Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 січня 2023 року Справа№200/3146/22
Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Чекменьова Г.А., розглянувши в спрощеному (письмовому) провадженні адміністративну справу за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Донецькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Алкомаркет» про стягнення штрафу,
В С Т А Н О В И В:
Головне управління Держпродспоживслужби в Донецькій області звернулося до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Алкомаркет» про стягнення штрафу в сумі 6783 грн.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що 01.10.2021 року головним спеціалістом відділу контролю у сферах захисту споживачів, реклами, анти тютюнового законодавства управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Донецькій області Гаманюком І.В. на зовнішніх поверхнях споруди за адресою 84116, Донецька обл:, м. Слов`янськ, вул. Г.Батюка, буд.42А виявлено розташування зовнішньої реклами алкогольних напоїв та тютюнових виробів, з ознаками порушення вимог ст. 22 Закону України «Про рекламу».
На підставі Протоколу № 48 від 01.10.2021 року Головним управлінням було прийнято Рішення від 01.11.2021 про початок розгляду справи про порушення законодавства про рекламу з ознаками порушень вимог ч. 2, 3 ст. 22 Закону України «Про рекламу» з боку відповідача.
Рішенням від 09.11.2021 року № 28-30/7290 за порушення вимог законодавства України про рекламу а саме ч. 2 ст. 26 Закону України «Про рекламу» в частині не подання інформації щодо вартості виготовлення розповсюдженої реклами, розміщеної на фасаді магазину накладено штраф у розмірі 1700 грн.
Рішенням від 09.11.2021 року № 28-30/7291 за порушення вимог законодавства України про рекламу а саме ч.1, 2, 3, 7 ст. 22 Закону України «Про рекламу» при розповсюдженні зовнішньої реклами, розміщеної на фасаді магазину накладено штраф у розмірі 5083 грн.
З наведених підстав позивач просив стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Алкомаркет» (ЄДРПОУ 44260717) штраф за порушення законодавства про рекламу у розмірі 1700 грн 00 коп., згідно рішення від 09.11.2021 року № 28-30/7290 та 5083 грн. 00 коп. згідно рішення від 09.11.2021 року № 28-30/7291, разом 6783 грн. 00 коп.
Ухвалою від 29 липня 2022 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі.
Відповідач правом надання відзиву на позовну заяву не скористався. З клопотаннями або заявами протягом розгляду справи до суду не звертався. Згідно з частиною шостою статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши наявні у справі докази, суд встановив такі фактичні обставини.
Позивач - Головне управління Держпродспоживслужби в Донецькій області, є суб`єктом владних повноважень, який згідно статті 43 КАС України здатний здійснювати адміністративні процесуальні права та обов`язки.
Відповідач Товариство з обмеженою відповідальністю «Алкомаркет» зареєстроване за кодом ЄДРПОУ 44260717 та перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Донецькій області.
01.10.2021 року в рамках вказаного контролю головним спеціалістом відділу контролю у сферах захисту споживачів, реклами, анти тютюнового законодавства управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Донецькій області Гаманюком І.В на зовнішніх поверхнях споруди (84116, Донецька обл:, м. Слов`янськ, вул. Г.Батюка, буд.42А.) виявлено розташування зовнішньої реклами алкогольних напоїв та тютюнових виробів, з ознаками порушення вимог ч.1, 2, 3, 7 ст. 22 Закону України «Про рекламу», а саме:
відповідно до пункту 1 статті 22 Закону України «Про рекламу» - реклама тютюнових виробів, реклама знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, забороняється засобами зовнішньої реклами;
згідно з пунктом 2 статті 22 Закону України «Про рекламу» - реклама алкогольних напоїв, реклама знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої, забороняється засобами зовнішньої реклами;
згідно з пунктом 3 статті 22 Закону України «Про рекламу» - реклама алкогольних напоїв та тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої та тютюнові вироби, не повинна заохочувати до вживання алкогольних напоїв чи тютюнопаління або негативно розцінювати факт утримування від вживання тютюнових виробів та алкогольних напоїв;
згідно з пунктом 7 статті 22 Закону України «Про рекламу», - реклама тютюнових виробів та алкогольних напоїв, а також знаків для товарів та послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються дані вироби та напої, повинна супроводжуватися текстами попередження такого змісту: "Куріння може викликати захворювання на рак", "Надмірне споживання алкоголю шкідливе для вашого здоров`я". Кожному попередженню має бути відведено не менше 15 відсотків площі (обсягу) всієї В реклами. Колір тексту попередження має бути чорним, а колір фону попередження - білим.
Головним спеціалістом відділу контролю у сферах захисту споживачів, реклами, антитютюнового законодавства управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Донецькій області Гаманюком І.В. було складено Протокол № 48 від 01.10.2021 про наявні ознаки порушення законодавства про рекламу ТОВ «Алкомаркет», а саме частин 1, 2, 3, 7 статті 22 Закону України «Про рекламу».
Позивачем було направлено Вимогу від 01.10.2021 № 28-30/6100 (поштове відправлення №8753402109308) на адресу відповідача зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, де зазначено про необхідність надати інформацію, а саме: свідоцтво про державну реєстрацію суб`єкта господарювання, договір із виробником реклами та оригінали макету зазначеної реклами, дозвіл на розміщення зовнішньої реклами, документ, що підтверджує вартість виготовленої та розповсюдженої реклами та додані фотокопії рекламного носія. За закінченням строку зберігання вимога повернулася до позивача.
В зв`язку з неотриманням відповіді було прийнято рішення про направлення повторної вимоги від 18.10.2021 року № 28-30/6466 (поштове відправлення №8753402124200) на адресу відповідача, яке за закінченням строку зберігання повернулося до позивача.
На підставі Протоколу № 48 від 01.10.2021 року позивачем було прийнято рішення від 01.11.2021 року про початок розгляду справи про порушення законодавства про рекламу з ознаками порушень вимог ч. 2, 3 ст. 22 Закону України «Про рекламу» з боку відповідача.
09.11.2021 року на розгляд справи відповідач не з`явився, клопотань про відкладення розгляду справи до Головного управління не надходило. Також, головним спеціалістом відділу контролю у сферах захисту споживачів, реклами, антитютюнового законодавства управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Донецькій області Гаманюком І.В. було складено Протокол № 56 від 09.11.2021 року про наявні ознаки порушення відповідачем вимог ч. 2 ст. 26 Закону України «Про рекламу», а саме: не подання на вимогу органів державної влади, на які згідно із законом покладено контроль за дотриманням вимог законодавства про рекламу, відповідачем не надано документів: усних та/або письмових пояснень, відео-та звукозаписів, а також інформації щодо вартості розповсюдження зовнішньої реклами необхідних для здійснення повноважень щодо контролю.
На підставі матеріалів справи та протоколами засідань стосовно справи про порушення законодавства про рекламу від 09.11.2021 року було встановлено, що відповідачем не надано до розгляду інформацію щодо вартості розповсюдженої реклами, її виготовлення та розповсюдження у відповідності до вимог ч.2 ст. 26 Закону України «Про рекламу»;
Відповідачем розміщено зовнішню рекламу з порушенням вимог:
ч.1 ст.22 Закону України «Про рекламу», а саме, реклама тютюнових виробів, реклама знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, забороняється засобами зовнішньої реклами;
ч.2 ст.22 Закону України «Про рекламу», а саме реклама алкогольних напоїв, реклама знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої забороняється засобами зовнішньої реклами;
ч.3. ст. 22 Закону України «Про рекламу» реклама не повинна заохочувати до вживання алкогольних напоїв чи тютюнопаління або негативно розцінювати факт утримування від вживання тютюнових виробів та алкогольних напоїв;
ч.7. ст. 22 Закону України «Про рекламу» реклама тютюнових виробів та алкогольних напоїв, а також знаків для товарів та послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються дані вироби та напої, повинна супроводжуватися текстами попередження такого змісту: ''Куріння може викликати захворювання на рак", "Надмірне вживання алкоголю шкідливе для вашого здоров`я". Кожному попередженню має бути відведено не менше 15 відсотків площі (обсягу) всієї реклами. Колір тексту попередження має бути чорним, а колір фону попередження - білим.
Керуючись ст. 27 Закону України «Про рекламу» позивачем були прийняті рішення від 09.11.2021 року № 28-30/7290 та № 28-30/7291 про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу.
Рішенням від 09.11.2021 року № 28-30/7290 за порушення вимог законодавства України про рекламу, а саме ч. 2 ст. 26 Закону України «Про рекламу» в частині не подання інформації щодо вартості виготовлення розповсюдженої реклами, розміщеної на фасаді магазину за адресою АДРЕСА_1 , накладено штраф у розмірі 1700 грн.
Рішенням від 09.11.2021 року № 28-30/7291 за порушення вимог законодавства України про рекламу, а саме ч.1, 2, 3, 7 ст. 22 Закону України «Про рекламу» при розповсюдженні зовнішньої реклами, розміщеної на фасаді магазину за адресою АДРЕСА_1 , накладено штраф у розмірі 5083 грн.
Вищезазначені рішення були направлені 26.03.2021 року поштовим відправленням №8753402131133 відповідачу та отримані ним 17.11.2021 року, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення.
Зважаючи на те, що станом на 15.02.2022 року сума штрафу за рішеннями №28-30/7290, № 28-30/7291 відповідачем не сплачена, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Вказані обставини, зазначені позивачем, з боку відповідача не спростовані.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов таких висновків.
Статтею 19 Конституції України регламентовано, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Засади рекламної діяльності в Україні, регулювання відносин, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження, розміщення та споживання реклами визначаються відповідно до Закону України «Про рекламу» від 03.07.1996 року №270/96-ВР.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про рекламу» реклама - інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару.
Статтею 1 Закону України «Про рекламу» визначається поняття зовнішня реклама як реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг.
Згідно з частиною 2 статті 22 Закону України «Про рекламу» заборонена реклама алкогольних напоїв та тютюнових виробів засобами зовнішньої реклами.
В свою чергу стаття 1 Закону України «Про захист прав споживачів» визначається, що продукція є - будь-які вироби (товари) робота чи послуга, що виготовляються, виконуються чи надаються для задоволення суспільних потреб.
За приписами статті 1 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, і коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів»:
алкогольні напої - продукти, одержані шляхом спиртового бродіння цукровмісних матеріалів або виготовлені на основі харчових спиртів з вмістом спирту етилового понад 0,5 відсотка об`ємних одиниць, які зазначені у товарних позиціях 2203, 2204, 2205, 2206 (крім квасу "живого" бродіння), 2208 згідно з УКТ ЗЕД, а також з вмістом спирту етилового 8,5 відсотка об`ємних одиниць та більше, які зазначені у товарних позиціях 2103 90 30 00, 2106 90 згідно з УКТ ЗЕД;
- ром це алкогольний напій, одержаний шляхом перегонки зброджених продуктів з цукрової тростини.
Митним кодексом України запроваджена система класифікації та кодування товарів, відповідно до загальновизнаних у світі норм і стандартів.
Розділом IV Митного тарифу України затверджена група товарів «Алкогольні і безалкогольні напої та оцет» за порядковим номером 22.
Згідно цієї групи товарі ром являє собою товар який класифікується в товарній позиції і 2208 та має підпозицію - 220840.
Крім того, статтею 16 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» прямо заборонено будь-яка реклама та стимулювання продажу тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби в тому числі заходи прямого та непрямого стимулювання продажу тютюнових виробів та вживання тютюну.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» тютюнові вироби - сигарети з фільтром або без фільтру, цигарки, сигари, сигарили, а також люльковий, нюхальний, смоктальний, жувальний тютюн, махорка та інші вироби з тютюну чи його замінників для куріння, нюхання, смоктання чи жування;
Розділом IV Митного тарифу України затверджена група товарів «Тютюн і промислові замінники тютюну» за порядковим номером 24.
Згідно цієї групи товарі сигари являє собою товар який класифікується в товарній позиції 2402 та має підпозицію - з 2402 10 00 по 2402 2402 10 00 90.
В свою чергу тютюн являє собою товар який класифікується в товарній позиції 2403 та має підпозицію - з 2403 11 00 00 по 2403 99 90 90.
Отже, реклама на спеціальному рекламному засобі на фасаді магазину надає можливість споживачам бути обізнаними відносно товару який можна придбати у цьому магазині та формують інтерес до цих товарів.
Частинами першою та другою статті 26 Закону України «Про рекламу» визначено, що контроль за дотриманням законодавства України про рекламу здійснює у межах своїх повноважень спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів - щодо захисту прав споживачів реклами. На вимогу органів державної влади, на які згідно із законом покладено контроль за дотриманням вимог законодавства про рекламу, рекламодавці, виробники та розповсюджувачі реклами зобов`язані надавати документи, усні та/або письмові пояснення, відео- та звукозаписи, а також іншу інформацію, необхідну для здійснення ними повноважень щодо контролю.
Крім того, відповідний орган державної влади має право, у тому числі, вимагати від рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами усунення виявлених порушень вимог законодавства.
Відповідно до Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі - Держпродспоживслужба), затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 року № 667, Держпродспоживслужба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства та який реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення, метрологічного нагляду ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу), реєстрації та обліку машин в агропромисловому комплексі, державного нагляду (контролю) у сфері агропромислового комплексу, державного нагляду (контролю) у сферах охорони прав на сорти рослин, насінництва та розсадництва, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері, за якістю зерна та продуктів його переробки, державного нагляду (контролю) за додержанням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо сільськогосподарських рослин під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованого організму у відкритих системах на підприємствах, в установах та організаціях агропромислового комплексу незалежно від їх підпорядкування і форми власності, здійснення радіаційного контролю за рівнем радіоактивного, забруднення сільськогосподарської продукції і продуктів харчування.
Положенням про Головне управління Держпродспоживслужби в області затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 15.02.2016 року №45 встановлено, що Головне управління здійснює контроль за дотриманням вимог законів України «Про рекламу» та «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» в межах наданих повноважень.
Порядок здійснення цього контролю встановлений статтею 26 Закону України «Про рекламу» та Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.04 року № 693 (далі - Порядок №693).
Відповідно до пункту 9 Порядку №693 підставою для розгляду справи про порушення законодавства про рекламу є відповідний протокол, складений уповноваженою посадовою особою Держспожінспекції та її територіальних органів.
Згідно з пунктом 11 Порядку №693 за наявності ознак порушення законодавства про рекламу приймається рішення про початок розгляду справи.
Відповідно до пункту 18 Порядку №693 за результатами розгляду справи приймається рішення, що оформляється у двох примірниках, один з яких залишається у Держспоживінспекції або її територіальному органі, другий - у 10-денний строк надсилається особі, стосовно якої було прийнято рішення, або видається її представникові під розписку.
Як встановлено судом позивачем були прийняті рішення від 09.11.2021 року №28-30/7290 та № 28-30/7291 про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу, а саме:
рішенням від 09.11.2021 року № 28-30/7290 за порушення вимог ч. 2 ст. 26 Закону України «Про рекламу» в частині не подання інформації щодо вартості виготовлення розповсюдженої реклами, розміщеної на фасаді магазину накладено штраф у розмірі 1700 грн.,
рішенням від 09.11.2021 року № 28-30/7291 за порушення ч.1, 2, 3, 7 ст. 22 Закону України «Про рекламу» при розповсюдженні зовнішньої реклами, розміщеної на фасаді магазину накладено штраф у розмірі 5083 грн.
Вищезазначені рішення були направлені 26.03.2021 року поштовим відправленням №8753402131133 відповідачу. Рішення були отримані відповідачем 17.11.2021 року, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення.
Водночас, матеріали справи не містять доказів добровільного виконання вказаних рішень відповідачем.
Також, в матеріалах справи відсутні письмові докази щодо оскарження відповідачем рішень про накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу.
Пунктом 20 Порядку №693 передбачено, що сума штрафів за порушення законодавства про рекламу сплачується добровільно або стягується в судовому порядку відповідно до законодавства.
Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а за змістом частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Таким чином, враховуючи, що відповідач у встановлені законодавством строки не сплатив суму штрафів за порушення законодавства про рекламу та не надав доказів, які спростовували б доводи позивача, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.
Згідно з частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись статтями 2, 139, 241-246, 255, 295-297 КАС України, суд
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Головного управління Держпродспоживслужби в Донецькій області (87534, вул. Гризодубової, 3, м. Маріуполь, Донецька область, ЄДРПОУ 40317209) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Алкомаркет» (вул. Василевського, буд. 10, кв.(офіс) 18, м.Слов`янськ, Донецька область, 84100, ЄДРПОУ 44260717) про стягнення штрафу - задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Алкомаркет» (ЄДРПОУ 44260717) на користь Державного бюджету України штраф за порушення законодавства про рекламу у розмірі 1700 (одна тисяча сімсот) грн 00 коп. відповідно до рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Донецькій області від 09.11.2021 року № 28-30/7290 про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Алкомаркет» (ЄДРПОУ 44260717) на користь Державного бюджету України штраф за порушення законодавства про рекламу у розмірі 5083 (п`ять тисяч вісімдесят три) грн. 00 коп. відповідно до рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Донецькій області від 09.11.2021 року № 28-30/7291 про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу.
Рішення складено у повному обсязі та підписано 10 січня 2023 року, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Текст рішення виготовлений та підписаний в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса: http://www.reyestr.court.gov.ua/) відповідно до наявних умов електропостачання через обставини збройної агресії проти України.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя Г.А. Чекменьов
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.01.2023 |
Оприлюднено | 20.01.2023 |
Номер документу | 108457678 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Чекменьов Г.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні