Постанова
від 17.01.2023 по справі 440/7573/21
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 січня 2023 р. Справа № 440/7573/21Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Чалого І.С.,

Суддів: Катунова В.В. , Ральченка І.М. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 24.02.2022, головуючий суддя І інстанції: І.Г. Ясиновський, м. Полтава, повний текст складено 24.02.22 по справі № 440/7573/21 за позовом Комунального підприємства "Полтавська обласна станція переливання крові" Полтавської обласної ради до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області

про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

07 липня 2021 року Комунальне підприємство "Полтавська обласна станція переливання крові" (надалі також - позивач) звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області (надалі також - відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області №272 від 22 червня 2021 року про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 24.02.2022 позовні вимоги КП "Полтавська обласна станція переливання крові" задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області №272 від 22 червня 2021 року про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області (вул. Гоголя, буд. 34, м. Полтава, 36011, ідентифікаційний код 41319427) на користь Комунального підприємство "Полтавська обласна станція переливання крові" (вул. Шевченка, 23, м.Полтава, 36011, ідентифікаційний код 02008187) витрати зі сплати судового збору в сумі 2270,00 грн (дві тисячі двісті сімдесят гривень нуль копійок).

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

На обґрунтування вимог апеляційної скарги посилається на неправильне застосування норм матеріального права, порушення норм процесуального права, недоведеність обставин, які мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими, а висновки, які викладені у рішенні суду першої інстанції, не відповідають обставинам справи. Зазначає, що виходячи із змістуст. 50 Цивільного кодексу України, фізична особа має право на здійснення підприємницької діяльності за умови її державної реєстрації, що засвідчує факт набуття статусу підприємця. Статус юридичної особи чи її відокремленого підрозділу жодній фізичній особі, не надається. Отже згідно із визначеннями, закріпленими уЗаконі №2801, фізична особа - підприємець не є закладом охорони здоров`я. Суд при винесенні рішення фактично прирівняв ФОП ОСОБА_1 та ФОП ОСОБА_2 до закладу охорони здоров`я, а лікарів, які працюють у державних чи недержавних закладах охорони здоров`я до тих лікарів, які мають право виписувати листки непрацездатності.В силу положеньЗакону №2801та згідно із п.1.4.5Інструкції №455право видавати листки непрацездатності мають виключно лікуючі лікарі, що працюють у закладах охорони здоров`я зі статусом юридичної особи, а також безпосередньо лікуючі лікарі, як фізичні особи зі статусом підприємця, що провадять господарську діяльність з медичної практики. Інші лікарі, в тому числі такі, що працюють за трудовими договорами у фізичних осіб - підприємців, правом видачі листків непрацездатності не наділені.Вказує, що в ході перевірки, проведеної уповноваженими особами відповідача було встановлено, що страховик - позивач нараховував та виплачував своїм працівникам допомогу по тимчасовій непрацездатності, в т.ч. за рахунок коштів Фонду, на підставі листків непрацездатності, які видані не встановленому порядку, оскільки такі документи видані лікарями, які не є лікарями закладу охорони здоров`я із назвою, що зазначена і підтверджена штампом та печаткою "Для листків непрацездатності" і не є лікарями, що провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці. Зазначає, що позивачем було неправомірно використано 10188,40 грн коштів Фонду по листкам непрацездатності, які видані не у встановленому порядку, а саме: видані не лікарем закладу охорони здоров`я чи лікарем, що провадить господарську діяльність з медичної практики як фізична особа - підприємець (є порушення п.1 ч.2 ст.15, ч.3 ст.30, ч.1 ст.31 Закону №1105). Вказує, що ОСОБА_3 та ОСОБА_4 не є лікарями закладу охорони здоров`я чи лікарями, що провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці, на що суд не звернув уваги. Стверджує, що залучені до матеріалів справи копії листків непрацездатності беззаперечно свідчать, що їх видача була здійснена лікарями ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , а не лікарями ФОП ОСОБА_1 та ФОП ОСОБА_2 . Лікарі ОСОБА_3 та ОСОБА_4 можуть бути найманими працівниками фізичних осіб - підприємців ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , але в цьому разі не мають права видавати листки непрацездатності, оскільки таким правом згідно ізІнструкцією № 455наділені виключно особисто ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , які провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці.

Скориставшись правом подання відзиву на апеляційну скаргу, позивач просив рішення суду першої інстанції залишити без змін.

У відповідності до п. 3 ч. 1ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України(далі -КАС України) справу призначено до розгяду без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача,переглянувши справу за наявними у ній доказами таперевіривши законність і обґрунтованістьрішення суду першої інстанції в межахдоводів та вимог апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що відповідно до наказу Полтавського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області від 28.05.2021 № 67-од, направлення на проведення документальної перевірки від 28.05.2021 № 71 наказано провести з 31.05.2021 по 07.06.2021 документальну планову перевірку правильності використання Комунальним підприємством "Полтавська обласна станція переливання крові" Полтавської обласної ради страхових коштів Фонду соціального страхування України за період з 23.08.2018 по 31.03.2021 головному спеціалісту відділу по роботі зі страхувальниками ОСОБА_5 (а.с. 43).

В період з 31 травня 2021 року по 07 червня 2021 року Полтавським міським відділенням Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області проведено виїзну планову документальну перевірку Комунального підприємства "Полтавська обласна станція переливання крові" Полтавської обласної ради щодо дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України за період з 23 серпня 2018 по 31 березня 2021, за результатами якої складено Акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України № 49 від 07 червня 2021 року (надалі по тексту - Акт перевірки, а.с. 44-54, т.1).

Відповідно до Опису виявлених порушень вимог законодавства зазначеного акту перевірки за результатами проведення документальної перевірки встановлено наявність порушень вимог законодавства, зокрема:

- п.1 ч. 2 ст. 15, абз. 4 ч. З ст. 42 Закону України № 1105, п. 2.1., п.2.2. Постанови № 11 (з 01.10.18) "...при наданні страхових виплат страхувальником призначена та виплачена допомога по тимчасовій непрацездатності, пов`язана з нещасним випадком на виробництві (професійним захворюванням), на підставі литка непрацездатності, виданого не у встановленому порядку (листок непрацездатності виданий лікуючим лікарем, який не є лікарем закладу охорони здоров`я та не провадить господарську діяльність з медичної практики як фізична особа-підприємець); 25.03.21: Проль.Л.О. л/н № НОМЕР_1 , № НОМЕР_2 ";

- п. 1 ч. 2 ст. 15, ч. 1 ст. 31, ч. З ст. 30 Закону України № 1105 "...нарахування та виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності проведені по литку непрацездатності, виданому не у встановленому порядку (листок непрацездатності, виданий не лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я, незалежно від форми власності та не лікарем, що провадить господарську діяльність з медичної практики як фізична особа-підприємець): 20.04.21: ОСОБА_6 л/н№ НОМЕР_3 -, 30.10.20: ЗапекаЯ.В., л/н№ 342979-.".

КП "Полтавська обласна станція переливання крові" Полтавської обласної ради, відповідно до п. 3.5 Порядку проведення правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання, затвердженого Постановою Правління фонду соціального страхування України від 02.10.2020 №23 надало до Полтавського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області Заперечення на Акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України №49 від 07.06.2021 (вих. № 01.2.-37/334 від 11 червня 2021 року) (а.с. 55-61, т.1).

За результатами розгляду Заперечень до акту документальної планової перевірки дотримання порядку використання страхувальником коштів Фонду соціального страхування України від 07.06.2021 № 49 надано лист Полтавського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області № 09.6-12/1064 від 16 червня 2021 року (а.с. 62-63, т. 1).

За результатами розгляду матеріалів планової перевірки Комунального підприємства "Полтавська обласна станція переливання крові" Полтавської обласної ради з питань дотримання порядку використання страхових коштів Фонду соціального страхування України (акт перевірки №49 від 07.06.2021, заперечення від 11.06.2021 № 01.2-37/334) Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області 22 червня 2021 року винесено рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання коштів Фонду № 272, про повернення до Фонду соціального страхування України неправомірно витраченої суми страхових коштів 10188,40 грн та застосування відповідно до абзацу першого частини шостої статті 15 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" фінансових санкцій: штрафу за порушення порядку використання страхових коштів в сумі 5094,20 грн (а.с. 64,т.1).

Не погодившись з таким рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що зазначені в акті перевірки порушення під час видачі медичними закладами листків непрацездатності не можна вважати порушенням порядку використання страхових коштів. При цьому відповідач не позбавлений можливості провести перевірку видачі такими закладами листків непрацездатності. Відтак здійснені позивачем на підставі спірних листків непрацездатності виплати застрахованим особам за рахунок коштів ФССУ не містять ознак порушення цим підприємством порядку використання страхових коштів цього Фонду. Відповідно до позивача не може застосовуватися норма частини шостої 6 статті 15 цього Закону, яка передбачає обов`язок з повернення коштів Фонду у визначених цим законом випадках.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на таке.

Спірні правовідносини у вказаній справі виникли з підстав того, що посадові особи відповідача під час перевірки дійшли висновку, що нарахування та виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності проведені по листку непрацездатності, виданому не у встановленому порядку, оскільки видані не безпосередньо фізичною особою-підприємцем, а лікарями, що працюють у фізичної особи-підприємця, як наймані працівники, що, на думку відповідача, суперечить нормам чинного законодавства.

Так, правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначаєЗакон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV(далі по тексту -Закон №1105-XIV).

Частиною першоюстатті 4 Закону №1105-XIVвизначено, що Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Пунктом 1 частини п`ятоїстатті 15 Закону №1105-XIVвизначено, що роботодавець несе відповідальність за порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення.

Частиною 6 цієї статті встановлено, що у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.

Частиною першою статті30 Закону №1105-XIVвстановлено, що матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначаються та надаються за основним місцем роботи (діяльності).

Згідно з частиною першоюстатті 31 Закону №1105-XIVпідставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності. У разі роботи за сумісництвом, за трудовим договором (контрактом) одночасно із здійсненням підприємницької чи іншої діяльності підставою для призначення допомоги є копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою (за наявності) за основним місцем роботи. Для застрахованих осіб, які одночасно здійснюють підприємницьку та іншу діяльність і не працюють на умовах трудового договору (контракту), копію листка непрацездатності засвідчує установа охорони здоров`я, яка його видає. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.

Отже, підставою для призначення комісією (уповноваженим) із соціального страхування підприємства допомоги по тимчасовій непрацездатності є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.

Відповідно доп.1.1 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженоїнаказом Міністерства охорони здоров`я України від 13 листопада 2001 року № 455(далі по тексту -Інструкція № 455в редакції чинній на час спірних правовідносин), тимчасова непрацездатність працівників засвідчується листком непрацездатності.

Згідно з п.п.1.3.1 п.1.3Інструкції №455листок непрацездатності видається громадянам України, іноземцям, особам без громадянства, які проживають в Україні і працюють на умовах трудового договору (контракту) на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності та господарювання або у фізичних осіб, у тому числі в іноземних дипломатичних представництвах та консульських установах.

Пунктом 1.4Інструкції №455встановлено, що право видачі листків непрацездатності надається: 1.4.1. лікуючим лікарям державних і комунальних закладів охорони здоров`я; 1.4.2. лікуючим лікарям стаціонарів протезно-ортопедичних установ системи Міністерства праці та соціальної політики України; 1.4.3. лікуючим лікарям туберкульозних санаторно-курортних закладів; 1.4.4. фельдшерам у місцевостях, де відсутній лікар, а також на плаваючих суднах. Список цих фельдшерів затверджується щороку органами охорони здоров`я; 1.4.5. лікуючим лікарям закладів охорони здоров`я незалежно від форми власності та лікарям, що провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці.

Пунктами 1.6 та 1.7Інструкції № 455передбачено, що видача документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність, здійснюється лікуючим лікарем (фельдшером) при пред`явленні паспорта чи іншого документа, який засвідчує особу непрацездатного, і не може бути платною послугою в закладах охорони здоров`я незалежно від форми власності.

Видача та продовження документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність, здійснюються тільки після особистого огляду хворого лікуючим лікарем (фельдшером), про що робиться відповідний запис у медичній карті амбулаторного чи стаціонарного хворого з обґрунтуванням тимчасової непрацездатності.

Відповідно до п.1.8Інструкції № 455листок непрацездатності (довідка) видається і закривається в одному лікувально - профілактичному закладі, крім випадків доліковування в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортних закладів. За наявності показань для подальшого лікування іншим лікувально-профілактичним закладом видається новий листок непрацездатності (довідка) як продовження попереднього.

Згідно із ст. 3 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" від 19 листопада 1992 року № 2801-XII (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), заклад охорони здоров`я - юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників; медичне обслуговування - діяльність закладів охорони здоров`я та фізичних осіб - підприємців, які зареєстровані та одержали відповідну ліцензію в установленому законом порядку, у сфері охорони здоров`я, що не обов`язково обмежується медичною допомогою, але безпосередньо пов`язана з її наданням; мережа закладів охорони здоров`я - сукупність закладів охорони здоров`я, що забезпечують потреби населення у медичному обслуговуванні на відповідній території.

Відповідно до ст.34 вказаного вище Закону,лікуючий лікар - лікар закладу охорони здоров`я або лікар, який провадить господарську діяльність з медичної практики як фізична особа - підприємець і який надає медичну допомогу пацієнту в період його обстеження та лікування. Лікуючий лікар обирається пацієнтом або призначається йому в установленому цими Основами порядку. Обов`язками лікуючого лікаря є своєчасне і кваліфіковане обстеження та лікування пацієнта.

Статтею 42 Господарського кодексу Українивстановлено, що підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб`єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.

Згідно з ч.ч.1,2ст.43 Господарського кодексу Українипідприємці мають право без обмежень самостійно здійснювати будь-яку підприємницьку діяльність, яку не заборонено законом. Особливості здійснення окремих видів підприємництва встановлюються законодавчими актами.

Відповідно до пунктів 4, 32, 34 та 35 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, затвердженихпостановою Кабінету Міністрів України від 02 березня 2016 року №285, господарська діяльність з медичної практики (далі - медична практика) - вид господарської діяльності у сфері охорони здоров`я, який провадиться закладами охорони здоров`я та фізичними особами - підприємцями з метою надання медичної допомоги та медичного обслуговування на підставі ліцензії.

Суб`єкт господарювання забезпечує наявність щонайменше одного медичного працівника, зокрема з числа працюючих за сумісництвом, за кожною заявленою лікарською спеціальністю, спеціальністю молодших спеціалістів з медичною освітою та немедичних працівників, які працюють у системі охорони здоров`я. Кількість посад медичних і немедичних працівників визначається керівником закладу охорони здоров`я та фізичною особою - підприємцем залежно від обсягу, нормативів надання медичної допомоги відповідного рівня та заявлених спеціальностей.

Фізична особа - підприємець має право приймати на роботу лікарів відповідно до заявленої спеціальності, а молодших спеціалістів з медичною освітою - залежно від профілю (спеціальності) за умови, що їх кваліфікаційний рівень відповідає єдиним кадровим вимогам, затвердженим МОЗ. Фізичні особи - підприємці з числа молодших спеціалістів з медичною освітою провадять медичну практику самостійно або під керівництвом лікаря.

Фізична особа - підприємець, яка не має спеціальної освіти та не відповідає єдиним кваліфікаційним вимогам, затвердженим МОЗ, має право отримати ліцензію. У такому разі фізична особа - підприємець зобов`язана укомплектувати штат медичними та немедичними працівниками відповідно до заявлених спеціальностей.

Тобто, фізичні особи - підприємці, які провадять господарську діяльність з медичної практики вправі приймати на роботу медичних працівників, в тому числі лікарів, а фізична особа - підприємець, яка не має спеціальної освіти, що отримала відповідну ліцензію, зобов`язана укомплектувати штат медичними та немедичними працівниками відповідно до заявлених спеціальностей.

Статтею 51 Цивільного кодексу Українивстановлено, що до підприємницької діяльності фізичних осіб застосовуються нормативно-правові акти, що регулюють підприємницьку діяльність юридичних осіб, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин.

Отже, до підприємницької діяльності фізичних осіб з забезпечення медичного обслуговування застосовуються нормативно-правові акти, що регулюють підприємницьку діяльність юридичних осіб, що забезпечують медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників, тобто які є закладами охорони здоров`я у розумінні статті 3 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я".

Відповідно до положень пунктів 1-3 Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03 листопада 2004 року № 532/274/136-ос/1406, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2004 року за № 1456/10055 /далі - Інструкція № 532/274/136-ос/1406/, листок непрацездатності (далі - ЛН) - це багатофункціональний документ, який є підставою для звільнення від роботи у зв`язку з непрацездатністю та з матеріальним забезпеченням застрахованої особи в разі тимчасової непрацездатності, вагітності та пологів. Лицьовий бік бланка ЛН заповнюється лікуючим лікарем або молодшим медичним працівником з медичною освітою. Зворотний бік бланка ЛН заповнюється за місцем роботи застрахованої особи.

Насамперед заповнюється корінець ЛН. Підкреслюється слово "первинний" або "продовження", у разі продовження ЛН зазначається номер попереднього. Указуються: прізвище, ім`я та по батькові (повністю) непрацездатного та місце його роботи (назва підприємства, установи, організації), дата видачі ЛН (цифрою вказується число, після чого літерами - назва місяця, цифрою зазначається рік), прізвище лікаря, який видав ЛН, номер медичної карти амбулаторного чи стаціонарного хворого, підпис одержувача у графі "Підпис одержувача". Паспортна частина ЛН (прізвище непрацездатного, ім`я та по батькові, вік) заповнюється за даними документів, місце роботи - зі слів непрацездатного. Після заповнення корінець залишається в закладі охорони здоров`я.

Далі заповнюється частина лицьового боку ЛН, що видається непрацездатному. У графі "Звільнення від роботи" у першому стовпчику "З якого числа" дата видачі ЛН (число, місяць, рік) позначається арабськими цифрами; у другому стовпчику "До якого числа включно" дата продовження ЛН (число і місяць) позначається літерами; у четвертому стовпчику "Підпис та печатка лікаря" продовження або закриття ЛН підтверджується підписом та печаткою лікаря. У графі "Стати до роботи" вказують словами число і місяць, коли приступити до роботи; посаду, прізвище лікаря, що засвідчується його підписом та печаткою закладу охорони здоров`я "Для листків непрацездатності". У разі продовження тимчасової непрацездатності підкреслюється "Продовжує хворіти" та зазначається номер нового ЛН.

З аналізу наведених вище норм вбачається, що листок непрацездатності є підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, якщо він виданий лікарем, який наділений правом видачі листків непрацездатності (а саме: лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності або лікарем, що провадить господарську діяльність з медичної практики як фізична особа - підприємець); містить всі необхідні реквізити (прізвище лікаря, який видав ЛН, підпис та печатку лікаря, печатку закладу охорони здоров`я "Для листків непрацездатності" тощо). При цьому право вносити записи до лікарняного листка мають лікуючий лікар або молодший медичний працівник з медичною освітою.

Як вбачається з матеріалів даної справи, за наслідками документальної перевірки позивача було встановлено порушення останнім нарахування та виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності по листкам непрацездатності, які видані не у встановленому порядку (25.03.21: Проль.Л.О. л/н № НОМЕР_1 , № НОМЕР_2 , 20.04.21: ОСОБА_6 л/н № НОМЕР_3 -, 30.10.20: ОСОБА_6 , л/н № 342979-) (пункт 1 частини 2 статті15, частина 1 статті31, частина 3 статті30 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування").

Наказом Про право видачі листків непрацездатності ФОП ОСОБА_1 №01/20-4ЛН від 02 січня 2020 року /а.с.13 т.2/ надано право видачі листків непрацездатності пацієнтам Сімейна клініка на Європейській (ФОП ОСОБА_1 ), зокрема ОСОБА_1 (лікар-педіатр) та ОСОБА_3 (керівник, лікар-терапевт).

Отже, ФОП ОСОБА_1 та його лікар-терапевт (керівник "Сімейної клініки на Європейській") мають право на видачу листків непрацездатності.

Відповідно до наказів (розпорядження) про прийняття на роботу №04/18-1 від 18 квітня 2018 року /а.с. 40-зворот, т.2/ та №19/04-04 від 25 квітня 2019 року /а.с. 41 т.2/, трудових договорів №04/18-1 від 19 квітня 2018 року /а.с.41-зворот т.2/ та №19/04-4 від 11 травня 2019 року /а.с. 43зворот т.2/ та трудової книжки серії НОМЕР_4 від 08 січня 2000 року /а.с.5-12/ ОСОБА_3 працює на посаді лікаря-терапевта у ФОП ОСОБА_1 .

Зі змісту листка непрацездатності (первинний) серії АДЯ №342979, виданого 05 жовтня 2020 року на ім`я ОСОБА_6 /а.с. 64 т.2/, слідує, що у графі Назва і місцезнаходження закладу охорони здоров`я зазначено ФОП ОСОБА_1 АДРЕСА_1 , у графі Печатка закладу охорони здоров`я міститься відтиск печатки із текстом ФОП ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 /ідентифікаційний номер НОМЕР_5 / ліцензія наказ №764 від 06 липня 2017 року/ для листків непрацездатності, у графі Режим зазначено амбулаторний, у графі Звільнення від роботи / посада і прізвище лікаря / підпис і печатка лікаря зазначено терапевт ОСОБА_7 та міститься підпис і відтиск печатки лікаря ІНФОРМАЦІЯ_2 , у графі Стати до роботи / посада і прізвище лікаря / підпис лікаря зазначено терапевт ОСОБА_7 та міститься відповідний підпис, у графі Стати до роботи / печатка закладу охорони здоров`я міститься відтиск печатки із текстом ФОП ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 / ідентифікаційний номер НОМЕР_5 / ліцензія наказ №764 від 06 липня 2017 року / для листків непрацездатності.

Зі змісту листка непрацездатності (первинний) серії АЛД №246757, виданого 20 жовтня 2020 року на ім`я ОСОБА_6 /а.с. 65 т2/, слідує, що у графі Назва і місцезнаходження закладу охорони здоров`я зазначено ФОП ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 АДРЕСА_1 , у графі Печатка закладу охорони здоров`я міститься відтиск печатки із текстом ФОП ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 / ідентифікаційний номер НОМЕР_5 /ліцензія наказ №764 від 06 липня 2017 року/ для листків непрацездатності, у графі Звільнення від роботи / посада і прізвище лікаря / підпис і печатка лікаря зазначено терапевт ОСОБА_7 та міститься підпис і відтиск печатки лікаря ІНФОРМАЦІЯ_2 , в також зазначено зав ЛКК ОСОБА_1 та міститься підпис і відтиск печатки лікаря Корнєєв, у графі Стати до роботи / посада і прізвище лікаря / підпис лікаря зазначено терапевт ОСОБА_7 та міститься відповідний підпис, у графі Стати до роботи / печатка закладу охорони здоров`я міститься відтиск печатки із текстом ФОП ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 / ідентифікаційний номер НОМЕР_5 / ліцензія наказ №764 від 06 липня 2017 року / для листків непрацездатності.

Наказом Про організацію експертизи тимчасової непрацездатності в ФОП ОСОБА_2 ФОП ОСОБА_2 №1 від 10 березня 2020 року та Додатком №1 до вказаного Наказу /а.с.114 т.1/, крім іншого надано право видачі листків непрацездатності хворим, зокрема ОСОБА_4 (лікар загальної практики - сімейний лікар).

Наказом "Про призначення відповідальної особи за отримання, облік, збереження, видачу та оформлення листів непрацездатності і охорону печаток" №03/1003 від 10 березня 2010 року, крім іншого визначено, призначити відповідальною особою за отримання бланків листів непрацездатності, а також за охорону та видачу листів непрацездатності ОСОБА_8 (резерв ОСОБА_4 ) /а.с. 118 т.2/.

Отже, у ФОП ОСОБА_2 визначено право на видачу листків непрацездатності, зокрема лікарям ОСОБА_4 , ОСОБА_8 .

Відповідно до наказів (розпорядження) про прийняття на роботу №1-0000000003 від 27 лютого 2020 року /а.с. 119т, т.1/ та трудової книжки серії НОМЕР_6 від 18 червня 2002 року /а.с.120-124 т.1/ ОСОБА_4 працює на посаді лікаря загальної практики - сімейний лікар у ФОП ОСОБА_2 .

Зі змісту листка непрацездатності (первинний) серії АЛД №280357, виданого 11 листопада 2020 року на ім`я ОСОБА_9 /а.с. 66 т.2/, слідує, що у графі Назва і місцезнаходження закладу охорони здоров`я зазначено ФОП ОСОБА_2 , ідентифікаційний номер НОМЕР_7 , 39600, Полтавська обл., м. Кременчук, Ліцензія МОЗ України б/н Наказ №2697 від 2812.2019р., у графі Печатка закладу охорони здоров`я міститься відтиск печатки із текстом ФОП ОСОБА_2 /ідентифікаційний номер НОМЕР_7 , "для листків непрацездатності, у графі Режим зазначено амбулаторний та міститься відтиск печатки із текстом ФОП ОСОБА_2 /ідентифікаційний номер НОМЕР_7 , у графі Звільнення від роботи / посада і прізвище лікаря / підпис і печатка лікаря зазначено Сімейний лікар Чемерис та міститься підпис і відтиск печатки лікаря ОСОБА_4 , в також зазначено Гол. ЛКК ОСОБА_8 та міститься підпис і відтиск печатки лікаря ОСОБА_8 , у графі Стати до роботи / посада і прізвище лікаря / підпис лікаря зазначено сімейний лікар ОСОБА_4 та міститься відповідний підпис, у графі Стати до роботи / печатка закладу охорони здоров`я міститься відтиск печатки із текстом ФОП ОСОБА_2 /ідентифікаційний номер НОМЕР_7 , "для листків непрацездатності.

Зі змісту листка непрацездатності серії АЛД №280469, продовження листка №280357, виданого 28 листопада 2020 року на ім`я ОСОБА_10 /а.с. 67 т.2/, слідує, що у графі Назва і місцезнаходження закладу охорони здоров`я зазначено ФОП ОСОБА_2 , ідентифікаційний номер НОМЕР_7 , 39600, Полтавська обл., м. Кременчук, Ліцензія МОЗ України б/н Наказ №2697 від 2812.2019р., у графі Печатка закладу охорони здоров`я міститься відтиск печатки із текстом ФОП ОСОБА_2 /ідентифікаційний номер НОМЕР_7 , "для листків непрацездатності, у графі Режим зазначено амбулаторний та міститься відтиск печатки із текстом ФОП ОСОБА_2 /ідентифікаційний номер НОМЕР_7 , у графі Звільнення від роботи / посада і прізвище лікаря / підпис і печатка лікаря зазначено Сімейний лікар Чемерис та міститься підпис і відтиск печатки лікаря ОСОБА_4 , в також зазначено Гол. ЛКК ОСОБА_8 та міститься підпис і відтиск печатки лікаря ОСОБА_8 , у графі Стати до роботи / посада і прізвище лікаря / підпис лікаря зазначено сімейний лікар ОСОБА_4 та міститься відповідний підпис, у графі Стати до роботи / печатка закладу охорони здоров`я міститься відтиск печатки із текстом ФОП ОСОБА_2 /ідентифікаційний номер НОМЕР_7 , "для листків непрацездатності.

Отже, оскільки листки непрацездатності (25.03.21: ОСОБА_10 л/н № НОМЕР_1 , № 280469, 20.04.21: ОСОБА_6 л/н № НОМЕР_3 -, 30.10.20: ОСОБА_6 , л/н № 342979-)видані від імені ФОП ОСОБА_1 та ФОП ОСОБА_2 та на них містяться зазначені вже вище відтиски печатки та підписи, відсутні правові підстави вважати, що вони були видані не у встановленому порядку, а саме те, що вказані листки видані не лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я, незалежно від форми власності та не лікарем, що провадить господарську діяльність з медичної практики, як фізична особа підприємець).

Відповідноз огляду на зазначене вище,колегія суддів уважає, що листки непрацездатності були видані у встановленому законодавством порядку (відповідно доІнструкції № 532/274/136-ос/1406).

Статтею 3 Закону № 1105-XIVвизначені принципи соціального страхування, зокрема, державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав.

Застраховані особа мають право на отримання у разі настання страхового випадку матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, передбачених цим Законом (пункт 2 частини 1статті 16 Закону № 1105-XIV).

Колегія суддів акцентує увагу, що застрахований пацієнт має державні гарантії реалізації своїх прав, зокрема, на відповідне матеріальне забезпечення та страхові виплати, та одночасно має право вибирати лікуючого лікаря, незалежно від того, працює такий лікар у юридичній особі чи у фізичної особи-підприємця, якана підставі закону здійснює господарську діяльність з надання медичних послуг, а тому позбавлення пацієнта - застрахованої особи права на таке матеріальне забезпечення чи страхові виплати через видачу листка непрацездатності лікуючим лікарем, який безпосередньо надавав медичну допомогу та перебуває у трудових відносинах з фізичною особою-підприємцем, яка здійснює підприємницьку діяльність з забезпечення медичного обслуговування населення на підставі закону та має всі необхідні дозвільні документи, а не з юридичною особою, є порушенням принципів соціального страхування, встановленихЗаконом № 1105-XIV.

З огляду на вже наведене вище, враховуючи при цьому приписи ч.2ст.77 КАС України, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що відповідачем не було доведено факту порушення позивачем вимог пункту 1 частини 2 статті15, частини 3 статті30, частини 1 статті31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23 вересня 1999 року №1105-XIV, а отже останнім не було доведено правомірності оскаржуваного рішення в частині, що оскаржується.

Надаючи правову оцінку доводам апеляційної скарги відповідача, колегія суддів зазначає, що правильно оформлений листок непрацездатності є підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, в розумінніст.31 Закону №1105-XIV.

У зв`язку з наведеним вище, суд апеляційної інстанції зазначає, що листок непрацездатності є підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, якщо він виданий лікарем, який наділений правом на його видачу, а саме лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності або лікарем, що провадить господарську діяльність з медичної практики як фізична особа - підприємець), містить всі необхідні необхідні реквізити (прізвище лікаря, який видав листок непрацездатності, підпис та печатку лікаря, печатку закладу охорони здоров`я "для листків непрацездатності" тощо).

При цьому, щодо доводів апеляційної скарги про те, що позивачем було неправомірно використано 10188,40 грн коштів Фонду по листкам непрацездатності, які видані не у встановленому порядку, а саме: видані не лікарем закладу охорони здоров`я чи лікарем, що провадить господарську діяльність з медичної практики, як фізична особа -підприємець (є порушенням п.1 ч.2 ст.15, ч.3 ст.30, ч.1 ст.31 Закону №1105), зазначаючи у зв`язку з цим, що ОСОБА_3 та ОСОБА_4 не є лікарями закладу охорони здоров`я чи лікарями, що провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці, то огляду на наведені вже вище висновки, колегія суддів відхиляє такі доводи, зазначаючи при цьому таке.

Так, з наявних в матеріалах справи листках непрацездатності вбачається, що на останніх наявні печатки ФОП ОСОБА_1 та ФОП ОСОБА_2 з написом "Для листків непрацездатності".

Наявними в матеріалах справи доказами підтверджується, що між ФОП ОСОБА_1 та Національною службою здоров`я України укладений Договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій №0000-6145- М000; між ФОП ОСОБА_2 та Національною службою здоров`я України укладений Договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій №0000- А9Х5-М000.

Відповідно до п. 16 Опису медичних послуг, які надаються в рамках первинної медичної допомоги за договором про медичне обслуговування населення (специфікація), що визначений у Додатку № 2 до Договору, ФОП ОСОБА_2 та ФОП ОСОБА_1 здійснюють ведення первинної облікової документації, оформлення довідок, листків непрацездатності та направлень для проходження медико-соціальної експертизи, а також лікарських свідоцтв про смерть. Тобто, право на видачу листків непрацездатності надано ФОП ОСОБА_2 та ФОП ОСОБА_1 державою та не заперечується відповідачем.

ОСОБА_10 та ОСОБА_6 уклали відповідні декларації про вибір лікаря, що надає первинну медичну допомогу з ОСОБА_4 та ОСОБА_3 відповідно, які в свою чергу перебувають у трудових відносинах з ФОП ОСОБА_2 та ФОП ОСОБА_1 , якими здійснюється діяльність по наданню медичної допомоги та медичного обслуговування на підставі ліцензії. ФОП ОСОБА_2 та ФОП ОСОБА_1 мають право на видачу листків непрацездатності.

Як вбачається з листків непрацездатності певні дії в цих листках були відображені лікарями вказаних ФОПів, проте це жодним чином не свідчить про те, що вказані листки непрацездатності були видані не у встановленому порядку (листок непрацездатності, виданий не лікуючим лікарем закладу охорони здоров`я, незалежно від форми власності та не лікарем, що провадить господарську діяльність з медичної практики, як фізична особа підприємець), на що посилається відповідач в Акті перевірки, оскільки зазначені листки непрацездатності видані від імені ФОП ОСОБА_2 та ФОП ОСОБА_1 та на них містяться відтиски печатки та підписи.

Доводи апеляційної скарги про те, що позивача притягнуто до відповідальності не за порушення порядку видачі та заповнення документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, а за порушення порядку використання страхових коштів, що були виплачені за листками непрацездатності, які видані з порушенням встановлених правил, обов`язок перевірки яких покладено на страхувальників (роботодавців), колегія суддів відхиляє, оскільки, як вже було зазначено вище, не встановлено факту того, що позивачем було неправомірно витрачено вказану вище суму страхових коштів.

Таким чином, оскаржуване рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області в частині повернення неправомірно витраченої суми страхових коштів та застосування штрафу єпротиправним та підлягає скасуванню.

Отже, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення вимог позову.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Згідно зі статтею 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За таких обставиин, колегія суддів, переглянувши справу, дійшла висновку, що суд першої інстанції ухвалив рішення відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.

Оскільки, відповідно до п.6 ч.6ст.12 КАС Українисправами незначної складності є справи щодо оскарження рішення суб`єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у сумі, що не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, і дана справа відноситься до справ незначної складності, відповідно вказане рішення (постанова) суду апеляційної інстанції не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п.2 ч.5ст.328 КАС Українивідповідно до вимог ст.327, ч.1 ст.329 КАС України.

З огляду на результат апеляційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді апеляційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись ст. ст. 311, 315, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 24.02.2022 по справі № 440/7573/21 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя І.С. Чалий Судді В.В. Катунов І.М. Ральченко

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.01.2023
Оприлюднено20.01.2023
Номер документу108460252
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності

Судовий реєстр по справі —440/7573/21

Постанова від 17.01.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 10.11.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 05.10.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Рішення від 23.02.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Ухвала від 11.01.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Ухвала від 11.01.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Ухвала від 02.11.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Ухвала від 02.11.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Ухвала від 16.09.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Ухвала від 16.09.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні