Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
17 січня 2023 року справа №520/8872/22
Харківський окружний адміністративний суд у складі судді Ніколаєвої Ольги, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без призначення судового засідання з повідомленням осіб (у письмовому провадженні) адміністративну справу
за позовомГоловного управління Держпродспожив служби у Харківській області
доТовариства з обмеженою відповідальністю «Преміум Вектор»
простягнення суми,
У С Т А Н О В И В:
Головне управління Держпродспожив служби у Харківській області (далі по тексту позивач, ГУ Держпродспожив служби у Харківській області) звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Преміум Вектор» (далі по тексту відповідач, ТОВ «Преміум Вектор»), в якому просить стягнути з ТОВ «Преміум Вектор», (код ДРПОУ: 40826301) у дохід державного бюджету штраф у сумі 34 000,00 грн. (тридцять чотири тисячі гривень), отримувач: ГУК Харків обл/МТГ Харків, номер рахунку (IBAN): UA558999980313030106000020649, код отримувача: 37874947, код класифікації доходів бюджету: 21081100, символ звітності 106.
Згідно з витягом з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу передано на розгляд судді Ніколаєвій Ользі.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 28.10.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі у порядку спрощеного позовного провадження без призначення судового засідання з повідомленням осіб.
Цією ж ухвалою відповідачу запропоновано у п`ятнадцятиденний строк з дня одержання ухвали про відкриття спрощеного провадження у справі подати до суду відзив на позовну заяву разом з усіма доказами, що обґрунтовують доводи, які в ньому наведені або заяву про визнання позову та надати суду докази надіслання (подання) копії відзиву іншим учасникам справи.
Указану ухвалу суду надіслано судом відповідачу засобами поштового зв`язку за адресою реєстрації юридичної особи, що зазначена у витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, проте поштовий конверт повернувся на адресу суду з відміткою «за закінченням терміну зберігання». Отже, відповідач є належним чином повідомленим про прийняття адміністративної справи до розгляду.
Розглянувши надані сторонами документи, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Харківський окружний адміністративний суд встановив наступне.
Посадовими особами позивача у період з 20.07.2022 по 02.08.2022 здійснено контроль дотримання відповідачем законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін АЗС за адресою: вулиця Академіка Павлова, 88, місто Харків.
Уповноваженими особами на юридичну адресу відповідача направлено вимогу від 14.07.2022 №8.1-057/2/3641-22 про надання необхідної для перевірки інформації та документів.
У подальшому відповідачем складено акт від 02.08.2022 №574, яким встановлено порушення вимог абзацу 3 статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», а саме надання не у повному обсязі документів для проведення позапланового заходу, зокрема: не надано копії бухгалтерських книг, звітів, документів, інформації, відомостей за період з 08.05.2022 до 10.06.2022, у тому числі показників реєстраторів розрахункових операцій, інформацію щодо встановлених роздрібних цін на бензини марки А-92, А-95, дизельне пальне із зазначенням виробника.
За результатом проведення перевірки відповідач прийняв рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін від 03.08.2022 №8.0-35.
Вказаним рішенням позивача застосовано до відповідача штраф у розмірі 2000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян у сумі 34 000,00 грн.
Дане рішення було надіслано відповідачу рекомендованим листом, проте поштовий конверт повернувся на адресу позивача з відміткою «за закінченням терміну зберігання».
У зв`язку з несплатою відповідачем суми штрафних санкцій у 15-денний строк з дня отримання рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення, позивач звернувся з цією позовною заявою до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Приписами частини другої статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V (далі по тексту - Закон України №877-V), яким передбачено, зокрема:
- державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. (стаття 1 Закону України №877-V);
- підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу. (абзац п`ятий частини першої статті 6 перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю) частина перша статті 6 Закону України №877-V);
- для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. (частина перша статті 7 Закону України №877-V);
- на підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою. (частина друга статті 7 Закону України №877-V);
- перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення). Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання. Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею. (частина п`ята статті 7 Закону України №877-V);
- за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства. У разі створення суб`єктом господарювання перешкод органу державного нагляду (контролю) чи його посадовим особам при здійсненні заходів державного нагляду (контролю) в акті обов`язково зазначається опис дій чи бездіяльності, що призвели до створення таких перешкод, з посиланням на відповідні норми закону. В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю). У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис. Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю). (частина шоста статті 7 Закону України №877-V);
- розпорядження або інший розпорядчий документ органу державного нагляду (контролю) - обов`язкове для виконання письмове рішення органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень у визначені строки. Розпорядження видається та підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу). Розпорядження може передбачати застосування до суб`єкта господарювання санкцій, передбачених законом. (абзаци перший, другий частини дев`ятої статті 7 Закону України №877-V);
- у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, розпорядження, рішення, іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, заходи реагування до суб`єкта господарювання, його посадових осіб не застосовуються. (частина одинадцята статті 7 Закону України №877-V);
- орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право, зокрема, вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю); відбирати зразки продукції, призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), у випадках та порядку, визначених законом; застосовувати санкції до суб`єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.(частина перша статті 8 Закону України №877-V);
- до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну регуляторну політику, політику з питань нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності та дерегуляції господарської діяльності, належать, зокрема, проведення в установленому Кабінетом Міністрів України порядку перевірок додержання органами державного нагляду (контролю) вимог цього Закону у частині здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності; одержання від органів державного нагляду (контролю) та суб`єктів господарювання інформації, довідок, документів, скарг, матеріалів, відомостей щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у відповідній сфері господарської діяльності; (стаття 9-1 Закону України №877-V);
- суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний: допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом; не створювати перешкоди органам державного нагляду (контролю) чи їх посадовим особам при здійсненні ними заходів державного нагляду (контролю), за умови що зазначені заходи здійснюються такими особами відповідно до вимог закону; виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства; надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону; одержувати примірник акта та/або припису органу державного нагляду (контролю) за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу. (стаття 11 Закону України №877-V);
- невиконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час здійснення заходу державного нагляду (контролю), тягне за собою застосування до суб`єкта господарювання штрафних санкцій у порядку, встановленому законом. (частина перша статті 12 Закону України №877-V);
- у разі несплати суб`єктом господарювання застосованої до нього штрафної санкції за результатами здійснених заходів державного нагляду (контролю) протягом 15 календарних днів з дня вручення або направлення розпорядчого документа в порядку, передбаченому абзацами дванадцятим і тринадцятим частини дев`ятої статті 7 цього Закону, якщо розпорядчі документи не були оскаржені до органу державного нагляду (контролю) та/або в судовому порядку та залишені в силі, сума санкції стягується в судовому порядку. (частина третя статті 12 Закону України №877-V)
Основні засади цінової політики і регулювання відносин, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення регулює Закон України «Про ціни та ціноутворення» від 21.06.2012 №5007-VI (далі по тексту - Закон України №5007-VI), яким передбачено, зокрема,
- повноваження та порядок діяльності уповноважених органів, права та обов`язки їх посадових осіб, які здійснюють державний контроль (нагляд) за дотриманням суб`єктами господарювання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та державне спостереження у сфері ціноутворення, визначаються цим Законом, Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та іншими законами (частина друга статті 16 Закону України №5007-VI).
- уповноважені органи мають право: приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; звертатися до суду з позовами про стягнення до бюджету коштів у разі прийняття рішення про порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін. (пункти 6 та 8 частини першої статті 18 Закону України №5007-VI)
- до суб`єктів господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції за: невиконання приписів уповноважених органів або створення перешкод для виконання покладених на них функцій - штраф у розмірі 2 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. (пункт 4 частини першої статті 20 Закону України №5007-VI).
Головне управління Держпродспоживслужби в Харківській області, відповідно до повноважень визначених у Положенні про Головне управління Держпродспоживслужби в Харківській області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 24.02.2020 N 164 здійснює контроль у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, а саме, здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; приймає рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Відповідно до частини четвертої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.
Згідно пункту 5 частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб`єкту законом.
Із системного правового аналізу наведених законодавчих приписів вбачається, що чинним законодавством передбачено право Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області на звернення до суду із позовом про стягнення до бюджету коштів у разі прийняття рішення про порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
При цьому, стаття 7 Закону України №877-V встановлює перелік розпорядчих документів органів державного нагляду (контролю), за не виконання яких відповідно до частини дев`ятої статті 4 Закону України №877-V застосовують штрафні санкції до суб`єкта господарювання згідно із законом.
Відтак, суд дійшов висновків, що застосування санкції до суб`єкта господарювання за наслідком виявлених порушень може бути застосовано як невід`ємна частина розпорядження разом з вимогою усунути виявлені порушення, так і лише у формі рішення уповноваженого органу про застосування відповідної санкції, зокрема штрафу.
Як було встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області від 03.08.2022 №8.0-35 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення прийнято позивачем на підставі пункту 4 частини першої статті 20 Закону України «Про ціни та ціноутворення», зокрема - створення перешкод для виконання покладених на них функцій, у даному випадку у ході перевірки відповідача були створені перешкоди у виконанні покладених на ГУ Держпродспоживслужби в Харківській області завдань, що унеможливило перевірку обґрунтованості формування, встановлення та застосування цін на бензин, а саме - не надані документи необхідні для проведення позапланової перевірки.
Дане рішення було надіслано відповідачу рекомендованим листом, проте поштовий конверт повернувся на адресу позивача з відміткою «за закінченням терміну зберігання».
При цьому, матеріалами позапланової перевірки відповідача підтверджено, а відповідачем не спростовано, що перед початком здійснення заходу посадові особи пред`явили керівнику відповідача посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчують посадових осіб органу державного нагляду (контролю), копію погодження Мінекономрозвитку.
Відтак, позивачем було складено акт про створення перешкод для виконання покладених на ГУ Держпродспоживслужби в Харківській області функцій з питань перевірки дотримання відповідачем вимог щодо формування, встановлення та застосування діючих цін на бензин.
Проаналізувавши встановлені обставини, зазначені норми Закону України №877-V та Закону України №5007-VI, суд звертає увагу, що позивач видав розпорядчі документи, зокрема, направлення, наказ, які не були виконані відповідачем, про що зафіксовано в акт перевірки, а саме не надано інформацію на вимогу контролюючого органу, що стало підставою для застосування до відповідача адміністративно-господарської санкції - штраф.
При цьому, суд звертає увагу на те, що станом на дату ухвалення судового рішення, рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області від 03.08.2022 №8.0-35 є чинним та у судовому порядку відповідачем не оскаржувалось, а тому, підлягає обов`язковому виконанню.
Разом із тим, у матеріалах справи відсутні будь-які докази, які б підтверджували сплату відповідачем суми штрафу, накладеного згідно з рішенням позивача від 03.08.2022 №8.0-35.
Положеннями частини першої статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Згідно частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. (частина друга статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).
Згідно статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, які містяться у матеріалах справи, та враховуючи, що у даному випадку відповідач належним чином повідомлявся про накладення на нього компетентним органом штрафу за порушення вимог Закону України «Про ціни та ціноутворення», рішення про накладення штрафу не оскаржував та у встановлені строки добровільному порядку не сплатив, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до частини першої статті 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
За приписами частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
До суду не надавались докази щодо понесених судових витрат суб`єктом владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, а тому у суду відсутні підстави для розподілу судових витрат.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242 - 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву Головного управління Держпродспожив служби у Харківській області (проспект Науки, будинок 40, місто Харків, 61166, код ЄДРПОУ: 40324829) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Преміум Вектор» (проспект Московський, будинок 273, офіс 3/11, місто Харків, 61106, код ЄДРПОУ: 40826301) про стягнення суми задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Преміум Вектор» у дохід державного бюджету штраф у сумі 34 000,00 грн. (тридцять чотири тисячі гривень 00 копійок), отримувач: ГУК Харків обл/МТГ Харків, номер рахунку (IBAN): UA558999980313030106000020649, код отримувача: 37874947, код класифікації доходів бюджету: 21081100, символ звітності 106.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Рішення набирає законної сили у порядку, передбаченому статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та підлягає оскарженню у порядку та у строки, визначені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення виготовлено 17.01.2023.
Суддя Ольга НІКОЛАЄВА
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2023 |
Оприлюднено | 19.01.2023 |
Номер документу | 108439258 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Ніколаєва О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні