріалів справи убачається, що відповідачем-1 (боржником) у справі №904/2152/21 є Дніпровська митниця Держмитслужби.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 02.10.2019 № 858 "Про утворення територіальних органів Державної митної служби" було утворено як юридичну особу публічного права Дніпровську митниця Держмитслужби.
Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Дніпровська митниця Держмитслужби (ідентифікаційний код 43350935) з 02.11.2020 знаходиться в стані припинення у зв`язку із реорганізацією.
Разом з цим, відповідно до п. 6 Порядку здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2011 №1074, у разі приєднання одного або кількох органів виконавчої влади до іншого органу виконавчої влади права та обов`язки переходять до органу виконавчої влади, до якого приєднано один або кілька органів виконавчої влади.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 895 "Деякі питання територіальних органів Державної митної служби" вирішено реорганізувати територіальні органи Державної митної служби шляхом їх приєднання до Державної митної служби, у томі числі Дніпровську митницю Держмитслужби.
На виконання вказаної постанови № 895 наказом Державної митної служби України від 27.10.2020 № 480 розпочата реорганізація територіальних органів Державної митної служби України шляхом їх приєднання до Державної митної служби України, в тому числі і Дніпровської митниці Держмитслужби.
Відповідно до п. 2 Постанови № 895 територіальні органи Державної митної служби, що реорганізуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, продовжують здійснювати свої повноваження та функції до утворення Державною митною службою територіальних органів згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови та прийняття рішення про можливість забезпечення здійснення такими органами повноважень і функцій територіальних органів, що реорганізуються. Таке рішення приймається Державною митною службою після здійснення заходів, пов`язаних із внесенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань даних про територіальні органи Державної митної служби, що будуть утворені згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови як відокремлені підрозділи юридичної особи публічного права, затвердженням положень про них, структури, штатних розписів, кошторисів та заповненням 30 відсотків вакансій.
Наказом Держмитслужби від 19.10.2020 № 460 "Про утворення територіальних органів Державної митної служби як відокремлених підрозділів" утворено територіальні органи Державної митної служби України, як відокремлені підрозділи, у тому числі Дніпровську митницю.
Наказом Державної митної служби від 29.10.2020 №489 затверджено Положення про Дніпровську митницю.
Дніпровська митниця (далі - Митниця) є митним органом, який у зоні своєї діяльності безпосередньо здійснює митну справу, забезпечує виконання завдань, покладених на митні органи, а також реалізацію делегованих повноважень Державної митної служби України (далі Держмитслужба) як її відокремлений підрозділ.
Зоною діяльності Митниці є територія Дніпропетровської області, Україна (п. 1 Положення).
Митниця з метою виконання повноважень:
бере участь у судових справах та судових процесах (у порядку самопредставництва Митниці) через начальника Митниці, а також без окремого доручення начальника Митниці через його заступників та посадових осіб самостійних структурних підрозділів Митниці, відповідно до положень про такі підрозділи, які забезпечують самопредставництво інтересів Митниці в судах без окремого доручення начальника Митниці;
представляє свої інтереси та інтереси Держмитслужби в усіх без виключення судах (місцевих (цивільних, адміністративних, господарських, кримінальних); апеляційних (цивільних, адміністративних, господарських, кримінальних); Верховному Суді (Великій Палаті Верховного Суду, Касаційному адміністративному суді, Касаційному господарському суді, Касаційному цивільному суді, Касаційному кримінальному суді), з усіма відповідними правами та обов`язками наданими законодавством для учасників судового процесу;
здійснює інші повноваження, визначені законодавчими та іншими нормативно-правовими актами (п. 5 Положення).
Митниця здійснює свої повноваження (у тому числі й окремі делеговані повноваження Держмитслужби) як безпосередньо, так і через митні пости, які є структурними підрозділами Митниці (п. 7 Положення).
Митниця утворюється як територіальний орган Держмитслужби без статусу юридичної особи, має окремий баланс, майно, печатку та бланк із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, інші печатки і штампи, рахунки в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, та банках (п. 16 Положення).
Відповідно до наказу Держмитслужби від 30.06.2021 № 472 "Про початок здійснення митницями як відокремленими підрозділами Державної митної служби України покладених на них функцій і повноважень з реалізації державної політики, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування законодавства з питань митної справи" Дніпровська митниця як відокремлений підрозділ Державної митної служби України з 00год 00хв 01 липня 2021 року розпочала здійснення покладених на неї Митним кодексом України функцій та повноважень з реалізації митної політики.
Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань за кодом 43115923 зареєстрована Державна митна служба України, та у її складі Дніпровська митниця (ідентифікаційний код ВП 43971371; місцезнаходження: вул. Княгині Ольги, буд. 22, м. Дніпро, 49038).
Відповідно до частин першої та п`ятої статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення. При реорганізації в формі злиття немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Адже правонаступник лише один, що унеможливлює виникнення будь-яких спорів щодо переходу майна, прав чи обов`язків.
Як зазначалось вище, Дніпровська митниця Держмитслужби (код 43350935) знаходиться у стані припинення з 02.11.2020 (більш як два роки).
Згідно з висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 16.06.2020 по справі № 910/5953/17, якщо припустити, що правонаступництво настає лише з моменту державної реєстрації припинення юридичної особи, то це призведе до можливостей порушення прав кредиторів, які протягом значного періоду часу не зможуть звернутися з вимогами до новоствореної юридичної особи, яка отримає все майно правопопередника, але не буде нести відповідальність за його зобов`язаннями. При цьому, Велика Палата Верховного Суду в зазначеній постанові визнала помилковим висновок попередніх інстанцій про те, що правонаступництво не відбулось за відсутності в Реєстрі запису про припинення юридичної особи, яка реорганізовувалась.
Положеннями статей 104, 107 Цивільного кодексу України не визначений момент переходу прав та обов`язків від юридичної особи, яка припиняється у зв`язку з реорганізацією, тому такий момент не може пов`язуватися з внесенням запису до державного реєстру про припинення реорганізованої юридичної особи.
Зазначене кореспондується з висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 14.09.2020 у справі № 296/443/16-ц, від 04.11.2020 по справі № 922/817/18.
Оскільки виконання рішення суду є невід`ємною стадією процесу правосуддя, то і заміна сторони (стягувача або боржника) у виконавчому документі на цій стадії може відбуватися не інакше, як на підставах та у порядку, визначеному Господарським процесуальним кодексом України.
Отже наведені процесуальні та матеріальні норми законодавства надають право стороні (заінтересованій особі) звернутися з відповідною заявою до господарського суду, який на стадії виконання судового рішення може здійснити заміну відповідного учасника справи (процесуальне правонаступництво), а також заміну сторони виконавчого провадження (боржника та/або стягувача) їх правонаступником.
З урахуванням положень наведених норм та вищезазначених обставин справи господарський суд дійшов висновку про наявність підстав для заміни відповідача-1 (боржника) Дніпровську митницю Держмитслужби на правонаступника Державну митну службу України в особі Дніпровської митниці.
Керуючись статтями 52, 234, 334 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
У Х В А Л И В :
1. Заяву Державної судової адміністрації України про заміну сторони виконавчого провадження задовольнити частково.
2. Замінити сторону у справі №904/2151/21 відповідача-1 (боржника) - Дніпровську митницю Держмитслужби (вул. Княгині Ольги, буд. 22, м. Дніпро, 49038; ідентифікаційний код 43350935) на її правонаступника - Державну митну службу України (вул. Дегтярівська, буд. 11Г; м. Київ, 04119; ідентифікаційний код 43115923) в особі Дніпровської митниці (вул. Княгині Ольги, буд. 22, м. Дніпро, 49038; ідентифікаційний код ВП: 43971371).
Ухвала набирає законної сили 16.01.2023 та може бути оскаржена в порядку та строки, передбачені статтями 256, 257 Господарського процесуального кодексу України.
Суддя Н.М. Євстигнеєва
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2023 |
Оприлюднено | 18.01.2023 |
Номер документу | 108412600 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні