Рішення
від 20.01.2023 по справі 200/11262/21
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 січня 2023 року Справа№200/11262/21

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Аканова О.О., розглянувши у письмову провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом керівника Волноваської окружної прокуратури Донецької області (місцезнаходження: 85700, Донецька область, м.Волноваха, вул.Героїв 51 ОМБр, 4) до Маріупольської районної ради (код ЄДРПОУ 44140903; Україна, 87515, Донецька область, місто Маріуполь, вул.Митрополитська, будинок 39), треті особи КОМУНАЛЬНА УСТАНОВА "ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР" НІКОЛЬСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ (місцезнаходження: 87000, Донецька область, Нікольський р-н, селище міського типу Нікольське, ВУЛИЦЯ СВОБОДИ, будинок 120, код ЄДРПОУ 42256054), НІКОЛЬСЬКА РАЙОННА ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОФСПІЛКИ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (місцезнаходження: 87000, Донецька область, Нікольський р-н, селище міського типу Нікольське, ВУЛИЦЯ СВОБОДИ, будинок 120, код ЄДРПОУ 05309831) про визнання протиправним та скасування рішення Нікольської районної ради Донецької області №7/38-682 від 21.05.2019 та рішення Нікольської районної ради Донецької області №7/49-857 від 26.06.2020 щодо надання дозволу на передачу в оренду Нікольській районній державній адміністрації частини приміщення площею 200,73 кв.м комунального закладу Нікольський районний будинок дитячої творчості Нікольської районної ради Донецької області,-

В С Т А Н О В И В :

Позивач в інтересах держави звернувся з позовом до Донецького окружного адміністративного суду з вищевказаним позовом.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що загрозою інтересів держави у сфері охорони дитинства є діяльність Нікольської районної ради Донецької області при прийнятті рішень щодо надання дозволу на передачу в оренду Нікольській районній державній адміністрації частини приміщення комунального закладу «Нікольський районний будинок дитячої творчості Нікольської районної ради. Вказали, що після прийняття спірних рішень Нікольська державна адміністрація не використовувало орендоване нею нежитлове приміщення в розрізі завдань, визначених Законом України «Про освіту» та законодавством про освіту в цілому. Вважаючи прийняті Нікольською районною радою Донецької області рішення такими, що суперечать нормам Закону України «Про освіту», позивач звернувся до суду з цим позовом. Просив задовольнити позов.

Відповідачем до суду надано відзив на позовну заяву, обґрунтований тим, що після того як між Нікольським районним будинком дитячої творчості та Нікольською районною адміністрацією на підставі спірних рішень укладено договір оренди будівлі, рішення є виконаними та, як наслідок є недіючими. Вважають, що скасування рішень не забезпечує відновлення порушеного права позивача. Просили відмовити в задоволенні позову.

Від третіх осіб будь-яких пояснень щодо заявленого позову до суду не надходило.

Ухвалою суду від 23 вересня 2021 року прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження в адміністративній справі; розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні без повідомлення сторін).

Ухвалою суду від 23 листопада 2021 року розгляд справи вирішено здійснювати в порядку загального позовного провадження; продовжено підготовче засідання на тридцять днів з ініціативи суду; призначено підготовче засідання на 16 грудня 2021 року о 13:30 год.

Ухвалою суду від 16 грудня 2021 року замінено відповідача у справі з Нікольської районної ради Донецької області на його правонаступника - Маріупольську районну раду (код ЄДРПОУ 44140903; Україна, 87515, Донецька обл., місто Маріуполь, вул.Митрополитська, будинок 39); розгляд справи почато спочатку; відкладено підготовче судове засідання по адміністративній справі на 11 січня 2022 року о 11:00 год.

Ухвалою суду від 11 січня 2022 року відкладено підготовче судове засідання по адміністративній справі на 09 лютого 2022 року о 11:00 год.

Ухвалою суду від 09 лютого 2022 року залучено КЗ «Інклюзивно-ресурсний центр» Нікольської районної ради, Нікольську районну організацію профспілки працівників освіти і науки України в якості третіх осіб у справі; продовжено підготовче засіданні на тридцять днів; відкладено підготовче засідання по справі на 15 березня 2022 року о 11:30 год.

У зв`язку з бойовими діями в Донецькій області та з метою недопущення випадків загрози життю, здоров`ю та безпеці учасників справи, судове засідання по справі не відбулось, оскільки згідно повідомлення на сайті Донецького окружного адміністративного суду справу знято з розгляду.

Ухвалою суду від 06 червня 2022 року відкладено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 20 січня 2023 року призначено розгляд справи по суті; розгляд справи вирішено здійснювати в порядку письмового провадження в межах строків, визначених КАС України для розгляду справи.

Законом України від 24 лютого 2022 року N 2102-IX, затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року N 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", згідно якого, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України №133/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.

Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 21 квітня 2022 року N 2212-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 22 травня 2022 року №2263-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 15 серпня 2022 року №2500-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

ЗакономУкраїни «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 16.11.2022р.№2738-IXстрок дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Враховуючи викладене в Україні продовжує діяти воєнний стан.

Відповідно до ст. 12-2 Закону України Про правовий режим воєнного стану від 12 травня 2015 року № 389-VIII, в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України.

Рішенням Ради суддів України від 24 лютого 2022 року N 9, з урахуванням положень статті 3 Конституції України про те, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю рекомендовано зборам суддів, головам судів, суддям судів України у випадку загрози життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів суду, працівників апарату суду, суддів оперативно приймати рішення про тимчасове зупинення здійснення судочинства певним судом до усунення обставин, які зумовили припинення розгляду справ.

Згідно п. 4 опублікованих 02.03.2022 року Радою суддів України Рекомендацій щодо роботи судів в умовах воєнного стану, судам України рекомендовано усіх доступних працівників, по можливості, перевести на дистанційну роботу.

Місцезнаходження Донецького окружного адміністративного суду визначено м.Слов`янськ Донецької області.

У зв`язку з активізацією проведення бойових дій на території Донецької області та прилеглих областей, виникнення загрози безпеці, здоров`ю та життю людей, головою Донецького окружного адміністративного суду 26 лютого 2022 року прийнято наказ №14/І-г. Про запровадження особливого режиму роботи Донецького окружного адміністративного суду у вигляді дистанційної роботи. Наказом запроваджено особливий режим роботи з 26 лютого 2022 року до закінчення воєнного стану, і до дня відновлення роботи суду у звичайному режимі.

Дослідивши подані до суду письмові докази, суд встановив наступне.

Постановою Східного апеляційного господарського суду від 19 липня 2021 року встановлені наступні обставини.

10.02.2016 між Володарською районною радою (далі - власник; нині - Нікольська районна рада) та Комунальним закладом "Володарський районний будинок дитячої творчості Володарської районної ради Донецької області" (далі - користувач; нині - Комунальний заклад Будинок дитячої творчості Нікольської селищної ради Донецької області) укладено договір №13 про закріплення майна та майнових комплексів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, що знаходиться в управлінні Володарської районної ради, на праві оперативного управління за установами та закладами, за умовами п.1.1 якого майно та майнові комплекси, передані користувачу на праві оперативного управління, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, яке знаходиться в управлінні районної ради та обліковується на балансі користувача.

Майно та майнові комплекси передаються власником користувачу для здійснення некомерційної господарської діяльності (п.2.1 договору).

Згідно довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №211809743 від 09.06.2020, відповідно до якої нежитловий будинок за адресою: вул.Свободи, буд.120, смт.Володарське (Нікольське), Володарський (Нікольський) район, Донецька область, загальною площею 1912,6кв.м перебуває на праві оперативного управління у Нікольської районної державної адміністрації згідно договору про закріплення майна та майнових комплексів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, що знаходяться в управлінні Володарської районної ради, на праві оперативного управління за установами та закладами, серія та номер: 13, виданий 10.02.2016року.

Рішенням Нікольської районної ради №7/38-682 від 21.05.2019р. «Про надання дозволу на передачу в оренду майна спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, яке знаходиться в управлінні Нікольської районної ради» надано дозвіл на передачу в оренду частини приміщення адміністративної будівлі Нікольського районного Будинку дитячої творчості Нікольської районної ради Донецької області, що розташоване за адресою: смт.Нікольське, вул.Свободи, 120, загальною площею 643,7кв.м:

-відділу освіти Нікольської районної державної адміністрації 339,97кв.м;

-КЗ «Інклюзивно-ресурсний центр» Нікольської районної ради 103кв.м;

-Нікольській районній державній адміністрації 200,73кв.м.

Рішенням Нікольської районної ради №7/49-857 від 26.06.2020 «Про внесення зміни до рішення районної ради від 21 травня 2019 року №7/38-682 «Про надання дозволу на передачу в оренду майна спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, яке знаходиться в управлінні Нікольської районної ради» внесено зміни до рішення Нікольської районної ради №7/38-682 від 21.05.2019 шляхом викладення п.1 в наступній редакції: «Надати дозвіл на передачу в оренду частини приміщення адміністративної будівлі Нікольського районного Будинку дитячої творчості Нікольської районної ради Донецької області, що розташована за адресою: смт.Нікольське, вул.Свободи, 120, загальною площею 400,135кв.м:

-КЗ «Інклюзивно-ресурсний центр» Нікольської районної ради 183,29кв.м;

-Нікольська районна організація профспілки працівників освіти і науки України 16,115кв.м;

-Нікольській райдержадміністрації 300,73кв.м».

21.05.2020 між Нікольським районним будинком дитячої творчості Нікольської районної ради Донецької області (далі - орендодавець) та Нікольською районною державною адміністрацією (далі - орендар) укладено договір оренди будівлі, споруди (іншого об`єкта нерухомості) №45 (далі договір), за умовами п.1.1 якого у порядку та на умовах, визначених договором, орендодавець зобов`язується передати орендареві, а орендар зобов`язується прийняти у строкове платне користування нежитлове приміщення (далі об`єкт), що обліковується на його балансі. ДК 021:2015 70220000-9.

Характеристика об`єкта: робочі кабінети, місце спільного користування загальною площею 200,73кв.м на 1-му поверсі за адресою (місцезнаходженням): смт.Нікольське, вул.Свободи, 120 (п.1.2 договору).

Згідно з п.2.1 договору об`єкт передається орендодавцем орендарю для використання останнім у службовій (господарській) діяльності.

Передача-приймання об`єкта здійснюється двосторонньою комісією, яка формується сторонами з уповноважених ними представників, на підставі відповідного акта приймання передачі (п.3.1 договору).

Пунктом 3.5 договору сторони погодили, що об`єкт вважається переданим в оренду з моменту підписання акта, зазначеного у п.3.1 договору.

Договір діє з дати його підписання по 31.12.2020 року.

Згідно з ч.3 ст.631 Цивільного кодексу України всі умови договору застосовуються до відносин між сторонами, які виникли з 01.01.2020 (п.4.1 договору).

Згідно з п.4.2 договору, якщо жодна зі сторін не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору не заявить про намір його розірвати, цей договір автоматично пролонгується (продовжується на тих самих умовах) з урахуванням змін у законодавстві на дату продовження цього договору.

Загальний розмір орендної плати за об`єкт у рік становить 200,73 грн. (без урахування коригування на індекс інфляції) (п.5.2 договору).

Відповідно до п.6.2.3 орендодавець має право вимагати розірвання договору, якщо орендар без дозволу орендодавця передав об`єкт у користування іншій особі.

За умовами п.7.1.1 договору орендар зобов`язаний використовувати об`єкт відповідно до мети, зазначеної в п.2.1 договору.

На підставі акту приймання-передачі нежилого приміщення від 21.05.2020 Нікольський районний Будинок дитячої творчості Нікольської районної ради Донецької області передав, а Нікольська районна державна адміністрація прийняла у користування нежитлове приміщення загальною площею 200,73кв.м (далі - майно), що розташоване за адресою: Донецька область, смт.Нікольське, вул.Свободи, 120, 1-й поверх. Технічний стан зазначених нежитлових приміщень задовільний і дозволяє використовувати їх за цільовим призначенням, вказаним у договорі оренди нежитлового приміщення.

Згідно листа Нікольської районної державної адміністрації Донецької області №01-35/2-568вих-19 від 10.06.2019р. районна державна адміністрація використовує орендовану у Нікольського будинку дитячої творчості частину приміщення для розміщення Центру надання адміністративних послуг.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, наступне.

Відповідно до ч.2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з частиною 1 статті 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Частина 4 вказаної статті передбачає, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює у судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який відсутній або всупереч вимог закону не здійснює захисту чи робить це неналежно. У кожному такому випадку прокурор повинен навести (а суд перевірити) причини, які перешкоджають захисту інтересів держави належним суб`єктом і які є підставами для звернення прокурора до суду.

Виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. Ключовим для застосування цієї норми є поняття «інтерес держави». Враховуючи, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. Таким чином, «інтереси держави» охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному конкретному випадку звернення прокурора з позовом. Разом з тим, надмірна формалізація «інтересів держави», особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів.

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів держави виключно після підтвердження судом підстав для представництва. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу.

В обґрунтування підстав для представництва, прокурор зазначив, що порушення інтересів держави полягає в тому, що ними встановлений факт використання приміщення закладів освіти для цілей, не пов`язаних з освітніми процесами та дозвіллям дітей.

Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.

При цьому суд, вирішуючи питання щодо наявності підстав для представництва, не повинен установлювати саме протиправність бездіяльності компетентного органу чи його посадової особи.

Постановою Східного апеляційного господарського суду від 19 липня 2021 року апеляційну скаргу Донецької обласної прокуратури, м.Маріуполь Донецької області, на рішення господарського суду Донецької області від 10.03.2021р. (повний текст складено та підписано 22.03.2021р.) у справі №905/1560/20 задоволено частково; рішення господарського суду Донецької області від 10.03.2021р. (повний текст складено та підписано 22.03.2021р.) у справі №905/1560/20 скасовано; прийнято нове рішення, яким позовні вимоги Керівника Волноваської місцевої прокуратури Донецької області, м.Волноваха Донецької області, в інтересах держави в особі Територіальної громади сіл та селищ Нікольського району в особі Нікольської районної ради Донецької області, смт.Нікольське Донецької області, про визнання недійсним договору оренди №45 від 21.05.2020р. та зобов`язання звільнити і передати частину приміщення загальною площею 200,73кв.м задоволено.

Визнано недійсним договір оренди будівлі, споруди (іншого об`єкта нерухомості) №45 від 21.05.2020р., укладений між Комунальним закладом «Нікольський районний будинок дитячої творчості Нікольської районної ради Донецької області» та Нікольською районною державною адміністрацією, а саме нежитлового приміщення загальною площею 200,73кв.м, розташованого за адресою: вул.Свободи, буд.120, смт.Нікольське, Донецька область.

Зобов`язано Нікольську районну державну адміністрацію звільнити та повернути за актом приймання-передачі Комунальному закладу «Будинок дитячої творчості Нікольської селищної ради Донецької області» передане згідно договору оренди будівлі, споруди (іншого об`єкта нерухомості) №45 від 21.05.2020р. нежитлове приміщення загальною площею 200,73кв.м, розташоване за адресою: вул.Свободи, буд.120, 1-й поверх, смт.Нікольське, Донецька область.

Вимоги Керівника Волноваської місцевої прокуратури Донецької області, м.Волноваха Донецької області, в інтересах держави в особі Територіальної громади сіл та селищ Нікольського району в особі Нікольської районної ради Донецької області, смт.Нікольське Донецької області, викладені у заяві про збільшення позовних вимог, про визнання незаконним і скасування рішення Нікольської районної ради №7/38-682 від 21.05.2019р. в п.1 в частині надання дозволу на передачу в оренду Нікольській районній державній адміністрації частини приміщення площею 200,73кв.м та визнання незаконним і скасування рішення Нікольської районної ради №7/49-857 від 26.06.2020р. в п.1 в частині надання дозволу на передачу в оренду Нікольській районній державній адміністрації частини приміщення площею 200,73кв.м залишено без розгляду.

Відповідно до ст.1 Закону України Про освіту заклад освіти це юридична особа публічного чи приватного права, основним видом діяльності якої є освітня діяльність; освітня діяльність - діяльність суб`єкта освітньої діяльності, спрямована на організацію, забезпечення та реалізацію освітнього процесу у формальній та/або неформальній освіті; засновник закладу освіти - орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.

Статтею 22 названого Закону встановлено, що юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність.

Будинок дитячої творчості є профільним позашкільним навчальним закладом, основним напрямом діяльності якого є художньо-естетичний, що передбачає залучення вихованців (учнів, слухачів) до активної діяльності з вивчення вітчизняної і світової культури та мистецтва, оволодіння практичними уміннями та навичками у різних видах мистецтв, організацію змістовного дозвілля (п.1.1 Положення про центр, палац, будинок, клуб художньої творчості дітей, юнацтва та молоді, художньо-естетичної творчості учнівської молоді, дитячої та юнацької творчості, естетичного виховання, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України №1010 від 05.11.2009).

Згідно з приписами ст.4 Закону України «Про позашкільну освіту» позашкільна освіта є складовою системи безперервної освіти, визначеної Конституцією України, Законом України "Про освіту", цим Законом, і спрямована на розвиток здібностей та обдарувань вихованців, учнів і слухачів, задоволення їх інтересів, духовних запитів і потреб у професійному визначенні.

Відповідно до ст.10 Закону України «Про освіту» серед невід`ємних складників системи освіти зазначена позашкільна освіта.

Згідно з ч.5 ст.14 Закону України «Про освіту» фінансування позашкільної освіти здійснюється за кошти засновника, державного та/або місцевих бюджетів, батьків, з інших джерел, не заборонених законодавством.

Частиною 2 ст.78 названого Закону унормовано, що фінансування закладів, установ і організацій системи освіти здійснюється за рахунок коштів відповідних бюджетів, а також інших джерел, не заборонених законодавством.

У контексті приписів ст.79 Закону України «Про освіту» додатковими джерелами фінансування суб`єктів освітньої діяльності є, зокрема, доходи від реалізації продукції навчально-виробничих майстерень, підприємств, цехів і господарств, від надання в оренду приміщень, споруд, обладнання.

За приписами ч.1 ст.80 зазначеного Закону матеріально-технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством.

За приписами ст.27 Закону України «Про позашкільну освіту» заклад позашкільної освіти володіє, користується і розпоряджається майном, земельною ділянкою відповідно до законодавства України.

Отже, у контексті вищезазначених приписів майно навчальних закладів може використовуватись як додаткове джерело фінансування цих закладів шляхом отримання доходів від надання в оренду, зокрема, приміщень.

Разом з тим, частиною 4 ст.80 Закону України «Про освіту» унормовано, що об`єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням, крім надання в оренду з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу, з урахуванням визначення органом управління можливості користування державним нерухомим майном відповідно до законодавства.

Із приписів названої норми вбачається, що законодавець, унормовуючи правові засади користування та статус майна об`єктів освіти і науки, передбачив можливість їх використання виключно за їх цільовим призначенням. Тим самим визначивши, що в будь-якому випадку мета використання як самого об`єкту освіти і науки, так і його підрозділу повинна узгоджуватись з метою їх створення, тобто мати тісну пов`язаність з навчально-виховним процесом. З точки зору мети прийняття Закону України "Про освіту", доцільність відповідного застереження в Законі не зводиться суто до закріплення на законодавчому рівні обмеження використання державного майна, а полягає у закріпленні вільного доступу будь-якої особи у здобутті освіти не тільки належної якості, а і у створених для цього державою належних умовах. Фактично передбачається, що навчально-виховний процес повинен будуватись за таким принципом, при якому кожне приміщення, побудоване державою в навчальних цілях, повинно бути використано об`єктом освіти або сприяти останньому у освітній діяльності за своїм цільовим призначенням з метою формування як гідних умов отримання особою освітніх послуг, так і створення умов для повної реалізації її здібностей, таланту, всебічного розвитку. При цьому перебування приміщення в статусі "тимчасово вільного", як умови його передання в оренду для отримання додаткових коштів, не передбачає можливість його використання всупереч його першочергового призначення - сприяння всебічному розвитку людини, підвищення освітнього рівня народу, забезпечення народного господарства кваліфікованими фахівцями та інше.

У підпункті 2 пункту 8 постанови Кабінету Міністрів України №796 від 27.08.2010р. Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися навчальними закладами, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності зазначено, що навчальні заклади мають право надавати інші послуги, зокрема, надавати в оренду будівлі, споруди, окремі тимчасово вільні приміщення і площі, інше рухоме та нерухоме майно або обладнання, що тимчасово не використовується у освітній, навчально-виховній, навчально-виробничій, науковій діяльності, у разі, коли це не погіршує соціально-побутових умов осіб, які навчаються або працюють у закладі освіти.

Виходячи зі змісту вищенаведених правових положень, у якості додаткових джерел фінансування навчальних закладів законом передбачена можливість залучати, у тому числі, доходи від надання в оренду приміщень, споруд, обладнання. Проте, надання в оренду таких приміщень, споруд, обладнання, що тимчасово не задіяні, дозволяється лише для їх використання, пов`язаного з навчально-виховним процесом відповідного навчального закладу, за умови, коли це не погіршує соціально-побутових умов осіб, які навчаються або працюють у навчальному закладі.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 27.11.2018р. у справі №905/1227/17, у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 15.06.2018р. у справі №906/164/17, у постановах Верховного Суду від 05.08.2020р. у справі №913/152/18 та від 02.09.2020р. у справі №913/589/18.

З наявного у справі Статуту Нікольського районного будинку дитячої творчості Нікольської районної ради Донецької області вбачається, що вказана юридична особа є комунальним позашкільним навчальним закладом освіти, який знаходиться у спільній власності територіальних громад сіл і селищ, що перебуває в управлінні Нікольської районної ради (п.1.1).

Засновником Будинку дитячої творчості є Нікольська районна рада (п.1.2 Статуту).

Відповідно до п.1.4 Статуту юридична адреса закладу: 87000, вул.Свободи, 120, смт.Нікольське Нікольського району Донецької області.

Головною метою Будинку дитячої творчості є надання знань, формування вмінь та навичок за інтересами, забезпечення потреби особистості у творчій самореалізації та її інтелектуальний, духовний розвиток, підготовка до активної професійної та громадської діяльності, створення умов для соціального захисту та організації змістовного дозвілля відповідно до здібностей, обдарувань та стану здоров`я вихованців, учнів і слухачів (п.1.8 Статуту).

Згідно з п.3.1 Статуту Будинок дитячої творчості проводить навчально-виховну, інформаційно-методичну, організаційно-масову, навчально-тренувальну та спортивну роботу.

Відповідно до п.7.1 Статуту засновник здійснює фінансування позашкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування. Майно належить закладу на праві оперативного управління.

Згідно з п.8.1 Статуту джерелами фінансування закладу є кошти: районного бюджету у розмірі не менше чим передбаченому нормативами фінансування на відповідний рік згідно Закону України «Про державний бюджет України»; добровільні пожертвування і цільові внески фізичних і юридичних осіб; інші надходження, не заборонені чинним законодавством. Кошти, що надходять з додаткових джерел, не підлягають вилученню і можуть використовуватися виключно на здійснення статутної діяльності.

Відповідно до п.8.2 Статуту заклад за погодженням із засновником має право: придбавати, орендувати необхідне йому обладнання та інше майно; здавати в оренду приміщення, споруди, обладнання юридичним та фізичним особам для провадження освітньої діяльності згідно із законодавством.

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань види діяльності Нікольського районного будинку дитячої творчості Нікольської районної ради Донецької області визначені як інші види освіти.

Як вбачається з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, Комунальний заклад «Нікольський районний будинок дитячої творчості Нікольської районної ради Донецької області» перебуває у спільній власності територіальних громад сіл та селищ Володарського району в особі Володарської районної ради та закріплений на праві оперативного управління за Комунальним закладом «Володарський районний будинок дитячої творчості Володарської районної ради Донецької області».

Як встановлено Східним апеляційним господарським судом, предмет спірного договору оренди №45 від 21.05.2020 - частина нежитлового приміщення - є об`єктом освіти.

При цьому нежитлове приміщення (робочі кабінети та місця спільного користування) загальною площею 200,73кв.м на 1-му поверсі, розташоване за адресою: смт.Нікольське, вул.Свободи, 120 (Нікольський районний будинок дитячої творчості Нікольської районної ради Донецької області), передане Нікольській районній державній адміністрації для використання останньою у службовій (господарській) діяльності.

Відповідно до ч.1 ст.12 Закону України «Про адміністративні послуги» центр надання адміністративних послуг - це постійно діючий робочий орган або виконавчий орган (структурний підрозділ) органу місцевого самоврядування або місцевої державної адміністрації, що зазначені у частині другій цієї статті, в якому надаються адміністративні послуги згідно з переліком, визначеним відповідно до цього Закону.

Отже, Східний апеляційний господарський суд дійшов висновку, що спірне приміщення передане Нікольській районній державній адміністрації Донецької області всупереч забороні, встановленій чинним на час його передачі законодавством, оскільки метою оренди є розміщення Центра надання адміністративних послуг, тобто діяльність, не пов`язана з навчально-виховним процесом. Крім того, згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом діяльності Нікольської районної державної адміністрації Донецької області є державне управління загального характеру, що додатково свідчить про те, що використання спірного приміщення не пов`язане з навчально-виховним процесом. Разом з іншим, судова колегія звернула увагу, що умови спірного договору не містять положень про взаємовідносини сторін з питань навчально-виховного процесу.

Враховуючи вищевикладене Східний апеляційний господарський суд дійшов висновку про наявність правових підстав для визнання недійсним на підставі приписів статей 203, 215 ЦК України договору оренди №45 від 21.05.2020 як такого, що був укладений з порушенням норм чинного законодавства (усупереч забороні, встановленій чинним на час укладення правочину законодавством).

Наслідком недійсності правочину є обов`язок Нікольської районної державної адміністрації Донецької області звільнити спірне приміщення та повернути його Комунальному закладу «Будинок дитячої творчості Нікольської селищної ради Донецької області» (балансоутримувачу) за актом приймання-передачі.

Суд зазначає, що постановою Східного апеляційного господарського суду від 19 липня 2021 року у справі №905/1560/20 визнано недійсним договір оренди будівлі, споруди (іншого об`єкта нерухомості) №45 від 21.05.2020р., укладений між Комунальним закладом «Нікольський районний будинок дитячої творчості Нікольської районної ради Донецької області» та Нікольською районною державною адміністрацією, а саме нежитлового приміщення загальною площею 200,73кв.м, розташованого за адресою: вул.Свободи, буд.120, смт.Нікольське, Донецька область; зобов`язано Нікольську районну державну адміністрацію звільнити та повернути за актом приймання-передачі Комунальному закладу «Будинок дитячої творчості Нікольської селищної ради Донецької області» передане згідно договору оренди будівлі, споруди (іншого об`єкта нерухомості) №45 від 21.05.2020р. нежитлове приміщення загальною площею 200,73кв.м, розташоване за адресою: вул.Свободи, буд.120, 1-й поверх, смт.Нікольське, Донецька область.

Договір оренди будівлі, який визнано недійсним вищезазначеною постановою, укладений на підставі рішень Нікольської районної ради Донецької області №7/38-682 від 31.05.2019 та №7/49-857 від 26.06.2020 щодо надання дозволу на передачу в оренду Нікольській районній державній адміністрації частини приміщення площею 200,73 кв.м комунального закладу Нікольський районний будинок дитячої творчості Нікольської районної ради Донецької області.

Отже, суд вважає, що оскільки постановою Східного апеляційного господарського суду визнано недійсним договір оренди будівлі - комунального закладу «Нікольський районний будинок дитячої творчості Нікольської районної ради Донецької області», рішення про надання дозволу на передачу в оренду Нікольській районній державній адміністрації частини приміщення зазначеного комунального закладу підлягають скасуванню.

Частиною 4 статті 78 КАС України встановлено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Закріплений у ч.1 ст. 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч.1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу.

За змістом ч.1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Вирішуючи питання про судові витрати, суд зазначає наступне.

Статтею 139 КАС України не передбачено стягнення з відповідача сплаченого прокурором судового збору.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги керівника Волноваської окружної прокуратури Донецької області (місцезнаходження: 85700, Донецька область, м.Волноваха, вул.Героїв 51 ОМБр, 4) до Маріупольської районної ради (код ЄДРПОУ 44140903; Україна, 87515, Донецька область, місто Маріуполь, вул.Митрополитська, будинок 39), треті особи КОМУНАЛЬНА УСТАНОВА "ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР" НІКОЛЬСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ (місцезнаходження: 87000, Донецька область, Нікольський р-н, селище міського типу Нікольське, ВУЛИЦЯ СВОБОДИ, будинок 120, код ЄДРПОУ 42256054), НІКОЛЬСЬКА РАЙОННА ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОФСПІЛКИ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (місцезнаходження: 87000, Донецька область, Нікольський р-н, селище міського типу Нікольське, ВУЛИЦЯ СВОБОДИ, будинок 120, код ЄДРПОУ 05309831) про визнання протиправним та скасування рішення Нікольської районної ради Донецької області №7/38-682 від 21.05.2019 та рішення Нікольської районної ради Донецької області №7/49-857 від 26.06.2020 щодо надання дозволу на передачу в оренду Нікольській районній державній адміністрації частини приміщення площею 200,73 кв.м комунального закладу Нікольський районний будинок дитячої творчості Нікольської районної ради Донецької області - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Нікольської районної ради Донецької області №7/38-682 від 21.05.2019 щодо надання дозволу на передачу в оренду Нікольській районній державній адміністрації частини приміщення площею 200,73 кв.м комунального закладу Нікольський районний будинок дитячої творчості Нікольської районної ради Донецької області.

Визнати протиправним та скасувати рішення Нікольської районної ради Донецької області №7/49-857 від 26.06.2020 щодо надання дозволу на передачу в оренду Нікольській районній державній адміністрації частини приміщення площею 200,73 кв.м комунального закладу Нікольський районний будинок дитячої творчості Нікольської районної ради Донецької області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.О. Аканов

Дата ухвалення рішення20.01.2023
Оприлюднено23.01.2023
Номер документу108508687
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення Нікольської районної ради Донецької області №7/38-682 від 21.05.2019 та рішення Нікольської районної ради Донецької області №7/49-857 від 26.06.2020 щодо надання дозволу на передачу в оренду Нікольській районній державній адміністрації частини приміщення площею 200,73 кв.м комунального закладу Нікольський районний будинок дитячої творчості Нікольської районної ради Донецької області

Судовий реєстр по справі —200/11262/21

Ухвала від 20.01.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Рішення від 20.01.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 05.06.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 09.02.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 11.01.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 16.12.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 23.11.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 21.10.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 23.09.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

Ухвала від 06.09.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аканов О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні