Рішення
від 23.01.2023 по справі 910/12513/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

23.01.2023Справа № 910/12513/22

Господарський суд міста Києва у складі судді Князькова В.В.

розглянувши у спрощеному позовному провадженні справу

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця", м.Київ в особі регіональної філії "Львівська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", м.Львів

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Дженерал Контейнер Сервісес", м. Київ

про стягнення 120455,16 грн,

Без повідомлення (виклику) учасників справи

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Львівська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулось до Господарського суду міста Києва із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дженерал Контейнер Сервісес" про стягнення 120455,16 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на виникнення у відповідача обов`язку здійснити платежі за затримку вагонів перевізника.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 21.11.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №910/12513/22; постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного провадження.

Відповідач у відзиві проти задоволення позовних вимог надав заперечення, посилаючись на те, що сама по собі послуга з накопичення вагонів має бути замовлена замовником, як окрема послуга, та передбачає собою саме знаходження вагонів замовника протягом певного часу на колія загального користування станцій накопичення в очікуванні формування відправлень. За дану послугу передбачено окремий тариф та порядок розрахунку вартості. За твердженнями відповідача перелік платежів, які сплачує замовник при накопиченні платформ визначено у п.9 Умов організації накопичення вагонів, встановлених у додатку 1-4 до договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, вказаний перелік є виключним та не містить жодного посилання на зберігнання та використання вагонів, оскільки факту затримки платформ з вини замовника не відбулось, а відбулась запланована та узгоджена заявкою послуга із накопичення. Крім того, заперечуючи проти задоволення позову вказаний учасник судового процесу посилався на умови п.2.1.5 договору, якими визначено випадки відшкодуання перевізнику витрат, пов`язаних із затримкою вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від перевізника.

Позивач у відповіді на відзив вказав, що відповідач помилково тлумачить умови договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, зокрема, заявником наголошено, що плата за користування вагонами та збір за зберігання вантажу нараховується не тільки на підставі договору, а і на підставі Правил користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України №113 від 25.03.1999 та Правил зберігання вантажів, затверджених наказом №644 від 21.11.2000 Міністерства транспорту України. Позивачем також зауважено, що плата за користування вагонами та збір за зберігнання не є заходом відповідальності, яка може застосовуватись лише за наявності вини сторони у зобов`язанні.

Одночасно, з огляду на те, що до суду не надходило клопотань учасників справи або одного з них в порядку частини 5 статті 252 Господарського процесуального кодексу України про розгляд справи з повідомленням (викликом) сторін, з огляду на відсутність у суду підстав для виклику сторін з власної ініціативи, господарський суд розглядає справу без проведення судового засідання.

Відповідно до ч.4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ЄВРО АГРО ПРОМ» (найменування було змінено на підставі рішення загальних зборів на Товариство з обмеженою відповідальністю "Дженерал Контейнер Сервісес") приєдналося до публічного договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом Акціонерного товариства «Українська залізниця». Обставини укладення договору засвідчується наступними електронними документами: Заявою про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №42672665/2020-0001 від 26.06.2020, підписаною електронним цифровим підписом представника замовника, та повідомленням про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №40- 42672665/2020-0001 від 28.06.2020, в якому повідомляється про укладення договору та присвоєні коди замовника, а саме як відправника / одержувача: 2323, як платника: 8142306.

Предметом договору згідно п.1.1 є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі послуги) і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за користування власним вагоном перевізника не є орендною платою.

Пунктом 1.5 передбачено, що договір є публічним договором, за яким перевізник бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.

Відповідно до п. п. 2.1.4 договору, на замовника покладений обов`язок сплачувати послуги перевізника та інші платежі, належні перевізнику за договором з сум внесеної передоплати за кодом платника.

Згідно з п.п. 2.1.5 замовник зобов`язаний відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема з наступних причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника.

30 та 31 січня 2022 року на станцію Хоростків Львівської залізниці на адресу Товариства з обмеженою відподальністю "Дженерал Контейнер Сервісес" прибуло 34 платформи фітингових перевізника (вміщають по 2 контейнери). Як вказує позивач, про прибуття вагонів повідомлено повноважного представника одержувача, про що свідчить Книга оповіщення форми ГУ-2.

30.01.2022 на адресу відповідача прибули вагони №№94793601, 94814068, 94864832, 94349966, 94792280, 94768181, 94815776, 94827482, 94790714, 94727211, 94814225, 94790524, 94742285, 94768082, 94380763, 94828381, 94792728, 94791225, 94793353, 64790789, 94766763, 94831310, 94791100, 94766458, 94791043, 94768264, 94380870, 94814605, 94750031, 94790854 зі станції Чорноморськ-Порт Одеської залізниці по накладних №41216086, 41216094. 31.01.2022 прибули вагони №№94337730, 948282217, 94828977, 94633583 зі станції Чорноморськ-Порт Одеської залізниці по досильній накладній 36317881 (основна 41216086).

Письмовою угодою №10 від 24.01.2022, погодженою із власником під`їзної колії та залізницею, визначено, що подача адресованих відповідачу вагонів для навантаження здійснюється на під`їзну колію ПП НВО «Енергоощадні технології». Умовами договору про експлуатацію залізничної під`їзної колії №Л/ДН-2/18/697/М/п від 01.08.2018, укладеного між Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" та ПП НВО «Енергоощадні технології», передбачено що вагони для під`їзної колії подаються локомотивом залізниці на одну із колій станції по вказівці чергового по станції, подальший рух вагонів виконується локомотивом власника колії. Вказані вище вагони подавалися під навантаження на під`їзну колію ПП НВО «Енергоощадні технології».

Листом від 01.02.2022 року №1/02 Товариство з обмеженою відповідальністю "Дженерал Контейнер Сервісес" заявило клопотання начальнику станції Хоростків провести накопичення контейнерного поїзда на станційних коліях 02-06.2022 року.

Як вказує позивач, на підставі клопотання відправника після навантаження завантажені платформи виставлялися на станційні колії в очікуванні формування контейнерного поїзда.

Згідно пам`ятки про забирання вагонів №65 завантажені вагони №№94814068, 94793601 забрані з під`їзної колії 02.02.2022 14:40; пам`яткою про забирання вагонів №66 засвідчено, що завантажені вагони №№94828977, 94633583 забрані з під`їзної колії 03.02.2022 06:30; пам`яткою про забирання вагонів №69 - завантажені вагони №№94337730, 948282217, забрані з під`їзної колії 03.02.2022 09:40; пам`яткою про забирання вагонів №70 завантажені вагони №№94864832, 94349966, забрані з під`їзної колії 03.02.2022 12:00; пам`яткою про забирання вагонів №72 - завантажені вагони №№94790854, 94750031, забрані з під`їзної колії 03.02.2022 17:00; пам`яткою про забирання вагонів №73 - завантажені вагони №№94792280, 94768181, 94815776, забрані з під`їзної колії 04.02.2022 08:00; пам`яткою про забирання вагонів №74 - завантажені вагони №№94827482, 94790714, 94727211, забрані з під`їзної колії 04.02.2022 11:35; пам`яткою про забирання вагонів №76 - завантажені вагони №№94814225, 94790524, забрані з під`їзної колії 04.02.2022 18:20; пам`яткою про забирання вагонів №77 - завантажені вагони №№94742285, 94768082, 94380763, забрані з під`їзної колії 05.02.2022 08:05; пам`яткою про забирання вагонів №78 - завантажені вагони №№94828381, 94792728, 94791225, забрані з під`їзної колії 05.02.2022 10:45; пам`яткою про забирання вагонів №79 - завантажені вагони 94793353, 64790789, 94766763, забрані з під`їзної колії 05.02.2022 17:45; пам`яткою про забирання вагонів №80 - завантажені вагони №№94831310, 94791100, 94766458, забрані з під`їзної колії 05.02.2022 17:55; пам`яткою про забирання вагонів №81 - завантажені вагони №№94791043, 94768264, забрані з під`їзної колії 06.02.2022 11:45; пам`яткою про забирання вагонів №82 - завантажені вагони №№94380870, 94814605, забрані з під`їзної колії 06.02.2022 15:30.

Актом загальної форми №233 від 02.02.2022 зафіксовано, що вагони №№94814068, 94793601 з вантажем простоюють на коліях станції в очікуванні накопичення під контейнерний поїзд; актом №242 від 03.02.2022 - вагони №№№94828977, 94633583; актом №243 від 03.02.2022 - вагони №№94337730, 948282217; актом №244 від 03.02.2022 - вагони №№94864832, 94349966; актом №245 від 03.03.2022 - вагони №№94790854, 94750031; актом №257 від 04.02.2022 - вагони №№94827482, 94790714, 94727211; актом №258 від 04.02.2022 - вагони №№94814225, 94790524; актом №259 від 04.02.2022 - вагони №№94792280, 94768181, 94815776; актом №266 від 05.02.2022 - вагони №№94742285, 94768082, 94380763; актом №267 від 05.02.2022 - вагони №№94828381, 94792728, 94791225; актом №268 від 05.02.2022 - вагони 94793353, 64790789, 94766763; актом №275 від 06.02.2022 - вагони №№94831310, 94791100, 94766458; актом №276 від 06.02.2022 - вагони №№94791043,94768264.

Актом загальної форми №277 від 06.02.2022 зафіксовано факт оформлення контейнерного поїзда 06.02.2022 в 15год.30хв.

Всі акти загальної форми підписані повноважним представником Товариства з обмеженою відповідальністю "Дженерал Контейнер Сервісес" Данчуком С.В. на якого видано доручення №3 від 27.12.2021 року.

На підставі викладеного згідно актів загальної форми ГУ-23 та пам`яток про забирання вагонів позивачем було складено відомість плати за користування вагонами №№26059001р(Ручна), по якій нараховано плату за користування вагонами на суму 41346грн без податку на додану вартість (49615, 20 грн разом з податком на додану вартість).

Також станцією Хоростків на підставі вказаних вище актів загальної форми на затримку вагонів, нараховано також збір за зберігання вантажів в розмірі 70839,96 грн, який включено до накопичувальної картки №26050202.

Зі змісту накопичувальної картки вбачається, що остання підписана з боку відповідача із зауваженнями щодо непогодження із нарахованими платами за зберігання та користування під час надання послуги із накопичення платформ.

19.07.2022 Акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Львівська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" було направлено на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю "Дженерал Контейнер Сервісес" претензію №14-П/2022 від 19.07.2022 про стягнення плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу в вагонах.

Проте, за твердженнями позивача, які з боку відповідача підтверджені, претензію Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Львівська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" Товариством з обмеженою відповідальністю "Дженерал Контейнер Сервісес" задоволено не було, плату за користування вагонами на суму 41346грн та збір за зберігання вантажів в розмірі 70839,96 грн сплачено не було, що і стало підставою для звернення до суду з розглядуваним позовом.

Заперечуючи проти задоволення позовних вимог відповідач посилався на те, що сама по собі послуга з накопичення вагонів має бути замовлена замовником, як окрема послуга, та передбачає собою саме знаходження вагонів замовника протягом певного часу на колія загального користування станцій накопичення в очікуванні формування відправлень. За дану послугу передбачено окремий тариф та порядок розрахунку вартості. За твердженнями відповідача перелік платежів, які сплачує замовник при накопиченні платформ визначено у п.9 Умов організації накопичення вагонів, встановлених у додатку 1-4 до договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, вказаний перелік є виключним та не містить жодного посилання на зберігнання та використання вагонів, оскільки факту затримки платформ з вини замовника не відбулось, а відбулась запланована та узгоджена заявкою послуга із накопичення. Крім того, заперечуючи проти задоволення позову вказаний учасник судового процесу посилався на умови п.2.1.5 договору, якими визначено випадки відшкодуання перевізнику витрат, пов`язаних із затримкою вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від перевізника.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, господарський суд зазначає таке.

Стаття 634 ЦК України визначає, що договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору.

Згідно із ст. 908 Цивільного кодексу України, перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення; загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Відносини залізниці з відправниками та одержувачами вантажів, багажу, вантажобагажу і пошти з урахуванням специфіки функціонування цього виду транспорту як єдиного виробничо-технологічного комплексу регулюються Законом України "Про залізничний транспорт", за змістом статей 2, 8 якого умови та порядок організації перевезень за участю залізниць, нормативи якості вантажних перевезень (терміни доставки, безпека перевезень схоронність вантажів) та обслуговування пасажирів, відправників і одержувачів вантажів визначаються Статутом залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України та іншими актами законодавства України.

Частиною першою статті 8 Закону України "Про залізничний транспорт" передбачено, що перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом загального користування організується на договірних засадах. Для забезпечення виконання договірних зобов`язань здійснюється перспективне та поточне планування перевезень. Умови та порядок організації перевезень, у тому числі в прямому змішаному сполученні за участю залізничного та інших видів транспорту, нормативи якості вантажних перевезень (терміни доставки, безпека перевезень, схоронність вантажів) та обслуговування пасажирів, відправників і одержувачів вантажів визначаються Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів та Правилами перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України.

Відповідно до пункту 2 Статуту залізниць України цей Статут визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Пунктом 3 Статуту залізниць України передбачено, що його дія поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування.

Суд вважає необгрунтованими посилання відповідача на те, що сама по собі послуга з накопичення вагонів має бути замовлена замовником, як окрема послуга, та передбачає собою саме знаходження вагонів замовника протягом певного часу на колія загального користування станцій накопичення в очікуванні формування відправлень.За твердженнями відповідача, перелік платежів, які сплачує замовник при накопиченні платформ визначено у п.9 Умов організації накопичення вагонів, встановлених у додатку 1-4 до договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, вказаний перелік є виключним та не містить жодного посилання на зберігнання та використання вагонів, оскільки факту затримки платформ з вини замовника не відбулось, а відбулась запланована та узгоджена заявкою послуга із накопичення. При цьому, судом враховано таке.

Як було вище встановлено, Товариство з обмеженою відповідальністю «ЄВРО АГРО ПРОМ» (найменування було змінено на підставі рішення загальних зборів на Товариство з обмеженою відповідальністю "Дженерал Контейнер Сервісес") приєдналося до публічного договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом Акціонерного товариства «Українська залізниця».

Відповідно до п. п. 2.1.4 договору, на замовника покладений обов`язок сплачувати послуги перевізника та інші платежі, належні перевізнику за договором з сум внесеної передоплати за кодом платника.

Згідно з п.п. 2.1.5 замовник зобов`язаний відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема з наступних причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника.

Відповідно до п.1.2 договору при його виконанні сторони використовують такі скорочені найменування нормативно-правових актів:

- Статут залізниць України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 №457 (далі - Статут залізниць України);

- Правила перевезення вантажів, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 861/5082 (далі - Правила №644).

- Правила планування перевезень вантажів (статті 17-21 Статуту), затверджені наказом Міністерства транспорту України від 09.12.2002 № 873 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2002 за № 1030/7318 (далі - Правила планування перевезень вантажів).

- Правила користування вагонами і контейнерами, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 №113 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.03.1999 за №165/3458 (далі - Правила користування вагонами).

- Збірник Тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги та Коефіцієнти, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів, затверджені наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 №317 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за № 340/16356 (далі - - Збірник Тарифів, Коефіцієнти, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів, відповідно).

- Угода про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі - СМГС)

- Конвенція про міжнародні залізничні перевезення (далі - КОТІФ).

Відповідно до п.1.3 договору наведені нижче визначення вживаються в договорі в такому значенні:

- маршрутна відправка - партія вантажу за однією накладною, яка відповідає ваговій нормі та/або кількості вагонів у поїзді, що встановлені перевізником;

- маршрутний поїзд вантажний поїзд, одночасно пред`явлений до перевезення замовником, який відповідає установленій перевізником масі та/або довжині та прямує без переробки на одну станцію призначення/вихідну станцію. Маршрутний поїзд може бути оформлений одним або декількома перевізними документами;

- первинні документи - документи, які містять відомості про господарську операцію та підтверджують її здійснення, зокрема: перевізні документи, зведена відомість, накопичувальна картка, відомість плати за користування вагонами та контейнерами, подавання, забирання вагонів та маневрову роботи інші;

- послуги, пов`язані з організацією та здійсненням перевезення вантажів - послуги, що надаються Перевізником Замовнику згідно з Договором (додатків до нього), у т.ч. на підставі окремої заявки Замовника.

Згідно п.1.4 договору надання послуг за договором може підтверджуватись накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання / забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами.

Відповідно до п. 2.1 договору замовник зобов`язаний, зокрема: сплачувати послуги перевізника та інші платежі, належні перевізнику за договором з сум внесеної передоплати за кодом платника (п. 2.1.4); відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема з наступних причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника (п. 2.1.5); у строки, встановлені розд.4 договору, підписувати акти звіряння розрахунків, зведені відомості. Підписувати не пізніше двох робочих днів від дня надання послуг накопичувальні картки зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов`язаних з перевезенням вантажів (вантажобагажу) форми ФДУ-92, відомості плати за користування вагонами форми ГУ46, відомості плати за користування контейнерами форми ГУ-46к, відомості плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу форми ГУ-46а. А у випадку оформлення вказаних вище документів в паперовій формі на вимогу Замовника - підписувати та надавати Перевізнику не пізніше двох робочих днів від дня надання такої його вимоги (п. 2.1.7).

Відповідно до п.2.3 договору перевізник зобов`язаний, зокрема: приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) замовника або у власних вагонах (контейнерах) перевізника, надавати власні вагони (контейнери) перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками замовника згідно інформації, розміщеної у системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до договору та збірнику тарифів (п. 2.3.2); складати документи, передбачені п. 1.3., 1.4. та розд.4 договору, щодо нарахування сум платежів (п. 2.3.5).

Відповідно до п.3.1 договору розмір провізних платежів за перевезення вантажу у вагонах замовника та вагонах залізниць інших держав, додаткових зборів, пов`язаних з перевезенням, розраховується за ставками і тарифами, які визначаються у відповідності до умов збірника тарифів.

Згідно п.1 Додатку №1-4 до договору «Умови накопичення вагонів» на окреме замовлення перевізник надає послуги замовнику з накопичення порожніх та / або з вантажем власних вагонів перевізника та / або вагонів замовника на коліях загального користування станцій накопичення для відправлення їх групами (маршрутами) на станції призначення (далі - накопичення вагонів).

За умовами п.2 додатку №1-4 станціями накопичення можуть бути станції відправлення та /або станції на шляху прямування вагонів до станції призначення.

У п.3 додатку №1-4 вказано, що для організації накопичення вагонів замовник направляє для погодження перевізником звернення із зазначенням бажаних станцій накопичення та максимальної кількості вагонів, що може бути накопичено на кожній з них. Строк розгляду перевізником такого звернення становить не більше ніж 15 робочих днів. За результатом розгляду звернення замовника, перевізник інформує про можливість накопичення вагонів із зазначенням станцій накопичення та кількості вагонів, що може бути накопичено на них, або надає обґрунтовану відмову.

Відповідно до п.4 додатку №1-4 в межах узгоджених станцій накопичення та кількості вагонів, що може бути накопичено, замовник щомісячно надає перевізнику на такі станції накопичення заявки на накопичення вагонів із зазначенням: станції накопичення; граничної кількості вагонів для накопичення; розподілу для накопичення вагонів за їх видами, різновидом вантажу, станції призначення; періоду дії такої заявки.

Згідно п.5 додатку №1-4 на станціях накопичення на шляху прямування Перевізник контролює накопичення вагонів відповідно до заявки замовника для подальшого формування поїзду та відправлення на станцію призначення.

Пунктом 6 додатку №1-4 передбачено початком накопичення вагонів є: на шляху прямування порожніх та/або з вантажем - прибуття вагонів на станцію накопичення; на станції відправлення - момент фактичної передачі замовником вагонів перевізнику.

Відповідно до п.7 додатку №1-4 часом закінчення накопичення вагонів є: на шляху прямування порожніх та/або з вантажем - формування поїзду з таких вагонів; на станції відправлення - оформлення перевізного документу.

У п.8 додатку зазначено, що час перебування вагонів на коліях загального користування станції накопичення відображається в акті загальної форми ГУ-23.

Відповідно до п.9 Додатку за послугу з накопичення вагонів щамовник сплачує: плату за вільним тарифом «Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу» відповідно до Додатку 1-1 до договору. При нарахуванні такої плати 1 вагоно-доба розраховується з округленням неповної доби (24 години від початку накопичення) до повної (24 години до закінчення накопичення) (п.9.1); за затримку вагонів замовника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини замовника згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів (п.9.3); за затримку власних вагонів Перевізника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини замовника згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів та п. 3.4. договору (9.2).

Плата за маневрову роботу під час надання послуг з накопичення замовнику не нараховується.

Відповідно до п.10 додатку нарахування платежів відбувається на станції накопичення за накопичувальною карткою ФДУ-92, відомістю плати за користування вагонами ГУ-46 з коду платника замовника, яким замовлено надання такої послуги.

Як було встановлено вище, листом від 01.02.2022 року №1/02 Товариство з обмеженою відповідальністю "Дженерал Контейнер Сервісес" заявило клопотання начальнику станції Хоростків провести накопичення контейнерного поїзда на станційних коліях 02-06.2022 року.

Згідно пам`ятки про забирання вагонів №65 завантажені вагони №№94814068, 94793601 забрані з під`їзної колії 02.02.2022 14:40; пам`яткою про забирання вагонів №66 засвідчено, що завантажені вагони №№94828977, 94633583 забрані з під`їзної колії 03.02.2022 06:30; пам`яткою про забирання вагонів №69 - завантажені вагони №№94337730, 948282217, забрані з під`їзної колії 03.02.2022 09:40; пам`яткою про забирання вагонів №70 завантажені вагони №№94864832, 94349966, забрані з під`їзної колії 03.02.2022 12:00; пам`яткою про забирання вагонів №72 - завантажені вагони №№94790854, 94750031, забрані з під`їзної колії 03.02.2022 17:00; пам`яткою про забирання вагонів №73 - завантажені вагони №№94792280, 94768181, 94815776, забрані з під`їзної колії 04.02.2022 08:00; пам`яткою про забирання вагонів №74 - завантажені вагони №№94827482, 94790714, 94727211, забрані з під`їзної колії 04.02.2022 11:35; пам`яткою про забирання вагонів №76 - завантажені вагони №№94814225, 94790524, забрані з під`їзної колії 04.02.2022 18:20; пам`яткою про забирання вагонів №77 - завантажені вагони №№94742285, 94768082, 94380763, забрані з під`їзної колії 05.02.2022 08:05; пам`яткою про забирання вагонів №78 - завантажені вагони №№94828381, 94792728, 94791225, забрані з під`їзної колії 05.02.2022 10:45; пам`яткою про забирання вагонів №79 - завантажені вагони 94793353, 64790789, 94766763, забрані з під`їзної колії 05.02.2022 17:45; пам`яткою про забирання вагонів №80 - завантажені вагони №№94831310, 94791100, 94766458, забрані з під`їзної колії 05.02.2022 17:55; пам`яткою про забирання вагонів №81 - завантажені вагони №№94791043, 94768264, забрані з під`їзної колії 06.02.2022 11:45; пам`яткою про забирання вагонів №82 - завантажені вагони №№94380870, 94814605, забрані з під`їзної колії 06.02.2022 15:30.

Актом загальної форми №233 від 02.02.2022 зафіксовано, що вагони №№94814068, 94793601 з вантажем простоюють на коліях станції в очікуванні накопичення під контейнерний поїзд; актом №242 від 03.02.2022 - вагони №№№94828977, 94633583; актом №243 від 03.02.2022 - вагони №№94337730, 948282217; актом №244 від 03.02.2022 - вагони №№94864832, 94349966; актом №245 від 03.03.2022 - вагони №№94790854, 94750031; актом №257 від 04.02.2022 - вагони №№94827482, 94790714, 94727211; актом №258 від 04.02.2022 - вагони №№94814225, 94790524; актом №259 від 04.02.2022 - вагони №№94792280, 94768181, 94815776; актом №266 від 05.02.2022 - вагони №№94742285, 94768082, 94380763; актом №267 від 05.02.2022 - вагони №№94828381, 94792728, 94791225; актом №268 від 05.02.2022 - вагони 94793353, 64790789, 94766763; актом №275 від 06.02.2022 - вагони №№94831310, 94791100, 94766458; актом №276 від 06.02.2022 - вагони №№94791043,94768264.

Актом загальної форми №277 від 06.02.2022 зафіксовано факт оформлення контейнерного поїзда 06.02.2022 в 15год.30хв.

Всі акти загальної форми підписані повноважним представником Товариства з обмеженою відповідальністю "Дженерал Контейнер Сервісес" Данчуком С.В. на якого видано доручення №3 від 27.12.2021 року.

Отже, за висновками суду, позивачем правомірно на підставі вказаних вище актів загальної форми нараховано 49615,20 грн (з урахуванням податку на додану вартість) плати за користування вагонами. При цьому, суд звертає увагу, що системним аналізом умов укладеного між сторонами правочину та додатків до нього підтверджується, що фактично сплата послуги з накопичення вантажів не виключає обов`язку відповідача сплатити тариф за користування вагонами, оскільки вартість послуги із накопичення тарифу за користування не включає.

Одночасно, як вказувалось вище, на підставі вказаних вище актів загальної форми на затримку вагонів, нараховано також збір за зберігання вантажів в розмірі 70839,96 грн, який включено до накопичувальної картки №26050202. З приводу означеного нарахування суд зазначає таке.

При виконанні договору, пунктом 1.1. якого передбачено надання всіх необхідних для замовника послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів, сторони використовують Правила перевезення вантажів, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, а звідси слідує, що використовує в тому числі Правила Зберігання вантажів, затвердженні цим же наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000.

Таким чином, надання послуг і виконання вимог договору має відбуватись із додержанням Правил перевезення вантажів, які затверджені наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 і які об`єднують в собі всі Правила по наданню послуг з організації перевезення вантажів, в тому числі Правила Зберігання вантажів.

Згідно Додатку 1-4 договору пПеревізник надає послугу замовнику з накопичення порожніх та/або з вантажем власних вагонів перевізника та/або вагонів замовника на коліях загально користування станцій накопичення для відправлення їх групами (маршрутами) на станції призначення (далі - накопичення вагонів). Початком накопичення вагонів на станції відправлення є момент фактичної передачі замовником вагонів перевізнику. Часом закінчення накопичення вагонів на станції відправлення є оформлення перевізного документу. Час перебування вагонів на коліях загального користування станції накопичення відображається в акті загальної форми ГУ-23.

За послуги з накопичення вагонів замовник сплачує: плату за вільним тарифом «Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу» відповідно до додатку 1-1 до договору. При нарахуванні такої плати 1 вагоно-доба розраховується округленням неповної доби (24 години від початку накопичення) до повної (24 години до закінчення накопичення); за затримку власних вагонів перевізника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини замовника згідно з збірником тарифів та Правил перевезень вантажів та п. 3.4 договору.

Згідно пункту 3.4 договору замовник зобов`язаний сплачувати у визначеному договором розмірі плату за користування власними вагонами перевізника: під час виконання вантажних операцій на місцях загального користування; переданих замовнику на місцях незагального користування; затриманих на станціях в очікуванні подавання під вантажні або інші операції, що не залежать від перевізника.

Розмір плати за користування власними вагонами перевізника встановлюється відповідно п. 3.4.2 договору.

Вищевикладене свідчить, що при перевезенні вантажу маршрутними відправками та відсутності можливості формувати маршрут на під`їзній колії, що належить відповідачу, навантажені вагони затримуються на коліях станції, факт затримки оформлюється актами загальної форми.

Як було зазначено вище, у даному випадку були складені відповідні акти загальної форми.

За приписами п.46 Статуту залізниць вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

Згідно п.5 Правил зберігання вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000 передбачено стягнення плати за зберігання вантажу, встановленої тарифом, незалежно від того, чиїми засобами здійснюється охорона вантажу.

У п.9 Правил зберігання вантажів вказано, що за зберігання на місцях загального користування та на коліях станції відправлення вантажів, завантажених у вагони

(контейнери), які простоюють в очікуванні оформлення перевезення (у тому числі під митним оформленням та з інших причин, не залежних від залізниці), збір сплачується з моменту ввезення вантажу на станцію до моменту закінчення затримки. Факт затримки вантажу засвідчується актом загальної форми.

У розумінні пункту 46 Статуту залізниць терміни «безоплатного зберігання вантажів у вагонах, що надійшли на адресу одержувача, на коліях залізниці» та «безоплатного користування місцем загального користування на залізниці» охоплюються періодом у часі з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача.

Подібна правова позиція викладена у постанові Верховного суду у складі Об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 18.09.2020 у справі №908/1795/19.

Суд звертає увагу, що послуги з накопичення вагонів (формування маршрутного поїзду на станційних коліях, тобто коліях загального користування, на підставі укладеного із перевізником договору), та послуги зі зберігання вантажів (матеріальна відповідальність за зберігання на місцях загального користування та на коліях станції відправлення вантажів, завантажених в вагони (контейнери), які простоюють в очікуванні оформлення перевезення відповідно до Правил № 644), не є тотожними, тому, на думку суду, позивач правомірно нарахував відповідачу збір за зберігання вантажу по накопичувальній картці №26050202 на суму 59033,30 грн, а з урахуванням податку на додану вартість - 70839,96 грн).

При цьому, з приводу нарахування податку на додану вартість судом враховано, що пунктом 10 Розділу І Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги Тарифне керівництво № 1, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 №317, яке зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 квітня 2009 р. за № 340/16356, передбачено, що ставки тарифів, плати і зборів, що містяться у цьому Збірнику, є базовими та визначені без урахування податку на додану вартість.

За таких обставин, суд дійшов висновку щодо обґрунтованості та наявності достатніх підстав для задоволення позовних вимог Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Львівська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дженерал Контейнер Сервісес" про стягнення 120455,16 грн, з яких 49 615,20 грн плата за користування вагонами та 70839,96 грн - збір за зберігання вантажу.

Надаючи оцінку іншим доводам учасників судового процесу судом враховано, що обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи (ч.5 ст.236 Господарського процесуального кодексу України).

Відповідно до п.5 ч.4 ст.238 Господарського процесуального кодексу України у мотивувальній частині рішення зазначається, зокрема, мотивована оцінка кожного аргументу, наведеного учасниками справи, щодо наявності чи відсутності підстав для задоволення позову, крім випадку, якщо аргумент очевидно не відноситься до предмета спору, є явно необґрунтованим або неприйнятним з огляду на законодавство чи усталену судову практику.

Згідно усталеної практики Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення від 09.12.1994 Європейського суду з прав людини у справі «Руїс Торіха проти Іспанії»). Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією.

У рішенні Європейського суду з прав людини «Серявін та інші проти України» (SERYAVINOTHERS v.) вказано, що усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п. 29). Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), N 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Крім того,

вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватись публічний контроль здійснення правосуддя (див. рішення у справі «Гірвісаарі проти Фінляндії» (Hirvisaari v. Finland), №49684/99, п. 30, від

27 вересня 2001 року).

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судовому рішенні, суд першої інстанції спирається на висновки, що зробив Європейський суд з прав людини від 18.07.2006 у справі «Проніна проти України», в якому Європейський суд з прав людини зазначив, що п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі ст.6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах від 13.03.2018, від 24.04.2019, від 05.03.2020 Верховного Суду по справах №910/13407/17, №915/370/16 та №916/3545/15.

З огляду на вищевикладене, всі інші заяви, клопотання, доводи та міркування учасників судового процесу, залишені судом без задоволення та не прийняті до уваги як такі, що не спростовують висновків суду щодо наявності достатніх підстав для задоволення позовних вимог.

Згідно приписів ст.129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 74, 76-80, 129, 145, 236 - 240 Господарського процесуального кодексу України,

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Львівська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дженерал Контейнер Сервісес" про стягнення 120455,16 грн, з яких 49 615,20 грн плати за користування вагонами та 70839,96 грн збору за зберігання вантажу - задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Дженерал Контейнер Сервісес" (03186, місто Київ, вул.Антонова Авіаконструктора, будинок 5а, ЄДРПОУ 42672665) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, місто Київ, вул.Єжи Гедройця, будинок 5, ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії "Львівська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, м.Львів, вул.Гоголя, 1, код 40081195) 49 615,20 грн плати за користування вагонами, 70839,96 грн збору за зберігання вантажу та судовиу збір в розмірі 2481 грн.

3. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

У разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до апеляційного господарського суду.

Повний текст складено 23.01.2023.

Суддя В.В. Князьков

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення23.01.2023
Оприлюднено25.01.2023
Номер документу108552148
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —910/12513/22

Рішення від 23.01.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Князьков В.В.

Ухвала від 21.11.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Князьков В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні