Рішення
від 24.01.2023 по справі 520/7041/22
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 січня 2023 р. Справа № 520/7041/22

Харківський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Мороко А.С., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Красноградської окружної прокуратури Харківської області (вул. Бєльовська, буд. 73-А,м. Красноград,Харківська область,63304) в інтересах держави в особі Харківської обласної військової адміністрації( вул.Сумська 64, м.Харків,61000, код ЄДРПОУ: 23912956)) до Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області (вул. Шмідта, буд. 10,смт. Сахновщина,Красноградський район, Харківська область,64501, код ЄДРПОУ: 04398301); Сахновщинського комунального дочірнього водопровідно - каналізаційного підприємства ХКГВКП" Облводоканал" ( вул.Шевченка 10, смт.Сахновщина, Сахновщинський район, Харківська область, 64501, код ЄДРПОУ: 22626467) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В :

Керівник Красноградської окружної прокуратури Харківської області в інтересах держави в особі Харківської обласної військової адміністрації звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області (ЄДРПОУ 04398301) та Сахновщинського комунального дочірнього . водопровідно-каналізаційного підприємства ХКГВКП «Облводоканал» (ЄДРПОУ 22626467) щодо незабезпечення проведення робіт з винесення меж ботанічного заказника місцевого значення «Родничок» та закріплення їх в натурі (на місцевості);

- зобов`язати Сахновщинську селищну раду Красноградського району Харківської області (ЄДРПОУ 04398301) та Сахновщинське комунальне дочірнє водопровідно-каналізаційне підприємство ХКГВКП «Облводоканал» (СДРГІОУ 22626467) відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж ботанічного заказника місцевого значення «Родничок» загальною площею 15,3 га, яке частково знаходиться на землях Сахновщинського комунального дочірнього водопровідно-каналізаційного підприємства ХКГВКП «Облводоканал» (площею 11,3 га) та частково на території Сахновщинської селищної ради, (площею 4 га), кожного у своїй частині та закріплення меж Заказника в натурі (на місцевості);

- стягнути на користь Харківської обласної прокуратури судовий збір з відповідача за наступними реквізитами: код 02910108, банк отримувач: Державна казначейська служба України м.Київ, МФО №820172, рахунок №UА178201720343160001000007171, код класифікації видатків бюджету - 2800).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що під час моніторингу стану використання земельних ділянок на території Сахновщинськоъ селищноъ ради Красноградського району виявлено факти порушення законодавства в сфері охорони об`єктів природно-заповідного фонду. Так, рішенням ХІХ сесії ХХІІІ скликання Харківської обласної ради від 30.10.2001 на підставі ст.53 Закону України «Про природно заповідний фонд України» на території Сахновщинського району з метою збереження ділянки в заплаві р. Багата з незвичайним флористичними комплексом оголошено об`єкт природно заповідного фонду ботанічний заказник місцевого значення «Родичок», загальною площею 15,3 га.. В свою чергу землевласники, Сахновщинська селищна рада Красноградського району Харківської області та Сахновщинське комунальне дочірнє водопровідно каналізаційне підприємство ХКГВКП «Облводоканал», взяли на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму охорони та збереження заказника відповідно до вимог Закону України «Про природно-заповідний фонд України» та Положення про «Про ботанічний заказник місцевого значення «Родичок». Позивач зазначає, що землевпорядна документація на об`єкт природно-заповідного фонду ботанічний заказник місцевого значення «Родичок» не виготовлялась, заходи з метою охорони та збереження територій та об`єктів відповідного заказника не проводились, отже бездіяльність Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області та Сахновщинського комунального дочірнього водопровідно каналізаційного підприємства ХКГВКП «Облводоканал» щодо невжиття заходів по винесенню меж ботанічного заказника місцевого значення «Родичок» та не закріплення його меж в натурі (на місцевості) є протиправною.

Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі та запропоновано відповідачам надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана відповідачу 1 через систему "Електронний суд" та доставлена ло електронного кабінету 08.09.2022, що підтверджується електронною роздруківкою.

У зв`язку з відсутністю у відповідача 2 офіційної електронної адреси, інформацію про відкриття провадження по справі № 520/7041/22 розміщено на офіційному сайті ХОАС у розділі «Прес Центр» - «Оголошення про виклик у судове засідання та стан розгляду справ, учасників процесу у яких невідома електронна адреса», що підтверджується довідкою від 26.09.2022.

Від Харківської обласної військової адміністрації надійшли пояснення, в яких висловлено згоду зі змістом та підставами адміністративного позову.

Представник відповідача 1 - Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області надав до суду відзив на позов, в якому вказав, що з 01.05.2012 року Сахновщинський КДВКП ХКГВКП «Облводоканал» через значні суми заборгованості порушено справу про банкруцтво, підприємство не працює, послуг не надає, працівників не обліковується. На даний час та з урахуванням обставин військового стану, який продовжено до 23 серпня, програма Сахновщинської селищної ради щодо раціонального використання та охорони земель на 2022-2027 роки не затверджена, в якій саме передбачені кошти на виготовлення вище згаданої землевпорядної документації, а тому виконати вимоги прокуратури немає можливості. Також відповідач1 вказав, що протягом 2013-2018 років селищною радою подавались запити щодо виділення необхідних коштів щодо здійснення відповідних природоохоронних заходів, однак наразі кошти не надходили, що, на думку відповідача 1, виключає бездіяльність суб`єкта владних повноважень.

Відповідач 2 своїм правом на надання відзиву не скористався.

Положеннями ч.1 ст.257 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.

Згідно ч.2 ст.257 Кодексу адміністративного судочинства України: за правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду.

Відповідно 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженого Законом України №2102-IX, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України Про правовий режим воєнного стану, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року. Оскільки на території м. Харкова з 24.02.2022 ведуться активні бойові дії, суд ухвалює рішення по справі за наявності безпечних умов для життя та здоров`я учасників процесу, суддів та працівників суду.

Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням ХІХ сесії ХХІІІ скликання Харківської обласної ради від 30.10.2001 на підставі ст. 53 Закону України «Про природно заповідний фонд України» на території Сахновщинського району з метою збереження ділянки в заплаві р. Багата з незвичайним флористичним комплексом оголошено об`єкт природно заповідного фонду ботанічний заказник місцевого значення «Родичок», загальною площею 15,3 га.

Відповідно до п.п. 1.1-1.5 Положення «Про ботанічний заказник місцевого значення «Родичок», затвердженого начальником Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Харківській області від 15.05.2009, заказник входить до складу природно заповідного фонду України, у відношенні до якого встановлений особливий режим охорони і використання природних ресурсів.

Даний заказник розташований частково на землях Сахновщинського комунального дочірнього водопровідно каналізаційного підприємства ХКГВКП «Облводоканал» площею 11,3 га та частково на території Сахновщинської селищної ради площею 4 га.

На вказаний об`єкт природно заповідного фонду видано два охоронних зобов`язання щодо забезпечення режиму його охорони та збереження, а саме: Сахновщинській селищній раді Харківської області на частину заказника площею 4 га (від 15.05.2009, зареєстроване за № 6-20-173к/2009) та Сахновщинському комунальному дочірньому водопровідно каналізаційному підприємству ХКГВКП «Облводоканал» на частину заказника площею 11,3 га (від 15.05.2009 зареєстроване за № 6-20-163к/2009).

Згідно з п. 1.6 Положення «Про ботанічний заказник місцевого значення «Родичок», Сахновщинська селищна рада Харківської області та Сахновщинське комунальне дочірнє водопровідно каналізаційне підприємство ХКГВКП «Облводоканал» несуть повну відповідальність за належне утримання території Заказника та додержання встановленого режиму його охорони і збереження згідно зі ст. 26, 46 Закону України "Про природно-заповідний фонд України".

Пунктом 1.7 Положення «Про ботанічний заказник місцевого значення «Родичок» передбачено, що межі Заказника виносяться в натурі з встановленням державних інформаційно-охоронних знаків затвердженого зразку відповідно до ст. 47 Закону України «Про землеустрій», Постанови КМУ «Про затвердження порядку розроблення проектів землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду, іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення» від 25.08.2004 № 1094.

Зміна меж, категорії та скасування статусу території Заказника проводяться відповідно до ст.ст. 51-54 Закону України «Про природно-заповідний фонд України».

Відповідно до п.1.8 Положення «Про ботанічний заказник місцевого значення «Родичок», межі Заказника наносяться на планово - картографічні матеріали Сахновщинської селищної ради Харківської області, Сахновщинського комунального дочірнього водопровідно каналізаційного підприємства ХКГВКП «Облводоканал`та управління Держкомзему у Сахновщинському районі.

Відповідно до рішення Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області «Про початок реорганізації сільських рад, що увійшли до Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області» від 04.12.2020 № 10-VIII Сахновщинська селищна рада Красноградського району Харківської області є правонаступником всього майна, прав та обов`язків всіх сільських рад Сахновщинського району.

Листом від 27.07.2022 № 59/3-392 (вих..-22) Красноградська окружна прокуратура Харківської області звернулась до Сахновщинського селищного голови з вимогою надати інформацію з відповідними копіями правовстановлюючих документів щодо вжиття заходів з розроблення землевпорядної документації, встановлення в натурі ( на місцевості) меж ботанічного заказнику місцевого значення «Родичок» та встановлення інформаційно охоронних знаків встановленого зразку. Також висловлено прохання повідомити інформацію щодо забезпечення Сахновщинським комунальним дочірнім водопровідно каналізаційним підприємством ХКГВКП «Облводоканал» роботі з розроблення землевпорядної документації, встановлення в натурі (на місцевості) меж ботанічного заказнику місцевого значення «Родничок», закріплення їх в натурі (на місцевості) та встановлення інформаційно охоронних знаків встановленого зразку з метою збереження вказаного об`єкту природно заповідного фонду.

Листом від 02.08.2022 № 1477/0210-19 Сахновщинською селищною радою Красноградського району Харківської області повідомлено керівника окружної прокуратури, що з 01.05.2012 року Сахновщинський КДВКП ХКГВКП «Облводоканал» через значні суми заборгованості порушено справу про банкруцтво, підприємство не працює, послуг не надає, працівників не обліковується. На даний час та з урахуванням обставин військового стану, який продовжено до 23 серпня, програма Сахновщинської селищної ради щодо раціонального використання та охорони земель на 2022-2027 роки не затверджена, в якій саме передбачені кошти на виготовлення вище згаданої землевпорядної документації.

Позивач, не погоджуючись з бездіяльністю відповідачів щодо невжиття заходів по винесенню меж ботанічного заказнику місцевого значення «Родничок» та не закріплення його меж в натурі (на місцевості), звернувся з даним позовом до суду.

Відповідно до частин третьої, п`ятої статті 8 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

Юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків всіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою.

Юридична особа - виконавчий комітет сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків всіх юридичних осіб - виконавчих комітетів відповідних сільських, селищних, міських рад територіальних громад, що об єдналися, з дня затвердження сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою, персонального складу її виконавчого комітету.

Згідно частин першої, третьої статті 8-3 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» повноваження сільської, селищної ради та сільського, селищного голови територіальної громади, що приєдналася до сільської, селищної об`єднаної територіальної громади, припиняються з моменту офіційного оголошення відповідною територіальною виборчою комісією на сесії сільської, селищної ради об`єднаної територіальної громади рішення про підсумки додаткових виборів та визнання повноважень не менше половини депутатів від територіальної громади, що приєдналася, обраних на виборах до сільської, селищної ради об`єднаної територіальної громади.

Повноваження сільської, селищної ради, її виконавчого комітету та сільського, селищного голови територіальної громади, що приєдналася до міської об`єднаної територіальної громади, припиняються з дня набрання чинності рішенням сільської, селищної ради та рішенням міської ради об`єднаної територіальної громади про добровільне приєднання до об`єднаної територіальної громади. Із моменту припинення повноважень сільської, селищної ради повноваження міської ради поширюються на територію територіальної громади, що приєдналася до міської об`єднаної територіальної громади.

Об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади, з дня припинення повноважень сільською, селищною радою територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади.

Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій» від 17.11.2020 №1009-ІХ у день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої затверджена Кабінетом Міністрів України (далі - сформована територіальна громада), припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, територія яких включена до території сформованої територіальної громади.

Сформована територіальна громада с правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади.

Після проведення місцевих виборів 2020 року, враховуючи розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 р. №725-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Харківської області», новосформованою територіальною громадою, територія якої охоплювала Сахновщинський район Харківської області, стала Сахновщинська селищна територіальна громада, інтереси якої представляє Сахновщинська селищна рада.

Відповідно до рішення Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області «Про початок реорганізації сільських рад, що увійшли до Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області» від 04.12.2020 № 10-VIII Сахновщинська селищна рада Красноградського району Харківської області є правонаступником всього майна, прав та обов`язків всіх сільських рад Сахновщинського району.

Таким чином, Сахновщинська селищна рада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої Сахновщинської селищної ради Сахновщинського району Харківської області.

Частиною 5 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" передбачено, що в разі злиття юридичних осіб здійснюється державна реєстрація новоутвореної юридичної особи та державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття. Злиття вважається завершеним з дати державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття.

Водночас чинне законодавство не містить загальної норми щодо моменту виникнення універсального правонаступництва юридичної особи, утвореної внаслідок злиття.

Порядок припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу та перетворення врегульований статтею 107 Цивільного кодексу України, відповідно до положень якої після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.

Ухвалюючи рішення про реорганізацію, уповноважений орган юридичної особи спрямовує свою волю на передачу не окремого майна, прав або обов`язків, а всієї їх сукупності. Тобто при універсальному правонаступництві до правонаступника чи правонаступників переходить усе майно особи як сукупність прав та обов`язків, які їй належать (незалежно від їх виявлення на момент правонаступництва), на підставі передавального акта. Наведені обставини передують внесенню запису до Реєстру про припинення юридичної особи, яка припиняється у результаті реорганізації.

За висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 16.06.2020 у справі №910/5953/17, якщо припустити, що правонаступництво настає лише з моменту державної реєстрації припинення юридичної особи, то це призведе до можливостей порушення прав кредиторів, які протягом значного періоду часу не зможуть звернутися з вимогами до новоствореної юридичної особи, яка отримає все майно право попередника, але не буде нести відповідальність за його зобов`язаннями. При цьому Велика Палати Верховного Суду в зазначеній постанові визнала помилковим висновок попередніх інстанцій про те, що правонаступництво не відбулось за відсутності в Реєстрі запису про припинення юридичної особи, яка реорганізовувалась шляхом злиття.

Зважаючи на викладене та те, що положеннями статей 104, 107 Цивільного кодексу України не визначений момент переходу прав та обов`язків від юридичної особи, яка припиняється у зв`язку з реорганізацією, такий момент не може пов`язуватися з внесенням запису до державного реєстру про припинення реорганізованої юридичної особи.

Зазначене кореспондується з висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 14.09.2020 у справі №296/443/16-ц.

З огляду на це відсутність в Реєстрі запису про припинення Сахновщинської селищної ради Сахновщинського району Харківської області внаслідок реорганізації не є достатньою підставою для висновку про ненастання правонаступництва Сахновщинської селищної ради як відповідача в спірних у справі правовідносинах.

Бездіяльність Сахновщинської селищної ради щодо невжиття заходів по винесенню меж ботанічного заказнику місцевого значення «Родничок» та не закріплення його меж в натурі (на місцевості) є протиправною з огляду на наступне.

Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії, в тому числі: в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення (частина перша статті 19 Земельного кодексу України).

Статтею 43 Земельного кодексу України передбачено, що землі природно - заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Згідно із ч. 2 ст. 45 Земельного кодексу України порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Згідно з частинами 3, 5 статті 53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду, місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.

Території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання.

Згідно з ч. 3 ст. 60 Закону України ««Про природно-заповідний фонд України» органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань.

Згідно з ч. 4 ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

У відповідності до ст. 1 Закону України «Про землеустрій» проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом.

Відповідно до абз. «в» ч. 2 ст. 25 Закону України «Про землеустрій» до документації із землеустрою належать проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення,земельводного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів.

Відповідно до ст. 47 Закону України «Про землеустрій» проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарськогопризначення,земельводного фонду та водоохоронних зон. обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються з метою: збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу; створення місць для організованого лікування та оздоровлення людей, масового відпочинку і туризму; створення приміських зелених зон, збереження і використання об`єктів культурної спадщини; проведення науково-дослідних робіт; встановлення меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг; визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів визначають місце розташування і розміри земельних ділянок, власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення, водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів, а також встановлюють режим використання та охорони їх територій.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються на підставі укладених договорів між замовниками документації із землеустрою та її розробниками.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду розробляються для біосферних заповідників, природних заповідників, національних природних парків, регіональних ландшафтних парків, ботанічних садів, дендрологічних парків, парків-пам`яток садово-паркового мистецтва та зоологічних парків на землях та земельних ділянках, що включаються до складу цих територій без вилучення у землевласників та землекористувачів.

Рішення про затвердження проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон одночасно є рішенням про встановлення меж таких територій.

Відповідно до наказу Державного комітету України із земельних ресурсів від 18.05.2010 № 376 "Про затвердження Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16.06.2010 за №391/17686 (далі Інструкція), визначено механізм встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками.

Згідно з п. 2.1. Інструкції встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на підставі розробленої та затвердженої технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок або проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Підпунктом 2.3. розділу II Інструкції визначено, що комплекс робіт із встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) включає: підготовчі роботи, топографо-геодезичні, картографічні роботи та роботи із землеустрою, камеральні роботи, складання і оформлення матеріалів технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), а також встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та закріплення їх межовими знаками.

Таким чином, вимогами чинного законодавства передбачено обов`язковість організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, а також проведення робіт із винесення меж об`єктів природно-заповідного фонду та їх закріплення в натурі (на місцевості).

На підставі ст. 19 Закону України «Про землеустрій» до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері землеустрою на території сіл, селищ, міст належать: організація і здійснення землеустрою; здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою; координація здійснення землеустрою та контролю за використанням і охороною земель комунальної власності: інформування населення про заходи, передбачені землеустроєм; вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.

Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Конституція України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Відповідно до п.п. 34, 37 ч.1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо регулювання земельних відносин; прийняття рішень про організацію територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; внесення пропозицій до відповідних державних органів щодо оголошення природних та інших об`єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам`ятками природи, історії або культури, які охороняються законом, прийняття рішень про оголошення в місцях масового розмноження та вирощування потомства дикими тваринами «сезону тиші» з обмеженням господарської діяльності та добуванням об`єктів тваринного світу.

Відтак, з огляду на зміст зазначених норм, на Сахновщинську селищну раду покладається обов`язок проведення робіт із винесення меж ботанічного заказнику місцевого значення «Родничок» в частині заказника площею 4 га.

Суд не приймає до уваги посилання відповідача 1 у відзиві на позов на обставини того, що протягом 2013-2018 років селищною радою подавались запити щодо виділення необхідних коштів щодо здійснення відповідних природоохоронних заходів, оскільки жодних доказів на підтвердження вказаного відповідачем 1 до суду не надано, а також враховуючи значний проміжок часу з 2013 до 2022 року, який був у суб`єкта владних повноважень для винесення меж ботанічного заказника місцевого значення «Родичок» та закріплення його меж в натурі.

При цьому, відповідачем 1 не надано до суду до суду до суду доказів на внесення вказаного питання до порядку денного пленарних засідань селищної ради, починаючи з 2009 року моменту затвердження Положення про ботанічний заказник місцевого значення «Родичок», у п.1.8 якого зафіксовано, що межі заказника наносяться на планово геграрфічні матеріали Сахновщинської селищної ради за площею 4 га, а Сахновщинська селищна рада несе повну відповідальність за належне утримання заказника та додержання встновленого режиму його охорони та забезпечення (п. 1.6 Положення).

Встановлення в Україні військового стану у 2022 році не звільняла відповідача 1 від обов`язку щодо винесення меж ботанічного заказника місцевого значення «Родичок» та закріплення його меж в натурі з 2009 року, а тому вказану позицію відповідача 1 суд також до уваги не приймає.

Відсутність у бюджеті відповідача 1 на 2022-2027 роки коштів на винесення меж ботанічного заказника місцевого значення «Родичок» та закріплення його меж в натурі не є об`єктивною причиною невиконання покладених на Сахновщинську селищну раду вказаних зобов`язань у контексті розуміння вищезазначених норм права, а відтак таку позицію відповідача 1 суд вважає необґрунтованою.

Щодо посилань відповідача 1 у відзиві на позов на обставини того, що охоронним зобов`язанням від 15.05.2009 року № 6-20-17/Зк/2009 не покладено на Сахновщинську селищну раду саме обов`язку щодо винесення меж ботанічного заказника місцевого значення «Родичок» та закріплення його меж в натурі, то суд звертає увагу, що за правовою природою охоронні зобов`язання спрямовані на добровільне підтвердження суб`єктом владних повноважень зобов`язань щодо забезпечення охорони та збереження об`єктів природно заповідного фонду, у тому числі щодо винесення меж таких об`єктів та закріплення їх в натурі.

Тобто, в охоронному зобов`язанні від 15.05.2009 року № 6-20-17/Зк/2009 головою Сахновщинської селищної ради за його власноручним підписом підтверджено зобов`язання щодо забезпечення режиму охорони та збереження частини ботанічного заказника місцевого значення «Родичок» загальною площею 4,0 га, а тому вказану позицію відповідача 1 суд вважає безпідставною та необґрунтованою.

Щодо посилання відповідача 1 у листі від 02.08.2022 № 1477/0210-19 на обставини того, що з 01.05.2012 року стосовно Сахновщинського КДВКП ХКГВКП «Облводоканал» через значні суми заборгованості порушено справу про банкруцтво, підприємство не працює, послуг не надає, працівників не обліковується, то суд зазначає, що матеріали справи не містять жодних доказів на підтвердження вказаних обставин, у тому числі доказів реорганізації/припинення/ліквідації вказаного підприємства, наявності його правонаступника чи визнання його банкрутом та розпродажу його майна, що унеможливлювало б виконання його зобов`язання щодо винесення меж ботанічного заказника місцевого значення «Родичок» та закріплення його меж в частині площі 11,3 га, яке виникло ще з 2009 року.

Окрім того, відповідно до залученого разом з позовною заявою витягів з інформаційного порталу Опендатабот Сахновщинське КДВКП ХКГВКП «Облводоканал» має статус юридичної особи «не перебуває в процесі припинення» станом на 28.08.2022.

При цьому, суд звертає увагу, що невиконання вимог закону щодо винесення меж заказника в натурі (на місцевості) унеможливлює якісне забезпечення режиму заповідного об`єкту, його належну охорону та збереження, оскільки земельна ділянка до Державного земельного кадастру не внесена та межі заповідника чітко не визначені, а така бездіяльність відповідачів може призвести до незаконного використання земель об`єкту природно-заповідного фонду, чим підривається авторитет держави в особі органів виконавчої влади, які уповноваженні на виконання функцій держави та реалізації державної політики на конкретній території.

Таким чином, враховуючи те, що відповідачами, всупереч проаналізованим вище правовим нормам, не вживаються заходи з організації проведення робіт із винесення меж ботанічного заказнику місцевого значення «Родничок», та закріплення їх в натурі (на місцевості) кожного у своїй частині, а також не надано жодних доказів на підтвердження вчинення ними на сьогодні необхідних дій для організації проведення робіт із винесення меж заказника та їх закріплення в натурі (на місцевості), то суд приходить до висновку, що Сахновщинською селищною радою, як відповідальним органом влади у спірних правовідносинах та Сахновщинським КДВКП ХКГВКП «Облводоканал», як підприємства, яке несе відповідальність за належне утримання території заказника, допущено протиправну бездіяльність.

Згідно ч. 1, 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, враховуючи з`ясовані обставини справи, суд вважає доведеним, що на дату прийняття рішення у цій справі відповідачі не усунули тих порушень вимог чинного законодавства, які зумовили необхідність звернення прокурора до суду задля захисту інтересів держави.

Тому заявлений адміністративний позов суд визнає обґрунтованим і таким, що підлягає задоволенню.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Отже, сплачений прокуратурою судовий збір з відповідачів не стягується.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Керівника Красноградської окружної прокуратури Харківської області (вул. Бєльовська, буд. 73-А,м. Красноград,Харківська область,63304) в інтересах держави в особі Харківської обласної військової адміністрації( вул.Сумська 64, м.Харків,61000, код ЄДРПОУ: 23912956)) до Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області (вул. Шмідта, буд. 10,смт. Сахновщина,Красноградський район, Харківська область,64501, код ЄДРПОУ: 04398301); Сахновщинського комунального дочірнього водопровідно - каналізаційного підприємства ХКГВКП" Облводоканал" ( вул.Шевченка 10, смт.Сахновщина, Сахновщинський район, Харківська область, 64501, код ЄДРПОУ: 22626467) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області (ЄДРПОУ 04398301) та Сахновщинського комунального дочірнього водопровідно-каналізаційного підприємства ХКГВКП «Облводоканал» (ЄДРПОУ 22626467) щодо незабезпечення проведення робіт з винесення меж ботанічного заказника місцевого значення «Родничок» та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Зобов`язати Сахновщинську селищну раду Красноградського району Харківської області (ЄДРПОУ 04398301) та Сахновщинське комунальне дочірнє водопровідно-каналізаційне підприємство ХКГВКП «Облводоканал» (СДРГІОУ 22626467) відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж ботанічного заказника місцевого значення «Родничок» загальною площею 15,3 га, яке частково знаходиться на землях Сахновщинського комунального дочірнього водопровідно-каналізаційного підприємства ХКГВКП «Облводоканал» (площею 11,3 га) та частково на території Сахновщинської селищної ради, (площею 4 га), кожного у своїй частині та закріплення меж Заказника в натурі (на місцевості).

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя А.С.Мороко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.01.2023
Оприлюднено30.01.2023
Номер документу108589836
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —520/7041/22

Ухвала від 19.09.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

Рішення від 24.01.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

Ухвала від 07.09.2022

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні