ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 січня 2023 року Справа № 280/11622/21 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Максименко Л.Я.
за участю секретаря судового засідання П`яниди Б.В.
представника позивача - Гришка І.І.
представника відповідача - Школової Ю.В
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу
за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Прайд - Оптіма (71700, Запорізька обл., м. Токмак, вул. Нагорна, буд. 91, код ЄДРПОУ 42892088)
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Прайд - Оптіма (далі позивач) звернулось із позовною заявою до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі відповідач), в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення форми С від 06.10.2021 № 00141700709 про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені в розмірі 260 686,48 грн., прийняте Головним управлінням ДПС у Запорізькій області на підставі акту фактичної перевірки № 8090/08/01/07/09/42892088 від 30.08.2021 з питань дотримання вимог Податкового кодексу України, Кодексу законів про працю України, Законів України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, Про ліцензування певних видів господарської діяльності, Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального, Положення про ведення касових операцій в національній валюті України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29.12.2017 № 148.
В обґрунтування позову посилається на те, що перевіряючими під час проведення фактичної перевірки нібито було « (...) Встановлено порушення ведення у встановленому законодавством порядку обліку товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, а саме: на момент перевірки 21.08.2021 о 8:43 на АЗС за адресою м. Молочанськ, вул. Шевченка, 133 Б не зберігається (відсутній) змінний звіт АЗС за формою 17-НП або за формою 14-ГС (для газових АГЗС), що свідчить про порушення встановленого порядку ведення іобліку товарних запасів за місцем їх реалізації. В ході перевірки були зняті фактичні залишки ППМ, складено відомість ТМЦ (додаток № 2 до акту), яку підписано оператором АГЗС. Згідно відомості ТМЦ на момент перевірки було неоприбутковано ППМ на загальну суму 130 088,24 грн. (...)». Водночас, зазначаючи про наявність за місцем зберігання та реалізації товарів необлікованих товарно - матеріальних цінностей на суму 130 088,24 грн., в Акті перевірки чітко не вказано, які саме товарно - матеріальні цінності (найменування, кількість тощо) були виявлені за адресою: Запорізька обл., Токмацький р-н, м. Молочанськ, вул. Шевченка 133Б, а також якими первинними документами підтверджується ця обставина. В той же час, Акт перевірки не містить доказів того, що посадовими особами контролюючого органу, з метою визначення необлікованих товарно - матеріальних цінностей, було ініційовано проведення інвентаризації, за результатами проведення якої було складено відповідний акт. За таких обставин, висновки Контролюючого органу, викладені в Акті перевірки, є необґрунтованими та такими, що не мають свого документального підтвердження. Також зазначає, що підставою для нарахування штрафних санкцій в розмірі 510,00 грн. є висновок контролюючого органу про неподання Товариством до органів ДПС звітності, пов`язаної з використанням РРО № 3000800857 та ненадання копії фіскального звітного чеку з РРО за 18.03.2021, чим порушено п. п. 7, 9 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг». Стверджує, що на виконання вимог статті 3 вказаного Закону, позивачем за 18.03.2021 було складено Т - звіт на загальну суму розрахункових операцій в розмірі 3 451,51 грн. Отже, з огляду на те, що у позивача наявний Т - звіт за відповідну дату, вважає, що висновок Акту перевірки у цій частині є необґрунтованим та безпідставним. На підставі викладеного, просить задовольнити позовні вимоги.
Відповідач позовну заяву не визнав. У письмовому відзиві від 24.01.2022 вх.№5057 посилається на те, що актом фактичної перевірки АЗС позивача, що зареєстрований в Головному управління ДПС у Запорізькій області 31.08.2021 за № 8090/08/01/07/09/42892088, встановлено наступні порушення: ненадання копій фіскальних звітних чеків з РРО за 18.03.2021, обов`язок надання яких визначено пунктами 7, 9 статті 3 Закону України «Про застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» №265/95-ВР від 06.07.1995 (в редакції, що діє з 01.01.2021) (далі Закон №265); відсутність на АЗС, тобто за місцем продажу пального, первинних документів (змінних звітів за формою №17-НП та/або №14-ГС), що підтверджують облік такого пального, та обов`язкова наявність яких за місцем продажу передбачена пунктом 12 статті 3 Закону №265 та Інструкцією про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затв. Наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України. Міністерства транспорту та зв`язку України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20 травня 2008 року № 281/171/578/155, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 2 вересня 2008 р. за N 805/15496. Перевіркою встановлено, що 18.03.2021 позивач на АЗС за адресою: Запорізька область, м. Молочанськ, вул. Шевченка. 133-Б, через реєстратор розрахункових операцій (фіскальний номер 3000800857) проводив розрахункові операції підтверджені фіскальними чеками №№4582, 4583, 4584, 4585, 4586, 4587, 4588, 4589 сформованими 18.03.2021. Але, відповідно до інформації про виторги з РРО (фіскальний номер 3000800857), позивачем не формувався та не передавався до ДПС фіскальний звітний чек (Z-звіт), що підтверджують звіти №944, 945, 946 за 17.03.2021 і за 19.03.2021. Звітні чеки за суміжні дати мають номери за порядком, чим підтверджують неможливість існування між ними (тобто 18.03.2021) інших Z -звітів. Перевіркою встановлено: станом на 08:44 год. 21.08.2021 на АЗС відбулась реалізація 26,23 л газу скрапленого, в резервуарах наявні залишки 7585,32 л газу скрапленого за ціною 17.15 грн. на загальну суму 130088,24 грн., що підтверджує Х-звіт з РРО фіскальний номер 3000800857. На запит про надання документів обліку наявного товару на АЗС, відповідно до Інструкції №281, оператором надані письмові пояснення про відсутність на АЗС змінних звітів за формою 17-НП. В підтвердження наявних залишків пального на АЗС, які не відображені в змінному звіті за формою 17-НП, складено відомість, підписану оператором. Так, за місцем реалізації та зберігання товару (АЗС, де здійснює діяльність позивач) встановлено відсутність документів на товар, обов`язковість ведення яких передбачена Інструкцією № 281. На підставі викладеного, просить відмовити у задоволенні позовної заяви.
Ухвалою судді від 01.12.2021 позовну заяву ТОВ Прайд - Оптіма залишено без руху.
Ухвалою суду від 28.12.2021 відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі №280/11622/21 та призначено підготовче судове засідання на 26.01.2022.
Протокольною ухвалою суду від 26.01.2022 відкладено підготовче засідання на 24.02.2022.
Протокольною ухвалою суду від 24.02.2022 продовжено строк підготовчого провадження терміном на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 17.03.2022.
Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» в Україні оголошено воєнний стан строком на 30 днів, починаючи з 24.02.2022.
28.02.2022 тимчасово виконуючим обов`язки голови Запорізького окружного адміністративного суду у зв`язку з загрозою життю, здоров`ю і безпеці відвідувачів суду, працівників суду та суддів був виданий наказ № 11 «Про встановлення особливого режиму роботи Запорізького окружного адміністративного суду в умовах воєнного стану», яким з розгляду були зняті всі адміністративні справи, призначені до розгляду в період з 01.03.2022 по 04.03.2022.
Наказами тимчасово виконуючого обов`язки голови Запорізького окружного адміністративного суду від 09.03.2022 № 12, від 11.03.2022 № 13, від 18.03.2022 № 14, від 25.03.2022 № 15, від 01.04.2022 № 16, від 08.04.2022 № 17, від 15.04.2022 № 18, від 22.04.2022 № 21, від 29.04.2022 № 22 строк дії наказу від 28.02.2022 № 11 «Про встановлення особливого режиму роботи Запорізького окружного адміністративного суду в умовах воєнного стану» продовжений до 06.05.2022 включно.
Ухвалою суду від 25.05.2022 відкладено підготовче засідання на 04.07.2022.
Ухвалою суду від 04.07.2022 відкладено підготовче засідання на 07.09.2022.
Ухвалою суду від 07.09.2022 зупинено провадження в адміністративній справі для надання сторонам часу необхідного їм для примирення.
Ухвалою суду від 20.12.2022 провадження у справі поновлено.
Протокольною ухвалою суду від 20.12.2022 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду на 16.01.2023.
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав викладених в позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував.
16.01.2023 у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.
Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши думку сторін, суд встановив наступне.
До Головного управління ДПС у Запорізькій області надійшов лист ДПС України від 26.05.2021 №11958/7/99-00-07-05-03-07 про відпрацювання суб`єктів господарювання, щодо яких виявлені можливі порушення законодавства у сфері здійснення роздрібної торгівлі пальним.
Керівник управлінням податкового аудиту Головного управління ДПС у Запорізькій області доповідною запискою від 17.08.2021 №12212/08-01-07-09-06 повідомив заступника начальника Головного управління ДПС у Запорізькій області А.Децик про наявність підстав, визначених пп.80.2.2 п.80.2 ст.80 ПК України, для проведення фактичної перевірки позивача за адресою: Запорізька область, Оріхівський район, смт.Комишуваха, вул. Богдана Хмельницького, буд.57-Б, за період діяльності з 01.01.2020 по день закінчення перевірки.
З метою здійснення функцій, передбачених статтею 19-1 ПК України, відповідно до ст.20, пп.75.1.3 п.75.1 ст.75 ПК України, на підставі пп.80.2.2 п.80.2 ст.80 ПК України, заступником начальника Головною управління ДПС у Запорізької області підписано наказ №1718-п від 15.06.2021 про проведення з 16.06.2021 фактичної перевірки автозаправної станції №4 за адресою: Запорізька область, м. Молочанськ. вул. Шевченка, буд.133-Б, де здійснює діяльність TOB «Прайд-Оптіма», з питань дотримання норм законодавства, які є обов`язковими до виконання при здійсненні оптової та роздрібної торгівлі підакцизними товарами; вимог законодавства, яке регулює виробництво, придбання, зберігання та реалізацію пального; порядку приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів; установлених правил торгівлі підакцизними товарами, а також інших питань, що регулюють обіг підакцизних товарів в Україні.
В період з 21.08.2021 по 30.08.2021 Головним управлінням ДПС у Запорізькій області було проведено фактичну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю Прайд - Оптіма з питань дотримання вимог Податкового кодексу України, Кодексу законів про працю України, Законів України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», Положення про ведення касових операцій в національній валюті України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29.12.2017 № 148.
За наслідками проведеної перевірки контролюючим органом складено акт фактичної перевірки № 8090/08/01/07/09/42892088 від 30.08.2021 з питань дотримання вимог Податкового кодексу України, Кодексу законів про працю України, Законів України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», Положення про ведення касових операцій в національній валюті України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29.12.2017 № 148 (надалі - Акт перевірки).
Згідно з висновками, викладеними в розділі 3 Акту перевірки, контролюючим органом встановлено порушення з боку Товариства вимог чинного законодавства, а саме - ненадання копій фіскальних звітних чеків з РРО за 18.03.2021, обов`язок надання яких визначено пунктами 7, 9 статті 3 Закону України «Про застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» №265/95-ВР від 06.07.1995 (в редакції, що діє з 01.01.2021);
-відсутність на АЗС, тобто за місцем продажу пального, первинних документів (змінних звітів за формою №17-НП та/або №14-ГС), що підтверджують облік такого пального, та обов`язкова наявність яких за місцем продажу передбачена пунктом 12 статті 3 Закону №265 та Інструкцією про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затв. Наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України. Міністерства транспорту та зв`язку України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20 травня 2008 року № 281/171/578/155, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 2 вересня 2008 р. за №805/15496.
Не погоджуючись із висновками, викладеними в Акті перевірки, позивачем до контролюючого органу були подані заперечення до акту перевірки від 17.09.2021 № 27.
За наслідками розгляду вказаних заперечень, відповідач листом від 04.10.2021 №61515/6/08-01-07-09 повідомив проте, що порушення Товариством п. 7, п. 9, п. 12 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», про які зазначено в Акті перевірки, вважає дійсними, а заперечення такими, що не підлягають задоволенню.
06.10.2021, на підставі Акту перевірки, контролюючим органом було прийнято, зокрема, податкове повідомлення - рішення форми «С» № 00141700709 про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені в розмірі 260 686,48 грн.
Не погоджуючись із податковим повідомленням-рішенням від 06.10.2021 №00141700709, позивач звернувся до суду із даним позовом.
Всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, дослідивши надані позивачем та відповідачем докази, суд приходить до наступних висновків.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, порядок проведення перевірок, права та обов`язки платників податків, адміністративний арешт майна, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України (далі ПК України).
Зокрема, як визначено підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
За змістом пункту 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
А відповідно до підпункту 75.1.3 пункту 75.1 цієї статті, фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Порядок проведення фактичної перевірки визначений статтею 80 ПК України, у силу підпункту 80.2.5 пункту 80.2 якої фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав: у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.
Позивачем не оскаржуються ані підстави фактичної перевірки, ані порядок її проведення.
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг. Дія його поширюється на усіх суб`єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі визначає Закон України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг №265/95-ВР від 07.07.1995 (в редакції, яка була чинною станом на дату проведення перевірки та прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення).
Суд зазначає, що контролюючим органом в акті перевірки встановлено порушення позивачем вимог п.п. 7, 9, 12 ст. 3 Закону №265/95-ВР.
За приписами п.п. 7, 9, 12 ст. 3 Закону №265/95-ВР суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язані:
7) подавати до контролюючих органів звітність, пов`язану із застосуванням реєстратора розрахункових операцій та розрахункових книжок, не пізніше 15 числа наступного за звітним місяця у разі, якщо цим пунктом не передбачено подання інформації по дротових або бездротових каналах зв`язку.
Суб`єкти господарювання, які використовують реєстратори розрахункових операцій (крім електронних таксометрів, автоматів з продажу товарів (послуг) та реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для обліку та реєстрації операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі), повинні подавати до контролюючих органів по дротових або бездротових каналах зв`язку електронні копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, які містяться на контрольній стрічці в пам`яті реєстраторів розрахункових операцій або в пам`яті модемів, які до них приєднані.
Суб`єкти господарювання, які використовують такі реєстратори розрахункових операцій, як електронні таксометри, автомати з продажу товарів (послуг) та реєстратори розрахункових операцій, що застосовуються для обліку та реєстрації операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, повинні подавати до контролюючих органів по дротових або бездротових каналах зв`язку інформацію про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або безготівковій формі, або про обсяг операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, яка міститься в фіскальній пам`яті зазначених реєстраторів розрахункових операцій.
Суб`єкти господарювання, які використовують програмні реєстратори розрахункових операцій, повинні передавати до контролюючих органів по дротових або бездротових каналах зв`язку інформацію у формі електронних копій розрахункових документів, електронних фіскальних звітів, електронних фіскальних звітних чеків та іншу інформацію, необхідну для обліку роботи програмних реєстраторів розрахункових операцій фіскальним сервером контролюючого органу, яка створюється засобами таких програмних реєстраторів розрахункових операцій.
Програмні реєстратори розрахункових операцій та фіскальний сервер контролюючого органу повинні забезпечувати можливість одержання в автоматичному режимі даних про електронні розрахункові документи від фіскального сервера контролюючого органу, необхідних для формування засобами програмного реєстратора розрахункових операцій та передачі до фіскального сервера контролюючого органу фіскальних звітів та електронних фіскальних звітних чеків за відповідний період.
Порядок передачі інформації від реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, по дротових або бездротових каналах зв`язку встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, на базі технології, розробленої Національним банком України, або з використанням кваліфікованого електронного підпису, кваліфікованої електронної позначки часу з дотриманням вимог Закону України "Про електронні довірчі послуги" та/або інших дозволених в Україні засобів захисту інформації, передбачених законодавством. При цьому застосування удосконаленого електронного підпису та/або удосконаленої електронної печатки є достатнім для застосування в програмних реєстраторах розрахункових операцій.
9) щоденно створювати у паперовій та/або електронній формі реєстраторами розрахункових операцій (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) або програмними реєстраторами розрахункових операцій фіскальні звітні чеки у разі здійснення розрахункових операцій.
12) вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку.
При цьому суб`єкт господарювання зобов`язаний надати контролюючим органам під час проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті).
Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб - підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість (крім тих, які провадять діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння).
Відповідальність за порушення вимог п.п. 7, 9 ст. 3 Закону №265/95-ВР передбачена п. 10 ст. 17 цього закону, відповідно до якого:
За порушення вимог цього Закону до суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних контролюючих органів застосовуються фінансові санкції у таких розмірах:
тридцять неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі неподання до контролюючих органів звітності, пов`язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій, розрахункових книжок та копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків з реєстраторів розрахункових операцій через дротові або бездротові канали зв`язку в разі обов`язковості її подання.
Відповідальність за порушення вимог п. 12 ст. 3 Закону №265/95-ВР передбачена ст. 20 цього закону, відповідно до якої:
До суб`єктів господарювання, що здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, та/або не надали під час проведення перевірки документи, які підтверджують облік товарів, що знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті), за рішенням контролюючих органів застосовується фінансова санкція у розмірі подвійної вартості таких товарів, які не обліковані у встановленому порядку, за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб - підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість (крім тих, які здійснюють діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння).
Однак, позивач не оскаржує податкове повідомлення-рішення від 06.10.2021 про застосування до ТОВ «Прайд-Оптіма» штрафних санкцій в розмірі 510 грн. за порушення вимог п.п. 7, 9 ст. 3 Закону №265/95-ВР.
Щодо порушення вимог п. 12 ст. 3 Закону №265/95-ВР суд зазначає наступне.
Згідно приписів зазначеної норми на позивача покладено обов`язок здійснювати реалізацію лише облікованих у встановленому законодавством порядку товарів.
Єдиний порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку газів вуглеводневих скраплених для комунально-побутового споживання та автомобільного транспорту і використовується на газонаповнювальних станціях (ГНС), газонаповнювальних пунктах (ГНП), автогазозаправних станціях (АГЗС) та автогазозаправних пунктах (АГЗП) незалежно від форм власності визначено Інструкцією про порядок приймання, зберігання, відпуску та обліку газів вуглеводних скраплених для комунально-побутового споживання та автомобільного транспорту, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 3 червня 2002 р. №332, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24 квітня 2003 р. за № 331/7652 (далі - Інструкція №332).
Згідно із підпунктом 5.2.2 Інструкції №332, приймання СВГ (скраплений вуглеводневий газ), що надійшов автомобільним транспортом від постачальників, проводиться вантажоодержувачем на підставі видаткових та товаротранспортних накладних (типова форма №1-ТН, затверджена наказом Міністерства транспорту та Міністерства статистики України від 29.12.1995 №488/346 Про затвердження типових форм первинного обліку роботи вантажного автомобіля). Видаткова та товаротранспортна накладні є підставою для оприбуткування СВГ за складським та бухгалтерським обліком підприємства.
Пунктом 9 вказаної Інструкції №332 визначено порядок приймання-здавання зміни та складання змінного звіту на АГЗС (АГЗП).
Згідно із п.9.1-9.3 Інструкції №332, на порушення позивачем якого покликається відповідач, на АГЗС (АГЗП) проводиться оперативний контроль за кількістю скрапленого вуглеводного газу (СВГ) , результати якого використовуються для ведення обліку, звіряння кількості отриманого і відпущеного СВГ. Кількісний облік руху СВГ на АГЗС (АГЗП) ведеться за змінним звітом за формою №14-ГС. Пунктом 9.2 передбачено, що під час приймання-здавання зміни касири і оператори АГЗС (АГЗП) спільно:
- визначають залишки СВГ на кінець зміни з урахуванням залишків на початок зміни, надходження СВГ за зміну, які підтверджені відповідними документами, та кількості відпущеного газу за зміну за сумарними показниками лічильників усіх газозаправних колонок;
- вимірюють рівні наповнення скрапленим газом резервуарів АГЗС (АГЗП) і за результатами проведених вимірювань визначають об`єм СВГ;
- роздруковують на РРО фіскальний звітний чек і визначають обсяг виторгу за зміну;
- передають по зміні залишок грошових коштів.
Після закінчення кожної зміни касиром і оператором складається змінний звіт за формою № 14-ГС в двох примірниках, з яких один - з додатком до нього первинних документів на приймання і відпуск СВГ передається в бухгалтерію підприємства, а другий - залишається на АГЗС (АГЗП) (п.9.3 Інструкції №332).
Пунктом 11 Інструкції визначено, що бухгалтерський облік руху СВГ здійснюється на підставі Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні та відповідно до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 9 Запаси, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20 жовтня 1999 р. №246 та зареєстрованого Міністерством юстиції 2 листопада 1999 р. за № 751/4044.
Відповідно до пункту 44.1 статті 44 ПКУкраїни для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" визначає правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні. Цей Закон поширюється на всіх юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, а також на представництва іноземних суб`єктів господарської діяльності, які зобов`язані вести бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність згідно з законодавством.
Частинами першою та другою статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні"передбачено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Верховний Суд у постанові від 04.09.2020 у справі №2а-12445/11/2670 сформував такий висновок: фінансова санкція, встановлена статтею 20 Закону №265/95-ВР, може бути застосована до юридичної особи лише у тому випадку, коли ця особа реалізує товари, які не обліковані у встановленому порядку, тобто не веде обліку товарів або веде його з порушенням порядку, визначеного Положенням (стандартом) 9.
Методологічні засади формування у бухгалтерському обліку інформації про запаси і розкриття її у фінансовій звітності визначені Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 9 Запаси, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 20.10.1999 №246 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку Запаси, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 02.11.1999 за №751/4044.
Відтак, до документів, що є підставою для оприбуткування (обліку) товару, в тому числі за місцем їх реалізації, належать первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій.
Отже, нормою п.12 ст.3 Закону №265/95-ВР зобов`язано суб`єктів господарювання вести облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, в порядку, встановленому законодавством, а Інструкцією № 332, в свою чергу, встановлено спосіб та порядок здійснення обліку скрапленого газу, який залишається після його реалізації, шляхом позмінного складання касиром (оператором) змінних звітів за формою № 14-ГС зокрема.
При цьому, звіт АЗС за формою №14-ГС не є первинним документом у розумінні Закону №265/95-ВР та в силу положень Інструкції №332 не може бути самостійно використаний для визначення об`єму СВГ та бути підставою для облікування товарних запасів підприємств, або підтверджувати наявність не облікованого товару за місцем реалізації, оскільки вказаний документ відображає виключно здійснений оперативний контроль за кількісним рухом СВГ, результати якого, поряд з первинними бухгалтерськими документами, сумарними показниками лічильників усіх газозаправних колонок, фіскальними звітними чеками використовуються для ведення обліку товарних запасів (бухгалтерського та складського).
За змістом норми пункту 12 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг"облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації в порядку, встановленому законодавством, відповідає бухгалтерському обліку. Відтак, для встановлення факту не облікування товарів в установленому порядку слід перевірити відповідні бухгалтерські регістри та первинні документи, на підставі яких вони ведуться.
Аналогічні висновки щодо застосування норм права викладені Верховним Судому постанові від 14.07.2022у справі №520/18801/2020, які підлягаютьобов`язковому врахуванню судом першої інстанції в силу частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України.
Також, Верховним Судому постанові від 25.05.2022 у справі №1.380.2019.004011 (номер в ЄДРСР 104467030) викладено висновок про те, що сама по собі відсутність на момент перевірки контролюючим органом первинних документів за місцем реалізації чи зберігання товарів, за умови, що ці товари належним чином обліковані відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", не є підставою для застосування до юридичної особи фінансової санкції, передбаченої статтею 20 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг".
Аналогічні висновки наведені у постановах Верховного Суду від 07.08.2018 у справі №825/10/17, від 30.01.2018 у справі № 810/1148/17, від 07.08.2018 у справі №825/10/17.
Суд враховує, що в акті фактичної перевірки від 31.08.2021 не встановлено жодних порушень позивачем вимог Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в України та/або Стандартів бухгалтерського обліку товарів.
Так, перевіркою встановлено, що станом на 08:44 год. 21.08.2021 на АЗС відбулась реалізація 26,23 л газу скрапленого, в резервуарах наявні залишки 7585,32 л газу скрапленого за ціною 17.15 грн. на загальну суму 130 088,24 грн., що підтверджує Х-звіт з РРО фіскальний номер 3000800857.
З наведеного вбачається, що позивачем станом на 21.08.2021 належним чином вівся облік товарних запасів, що зафіксовано у реєстраторі розрахункових операцій позивача. Отже, відповідачем не доведений факт реалізації позивачем не облікованих у встановленому законодавством порідку товару.
Таким чином, занесення даних щодо фінансово-господарських операцій, що відповідає змісту (формі) змінного звіту за формою №14-ГС, не спростовує факту ведення обліку товару в порядку передбаченому Законом України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні та не може розцінюватися як реалізація товарів, які не обліковані у встановленому порядку.
В той же час, єдиним можливим способом перевірки наявності фінансово-господарських операцій є співставлення даних обліку звітів АГЗС та даних РРО із фактичними вимірюваннями залишків пального в резервуарах, тобто визначення різниці між кількістю газу скрапленого, які надійшли на АГЗС, та кількістю реалізованого газу скрапленого. Такий висновок викладений в постановах Верховного Суду від 12.03.2020 у справі №823/1917/16, від 08.09.2020 у справі №823/990/16, від 14.05.2020 у справі №823/1918/16, від 21.05.2020 у справі №809/597/16.
Також, Верховний Суд у пунктах 38, 39 постанови від 25.05.2022 у справі №1.380.2019.004011 зазначив, що при проведенні обрахунку штрафної санкції слід відштовхуватися від фактичного обсягу необлікованого товару.
Це дає підстави вважати, що висновок відповідача про порушення позивачем п.12 ст.3 Закону №265/95-ВР не підтверджений належними доказами, відтак є необґрунтованим.
Через викладене суд висновує, про протиправність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення в частині застосування до позивача штрафних санкцій за порушення п. 12 ст. 3 Закону №265/95-ВР в сумі 260686,48 грн.
Що стосується висновків податкового органу про відсутність у позивача другого примірника змінного звіту за формою № 17-НП, слід зазначити наступне.
Питання стосовно складання змінних звітів за формою 17-НП врегульовано Інструкцією про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженою спільним наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту та зв`язку України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20 травня 2008 року № 281/171/578/155 (надалі - Інструкція № 281/171/578/155).
Як зазначено у преамбулі інструкції № 281/171/578/155, вказана інструкція встановлює єдиний порядок організації та виконання робіт, пов`язаних з прийманням, транспортуванням, зберіганням, відпуском та обліком товарної нафти і нафтопродуктів та поширюється на всі класи, типи, групи і види нафти та тили, марки і види (залежно від масової частки сірки) нафтопродуктів.
З акту перевірки вбачається, що фактична перевірка позивача здійснювалась на автогазозаправній станції, яка знаходиться за адресою: Запорізька обл., м. Молочанськ, вул. Шевченка, 133Б.
Згідно даних оборотно - сальдової відомості TOB «Прайд - Оптіма» по субрахунку 2821, у позивача станом на 21.08.2021 на АГЗС за адресою: Запорізька обл., м. Молочанськ, вул. Шевченка, 133Б знаходився на реалізації газ скраплений.
Відповідно до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затвердженої Законом України «Про Митний тариф України», газ скраплений віднесено до товарної позиції 2711 «Гази нафтові га інші вуглеводні в газоподібному стані» групи 27 «Палива мінеральні; нафта і продукти ії перегонки; бітумінозні речовини; воски мінеральні» Митного тарифу України.
В свою чергу, нафтопродукти, згідно наведеної класифікації, відносяться до товарних позицій 2709 «Нафта або нафтопродукти сирі, одержані з бітумінозних порід (мінералів)» та 2710 «Нафта або нафтопродукти, одержані з бітумінозних порід (мінералів), крім сирих; продукти, в іншому місці не зазначені, з вмістом 70 мас. % або більше нафти чи нафтопродуктів, одержаних з бітумінозних порід (мінералів), причому ці нафтопродукти є основними складовими частинами продуктів; відпрацьовані нафтопродукти».
Виходячи з цього, газ скраплений та нафтопродукти, у відповідності до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, є окремими категоріями товарів, порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку яких врегульовано різними законодавчими актами.
З огляду на те, що позивач на АГЗС за адресою: Запорізька обл., м. Молочанськ, вул. Шевченка, 133 Б не здійснює реалізацію нафтопродуктів, дана обставина свідчить про відсутність у TOB «Прайд-Оптіма» обов`язку щодо складення на цьому об`єкті змінних звітів за формою №17-НП, а тому приписи Інструкції № 281/171/578/155 не можуть бути застосовані до спірних правовідносин.
Частиною першою статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно достатті 72 КАС Українидоказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Згідно з частинами 1 та 4статті 73 КАС Україниналежними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Суд, відповідно достатті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню повністю.
Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч. 1ст. 143 КАС України).
Відповідно до приписів частини першоїстатті 139 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відтак, на користь позивача слід стягнути 3910,30 грн. судового збору за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС в Запорізькій області.
Керуючись статтями 2, 77, 139, 241, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Прайд - Оптіма (71700, Запорізька обл., м. Токмак, вул. Нагорна, буд. 91, код ЄДРПОУ 42892088) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, просп. Соборний, 166, код ЄДРПОУ 44118663) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення, - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення форми С від 06.10.2021 № 00141700709 про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені в розмірі 260 686,48 грн.
Стягнути з Головного управління ДПС у Запорізькій області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Прайд - Оптіма судовий збір у розмірі 3910 (три тисячі дев`ятсот десять) грн. 30 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення в повному обсязі виготовлено та підписано 24.01.2023.
Суддя Л.Я. Максименко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2023 |
Оприлюднено | 30.01.2023 |
Номер документу | 108588197 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні