ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 січня 2023 року ЛуцькСправа № 140/7323/22
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Лозовського О.А.,
розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Ківерціметал» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Ківерціметал» (далі ТзОВ «Ківерціметал», позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі відповідач 2) про визнання протиправними та скасування рішень Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.09.2022 №7385372/37580248 та від 30.09.2022 №7413563/37580248; зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати подану товариством податкову накладну №3 від 02.09.2022.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в межах дії Договору поставки № 33 від 26.11.2021 ТОВ «Ківерціметал» було здійснено передоплату за товар в сумі 132 563,17 грн: платіжні доручення від 31.08.2022 № 2561 та від 02.09.2022 № 2573.
Поставку товару (сітка оцинкована, швелер, арматура) було здійснено згідно видаткової накладної № 408 від 02.09.2022, на загальну суму 108 648,00 грн (ПДВ 18 108,00 грн), що також підтверджується товарно-транспортною накладною № 9 від 22.03.2021 та про що, відповідно складено податкова накладна № 3 від 02.09.2022.
Відповідно, ТОВ «Ківерціметал», було вчинено дії по реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, зокрема, 21.09.2022 було зареєстровану податкову накладну № 3 від 02.09.2022.
21.09.2022 ТОВ «Ківерціметал» засобами електронного зв`язку було подано повідомлення № 15 від 21.09.2022 про подання пояснень та копій документів та було долучено всі документи що вимагались, щодо податкових накладних/рахунків коригування, реєстрацію якої зупинено, які підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній, а саме:
1.Свідоцтво платника ПДВ;
2.Оборотно-сальдова відомість по рах.201 місця зберігання ТМЦ;
3.Платіжне доручення №2418 від 22.10.2019 на купівлю дроту;
4.ТТН від 22.10.2019 на постачання дроту;
5.Накладна на відпуск товару від 22.10.2019;
6.Форма 20-ОПП;,
7.Штатний розпис;
8.Калькуляція на сітку оцинковану;
9.Договір поставки № 33 від 26.11.2021 з ТОВ «Зірка Транс»;
10.Платіжне доручення від 31.08.2022 та 02.09.2022 від ТОВ «Зірка Транс»;
11.Накладна на відпуск товару від 02.09.2022;
12.Витяг з ЄДР;
13.ТТН від 02.09.2022 на постачання.
Однак, згідно отриманої в електронному вигляді квитанції від 26.09.2022 та рішення Головного управління ДПС у Волинській області від 26.09.2022, № 7385372/37580248, реєстрацію податкової накладної №3 зупинено з підстав невідповідності і УКТ ЗЕД, відсутності первинних документів щодо постачання-придбання товарів, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуг та обсягу його постачання. Розрахункових документів.
03.10.2022 ТОВ «Ківерціметал» подано на рішення Головного управління ДПС у Волинській області від 26.09.2022 № 7385372/37580248 скаргу до ДПС України.
За результатами розгляду скарги, 13.10.2022 ДПС України надало рішення № 52965/37580248/2, яким було залишено скаргу ТОВ «Ківерціметал» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкових накладних - без змін.
Однотипними підставами про залишення скарги без задоволення в рішенні зазначено наступне: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».
27.09.2022 було повторно вчинено дії по реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкової накладної, № 39 від 02.09.2022.
ТОВ «Ківерціметал» засобами електронного, зв`язку було подано повідомлення вих. № 16 від 27.09.2022 про подання пояснень та копій документів яких було долучено всі документи що вимагались, щодо податкових накладних/рахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, які підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній.
Однак, 30.09.2022 було прийнято рішення Головного управління ДПС у Волинській області №7413563/37580248 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр). Як додаткова інформація щодо причини відмови в реєстрації ПН було вказано - Відсутність Договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції.
03.10.2022 ТОВ «Ківерціметал» подано скаргу до ДПС України на рішення Головного управління ДПС у Волинській області від 30.09.2022 № 7413563/37580248
За результатами розгляду скарги 13.10.2022 ДПС України надало рішення № 52966/37580248/2, яким було залишено скаргу ТОВ «Ківерціметал» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкових накладних - без змін.
Однотипними підставами про залишення скарги без задоволення в усіх рішеннях зазначено наступне: «неподання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбант товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки- фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».
Позивачем разом з повідомленням про подання пояснень та копій документів було надано до ГУ ДПС у Волинській області додаткові документи, що свідчать про реальність здійснених операцій, а також наявність виробничих потужностей звіт форма 20-ОПП та фактичних можливостей для здійснення діяльності з перероблення металу та виробів з нього, що підтверджується Повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/рахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, а пізніше і до ДПС України, як додатки до Скарг щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
ТОВ «Ківерціметал» не погоджується з рішеннями податкового органу щодо зупинення реєстрації податкових накладних № 3 від 02.09.2022, № 39 від 02.09.2022, виписаних згідно операцій з ТОВ «Зірка Транс», вважає їх протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті І додатку 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165. яка набула чинності з 01.02.2020 (далі - Порядок № 1165) із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій. Крім того, у квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку № 1165.
Вказівку відповідача на те, що відсутня калькуляція на вироблену продукцію, вважаємо, незаконною, безпідставною та такою, що не є підставою для зупинення реєстрації податкової накладної, оскільки вона не є первинним документом, а є бухгалтерським розрахунком, що в свою чергу не є підтвердженням здійснення господарської операції.
Також, контролюючим органом не конкретизовано, які ж документи не були надані позивачем, незважаючи на те, що форма рішення передбачає необхідність шляхом відповідного підкреслення чіткої ідентифікації тих документів, які не були надані платником податків.
Вважає, що рішення контролюючого органу від 26.09.2022 №7385372/37580248 та від 30.09.2022 №7413563/37580248 є протиправними та такими, що підлягають скасуванню. Просить позов задовольнити повністю.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 23.11.2022 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи за наявними у справі матеріалами.
У відзиві на позовну заяву представник ГУ ДПС у Волинській області та ДПС України позовних вимог не визнає, з тих підстав, що ТзОВ «Ківерціметал» було складено та направлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну № 3 від 02.09.2022 на суму 106541,86 грн, в тому числі ПДВ - 17756,98 грн по взаємовідносинах з ТзОВ «Зірка Транс» (код ЄДРПОУ 41285194) (з реалізації металопрокату).
Відповідно до квитанції від 26.09.2022 реєстрація вказаної податкової накладної була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу Україна (далі - ПК України), у зв`язку із тим, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. У квитанції також було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Для підтвердження реєстрації податкової накладної № 3 від 02.09.2022, позивач подав до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо податкової накладної реєстрацію якої зупинено від 21.09.2022 №1 та документи в кількості 8 додатків, а саме:
1.Повідомлення про об`єкти оподаткування та об`єкти пов`язані з оподаткуванням, або через які провадиться діяльність за формою №20-ОПП від 23.07.2020;
2.Платіжне доручення №2573 від 02.09.2022 (платник ТзОВ «Зірка Транс», одержувач - ТзОВ «Ківерціметал»;
3.Видаткова накладна №26887 від 08.08.2022 по взаємовідносинах ТзОВ «Вартіс» з ТзОВ «Ківерціметал»;
4.Накладна №408 від 02.09.2022 (постачальник ТзОВ «Ківерціметал», отримувач - ТзОВ «Зірка Транс»);
5.Лист-пояснення вих. №14 від 21.09.2022;
6.Витяг з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;
7.Платіжне доручення №3581 від 10.08.2022 (платник ТзОВ «Ківерціметал», одержувач - ТзОВ «Вартіс») ;
8.Платіжне доручення №3584 від 11.08.2022 (платник ТзОВ «Ківерціметал», одержувач - ТзОВ «Вартіс»).
За результатами розгляду поданих документів комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято оскаржуване рішення від 26.09.2022 №7385372/37580248 про відмову в реєстрації податкової накладної від 02.09.2022 №3 в ЄРПН з підстав ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. В графі «додаткова інформація» зазначено: Невідповідність між документами по вказаній операції (між видатковою, податковою накладною та розрахунковими документами).
Аналізуючи поданий на розгляд комісії регіонального рівня пакет документів. Встановлено, що відповідно до видаткової накладної №408 від 02.09.2022 ТзОВ «Ківерціметал» поставляє ТзОВ «Зірка Транс» сітку оцинковану у кількості 340 м. кв., швелер 0,382 т., та арматуру у кількості 1,283 т. на загальну суму 108648,00 грн, в тому числі ПДВ 18108,00 грн, в той час як відповідно до податкової накладної №3 від 02.09.2022 зазначено, що ТзОВ «Ківерціметал» поставляє ТзОВ «Зірка Транс» сітку оцинковану у кількості 340 м. кв., швелер у кількості 0,382 т. та арматуру у кількості 1,22968 т., на загальну суму 106541,86 грн, в тому числі ПДВ 17756,98 грн.
Отже, між податковою та видатковою накладними існують розбіжності, зокрема в обсягах поставки, та сумі господарської операції.
Також позивачем не надано на розгляд комісії регіонального рівня рахунку №817 від 29.08.2022, на підставі якого було здійснено оплату, зазначену у платіжному дорученні №2573 від 02.09.2022.
Слід також зазначити, що згідно даного платіжного доручення №2573 від 02.09.2022, контрагентом позивача було сплачено 58275,00 грн, що також не відповідає сумі зазначеній у податковій накладній №3 від 02.09.2022.
На розгляд комісії регіонального рівня позивачем не було надано будь-яких договорів, щодо взаємовідносин між ТзОВ «Ківерціметал» та ТзОВ «Зірка Транс» в якому були викладені умови щодо поставки товару, його якості, кількості, оплати, доставки тощо, товарно-транспортних накладних, які підтверджували б
Відповідно до платіжного доручення №2573 від 02.09.2022 ТзОВ «Зірка Транс» здійснило оплату на рахунок ТзОВ «Ківерціметал» в сумі 58275,00 грн., що не відповідає умовам договору, щодо передоплати у 100% вартості товару.
Також, згідно платіжного доручення від 06.09.2022 №2582 ТзОВ «Зірка Транс» здійснило оплату на рахунок ТзОВ «Ківерціметал» на суму 48266,85 грн. Отже, вказана оплата відбулась вже після поставки даного товару, що суперечить домовленості сторін, викладених у договорі поставки №33 від 26.11.2021.
Тобто, долучений позивачем пакет документів поданий до суду, є більш розширеним та не відповідає переліку документів, що досліджувався комісією ГУ ДПС у Волинській області при прийнятті оскаржуваного рішення.
У свою чергу, предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання контролюючого органу зареєструвати податкову накладну мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації. Тобто, позивач має довести, що ним було подано вичерпний перелік документів, достатніх для реєстрації податкової накладної.
Таким чином, при дослідженні правомірності оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної підлягають врахуванню лише документи, що подавались платником податків безпосередньо суб`єкту владних повноважень, який приймав відповідне рішення.
03.10.2022 ТзОВ «Ківерціметал» подало на рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.09.2022 №7385372/37580248 скаргу до ДПС України за результатами розгляду якого, ДПС України скаргу залишено без задоволення.
27.09.2022 позивачем було вчинено дії по реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкової накладної №39 від 02.09.2022 на суму 106541,86 грн, в тому числі ПДВ - 17756,98 грн по взаємовідносинах з ТзОВ «Зірка Транс» (код ЄДРПОУ 41285194) (з реалізації металопрокату).
Для підтвердження реєстрації податкової накладної № 39 від 02.09.2022, позивач подав до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 27.09.2022 №3 та документи в кількості 8 додатків, а саме:
1.Повідомлення про об`єкти оподаткування та об`єкти пов`язані з оподаткуванням, або через які провадиться діяльність за формою №20-ОПП від 23.07.2020;
2.Платіжне доручення №2573 від 02.09.2022 (платник ТзОВ «Зірка Транс», одержувач - ТзОВ «Ківерціметал»);
3.Калькуляція на сітку оцинковану, дріт від 01.09.2022;
4.Лист-пояснення вих. №16 від 27.09.2022;
5.Накладна №408 від 02.09.20222022 (постачальник ТзОВ «Ківерціметал», отримувач - ТзОВ «Зірка Транс»);
6.Штатний розпис ТзОВ «Ківерціметал» на 2022 рік;
7.Витяг з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;
8.Платіжне доручення №2582 від 06.09.2022 (платник ТзОВ «Зірка Транс», одержувач -ТзОВ «Ківерціметал»).
За результатами розгляду поданих документів комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято оскаржуване рішення від 30.09.2022 №7413563/37580248 про відмову в реєстрації податкової накладної від 02.09.2022 №39 в ЄРПН з підстав ненадання платником податку копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції. В графі «додаткова інформація» зазначено: Відсутні підтверджуючі документи по вказаній операції, а саме Договір.
03.10.2022 ТзОВ «Ківерціметал» подало на рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.09.2022 №7413563/37580248 скаргу до ДПС України за результатами розгляду якого, ДПС України скаргу залишено без задоволення.
ТзОВ «Ківерціметал» надає інший пакет документів, ніж той, який було подано до ГУ ДПС у Волинській області та за результатами розгляду яких було прийнято оскаржувані рішення від 26.09.2022 №7385372/37580248 та від 30.09.2022 №7413563/37580248.
Зокрема, договір поставки №33 від 26.11.2021, платіжне доручення №2561 від 31.08.2022, товарно-транспортну накладну від 02.09.2022 №б/н та відомості про вантаж позивачем було надано лише суду.
Слід також зазначити, що згідно пункту 3.1 до договору поставки №33 від 26.11.2021, оплата товару здійснюється покупцем в національній валюті України, шляхом передплати 100% вартості товару в терміни вказані в рахунках постачальника. Проте даних рахунків на розгляд комісії, позивачем надано не було.
Разом з тим позивач згідно даного договору, суму зазначену у податковій накладній в розмірі 106541,86 грн, мав заплатити постачальнику у вигляді попередньої оплати у розмірі 100% вартості товару, однак термінів поставки та коли мала бути здійснена оплата за товар податковий орган встановити не може.
Представник відповідачів вважає, що позовні вимоги щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, слід розцінювати як вимогу про втручання в дискреційні повноваження відповідача та яка виходить за межі завдань адміністративного судочинства. З наведених підстав, просив відмовити в задоволенні адміністративного позову.
У запереченнях на відзив позивач просив задовольнити позов повністю, з підстав викладених у позовній заяві.
17.01.2023 представником позивача подано до суду лист-пояснення від 16.01.2023, в яких останній роз`яснив різницю на суму 2106,15 грн, яка виникла в результаті попередньої переплати.
Суд, перевіривши доводи сторін у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.
ТзОВ «Ківерціметал» є юридичною особою приватного права, ідентифікаційний код юридичної особи: 37580248. зареєстроване в ЄДР від 28.04.2011, платником ПДВ - з 01.02.2012 (Свідоцтво про реєстрацію платника податку па додану вартість № 200023962 від 01.02.2012). У межах зареєстрованих видів діяльності в ЄДР Позивач на сьогодні здійснює наступні види діяльності: Код КВЕД 22.11 «Виробництво гумових шин. покришок і камер: відновлення протектора гумових шин і покришок». Код КВЕД 25.12 «Виробництво металевих дверей і вікон, 25.29 Виробництво інших металевих баків, резервуарів і контейнерів». Код КВЕД 25.61 «Оброблення металів та нанесення покриття на метали». Код КВЕД 25.93 «Виробництво виробів з дроту, ланцюгів і пружин». Код КВЕД 43.29 «Інші будівельно-монтажні роботи». Код КВЕД 43.99 «Інші спеціалізовані будівельні роботи, н. в. і. у.». Код КВЕД 45.20 «Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів». Код КВЕД 46.14 «Діяльність посередників у торгівлі машинами, промисловим устаткованням. суднами та літаками». Код КВЕД 46.72 «Оптова торгівля металами та металевими рудами». Код КВЕД 47.52 Роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах». Код КВЕД 49.41 «Вантажний автомобільний транспорт».
26.11.2021 між ТзОВ «Ківерціметал» (постачальник) та ТзОВ «Зірка Транс» (покупець) було укладено договір поставки № 33. У відповідності до договору Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця товари, визначені в пункті 1.3 цього Договору, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар. Найменування, одиниці вимірювання і загальна кількість товару, що підлягає поставці за цим Договором, його співвідношення (асортимент, сортамент, номенклатура) визначаються розхідною накладною, що є невід`ємною частиною Договору. За цією угодою підлягає поставці Товар металопрокат (пункти 1.1-1.3 Договору).
Оплата товару здійснюється Покупцем в національній валюті України, шляхом передплати 100% вартості товару в терміни вказані в рахунках Постачальника. Вид розрахунків безготівковий. Форма розрахунків платіжне доручення (пункти 3.1-3.3 Договору).
31.08.2022 платіжним дорученням №2561 та 02.09.2022 платіжним дорученням №2573 ТзОВ «Зірка Транс» на рахунок ТзОВ «Ківерціметал» проведено передоплату за металопрокат згідно рахунку №826 від 30.08.2022 на суму 74288,17 грн та згідно рахунку №817 від 29.08.2022 на суму 85276,00 грн.
ТзОВ «Ківерціметал» виставило ТзОВ «Зірка Транс» видаткову накладну № 408 від 02.09.2022 на загальну суму 108 648,00 грн (ПДВ 18 108,00 грн), що також підтверджується Товарно-транспортною накладною від 02.09.2022.
02.09.2022 платіжним дорученням №2573 ТзОВ «Зірка Транс» на рахунок ТзОВ «Ківерціметал» проведено доплату за металопрокат згідно рахунку згідно рахунку №817 від 29.08.2022 на суму 85276,00 грн.
02.09.2022 ТзОВ «Ківерціметал» на підставі проведеної доплати сформовано податкову накладну №3 на суму 106541,86 грн, у тому числі податок на додану вартість (ПДВ) 17 756,98 грн, яку подано на реєстрацію в ЄРПН.
Зі змісту квитанції від 26.09.2022 слідує, що документ прийнято, однак реєстрація податкової накладної № 6 від 17.12.2021 зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України з тих підстав, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг відсутні в таблиці даних платника податку як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. У квитанції також було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Для підтвердження господарських операцій, відображених у податковій накладній №3 від 02.09.2022 ТзОВ «Ківерціметал» подало повідомлення від 21.09.2022 №2 про надання пояснень та копій документів у кількість додатків 7:
1.Повідомлення про об`єкти оподаткування та об`єкти пов`язані з оподаткуванням, або через які провадиться діяльність за формою №20-ОПП від 23.07.2020;
2.Платіжне доручення №2573 від 02.09.2022 (платник ТзОВ «Зірка Транс», одержувач - ТзОВ «Ківерціметал»;
3.Видаткова накладна №26887 від 08.08.2022 по взаємовідносинах ТзОВ «Вартіс» з ТзОВ «Ківерціметал»;
4.Накладна №408 від 02.09.2022 (постачальник ТзОВ «Ківерціметал», отримувач - ТзОВ «Зірка Транс»);
5.Лист-пояснення вих. №14 від 21.09.2022;
6.Витяг з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;
7.Платіжне доручення №3581 від 10.08.2022 (платник ТзОВ «Ківерціметал», одержувач - ТзОВ «Вартіс») ;
8.Платіжне доручення №3584 від 11.08.2022 (платник ТзОВ «Ківерціметал», одержувач - ТзОВ «Вартіс»).
За результатами розгляду поданих документів Комісія ГУ ДПC прийняла рішення №7385372/37580248 від 26.09.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 02.09.2022 з підстав ненадання платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських, документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків У додатковій інформації уточнено підставу відмови у реєстрації податкової накладної: невідповідність між документами по вказаній операції (між видатково, податковою накладною та розрахунковими документами).
Позивач оскаржив рішення №7385372/37580248 від 26.09.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 02.09.2022 до комісії центрального рівня. Проте рішенням комісії центрального рівня від 13.10.2022 №52965/37580248/2 скарга залишена без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін. Підстави: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
27.09.2022 ТзОВ «Ківерціметал» повторно подано на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну від 02.09.2022 на суму 106541,86 грн, у тому числі податок на додану вартість (ПДВ) 17756,98 грн, по тій самій господарській операції, що й у ПН № 3 від 02.09.2022, але вже під номером 39. Реєстрація вказаної податкової накладної зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України з тих підстав, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг відсутні в таблиці даних платника податку як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. У квитанції також було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Для підтвердження господарських операцій, відображених у податковій накладній №39 від 02.09.2022 ТзОВ «Ківерціметал» подало повідомлення від 27.09.2022 №3 про надання пояснень та копій документів у кількість додатків 8:
1.Повідомлення про об`єкти оподаткування та об`єкти пов`язані з оподаткуванням, або через які провадиться діяльність за формою №20-ОПП від 23.07.2020;
2.Платіжне доручення №2573 від 02.09.2022 (платник ТзОВ «Зірка Транс», одержувач - ТзОВ «Ківерціметал»);
3.Калькуляція на сітку оцинковану, дріт від 01.09.2022;
4.Лист-пояснення вих. №16 від 27.09.2022;
5.Накладна №408 від 02.09.2022 (постачальник ТзОВ «Ківерціметал», отримувач - ТзОВ «Зірка Транс»);
6.Штатний розпис ТзОВ «Ківерціметал» на 2022 рік;
7.Витяг з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;
8.Платіжне доручення №2582 від 06.09.2022 (платник ТзОВ «Зірка Транс», одержувач - ТзОВ «Ківерціметал»).
За результатами розгляду поданих документів Комісія ГУ ДПC прийняла рішення від 30.09.2022 №7413563/37580248 про відмову в реєстрації податкової накладної №39 від 02.09.2022 з підстав ненадання платником податків договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції. У додатковій інформації уточнено підставу відмови у реєстрації податкової накладної: відсутні підтверджуючі документи по вказаній операції, а саме Договір.
Позивач оскаржив рішення від 30.09.2022 №7413563/37580248 про відмову в реєстрації податкової накладної №39 від 02.09.2022 до комісії центрального рівня. Проте рішенням комісії центрального рівня від 13.10.2022 №52966/37580248/2 скарга залишена без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін. Підстави: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Не погоджуючись з прийнятими рішеннями, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.
Згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку (абзаци десятий, дванадцятий пункту 201.10 статті 201 ПК України).
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №1165) визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
За змістом пункту 2 Порядку №1165 ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту «а» або «б» пункту 185.1 статті 185, підпункту «а» або «б» пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній /розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
За правилами, визначеними пунктом 3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):
1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;
2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
3) одночасно виконуються такі умови: загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень; значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, більше 0,05.
Показник D розраховується за такою формулою: D= S/T, де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування; значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою: P = Pм х 1,4, де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування. Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;
4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
Як передбачено пунктами 4, 5 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна /розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
За приписами пунктів 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
У спірних правовідносинах зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних вказано підставу зупинення її реєстрації в ЄРПН: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послу відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій, серед них - відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
За визначенням, наведеним у пункту 2 Порядку №1165, таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій вказує на те, що для того, аби встановити наявність в господарській операції ознак ризиковості мають існувати визначені цим пунктом передумови, а тому слід навести обґрунтований розрахунок показника за цим критерієм. При цьому суд вважає, що покликання відповідача на відсутність кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг в таблиці даних платника податку як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, є необґрунтованими, оскільки відповідно до пункту 12 Порядку №1165 подання такої таблиці є правом платника податків.
У квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Сформована у такий спосіб комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.
Згідно із пунктом 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі - Порядок №520), цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
За правилами пункту 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5, 6 Порядку №520 встановлено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Суд зауважує, що пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Тобто, наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено податкову накладну, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Аналіз наведених норм права дозволяє дійти висновку про те, що можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної.
У постанові Верховного Суду від 22.07.2019 у справі №815/2985/18 сформовано висновок, згідно з яким у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
У розглядуваному випадку контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання для реєстрації в ЄРПН податкової накладної.
У письмових поясненнях від 27.09.2022 №16 ТзОВ «Ківерціметал», долучених до повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №2 від 21.09.2022, вказало6 у видатковій накладній №408 від 02.09.2022 міститься сітка оцинкована 45х45х2,4, товар з кодом УКТ ЗЕД 7314 виготовляємо самі. Калькуляція прикладається. Наша фірма відкрита з 28.04.2011. Статутний фонд 463000,00 грн. Маємо на балансі цех-склад для здійснення торгівлі металопрокатом та виготовлення виробів з металу, про що свідчить перелік КВЕД нашої організації. (основний 46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами; 22.11 Виробництво гумових шин, покришок і камер; відновлення протектора гумових шин і покришок; 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 46.14 Діяльність посередників у торгівлі машинами, промисловим устаткованням, суднами та літаками; 47.52 Роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.; 25.12 Виробництво металевих дверей і вікон; 25.29 Виробництво інших металевих баків, резервуарів і контейнерів; 25.61 Оброблення металів та нанесення покриття на метали 25.93 Виробництво виробів із дроту, ланцюгів і пружин; та надало перелік документів щодо господарської операції, на підставі якої було складено та відправлено на реєстрацію податкову накладну №3 від 02.09.2022, а саме:
1.Повідомлення про об`єкти оподаткування та об`єкти пов`язані з оподаткуванням, або через які провадиться діяльність за формою №20-ОПП від 23.07.2020;
2.Платіжне доручення №2573 від 02.09.2022 (платник ТзОВ «Зірка Транс», одержувач - ТзОВ «Ківерціметал»;
3.Видаткова накладна №26887 від 08.08.2022 по взаємовідносинах ТзОВ «Вартіс» з ТзОВ «Ківерціметал»;
4.Накладна №408 від 02.09.2022 (постачальник ТзОВ «Ківерціметал», отримувач - ТзОВ «Зірка Транс»);
5.Лист-пояснення вих. №14 від 21.09.2022;
6.Витяг з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;
7.Платіжне доручення №3581 від 10.08.2022 (платник ТзОВ «Ківерціметал», одержувач - ТзОВ «Вартіс») ;
8.Платіжне доручення №3584 від 11.08.2022 (платник ТзОВ «Ківерціметал», одержувач - ТзОВ «Вартіс»).
Відповідно до пункту 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку №520).
Відповідно до пунктів 9, 10 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства (пункт 11 Порядку №520).
Як зазначено у спірному рішенні від 26.09.2022 №7385372/37580248, підставою для відмови у реєстрації податкової накладної від 02.09.2022 №3 слугувало ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. В графі «Додаткова інформація» контролюючим органом зазначено: Невідповідність між документами по вказаній операції (між видатковою, податковою накладною та розрахунковими документами).
Разом з тим, суд звертає увагу, що форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН встановлена додатком до Порядку №520; вона передбачає необхідність підкреслення конкретних первинних документів, які не надані платником, та у вказаній формі наявна графа «Додаткова інформація». Проте в порушення вимог щодо форми рішення, встановленої додатком до Порядку №520, спірне рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 26.09.2022 №7385372/37580248 не містить підкреслень за найменуваннями первинних документів, яких не надав платник. Відповідна позначка «х» про ненадання документів стосується груп первинних документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій.
Натомість, матеріалами справи підтверджено факт надання позивачем контролюючому органу разом із письмовими поясненнями копій усіх необхідних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію спірної податкової накладної в ЄРПН.
Вказані документи складені у повній відповідності до вимог законодавства і саме такими документами супроводжувалось оформлення господарської операції, в рамках якої складена така податкова накладна, яка оформлена позивачем до реєстрації в ЄРПН.
З урахуванням наведеного суд дійшов висновку, що спірне рішення не є обґрунтованим.
У той же час, господарські операції, за результатами яких сформовано спірну податкову накладну, на переконання суду, мають реальний характер та належне документальне оформлення.
Зважаючи на наявність документів, які свідчать про фактичне здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, а також на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав достатніх правових підстав для відмови у реєстрації податкової накладної позивача.
Слід також зазначити, що спірне рішення контролюючого органу є актом індивідуальної дії. Визначальними рисами акта суб`єкта владних повноважень є чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, що видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових обов`язків, обумовлених цими актами; відповідності такого акту нормам чинного законодавства.
Оскільки спірне рішення з наведених вище причин таким критеріям не відповідає та породжує його неоднозначне трактування, що впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень, то вказане свідчить про протиправність цього рішення.
Окрім того, відповідачі не надали суду доказів виконання ними вимог пункту 44 Порядку №1165, а саме результатів проведених перевірок поданих платником податку копій документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
У спірному рішенні не зазначено, які вимоги законодавства порушені при складанні поданих позивачем документів та яких саме конкретно документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Встановлені обставини у справі дають суду підстави для висновку про формальний підхід при прийнятті Комісією ГУ ДПС у Волинській області спірного рішення: без аналізу та оцінки фактичних обставин і змісту умов договору. Висновки Комісії ГУ ДПС у Волинській області у рішенні від 26.09.2022 №7385372/37580248 вказують на непослідовність та неузгодженість позиції податкового органу, невідповідність цих висновків досліджуваним документам.
На думку суду, надані позивачем документи, які стосуються поставки товару відповідно до укладеного договору поставки № 33 від 26.11.2011, є достатніми для прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію в ЄРПН податкової накладної №3 від 02.09.2022.
Щодо твердження відповідача щодо невідповідності між документами по операції (між видатковою, податковою накладною та розрахунковими документами), по якій складено податкову накладну №3 від 02.09.2022, а саме щодо розбіжностей, зокрема в обсягах поставки та сумі господарської операції, суд зазначає наступне.
Як вбачається з матеріалів справи податкова накладна була складена на підставі проведеної доплати.
Позивачем у поясненнях від 16.01.2023 вказано на те, що при розрахунках ТзОВ «Ківерціметал» та ТзОВ «Зірка Транс» 02.09.2022 виникла різниця між сумою видаткової накладної №408 на суму 108 648,00 грн і податковою накладною №3 на суму 106 541,85 грн, яка складає 2106,15 грн і виникла в результаті попередньої переплати. Так, 08.06.2022 ТзОВ «Ківерціметал» отримало від ТзОВ «Зірка Транс» згідно виставленого рахунку №515 від 07.06.2022 платіжним дорученням №2369 від 08.06.2022 кошти в сумі 384 763,90 грн. Відповідно зареєстрована ПН №18 (квитанція про реєстрацію №9100024007 від 28.06.2022) на суму 384 763,90 грн. Відвантажено металопрокату по видатковій накладній №255 від 14.06.2022 на суму 382 657,75 грн. Різницю в сумі 2106,15 грн відкориговано РК №4 від 02.09.2022 (рішення про реєстрацію №7499553/37580248 від 25.10.2022), так як 02.09.2022 на виставлений нами рахунок №817 на суму 108 648,00 грн було отримано кошти платіжними дорученнями №2573 від 02.09.2022 сума 58 275,00 грн і №2582 від 06.09.2022 сума 48 266,85 грн, яка разом складає 106 541,85 грн.
Враховуючи те, що відповідачем 1 було проведено реєстрацію розрахунку коригування №4 від 02.09.2022 (рішення про реєстрацію №7499553/37580248 від 25.10.2022), то в останнього були відсутні підстави для відмови у реєстрації податкової накладної №3 від 02.09.2022, так як у ГУ ДПС у Волинській області наявна повна інформація про господарські операції ТзОВ «Ківерціметал» та ТзОВ «Зірка Транс».
Суд також звертає увагу, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. У свою чергу при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.
Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18.
Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
У розглядуваному випадку відповідач 1 як суб`єкт владних повноважень не надав суду доказів, які спростовували б доводи позивача, та не навів обґрунтованих мотивів законності прийняття спірного рішення, яким ТзОВ «Ківерціметал» відмовлено в реєстрації в ЄРПН податкової накладної від 02.09.2022 №3.
На підставі аналізу норм законодавства, що врегульовує спірні правовідносини, та встановлених обставин у справі, суд дійшов висновку про те, що оскаржуване рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 26.09.2022 №7385372/37580248 прийняте безпідставно, адже позивач надав письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено, і копії документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про її реєстрацію в ЄРПН. Такі документи відображають зміст господарських операцій і з урахуванням дати виникнення податкових зобов`язань датою проведеної доплати не можуть бути підставою для позбавлення права позивача на реєстрацію в ЄРПН податкової накладної від 02.09.2022 №3, а також внаслідок визнання протиправним рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 26.09.2022 №7385372/37580248 підлягає визнанню протиправним і рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 30.09.2022 №7413563/37580248, так як податкова накладна №39 від 02.09.2022 подана за результатом тієї ж господарської операції, що й податкова накладна №3 від 02.09.2022.
Таким чином, рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 26.09.2022 №7385372/37580248 та від 30.09.2022 №7413563/37580248 є протиправними та підлягають скасуванню, тому позов у цій частині позовних вимог задоволенню.
Стосовно позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну від 02.09.2022 №3, то суд враховує, що за приписами частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Пунктом 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року №341), визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, як набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
Оскільки суд дійшов висновку про протиправність спірного рішення, то похідні позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН також належить задовольнити.
Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як слідує з матеріалів справи, позивач за подання даного адміністративного позову відповідно до платіжних доручень від 07.11.2022 №3726 та від 17.11.2022 №3752 сплатив 4962,00 грн.
Таким чином на користь позивача слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача1 судовий збір в розмірі 4962,00 грн.
Керуючись статтями 139, 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Ківерціметал» (45201, Волинська область, місто Ківерці, вулиця Вишневецького, 3-а, ідентифікаційний код юридичної особи 21736490) до Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код юридичної особи 44106679), Державної податкової служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, 8, ідентифікаційний код юридичної особи 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.09.2022 №7385372/37580248 та від 30.09.2022 №7413563/37580248.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю «Ківерціметал» №3 від 02.09.2022.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Ківерціметал» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судовий збір у розмірі 4962 (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят дві) гривень 00 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.А. Лозовський
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2023 |
Оприлюднено | 23.01.2023 |
Номер документу | 108508387 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Лозовський Олександр Анатолійович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Лозовський Олександр Анатолійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні