ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
просп. Науки, 5 м. Харків, 61022, тел./факс (057)702-10-79, inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 січня 2023 року м. Харків Справа № 913/12/22
Провадження №17пд/913/12/22
За позовом заступника керівника Сватівської окружної прокуратури, м. Сватове Луганської області
в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах:
позивача Сватівської міської військової адміністрації Сватівського району Луганської області, м. Сватове Луганської області
до відповідача Фермерського господарства «Граніт-ЗС», с. Містки Сватівського району Луганської області,
про розірвання договору оренди землі та зобов`язання повернути земельну ділянку.
Господарський суд Луганської області у складі судді Фонової О.С.
Секретар судового засідання Чуєва М.С.
У засіданні брали участь (в режимі відеоконференції):
від органу прокуратури: Кадацька Д.М., прокурор Харківської обласної прокуратури, службове посвідчення №058455 від 03.12.2020;
від позивача: представник не прибув;
від відповідача: представник не прибув.
Обставини справи: заступник керівника Сватівської окружної прокуратури (далі - прокурор) звернувся з позовною заявою в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Сватівської міської ради Сватівського району Луганської області (далі - позивач у справі) до Фермерського господарства «Граніт-ЗС» (далі - відповідач у справі) з вимогами:
- розірвати договір оренди землі №40 укладений 08.10.2020 між Містківською сільською радою Сватівського району Луганської області та Фермерським господарством «Граніт-ЗС», зареєстрований 16.10.2020 №38693122;
- зобов`язати Фермерське господарство «Граніт-ЗС» (ідентифікаційний код 41105777) повернути Сватівській міській раді Сватівського району Луганської області (ідентифікаційний код 04051803) нерозподілену земельну ділянку із земель колективної власності колишньої асоціації «України» контури №№37, 20, 169 площею 64,8703 га, кадастровий номер 4424084000:07:002:0016;
- стягнути з Фермерського господарства «Граніт-ЗС» на користь Луганської обласної прокуратури судовий збір у загальному розмірі 4540,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначає, що підставою позову є порушення законодавства, що регулює правовідносини у сфері охорони й використання земель, оскільки за результатами обстеження орендованої господарством земельної ділянки комісія встановила її нецільове використання - не для випасання худоби, а для вирощування сільськогосподарських культур.
Ухвалою від 06.01.2022 судом підтверджено підстави представництва заступника керівника Сватівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Сватівської міської ради Сватівського району Луганської області (позивач) до Фермерського господарства «Граніт-ЗС» з заявленими позовними вимогами; відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання.
04.01.2022 до відділу документального забезпечення суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву від 02.02.2022 б/н, в якому останній заперечує проти доводів прокуратури та просить повністю відмовити у задоволені позовних вимог з огляду на таке:
- відповідач отримав в оренду земельну ділянку з цільовим призначенням (класифікатор 01.01) для ведення товарного сільського виробництва. 16.10.2020 в Державному реєстрі речового права було вчинено запис №38693122 та вказане цільове призначення 01.01 для ведення товарного сільського виробництва. Віднесення спірної земельної ділянки за цільовим призначенням до категорії А.01.01 також підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно в інформаційних довідках, та відомостями про земельні ділянки з Державного земельного кадастру, в яких зафіксовано категорію земель Землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення А.01.01. Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
- відповідач вважає, що не може бути належним доказом акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 26.04.2021 №164/ДК/163/АП/09/01/-21, на який посилається прокурор, як на доказ нецільового використання спірної земельної ділянки, оскільки акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 26.04.2021 №164/ДК/163/АП/09/01/-21 не містить таких даних, як систематичне розорювання спірної земельної ділянки, вирощування на ній сільськогосподарських культур задля збирання урожаю, а не для випасання худоби, фактичне збирання урожаю зі спірної земельної ділянки, які б свідчили про використання відповідачем спірної земельної ділянки як рілля. Подібна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду у складі колегії Касаційного господарського суду від 20.09.2018 у справі №925/1579/17.
Ухвалою суду від 07.02.2022 підготовче провадження у справі №913/12/2022 відкладено на 28.02.2022.
10.02.2022 до відділу документального забезпечення суду від Сватівської окружної прокуратури надійшли пояснення №51-719вих.22 від 09.02.2022, в якому остання просить задовольнити позовні вимоги повністю та зазначила про необґрунтованість доводів викладених у відзиві на позовну заяву відповідача, з посиланням на позицію Верховного Суду у постанові від 12.12.2019 у справі №904/1054/19 у подібних правовідносинах, де вказано, що діяльність щодо розорювання земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які за своїми характеристиками відносяться до пасовищ, надані для товарного сільськогосподарського виробництва, є такою, що порушує встановлені законодавством та договором вимоги використання спірної земельної ділянки.
Разом з тим, згідно з правовою позицією Верховного Суду постанові від 22.01.2020 у справі №468/1498/17-ц за приписами ч.5 ст.20, ст.34 Земельного кодексу України земельна ділянка для сінокосіння і випасання худоби може використовуватися лише у межах вказаного виду використання, отже відповідач був зобов`язаний використовувати земельну ділянку виключно як пасовище, тобто в межах виду користування, передбаченого умовами договору.
Також заявник зазначив, що позиція, викладена Верховним Судом у постанові від 20.09.2018 у справі №925/1579/17, на яку послався відповідач, не підлягає застосуванню у даних спірних правовідносинах, у зв`язку з тим, що акт державного інспектора визнано недопустимим доказом у зв`язку з порушенням державним інспектором сільського господарства порядку здійснення заходів державного контролю, а саме: інспектор склав відповідний акт без фактичного виїзду на земельну ділянку. В той же час, у даній справі не встановлено аналогічних порушень при встановленні факту істотного порушення умов договору при використанні земельної ділянки ФГ «ГРАНІТ ЗС», зафіксованого у акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 164/ДК/163/АП/09/01/-21 від 26.04.2021. Відповідач не надав жодного доказу, який би спростував, чи піддав сумніву зміст зазначеного акту перевірки.
Щодо істотності порушень, допущених орендарем при використанні земельних ділянок, прокурор зазначив, що використання земельних ділянок способами, що призводять до погіршення їх якості, забороняється. Діяльність відповідача щодо розорювання земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яка за своїми характеристиками відноситься до пасовищ, є такою, що порушує встановлені законодавством та договором вимоги використання спірної земельної ділянки. Аналогічних висновків дійшов Верховний Суду у постанові від 12.12.2019 у справі № 904/1054/19 (п.п. 4.18-4.33).
Факт порушення умов договору оренди землі, яким заборонено орендарю використовувати об`єкт оренди інакше, ніж як пасовища, є підставою для розірвання договору в судовому порядку. Аналогічних висновків дійшов Верховний Суду у постанові від 05.08.2020 у справі № 468/1680/17-ц.
Отже, незаконне, всупереч вимогам Земельного кодексу України використання пасовищ як ріллі, створює загрозу негативного впливу на дохідну частину бюджету, а тому є порушенням економічних інтересів держави.
Таким чином, заявник вказав, що Сватівською окружною прокуратурою надано належні, допустимі, достовірні докази на підтвердження факту порушення відповідачем вимог чинного законодавства, Договору оренди землі від 08.10.2020 та документації із землеустрою.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.
З метою убезпечення від ризику життя та здоров`я людей, зокрема, учасників справи та працівників суду, судове засідання, призначене на 28.02.2022, не відбулося.
В подальшому строк дії воєнного стану в Україні згідно з Указом Президента №133/2022 від 14.03.2022 продовжено з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб, згідно з Указом Президента №259/2022 від 18.04.2022 продовжено з 05 години 30 хвилин 25.04.2022 строком на 30 діб, згідно з Указом Президента №341/2022 від 17.05.2022 продовжено з 05 години 30 хвилин 25.05.2022 строком на 90 діб.
Указом Президента України №757/2022 від 07.11.2022 останній раз строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 21.11.2022 строком на 90 діб, тобто до 19.02.2023.
В пункті 1 рішення Ради суддів України № 9 від 24.02.2022 зазначено, що навіть в умовах воєнного або надзвичайного стану, робота судів не може бути припинена, тобто не може бути обмежено конституційне право людини на судовий захист.
Ухвалами суду від 29.06.2022, від 15.07.2022, від 15.09.2022, від 11.10.2022 підготовче засідання у справі №913/12/22 неодноразово відкладалось, останній раз ухвалою суду від 05.12.2022 підготовче засідання відкладено на 26.12.2022.
22.12.2022 на електронну пошту суду від заступника керівника Сватівської окружної прокуратури Луганської області надійшла заява від 19.12.2022 №51-1688ВИХ-22, в якій останній просив замінити сторону у справі - позивача Сватівську міську раду Сватівського району Луганської області (код ЄДРПОУ 04051804, що знаходиться за адресою: площа 50-річчя перемоги, 36, м. Сватове Луганської області, 92603) на Сватівську міську військову адміністрацію Сватівського району Луганської області (код ЄДРПОУ 44793830, що знаходиться за адресою: площа 50-річчя перемоги, 36, м. Сватове Луганської області, 92603, яку утворено на підставі указу Президента України №665/2022 від 23.09.2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області»).
Ухвалою від 26.12.2022 суд:
- залучив до участі у справі в якості позивача Сватівську міську військову адміністрацію Сватівського району Луганської області (код ЄДРПОУ 44793830).
- замінив позивача - Сватівську міську раду Сватівського району Луганської області (код ЄДРПОУ 04051804, що знаходиться за адресою: площа 50-річчя перемоги, 36, м. Сватове Луганської області, 92603) на Сватівську міську військову адміністрацію Сватівського району Луганської області (код ЄДРПОУ 44793830, що знаходиться за адресою: площа 50-річчя перемоги, 36, м. Сватове Луганської області, 92603).
Протокольною ухвалою від 26.12.2022 суд закрив підготовче провадження та призначив справу №913/12/22 до судового розгляду по суті на 16.01.2023.
Позивач отримував ухвали через особистий кабінет в системі «Електронний суд».
Також копії ухвал направлялися на електронну адресу учасників справи, які зазначені прокурором у позовній заяві.
Щодо повідомлення відповідача суд зазначає, що він не скористався наданим йому правом на судовий захист, хоча був належним чином повідомлений про розгляд справи.
Згідно зі статтею 11 Закону України «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв`язку з проведенням антитерористичної операції» якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться в районі проведення антитерористичної операції, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України (з посиланням на веб-адресу відповідної ухвали суду в Єдиному державному реєстрі судових рішень), яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.
Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України (з посиланням на веб-адресу відповідної ухвали суду в Єдиному державному реєстрі судових рішень), яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії.
З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.
Згідно з Переліком населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1275-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України», м. Сватове входить до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція, тому для цього населеного пункту діє порядок повідомлення сторін, встановлений статтею 11 Закону України «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв`язку з проведенням антитерористичної операції».
Суд неодноразово відкладав розгляд даної справи у підготовчому провадженні за для забезпечення можливості участі відповідача у розгляді даної справи. Відповідні оголошення були розміщені на офіційному веб-сайті судової влади України (з посиланням на веб-адресу відповідної ухвали суду в Єдиному державному реєстрі судових рішень).
Крім того, суд 30.06.2022, 16.09.2022, 06.12.2022, 04.01.2023 також намагався повідомити відповідача у справі про дату, час та місце розгляду справи шляхом телефонограм, однак зв`язок з відповідачем встановити не вдалось.
Отже, відповідач у справі належним чином був повідомлений про розгляд справи. Разом з тим, протягом періоду часу з січня 2022 року по січень 2023 року відповідач не виявив жодного інтересу до справи та стану її розгляду, незважаючи на те, що був обізнаний про її наявність.
28.12.2022 на електронну пошту суду від Сватівської міської військової адміністрації Сватівського району Луганської області надійшла заява від 27.12.2023 №320, в якій остання просить розглянути справи за відсутністю її представника на підставі наявних у суду матеріалів та повідомила, що:
- отримала копію позовної заяви з додатками на електронну пошту;
- підтримує заяву Сватівської окружної прокуратури про заміну позивача у цій справі та просить суд її задовольнити;
- позов Сватівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Сватівської міської військової адміністрації Сватівського району Луганської області до Фермерського господарства «Граніт-ЗС» про розірвання договору оренди землі та зобов`язання повернути земельну ділянку підтримує та просить його задовольнити у повному обсязі.
04.01.2023 на електронну пошту суду від Сватівської окружної прокуратури надійшов лист від 04.01.2023 №51-6ВИХ-23, в якому остання повідомила про надіслання на електронну пошту Сватівської міської військової адміністрації Сватівського району Луганської області позовної заяви з додатками по цій справі та надала належні докази до суду.
04.01.2023 на електронну пошту суду від Сватівської міської військової адміністрації Сватівського району Луганської області надійшла заява від 04.01.2023 №12, в якій остання повідомила, що на електронну пошту надійшла позовна заява з додатками. Сватівська міська військова адміністрація Сватівського району Луганської області просить розглянути справи за відсутністю її представника на підставі наявних у суду матеріалів та позов Сватівської окружної прокуратури у справі №913/12/22 задовольнити в повному обсягу.
04.01.2023 через систему «Електронний суд» від прокурора відділу представництва інтересів держави з питань управління представництва інтересів держави в суді Харківської обласної прокуратури Кадацької Дар`ї Миколаївни надійшла заява від 03.10.2023 б/н про її участь у судовому засіданні 16.01.2023 о 12 год 30 хв у справі №913/12/22 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду, яка зареєстрована в системі vkz.court.gov.ua (номер телефону: НОМЕР_1 , електронна пошта: ІНФОРМАЦІЯ_1 ).
Ухвалою від 04.01.2023 суд вказане клопотання задовольнив.
В судове засідання 16.01.2023 прибув представник від органу прокуратури.
Інші учасники судового провадження не скористалися правом участі в судовому засіданні 06.12.2021, про дату та час судового розгляду справи повідомлені належним чином.
Дослідивши обставини справи, надані сторонами докази на підтвердження своїх доводів, суд встановив таке.
25.09.2019 голова ФГ «Граніт-ЗС» Латишев С.Г. звернувся до голови Містівської сільської ради Луганської області із заявою про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок (кормові угіддя), які розташовані на території Містківської сільської ради Сватівського району Луганської області за межами населених пунктів на землях колишньої Асоціації «Україна», контур: № 17 орієнтовна площа 14,3 га, контур: № 20 орієнтовно 11,6 га та контур: № 37 (частково) орієнтовна площа 37 га, які за даними Державного земельного кадастру розташовані на території Містківської сільської ради Сватівського району Луганської області за межами населеного пункту, до отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку з подальшим проведенням розділення прав власності на земельні ділянки між власниками земельних частин (паїв) в натурі на місцевості. Земельні ділянки ФГ «Граніт-ЗС» мала використовувати за цільовим призначенням, а саме для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (т.1,а.с.43).
16.10.2019 рішенням п`ятдесят третьої сесії сьомого скликання Містківської сільської ради Сватівського району Луганської області №53/32 «Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки» Містівська сільська рада вирішила надати дозвіл виконкому на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки єдиним масивом (контури №№17, 20, 37) угіддя - пасовища, орієнтовною площею 62,9000 га для ведення товарного сільського виробництва, яка за даними Державного земельного кадастру враховується в Містківській сільській раді Сватівського району Луганської області (т.1,а.с.42).
Спірні земельні ділянки є пасовищем, що підтверджується Технічною документацією із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення (пасовища - контури №№37, 20, 169 колективної власності колишньої Асоціації «Україна» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованих за межами населеного пункту на території, яка за даними Державного земельного кадастру враховується в Містківській сільській раді Сватівського району Луганської області, розробленою ПП «Обласний центр впровадження «Агроцентрнаука» (т.1, а.с.29-41).
Між Містківською сільською радою Сватівського району Луганської області в особі сільського голови Чередниченко В.Г. (далі - Орендодавець) та ФГ «Граніт-ЗС» в особі голови Латишева С.Г. (далі - Орендар) укладено договір оренди землі № 40 від 08.10.2020 (далі - Договір оренди - т.1, а.с.18-20).
Відповідно до п.1 Договору оренди Орендодавець на підставі рішення Містківської сільської ради Сватівського району Луганської області № 68/75 від 06.10.2020 надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 4424084000:07:002:0016, яка розташована за межами населених пунктів, на території, яка за даними Державного земельного кадастру, враховується в Містківській сільській раді Сватівського району Луганської області.
В оренду передається невитребувана земельна ділянка із земель колективної власності загальною площею 64,8703 га, угіддя: площею 64,8703 га - пасовища (п. 2 Договору оренди).
Згідно з п. 5 Договору оренди нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 64,8703 га, на дату укладення договору становить 454705,31 грн (Витяг Відділу Держгеокадастру у Сватівському районі Луганської області від 02.10.2020).
Відповідно до п. 8 Договору оренди договір укладено на 7 (сім) років, та діє до 08.10.2027 або до моменту державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку. Договір укладено з правом пролонгації. Після закінчення строку дії договору Орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію.
Сторони погодили в п.9 Договору оренди, що плата за користування земельною ділянкою вноситься Орендарем у грошовій формі, становить 54565,00 грн за рік (що становить 12 % від нормативної грошової оцінки) та підлягає оплаті Орендарем на рахунок місцевого бюджету Містківської сільської ради Сватівського району Луганської області на зазначені реквізити.
Відповідно до п.10 Договору оренди обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни договору оренди чи продовження його дії.
Як сторони погодили в п.11 Договору оренди, орендна плата вноситься у строки, встановлені ст.287.3 Податкового кодексу України: рівними частками за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Відповідно до п.14 Договору оренди земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Цільове призначення земельної ділянки: землі сільськогосподарського призначення (п.15 Договору оренди).
Згідно з п.23 Договору оренди Орендодавець має право вимагати від Орендаря, зокрема: використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди та дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження якості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил.
Орендар земельної ділянки має право, зокрема, самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі (п.25 Договору оренди).
Пунктом 26 Договору оренди передбачено, що Орендар земельної ділянки зобов`язаний, зокрема, забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадку незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки; додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.
Дія договору припиняється шляхом його розірвання за:
- за взаємною згодою сторін;
- рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом (п.32 Договору оренди).
Відповідно до п.33 Договору оренди розірвання договору в односторонньому порядку не допускається.
Сторони погодили в п.39 Договору оренди, що цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами.
Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права щодо об`єкта нерухомого майна, земельна ділянка площею 64,8703 га, кадастровий номер 4424084000:07:002:0016, зареєстрована 16.10.2020 за номером записів про право №38693122 договір оренди землі № 40 від 08.10.2020, Орендодавець: Містківська сільська рада Сватівського району Луганської області, Орендар: ФГ «Граніт-ЗС» (т.1, а.с.21).
Відповідно до наданої Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру Інформації з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку: земельна ділянка з кадастровим номером 4424084000:07:002:0016, цільове призначення 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, вид використання - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 64,8703 га, розташована -
Луганська область, Сватівський район, Містківська сільська рада, право оренди земельної ділянки за ФГ «Граніт-ЗС» (т.1, а.с.22, 23).
26.04.2021 державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Луганської області - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Кремінському, Сватівському, Троїцькому районах управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Луганській області Балашовим О.О. проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства під час використання земельної ділянки приватної власності сільськогосподарського призначення площею 64,8703 га (кадастровий номер 4424084000:07:002:0016), розташованої за межами населених пунктів на території Містківської сільської ради Сватівського району Луганської області.
В ході перевірки встановлено, що на зазначеній земельній ділянці приватної форми власності сільськогосподарського призначення (угіддя - пасовища) загальною площею 64,8703 га (кадастровий номер 4424084000:07:002:0016) на частині земельної ділянки, а саме на площі 21,0000 га відсутня дернина та трав`яниста рослинність (що є невід`ємною частиною складу сіножаті та пасовищ), натомість вона має ознаки механічної обробки та наявні пожнивні залишки сільськогосподарських культур, що свідчить про фактичне використання земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (рілля).
За результатами перевірки складено Акт №164/ДК/163/АП/09/01/-21 від 26.04.2021, який додається до позовної заяви (т.1, а.с.52-54).
За фактом виявлених порушень земельного законодавства голові ФГ «Граніт-ЗС» Латишеву С.Г. внесено припис №164-ДК/0094/Пр/03/01/-21 від 05.05.2021, в якому приписано усунути виявлені порушення земельного законодавства шляхом приведення земельної ділянки приватної форми власності сільськогосподарського призначення (угіддя -
пасовища) площею 64,8703 га (кадастровий номер 4424084000:07:002:0016), цільове призначення 01.08 - сінокосіння та випасання худоби, яка розташована за межами населених пунктів на території Містківської сільської ради Сватівського району Луганської області, у стан, придатний для використання за цільовим призначенням (угіддя - пасовища) у термін до 05.06.2021 (т.1, а.с.55)
У відношенні голови ФГ «Граніт-ЗС» Латишева С.Г. державним інспектором Балашовим О.О. складено протокол про адміністративне правопорушення від 05.05.2021 №164-ДК/0098П/07/01/-21 за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст.53 КУпАП (т.1, а.с.56)
Постановою про накладення адміністративного стягнення №164-ДК/0110/По/08/01/-21 від 21.05.2021 голову ФГ «Граніт-ЗС» Латишева С.Г. притягнуто до адміністративної відповідальності та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 255,00 грн (т.1, а.с.57).
Постанова про накладення адміністративного стягнення від 21.05.2021 в установленому законом порядку не оскаржувалась.
Позивач посилається на порушення відповідачем умов Договору оренди, в частині нецільового використання земельної ділянки, а саме: фактичне використання земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва - вирощування сільськогосподарських культур (рілля), у зв`язку з чим просить суд розірвати Договір оренди, укладений 08.10.2020 між Містківською сільською радою Сватівського району Луганської області та Фермерським господарством «Граніт-ЗС», а також зобов`язати відповідача повернути позивачу нерозподілену земельну ділянку із земель колективної власності колишньої асоціації «Україна», контури №№ 37, 20, 169, площею 64,8703 га, кадастровий номер 4424084000:07:002:0016.
Позивач позов прокуратури підтримав та просив задовольнити його у повному обсязі.
Відповідач з позовними вимогами не погодився в повному обсязі з підстав викладених вище у відзиві на позов.
Встановивши фактичні обставини справи, дослідивши надані сторонами докази на підтвердження своїх доводів, суд дійшов такого висновку.
Відповідно до частини першої статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
За приписами частини першої, пункту 1 частини другої статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини.
Частиною першою статті 13 і частиною першою статті 14 Цивільного кодексу України встановлено, що цивільні права особа здійснює у межах, наданих їй договором або актами цивільного законодавства. Цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.
Відповідно до частини першої статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків.
Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (частина перша статті 627 Цивільного кодексу України).
За статтею 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Частиною восьмою статті 93 Земельного кодексу України і частиною другою статті 792 Цивільного кодексу визначено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Згідно зі статтею 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
За пунктом "а" частини першої статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов`язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки.
Положеннями частин першої - третьої статті 37 Закону України «Про охорону земель» на власників та землекористувачів, в тому числі орендарів, земельних ділянок покладено обов`язок здійснювати заходи щодо охорони родючості ґрунтів, передбачені цим Законом та іншими нормативно-правовими актами України. Використання земельних ділянок способами, що призводять до погіршення їх якості, забороняється.
На землях сільськогосподарського призначення може бути обмежена діяльність щодо: вирощування певних сільськогосподарських культур, застосування окремих технологій їх вирощування або проведення окремих агротехнічних операцій; розорювання сіножатей, пасовищ.
Статтею 24 Закону України «Про оренду землі» визначені права та обов`язки орендодавця. Орендодавець має право вимагати від орендаря, зокрема, використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди.
Аналогічне право передбачено пунктом 23 спірного Договору оренди землі.
Права та обов`язки орендаря наведені у статті 25 Закону України «Про оренду землі».
Так орендар земельної ділянки має право, зокрема, самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі.
Орендар земельної ділянки зобов`язаний, зокрема виконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі.
Права і обов`язки орендаря встановлені також у пунктах 25, 26 Договору оренди.
Так, правом Орендаря відповідно до пункту 25 Договору оренди є самостійне господарювання на землі з дотриманням умов договору оренди землі.
Пунктом 26 Договору оренди передбачено, що Орендар земельної ділянки зобов`язаний, зокрема, забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадку незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки; додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про землеустрій» цільове призначення земельної ділянки - це використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.
За частинами першою, другою статті 18 Земельного кодексу України до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим.
Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (стаття 19 Земельного кодексу України).
Частиною п`ятою статті 20 Земельного кодексу України передбачено, що види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33-37 цього Кодексу.
За приписами частин першої - третьої статті 22 Земельного кодексу України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
До земель сільськогосподарського призначення належать:
а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги);
б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель інших категорій, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).
Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування:
а) громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства;
б) сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;
в) сільськогосподарським науково-дослідним установам та навчальним закладам, сільським професійно-технічним училищам та загальноосвітнім школам - для дослідних і навчальних цілей, пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства;
г) несільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям, релігійним організаціям і об`єднанням громадян - для ведення підсобного сільського господарства;
ґ) оптовим ринкам сільськогосподарської продукції - для розміщення власної інфраструктури.
Відповідно до статті 34 Земельного кодексу України громадяни можуть орендувати земельні ділянки для сінокосіння і випасання худоби. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування можуть створювати на землях, що перебувають у власності держави чи територіальної громади, громадські сіножаті і пасовища.
Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548 затверджено Класифікацію видів цільового призначення земель. Положеннями пунктів 1.2., 1.4. Класифікації встановлено, що код та цільове призначення земель застосовуються для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі. КВЦПЗ визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів.
Землі сільськогосподарського призначення розміщені у розділі 0.1 секція А, який поділений на 14 підрозділів. Землі для сінокосіння і випасання худоби відділені від інших окремими підрозділом 01.08.
За висновком Верховного Суду в постанові від 22.01.2020 у справі №468/1498/17-ц земельні ділянки, віднесені до однієї і тієї ж категорії, можуть використовуватися за різними видами цільового призначення, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності тощо, та визначені у Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженій наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548. Земельні ділянки сільськогосподарського призначення певного виду використання забороняється використовувати як землі іншого виду використання.
Постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012 затверджено Порядок ведення Державного земельного кадастру. В Додатку 4 до Порядку "Перелік угідь згідно з Класифікацією видів земельних угідь (КВЗУ)" наведені наступні визначення:
Сіножаті (код групи 002, підгрупи 01). Підгрупа включає сільськогосподарські угіддя, які систематично використовуються для сінокосіння (ГОСТ 26640-85), до яких потрібно включати рівномірно вкриті деревинною та чагарниковою рослинністю площею до 20 відсотків ділянки;
Пасовища (код групи 002, підгрупи 02). Підгрупа включає сільськогосподарські угіддя, які систематично використовуються для випасання худоби (ГОСТ 26640-85); рівномірно вкриті деревинною та чагарниковою рослинністю площею до 20 відсотків ділянки;
Рілля (код групи 001, підгрупи 00,01). Група включає сільськогосподарські угіддя, які систематично обробляються і використовуються під посіви сільськогосподарських культур, включаючи посіви багаторічних трав, а також чисті пари (ГОСТ 26640-85) та парники, оранжереї і теплиці. До ділянок ріллі не належать сіножаті і пасовища, що розорані з метою їх докорінного поліпшення і використовуються постійно під трав`яними кормовими культурами для сінокосіння та випасання худоби, а також міжряддя садів, які використовуються під посіви.
Тобто, рілля не входить до групи таких сільськогосподарських угідь як сіножаті і пасовища, які не підлягають обробці.
Відповідачем факт оброблення і засівання земельної ділянки не заперечується.
Таким чином, використання частини земельної ділянки проходило без зміни категорії цільового призначення земельної ділянки, однак, з порушенням (зміною) виду її цільового використання в межах однієї категорії.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 01.06.2021 у справі № 925/929/19 вказала, що вказаними вище нормами права визначені види використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення, зокрема для фермерського господарства, для ведення особистого селянського господарства, для сінокосіння і випасання худоби, для ведення індивідуального або колективного садівництва, для городництва, для ведення підсобного господарства. Власники або користувачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення певного виду використання мають використовувати їх виключно в межах вимог, встановлених статтями 31, 33-37 Земельного кодексу України для такого виду використання.
Отже, користувачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення повинні використовувати такі земельні ділянки відповідно до того виду використання, за яким ці земельні ділянки були передані їм власником.
Суд не приймає до уваги доводи відповідача стосовно того, що в п.п.14, 15 Договору оренди та 16.10.2020 в державному реєстрі речового права було вчинено запис №38693122 де вказано на цільове призначення землі, а саме: А 01.01 - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. З кадастрового плану земельної ділянки вбачається, що земельну ділянку загальною площею 64,8703 га кадастровий номер 4424084000:07:002:0016 віднесено до земель пасовищ (т.1, а.с.96-98).
Отже, спірна земельна ділянка за своїм цільовим призначенням належить до земель сільськогосподарського призначення, передана відповідачу для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, однак при цьому є пасовищем.
Крім того, суд зазначає, що норма ст. 37 Закону України «Про охорону земель» та положення Договору оренди окрім того, що не містять заборони вирощувати продукти рослинництва, також не містять і дозволу вчинювати дані дії.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем до складеного Акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 26.04.2021 №164/ДК/163/АП/09/01/-21 не було надано зауважень або заперечень, акт не був оскаржений суб`єктом господарювання.
Згідно зі ст. 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», в редакції на час виявлення порушень земельного законодавства, державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:
безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;
давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;
складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності, та ін.
За наведених обставин, господарський суд вважає, що акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 26.04.2021 №164/ДК/163/АП/09/01/-21, складений відповідно до вимог Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», є належним доказом в підтвердження неналежного виконання відповідачем своїх зобов`язань з використання земельної ділянки за цільовим призначенням та видом угідь, порушення відповідачем обмежень, встановлених Договором оренди. Подібна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду у складі колегії Касаційного господарського суду від 21.06.2022 у справі № 912/1520/21.
Суд вважає нерелевантним посилання відповідача на правову позицію, яка міститься у постанові Верховного Суду у складі колегії Касаційного господарського суду від 20.09.2018 у справі №925/1579/17, зокрема те, що акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 26.04.2021 №164/ДК/163/АП/09/01/-21 не може бути доказом в розумінні його належності, оскільки цей акт не містить таких даних, як: систематичне розорювання спірної земельної ділянки, вирощування на ній сільськогосподарських культур задля збирання урожаю, а не для випасання худоби, фактичне збирання урожаю зі спірної земельної ділянки, які б свідчили про використання відповідачем спірної земельної ділянки як рілля.:
Так, позиція, викладена Верховним Судом у постанові від 20.09.2018 у справі №925/1579/17, на яку посилається відповідач, не підлягає застосуванню у даних спірних правовідносинах, у зв`язку з тим, що акт державного інспектора визнано недопустимим доказом у зв`язку з порушенням державним інспектором сільського господарства порядку здійснення заходів державного контролю, а саме: інспектор склав відповідний акт без фактичного виїзду на земельну ділянку. В той же час, у даній справі не встановлено аналогічних порушень при встановленні факту істотного порушення умов договору при використанні земельної ділянки ФГ «ГРАНІТ ЗС», зафіксованого у акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства №164/ДК/163/АП/09/01/-21 від 26.04.2021;
При цьому, доводи відповідача викладені у відзиві не спростовують зафіксованого у акті факту засівання пасовища сільськогосподарськими культурами. Відповідач не надав жодного доказу, який би спростував, чи піддав сумніву зміст зазначеного акта перевірки.
Згідно з частинами третьою, четвертою статті 31 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.
Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.
Аналогічні норми встановлені статтею 651 Цивільного кодексу України.
На вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України (частина перша статті 32 Закону України «Про оренду землі»).
Пунктом 32 Договору оренди передбачено, що дія договору припиняється шляхом його розірвання за:
- за взаємною згодою сторін;
- рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
Перелік підстав припинення права користування земельною ділянкою наведений у статті 141 Земельного кодексу України, до якого віднесена і така підстава як використання земельної ділянки не за цільовим призначенням (пункт "г").
Відповідно до пункту «а» частини 1 статті 143 Земельного кодексу України примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі використання земельної ділянки не за цільовим призначенням.
Отже, у разі встановлення порушень, передбачених статтею 143 Земельного кодексу України, зокрема, коли земельна ділянка використовується не за цільовим призначенням, визначеним умовами договору, та у спосіб, що суперечить екологічним вимогам, суд має правові підстави для задоволення вимог про розірвання договору оренди на підставі статті 32 Закону України «Про оренду землі».
Згідно зі статтею 34 Закону України «Про оренду землі» у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором.
На підставі досліджених обставин справи і оцінки доказів суд дійшов до висновку про те, що діяльність відповідача щодо засівання частини земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яка за своїми характеристиками відносяться до пасовища, є такою, що порушує встановлені законодавством та договором вимоги використання спірної земельної ділянки.
Частинам першою - четвертою статті 13 Господарського процесуального кодексу України визначено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Судом встановлено, що виходячи із предмета та наведених підстав спору у цій справі прокурор довів належними та допустимими доказами факт оброблення відповідачем та подальший засів спірної земельної ділянки.
Згідно ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Щодо істотності порушень, допущених орендарем при використанні земельних ділянок, суд зауважує, що використання земельних ділянок способами, що призводять до погіршення їх якості, забороняється. Діяльність відповідача щодо розорювання земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яка за своїми характеристиками відноситься до пасовищ, є такою, що порушує встановлені законодавством та договором вимоги використання спірної земельної ділянки. Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 12.12.2019 у справі № 904/1054/19.
Факт порушення умов Договору оренди, яким заборонено орендарю використовувати об`єкт оренди інакше, ніж як пасовища, є підставою для розірвання договору в судовому порядку. Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 05.08.2020 у справі № 468/1680/17-ц.
Враховуючи істотне порушення відповідачем умов Договору оренди, що не спростовується засіванням сільськогосподарськими культурами лише частини орендованої земельної ділянки, на підставі статей 32, 24 Закону України «Про оренду землі», статті 651 Цивільного кодексу України та статті 141 Земельного кодексу України, позовні вимоги прокурора в частині розірвання договору оренди землі є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Згідно з ч.1 ст.34 Закону України «Про оренду землі» у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.
Таким чином, в зв`язку із розірванням Договору оренди відповідач втрачає статус орендаря, тому має повернути орендовану земельну ділянку відповідачу.
З урахуванням викладеного, вимоги прокурора про зобов`язання відповідача повернути позивачу нерозподілену земельну ділянку із земель колективної власності колишньої асоціації «Україна», контури №№ 37, 20, 169, площею 64,8703 га, кадастровий номер 4424084000:07:002:0016, також є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про задоволення позову в повному обсязі з віднесенням судових витрат на відповідача згідно з п.2 ч.1 ст.129 ГПК України.
Керуючись п.2 ч.1 ст.129, ст.ст.232, 233, 238, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Розірвати договір оренди землі №40, укладений 08.10.2020 між Містківською сільською радою Сватівського району Луганської області (ідентифікаційний код 04337127) та Фермерським господарством «Граніт-ЗС» (ідентифікаційний код 41105777), зареєстрований 16.10.2020 №38693122.
3. Зобов`язати Фермерське господарство «Граніт-ЗС» (ідентифікаційний код 41105777, вул. Миру, 186, с. Містки, Сватівського району Луганської області, 92654) повернути Сватівській міській військовій адміністрації Сватівського району Луганської області (ідентифікаційний код 44793830, площа 50-річчя перемоги, 36, м. Сватове Луганської області, 92603) нерозподілену земельну ділянку із земель колективної власності колишньої асоціації «Україна», контури №№ 37, 20, 169, площею 64,8703 га, кадастровий номер 4424084000:07:002:0016.
Видати накази Сватівській окружній прокуратурі Луганської області після набрання рішенням законної сили.
4. Стягнути з Фермерського господарства «Граніт-ЗС» (ідентифікаційний код 41105777, вул. Миру, 186, с. Містки, Сватівського району Луганської області, 92654) на користь Луганської обласної прокуратури р/р №UA048201720343140001000000839, банк: ДКСУ у м. Київ, МФО 820172, код ЄДРПОУ: 02909921, сплачений судовий збір у сумі 4540,00 грн.
Видати наказ Луганській обласній прокуратурі після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції згідно з положеннями ст.256 Господарського процесуального кодексу України протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту судового рішення.
Повний текст рішення складено 26.01.2023.
Суддя Олена ФОНОВА
вих. №
1
26.01.2023
Надр. 2 прим.:
1- до справи;
2- заступнику керівника Сватівської окружної прокуратури (вул. Шевченка, 10, м. Сватове Луганської області, 92603, фактична адреса: вул. Соборна, 5а, м. Кропивницький, Кіровоградська область, 25009) - реком. з повідом. + на електронну пошту: ІНФОРМАЦІЯ_3
3- позивачу - Сватівській міській військовій адміністрації Сватівського району Луганської області (пл. 50-річчя перемоги, 36, м. Сватове Луганської області, 92603) - до електронного кабінету + на електронну пошту: svatovemva@gmail.com
4- відповідачу - ФГ «Граніт-ЗС» (вул. Радянська, 186, с. Містки, Сватівського району Луганської області, 92654) - повідомлення на сайті
5- представнику відповідача адвокату Малику Д.О. (вул. Коваленко, буд, 53, м. Сватове Луганської області, 92600) - на електронну пошту: ІНФОРМАЦІЯ_2
6- прокуратурі Харківської області (61050, м. Харків, вул. Б.Хмельницького, 4) - на електронну пошту: upr15.prok.kh@gmail.com
7- представнику Харківської обласної прокуратури - Кадацькій Д.М. на електронну пошту: ІНФОРМАЦІЯ_1
Внесено до ЄДРСР
26.01.2023
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2023 |
Оприлюднено | 27.01.2023 |
Номер документу | 108602907 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Фонова О.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні