Рішення
від 25.01.2023 по справі 300/2436/22
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"25" січня 2023 р. справа № 300/2436/22

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Боршовського Т.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені в сумі 96472,96 грн., -

ВСТАНОВИВ:

Івано-Франківське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА (далі відповідач) про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені в сумі 96472,96 грн.

Позовні вимоги мотивовано тим, що відповідач, в порушення статей 19, 20 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні, не виконав нормативу по працевлаштуванню однієї особи з інвалідністю та в строк до 16.04.2022 самостійно не сплатив адміністративно-господарські санкції за одне робоче місце, призначене для працевлаштування осіб з інвалідністю, в розмірі середньої річної заробітної плати на підприємстві на загальну суму 92833,73 грн. Вказані обставини підтверджуються звітом за формою 10-ПІ № 3-015 від 03.02.2022 за 2021 рік та розрахунком заборгованості по сплаті адміністративно-господарських санкцій. Крім того, позивачем за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій, відповідно до частини другої статті 20 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні, нарахована відповідачу пеня в розмірі 3639,23 грн. Загальна сума адміністративно-господарських санкцій та пені складає 96472,96 грн.

Ухвалою суду від 22.06.2022 позовну заяву залишено без руху та надано строк для усунення недоліків. Позивач у вказаний в ухвалі строк усунув недоліки позовної заяви.

Ухвалою суду від 05.07.2022 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

20.07.2022 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов відзив Товариства з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА від 18.07.2022 на позовну заяву. Відповідач зазначив, що Законом України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні не покладено на підприємство обов`язку здійснювати самостійний пошук працівників осіб з інвалідністю. Такий обов`язок з працевлаштування осіб з інвалідністю, відповідно до встановленого Законом України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні нормативу, субсидіарно покладається як на роботодавців, так і на державну службу зайнятості. При цьому, роботодавець звільняється від відповідальності за порушення правил здійснення господарської діяльності (адміністративно-господарських санкцій), якщо доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів недопущення правопорушення. Так, Товариство з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА створило робочі місця для осіб з інвалідністю, інформувало органи зайнятості про наявність вільних робочих місць у формі звітів № 3-ПН. Відповідач 27.01.2022 подав до Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю «Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю» за 2021 рік по формі 10-ПОІ № 3-015, який отриманий позивачем 03.02.2022. Відповідно до звіту середньооблікова кількість працівників облікового складу товариства у 2021 році становила 59 осіб, а тому мало бути працевлаштовано 2 особи з інвалідністю. Так, до 15.01.2021 в Товаристві з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА були працевлаштовані 3 особи з інвалідністю, до 12.04.2021 2 особи з інвалідністю, а після 12.04.2021 і до кінця 2021 року 1 особа з інвалідністю. Таким чином, з метою заповнення усіх трьох вакансій відповідачем подано до центру зайнятості Форми звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)». До відзиву долучено копії Форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 25.05.2021 та від 24.11.2021, в яких проставлено відмітки про можливе працевлаштування осіб з інвалідністю. Вказані обставини свідчать про те, що відповідач вчинював заходи, передбачені чинним законодавством, по забезпеченню працевлаштування осіб з інвалідністю, тому на Товариство з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА не може бути покладена відповідальність за не направлення уповноваженими органами необхідної кількості осіб з інвалдінстю для працевлаштування через відсутність осіб з інвалідністю, які бажають працевлаштуватися. Відповідач просив суд відмовити в задоволенні позову (а.с. 19-48).

17.10.2022 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов лист Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю від 11.10.2022 № 05.1-68/828, до якого долучено лист Галицької районної філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості від 30.09.2022 № 508-20.2/27-22, згідно якого повідомлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА у 2021 році звіти за формою 3-ПН для працевлаштування осіб з інвалідністю не подавало (а.с. 50-51).

Ухвалою від 07.12.2022 суд витребував в Галицької районної філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості належним чином засвідчені копії всіх звітів Форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії), поданих Товариством з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА у 2021 році.

06.01.2023 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов лист Галицького управління Івано-Франківської філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості від 30.12.2022 № 652-20.2/27-22, до якого долучено копії звітів Форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії), поданих Товариством з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА у 2021 році (а.с. 59-74).

Обставини справи, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин:

Товариства з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА є юридичною особою, яка здійснює господарську діяльність та використовує найману працю.

Згідно наказу Товариства з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА № 19-0000000057 від 29.08.2018 Про прийняття на роботу ОСОБА_1 прийнято на посаду комірника з 03.09.2018, на якій він продовжує працювати (а.с. 31). ОСОБА_1 є особою з інвалідністю третьої групи, що підтверджується копією довідки до акта огляду МСЕК серії АВ № 0782946 від 24.01.2017 (а.с. 37).

Відповідно до наказу Товариства з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА № 26 від 26.11.2019 Про прийняття на роботу ОСОБА_2 прийнято на посаду сторожа з 27.11.2019 (а.с. 31), а на підставі наказу № 7 від 12.04.2021 звільнено з роботи за угодою сторін (а.с. 32). ОСОБА_2 є особою з інвалідністю третьої групи, що підтверджується копією довідки до акта огляду МСЕК серії 10 ААБ № 579752 від 12.03.2013 (а.с. 33).

Згідно наказу Товариства з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА № 33 від 10.12.2020 Про прийняття на роботу ОСОБА_3 прийнято на посаду підсобного робітника з 14.12.2020 (а.с. 40), а на підставі наказу № 1 від 15.01.2021 звільнено з роботи за угодою сторін (а.с. 41). ОСОБА_3 є особою з інвалідністю третьої групи, що підтверджується копією довідки до акта огляду МСЕК серії 12 ААБ № 838198 від 31.03.2020 (а.с. 42).

23.02.2021 відповідач подав до Галицької районної філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості Звітність № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 23.02.2021, в якій вказано одну вакансію з посади інспектора з кадрів, в якому відсутні відмітки про можливе працевлаштування осіб з інвалідністю (а.с. 60).

25.02.2021 відповідач подав до Галицької районної філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості Звітність № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 25.02.2021, в якій вказано одну вакансію з посади водій автотранспортних засобів, в якому відсутні відмітки про можливе працевлаштування осіб з інвалідністю (а.с. 61).

06.04.2021 відповідач подав до Галицької районної філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості Звітність № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 06.04.2021, в якій вказано одну вакансію з посади вантажник, в якому відсутні відмітки про можливе працевлаштування осіб з інвалідністю (а.с. 62).

27.04.2021 відповідач подав до Галицької районної філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості Звітність № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 27.04.2021, в якій вказано одну вакансію з посади оператор котельні, в якому відсутні відмітки про можливе працевлаштування осіб з інвалідністю (а.с. 63).

25.05.2021 відповідач подав до Галицької районної філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості Звітність № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 25.05.2021, в якій вказано одну вакансію з посади сторож, в якому відсутні відмітки про можливе працевлаштування осіб з інвалідністю (а.с. 64).

25.05.2021 відповідач подав до Галицької районної філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості Звітність № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 25.05.2021, в якій вказано вакансію з посади підсобник-робітник та з посади укладальник-пакувальник, в якому відсутні відмітки про можливе працевлаштування осіб з інвалідністю (а.с. 65).

01.06.2021 відповідач подав до Галицької районної філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості Звітність № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 01.06.2021, в якій вказано одну вакансію з посади вантажник, в якому відсутні відмітки про можливе працевлаштування осіб з інвалідністю (а.с. 67).

10.06.2021 відповідач подав до Галицької районної філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості Звітність № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 10.06.2021, в якій вказано одну вакансію з посади водій автотранспортних засобів, в якому відсутні відмітки про можливе працевлаштування осіб з інвалідністю (а.с. 68).

14.06.2021 відповідач подав до Галицької районної філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості Звітність № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 14.06.2021, в якій вказано одну вакансію з посади укладальник-пакувальник, в якому відсутні відмітки про можливе працевлаштування осіб з інвалідністю (а.с. 69).

16.06.2021 відповідач подав до Галицької районної філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості Звітність № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 16.06.2021, в якій вказано одну вакансію, в якому відсутні відмітки про можливе працевлаштування осіб з інвалідністю (а.с. 70).

26.06.2021 відповідач подав до Галицької районної філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості Звітність № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 26.06.2021, в якій вказано одну вакансію з посади верстатник деревообробних верстатів, в якому відсутні відмітки про можливе працевлаштування осіб з інвалідністю (а.с. 71).

27.08.2021 відповідач подав до Галицької районної філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості Звітність № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 27.08.2021, в якій вказано одну вакансію з посади укладальник-пакувальник, в якому відсутні відмітки про можливе працевлаштування осіб з інвалідністю (а.с. 72).

24.11.2021 відповідач подав до Галицької районної філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості Звітність № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 24.11.2021, в якій вказано вакансії з посад: охоронник та водій навантажувача, в якому відсутні відмітки про можливе працевлаштування осіб з інвалідністю (а.с. 73).

03.02.2022 Товариство з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА подало позивачу Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю за 2021 рік форми № 10-ПОІ, в якому було зазначено, що в 2021 році середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу відповідача складала 59 осіб, з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність 1, кількість осіб з інвалідністю штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні 2 (а.с. 4).

Відповідно до статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні чотирьох відсоткового розміру нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю від середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, позивач на основі даних Звіту про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю та при наявності 59 працівників у 2021 році, визначив, що зайняттю і працевлаштуванню у відповідача підлягала дві особи з інвалідністю, з яких було працевлаштовано лише одну особу. На підставі частини першої статті 20 згаданого Закону, враховуючи те, що у Звіті відповідач вказав про непрацевлаштування однієї особи з інвалідністю, позивач розрахував адміністративно-господарські санкції в сумі 92833,73 грн., - у розмірі середньої річної заробітної плати на підприємстві відповідача за одне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте такою особою (5477190,00 грн. : 59 * 1 = 92833,73 грн.) (а.с. 5).

Також позивач нарахував Товариству з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА пеню в розмірі 3639,23 грн. (92833,73 грн.*0,08)*49 днів=3639,23 грн.).

При прийнятті рішення суд керується такими нормами права та мотивами щодо їх застосування до спірних правовідносин:

Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантування їм рівних з усіма іншими громадянами можливостей для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами, визначені в Законі України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні".

Відповідно до частини другої статті 17 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) підприємства, установи і організації за рахунок коштів Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю або за рішенням місцевої ради за рахунок власних коштів у разі потреби створюють спеціальні робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснюючи для цього адаптацію основного і додаткового обладнання, технічного оснащення і пристосування тощо з урахуванням обмежених можливостей осіб з інвалідністю.

Частиною третьою статті 18 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" встановлено обов`язок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації та забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством; надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з частиною першою статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення (частина друга статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні").

Відповідно до частини третьої статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.

Частиною п`ятою статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" визначено, що виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Згідно з частиною шостою 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" до виконання підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, може бути зараховано забезпечення роботою осіб з інвалідністю на підприємствах, в організаціях громадських організацій осіб з інвалідністю шляхом створення господарських об`єднань підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, та підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю з метою координації виробничої, наукової та іншої діяльності для вирішення спільних економічних та соціальних завдань.

Порядок реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів, його відділеннях, строки подання йому звітів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, зарахування кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, контролю за виконанням нормативу робочих місць та перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо їх реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів, його відділеннях, подачі щорічного звіту, а також надання державній службі зайнятості інформації, необхідної для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, визначаються Кабінетом Міністрів України (частина сьома статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні").

Відповідно до частини восьмої статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, з метою контролю за виконанням нормативу робочих місць, передбаченого частиною першою цієї статті, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, здійснює перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів, подання ними звітів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі шляхом його зарахування.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у відповідних відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділенням звіт про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю (частина дев`ята статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні").

Згідно з частиною десятою статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативів робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, неподання Фонду соціального захисту інвалідів звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю несуть відповідальність у встановленому законом порядку.

Норматив робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, порядок його встановлення визначаються виключно цим Законом. Якщо іншими законами встановлюються нормативи робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, або порядок їх встановлення, відмінні від зазначених у цьому Законі, застосовуються положення цього Закону (частина одинадцята статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні").

Постановою Кабінету Міністрів України за № 70 від 31.01.2007 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 № 466) затверджено Порядок зарахування кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю до виконання нормативу таких робочих місць, визначеного статтею 19 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні

Відповідно до пунктів 4 та 5 вищевказаного Порядку розгляд питання щодо зарахування кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю до виконання нормативу таких робочих місць за звітний період підприємствам, установам, організаціям, фізичним особам, які використовують найману працю, та господарським об`єднанням, до складу яких входять підприємства громадських організацій осіб з інвалідністю, здійснюється територіальним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі - відділення Фонду) протягом 30 календарних днів після подання звітів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю. У разі наявності розбіжностей показників у звітах про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю відділення Фонду протягом десяти календарних днів після виявлення розбіжностей повідомляє письмово підприємство, установу, організацію, фізичну особу, яка використовує найману працю, та господарське об`єднання, до складу якого входять підприємства громадських організацій осіб з інвалідністю, територіальний орган Держпраці, про незарахування кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю до виконання нормативу таких робочих місць за звітний період.

Подання звітів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю здійснюється відповідно до інструкції, затвердженої Мінсоцполітики.

Постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 № 70 також затверджено Порядок подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування

Так, пунктом 2 зазначеного Порядку визначено, що звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінсоцполітики за погодженням з Держстатом. Датою надходження звіту про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю вважається дата подання роботодавцем звіту до відділення Фонду, а у разі надсилання його поштою - дата на поштовому штемпелі. Інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці подають до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця за формою, затвердженою Мінсоцполітики за погодженням із Держстатом.

Наказом Міністерства соціальної політики України від 27.08.2020 № 591, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.10.2020 за № 1007/35290, затверджено форми звітності № 10-ПОІ (річна) Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю та Інструкції щодо її заповнення.

Відповідно до пунктів 6-9 Інструкції щодо заповнення форми звітності № 10-ПОІ (річна) Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю у рядку 01 відображається середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу за звітний рік, яка визначається відповідно до пункту 3.2 глави 3 Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 28.09.2005 № 286, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 30.11.2005 за № 1442/11722.

У рядку 02 відображається середньооблікова кількість штатних працівників за звітний рік, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, з розподілом за статтю, місцем фактичного проживання та віком.

Якщо фізичній особі, яка використовує працю найманих працівників, відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, вона збільшує показник рядка 02 на одиницю.

У рядку 03 відображається кількість осіб з інвалідністю - штатних працівників, які відповідно до нормативу робочих місць для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю, установленого статтею 19 Закону, повинні працювати на робочих місцях, створених роботодавцем.

Показник рядка 03 для роботодавців, у яких працює від 25 осіб, визначається шляхом множення показника рядка 01 на 4 %; для роботодавців, у яких працює від 8 до 25 осіб, дорівнює 1.

Дані щодо середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу (рядок 01), середньооблікової кількості штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність (рядок 02), та кількості осіб з інвалідністю, які повинні працювати на робочих місцях (рядок 03), відображаються в цілих одиницях. Якщо при обчисленні виникає дробове число, застосовується правило заокруглення до цілого: якщо після коми число від 1 до 4, заокруглення відбувається в бік зменшення, від 5 до 9 - в бік збільшення.

Таким чином, кількість штатних працівників за звітний рік, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, зазначається у рядку 02 форми звітності № 10-ПОІ (річна) Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю як середньооблікова.

Як встановлено судом вище, згідно наказу Товариства з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА № 19-0000000057 від 29.08.2018 Про прийняття на роботу ОСОБА_1 прийнято на посаду комірника з 03.09.2018, на якій він продовжує працювати, в тому числі , протягом 2021 року (а.с. 31). ОСОБА_1 є особою з інвалідністю третьої групи, що підтверджується копією довідки до акта огляду МСЕК серії АВ № 0782946 від 24.01.2017 (а.с. 37).

Щодо інших осіб з інвалідністю, які були працевлаштовані в Товаристві з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА протягом звітного 2021 року, то відповідач повідомив суд, що: ОСОБА_2 прийнятий на посаду сторожа з 27.11.2019 та на підставі наказу № 7 від 12.04.2021 звільнений з роботи (а.с. 32); ОСОБА_3 прийнятий на посаду підсобного робітника з 14.12.2020 та на підставі наказу № 1 від 15.01.2021 звільнений з роботи (а.с. 41).

З огляду на те, що ОСОБА_2 та ОСОБА_3 працювали в Товаристві з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА не весь 2021 рік, то в рядку 02 форми звітності № 10-ПОІ (річна) Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю відповідачем зазначено середньооблікову кількість штатних працівників за звітний рік, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність - 1 особу, а кількість осіб з інвалідністю штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні 2 особи (рядок 03 форми звітності № 10-ПОІ (річна).

Згідно з статтею 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів).

Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

Як встановлено судом, відповідно до Звіту про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю за 2021 рік форми 10-ПОІ, в 2021 році середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу відповідача складала 59 осіб, з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність 1, кількість осіб з інвалідністю штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні 2.

Таким чином, Товариство з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА в 2021 році не виконало передбачений статтею 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" обов`язок щодо створення одного робочого місця та працевлаштування однієї особи з інвалідністю.

Згідно з частиною третьою статті 18-1 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" передбачено, що державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у особи з інвалідністю кваліфікації та знань, з урахуванням її побажань.

Відповідно до частини першої статті 238 Господарського кодексу України за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.

Стаття 218 Господарського кодексу України передбачає, що підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності.

Таким чином, адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані до учасника господарських відносин за порушення ним правил, встановлених законодавчими актами, при наявності в діях суб`єкту господарювання вини у вчиненні такого порушення та якщо ним не приймались заходи, спрямовані на недопущення господарського правопорушення.

При цьому, елементами правопорушення є вина та наявність причинного зв`язку між самим порушенням та його наслідками.

Суд звертає увагу на те, що передбачена частиною першою статті 20 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні міра юридичної відповідальності у вигляді виникнення обов`язку здійснити грошовий платіж на користь Фонду соціального захисту інвалідів має наставати або 1) в разі порушення роботодавцем вимог частини третьої статті 18 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні, а саме: невиділення та нестворення робочих місць, ненадання державній службі зайнятості інформації, незвітування перед Фондом соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, так як саме ця бездіяльність має своїм фактичним наслідком позбавлення державної служби зайнятості можливості організувати працевлаштування інвалідів; 2) в разі порушення роботодавцем вимог частини третьої статті 17, частини першої статті 18, частин другої, третьої і п`ятої статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні, що полягає у безпідставній відмові у працевлаштуванні особи з інвалідністю, яка звернулася до роботодавця самостійно чи була направлена до нього державною службою зайнятості.

В спірному випадку у відзиві на позовну заяву представник Товариства з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА зазначив, що з метою заповнення усіх вакансій, на яких могли працювати особи з інвалідністю, відповідачем подано до центру зайнятості Форми звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)». Так, до відзиву долучено копії Форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 25.05.2021 та від 24.11.2021, в яких проставлено відмітки про можливе працевлаштування осіб з інвалідністю. Копії таких форм звітності № 3-ПН за 2021 долучено до відзиву (а.с. 22-29).

Проте у листі від 30.09.2022 № 508-20.2/27-22 Галицька районна філія Івано-Франківського обласного центру зайнятості повідомила, що Товариство з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА у 2021 році звіти за формою 3-ПН для працевлаштування осіб з інвалідністю не подавало (а.с. 50-51).

На виконання вимог ухвали суду від 07.12.2022 про витребування доказів Галицьке управління Івано-Франківської філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості направило до суду листа від 30.12.2022 № 652-20.2/27-22, до якого долучено копії звітів Форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії), поданих Товариством з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА у 2021 році (а.с. 59-74).

Суд встановив, що в звітах Форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії), поданих Товариством з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА у 2021 році до вказаного територіального підрозділу Центру зайнятості: а саме: від 23.02.2021 (а.с. 60); від 25.02.2021 (а.с. 61); від 06.04.2021 (а.с. 62); від 27.04.2021 (а.с. 63); від 25.05.2021 (а.с. 64); від 25.05.2021 (а.с. 65); 01.06.2021 (а.с. 67); від 10.06.2021 (а.с. 68); від 14.06.2021 (а.с. 69); від 16.06.2021 (а.с. 70); від 26.06.2021 (а.с. 71); від 27.08.2021 (а.с. 72); від 24.11.2021 (а.с. 73), - відсутні відмітки про можливе працевлаштування на такі посади осіб з інвалідністю.

Форма звітності № 3-ПН „Інформація про попит на робочу силу (вакансії) та Порядок її подання затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 № 316 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.06.2013 за № 988/23520.

Пунктом 3 розділу І вищевказаного Порядку встановлено, що форма № 3-ПН заповнюється роботодавцями та подається до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця.

Відповідно до пункту 5 розділу І Порядку форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

Згідно з абзацом другим пункту 6 розділу І Порядку первинна звітність подається з метою інформування про наявність попиту на робочу силу (вакансії).

Абзацом третім пункту 1 розділу ІІІ Порядку визначено, що у пункті 2 наводиться загальна кількість осіб із числа громадян, що мають додаткові гарантії щодо сприяння працевлаштуванню (відповідно до статті 14 Закону України „Про зайнятість населення), яких роботодавець може працевлаштувати. За бажанням роботодавця може проводитись деталізація категорій претендентів на вакансію з урахуванням категорій громадян, перелік яких наведений у статті 14 Закону України „Про зайнятість населення, а також внутрішньо переміщених осіб.

Водночас, статтею 14 Закону України „Про зайнятість населення встановлено категорії громадян, що мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню. Так, пунктом 6 частини першої статті 14 визначено, що до категорій громадян, що мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню, належать особи з інвалідністю, які не досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Таким чином, Форма звітності № 3-ПН „Інформація про попит на робочу силу (вакансії) у пункті 2 розділу ІІ у разі можливого працевлаштування осіб з інвалідністю має містити відповідну відмітку в графі інваліди, які не досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Як встановлено судом вище, в звітах відповідача Форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії), поданих Товариством з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА у 2021 році, відсутні відмітки про можливе працевлаштування на такі посади осіб з інвалідністю.

Вищевказані обставини спростовують доводи відповідача про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА вжило всіх можливих заходів для працевлаштування однієї особи з інвалідністю, оскільки впродовж 2021 року не повідомило державну службу зайнятості про наявність вакансії для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Отже, підсумовуючи, суд вважає, що наявні підстави для застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій, передбачених статтею 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", на суму 92833,73 грн. з розрахунку: 5477190,00 грн./59 чол.

Як наслідок, позивач правомірно, відповідно до частини другої статті 20 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні, нарахував відповідачу пеню в розмірі 3639,23 грн. з розрахунку: (92833,73 грн.*0,08%)*49 днів.

Таким чином, адміністративний позов Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені в сумі 96472,96 грн., належить задовольнити.

Розподіл судових витрат у справі:

Суд, з огляду на частину другу статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, дійшов висновку покласти на позивача судові витрати по сплаті судового збору за подання цього позову до суду.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 255, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Алеста ЮА (ідентифікаційний код 40383313, вулиця Львівська, 37, місто Галич, Івано-Франківська область, 77100) на користь Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (ідентифікаційний код 13662300, вулиця Гуцульська, 9, місто Івано-Франківськ, 76007, отримувач: УК у м.Івано-Франківську, банк отримувача: Казначейство України, рахунок № UA978999980313161230000009612) адміністративно-господарські санкції та пеню в сумі 96472 (дев`яносто шість тисяч чотириста сімдесят дві) гривні 96 копійок.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя /підпис/ Боршовський Т.І.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.01.2023
Оприлюднено30.01.2023
Номер документу108588373
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —300/2436/22

Рішення від 25.01.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 07.12.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 04.07.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 21.06.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні