Рішення
від 03.10.2022 по справі 910/3371/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

03.10.2022Справа № 910/3371/22

Господарський суд міста Києва у складі судді Ковтуна С.А., секретар судового засідання Мамонтова О.О., розглянувши матеріали справи

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «СКБ»

до Міністерства оборони України

приватного акціонерного товариства «Луцьксантехмонтаж № 536»

про визнання результатів конкурсу та договору недійсними, зобов`язання вчинити дії,

Представники:

від позивача Бляхарський Я.С.

від відповідача-1 Плаксін М.М.

від відповідача-2 Зубашенко Ю.В.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До суду звернулося з позовом товариство з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) «СКБ» до Міністерства оборони України (відповідача-1) та приватного акціонерного товариства (далі ПрАТ) «Луцьксантехмонтаж № 536» (відповідача-2) про:

- визнання недійсними результатів конкурсу, визначених протоколом №9 засідання конкурсної комісії з відбору пропозицій щодо будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей на земельних ділянках, що належать до земель оборони від 21.12.2021, в частині визнання переможцем конкурсу щодо будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей на земельній ділянці площею 7,9493 га в м. Рівне, вул. Бахарєва, 6 - вул. Кіквідзе, 64 (кадастровий номер 5610100000:01:015:0171) ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536»;

- визнання недійсним договору №503/1/ЖВ про будівництво житла для військовослужбовців та членів їх сімей на земельній ділянці 7,9493 га, яка розташована за адресою: Рівненська обл., м. Рівне, вул. Бахарєва, 6 - вул. Кіквідзе, 64 (кадастровий номер 5610100000:01:015:0171), що належить до земель оборони від 24.01.2022, укладеного між Міністерством оборони України та приватним акціонерним товариством «Луцьксантехмонтаж №536»;

- зобов`язання Міністерства оборони України визнати товариство з обмеженою відповідальністю «СКБ» переможцем конкурсу з відбору пропозицій щодо будівництва житла для військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей на земельній ділянці площею 7,9493 га, яка розташована за адресою: Рівненська обл., м. Рівне, вул. Бахарєва, 6 - вул. Кіквідзе, 64 кадастровий номер 5610100000:01:015:0171, що відбувся 21 грудня 2021 року.

Суд своєю ухвалою від 16.05.2022 відкрив провадження у справі № 910/3371/22, постановив розглядати справу у порядку загального позовного провадження.

Позовні вимоги про визнання недійсними результатів конкурсу мотивовані тим, що конкурсна пропозиція позивача є кращою за конкурсну пропозицію ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536», якого визнано переможцем конкурсу щодо будівництва житла для військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей на земельній ділянці площею 7,9493 га, яка розташована за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Бахарєва, 6 - вул. Кіквідзе, 64, кадастровий номер 5610100000:01:015:0171. Обґрунтовуючи свої доводи щодо кращої конкурсної пропозиції позивач посилається на те, що запропонована ним максимальна кількість житла, яку може отримати замовник, становила 11% від загальної площі квартир, що підлягатимуть передачі Міністерству оборони України (244 квартири), в порівнянні з запропонованою відповідачем-2 10,7% (204 квартири), а прогнозовані ним строки закінчення будівництва становили 59 місяців, в порівнянні з запропонованими відповідачем-2 60 місяцями. Максимальна кількість житла, яку може отримати замовник, і прогнозовані строки закінчення будівництва відповідно до конкурсної документації є критеріями визначення переможця. Вимоги про визнання недійсним договору та про зобов`язання Міністерство оборони України визнати товариство з обмеженою відповідальністю «СКБ» переможцем конкурсу є похідними від вимоги про визнання недійсним результатів конкурсу.

Міністерство оборони України відхилило позовні вимоги у повному обсязі у поданому суду відзиві (а.с. 88-92). Відповідач-1 зазначив, що під час проведення оцінки конкурсних пропозицій для визначення саме максимальної кількості житла, яку може отримати замовник, обов`язково має звертатись увага й на такий критерій як загальна площа житла. Оскільки конкурсна пропозиція відповідача-2 містила інформацію про те, що підлягатимуть передачі квартири загальною площею 11 607 кв.м., в порівнянні з конкурсною пропозицією позивача щодо передачі квартир загальною площею 10 594,54 кв.м., вона визнана кращою. З огляду на це, на думку відповідача-1, відсутні також підстави для визнання недійсним договору та зобов`язання визнати товариство з обмеженою відповідальністю «СКБ» переможцем конкурсу.

Приватне акціонерне товариство «Луцьксантехмонтаж № 536» відзив не подало. Його представник проти задоволення позову заперечив з тих же підстав, що і Міністерство оборони України.

Розглянувши надані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників позивача та відповідачів, всебічно та повно з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив:

У 2021 році Міністерство оборони України провело конкурс щодо будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей на земельній ділянці площею 7,9493 га, яка розташована за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вул. Бахарєва, 6, вул. Кіквідзе, 64, кадастровий номер 5610100000:01:015:0171. Конкурс проводився на підставі конкурсної документації, затвердженої конкурсною комісією Міністерства оборони України 17.11.2021 (далі - Конкурсна документація).

Вказана земельна ділянка належить до земель оборони, що визнається сторонами та не підлягає доказуванню (ч. 1 ст. 75 ГПК України).

За умовами Конкурсної документації (пункт 6 розділу ІІІ) житло (квартири) повинно відповідати встановленим санітарним, технічним вимогам та відповідати нормам забезпечення житлом відповідно до статті 47 та частини першої статті 50 Житлового кодексу України (Законом № 2215-IX від 21.04.2022 у тексті Кодексу слова «Українська РСР» у всіх відмінках замінено словом «Україна»). Квартири повинні містити 1, 2, 3 та 4 житлові кімнати, і їх площа повинна відповідати орієнтовній нижній межі та верхній межі площ, зазначеній у пункті 6 розділу ІІІ Конкурсної документації.

Критерії визначення переможця наведені у розділі V Конкурсної документації, якими є максимальна кількість житла (кількість квартир та загальна площа житла), що може отримати замовник (організатор конкурсу), і прогнозні строки закінчення його будівництва та здачі в експлуатацію.

У цьому розділі зазначено, що розрахункова частка житла - відсоток від загальної площі об`єктів житлової нерухомості (квартир), який підлягатиме передачі замовнику (організатору конкурсу) (кількість квартир, загальна площа житла) та складає не менше ніж 10% від зальної площі збудованого житла. Розрахункова частка житла, що може отримати замовник (організатор конкурсу), розраховується з урахуванням результатів експертної грошової оцінки земельної ділянки, що належить до земель оборони та незалежної оцінки майна, що на ній розташоване, проведених у встановленому порядку суб`єктами оціночної діяльності, кон`юнктури ринку виходячи зі щільності забудови земельної ділянки, місця її розташування, максимальних показників висотності будівель відповідно до генерального плану забудови території, а також інформації про забудову аналогічних земельних ділянок за результатами проведених конкурсів. Розрахункова частка житла не може бути меншою від сумарної вартості, встановленої за результатами експертної грошової оцінки земельної ділянки та незалежної оцінки майна, що на ній розташоване, а також інших витрат, які несе організатор конкурсу у зв`язку з підготовкою пропозиції та виконанням своїх зобов`язань за договором (п. І розділу V Конкурсної документації).

Строк будівництва (прийняття в експлуатацію) та передачі житла замовнику (організатору конкурсу) не повинен перевищувати 60 (шістдесят) місяців з дати підписання договору (пункт 3 розділу ІІІ Конкурсної документації).

Проект договору про будівництво житла, основні умови якого є складовою Конкурсної документації (розділ VI Конкурсної документації), передбачав, що зменшення максимальної кількості житла (кількості квартир та загальної площі житла), що отримує Міністерство оборони України, не допускається, а в разі коригування проектної документації в частині збільшення загальної площі житла в об`єкті будівництва, частка житла, яка передається Міністерству оборони України, збільшується пропорційно до таких змін.

В конкурсі прийняло участь 6 учасників, серед яких ТОВ «СКБ» (учасник-4) та ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536» (учасник-5).

ТОВ «СКБ» запропонувало:

- збудувати об`єкт загальною площею 96314,0 кв.м., 2106 квартир;

- передати Міністерству оборони України 244 квартири загальною площею 10564,54 кв.м., що становить 11,0% від загальної площі збудованого житла;

- строк будівництва 59 місяців з дати підписання договору;

- строк передачі квартир і реєстрації права власності за Міністерством оборони України 59 місяців з дати підписання договору.

ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536» запропонувало:

- збудувати об`єкт загальною площею 115480,0 кв.м., 2098 квартир;

- передати Міністерству оборони України 204 квартири загальною площею 11607,0 кв.м., що становить 10,7% від загальної площі збудованого житла;

- строк будівництва 60 місяців з дати підписання договору;

- строк передачі квартир і реєстрації права власності за Міністерством оборони України 60 місяців з дати підписання договору.

Відбір найкращої пропозиції відбувся 21.12.2021. За результатами відбору конкурсна комісія Міністерства оборони України вирішила, що найкращою пропозицією щодо будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей на земельній ділянці площею 7,9493 га в м. Рівне, вул. Бахарєва, 6, вул. Кіквідзе, 64, кадастровий номер 5610100000:01:015:0171, є пропозиція ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536», яке визнано переможцем. Це рішення комісії оформлено протоколом № 9 (третє питання порядку денного засідання комісії).

Підставою для визнання пропозиції ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536» кращою стало те, що останнім запропоновано до передачі замовнику конкурсу найбільшу кількість квадратних метрів збудованого житла. Такий висновок слідує з рішення конкурсної комісії Міністерства оборони України (протокол № 10 від 30.12.2021), прийнятого за результатами розгляду скарги ТОВ «СКБ» на рішення від 21.12.2021 щодо визначення переможцем конкурсу ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536». Відхиляючи скаргу комісія зазначила, що основним критерієм при відборі найкращої пропозиції учасника конкурсу та визначення його переможця відіграє саме максимальна кількість квадратних метрів, що може отримати організатор конкурсу (замовник). Враховуючи наведене, конкурсною комісією визнано пропозицію ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536» кращою, оскільки останнім запропоновано до передачі замовнику конкурсу 11 607 кв.м., на відміну від запропонованих ТОВ «СКБ» 10 594,54 кв.м., що на 1 012,5 кв.м. загальної площі житла менше від пропозиції визнаного комісією переможцем конкурсу.

Рішення від 30.12.2021 про відмову у задоволенні скарги позивача також містить посилання на те, що надані ТОВ «СКБ» передпроектні пропозиції щодо будівництва житлових будинків передбачають будівництво лише одно та двохкімнатних квартир, орієнтовна площа яких (верхня та нижня межа площі кварти, кв.м.) не відповідає п. 6 розділу ІІІ Конкурсної документації щодо необхідних технічних, якісних та кількісних характеристик предмета конкурсу.

24.01.2022 між Міністерством оборони України та ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536» укладено договір № 503/1/ЖБ (далі - Договір) щодо виконання сторонами комплексу проектних та будівельних робіт з будівництва багатоповерхових житлових будинків, а також інженерно-технічних споруд безпосередньо з ними пов`язаних, загальною площею не менше 115 980 кв.м., з яких загальна площа квартир не менше 108 480 кв.м., на земельній ділянці, що розташована за адресою: Рівненська обл., м. Рівне, вул. Бахарєва, 6, вул. Кіквідзе, 64, кадастровий номер 5610100000:01:015:0171, загальною площею 7,9493 га.

Конкурсна пропозиція ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536» щодо розподілу часток житла є умовою цього Договору, та викладена у розділі 4. Відповідно до цього розділу (п. 4.1 Договору), частка ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536» становить 89,3 % від загальної площі забудованого житла, орієнтовно 96 872,64 кв.м. (1 894 квартири), частка Міністерства оборони України (п. 4.2 Договору) - 10,7 % від загальної площі забудови житла, орієнтовно 11 607,36 кв.м. (204 квартири). Зменшення максимальної кількості житла (кількості квартир та загальної площі житла), що отримує Міністерство оборони України, не допускається. Пунктом 4.3 Договору передбачено, що у разі коригування проектної документації в частині збільшення загальної площі житла в об`єкті будівництва, частка житла, яка передається Міністерству оборони України, збільшується пропорційно до таких змін.

Оцінюючи правомірність рішення Міністерства оборони України від 21.12.2021 про визнання ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536» переможцем конкурсу суд виходить з такого.

Землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України. Правові засади і порядок використання земель оборони визначає Закон України «Про використання земель оброни». Стаття 4 цього Закону передбачає можливість використання земель оброни для будівництва об`єктів соціально-культурного призначення, житла для військовослужбовців та членів їхніх сімей, а також соціального та доступного житла без зміни їх цільового призначення.

Процедуру організації будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей на земельних ділянках, що належать до земель оборони визначає Порядок організації будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей на земельних ділянках, що належать до земель оборони, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.07.2011 № 715 (далі - Порядок).

В розумінні Порядку конкурс - це спосіб відбору юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, які запропонували найкращі пропозиції щодо будівництва житла, взяли на себе зобов`язання виконати умови конкурсу. Конкурс проводиться на підставі конкурсної документації, яка містить документи щодо правового статусу та кваліфікаційних вимог до учасників конкурсу. Учасники конкурсу надають конкурсну пропозицію, якою є документи, що містять пропозиції щодо будівництва житла.

Критерієм визначення переможця конкурсу є максимальна кількість житла (кількість квартир та загальна площа житла), що може отримати організатор конкурсу, прогнозні строки закінчення його будівництва та здачі в експлуатацію (п. 20 Порядку).

Для участі в конкурсі юридичні особи та фізичні особи - підприємці повинні подати конкурсній комісії таку конкурсну документацію, до складу якої входить конкурсна пропозиція (п. 12 Порядку). Конкурсна пропозиція та конкурсна документація, оформлені та подані юридичними особами та фізичними особами - підприємцями або уповноваженими ними особами з порушенням вимог, зазначених у цьому Порядку, не розглядаються (п. 16 Порядку). Отже, необхідною умовою набуття особою, що подала конкурсну документацію, статусу учасника є відповідність такої документації вимогам, зазначеним у Порядку. До таких вимог, виходячи з п. 9 Порядку, належать вимоги щодо будівництва житла.

Наслідком оформлення та подачі юридичною особою та фізичною особою - підприємцем конкурсної пропозиції та конкурсної документації з порушенням вимог, зазначених Порядку, є їх не розгляд (п. 16 Порядку). Виходячи з п. 3 розділу V Конкурсної документації, юридичної формою рішення щодо не розгляду конкурсної пропозиції є її відхилення, інформація про що зазначається у протоколі про результати конкурсу.

Виходячи з наведених вище обставин, оскільки конкурсна пропозиція ТОВ «СКБ» допущена до участі у конкурсі, суд виходить з того, що Міністерство оборони України, як організатор конкурсу, визнав обставини оформлення її відповідно до вимог Порядку до конкурсної документації, у тому числі вимогам щодо будівництва житла, що спростовує обставини невідповідності конкурсної пропозиції позивача п. 6 розділу ІІІ Конкурсної документації.

Як зазначено вище, критеріями визначення переможця є максимальна кількість житла (кількість квартир та загальна площа житла), що може отримати замовник (організатор конкурсу), і прогнозні строки закінчення його будівництва та здачі в експлуатацію.

Виходячи з абзацу 2 пункту 1 розділу V Конкурсної документації, ця кількість житла є розрахунковою часткою житла, що визначається як відсоток від загальної площі об`єкті житлової нерухомості, які є квартирами, та підлягає передачі замовнику, і не повинен бути менше ніж 10% від загальної площі збудованого житла.

Отже, виходячи з умов Конкурсної документації, при застосуванні такого критерію як максимальна кількість житла слід виходити з розміру загальної площі об`єктів житлової нерухомості, які є квартирами, що підлягає передачі замовнику. Розмір загальної площі квартир, що підлягає передачі замовнику, є таким, що домінує при конкуренції запропонованих учасниками конкурсу кількості квартир.

Конкурсна пропозицію ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536» стосувалась передачі замовнику конкурсу 11 607 кв.м. житла, що на 1 012,5 кв.м. житла більше, ніж конкурсна пропозиція ТОВ «СКБ» - 10 594,54 кв.м. А тому Міністерство оборони України правомірно, відповідно до умов Конкурсної документації, визначило пропозицію ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536» кращою за критерієм максимальної кількості житла.

Аргументи позивача про те, що без розроблення та затвердження проектної документації на будівництво неможливо визначити загальну площу житла в збудованому об`єкті, а тому при визначенні кращої пропозиції слід керуватись виключно відсотком розрахункової частки житла, що підлягає передачі, не узгоджується з Конкурсною документацією. Зокрема, проект договору про будівництво житла, основні умови якого є складовою Конкурсної документації (розділ VI Конкурсної документації), передбачав, що зменшення максимальної кількості житла (кількості квартир та загальної площі житла), що отримує Міністерство оборони України, не допускається, а в разі коригування проектної документації в частині збільшення загальної площі житла в об`єкті будівництва, частка житла, яка передається Міністерству оборони України, збільшується пропорційно до таких змін.

Ці умови в подальшому стали умовами Договору, який укладений між відповідачами, про що судом зазначеного вище.

Відмінності за іншим критерієм оцінки - прогнозні строки закінчення будівництва та здачі квартир в експлуатацію, у пропозиції ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536» (60 місяців) та пропозиції ТОВ «СКБ» (59 місяців) є настільки незначними, що не впливають на висновок конкурсної комісії Міністерства оборони України про те, що пропозиція ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536» є кращою в порівнянні з пропозицією ТОВ «СКБ».

З огляду на це рішення конкурсної комісії Міністерства оборони України про те, що найкращою пропозицією щодо будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей на земельній ділянці площею 7,9493 га в м. Рівне, вул. Бахарєва, 6, вул. Кіквідзе, 64, кадастровий номер 5610100000:01:015:0171, є пропозиція ПрАТ «Луцьксантехмонтаж № 536», та про визнання останнього переможцем є таким, що прийнято відповідно до Порядку та умов Конкурсної документації. З огляду на це підстав для визнання його недійсним відсутні, а тому позов у цій частині задоволенню не підлягає.

Оскільки вимоги про недійсність Договору та про зобов`язання вчинити дії є похідним від вимог про недійсність результатів конкурсу, відсутність підстав для задоволення останньої є підставою для відмови у позові в цілому.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на позивача.

На підставі викладеного, керуючись статтями 129, 202, 231, 232, 233, 236, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Відмовити повністю у задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю «СКБ» до Міністерства оборони України та приватного акціонерного товариства «Луцьксантехмонтаж № 536».

Покласти судові витрати на товариство з обмеженою відповідальністю «СКБ».

Відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з ч. 1 ст. 256 Господарського процесуального кодексу України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга на рішення може бути подана до Північного апеляційного господарського суду.

Повний текст рішення складено 20.01.2023.

Суддя С. А. Ковтун

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення03.10.2022
Оприлюднено23.01.2023
Номер документу108515151
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань спонукання виконати або припинити певні дії

Судовий реєстр по справі —910/3371/22

Рішення від 03.10.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 17.07.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 19.06.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 15.06.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 07.06.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 15.05.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні