Справа № 560/10578/22
РІШЕННЯ
іменем України
17 січня 2023 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Польового О.Л. розглянувши адміністративну справу за позовом керівника Летичівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Новокостянтинівського будинку-інтернату для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю про зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До Хмельницького окружного адміністративного суду надійшов позов керівника Летичівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Новокостянтинівського будинку-інтернату для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю про зобов`язання вчинити дії.
Позов мотивований тим, що Новокостянтинівський будинок-інтернат для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю не вжив належних заходів щодо приведення у відповідність до вимог законодаства протирадіаційного укриття №85574, розташованого по вул. Центральній, 52/2, с. Новокостянтинів.
Відповідач не скористався правом на подачу відзиву на позов. Тому відповідно до частини 6статті 162 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд вирішує справу за наявними матеріалами.
Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в цій справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Дослідивши докази, суд встановив такі обставини справи.
За змістом інформації від 09.09.2022 №116 будівлі будинку-інтернату в с. Новокостянтинів, в тому числі протирадіаційного укриття №85574 знаходяться на балансі Новокостянтинівського будинку-інтернату для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю.
Відповідно до паспорту та облікової картки сховища № НОМЕР_1 останнє знаходиться по вул. Центральній 52/2 у с. Новокостянтинів, становить площу 43,5 м, кв., введене в експлуатацію у 1986 році.
На підставі наказу Головного управління ДСНС України у Хмельницькій області №619 "Про проведення планових перевірок" та посвідчення №32 від 10.03.2021, Летичівським РС ГУ ДСНС України у Хмельницькій області 23.03.2021 проведена планова перевірка щодо додержання (виконання) Новокостянтинівським будинком-інтернатом для громадян похилого віку та інвалідів вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Об`єктом перевірки є приміщення Інтернату та будівель, що розташовані за адресою с. Новокостянтинів, вул. Центральна, 52/2.
За результатами перевірки виявлений ряд порушень, у тому числі, щодо утримання захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №85574, балансоутримувачем якого є Інтернат. Порушення зафіксовані у пунктах 26-29 акту №48 від 23.03.2021.
Перевіркою встановлені порушення Наказу МВС України №579 від 09.07.2018 "Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту", зокрема: відсутні таблички з позначенням та покажчиками маршруту руху до захисної споруди цивільного захисту (ЗСЦЗ); технічний стан, стан входів та виходів ЗСЦЗ, їх доступність для усіх категорій населення, зокрема для осіб з інвалідністю та інших мало мобільних груп населення не відповідає вимогам з утримання, експлуатація та утримання електрообладнання ЗСЦЗ не відповідає вимогам чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок тощо.
За результатами перевірки, з метою приведення протирадіаційного укриття №85574 у готовність до використання за призначенням, Летичівським районним відділом ГУ ДСНС України у Хмельницькій області директору Інтернату 29.03.2021 внесений припис №38 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки зі строком виконання до 28.05.2021.
У зв`язку з невжиттям відповідачем належних заходів щодо приведення у відповідність до вимог законодавства протирадіаційного укриття №85574 та, відповідно, у готовність до використання за призначенням, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
Відповідно до статті 50Конституції України коженмає право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.
Статтею 27 Конституції України такожвизначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" натериторії України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який продовжений до 19.02.2023 на підставі указів Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 №259/2022, від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 №573/2022., від 07.11.2022 № 757/2022 і на цей час триває.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про оборону України" оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони. Згідно із статтею 3 Закону України «Про оборону України підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2Кодексу цивільного захисту України захисні споруди цивільного захисту - це інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.
Цивільним захистом відповідно до статті 4Кодексу цивільного захисту України є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.
Відповідно до пункту 2 частини першоїстатті 21 Кодексу цивільного захисту Українигромадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.
Для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.
Відповідно до частини п`ятоїстатті 32 Кодексу цивільного захисту Українипорядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядок №138) визначено, що утримання захисних споруд комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням. Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Пунктом 9 Порядку №138 передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами. Балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі. Балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
Частиною першоюстатті 20 Кодексу цивільного захисту Українивизначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.
Згідно із пунктом 11 Порядку №138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС. Відповідно до пункту 1 Розділу І "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затвердженихнаказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни. Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимог).
Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII). Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
Оцінка стану готовності захисних споруд - здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог). Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.
Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди. За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).
Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8статті 32 Кодексу цивільного захисту Українита пунктом 9 Порядку №138.
Станом на початок періоду збройної агресії проти України захисна споруда протирадіаційного укриття №85574 перебувала у стані обмеженої готовності до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення.
Систематичне невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення укриття №85574 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та не забезпечує захист життя людини (аналогічної позиції притримується Верховний Суд у справі №826/12192/16 постанова від 03.10.2018, у справі №820/5164/15 постанова від 25.07.2019).
Відповідач в процесі судового розгляду не надав доказів приведення у стан готовності захисної споруди №85574. Тому позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задоволити.
Зобов`язати Новокостянтинівський будинок-інтернат для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю привести у стан готовності захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття №85574, що знаходиться за адресою вул. Центральна, 58/2 с. Новостянтинів Хмельницького району Хмельницької області, з метою використання її за призначенням відповідно до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту споруд", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Керівник Летичівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (вул. Чорновола, 3,Летичів,Хмельницька область,31500 , код ЄДРПОУ - 02911102) Відповідач:Новокостянтинівський будинок-інтернат для громадян похилого віку та осіб з інвалідністю (вул. Центральна, 52/2,Новокостянтинів,Летичівський район, Хмельницька область,31523 , код ЄДРПОУ - 23837217)
Головуючий суддя О.Л. Польовий
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2023 |
Оприлюднено | 19.01.2023 |
Номер документу | 108439557 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Польовий О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні