РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
23 січня 2023 р. Справа № 120/9325/22
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Воробйової Інни Анатоліївни, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Релігійна організація "РЕЛІГІЙНА ГРОМАДА КАЗАНСЬКОЇ ІКОНИ БОЖОЇ МАТЕРІ С. ПЕРЕОРКИ ВІННИЦЬКОГО РАЙОНУ ВІННИЦЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ" до Управління у справах національностей та релігій Вінницької обласної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) до Управління у справах національностей та релігій Вінницької обласної державної адміністрації (далі управління, відповідач) із позовом, в якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність, що полягала у нездійсненні реєстрації Статуту Релігійної організації "РЕЛІГІЙНА ГРОМАДА КАЗАНСЬКОЇ ІКОНИ БОЖОЇ МАТЕРІ С. ПЕРЕОРКИ ВІННИЦЬКОГО РАЙОНУ ВІННИЦЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ" ;
-зобов`язати прийняти, повторно розглянути заяву від 09.05.2022 р. з додатками та прийняти рішення про реєстрацію Статуту Релігійної організації "РЕЛІГІЙНА ГРОМАДА КАЗАНСЬКОЇ ІКОНИ БОЖОЇ МАТЕРІ С. ПЕРЕОРКИ ВІННИЦЬКОГО РАЙОНУ ВІННИЦЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ" .
В обгрунтування позовних вимог позивач вказує, що є членом релігійної громади та уповноважений на реєстрацію Статуту в новій редакції, однак йому відмовлено у цьому, з підстав не надання оригіналу свідоцтва про реєстрацію. Позивач з такими мотивами не погоджується вказуючи, що така підстава є формальною.
Ухвалою від 14.11.2022 р. відкрито провадження у справі, вирішено здійснювати розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи. Також цим судовим рішенням залучено в якості третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Релігійну організацію "РЕЛІГІЙНА ГРОМАДА КАЗАНСЬКОЇ ІКОНИ БОЖОЇ МАТЕРІ С. ПЕРЕОРКИ ВІННИЦЬКОГО РАЙОНУ ВІННИЦЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ".
29.11.2022 р. надійшов відзив, в якому відповідач вказав, що дійсно від релігійної організації надійшла заява про реєстрацію Статуту в оновленій редакції, однак до неї не додано свідоцтво про державну реєстрацію. Відтак, управління листом повідомило про необхідність подання свідоцтва про державну реєстрацію. Проте, позивачем протягом встановленого строку так і не надано свідоцтво про державну реєстрації, відтак в серпні 2022 р. документи повернуто.
Від третьої особи письмової позиції щодо заявлених вимог не надходило.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши докази, суд встановив наступне.
09.05.2022 р. ОСОБА_1 діючи від імені Релігійної організації "РЕЛІГІЙНА ГРОМАДА КАЗАНСЬКОЇ ІКОНИ БОЖОЇ МАТЕРІ С. ПЕРЕОРКИ ВІННИЦЬКОГО РАЙОНУ ВІННИЦЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ" звернувся із письмовою заявою до Управління у справах національностей та релігій Вінницької обласної державної адміністрації про реєстрацію Статуту організації в новій редакції. До заяви додано Статут, протокол зборів від 09.04.2022 р., список членів релігійної громади, завірену копію Статуту в попередній редакції.
За наслідком розгляду поданої заяви управління листом від 20.07.2022 р. повідомило про необхідність подання оригіналу свідоцтва про реєстрацію.
В подальшому, 22.08.2022 р. листом повернуто документи з підстав не усунення недоліків.
Не погоджуючись із такою позицією відповідача, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Визначаючись щодо позовних вимог суд керується та виходить з наступного.
Правовідносини, пов`язані із свободою совісті і діяльністю релігійних організацій, регулюються Законом України регулюються Законом України «Про свободу совісті та релігійні організації» (далі Закон №987-XII).
В розумінні статті 7 Закону №987-XII релігійними організаціями в Україні є релігійні громади, управління і центри, монастирі, релігійні братства, місіонерські товариства (місії), духовні навчальні заклади, а також об`єднання, що складаються з вищезазначених релігійних організацій. Релігійні об`єднання представляються своїми центрами (управліннями).
Релігійна громада є місцевою релігійною організацією віруючих громадян одного й того самого культу, віросповідання, напряму, течії або толку, які добровільно об`єдналися з метою спільного задоволення релігійних потреб (ст. 8 Закону №987-XII ).
Відповідно до статті 13 Закону №987-XII релігійна організація визнається юридичною особою з дня її державної реєстрації.
Отже, як видно релігійні громади є релігійними організаціями та визнаються юридичними особами з дня державної реєстрації.
Стаття 14 Закону №987-XII визначає, що для реєстрації статуту (положення) релігійної громади громадяни в кількості не менше десяти чоловік, які утворили її і досягли 18-річного віку, подають заяву та статут (положення) на реєстрацію до обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а в Автономній Республіці Крим - до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.
Для реєстрації статуту (положення) релігійної громади у новій редакції до органу реєстрації статуту подаються:
1) заява за підписом керівника або уповноваженого представника релігійної громади;
2) статут (положення) релігійної громади у новій редакції.
До статуту (положення) релігійної громади у новій редакції додатково подаються:
1) належним чином засвідчена копія протоколу (або витяг з протоколу) загальних зборів релігійної громади про внесення змін і доповнень до статуту (положення) релігійної громади, ухвалених відповідно до порядку, визначеного у чинному на момент внесення змін статуті (положенні) релігійної громади, із зазначенням списку учасників цих загальних зборів;
2) оригінал чи належним чином засвідчена копія чинної на дату подання документів редакції статуту (положення) релігійної громади, до якого мають бути внесені зміни і доповнення, з відміткою про державну реєстрацію (з усіма змінами, що до нього вносились), та оригінал свідоцтва, виданого органом реєстрації (якщо таке видавалося).
У разі подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері релігії, а також обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а в Автономній Республіці Крим - до Ради міністрів Автономної Республіки Крим неповного переліку документів, визначеного у цій статті, та/або оформлення їх без дотримання встановлених вимог, відсутності у статуті (положенні) релігійної організації відомостей, встановлених частиною третьою статті 12 цього Закону, релігійній організації пропонується у межах строків, встановлених цим Законом, усунути виявлені недоліки.
У разі якщо релігійна організація не усунула виявлені недоліки протягом встановлених строків, всі документи, які надійшли до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері релігії, обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а в Автономній Республіці Крим - до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, крім заяви про реєстрацію статуту (положення) релігійної організації (змін до них), повертаються їй супровідним листом із роз`ясненням причин такого повернення.
Орган, який здійснює реєстрацію, в місячний термін розглядає заяву, статут (положення) релігійної організації, приймає відповідне рішення і не пізніш як у десятиденний термін письмово повідомляє про нього заявникам.
Згідно положень статті 15 Закону №987-XII у реєстрації статуту (положення) релігійної організації може бути відмовлено, якщо її статут (положення) або діяльність суперечать чинному законодавству.
Рішення про відмову в реєстрації статуту (положення) релігійної організації із зазначенням підстав відмови повідомляється заявникам письмово в десятиденний термін. Це рішення може бути оскаржено в суд у порядку, передбаченому цивільним процесуальним законодавством України.
Із процитованого видно, що для реєстрації статуту (положення) релігійної громади у новій редакції до органу реєстрації статуту подається серед іншого оригінал свідоцтва, виданого органом реєстрації, у разі якщо таке видавалось. При цьому у разі подання неповного пакету документів пропонується у межах строків, встановлених цим Законом, усунути виявлені недоліки, у випадку не усунення - документи повертаються супровідним листом із роз`ясненням причин такого повернення. При поданні всіх документів, орган приймає відповідне рішення.
Так, суд вказує на те, що із заявою про реєстрацію Статуту в новій редакції звернулась релігійна громада, яка зареєстрована, як юридична особа, що не заперечується сторонами. Відтак, при зверненні із заявою про реєстрацію Статуту в новій редакції, організація, серед іншого, мала надати оригінал свідоцтва за умови , що таке видавалось.
При цьому, надаючи оцінку підставам для повернення документів без реєстрації Статуту , суд вказує наступне.
Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб підприємців регламентуються Законом України « Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців» (далі-Закон № 755-IV).
Так, релігійна організація "Релігійна громада казанської ікони Божої Матері с. Переорки Вінницького району Вінницької єпархії Української православної церкви " зареєстрована 19.09.2011 р., що підтверджується відомостями з ЄДРЮОФОПГФ.
Відповідно до статті 25 Закону № 755-IV (в редакції чинній станом на 19.09.2011 р.), за відсутності підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи державний реєстратор повинен внести до реєстраційної картки на проведення державної реєстрації юридичної особи ідентифікаційний код відповідно до вимог Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України та внести до Єдиного державного реєстру запис про проведення державної реєстрації юридичної особи на підставі відомостей цієї реєстраційної картки.
Дата внесення до Єдиного державного реєстру запису про проведення державної реєстрації юридичної особи є датою державної реєстрації юридичної особи.
Строк державної реєстрації юридичної особи не повинен перевищувати три робочих дні з дати надходження документів для проведення державної реєстрації юридичної особи.
Не пізніше наступного робочого дня з дати державної реєстрації юридичної особи державним реєстратором видається (надсилається рекомендованим листом) засновнику або уповноваженій ним особі один примірник оригіналу установчих документів з відміткою державного реєстратора про проведення державної реєстрації юридичної особи та виписка з Єдиного державного реєстру.
Отже, на дату реєстрації Релігійної організації "РЕЛІГІЙНА ГРОМАДА КАЗАНСЬКОЇ ІКОНИ БОЖОЇ МАТЕРІ С. ПЕРЕОРКИ ВІННИЦЬКОГО РАЙОНУ ВІННИЦЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ", відповідно до діючого на той час закону, засновнику видавався один примірник оригіналу установчих документів з відміткою державного реєстратора про проведення державної реєстрації юридичної особи та виписка з Єдиного державного реєстру. При цьому, видача свідоцтва про реєстрацію юридичної особи на дату реєстрації громади не передбачалась, відповідно, не могло бути надано при зверненні громади стосовно реєстрації змін в установчих документах.
А отже, відповідач безпідставно повернув документи з мотивів відсутності оригіналу свідоцтва про реєстрацію, адже таке не видавалось. Відповідно, управління мало розглянути заяву та прийняти відповідне рішення.
За таких обставин, керуючись ст. 245 КАС України обираючи ефективний спосіб захисту прав позивача, слід визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не прийняття рішення за наслідком розгляду заяви від 09.05.2022 р. та зобов`язати розглянути заяву від 09.05.2022 р. з урахуванням висновків суду.
При цьому, не підлягають задоволенню вимоги щодо прийняття заяви від 09.05.2022 р., оскільки вона прийнята, однак не розглянута по суті і не ухвалено рішення.
Враховуючи , що заява від 09.05.2022 р. не розглянута по суті, зокрема, не здійснено перевірку відповідності Статуту чинному законодавству, вимога щодо прийняття рішення про реєстрацію Статуту громади в новій редакції є передчасною та не підлягає задоволенню.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до частини третьої статті 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених вимог.
Враховуючи наведену норму, витрати понесені позивачем у даній справі в сумі 992,40 грн. судового збору підлягають відшкодуванню частково у розмірі 496,20 грн. (1/2 задоволених вимог).
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Управління у справах національностей та релігій Вінницької обласної державної адміністрації щодо не прийняття відповідного рішення за наслідком розгляду заяви від 09.05.2022 р. щодо реєстрації Статуту Релігійної організації "РЕЛІГІЙНА ГРОМАДА КАЗАНСЬКОЇ ІКОНИ БОЖОЇ МАТЕРІ С. ПЕРЕОРКИ ВІННИЦЬКОГО РАЙОНУ ВІННИЦЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ" в оновленій редакції.
Зобов`язати Управління у справах національностей та релігій Вінницької обласної державної адміністрації розглянути заяву від 09.05.2022 щодо реєстрації Статуту Релігійної організації "РЕЛІГІЙНА ГРОМАДА КАЗАНСЬКОЇ ІКОНИ БОЖОЇ МАТЕРІ С. ПЕРЕОРКИ ВІННИЦЬКОГО РАЙОНУ ВІННИЦЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ" в оновленій редакції.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер за ДРФО НОМЕР_1 ) сплачений судовий збір 496,20 (чотириста дев`яносто шість гривень 20 копійок ) за рахунок бюджетних асигнувань Управління у справах національностей та релігій Вінницької обласної державної адміністрації (м. Вінниця, вул. Хмельницьке шосе, 7, код ЄДРПОУ 38635837).
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер за ДРФО НОМЕР_1 ).
Відповідач: Управління у справах національностей та релігії Вінницької обласної державної адміністрації (м. Вінниця, вул. Хмельницьке шосе, 7, код ЄДРПОУ 38635837).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Релігійна організація "Релігійна громада казанської ікони Божої Матері с. Переорки Вінницького району Вінницької єпархії Української православної церкви " (вул. Шевченка, 2а, с. Переорки, Вінницька область, код ЄДРПОУ 37849800).
Повний текст рішення сформовано: 23.01.23 р.
СуддяВоробйова Інна Анатоліївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.01.2023 |
Оприлюднено | 26.01.2023 |
Номер документу | 108559140 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні