Рішення
від 23.01.2023 по справі 460/35095/22
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

23 січня 2023 року м. Рівне№460/35095/22

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Поліщук О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Газова Компанія" до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Газова Компанія" (далі - ТОВ "Газова Компанія", позивач) звернулось до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі - відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - відповідач 2), у якому просить суд:

визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області про відмову у реєстрації розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 7307522/43260428 від 07.09.2022 про відмову у реєстрації розрахунку коригування № 1 від 15.08.2022 до поданої Товариством з обмеженою відповідальністю "Газова Компанія" податкової накладної № 1 від 03.08.2022;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування Товариства з обмеженою відповідальністю "Газова Компанія" № 1 від 15.08.2022 датою його подання для реєстрації.

Стислий виклад позицій сторін.

Заявлені позовні вимоги обґрунтовані тим, що в установлені законодавством терміни позивач подав на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування № 1 від 15.08.2022 до податкової накладної № 1 від 03.08.2022. Проте, контролюючим органом зупинено реєстрацію вказаного розрахунку коригування. Позивач надав усі необхідні пояснення та документи, обсяг яких був достатній для прийняття рішення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Однак, такі документи не взяті до уваги податковим органом та прийнято рішення про відмову в реєстрації вказаного розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. На переконання позивача, таке рішення контролюючого органу є протиправним та таким, що підлягає скасуванню. З підстав, наведених у позовній заяві, просить суд задовольнити позов у повному обсязі.

28.11.2022 через відділ документального забезпечення суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідачі зазначають про безпідставність покликання позивача на те, що ним надано до контролюючого органу документи і пояснення, яких було цілком достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Так, платником податку при розрахунку коригування не було надано достатніх документів для підтвердження реальності здійсненої господарської операції з контрагентом по поставці товару. З огляду на вказане, комісією ГУ ДПС у Рівненській області прийнято рішення, в якому зазначено, яких саме документів, визначених Порядком, не надано позивачем. Зокрема, позивачем не було надано таких документів: первинних документів щодо постачання /придбання товарів, послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та / або банківських виписок з особових рахунків. Вважають, що оспорюване рішення винесене на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Крім того, зазначають, що суд позбавлений процесуальної можливості перебирати на себе повноваження щодо оцінки повноти надання документів, яка належить виключно до компетенції Комісії Головного управління ДПС у Рівненській області. З наведених у відзиві підстав, просять суд відмовити у задоволенні позову.

Заяви, клопотання учасників справи.

Інших заяв та клопотань, які мають значення для вирішення спору до суду не надходило.

Процесуальні дії у справі.

Ухвалою суду від 17.10.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до вимог частини четвертої статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється

Фактичні обставини та зміст спірних правовідносин.

Розглянувши матеріали, повно та всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, надавши оцінку всім аргументам учасників справи, судом встановлено наступне.

03.08.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «УКР-ГАЗ-ОЙЛ» (Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Газова Компанія» (Покупець) було укладено Договір купівлі-продажу природного газу № 03/08-2022, предметом якого визначено передачу природного газу з ресурсу серпня 2022 року у кількості до 160,00 тис.куб.м. (сто шістдесят тисяч кубічних метрів), в період з 08.08.2022 по 31.08.2022, за ціною в розмірі 28500,00 грн. (без ПДВ), крім того ПДВ 20% - 5700,00 грн; разом з ПДВ ціна складає 34200,00 грн. (тридцять чотири тисячі двісті грн. 00 коп.) за 1 тим. куб.м (одну тисячу кубічних метрів).

На виконання зазначеного Договору та за взаємною згодою сторін, Товариством з обмежено відповідальністю «УКР-ГАЗ-ОЙЛ» 03.08.2022 було виставлено рахунок № 000001 від 03.08.2022 на оплату за 150,00 тис.куб.м.

08.08.2022 Товариством з обмеженою відповідальністю «Газова Компанія» на виконання Договору купівлі-продажу природного газу № 03/08-2022 та згідно виставленого рахунка-№ 000001 від 03.08.2022 на поточний рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю «УКР-ГАЗ-ОЙЛ» було перераховано грошові кошти за природний газ в обсязі 150,00 тис.м.куб. в загальній сумі 5130000,00 грн, в т.ч. ПДВ 20% - 855000,00 грн, згідно платіжного доручення № 586 від 08.08.2022 та виписки по розрахунковому рахунку ТОВ «Газова Компанія» за 08.08.2022.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Газова Компанія» має статус трейдера без можливості здійснювати видобування природного газу та здійснює торгівлю газом через місцеві (локальні) трубопроводи.

Купівля природного газу у Товариства з обмеженою відповідальністю «УКР-ГАЗ-ОЙЛ» згідно зазначеного Договору купівлі-продажу природного газу № 03/08-2022 від 03.08.2022 була здійснена з метою передачі його Товариством з обмеженою відповідальністю «Газова Компанія» для Товариства з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА «ТЕПЛОБУД».

Так, 03.08.2022 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Газова Компанія» (Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА «ТЕПЛОБУД» (Покупець) було укладено Договір купівлі-продажу природного газу № 03/08-2022, предметом якого визначено передачу природного газу з ресурсу серпня 2022 року у кількості до 160,00 тис.куб.м. (сто шістдесят тисяч кубічних метрів), в період з 08.08.2022 по 31.08.2022, за ціною в розмірі 30000,00 грн (без ПДВ), крім того ПДВ 20% - 6000,00 грн.; разом з ПДВ ціна складає 36000,00 грн (тридцять шість тисяч грн 00 коп) за 1000 куб.м.

На виконання зазначеного Договору купівлі-продажу природного газу № 03/08-2022 від 03.08.2022, Позивачем - Товариством з обмеженою відповідальністю «Газова Компанія» 03.08.2022 було виставлено рахунок-фактуру № 000001 від 03.08.2022 на оплату за 160,00 тис. куб.м.

Зокрема, 08.08.2022 Товариством з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА «ТЕПЛОБУД» на виконання зазначеного Договору купівлі-продажу природного газу № 03/08-2022 та згідно виставленого рахунка-фактури № 000001 від 03.08.2022 на поточний рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю «Газова Компанія» авансовим платежем було перераховано грошові кошти за природний газ в загальному розмірі 5760000,00 грн. (п`ять мільйонів сімсот шістдесят тисяч грн 00 коп), в т.ч. ПДВ 20% - 960000,00 грн, згідно платіжного доручення № 882 від 08.08.2022 та виписки по розрахунковому рахунку ТОВ «Газова Компанія» за 08.08.2022.

03.08.2022 за вказаною операцією Товариством з обмеженою відповідальністю «Газова Компанія» сформовано та подано до контролюючого органу податкову накладну № 1 від 03.08.2022 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Дана податкова накладна зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних, що підтверджується квитанцією від 26.08.2022 № 9167818663.

Разом з тим, з 15.08.2022 Товариство з обмеженою відповідальністю «УКР-ГАЗ- ОЙЛ» припинило передачу природного газу для Товариства з обмеженою відповідальністю «Газова Компанія» та в односторонньому порядку розірвало Договір купівлі-продажу природного газу № 03/08-2022 від 03.08.2022 укладений із Товариством з обмеженою відповідальністю «Газова Компанія» як із Покупцем предметом якого було купівля природного газу для Товариства з обмежено відповідальністю «ВИРОБНИЧО- КОМЕРЦІЙНА ФІРМА «ТЕПЛОБУД».

Про одностороннє розірвання зазначеного договору, Товариство з обмеженою відповідальністю «УКР-ГАЗ-ОЙЛ» повідомило позивача листом № 15/8-1 від 15.08.2022. Також, Товариство з обмеженою відповідальністю «УКР-ГАЗ-ОЙЛ» 15.08.2022 повернуло грошові кошти за договором на поточний рахунок позивача, як покупця, в загальному розмірі 3758580,00 грн (три мільйони сімсот п`ятдесят вісім тисяч п`ятсот вісімдесят грн 00 коп), в т.ч. ПДВ 20% - 626430,00 грн., за виключенням фактичного переданого Позивачу до 14.08.2022 включно природного газу

Зокрема, відповідно до акту прийому-передачі природного газу від 14.08.2022 Товариством з обмеженою відповідальністю «УКР-ГАЗ-ОЙЛ» було передано позивачу товару (природного газу) в обсязі 40,10 тис.куб.м. на загальну суму 1371420,00 грн, а тому на розрахунковий рахунок позивача було повернуто грошові кошти в розмірі 3758580,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 21 від 15.08.2022 та випискою по розрахунковому рахунку ТОВ «Газова Компанія» за 15.08.2022.

Як зазначено Товариством з обмеженою відповідальністю «УКР-ГАЗ-ОЙЛ» згідно вказаного листа № 15/8-1 від 15.08.2022, підставою для розірвання Договору стала неможливість забезпечення законтрактованого часткового об`єму газу видобувною компанією (власника ресурсу) на серпень 2022 року для замовлення Товариства з обмеженою відповідальністю «Газова Компанія» у зв`язку із непередбаченим неплановим ремонтом свердловин. На виконання умов Договору купівлі-продажу природного газу № 03/08-2022 від 03.08.2022 згідно п. 6.4 «У разі повної або часткової непередачі з вини Продавця обсягу газу, що мав бути переданий відповідно до умов, передбачених цим Договором та Додатковою угодою, Продавець зобов`язується повернути сплачені Покупцем грошові кошти, протягом 3 (трьох) банківських днів з моменту отримання письмової вимоги Покупця».

Оскільки позивач закупляв природний газ у Товариства з обмеженою відповідальністю «УКР-ГАЗ-ОЙЛ» для Товариства з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА «ТЕПЛОБУД», про одностороннє розірвання договору з позивачем та припинення передачі природного газу - Товариству з обмеженою відповідальністю «Газова Компанія», позивач 15.08.2022 повідомив Товариство з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА «ТЕПЛОБУД» листом № 1283.

Таким чином, Товариством з обмежено відповідальністю «Газова Компанія» в односторонньому порядку було розірвано Договір купівлі-продажу природного газу № 03/08-2022 від 03.08.2022, укладений із Товариством з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА «ТЕПЛОБУД» у зв`язку з відсутністю природного газу, та на виконання вимог п. 6.4 Договору повернуло грошові кошти в загальному розмірі 4100400,00 грн (чотири мільйони сто тисяч чотириста грн 00 коп.), в т.ч. ПДВ - 683400,00 грн., за виключенням фактичного переданого до 15.08.2022 природного газу згідно акту приймання-передачі № 00001 від 15.08.2022.

Зазначене підтверджується платіжним дорученням № 598 від 15.08.2022 та випискою по розрахунковому рахунку ТОВ «Газова Компанія» за 15.08.2022.

У зв`язку із одностороннім розірванням договору та поверненням коштів ТОВ «ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА «ТЕПЛОБУД» за виключенням вартості фактично переданого товару (природного газу) на користь останнього, позивачем було сформовано та відправлено розрахунок коригування № 1 від 15.08.2022 з метою зменшення податкового зобов`язання на суму 683400,00 грн, у зв`язку з поверненням покупцю - ТОВ «ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА «ТЕПЛОБУД» загальної суми у розмірі - 3417 000,00 грн (без ПДВ)

31.08.2022 позивач отримав квитанцію про зупинення реєстрації розрахунку коригування № 1 від 15.08.2022 у зв`язку з тим, що ТОВ «Газова Компанія» відповідає п. 5 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено, що показник "D" = 5120%, "Р" =960000.

У зв`язку з цим, Товариством з обмежено відповідальністю «Газова Компанія» було подано контролюючому органу пояснення від 05.09.2022 № 1286.

Рішенням комісії Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Комісія) № 7307522/43260428 від 07.09.2022 було відмовлено в реєстрації вказаного розрахунку коригування.

Підставами для такої відмови у рішеннях зазначено: "ненадання платником податку копій документів:

договорів, зокрема, зовнішньоекономічних контрактів до них;

первинних документів щодо постачання /придбання товарів, послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних;

розрахункових документів та / або банківських виписок з особових рахунків.

Додатково зазначено про невідповідність наданих документів (договір розірвано, кошти повернуто не в повній сумі). Крім того, відсутні документи щодо повернення коштів постачальнику газу".

Вказане рішення податкового органу оскаржено позивачем в адміністративному порядку 12.09.2022.

Рішенням Державної податкової служби України від 23.09.2022 № 46770/43260428/2 скаргу залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Не погоджуючись з рішенням комісії Головного управління ДПС у Рівненській області № 7307522/43260428 від 07.09.2022 та вважаючи його протиправним, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246), у редакції, чинній на момент виникнення правовідносин, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020 (далі - Порядок № 1165).

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку № 1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платника податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).

Мотивована оцінка аргументів сторін і висновки суду.

Як встановлено судом, реєстрацію розрахунку коригування № 1 від 15.08.2022 позивача зупинено з тих підстав, що сума компенсації вартості товару/послуги 2711, зазначеного у розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, перевищує величину залишку такого товару (різниця обсягу придбання постачальника та обсягу постачання отримувача такого товару/послуги), що відповідає п. 5 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

У квитанції запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Оцінюючи наведені в квитанції про зупинення реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної підстави контролюючого органу, суд зазначає, що у додатку 1 до Порядку № 1165, визначено критерії ризиковості платника податків. Зокрема, відповідно до пункту 5 перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданому отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, величини залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України з 1 січня 2017 р., зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання з 1 січня 2017 р., зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги.

Жодних доказів на підтвердження обґрунтованості зазначення в оскаржуваному рішенні висновків про те, що сума компенсації вартості товару/послуги 2711, зазначеного у розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, перевищує величину залишку такого товару (piзниця обсягу придбання постачальника та обсягу постачання отримувача такого товару/послуги) відповідачами в ході судового розгляду надано не було.

Зазначену підставу для зупинення реєстрації розрахунку коригування не обґрунтовано відповідачем 1 і у відзиві на позовну заяву.

Надана до суду копія витягу з протоколу засідання Комісії від 07.09.2022 за №238/17-00-18 містить лише формальні дані.

Доказів включення позивача до переліку ризикових відповідачами не надано.

Водночас, податковий орган конкретно не зазначив, яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію розрахунку коригування. Натомість платником податків надано до податкового органу первинні документи на підтвердження реальності господарської операції.

Зупинення реєстрації розрахунку коригування без переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію розрахунку коригування не надало позивачу можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів.

Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання розрахунку коригування прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

Вживання податковим органом загального посилання на п.5 критеріїв, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації розрахунку коригування, а не будь-яких на власний розсуд.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності. При цьому, допущені державним органом помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються, як і не можуть покладати на таких осіб тягар відповідальності.

Крім того, відповідно до п. 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення. У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Водночас, належних та допустимих доказів, що підтверджуються про відповідність позивача хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку відповідачами до суду надано не було.

Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку № 520, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (комісії регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами», затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 11 Порядку № 520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 13 Порядку № 520, визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення про відмову в реєстрації розрахунку коригування повинні містити чітку підставу для відмови в реєстрації розрахунку коригування із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію розрахунку коригування.

Судом встановлено, що позивачем надавалися для контролюючого органу відповідні пояснення та документи на підтвердження господарських операцій з контрагентами.

Проте, відповідачем на підставу відмови у реєстрації податкових накладних зазначено перелік документів, а саме: договорів, зокрема, зовнішньоекономічних контрактів до них;

первинних документів щодо постачання /придбання товарів, послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити);

розрахункових документів та / або банківських виписок з особових рахунків .

Судом встановлено, що жодного підкреслення оспорюване рішення не містить.

Крім того, судом встановлено, що в оскаржуваному рішенні в графі "Додаткова інформація" зазначено про невідповідність наданих документів (договір розірвано, кошти повернуто не в повній сумі). Крім того, відсутні документи щодо повернення коштів постачальнику газу".

При цьому, матеріалами справи підтверджено, що позивач надавав контролюючому органу первинні документи, які підтверджують та розкривають суть, внутрішню сторону господарської операції, на виконання якої складено розрахунок коригування № 1 від 15.08.2022.

Суд також зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує факту здійснення платником податків господарської операції, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.

Під час розгляду справи відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів прийняття рішень про відмову позивачу в реєстрації спірного розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відтак, суд дійшов висновку, що за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані позивачем, є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність таких рішень, у зв`язку з чим, рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.09.2022 № 7307522/43260428 про відмову реєстрації розрахунку коригування № 1 від 15.08.2022, є протиправним та підлягає скасуванню.

Стосовно вимоги позивача зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування № 1 від 15.08.2022, суд виходить з такого.

За приписами підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Державною податковою службою України у своєму відзиві підтверджено, що обов`язок з реєстрації розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у випадку визнання протиправним та скасування рішень про відмову реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань покладається саме на Державну податкову службу України, як центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

У відповідності з пунктів 2, 10 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд в порядку адміністративного судочинства може визнати протиправним та скасувати індивідуальний акт чи окремі його положення, а також прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права.

Відповідно до пункту 20 Порядку №1246 внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Згідно з п.20.2 ст.20 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно з частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Разом з тим, Європейський Суд з прав людини у рішенні по справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року, вказує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

У рішенні по справі Звежинський проти Польщі (Заява N34049/96) від 19.06.2001 року Європейський суд з прав людини підкреслив, що, розглядаючи питання, які мають загальний інтерес, органи державної влади повинні діяти коректно і дуже послідовно (див. цит. вище рішення у справі "Беєлер проти Італії"). Крім того, як охоронець громадського порядку держава має моральне зобов`язання бути взірцевою, вона повинна стежити за тим, щоб такими були й державні органи, що захищають публічний порядок (пункт 73).

Принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень має на увазі, що рішення має бути прийняте з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення.

Відповідачем 1 не доведено правомірності оскаржуваного рішення № 7307522/43260428 від 07.09.2022 у порядку статті 77 КАС України, за таких обставин права позивача підлягають судовому захисту як шляхом визнання протиправним та скасування такого рішення суб`єкта владних повноважень, так і шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати розрахунок коригування № 1 від 15.08.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних, який сформований позивачем датою його фактичного подання.

Так, в ході судового розгляду адміністративної справи відповідачі не виконали процесуального обов`язку доказування та не підтвердили правомірності своїх дій, натомість позивачем повністю доведено ті обставини, на яких ґрунтуються його позовні вимоги, а тому позов належить задовольнити.

Судові витрати.

За правилами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Так, за подання даного адміністративного позову сплачено судовий збір в сумі 4962,00грн, що підтверджується платіжним дорученням № 627 від 11.10.2022 на вказану суму.

Водночас, зі змісту позовних вимог слідує, що позивачем заявлено одну вимогу немайнового характеру. Отже, позивачем сплачено судовий збір в більшому розмірі. Тому, судові витрати позивача в частині сплаченого судового збору в сумі 2481,00 грн підлягають відшкодуванню в рівних частинах обома відповідачами, до яких задоволені позовні вимоги позивача.

При цьому, відповідно до пункту 1 частини 1 статті 7 Закону України «Про судовий збір» сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі: зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Газова Компанія" до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Рівненській області від 07.09.2022 № 7307522/43260428 про відмову реєстрації розрахунку коригування № 1, складеного Товариством з обмеженою відповідальністю "Газова Компанія" 15.08.2022.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування, складений Товариством з обмеженою відповідальністю "Газова Компанія" 15.08.2022 № 1, датою його подання на реєстрацію.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Газова Компанія" солідарно за рахунок бюджетних асигнувань суб`єктів владних повноважень, Головного управління ДПС у Рівненській області та Державної податкової служби України, судові витрати зі сплати судового збору у сумі 2481,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 23 січня 2023 року

Учасники справи:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Газова Компанія" (вул. Б. Хмельницького, буд. 27,смт. Гоща,Рівненський район, Рівненська область,35400, ЄДРПОУ/РНОКПП 43260248)

Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул.Відінська,12,м.Рівне,33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166)

Суддя Ольга ПОЛІЩУК

Дата ухвалення рішення23.01.2023
Оприлюднено25.01.2023
Номер документу108536008
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій

Судовий реєстр по справі —460/35095/22

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 27.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 01.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 29.12.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.В. Поліщук

Ухвала від 29.12.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.В. Поліщук

Ухвала від 29.12.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.В. Поліщук

Ухвала від 26.12.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.В. Поліщук

Ухвала від 26.12.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.В. Поліщук

Ухвала від 26.12.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.В. Поліщук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні