ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 грудня 2022 року Справа № 17-14-01/1494(925/927/22)
м. Черкаси
до приватного підприємства "ЕКО-ВУД"
про стягнення 297733,63 грн.
Суддя Дорошенко М.В.
Секретар судового засідання Рябенька Я.В.
За участю:
від позивача: Ярошенко С.В. за довіреністю від 17.10.2022 №8756/09-03;
від відповідача: керівник підприємства Коваленко Я.А., адвокат Перебийніс С.В.
Публічне акціонерне товариство "Черкасиобленерго" в особі Корсунь-Шевченківської філії відокремленого структурного підрозділу "Черкаські районні енергетичні мережі" публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" (далі - позивач) звернулося до Господарського суду Черкаської області із позовною заявою до приватного підприємства "ЕКО-ВУД" (далі - відповідач та/або підприємство) про стягнення 297733,63 грн. вартості необлікованої електричної енергії.
Позивач у позові також просить господарський суд стягнути з відповідача на користь позивача 4466,00 грн. витрат на сплату судового збору.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що проведеною ним перевіркою на об`єкті відповідача було встановлено порушення підпункту 2 пункту 8.4.2 Правил роздрібного ринку електричної енергії, а саме відсутність пломби №С28964048 з відбитками тавра оператора системи розподілу, яка була встановлена на РУ-0.4 кВ ТП-246, а саме на дверях комірки вводу. За результатами цієї перевірки був складений акт про порушення від 19.07.2021 №001977, на підставі якого комісією позивача з розгляду актів про порушення згідно з протоколом засідання цієї комісії від 26.08.2021 №34 відповідачу були визначені обсяг в розмірі 85796 кВт*год. і вартість в сумі 297733,63 грн. необлікованої електроенергії, яку відповідач в позасудовому порядку не оплатив, що й спричинило даний спір.
Ухвалою від 20.09.2022 Господарський суд Черкаської області прийняв позовну заяву позивача до розгляду, відкрив провадження у справі №17-14-01/1494(925/927/22), визнав її малозначною, вирішив розглядати цю справу у порядку спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням сторін о 10 год. 00 хв. 25.10.2022 у приміщенні Господарського суду Черкаської області.
11 жовтня 2022 року до Господарського суду Черкаської області надійшов відзив із запереченнями проти позову, в обґрунтування яких відповідач зазначив, що при складанні акту про порушення від 19.07.2021 №001977 був присутній керівник підприємства Коваленко Я.А., який підписав акт без зауважень. Працівники РЕМ пояснили, що складання даного акту є простою формальністю, так як без нього не можна повісити нову пломбу на двері комірки вводу. Про те, що там відсутня пломба, працівникам позивача було давно відомо, адже вони періодично проводили перевірки наявності пломб на самих лічильника та знімали показники лічильників, що неможливо було б зробити без порушення пломби на дверях комірки вводу. Прохід і проїзд на територію підприємства жодним чином не обмежений та не контролюється, зокрема, самі працівники позивача безперешкодно мали доступ до електроустановки навіть у відсутності представників підприємства. Трансформаторна підстанція, в якій розміщена металева шафа з лічильником електроенергії, на замок не замикається. Колись відповідач повісив на ній замок, проте працівники РЕМ сказали, що його необхідно зняти, щоб у них був безперешкодний доступ до приміщення. Пломба, якої нібито не стало, була встановлена ще 18.01.2017. При цьому позивач стверджує, що 09.04.2021 при контрольному огляді засобів комерційного обліку позивача ця пломба була. Проте, для того щоб працівники позивача могли перевірити наявність та ідентифікацію пломб на самих лічильниках вони повинні були зняти пломбу на дверях комірки вводу, бо інакше - через отвір в металевій шафі цих даних не видно, а назад цю пломбу встановити вже не можна. Отож, якщо 09.04.2021 пломба № С28964048 з відбитками тавра оператора системи розподілу, яка була встановлена 18.01.2017 на дверях комірки вводу мережі електричної енергії, була на місці її встановлення і якщо працівники позивача змогли перевірити наявність та ідентифікацію інших пломб, встановлених на самому лічильнику, то вони повинні були зняти пломбу С28964048, а після завершення перевірки встановити іншу пломбу, скласти про це акт і передати її на зберігання відповідачу. Однак всього цього не було. Відповідач 25.10.2021 звернувся до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), зі скаргою на рішення позивача, яке оформлене протоколом від 26.08.2021 №34, та просив скасувати це рішення. Листом від 05.11.2021 НКРЕКП повідомило відповідача про прийняття до розгляду його заяви, а також про те, що відповідь буде надано в установлені законодавством строки після отримання та опрацювання відповідних матеріалів і пояснень, які НКРЕКП запросила у позивача. На момент написання відзиву відповіді від НКРЕКП відповідач не отримав.
24 жовтня 2022 року до Господарського суду Черкаської області надійшла відповідь на відзив, якою позивач відхилив доводи відповідача, приведені ним в обґрунтування заперечень проти позову, і підтвердив доводи, приведені в обґрунтування позову.
Ухвалою від 25.10.2022 Господарський суд Черкаської області відклав розгляд справи №17-14-01/1494(925/927/22) на 10 год. 00 хв. 22.11.2022 в приміщенні Господарського суду Черкаської області і за клопотанням відповідача витребував від позивача докази.
У судовому засіданні, яке відбулося 22.11.2022, Господарський суд Черкаської області оголосив перерву до 11 год. 00 хв. 13.12.2022 в приміщенні Господарського суду Черкаської області, про що повідомив представників відповідача під розписку, а позивача ухвалою від 22.11.2022.
У судовому засіданні, яке відбулося 13.12.2022, Господарський суд Черкаської області оголосив перерву до 12 год. 30 хв. 19.12.2022 в приміщенні Господарського суду Черкаської області, про що повідомив представників сторін під розписку.
У судовому засіданні, яке відбулося 19.12.2022 за участю представників сторін, господарський суд розглянув справу №17-14-01/1494(925/927/22) по суті та оголосив вступну і резолютивну частини ухваленого ним у нарадчій кімнаті рішення.
Заслухавши представників сторін, дослідивши наявні у справі письмові докази, з`ясувавши обставини справи, Господарський суд Черкаської області
УСТАНОВИВ:
06 квітня 2015 року позивач як постачальник і відповідач як споживач уклали між собою письмовий договір про постачання електричної енергії №517 з додатками, згідно з п. 1.1 якого постачальник продає електричну енергію споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача з дозволеною потужністю 286 кВт, величини якої по об`єктах споживача визначені в п. 6 додатку "Графік зняття показів засобів обліку електричної енергії", а споживач оплачує постачальнику вартість використаної (купленої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього договору.
За договором про постачання електричної енергії від 06.04.2015 №517 одним із об`єктів споживача, до якого здійснювалося постачання електричної енергії, є лісопилка відповідача, розташована в смт. Стеблів Корсунь-Шевченківського району (нині Звенигородського району) Черкаської області з дозволеною потужністю 260 кВт (далі - об`єкт).
Згідно з додатком №2.1 "Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін" до договору про постачання електричної енергії від 06.04.2015 №517 до балансової належності постачальника відноситься ПЛ-20 кВ Л-8 "Училище", до балансової належності споживача - РТП-246 ТП-246, внутрішні та зовнішні електропроводки, електрообладнання, прилади розрахункового обліку. Межа відповідальності за стан та обслуговування електромереж та установок встановлена на ізоляторах опори №7/8 ПЛ-20 кВ Л-8 "Училище". Відповідно постачальник несе відповідальність за технічний стан та експлуатацію електромереж та установок ПЛ-20 кВ Л-8 "Училище" та стан контактних з`єднань на межі відповідальності, а споживач - за технічний стан та експлуатацію електромереж та установок РТП-246 ТП-246, внутрішні та зовнішні електропроводки, електрообладнання, прилади розрахункового обліку та за збереження пломб.
18 січня 2017 року позивач за участю керівника відповідача Коваленка А.М. провів технічну перевірку засобів обліку на об`єкті відповідача та їх опломбування, про що були складені і підписані обома сторонами акт технічної перевірки засобів обліку від 18.01.2017 №517 та акт про пломбування 18.01.2017. Згідно з цими актами на дверях комірки вводу мережі електричної енергії РУ-0.4 кВ була встановлена пломба №С28964048, яку разом з іншими встановленими на об`єкті пломбами керівник відповідача Коваленко А.М. за актом про пломбування 18.01.2017 прийняв на відповідальне зберігання.
11 червня 2017 року набрав чинності Закон України "Про ринок електричної енергії" від 13.04.2017 № 2019-VШ. Відповідно до цього Закону та на підставі ліцензії на провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, наданої згідно з постановою НКРЕКП від 16.11.2018 № 1447, публічне акціонерне товариство "Черкасиобленерго" з 01.01.2019 здійснює розподіл електричної енергії в межах закріпленої за ним території Черкаської області, виконує функції, має права і обов`язки оператора системи розподілу.
НКРЕКП своєю постановою від 14.03.2018 № 312 затвердила Правила роздрібного ринку електричної енергії (далі -ПРРЕЕ).
Пунктом 2 постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 "Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії" в редакції, чинній станом на 01.01.2019 року, було передбачено, що укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.
Станом на 29.12.2018 на вебсайті позивача в мережі Інтернет http://cherkasyoblenergo.com/ (розділ "Договірні відносини") був розміщений публічний договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії в першій його редакції.
29 грудня 2018 року відповідач підписав надану йому позивачем заяву-приєднання до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії і повернув її позивачу. Згідно з цією заявою - приєднанням відповідач приєднався до публічного договору приєднання - договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, розробленому і розміщеному позивачем на своєму вебсайті в мережі Інтернет http://cherkasyoblenergo.com/ (розділ "Договірні відносини").
Пунктом 11.1 публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, до якого 29.12.2018 приєднався відповідач, встановлено, що цей договір набирає чинності з дня приєднання споживача до умов цього договору, але не раніше ніж з 1 січня 2019 року і діє до кінця поточного календарного року, якщо інший термін не зазначено в заяві приєднання. Договір вважається продовженим на кожен наступний рік, якщо за місяць до закінчення терміну дії договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд його умов.
Отже, підписання відповідачем 29.12.2018 наданої йому відповідачем заяви - приєднання до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної означає про укладення між сторонами 29.12.2018 такого договору шляхом приєднання відповідачем до розміщеного позивачем на вебсайті в мережі Інтернет http://cherkasyoblenergo.com/ (розділ "Договірні відносини") публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної на умовах чинного станом на 29.12.2018 договору про постачання електричної енергії від 06.04.2015 №517.
08 квітня 2019 року представниками позивача було проведено контрольний огляд засобів комерційного обліку електричної енергії на об`єкті відповідача, що підтверджується складеним при цьому актом контрольного огляду засобів комерційного обліку електричної енергії від 08.04.2019, в якому вказано на відсутність зауважень і не зазначено про зняття чи встановлення пломб.
09 квітня 2021 року представниками позивача було проведено контрольний огляд засобів комерційного обліку електричної енергії на об`єкті відповідача, що підтверджується складеним при цьому актом контрольного огляду засобів комерційного обліку електричної енергії від 09.04.2021, в якому вказано на відсутність зауважень і не зазначено про зняття чи встановлення пломб.
19 липня 2021 року представниками позивача за участю керівника відповідача Коваленка Я.А. провели на об`єкті відповідача технічну перевірку, якою встановили відсутність пломби №С28964048 з відбитком тавра оператора системи розподілу, яка була встановлена на РУ-0,4 кВ ТП-246, а саме на дверях комірки вводу.
За результатами цієї перевірки був складений і підписаний представниками позивача і Коваленком Я.А. акт про порушення від 19.07.2021 №001977.
В п. 5 акта про порушення від 19.07.2021 №001977 зазначено, що споживач не надав всіх паспортних даних наявних струмоприймачів та не забезпечив їх ввімкнення на повну потужність. Дозволена потужність споживання відповідно до умов договору - 260 кВт.
В п. 11 акта про порушення від 19.07.2021 №001977 зазначено, що комісія оператора системи з розгляду складеного акта про порушення буде проводити засідання 26 серпня 2021 року о 10 год. 00 хв. за адресою: м. Корсунь-Шевченківський, вул. Правобережна, 80.
Зауважень зі сторони ОСОБА_1 акт про порушення від 19.07.2021 №001977 не містить. При цьому Коваленко Я.А. розписався в акті про порушення від 19.07.2021 №001977 на підтвердження вручення йому другого примірника цього акту.
26 серпня 2021 року відбулося засідання комісії позивача з розгляду акта про порушення від 19.07.2021 №001977, на яке відповідач не явився.
Згідно з протоколом засідання цієї комісії від 26.08.2021 №34 остання прийняла рішення про визнання правомірним складення акта про порушення від 19.07.2021 №001977, а відповідача причетним до вказаного в акті порушення та про проведення розрахунку обсягу та вартості не облікованої позивачем електроенергії відповідно до пункту 8.4.10 ПРРЕЕ за період з 09.04.2021 (з дня контрольного огляду засобів комерційного обліку) по 19.07.2021, виходячи з дозволеної потужності 260,0 кВт, та передбачених договором про постачання електричної енергії від 06.04.2015 №517 та ПРРЕЕ відповідних коефіцієнтів, режиму роботи, і розрахувала обсяг не облікованої відповідачем електричної енергії за цей період в розмірі 85796 кВт*год. та її вартість в сумі 297733,63 грн.
На підставі вказаного рішення та розрахунку до акту про порушення від 19.07.2021 №001977 позивач виписав відповідачу рахунок-фактуру від 26.08.2021 №517 на оплату вартості необлікованої електроенергії на суму 297733,63 грн.
Позивач 28.08.2021 із супровідним листом від 28.08.2021 №511/1 надіслав відповідачу копії протоколу засідання комісії відповідача з розгляду актів про порушення від 26.08.2021 №34, розрахунку до акту про порушення від 19.07.2021 №001977 та рахунок-фактуру від 26.08.2021 №517.
Трансформаторна підстанція - ТП-246, в якій знаходиться комірки вводу РУ-0,4 кВ розташована на території відповідача.
Відповідач нараховану йому вартість необлікованої електричної енергії в сумі 297733,63 грн. не сплатив, що й спричинило даний спір.
Комірка вводу РУ-0,4 кВ як розподільчий пристрій в трансформаторній підстанції ТП-246 являє собою металеву шафу з розміщеним у ній всередині відповідним електрообладнанням та лічильником електричної енергії відповідача НІК 2303 АРК1 №0154405, яка (шафа) має двері з отвором напроти цього лічильника для зчитування його показників при зачинених дверях.
Отож доводи відповідача про неможливість зчитування показників лічильника електричної енергії без розпломбування і відкриття дверей комірки вводу РУ-0,4 кВ є безпідставними.
Саме двері комірки вводу РУ-0,4 кВ й були опломбовані 18.01.2017 пломбою №С28964048, яку разом з іншими пломбами, встановленими 18.01.2017 всередині комірки вводу РУ-0,4 кВ на об`єкті відповідача керівник відповідача Коваленко А.М. за актом про пломбування 18.01.2017 прийняв на відповідальне зберігання.
Пломбування дверей комірку вводу РУ-0,4 кВ на об`єкті відповідача здійснено задля унеможливлення доступу до відкритих дооблікових струмоведучих частин вузла обліку.
Дійсно доступ до встановлених всередині комірки вводу РУ-0,4 кВ на об`єкті відповідача пломб для їх перевірки на предмет цілісності потребує обов`язкового відкриття і відповідно розпломбування (зняття пломби з) дверей комірки вводу РУ-0,4 кВ. Разом з тим, цілісність пломби №С28964048 на дверях комірки вводу РУ-0,4 кВ означає, що й цілісність інших пломб, встановлених всередині цієї комірки, збережена, тому потреби у розпломбування (зняття пломби з) дверей комірки вводу РУ-0,4 кВ. при проведенні контрольних оглядів засобів комерційного обліку 08.04.2017 та 09.04.2021 не було й таке розпломбування не здійснювалося.
Правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулювання відносин, пов`язаних з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахування інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище визначає Закон України "Про ринок електричної енергії".
Частиною 6 ст. 56 Закону України "Про ринок електричної енергії" встановлено, що постачання електричної енергії електропостачальниками здійснюється з дотриманням правил роздрібного ринку.
Згідно з ч. 3 ст. 58 Закону України "Про ринок електричної енергії" споживач зобов`язаний, зокрема, сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів; дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів.
Частиною 1 ст. 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" передбачено, що учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.
Відповідно до ст. 27 Закону України "Про електроенергетику" правопорушення в електроенергетиці тягне за собою встановлену законодавством України цивільну, адміністративну і кримінальну відповідальність. Правопорушення в електроенергетиці є, зокрема, порушення правил користування електричної енергією.
НКРЕКП постановами від 14.03.2018 №311 і №312 затвердила відповідно Кодекс комерційного обліку електричної енергії та уже згадувані вище ПРРЕЕ, які набрали чинності з 19.04.2018.
Пунктом 5.5.1 глави 5.5 розділу V Кодексу комерційного обліку електричної енергії (тут і в подальшому в редакції, чинні на дату проведення перевірки і складання акта про порушення від 19.07.2021 №001977), передбачено, що власники (користувачі) електроустановок, об`єктів або окремих елементів об`єкта, території (приміщення), де встановлені засоби комерційного обліку (ЗКО), пломби та індикатори впливу (зокрема електричного/магнітного поля) на ЗКО, а також інше обладнання вузлів обліку, відповідають за їх збереження і цілісність (зокрема дотримання обумовлених проектом параметрів зовнішнього середовища, захист від пошкоджень та зовнішнього втручання) відповідно до акта пломбування (документа, що підтверджує факт пломбування і передачу на збереження ЗКО, установлених пломб та індикаторів).
Глава 5.16 розділу V Кодексу комерційного обліку електричної енергії містить, зокрема, такі пункти:
5.16.1. З метою запобігання несанкціонованому втручанню та доступу до елементів або функції настроювання ЗВТ (засобів вимірювальної техніки) у складі вузла обліку за результатами технічної перевірки такі ЗВТ та вузол обліку пломбують.
5.16.2. ЗВТ мають бути опломбовані на затискній кришці пломбою оператора системи.
5.16.3. Пломби з тавром оператора системи мають бути встановлені також на пристроях вузла обліку, що закривають:
1) первинні і вторинні кола живлення ЗВТ;
2) кришки важелів і кнопок управління комутаційних апаратів та захисних автоматичних вимикачів, встановлених у цих колах;
3) двері комірок трансформаторів напруги;
4) кришки на зборках і колодках затискачів, випробувальних блоках, апаратних інтерфейсах зв`язку ЗВТ;
5) всі інші пристрої і місця, що унеможливлюють доступ до відкритих струмоведучих та сигнальних частин ЗВТ.
5.16.15. Після пломбування/розпломбування ЗВТ та пристроїв ВОЕ на об`єкті складається акт пломбування/розпломбування, що підтверджує факт установлення/зняття пломб та індикаторів на/у ЗВТ (зокрема передбачених виробником ЗВТ), відповідність їх стану (неспрацьований/спрацьований), а також передачі встановлених ЗВТ та інших складових ВОЕ, пломб та індикаторів на збереження. Акт пломбування/розпломбування має також містити інформацію про місце кожної пломби/індикатора, найменування суб`єкта, який встановлює/знімає пломбу/індикатор, і суб`єкта, відповідального за збереження та цілісність пломби/індикатора.
5.16.16. Акт пломбування/розпломбування складається в необхідній кількості примірників представниками оператора системи у присутності замовника (учасника ринку/споживача) та власника електроустановки, об`єкта або окремого елемента об`єкта, території, приміщення, де встановлюється/встановлений вузол обліку, або уповноважених ними осіб.
5.16.17. Акт пломбування/розпломбування підписується представниками сторін, які брали участь у процедурі пломбування/розпломбування. Кожному підписанту надається по одному примірнику акта пломбування/розпломбування.
5.16.20. Заінтересовані особи мають право проведення перевірки відповідних ЗВТ та пристроїв вузла обліку, щоб пересвідчитися, що ЗВТ та пристрої вузла обліку перебувають у робочому стані і аварійна ситуація дійсно мала місце. За позитивними результатами перевірки здійснюється повторне опломбування ЗВТ.
Згідно з пп. 53 п. 1.2.1 глави 1.2 розділу І Кодексу комерційного обліку електричної енергії пошкодження пломб (індикаторів) - це відсутність чи пошкодження цілісності пломб та/або індикаторів, пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломби (дріт, кордова нитка тощо), гвинтів, на яких закріплено пломбувальний матеріал, зокрема відсутність чи пошкодження пломб з відбитками тавр про повірку, чи підтверджений факт підробки (фальсифікації) пломби за умови наявності акта про пломбування (іншого документа, що підтверджує факт пломбування і передачу на збереження ЗКО, установлених пломб та індикаторів).
Згідно з п.6.5.4 глави 6.5 розділу VІ Кодексу комерційного обліку електричної енергії технічна перевірка вузлів обліку у споживачів здійснюється оператором системи у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), та відповідного ППКО (за рішенням споживача).
Пунктом 6.5.13 глави 6.5 розділу VІ Кодексу комерційного обліку електричної енергії встановлено, що у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, мережами якого передається/розподіляється електрична енергія споживачу, порушень цього Кодексу або Правил роздрібного ринку, зокрема фактів безоблікового споживання електричної енергії, пошкодження чи зриву пломб, пломбувального матеріалу та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про збереження пломб, або пошкодження відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження ЗКО, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення відповідно до Правил роздрібного ринку.
Відповідно до п. 2.3.4 глави 2.3 розділу ІІ ПРРЕЕ відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.
Згідно з пп. 8 п. 5.5.5 глави 5.5 розділу V ПРРЕЕ споживач електричної енергії зобов`язаний, зокрема, забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування.
Відповідно до п. 8.2.4 глави 8.2 розділу VІІІ ПРРЕЕ у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.
Пунктом 8.2.5 глави 8.2 розділу VІІІ ПРРЕЕ передбачено, що у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 9 до цих Правил.
Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень.
В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням:
меж балансової належності;
перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення;
номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення;
фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.
Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення.
В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення.
В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.
Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.
Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).
Пунктом 8.2.6 глави 8.2 розділу VІІІ ПРРЕЕ встановлено, що на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення. Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу. У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.
Відповідно до п. 8.4.1 глави 8.4 розділу VІІІ ПРРЕЕ оператор системи визначає обсяг та вартість електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення цих Правил та/або виявлення фактів безоблікового споживання електричної енергії, самовільного підключення до об`єктів електроенергетики і споживання електричної енергії без засобів вимірювальної техніки, відповідно до вимог цієї глави.
У разі своєчасного (до виявлення порушення представниками оператора системи) письмового повідомлення споживачем оператора системи про виявлені ним пошкодження засобів вимірювальної техніки, пошкодження або зрив пломб (за умови відсутності явних ознак втручання в роботу засобів вимірювальної техніки) чи пошкодження індикатора (за умови наявності активного елемента індикатора) або спрацювання індикатора (за умови відсутності підтвердження заводом виробником індикатора факту його спрацювання внаслідок дії магнітного поля) положення цієї глави не застосовуються.
Згідно з пп. 2 п. 8.4.2 глави 8.4 розділу VІІІ ПРРЕЕ у разі виявлення такого порушення як пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії), визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами.
Відповідно до п. 8.4.4 глави 8.4 розділу VІІІ ПРРЕЕ факт пошкодження пломб та/або індикаторів, та/або засобів вимірювальної техніки, факт втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки, крім випадків спрацювання індикаторів (фіксації індикаторами впливу фізичних полів), має бути підтверджений експертизою, проведеною спеціалізованою організацією (підприємством), яка має право на її проведення відповідно до законодавства (далі - експертиза). До отримання оператором системи результатів експертизи положення цієї глави не застосовуються для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, за винятком випадків, передбачених цим пунктом.
У підпункті 1 п. 8.4.8 глави 8.4 розділу VIII ПРРЕЕ передбачено, що кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного обліку кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил), у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 1 - 3 (у частині пошкодження засобів вимірювальної техніки та/або пломб) або у підпункті 4 пункту 8.4.2 цієї глави, - з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення;
Відповідно до пункту 8.4.10 глави 8.4 розділу VIII ПРРЕЕ у разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у підпунктах 1 - 5 пункту 8.4.2 цієї глави, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії протягом робочого часу (W доб, кВт·год) розраховується за формулою:
W доб = P · t доб · K в,
де P - потужність (кВт), визначена як:
1) сумарна максимальна потужність наявних у споживача на час складення акта про порушення струмоприймачів відповідно до їх паспортних даних (за умови, якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначену в договорі з оператором системи);
2) потужність, обчислена виходячи зі струму навантаження електроустановки споживача при підключенні всіх наявних на час складення акта про порушення струмоприймачів на максимальну потужність, визначеного на підставі показів відповідних засобів вимірювальної техніки, повірених у терміни, передбачені законодавством у сфері метрології (за умови відсутності паспортних даних усіх струмоприймачів, наявних у споживача на час складення акта про порушення, та якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначену в договорі з оператором системи);
3) дозволена потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначена в договорі з оператором системи (за умови, якщо потужність, визначена відповідно до положень підпунктів 1 або 2 цього пункту, перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, ненадання споживачем інформації щодо паспортних даних струмоприймачів, недопуску представників оператора системи на свою територію для перевірки інформації щодо сумарної максимальної потужності струмоприймачів, відмови споживача від вимірювання струму навантаження електроустановки при підключенні всіх наявних струмоприймачів на повну потужність);
t доб - тривалість роботи обладнання протягом доби, що визначається на підставі договору з оператором системи (год).
У разі відсутності в договорі даних про тривалість роботи обладнання споживача t доб приймається рівним 8 год;
K в - коефіцієнт використання струмоприймачів (приймається рівним 0,6).
З огляду на викладені вище обставини та норми чинного законодавства господарський суд дійшов таких висновків.
За актом про пломбування від 18.01.2017 позивач прийняв на відповідальне зберігання встановлену на дверях комірки вводу РУ-0,4 кВ пломбу №С28964048.
Комірка вводу РУ-0,4 кВ встановлена в трансформаторній підстанції ТП-246 відповідача, розташованій на його території. Опломбовані двері цієї комірки вводу РУ-0,4 кВ без їх розпломбування унеможливлюють доступ до відкритих струмоведучих частин засобу вимірювальної техніки відповідача.
Дійсно доступ до встановлених всередині комірки вводу РУ-0,4 кВ на об`єкті відповідача пломб для їх перевірки на предмет цілісності потребує обов`язкового відкриття і відповідно розпломбування (зняття пломби з) дверей комірки вводу РУ-0,4 кВ. Разом з тим, цілісність пломби №С28964048 на дверях комірки вводу РУ-0,4 кВ означає, що й цілісність інших пломб, встановлених всередині цієї комірки, збережена, тому потреби у розпломбування (зняття пломби з) дверей комірки вводу РУ-0,4 кВ. при проведенні контрольних оглядів засобів комерційного обліку 08.04.2017 та 09.04.2021 не було, тому таке розпломбування й не здійснювалося.
Відсутність обмежень та неконтрольованість доступу до території відповідача, на якій розташована трансформаторна підстанція ТП-246, про що відповідач зазначає у відзиві, не звільняє з відповідача відповідальності за збереження пломб, встановлених на його вузлі обліку електричної енергії і прийнятих відповідачем на збереження.
Отож згідно з пунктом 5.5.1 глави 5.5 розділу V Кодексу комерційного обліку електричної енергії і пунктом 2.3.4 глави 2.3 розділу ІІ ПРРЕЕ саме відповідач як власник розташованої на його території трансформаторної підстанції - ТП-246 і розмішеного в ній вузла обліку несе відповідальність за цілісність пломби №С28964048, встановленої на дверях комірки вводу РУ-0,4 кВ відповідно до акта про пломбування від 18.01.2017.
Встановлений 19.07.2021 при проведенні технічної перевірки засобів обліку електричної енергії відповідача факт відсутності пломби №С28964048 з відбитком тавра оператора системи розподілу, підтверджується актом про порушення від 19.07.2021 №001977, не заперечувався Коваленком Я.А. як керівником відповідача при проведенні перевірки і не заперечується у відзиві на позов.
Приведені у відзиві твердження відповідача щодо обставин складання і підписання ОСОБА_1 акта про порушення від 19.07.2021 №001977 є лише твердженнями, не підтвердженими ніякими доказами.
Відповідач, як особа відповідальна за цілісність пломби №С28964048, прийнятої нею на зберігання за актом про пломбування від 18.01.2017, повинен був і міг до 19.07.2021 - дня проведення відповідачем технічної перевірки засобів обліку позивача виявити факт відсутності вказаної пломби і відповідно до п. 8.4.1 глави 8.4 розділу VІІІ ПРРЕЕ письмово повідомити про це позивача, що унеможливило б застосування відповідачем для розрахунку обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті позивачем, глави 8.4 розділу VIII ПРРЕЕ. Проте відповідач цього не зробив.
Порушення, передбачене пп. 2 п. 8.4.2 глави 8.4 розділу VIII ПРРЕЕ, є окремим порушенням, яке полягає у невиконанні споживачами передбаченого пунктом 5.5.1 глави 5.5 розділу V Кодексу комерційного обліку електричної енергії і пунктом 2.3.4 глави 2.3 розділу ІІ ПРРЕЕ обов`язку зі збереження пломб, що є достатньою підставою для застосування для розрахунку обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті споживачем, глави 8.4 розділу VIII ПРРЕЕ.
При цьому застосування для розрахунку обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті споживачем, глави 8.4 розділу VIII ПРРЕЕ, не потребує встановлення фактів втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки або викрадення ним електричної енергії (безоблікового споживання електричної енергії).
Виявлений позивачем 19.07.2021 при проведенні технічної перевірки засобів обліку позивача факт відсутності пломби №С28964048 підпадає під порушення, передбачене пп. 2 п. 8.4.2 глави 8.4. розділу VIII ПРРЕЕ, тому відповідач правомірно застосував для розрахунку обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті позивачем, главу 8.4 розділу VIII ПРРЕЕ.
Позивач величину розрахункового добового обсягу споживання відповідачем електричної енергії (Wдоб, кВт·год) розрахував, виходячи із договірної дозволеної потужності електроустановки відповідача - 260 кВт відповідно до вимог підпункту 3 пункту 8.4.10 ПРРЕЕ з урахуванням тривалості робочого дня 8 годин, однієї зміни, п`яти робочих днів на тиждень і коефіцієнту використання струмоприймачів - 0,6. При цьому дозволену потужність електроустановки відповідача - 260 кВт позивач застосував з огляду на ненадання відповідачем паспортних даних всіх своїх струмоприймачів і незабезпечення позивачем включення всіх наявних у нього струмоприймачів на повну потужність для вимірювання навантаження, про що зазначено в пункті 5 акта про порушення від 19.07.2021 №001977.
Позивач не спростував обставин, вказаних в пункті 5 акта про порушення від 21.04.2021 №001372, які за оцінкою господарського суду є достатніми для визначення величини розрахункового добового обсягу споживання позивачем електричної енергії (Wдоб, кВт·год), виходячи із договірної дозволеної потужності електроустановки позивача - 260 кВт відповідно до вимог підпункту 3 пункту 8.4.10 ПРРЕЕ. Тобто розрахунок відповідача обсягу та вартості не облікованої позивачем у період з 09.04.2021 по 19.07.2021 електричної енергії на підставі акта про порушення від 19.07.2021 №001977 є правильним.
На час розгляду даної справи в суді докази на спростування вказаних вище обставин від відповідача до суду не надходили, доказів сплати стягуваної суми заборгованості відповідач також до суду не подав.
З огляду на викладене суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню в повному обсязі.
Позивач за платіжним дорученнями від 16.08.2022 №698 сплатив за подання позову 4466,00 грн. судового збору, який відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України у зв`язку із задоволенням позову слід покласти на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 129, 236-241, 252 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд Черкаської області
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Судовий збір у сумі 4466,00 грн. покласти на відповідача.
Стягнути з приватного підприємства "ЕКО-ВУД" (вул. Чехова, 21, смт. Стеблів, Звенигородський район, Черкаська область, 19451, код ЄДРПОУ 35103934) на користь публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" (вул. Гоголя, 285, м. Черкаси, 18000, код ЄДРПОУ 22800735) в особі Корсунь-Шевченківської філії відокремленого структурного підрозділу "Черкаські районні енергетичні мережі" публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго" (вул. Правобережна, 80, м. Корсунь-Шевченківський, Черкаська область, 19402, код ЄДРПОУ 25204554) - 297733,63 грн. (двісті дев`яносто сім тисяч сімсот тридцять три гривні 63 копійки) вартості необлікованої електричної енергії та 4466,00 грн. (чотири тисячі чотириста шістдесят шість гривень 00 копійки) судового збору.
Це рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги це рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Це рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного рішення.
Повне рішення складено 17 січня 2023 року.
СУДДЯ М.В. Дорошенко
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2022 |
Оприлюднено | 19.01.2023 |
Номер документу | 108422470 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: майнові спори, стороною в яких є боржник, з них: |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні