Рішення
від 23.01.2023 по справі 160/15588/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 січня 2023 року Справа № 160/15588/22

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Луніної О.С., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою Приватного підприємства «Дніпро-Трейд» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області про визнання протиправною та скасування постанови, -

ВСТАНОВИВ:

07.10.2022 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного підприємства «Дніпро-Трейд» (вул. 8 Березня, буд. 23, смт. Ювілейне, 52005, код ЄДРПОУ 31761050) до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області (пр-т. Перемоги, буд. 14, м. Київ, 03135, код ЄДРПОУ 39816845), в якій позивач просить визнати протиправною та скасувати постанову начальника відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на автомобільному транспорті № 317884 від 18.07.2022 року про застосування адміністративно-господарського штрафу.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що розгляд справи про застосування штрафу та винесення постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 18.07.2022 № 317884 відбулося без участі ПП «Дніпро-Трейд». На час винесення постанови у відповідача були відсутні достовірні відомості про те, що позивач обізнаний про місце і час розгляду справи, оскільки поштове повідомлення листа, яким його поінформовано про місце та час розгляду справи відповідачу не було повернуто, а сама справа розглянута із закінченням двомісячного строку, передбаченого законодавством для прийняття відповідної постанови, чим порушено п.п. 25, 26, 27 Постанови № 1567. Згідно п. 15 Постанови КМУ № 1567 від 08.11.2006 «Про затвердження Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті» (в редакції, чинній на час проведення перевірки) під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом. В акті зазначено, що перевірялось дотримання ст. 34 Закону України «Про автомобільний транспорт», що не передбачено постановою КМУ № 1567, а також інших підзаконних актів, які призвели до порушення ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт». Перевірка вимог ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» під час рейду не здійснювалась. Вантажні перевезення ПП «Дніпро-Трейд» не здійснювало, оскільки відповідним підтвердженням цих перевезень є товарно-транспортна накладна, в якій зазначено перевізника вантажу, відправника або вантажоотримувача, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер). В акті перевірки від 18.01.2022 року відсутній запис про відповідну ТТН, що є підтвердженням того, що ПП «Дніпро-Трейд» не здійснювало перевезення вантажів. Сам транспортний засіб марки SCANIA, номерний знак НОМЕР_1 , зазначений в акті перевірки є автомобільним сідловим тягачем, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 . Сідловий тягач не має можливості перевозити вантажі (відсутній кузов для розміщення вантажу), згідно з визначеним поняттям «сідельний тягач», наведеним у Правилах перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363, таким є автомобіль, який за своєю конструкцією та обладнанням призначений для буксирування напівпричепа. Відомості щодо наявності напівпричепа в акті перевірки не зазначені. Отже, висновок відповідача, що із використанням автомобільного сідлового тягача SCANIA, номерний знак НОМЕР_1 здійснювались вантажні перевезення, є помилковим. Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.10.2022 року позовну заяву Приватного підприємства «Дніпро-Трейд» залишено без руху та надано строк для усунення недоліків.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.11.2022 року, після усунення недоліків позовної заяви, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи у письмовому провадженні.

12.01.2023 року до суду надійшов відзив Державної служби України з безпеки на транспорті на позовну заяву ПП «Дніпро-Трейд», в якому відповідач не погоджується з викладеними у позові доводами та зазначає наступне. Згідно з положеннями ст. 34 Закону № 2344-ІІІ, автомобільний перевізник повинен, зокрема: виконувати вимоги цього Закону та інших нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства; забезпечувати безпеку дорожнього руху; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів. Відповідно до ч. 2 ст. 49 Закону № 2344-ІІІ, водій транспортного засобу зобов?язаний, зокрема, мати при собі та передавати для перевірки уповноваженим на те посадовим особам документи, передбачені законодавством, для здійснення зазначених перевезень; дотримуватися визначеного режиму праці та відпочинку. Відтак, під час перевірки було виявлено порушення вимог ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт». Повідомлення-запрошення про розгляд справи 18.07.2022 о 10:00, яке зареєстроване у Державній службі України з безпеки на транспорті 05.07.2022 за № 19683/23/24-22, направлено на офіційну адресу позивача та отримано ним 18.07.2022 року. Отже, позивач був належним чином повідомлений про час, дату та місце розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт та мав реальну можливість бути присутнім пі час її розгляду. П. 11.1 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363 в графі автомобільний перевізник може зазначатися найменування (прізвище, ім?я, по батькові) перевізника та/або експедитора. У ТТН № МС-П-0000001392 від 14.01.2022 року у графі Автомобільний перевізник зазначено ТОВ «ПЕРША ЛЬВІВСЬКА ЕКСПЕДИЦІЯ» (код ЄДРПОУ 41962735), основний вид діяльності за КВЕД 52.29 інші допоміжна діяльність у сфері транспорту, що чітко вказує на те, що в графі Автомобільний перевізник вказано експедитора, а не перевізника. При цьому, саме автомобільний перевізник, який зацікавлений в доведенні своєї позиції, має надати всю інформацію, яка може вплинути на результат розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт. Керуючись Законом України «Про автомобільний транспорт», Порядком проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1567 від 08.11.2006 (далі Порядок № 1567) та на підставі направлення на рейдову перевірку № 026533 від 30.12.2022, посадовими особами Укртрансбезпеки 18.01.2022 року проводилась рейдова перевірка на а/д М-14, Одеса-Мелітополь-Новоазовськ, 620 км. Порядок зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної служби з безпеки на транспорті та її територіальних органів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 422 від 20.05.2013 (Порядок № 422). Відповідно до п. 3, 4 Порядку № 422, був зупинений транспортний засіб марки SCANIA, державний номер НОМЕР_1 , під керуванням водія ОСОБА_1 , який надав для перевірки посадовим особам Укртрансбезпеки: посвідчення водія ОСОБА_1 , свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу марки SCANIA, державний номер НОМЕР_1 , товарно-транспорту накладну № МС-П-0000001392 від 14.01.2022. Актом № 323323 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 18.01.2022 встановлено: «Під час перевірки виявлено у тому числі, порушення, відповідальність за які передбачена статтею 60 Закону: ч. 1 абз. 3 перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 48 цього Закону, а саме, неоформлено щоденний реєстраційний листок обліку праці та відпочинку водія за 18.01.2022 (тахокарта), передбачені п. 6.1 Наказу МТЗУ № 340 від 07.06.2010, п. 3.3 Наказу МТЗУ № 385 від 24.06.2010». Пояснень водій не надав, акт підписав. У зв`язку з виявленням вище зазначеного порушення, виконуючи функції, покладені на них державою, посадовими особами Укртрансбезпеки складено акт № 323323 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 18.01.2022, який відповідно до п. 21 Порядку № 1567, складається в одному примірнику. Водій зі змістом акту ознайомлений, з порушенням погодився та пояснив, що тахограф перестав працювати по дорозі до м. Дніпро, тим самим погодився з порушенням. На виконання вимог п. 26 Порядку № 1567 Укртрансбезпека надіслала позивачу повідомлення про розгляд справи від 05.07.2022 за № 19683/23/24-22, в якому зазначено про необхідність явки на розгляд справи. Позивач на розгляд справи не з?явився, пояснень та заперечень щодо порушень, відображених у акті не надав. На виконання п. 27 Порядку № 1567 начальником відділу було проведено розгляд акту та винесено постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів № 317884 від 18.07.2022, відповідно до якої, до позивача застосовано штраф у розмірі 17000 грн. Відповідно до п. 29 Порядку № 1567, копію постанови надіслано позивачу.

16.01.2023 року до суду надійшла відповідь ПП «Дніпро-Трейд» на відзив Державної служби України з безпеки на транспорті, в якій позивач вказує на безпідставність доводів відповідача, наполягає на задоволенні позовних вимог, наводить аргументи, аналогічні тим, що викладені ним у позовній заяві. Крім того, позивач зазначає, що згідно акту перевірки від 18.01.2022 року, рейдова перевірка проводилась на підставі направлення на перевірку від 17.01.2022 № 0014618. Проте, відповідачем не надано направлення на перевірку від 17.01.2022 року № 0014618, яке б свідчило про законність проведення рейдової перевірки і повноваження осіб, які її проводили. Надані відповідачем направлення на перевірку від 30.12.2021 № 026533 та щотижневий графік від 30.12.2021 року не доводять законність проведення рейдової перевірки і повноважень осіб, які її проводили 18.01.2022 і не зазначені в акті перевірки від 18.01.2022 року.

20.01.2023 року до суду надійшли додаткові документи від відповідача та відзив на позовну заяву.

23.01.2023 року ПП «Дніпро-Трейд» до суду надано пояснення на заяву відповідача про залучення доказів, в яких позивач зазначає про неможливість прийняття до розгляду доказів, поданих з порушенням визначеного судом строку. Крім того, позивач наголошує, що відповідачем по справі не надано відповідного щотижневого графіка, що вказує на незаконність перевірки 18.01.2022 року.

Відповідно до ч. 1 ст. 257 Кодексу адміністративного судочинства України, за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.

За приписами ч. 5 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

За викладених обставин, у відповідності до вимог ст.ст. 257, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що на підставі направлення на рейдову перевірку № 014618 від 17.01.2022, складеного відповідно до щотижневого графіка від 17.01.2022 року, посадовими особами Укртрансбезпеки 18.01.2022 року проводилась рейдова перевірка на а/д М-14, Одеса-Мелітополь-Новоазовськ, 620 км.

Під час проведення рейду, був зупинений транспортний засіб марки SCANIA, державний номер НОМЕР_1 , під керуванням водія ОСОБА_1 , який надав для перевірки посадовим особам Укртрансбезпеки:

посвідчення водія ОСОБА_1 ,

свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу марки SCANIA, державний номер НОМЕР_1 ,

товарно-транспорту накладну № МС-П-0000001392 від 14.01.2022.

За результатом перевірки, посадовими особам Держтрансбезпеки складено Акт № 323323 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 18.01.2022, яким встановлено: «Під час перевірки виявлено, що перевізник не забезпечив водія щоденним реєстраційним листком обліку праці та відпочинку водія за 18.01.2022 (тахокарта), чим порушив ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт». У тому числі, порушення, відповідальність за які передбачена статтею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт»: ч. 1 абз. 3 перевезення вантажів за відсутності на момент перевірки документів, визначених ст. 48 цього Закону, а саме, неоформлено щоденний реєстраційний листок обліку праці та відпочинку водія за 18.01.2022 (тахокарта), передбачені п. 6.1 Наказу МТЗУ № 340 від 07.06.2010, п. 3.3 Наказу МТЗУ № 385 від 24.06.2010».

У акті перевірки міститься особистий підпис водія ОСОБА_1 .

Укртрансбезпека 05.07.2022 направила на адресу ПП «Дніпро-Трейд» повідомлення про розгляд справи, в якому зазначено, що 18.07.2022 року з 10 год.00 хв. у приміщенні Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області, що розташоване за адресою: м. Дніпро, вул. Воскресенська, 24, відбудеться розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт на підставі акту № 323323.

Вказане повідомлення отримано ПП «Дніпро-Трейд» 15.07.2022 року, що підтверджено рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

18.07.2022 року начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби з безпеки на транспорті прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 317884, якою, за порушення статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», з ПП «Дніпро-Трейд» стягнуто адміністративно-господарський штраф у сумі 17000 грн.

Позивач, не погодившись з вказаною постановою, звернувся до суду з позовом про визнання її протиправною та скасування.

Спеціальним законом, що регулює спірні правовідносини, є Закон України «Про автомобільний транспорт» № 2344-III від 05.04.2001, відповідно до статті 1 якого автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами (далі - Закон № 2344-III).

Згідно зі ст. 6 Закону № 2344-III державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі). Планові перевірки проводяться не частіше одного разу на рік. Орган державного контролю не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку проведення планової перевірки письмово повідомляє про це автомобільного перевізника, якого буде перевіряти. Позапланові перевірки проводяться лише на підставі заяви (повідомлення в письмовій формі) про порушення автомобільним перевізником вимог законодавства про автомобільний транспорт уповноваженими особами органів, яким надано право здійснення державного контролю, з метою перевірки наведених фактів та виконання припису про порушення зазначеного законодавства. Рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України. У разі проведення позапланових і рейдових перевірок автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується.

На виконання вимог ст. 6 Закону № 2344-III, постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 затверджено Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті (далі - Порядок № 1567), який визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами.

Згідно з п. 2 Порядку № 1567, державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

За умовами п. 3 Порядку № 1567 визначено, що органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи.

Відповідно до п. 4 Порядку №1567 державний контроль на автомобільному транспорті (далі - державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Згідно із п. 12 - 14 Порядку №1567, рейдова перевірка додержання суб`єктом господарювання вимог, визначених пунктом 15 цього Порядку, здійснюється на підставі щотижневого графіка.

Графік проведення рейдових перевірок складається та затверджується керівником Укртрансбезпеки або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин.

Рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.

Умовами п. 15 Порядку № 1567 передбачено, що під час проведення рейдової перевірки перевіряється, зокрема, наявність визначених статтями 39 і 48 Закону № 2344-III документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом, додержання водієм режиму праці та відпочинку, виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

У разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3, що встановлено п. 21 Порядку № 1567.

Відповідно до ст. 48 Закону № 2344-ІІІ автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

При оформленні товарно-транспортної накладної вантажовідправник зазначає такі обов`язкові реквізити:

дата і місце складання;

вантажовідправник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);

автомобільний перевізник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), прізвище, ім`я, по батькові водія та номер його посвідчення;

вантажоодержувач (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);

транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/напівпричепа), його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто;

пункти завантаження і розвантаження.

Порядок ведення та надання інформації з реєстру товарно-транспортних накладних визначається Кабінетом Міністрів України.

У разі перевезення небезпечних вантажів крім документів, передбачених частиною другою цієї статті, обов`язковими документами також є:

для автомобільного перевізника - ліцензія на надання відповідних послуг;

для водія - свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення певних небезпечних вантажів, свідоцтво про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, письмові інструкції на випадок аварії або надзвичайної ситуації.

У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Згідно зі ст. 34 Закону № 2344-III автомобільний перевізник повинен:

виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів;

утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимог статті 21 цього Закону;

забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут;

забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров`я водіїв;

організувати проведення періодичного навчання водіїв методам надання домедичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод;

забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства.

Також, у відповідності до ч. 2 ст. 49 Закону № 2344-III, яка визначає основні права та обов`язки водія транспортного засобу при перевезенні вантажу у внутрішньому сполученні, водій транспортного засобу зобов`язаний:

мати при собі та передавати для перевірки уповноваженим на те посадовим особам документи, передбачені законодавством, для здійснення зазначених перевезень;

дотримуватися визначеного режиму праці та відпочинку.

Аналіз наведених вище норм чинного законодавства дає підстави для висновку про те, що відповідно до ст. 48 Закону № 2344-III документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством. При цьому, водій зобов?язаний дотримуватись визначеного режиму праці та відпочинку та підтверджувати це відповідними документами.

Інструкція з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затверджена наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 24.06.2010 № 385 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 20 жовтня 2010 року за № 946/18241 (далі Інструкція № 385) визначає порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів від….

Відповідно до п. 1.3 Інструкції № 385, ця Інструкція поширюється на суб?єктів господарювання, які проводять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).

Відповідно до п. 1.4 Інструкції № 385 терміни вживаються у такому значенні:

контрольний пристрій (тахограф) обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації а автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв;

картка - картка контрольного пристрою (тахографа) з вбудованою мікросхемою, призначена для використання в цифровому тахографі;

тахокартка бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР (994_016).

За умовами п. 3.3 Інструкції № 385, водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:

забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;

своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;

використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа особисту картку водія кожного дня, протягом якого він керував транспортним засобом;

має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокартки у кількості, що передбачена ЄУТР (994_016), або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом;

у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотньому боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв);

у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахоргафі, та забезпечує належне зберігання таких записів.

Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затверджене наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 07.06.2010 № 340 та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 14 вересня 2010 року за № 811/18106 (далі Положення № 340) встановлює особливості регулювання робочого часу та часу відпочинку водіїв колісних транспортних засобів (далі - водії) та порядок його обліку.

Відповідно до п. 1.5 Положення № 340 у цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні: автомобільний перевізник фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи/та вантажів транспортними засобами (далі - Перевізник); тахограф контрольний пристрій, який встановлюється на ТЗ для показу та реєстрації інформації про рух ТЗ.

Згідно з п. 6.3 Положення № 340 водій, що керує ТЗ, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія (додаток 3).

Отже, перевірити дотримання визначеного режиму праці та відпочинку водія можливо з оформленої особистої картки водія та роздруківки даних роботи цифрового тахографа.

За умовами п. 7.1 Положення № 340 саме Укртрансбезпека є органом, який уповноважений здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху та проводить перевірку встановленого режиму праці та відпочинку водіїв відповідно до законодавства України.

Таким чином, особиста картки водія та роздруківка даних роботи цифрового тахографа, відносить до переліку документів, визначених ст. 48 Закону № 2344-ІІІ, як інші документи, передбачені законодавством

Отже, відповідачем здійснено рейдову перевірку у відповідності до п. 15 Постанови № 1567, а саме, перевірено наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.

Щодо твердження позивача про те, що він не є належним перевізником, суд зазначає наступне.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що під час рейдової перевірки був зупинений транспортний засіб марки SCANIA, державний номер НОМЕР_1 , під керуванням водія ОСОБА_1 , який надав для перевірки посадовим особам Укртрансбезпеки:

посвідчення водія ОСОБА_1 ,

свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу марки SCANIA, державний номер НОМЕР_1 ,

товарно-транспорту накладну № МС-П-0000001392 від 14.01.2022.

Згідно свідоцтва про держану реєстрацію серії НОМЕР_2 від 19.07.2012 року, сідловий тягач SCANIA, реєстраційний номер НОМЕР_1 , зареєстрований за ПП «Дніпро-Трейд».

Таким чином, належність сідлового тягача SCANIA, реєстраційний номер НОМЕР_1 , на праві власності ПП «Дніпро-Трейд» підтверджена належними доказами.

Відповідно до ст. 1 Закону № 2344-III автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами

Крім того, перевезення вантажу вказаним транспортним засобом підтверджено товарно-транспортною накладною № МС-П-0000001392 від 14.01.2022, тобто доводи позивача стосовно того, що сідловий тягач не може самостійно перевозити грузи, є безпідставними.

Згідно з п. 11.1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 року № 363, в графі перевізник може зазначатися найменування (прізвище, ім?я, по батькові) перевізника та/або експедитора.

З огляду на викладене, зазначення в товарно-транспортній накладній № МС-П-0000001392 від 14.01.2022 в графі «Перевізник» - ТОВ «ПЕРША ЛЬВІВСЬКА ЕКСПЕДИЦІЯ», жодним чином не спростовує те, що ПП «ДНІПРО-ТРЕЙД», якому належить транспортний засіб, зазначений у ТТН, є перевізником, на який покладено відповідальність за порушення вимог ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт».

Стосовно порушення Постанови № 1567 в частині повідомлення позивача про розгляд справи та строку прийняття постанови, суд зазначає наступне.

Так, під час проведення перевірки водія був відсутній щоденний реєстраційний листок обліку праці та відпочинку водія за 18.01.2022 (тахокарта), що свідчить про порушення позивачем вимог ст. 48 Закону № 2344-III.

Відповідно до абз. 3 ст. 60 Закону № 2344-III за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Порядком № 1567 визначено процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту.

Приписами п. 25 Порядку № 1567 встановлено, що справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що порушення позивачем вимог ст. 48 Закону № 2344-III виявлено 18.01.2022 року, однак справу розглянуто лише 18.07.2022 року, тобто з порушенням двомісячного строку, встановленого Порядком № 1567.

Водночас, суд враховує, що Указом Президента України №64/2022 від 24 лютого 2022 року на території України із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року введено воєнний стан, який триває до теперішнього часу.

Таким чином, суд вважає обгрунтованими доводи відповідача стосовно того, що посадові особи Укртрансбезпеки не мали можливості через наявність загрози їх життю та здоров?ю, та, з огляду на відсутність можливості забезпечення належних організаційних та технічних умов, необхідних для виконання роботи Укртрансбезпеки, забезпечити розгляд справ про порушення у визначені п. 25 Порядку № 1567 строки.

Разом з тим, згідно з ч. 1 ст. 241 Господарського кодексу України адміністративно-господарський штраф - це грошова сума, що сплачується суб`єктом господарювання до відповідного бюджету у разі порушення ним встановлених правил здійснення господарської діяльності.

Відповідно до ч. 1-3 ст. 250 Господарського кодексу України адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані до суб`єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніш як через один рік з дня порушення цим суб`єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом.

Дія цієї статті не поширюється на штрафні санкції, розмір і порядок стягнення яких визначені Податковим кодексом України, законами України «Про валюту і валютні операції», «Про банки і банківську діяльність», «Про платіжні послуги» та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на податкові та митні органи.

Дія цієї статті не поширюється на адміністративно-господарські санкції, передбачені законами України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» та «Про загальну безпечність нехарчової продукції».

З аналізу вказаних статей можна дійти висновку, що ст. 250 Господарського кодексу України поширюється на адміністративно-господарські штрафи за порушення законодавства про автомобільний транспорт.

Таким чином, Господарським кодексом України, який також регулює строки застосування адміністративно-господарських санкцій, встановлено, що такі санкції можуть бути застосовані до суб`єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення.

При цьому, постанову № 317884 від 18.07.2022 року про застосування адміністративно-господарського штрафу до позивача, прийнято з дотриманням шестимісячного строку з дня виявлення порушення.

Отже, відповідач приймаючи постанову застосування адміністративно-господарського штрафу до позивача, діяв з дотриманням вимог чинного законодавства, а саме: Закону України «Про автомобільний транспорт», Господарського кодексу України, Порядку № 1567, що свідчить про її правомірність та відсутність підстав для її скасування.

Відповідно до ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Суд вважає за необхідне врахувати надані відповідачем 20.01.2023 року докази, з огляду на сукупність встановлених обставин, та помилковість у наданні направлення на перевірку за іншу дату.

При цьому, всупереч вимогам ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, позивачем не доведено обставини, на яких грунтуються його вимоги, та не надано належних доказів протиправності дій відповідача під час прийняття оскаржуваної постанови. Водночас відповідачем обгрунтовано правомірність дій Укртрансбезпеки під час проведення рейдової перевірки та прийняття постанови про застосування до ПП «Дніпро-Трейд» адміністративно-господарського штрафу.

Відповідно до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Враховуючи сукупність викладених обставин, системно проаналізувавши норми законодавства, оцінивши наявні докази у їх сукупності при безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, за результатами з`ясування обставини у справі та їх правової оцінки, суд дійшов висновку про відсутність законних підстав для задоволення позовних вимог.

Згідно із ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 2, 77, 139, 241-246, 250, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви Приватного підприємства «Дніпро-Трейд» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області про визнання протиправною та скасування постанови відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.С. Луніна

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.01.2023
Оприлюднено30.01.2023
Номер документу108587518
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —160/15588/22

Рішення від 23.01.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Луніна Олена Станіславівна

Ухвала від 21.11.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Луніна Олена Станіславівна

Ухвала від 13.10.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Луніна Олена Станіславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні