Рішення
від 18.01.2023 по справі 160/19753/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 січня 2023 року Справа № 160/19753/22

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Голобутовського Р.З. розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДРЕКС УКРАЇНА» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

12.12.2022 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДРЕКС УКРАЇНА» (далі позивач) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі відповідач-1), Державної податкової служби України (далі відповідач-2), у якій просить:

- скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 25.08.2022 №7248363/40879829 про відмову у реєстрації податкової накладної від 19.01.2022 №33, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «ГІДРЕКС УКРАЇНА»;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 19.01.2022 №33, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ГІДРЕКС УКРАЇНА» в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позовна заява обґрунтована тим, що не дивлячись на повне підтвердження господарської операції по податковій накладній від 19.01.2022 №33 ТОВ «ГІДРЕКС УКРАЇНА», Комісія ГУ ДПС у Дніпропетровській області без жодного обґрунтування неврахування поданих документів, прийняла рішення про відмову в реєстрації податкової накладної від 25.08.2022 №7248363/40879829, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 19.01.2022 №33. Окрім цього, позивач стверджує, що формулювання «інше» в індивідуальному акті правової дії, рішення суб`єкту владних повноважень є недопустимим. Контролюючим органом не вказано шляхом конкретизації, які ж саме документи були надані ТОВ «ГІДРЕКС УКРАЇНА» з порушенням законодавства. Таким чином, на думку позивача, Комісія регіонального рівня прийняла невмотивоване рішення, оскільки його зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податків рішення. Водночас загальними вимогами, які висуваються до індивідуальних актів, як актів правозастосування, є обґрунтованість та вмотивованість. Тобто можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення нормативно-правовим актом та, відповідно, контролюючим органом конкретної підстави віднесення господарської операції чи платника податку до категорії ризикових. Отже, на думку позивача, вживання контролюючим органом загального посилання на пункти Критеріїв ризиковості, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до підстав зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Позивач вважає, що недотримання контролюючим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції, прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкової накладної, теж не є законним. Також позивач зазначає, що здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. За вказаних обставин, на думку позивача, ТОВ «ГІДРЕКС УКРАЇНА» було позбавлено можливості надати відповідні документи та пояснення для усунення недоліків до винесення спірного рішення.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.12.2022 відкрито провадження в адміністративній справі; справу №160/19753/22 призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Дніпропетровським окружним адміністративним судом.

04.01.2023 судом отримано відзив Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому відповідач-1 заперечує проти задоволення позовних вимог, вважає їх безпідставними з огляду на наступне. Відповідно до п.8 Критеріїв Порядку №1165 ТОВ «ГІДРЕКС УКРАЇНА» включено до переліку ризикових платників податку та прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 14.01.2022 №1335 (яке направлено платнику податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення за формою згідно Додатку 4). Рішення щодо включення до переліку ТОВ «ГІДРЕКС УКРАЇНА» прийнято на підставі податкової інформації, а саме: за результатами проведеного аналізу даних ЄРПН за період з січня по грудень 2021 року встановлено реєстрацію податкових накладних щодо реалізації ТОВ «ГІДРЕКС Україна» (код 40879829) товарів із значним збільшенням їх ціни порівняно з ціною його придбання, що призводить до штучного збільшення податкового кредиту, який отримує покупець. Наприклад: насос (код УКТЗЕД 8413308000) з націнкою більш ніж у два рази (ціна придбання - 5,3 тис. грн/шт, ціна реалізації - 37,7 тис.грн/шт), гідравлічна насосна установка (код УКТЗЕД 8413810000) з націнкою більш ніж у два рази (придбання - 20,5 тис.грн/шт, реалізація - 198,0 тис.грн). Водночас ТОВ «ГІДРЕКС Україна» з січня 2021 року по грудень 2021 року здійснює придбання оливи моторної (код УКТЗЕД 2710198100) на суму ПІДВ 75,7 тис.грн, компресор герметичний (код УКТЗЕД 84]4308190) на суму ПДВ 104,4 тис.грн, балансувальний верстат (код УКТЗЕД 9031 100000) на суму ПДВ 102,3 тис.грн без подальшої реалізації. Крім того, ТОВ «ГІДРЕКС Україна» (код ЄДРПОУ 40879829) придбає товари у підприємств, які включено до переліку ризикових, а саме: ТОВ «ЮНІКА ТП» (код ЄДРПОУ 42432409) включено до переліку ризикових від 30.12.2021; ТОВ «ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «РЕМБУДМОНТАЖ» (код ЄДРПОУ 43223648) включено до переліку ризикових від 19.03.2020; ТОВ «ВІССЕН АГРО» (код ЄДРПОУ 43152849) включено до переліку ризикових від 11.01.2022; ТОВ «ТОРГІВЕЛЬНА ГРУПА «ВІССЕН» (код ЄДРПОУ 43824695) включено до переліку ризикових від 12.01.2022; ТОВ «ТОРГІВЕЛЬНИЙ ДІМ «ОЛАНВО» (код ЄДРПОУ 38198552) включено до переліку ризикових від 27.10.2020. Придбання ТМЦ у даних постачальників складає 8,0% від загального обсягу придбання. Враховуючи вищезазначене, ТОВ «ГІДРЕКС УКРАЇНА» відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, затверджених постановою КМУ від 11.12.2019 №1165. Згідно наданих первинних документів встановлено, що ТОВ «ГІДРЕКС УКРАЇНА» до зазначених податкових накладних не в повному обсязі надані документи, а саме: до повідомлень прикріплено по 24 документи, серед яких договори, рахунки, договори оренди (суборенди), акти наданих послуг, банківські (платіжні) документи, податкові накладні, видаткові (прибуткові) накладні акти виконаних робіт, накази, штатний розклад, пояснення та інше. При цьому як зазначає відповідач-1, позивачем надані документи щодо придбання товарів у ТОВ «ТОРГІВЕЛЬНА ФІРМА «ЄВРОЗАПЧАСТЬ» (код ЄДРПОУ 42879114, 466.ГУ ДПС у Дніпропетровській обл. (Чечелівський р-н м.ДНІ основний від діяльності - оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів, код КВЕД 45.31), яке внесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання 04.02.2020 рішення №10632, попередня назва ТОВ «АВТОСПЕЦЗАПЧАСТИНА») згідно прибуткової накладної від 01.07.2019 №41. При цьому позивачем не надані документи щодо залишків товарів, придбаних у 2019 році та сертифікати відповідності (декларації виробника) та інше. Також, відповідач-1 зазначає, що квитанція не є рішенням податкового органу, а лише підтверджує факт прийняття ПН/РК в електронному вигляді. Крім того, зі змісту квитанції вбачається, що платника податку повідомлено про факт зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, а також зазначено причину такого зупинення. Отже, податковий орган при направленні квитанції дотримався абз.10 п.201.10 ст.201 ПК України та Порядку №1246.

04.01.2023 судом отримано відзив ДПС України, в якому відповідач-2 заперечує проти задоволення позовних вимог, вважає їх безпідставними з огляду на наступне. Після зупинення реєстрації податкової наклад пояснення платника направлялися до ГУ ДПС у Дніпропетровській області, а не до Державної податки служби України. За результатами розгляду повідомлення про надання пояснень та копій документів, Комісією ГУ ДПС в Дніпропетровській області (комісією регіонального рівня) прийнято рішення від 25.08.2022 №7248363/40879829 про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.01.2022 №33. Відповідач-2 зазначає, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Реєстрі, встановлений пунктом 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК ЄРПН, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520. Відповідача-2 зазначає, що вказаною нормою не встановлено обов`язок фіскального органу зазначати в квитанції конкретний перелік документів, а лише пропозицію щодо надання документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Натомість обов`язком платника податку є надання повного пакету первинних документів, вичерпний перелік яких встановлений п.14 Порядку зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН. Крім того, відповідач-2 зазначає, що контролюючий орган не може наперед знати які саме документи наявні у платника податку, адже перелік документів, що супроводжують ту чи іншу господарську операцію, може змінюватися залежно від її особливостей. Отже, на думку вдіповідача-2, платнику надано альтернативу обрання самостійних рішень (надання пояснень та/або документів для реєстрації податкової накладної платник) не обмежуючи його тим самим у поданні виключного переліку документів, а даючи можливість надання наявних документів. Проте, така норма не може допускати формального підходу до надання пояснень та/або документів. Таким чином, відповідач-2 стверджує, що законодавством не встановлено обов`язку контролюючого органу та відповідної процедури конкретизації переліку документів, необхідних для реєстрації податкової накладної. Також, на думку відповідача-2, відповідно до норм чинного законодавства повноваження ДІІС щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією уповноваженого органу. Відповідач-2 акцентує увагу на тому, що суд є правозастосовчим органом та не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень. Тобто дискреційними є право суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Отже, враховуючи викладене, відповідач-2 вважає, що суд не може зобов`язати податковий орган зареєструвати ПН, оскільки в такому разі фактично візьме на себе повноваження суб`єкта владних повноважень (відповідача у справі), до компетенції якого, у даному випадку, віднесено вирішення питання реєстрації ПН в ЄРПН. Віпдповідач-2 зазначає, що наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційнми повноваженнями, законодавець надав їм певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення, а отже позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну від 19.01.2022 №33 є необґрунтованим, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рівня, зобов`язання зареєструвати вказану податкову накладну в ЄРПН є передчасним.

Згідно з ч.ч.5, 8 ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ГІДРЕКС УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 40879829) належним чином зареєстроване 06.10.2016 та перебуває на податковому обліку в ГУ ДПС у Дніпропетровській області.

Основним вилом економічної діяльності ТОВ «ГІДРЕКС УКРАЇНА» є оптова торгівля іншими машинами й устаткованням (код КВЕД).

Судом встановлено, що 19.01.2022 ТОВ «ГІДРЕКС УКРАЇНА» (постачальник) виставило ТОВ «ФОРСТОР ІНДАСТРІ» (код ЄДРПОУ 41922252, покупець) рахунок-фактуру №45 від 19.01.2022 на оплату товару маслостанція компактна (1492) у кількості 1 шт на суму 6710,20 грн, в тому числі ПДВ 1118,37 грн.

Письмовий договір між вказаними сторонами не укладався.

19.01.2022 ТОВ «ГІДРЕКС УКРАЇНА» на підставі видаткової накладної №31 від 19.01.2022 поставило ТОВ «ФОРСТОР ІНДАСТРІ» маслостанцію компактну (1492) у кількості 1 шт на суму 6710,20 грн, в тому числі ПДВ 1118,37 грн.

Постачання товару підтверджується позивачем товарно-транспортною накладною №31 від 19.01.2022.

Оплата товару ТОВ «ФОРСТОР ІНДАСТРІ» підтверджується платіжним дорученням №10762 від 19.01.2022 на суму 3600,00 грн, а також платіжним дорученням №10913 від 31.01.2022 на суму 13340,80 грн.

Отже, на підтвердження поставки товару на адресу ТОВ «ФОРСТОР ІНДАСТРІ» позивачем до суду надано наступні документи:

- копію рахунку-фактури №45 від 19.01.2022;

- копію видаткової накладної №31 від 19.01.2022;

- копію товарно-транспортної накладної №31 від 19.01.2022;

- копію платіжного доручення №10762 від 19.01.2022;

- копію платіжного доручення №10913 від 31.01.2022.

За результатом здійснення вказаної господарської операції з постачання товару, позивачем складено податкову накладну від 19.01.2022 №33 на загальну суму 6710,20 грн, в тому числі ПДВ 1118,37 грн.

В подальшому 15.02.2022 на електронну адресу позивача надійшли квитанції зі змісту якої видно, що реєстрація зазначеної податкової накладної зупинено, оскільки платник податку яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Позивачу, також, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

23.08.2022 ТОВ «ГІДРЕКС УКРАЇНА» подано повідомлення №7 від 23.08.2022 про подання інформації та копій документів щодо податкової накладної №33 від 19.01.2022, реєстрацію якої зупинено, до ГУ ДПС у Дніпропетровській області.

Рішеннями Комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25.08.2022 №7248363/40879829 у реєстрації податкової накладної №33 від 19.01.2022 відмовлено.

Підставою для прийняття вказаного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної визначено надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

В графі «Додаткова інформація» вказано: встановлено наявність ризикових операцій, взаємовідносини з ризиковим суб`єктом господарювання, відсутні документи (сертифікати відповідності (декларації виробника) та інше.

29.08.2022 ТОВ «ГІДРЕКС УКРАЇНА» подано скаргу на рішення від 25.08.2022 №7248363/40879829 до ДПС України.

Рішенням Комісії центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.09.2022 №44217/40879829/2 залишено скаргу позивача без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Підставою прийняття рішення Комісії центрального рівня визначено: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Не погоджуючись з рішенням про відмову у реєстрації розрахунку коригування, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступним.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165 та Порядок розгляду скарги, відповідно).

За положеннями пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 6 Порядку №1165).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).

За приписами пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно з пунктом 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку №1165).

Пунктом 8 додатку 1 Порядку №1165 «Критерії ризиковості платника податку на додану вартість» визначено наступну підставу критерія ризиковості платника податку на додану вартість, а саме, у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).

Пунктами 2-7 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з пунктами 9-11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Разом з тим, у пункті 6 Порядку №1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

З урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Отже, контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.

Також аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

В першу чергу, суд звертає увагу на те, що підставою зупинення реєстрації податкової накладної №33 від 19.01.2022 у відповідності до квитанції про зупинення її реєстрації, стало те, що платник податку яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Так, у відповідності до відзиву відповідача-1 ТОВ «ГІДРЕКС УКРАЇНА» включено до переліку ризикових платників податку на підставі рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 14.01.2022 №1335 (яке направлено платнику податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення за формою згідно Додатку 4).

Доказів оскарження рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 14.01.2022 №1335 позивачем до суду не надано.

У відповідності до пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Маючі обґрунтовані підстави відповідачем-1 здійснено запит первинних документів, за результатом яких зроблено висновок про відсутність можливості підтвердити господарські операції.

Таким чином, станом на момент подання податкової накладної №33 від 19.01.2022 та отримання квитанції про зупинення її реєстрації, податковий орган діяв у межах встановлених нормами чинного законодавства.

Позивач з метою подальшої реєстрації подав до Комісії регіонального рівня повідомлення №7 від 23.08.2022 про подання інформації та копій документів щодо податкової накладної №33 від 19.01.2022.

Рішенням Комісії регіонального рівня від 25.08.2022 №7248363/40879829 у реєстрації податкової накладної №33 від 19.01.2022 відмовлено з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, а також, встановлення наявності ризикових операцій, взаємовідносини з ризиковим суб`єктом господарювання, відсутності документів (сертифікатів відповідності (декларацій виробника) та інше.

Вказане рішення комісії регіонального рівня від 25.08.2022 №7248363/40879829 оскаржено позивачем до Комісії центрального рівня, шляхом подання скарги.

За результатом розгляду скарги рішенням Комісії центрального рівня від 16.09.2022 №44217/40879829/2 скаргу позивача залишено без задоволення, а рішення Комісії регіонального рівня - без змін.

Підставою прийняття рішення Комісії центрального рівня визначено: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Аналізуючи надані позивачем як до суду, так і до Комісій регіонального та центрального рівня документи, суд зазначає наступне.

Позивачем на підтвердження поставки товару на адресу ТОВ «ФОРСТОР ІНДАСТРІ» надано рахунок-фактуру №45 від 19.01.2022 на оплату товару маслостанція компактна (1492) у кількості 1 шт на суму 6710,20 грн та видаткову накладну №31 від 19.01.2022.

Як і зазначалось, письмовий договір між позивачем та ТОВ «ФОРСТОР ІНДАСТРІ» не укладався.

У якості підтвердження перевезення товару позивачем надано товарно-транспортної накладної №31 від 19.01.2022.

Видаткова накладна №31 від 19.01.2022 засвідчена електронно-цифровим підписом з боку позивача 03.02.2022, а з боку контрагента-покупця ТОВ «ФОРСТОР ІНДАСТРІ» 20.07.2022.

З цього приводу суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до ч.1 ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 №996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Згідно з ч.2 ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 №996-XIV первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити:

назву документа (форми);

дату складання;

назву підприємства, від імені якого складено документ;

зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;

посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;

особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Відповідно до ч.6 ст.9 цього ж Закону у разі складання та зберігання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку з використанням електронних засобів оброблення інформації підприємство зобов`язане за свій рахунок виготовити їх копії на паперових носіях на вимогу інших учасників господарських операцій, а також правоохоронних органів та відповідних органів у межах їх повноважень, передбачених законами.

Отже, спеціальний закон, який регламентує порядок ведення бухгалтерського обліку, дозволяє складання первинних документів в електронній формі, встановлюючи вимоги дотримання законодавства про електронні документи та електронний документообіг, а також вимоги до їх оформлення.

Однак, видаткова накладна, складена в електронній формі та підписана електронно-цифровим підписом не містить таких обов`язкових реквізитів, як посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення.

Теж саме стосується і наданої до суду товарно-транспортної накладної №31 від 19.01.2022, реквізити якої не містять посади і прізвища осіб, які їх підписали та які здійснювали приймання товару.

Складені позивачем документи, на підставі яких здійснювалось постачання товару ТОВ «ФОРСТОР ІНДАСТРІ», а саме: рахунок-фактура №45 від 19.01.2022 та видаткова накладна №31 від 19.01.2022, не містять в собі жодних реквізитів ТОВ «ФОРСТОР ІНДАСТРІ», окрім його найменування та номеру телефону.

Жодних інших документів, які б у своїй сукупності надавали можливість підтвердити постачання товару по вказаній господарській операції, позивачем до суду не надано.

Таким чином, з наданих до суду документів, які мають підтвердити господарську операцію не видається за можливе встановити факт постачання маслостанції компактної від позивача до його контрагента-покупця ТОВ «ФОРСТОР ІНДАСТРІ».

В цей же час, суд звертає увагу, що однією із судових доктрин, виділених на сьогоднішній день національним законодавством та судовою практикою Верховного Суду є доктрина реальності господарської операції.

Суть вказаної доктрини полягає в тому, що наслідки для податкового обліку створює лише фактичний рух активів, а не задекларований на папері.

Вимога щодо реальних змін майнового стану платника податків як обов`язкова ознака господарської операції кореспондується з нормами Податкового кодексу України.

При цьому будь-які документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції. Якщо ж фактичне здійснення господарської операції відсутнє, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені законодавством.

Окремою підставою для висновку про відсутність у платника податків права на отримання податкових переваг є відсутність необхідних первинних документів, що підтверджують здійснення операцій, недоліки таких документів, складання таких документів при фактичному нездійсненні заявлених операцій, відображення у первинних документах недостовірних даних або даних, які неможливо віднести до операцій, що перевіряються.

Документи та інші дані, що спростовують реальність здійснення господарської операції, яка відображена в податковому обліку, повинні оцінюватися з урахуванням специфіки кожної господарської операції - умов перевезення, зберігання товарів, змісту послуг, що надаються тощо.

Сама собою наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є підставою для висновку про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміна у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце.

Водночас наявність формально складених, але недостовірних первинних документів, відповідність яких фактичним обставинам спростована належними доказами, не є безумовним підтвердженням реальності господарської операції.

Отже, лише за умови підтвердження первинними документами господарських операцій, які є об`єктом оподаткування, платник податків має право на відображення результатів таких операцій у бухгалтерському обліку, на даних якого ґрунтується податкова звітність.

Враховуючи вказані норми законодавства, первинні документи, які складені суб`єктами господарської діяльності на операції, що не відповідають сутності і не несуть доказовості відносно змісту здійсненої операції не є документами, які можуть бути підставою для відображення в облікових регістрах бухгалтерського та податкового обліку.

Аналогічна позиція викладена в постанові Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 16.03.2021 року у справі №580/2490/19.

Таким чином, суд робить висновок, що в матеріалах справи містяться належні докази щодо обґрунтованості підстав прийняття оскаржуваного рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області, в той час як позивачем належних доказів на підтвердження своєї позиції до суду не надано.

Щодо вимоги позивача про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №31 від 19.01.2022 суд зазначає наступне.

У відповідності до пункту 201.10 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком постачальника товарів чи послуг. Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У відповідності до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Так, відмова в задоволенні позовної заяви про визнання неправомірним рішення щодо неприйняття податкової накладної для реєстрації не призводить до настання наслідків, передбачених пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України.

Відповідно до частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частина 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача.

Водночас частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України покладено обов`язок на позивача довести ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги та заперечення.

Виходячи із заявлених позовних вимог, на підставі системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд робить висновок, що позовна заява є необґрунтованою та не підлягає задоволенню.

Згідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України у разі відмови в задоволенні позову судові витрати не присуджуються на користь сторони за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.

Керуючись ст.ст.139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДРЕКС УКРАЇНА» (вул. Князя Ярослава Мудрого, буд. 68, м. Дніпро, 49038, код ЄДРПОУ 40879829) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ ВП 44118658), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Р.З. Голобутовський

Дата ухвалення рішення18.01.2023
Оприлюднено20.01.2023
Номер документу108457195
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —160/19753/22

Рішення від 18.01.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 13.12.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні