ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
просп. Науки, 5 м. Харків, 61022, тел./факс (057)702-10-79, inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 січня 2023 року м. Харків Справа № 913/962/21
Провадження №17пд/913/962/21
За позовом заступника керівника Старобільської окружної прокуратури, м. Старобільськ Луганської області
в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах:
перший позивач Біловодська селищна військова адміністрація Старобільського району Луганської області, смт. Біловодськ Луганської області,
другий позивач Північно-східний офіс Державної аудиторської служби України, м. Харків,
до першого відповідача Відділу освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради Луганської області, смт. Біловодськ Луганської області,
другого відповідача Дочірнього підприємства «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств, смт. Біловодськ Луганської області,
про визнання недійсними протоколу переговорів №144 від 20.10.2021 та договору про публічну закупівлю №925 від 11.11.2021.
Господарський суд Луганської області у складі судді Фонової О.С.
Секретар судового засідання Чуєва М.С.
У засіданні брали участь:
від прокуратури: Комісар О.О., прокурор Харківської обласної прокуратури, посвідчення від 09.10.2020 №057353;
від першого позивача: представник не прибув;
від другого позивача: представник не прибув;
від першого відповідача: представник не прибув;
від другого відповідача: представник не прибув.
Обставини справи: Заступник керівника Старобільської окружної прокуратури (далі - прокурор) звернувся з позовною заявою в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Біловодської селищної ради Луганської області (далі - перший позивач) та Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України (далі - другий позивач) до Відділу освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради Луганської області (далі - перший відповідач у справі) та Дочірнього підприємства «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств (далі - другий відповідач у справі) з вимогами:
- визнати недійсним рішення тендерного комітету Відділу освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради Луганської області №144 від 20.10.2021, яким прийнято рішення про проведення переговорів з ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств та рішення про укладання договору на закупівлю послуг їдалень для Біловодського ліцею №1 та Біловодського ліцею «Лідер» з 16.11.2021 по 25.12.2021 за результатами переговорної процедури;
- визнати недійсним договір №925 від 11.11.2021, укладений між Відділом освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради Луганської області та ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств на закупівлю послуг їдалень для Біловодського ліцею №1 та Біловодського ліцею «Лідер» з 16.11.2021 по 25.12.2021 на суму 872402,00 грн;
- стягнути з Відділу освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради Луганської області та ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств на користь Луганської обласної прокуратури судовий збір у загальному розмірі 4540,00 грн.
Підставою позову прокурор зазначає порушення порядку проведення публічних закупівель, який передбачений Законом України «Про публічні закупівлі», стосовно переговорної процедури.
Ухвалою від 04.01.2022 судом підтверджено підстави представництва заступника керівника Старобільської окружної прокуратури Луганської області інтересів держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Біловодської селищної ради Луганської області та Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України до Відділу освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради Луганської області (далі - перший відповідач у справі) та Дочірнього підприємства «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств (далі - другий відповідач у справі) з заявленими позовними вимогами; відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання.
25.01.2022 до відділу документального забезпечення суду від першого відповідача - Відділу освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради Луганської області надійшла заява від 21.01.2022 №67, в якій останній просить закрити провадження у справі №913/962/21 у зв`язку з розірванням договору №925 від 11.11.2021, укладеного між Відділом освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради Луганської області та ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств, за взаємною згодою з 24.12.2022 та відсутністю спору. Перший відповідач повідомив, що наслідки закриття провадження у справі, передбачені статтею Господарського процесуального кодексу України, роз`яснені і зрозумілі.
Першим відповідачем до заяви надана додаткова угода №1 від 24.12.2021 до Договору про закупівлю послуг №925 від 11.11.2021.
Протокольною ухвалою від 01.02.2022 суд: залишив без задоволення заяву Відділу освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради Луганської області від 21.01.2022 №67 про закриття провадження у цій справі.
Протокольною ухвалою від 11.02.2022 судом повідомлено, що розгляд справи №913/962/21 у підготовчому засіданні переноситься на 24.02.2022 у зв`язку з неможливістю її розгляду 21.02.2022.
Протокольною ухвалою від 24.02.2022 судом підготовче засідання у справі №913/962/21 відкладено на 03.03.2022.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.
Згідно зі ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
З метою убезпечення від ризику життя та здоров`я людей, зокрема, учасників справи та працівників суду, судове засідання, призначене на 03.03.2022, не відбулося.
В подальшому строк дії воєнного стану в Україні згідно з Указом Президента №133/2022 від 14.03.2022 продовжено з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб, згідно з Указом Президента №259/2022 від 18.04.2022 продовжено з 05 години 30 хвилин 25.04.2022 строком на 30 діб, згідно з Указом Президента №341/2022 від 17.05.2022 продовжено з 05 години 30 хвилин 25.05.2022 строком на 90 діб.
Указом Президента України №757/2022 від 07.11.2022 останній раз строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 21.11.2022 строком на 90 діб, тобто до 19.02.2023.
В пункті 1 рішення Ради суддів України № 9 від 24.02.2022 зазначено, що навіть в умовах воєнного або надзвичайного стану, робота судів не може бути припинена, тобто не може бути обмежено конституційне право людини на судовий захист.
Ухвалами суду від 29.06.2022, від 18.07.2022, 15.09.2022, від 10.10.2022, від 28.11.2022 підготовче засідання у справі №913/962/21 неодноразово відкладалось, останній раз ухвалою суду від 12.12.2022 підготовче засідання відкладено на 26.12.2022.
08.12.2022 на електронну пошту суду від Старобільської окружної прокуратури Луганської області надійшла заява про уточнення позовної заяви №53/1-2490ВИХ-22 від 06.12.2022, в яких остання вказала, що у прохальній частині позовної заяви від 24.12.2021 №53/1-1079вих-21 помилково зазначено про визнання недійсним «рішення» тендерного комітету Відділу освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради Луганської області №144 від 20.10.2021, натомість підлягає визнанню недійсним безпосередньо «протокол №144 від 20.10.2021» зазначеного тендерного комітету, яким документально оформлено прийняте рішення.
Розглянувши заяву прокуратури суд дійшов висновку про її задоволення.
Ухвалою від 26.12.2022 суд замінив Біловодську селищну раду Старобільського району Луганської області (код ЄДРПОУ 04335430, що знаходиться за адресою: вул. Центральна, 105, смт. Біловодськ Луганської області, 92800) на Біловодську селищну військову адміністрацію Старобільського району Луганської області (код ЄДРПОУ 44766351, що знаходиться за адресою: вул. Центральна, 105, смт. Біловодськ Луганської області, 92800).
Протокольною ухвалою від 26.12.2022 суд закрив підготовче провадження та призначив справу №913/962/21 до судового розгляду по суті на 16.01.2023.
29.12.2022 на електронну пошту суду від Старобільської окружної прокуратури надійшли докази надіслання на електронну пошту Біловодської селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області позовної заяви з додатками по цій справі.
06.01.2023 на електронну пошту суду від першого позивача - Біловодської селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області надійшов лист від 05.01.2023 №01-03/16, в якому останній повідомив, що за результатами вивчення позовної заяви з додатками позовні вимоги прокуратури у справі №913/962/21 підтримує у повному обсязі та просить їх задовольнити.
11.01.2023 на електронну пошту суду від Старобільської окружної прокуратури надійшов лист від 11.01.2023 №53/1-100ВИХ-23, в якому остання повідомила про адресу фактичного знаходження та просила надсилати всі процесуальні документи у цій справі на вказану адресу.
Щодо повідомлення учасників справи.
Заявник та позивачі отримували ухвали через систему «Електронний суд».
Також копії ухвал направлялися на електронні адреси відповідачів, які зазначені прокурором у позовній заяві.
Щодо повідомлення відповідачів суд зазначає, що вони не скористалися наданим їм правом на судовий захист, хоча були належним чином повідомлені про розгляд справи.
Згідно зі статтею 11 Закону України «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв`язку з проведенням антитерористичної операції» якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться в районі проведення антитерористичної операції, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України (з посиланням на веб-адресу відповідної ухвали суду в Єдиному державному реєстрі судових рішень), яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.
Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України (з посиланням на веб-адресу відповідної ухвали суду в Єдиному державному реєстрі судових рішень), яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії.
З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.
Суд неодноразово відкладав розгляд даної справи у підготовчому провадженні за для забезпечення можливості участі відповідачів у розгляді даної справи. Відповідні оголошення були розміщені на офіційному веб-сайті судової влади України (з посиланням на веб-адресу відповідної ухвали суду в Єдиному державному реєстрі судових рішень).
Крім того, суд 30.06.2022, 16.09.2022, 22.11.2022, 14.12.2022, 04.01.2023 також намагався повідомити відповідачів у справі про дату, час та місце розгляду справи шляхом телефонограм, однак зв`язок з відповідачами встановити не вдалось.
Отже, відповідачі у справі належним чином були повідомлені про розгляд справи. Разом з тим, протягом періоду часу з січня 2022 року по січень 2023 року відповідачі не виявили жодного інтересу до справи та стану її розгляду, незважаючи на те, що були обізнані про її наявність.
ЄСПЛ у відповідних рішеннях у справі «Осман проти Сполученого королівства» (Osman v. the United Kingdom від 28.10.1998, заява №23452/94) та у справі «Креуз проти Польщі» (Kreuz v. Poland від 19.06.2001, заява №28249/95) роз`яснив, що, реалізуючи п.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод щодо доступності правосуддя, держави-учасниці цієї Конвенції вправі встановлювати правила судової процедури, в тому числі й процесуальні заборони й обмеження, зміст яких полягає в запобіганні безладному руху в судовому процесі. Вказаними рішеннями ЄСПЛ визначено, що сторона, яка задіяна в ході судового розгляду справи, зобов`язана з розумним інтервалом часу сама цікавитися провадженням у її справі, добросовісно користуватися належними їй процесуальними правами та неухильно виконувати процесуальні обов`язки. У рішенні у справі «Юніон Аліментаріа Сандерс С. А. проти Іспанії» (Uniуn Alimentaria Sanders S.A. v. Spain від 11.12.1987, заява №11681/85) ЄСПЛ вказав, що заявник зобов`язаний демонструвати готовність брати участь на всіх етапах розгляду, що стосуються безпосередньо його, утримуватися від використання прийомів, які пов`язані із зволіканням у розгляді справи, а також максимально використовувати всі засоби внутрішнього законодавства для прискорення процедури слухання.
В судове засідання 16.01.2023 прибув представник від органу прокуратури.
Позивачі в судове засідання не прибули, хоча були належним чином повідомлені про розгляд справи.
Відповідачі не скористались наданим їм правом на судовий захист, хоча були належним чином повідомлені про розгляд справи, обставин, на які посилається прокурор в обґрунтування своїх позовних вимог, не спростували.
Відповідно до ч.4 ст.13 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно з ч.9 ст.165, ч.2 ст.178 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши обставини справи, надані сторонами докази на підтвердження своїх доводів, суд встановив таке.
Так, на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель (https://prozorro.gov.ua) (далі - веб-сайт «Prozorro») розміщені відомості про здійснення публічної закупівлі у формі переговорної процедури з предметом закупівлі - «Послуги їдалень для Біловодського ліцею №1 та Біловодського ліцею «Лідер» з 16.11.2021 по 25.12.2021», та встановлено, що відділом освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради, як Замовником (код ЄДРПОУ 41845351) 20.10.2021 проведено переговорну процедуру № UА-2021-10-20-001873-с та прийнято рішення про намір укласти договір з ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств, щодо закупівлі - код класифікатора предмета закупівлі - ДК 021:2015:55510000-8: Послуги їдалень, очікувана вартість предмета закупівлі складає 572402,00 грн (т.1, а.с.138).
Як вбачається з інформації, яка міститься на веб-сайті «Prozorro», закупівля проведена в порядку скороченої переговорної процедури на підставі ст. 40 Закону України «Про публічні закупівлі», у зв`язку з тим, що Замовником двічі, а саме 09.09.2021 (оголошення за №UА-2021-09-09-003722-b) та 27.09.2021 (оголошення за №UА-2021-09-27-001959-а), відмінено тендер через відсутність достатньої кількості учасників.
У подальшому, між відділом освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради та ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств укладено договір № 925 від 11.11.2021 про закупівлю послуг з гарячого харчування учнів 1-11 класів, ДК 021:2015:55510000-8, ціна договору складає 572402,00 грн, строк дії договору з дня підписання та до 21.12.2021 (т.1, а.с.139-144).
24.12.2021 між відділом освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради та ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств укладено додаткову угоду №1 від 24.12.2021 до Договору про закупівлю послуг №925 від 11.11.2021, згідно з п.1 якої, керуючись статтями 651, 653-654 ЦК України, відповідно до п.10.4 Договору, абзацу другого п.11.17 Договору, сторони дійшли взаємної згоди про розірвання Договору (т.1, а.с.17).
На веб-порталі «Prozorro» у публічній закупівлі за № UА-2021-10-20-001873-с з предметом закупівлі «Послуги їдалень для Біловодського ліцею №1 та Біловодського ліцею «Лідер» з 16.11.2021 по 25.12.2021», взагалі відсутні Тендерна документація Замовника та тендерна пропозиція учасника.
У листі від 28.10.2021 за №1332 Відділ освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради Луганської області повідомив, що тендерна документація учасника ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств та кваліфікаційні вимоги Замовника до учасника розміщені у вільному доступі на веб-порталі «Prozorro» процедури: UА-2021-09-09-003722-b оголошена 09.09.2021 та UА-2021-09-27-001959-а оголошена 27.09.2021, та надав копії цих документів Старобільській окружній прокуратурі для вивчення на відповідність вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (т.1,а.с.66-137).
Вивченням, отриманих документів встановлено, що тендерна пропозиція учасника не відповідає кваліфікаційним критеріям, визначеним у тендерній документації Замовника (розміщена на веб-порталі «Prozorro», номери закупівлі відповідно UА-2021-09-09-003722-b та UА-2021-09-27-001959-а), що призвело до порушення вимог ст. ст. 16, 40 Закону України «Про публічні закупівлі» та як наслідок прийняття тендерним комітетом Відділу освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради незаконного рішення про визначення єдиного можливого постачальника за результатами проведення переговорної процедури, яке оформлено протоколом засідання тендерного комітету № 144 від 20.10.2021.
Так, встановлено, що:
1) на веб-порталі «Prozorro» у публічній закупівлі за № UА-2021-10-20-001873-с з предметом закупівлі «Послуги їдалень для Біловодського ліцею №1 та Біловодського ліцею «Лідер» з 16.11.2021 по 25.12.2021» взагалі відсутні тендерна документація Замовника та тендерна пропозиція учасника;
2) Відділом освіти и виконавчого комітету Біловодської селищної ради не витребувано в учасника переговорної процедури підтвердження відсутності підстав для відмови йому в участі у процедурі закупівлі, передбачених ст. 17 Закону України «Про публічні закупівлі»;
3) Тендерна пропозиція ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств (далі - Переможця) не відповідає кваліфікаційним критеріям Тендерної документації в частині технічних та якісних характеристик предмета закупівлі ДК 0211:2015:55510000-8: Послуги їдалень, що може привести до надання послуг гарячого харчування неналежної якості та суспільно небезпечних наслідків у вигляді шкоди для життя та здоров`я дітей, які навчаються в навчальних закладах Біловодського району Луганської області, а саме:
- Переможець надав «Технічне завдання 55510000-8 Послуги їдалень» №3 від 18.10.2021, змістом якого є засвідчення останнім відповідності продуктів харчування, які використовуються для приготування їжі, якості харчування, його норм та порядку всім вимогам санітарного законодавства, в тому числі вимогам постанови Кабінету Міністрів України №1591 від 22.11.2004, яка станом на час складання документа втратила чинність;
- Переможець у складі тендерної пропозиції надав «Перспективне двотижневе меню на осінній період 2021 року по Біловодському ліцею № 1, Біловодському ліцею «Лідер», зміст якого суперечить вимогам постанови Кабінету Міністрів України № 305 від 24.03.2021 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку»;
- до технічного завдання №3 від 18.10.2021 Переможець не надав у його складі примірного 10-денного меню для харчування учнів 1-11 класів, учнів у пришкільному інтернаті та для харчування учнів ГПД (групи продовженого дня);
- Переможцем надано довідку №б\н від 18.10.2021 про наявність матеріально-технічної бази шкільних їдалень, відомості які не відповідають вимогам Тендерної документації, а саме відсутні відомості щодо будівель і споруд, меблів, приладів устаткування та технічних засобів необхідних для приготування їжі (печі, духові шафи), враховуючи те що, підвіз готових страв і їх розігрівання не дозволяється, відповідно до п. 4 Додатку 1 Тендерної документації;
- зі змісту Тендерної документації встановлено, що послуги з організації гарячого харчування Переможець здійснюватиме в будівлі навчального закладу, проте, змістом тендерної пропозиції Переможця не зазначено витрати пов`язані з використанням електричної енергії та газового палива при надані послуг з харчування, що тягне збільшення витрат на виконання послуг їдальні, які не передбачені предметом закупівлі;
- у довідки №б\н від 18.10.2021 встановлено наявність тарілок в кількості 850 шт., виделок і ложок 750 шт., та кружок 650 шт., для загальної кількості учнів Біловодського ліцею № 1 та Біловодського ліцею «Лідер», але вказана кількість не в змозі забезпечити умови предмета закупівлі, а саме повноцінного харчування 1157 учнів ліцеїв;
- Переможець надав довідку б\н від 18.10.2021 про працівників кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід для надання послуг за предметом закупівлі, але зі змісту цієї довідки встановлено чотири працівники за спеціальністю кухар, що свідчить про неможливість виконання послуг харчування для 1157 учнів ліцеїв;
- Переможцем не надано списку працівників харчоблоку з відміткою про проходження медичного огляду, згідно Додатку 2 Тендерної документації;
- в документації, наданій Переможцем Замовнику, взагалі відсутні листи-відгуки отримувачів аналогічних послуг з харчування;
- Переможцем, у якості документального підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору, надано Замовнику лише Додаткову угоду № 1 до Договору про надання послуг з організації харчування від 09.09.2020, укладену з ТОВ «Онур Конструкціон Інтернешнл». Відповідно до змісту вказаної угоди сторони змінили п. 8 первісного договору в частині строку його дії. При цьому, з тексту додаткової угоди без наявності основного договору неможливо встановити його суттєві умови, які б могли підтвердити досвід надання подібних послуг;
- відповідно до п. 12 Додатку 4 Тендерної документації Переможцем надано експлуатаційний дозвіл (для виробників харчових продуктів тваринного походження) лише одного товаровиробника - ПрАТ «Біловодський маслоробний завод», при цьому в переліку № 32 від 18.10.2021 постачальників продуктів харчування та продовольчої сировини Переможець зазначив ще 5 постачальників продуктів харчування, проте не надав експлуатаційні дозволи щодо них;
- Переможцем не надано додаткові документи, які необхідно мати у складі тендерної пропозиції (Додаток 4), а саме відсутні: декларація виробника з лабораторними дослідженнями, видана Управлінням Держпродспожив служби або Ветеринарною службою (п. 11); акт, складений за результатами проведеного планового (позапланового) заходу державного контролю (інспектування), щодо додержання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти - за 1 місяць до подачі документів для участі в тендері або укладання договору (п. 13); перелік потужностей/операторів ринку харчових продуктів, звідки буде проводитись постачання сировини і харчових продуктів, з підтвердженням їх реєстрації відповідно до вимог харчового законодавства (п. 14); сертифікати відповідності. Учасник надає документи у вигляді скан-копій оригіналів або копій документів (п.15).
Прокурор зазначив, що підставою позову є порушення порядку проведення публічних закупівель, який передбачений Законом України «Про публічні закупівлі», стосовно переговорної процедури, з огляду на таке:
- вивченням оскаржуваної закупівлі встановлено, що відповідачами порушено вимоги п.1ч.2 ст.40 Закону України «Про публічні закупівлі», оскільки при проведенні переговорної процедури обов`язково повинні бути дотримані дві вимоги, встановлені тендерною документацією для відкритих торгів за даною закупівлею. По-перше, предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики за переговорною процедурою повинні бути подібними з характеристиками, встановленими в тендерній документації щодо проведення відкритих торгів, а по-друге, учасник переговорної процедури повинен відповідати вимогам, що були визначені замовником у тендерній документації;
- оскільки тендерна пропозиція учасника не відповідає кваліфікаційним критеріям, визначеним у тендерній документації Замовника (розміщена на веб-порталі «Prozorro», номери закупівлі відповідно №UА-2021-09-09-003722-b та №UА-2021-09-27-001959-а), тендерним комітетом відділу освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради прийнято незаконне рішення про визначення єдиного можливого постачальника за результатами проведення переговорної процедури, яке оформлено протоколом засідання тендерного комітету № 144 від 20.10.2021 (далі - Протокол), що є підставою для визнання його недійсним;
- оскільки процедура закупівлі послуг з гарячого харчування відділом освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради проведена з порушенням Закону України «Про публічні закупівлі», підлягає визнанню недійсним і Договір № 925 від 11.11.2021, укладений за наслідками процедури закупівлі, як такий, що укладено з порушенням вимог законодавства в момент укладення.
Перший позивач позов прокуратури підтримав та просив задовольнити його у повному обсязі.
Другий позивач пояснень на позовну заяву прокурора не надав.
Відповідачі не скористались наданим їм правом на судовий захист, обставин, на які посилається прокурор в обґрунтування своїх позовних вимог, не спростували.
Встановивши фактичні обставини справи, дослідивши надані сторонами докази на підтвердження своїх доводів, суд дійшов такого висновку.
Відповідно до преамбули Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (в редакції, чинній на час проведення закупівлі послуг) він встановлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади.
Згідно з п. 36 ч. 1 ст. 1 Закону «Про публічні закупівлі» уповноважений орган - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері публічних закупівель.
До замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до цього Закону, належать: органи державної влади (орган законодавчої, органи виконавчої, судової влади), та правоохоронні органи держави, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, об`єднання територіальних громад (п.1 ч. 1 ст.2 Закону України «Про публічні закупівлі»).
Відповідно до ч.1 ст.11 Закону України «Про місцеве самоврядування» виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Отже, відділ освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради є Замовником.
Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону України «Про публічні закупівлі» цей Закон застосовується:
1) до замовників, визначених пунктами 1-3 частини першої статті 2 цього Закону, за умови що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт - 1,5 мільйона гривень;
2) до замовників, визначених пунктом 4 частини першої статті 2 цього Закону, за умови що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень, а робіт - 5 мільйонів гривень;
3) до замовників, визначених частиною першою статті 2 цього Закону, які здійснюють спрощені закупівлі відповідно до цього Закону та/або укладають договори без використання електронної системи закупівель відповідно до частин другої, третьої і сьомої цієї статті.
Відповідно до ч.1 ст.5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Згідно з ч. 1 ст. 10 Закону України «Про публічні закупівлі» замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює на веб-порталі Уповноваженого органу в порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю.
Частиною 5 ст.10 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що тендер/спрощена закупівля не може проводитися до/без оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі/спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель згідно з частиною першою цієї статті.
Згідно ч. 8 ст. 12 Закону України «Про публічні закупівлі» подання інформації під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі здійснюється в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Замовникам забороняється вимагати від учасників подання у паперовому вигляді інформації, поданої ними під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі.
Як встановлено у ст.13 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі можуть здійснюватися шляхом застосування однієї з таких конкурентних процедур: відкриті торги; торги з обмеженою участю; конкурентний діалог.
Як виняток та відповідно до умов, визначених у частині другій статті 40 цього Закону, замовники можуть застосовувати переговорну процедуру закупівлі.
Замовник здійснює процедури закупівлі шляхом використання електронної системи закупівель.
Частинами 1, 2 статті 16 Закону встановлено, що замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Судом встановлено, що Замовником - відділом освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради на веб-порталі було опубліковане оголошення 09.09.2021 про проведення відкритих торгів за № UА-2021-09-09-003722-b та 27.09.2021 про проведення відкритих торгів за №UА-2021-09-27-001959-а - з предметом закупівлі: «Послуги їдалень для Біловодського ліцею №1 та Біловодського ліцею «Лідер» з 16.11.2021 по 25.12.2021», код класифікатора предмета закупівлі (ДК 021:2015:55510000-8: Послуги їдалень), очікувана вартість предмета закупівлі складає 572402,00 грн, які не відбулись через відсутність достатньої кількості учасників.
У зв`язку з чим, Замовником закупівля проведена в порядку переговорної процедури, на підставі п.1 ч.2 ст.40 Закону України «Про публічні закупівлі».
Відповідно до ч.1 ст.40 Закону України «Про публічні закупівлі» переговорна процедура закупівлі використовується замовником як виняток і відповідно до якої замовник укладає договір про закупівлю після проведення переговорів щодо ціни та інших умов договору про закупівлю з одним або кількома учасниками процедури закупівлі.
Згідно з п.1 ч.2 ст.40 Закону України «Про публічні закупівлі» переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі якщо було двічі відмінено процедуру відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій, визначеної цим Законом. При цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації.
У ч.3 ст.40 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що замовник (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини другої цієї статті) під час проведення переговорів вимагає від учасника (учасників) надати підтвердження про відсутність підстав для відмови йому (їм) в участі у процедурі закупівлі відповідно до частини першої статті 17 цього Закону.
Частиною 4 ст.40 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що за результатами проведених переговорів з учасником (учасниками) процедури закупівлі замовник приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю.
Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю обов`язково безоплатно оприлюднюється в електронній системі закупівель протягом одного дня після ухвалення рішення (ч.5 ст.40 Закону України «Про публічні закупівлі»).
Як встановлено у ч.8 ст.40 Закону України «Про публічні закупівлі» переговорна процедура закупівлі відміняється замовником у разі, зокрема:
1) якщо замовником допущено порушення, що вплинуло на об`єктивність визначення переможця процедури закупівлі;
2) неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства щодо закупівель.
20.10.2021 на веб-порталі «Ргоzогго» розміщено інформацію про здійснення публічної закупівлі у формі переговорної процедури за № UА-2021-10-20-001873-с з предметом - «Послуги їдалень для Біловодського ліцею № 1 та Біловодського ліцею «Лідер» з 16.11.2021 по 25.12.2021».
Згідно з протоколом тендерного комітету відділу освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради Луганської області №144 від 20.10.2021 було вирішено:
1) Провести переговори з ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств з застосуванням переговорів та рішення про укладання договору на закупівлю Послуги їдалень для Біловодського ліцею №1 та Біловодського ліцею «Лідер» з 16.11.2021 по 25.12.2021 за результатами переговорної процедури.
2) За результатами переговорної процедури з метою покращення навчально-виховного процесу в закладах освіти, так, як процедури UА-2021-09-09-003722-b оголошена 09.09.2021 та UА-2021-09-27-001959-а оголошена 27.09.2021 не відбулись через відсутність достатньої кількості учасників, укласти договір з ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств (далі - Переможець) на суму 572402,00 грн.
3) Інформацію про застосування переговорної процедури та повідомлення про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури розмістити в електронній системи (т.1, а.с.138).
У подальшому, між відділом освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради та ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств укладено договір № 925 від 11.11.2021 про закупівлю послуг з гарячого харчування учнів 1-11 класів, ДК 021:2015:55510000-8, ціна договору складає 572402,00 грн, строк дії договору з дня підписання та до 21.12.2021 (т.1, а.с.139-144).
Згідно з п.18 ч.1 ст.1 Закону України «Про публічні закупівлі» переможець процедури закупівлі - учасник, тендерна пропозиція якого відповідає всім критеріям та умовам, що визначені у тендерній документації, і визнана найбільш економічно вигідною, та якому замовник повідомив про намір укласти договір, або учасник, якому заявник повідомив про намір укласти договір за результатами застосування переговорної процедури закупівлі.
В порушення вимог ст. ст. 10, 12, 13 Закону України «Про публічні закупівлі» на веб-порталі «Prozorro» у публічній закупівлі за № UА-2021-10-20-001873-с з предметом закупівлі «Послуги їдалень для Біловодського ліцею №1 та Біловодського ліцею «Лідер» з 16.11.2021 по 25.12.2021» взагалі відсутні тендерна документація Замовника та тендерна пропозиція учасника.
Відділом освіти и виконавчого комітету Біловодської селищної ради не витребувано в учасника переговорної процедури підтвердження відсутності підстав для відмови йому в участі у процедурі закупівлі, передбачених ст. 17 Закону України «Про публічні закупівлі».
У листі відділ освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради Луганської області від 28.10.2021 за №1332 повідомив, що тендерна документація учасника ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств та кваліфікаційні вимоги Замовника до учасника розміщені у вільному доступі, на веб-порталі «Prozorro» процедури: UА-2021-09-09-003722-b оголошена 09.09.2021 та UА-2021-09-27-001959-а оголошена 27.09.2021, та надав копії цих документів Старобільській окружній прокуратурі (т.1,а.с.66-137).
Так, згідно з п.п.1 п.3 Розділу 5 та Додатку 1 до Тендерної документації учасники відповідають за зміст своїх тендерних пропозицій, та повинні дотримуватись норм чинного законодавства України при виконанні послуг, які стосуються предмета закупівлі, а також всім вимогам санітарного законодавства, а саме постанови Кабінету Міністрів України №1591 від 22.11.2004, постанови Кабінету Міністрів України №856 від 19.06.2002 та постанови Кабінету Міністрів України №116 від 02.02.2011.
Проаналізувавши дані нормативно правові акти встановлено, що постанова Кабінету Міністрів України №1591 від 22.11.2004 «Про затвердження норм харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» втратила чинність у зв`язку з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України №305 від 24.03.2021 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку».
З метою підтвердження відповідності кваліфікаційним вимогам, Переможець надав «Технічне завдання 55510000-8 Послуги їдалень» №3 від 18.10.2021, змістом якого є засвідчення ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств відповідності продуктів харчування, які використовуються для приготування їжі, якості харчування, його норм та порядку всім вимогам санітарного законодавства, в тому числі вимогам постанови Кабінету Міністрів України №1591 від 22.11.2004, яка станом на час складання документа втратила чинність.
Як наслідок необізнаності з чинним законодавством, яке регламентує порядок організації харчування у закладах освіти, Переможець у складі тендерної пропозиції надав «Перспективне двотижневе меню на осінній період 2021 року по Біловодському ліцею № 1, Біловодському ліцею «Лідер», зміст якого суперечить вимогам постанови Кабінету Міністрів України № 305 від 24.03.2021 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» (далі - постанова КМУ № 305 від 24.03.2021).
Так, відповідно до п.п.35, 36 постанови КМУ №305 від 24.03.2021, з метою забезпечення різноманітності харчування, достатнього циклу зміни страв, що пропонуються здобувачам освіти/дітям, складаються примірне чотиритижневе сезонне меню. У разі постачання до закладу освіти, закладу оздоровлення та відпочинку готових страв та/або послуг з харчування примірне чотиритижневе сезонне меню та асортимент буфету можуть складатися постачальником послуг з харчування. Вказане меню дозволено використовувати тільки після погодження з територіальним органом Держпродспоживслужби. Без такого погодження дозволено використовувати меню, рекомендоване МОЗ.
Більш того, у отриманому Замовником технічному завданні № 3 від 18.10.2021 ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств повідомляється про надання у його складі примірного 10-денного меню для харчування учнів 1-11 класів, учнів у пришкільному інтернаті та для харчування учнів ГПД (групи продовженого дня), яке фактично не долучено.
Викладене свідчить про те, що Переможець не проаналізував чинні нормативно правові акти у сфері забезпечення безпечного харчування дітей, які безпосередньо стосуються предмета закупівлі та керується застарілими нормами, що призводить до погіршення якості послуг харчування, а також про формальність цієї довідки, яка створена шляхом копіювання тендерної документації Замовника.
Додатком 1 Технічного завдання 55510000-8 Послуги їдалень Замовником передбачається забезпечити харчуванням 1157 учнів, відповідно 519 учнів Біловодського ліцею №1 та 638 учнів Біловодського ліцею «Лідер».
У Додатку 3 до Тендерної документації Замовником визначені кваліфікаційні критерії до учасника та інформація про спосіб документального підтвердження відповідності учасників встановленим критеріям із зазначенням переліку документів та інформації, необхідних для оцінки відповідності учасників встановленим критеріям.
Так, наявність обладнання та матеріально-технічної бази повинна підтверджуватися листом (довідкою) на фірмовому бланку (у разі наявності таких бланків) в довільній формі, за підписом керівника або уповноваженої особи учасника, завіреного печаткою (за наявності), про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, необхідних для постачання товару, що є предметом закупівлі, зокрема з зазначенням будівель та споруд, приладів устаткування, інших технічних засобів, меблів та іншого інвентарю з відображенням їх кількості, року випуску, права власності чи оренди.
Проте, Переможцем надано довідку №б\н від 18.10.2021 про наявність матеріально-технічної бази шкільних їдалень, відомості які не відповідають вимогам Тендерної документації, а саме відсутні відомості щодо будівель і споруд, меблів, приладів устаткування та технічних засобів необхідних для приготування їжі (печі, духові шафи), враховуючи те що, підвіз готових страв і їх розігрівання не дозволяється, відповідно до п. 4 Додатку 1 Тендерної документації.
Аналізуючи зміст Тендерної документації встановлено, що послуги з організації гарячого харчування Переможець здійснюватиме в будівлі навчального закладу, проте, змістом тендерної пропозиції ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств не зазначено витрати пов`язані з використанням електричної енергії та газового палива при надані послуг з харчування, що тягне збільшення витрат на виконання послуг їдальні, які не передбачені предметом закупівлі.
Також, Переможець, надає кухонний посуд, кількість якого не в змозі забезпечити умови предмета закупівлі, а саме повноцінного харчування 1157 учнів ліцеїв. Змістом довідки №б\н від 18.10.2021, встановлено наявність тарілок в кількості лише 850 шт., виделок і ложок 750 шт., та кружок 650 шт., для загальної кількості учнів Біловодського ліцею № 1 та Біловодського ліцею «Лідер».
Відповідно до п. 2 Додатку 3 Тендерної документації учасник повинен надати лист (довідка) на фірмовому бланку (у разі наявності таких бланків) в довільній формі за підписом керівника або уповноваженої особи Учасника, завірений печаткою (за наявності), у якому зазначено інформацію про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід для надання послуг за предметом закупівлі.
На підтвердження зазначеної вимоги Переможець надає довідку б\н від 18.10.2021 про працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, змістом якої встановлено 4 працівники за спеціальністю кухар, що свідчить про неможливість виконання послуг харчування для 1157 учнів ліцеїв.
Крім того, Тендерною документацією вимагається надання учасником списку працівників харчоблоку з відміткою про проходження медичного огляду, згідно Додатку 2, проте зазначеного списку з вище зазначеними відомостями Переможцем не надано.
Також, ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств, як Переможцем, не додержані вимоги тендерної документації в частині документального підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору (п. 3 Додатку 3). В документації, наданій Переможцем Замовнику, взагалі відсутні листи-відгуки отримувачів аналогічних послуг з харчування.
Крім того, у якості документального підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору Переможцем Замовнику надано лише Додаткову угоду № 1 до договору про надання послуг з організації харчування від 09.09.2020, укладену з ТОВ «Онур Конструкціон Інтернешнл». Відповідно до змісту вказаної угоди сторони змінили п. 8 первісного договору в частині строку його дії. При цьому, з тексту додаткової угоди без наявності основного договору неможливо встановити його суттєві умови, які б могли підтвердити досвід надання подібних послуг.
Згідно з п. 12 Додатку 4 Тендерної документації учасник у складі своєї тендерної пропозиції надає копію експлуатаційного дозволу (для виробників харчових продуктів тваринного походження) або витяг з реєстру операторів харчових продуктів виданий Управлінням Держпродспожив службою або Ветеринарною службою.
Аналізом змісту тендерної пропозиції ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств надано експлуатаційний дозвіл лише одного товаровиробника - ПрАТ «Біловодський маслоробний завод», при цьому в переліку № 32 від 18.10.2021 постачальників продуктів харчування та продовольчої сировини Переможець зазначив ще 5 постачальників продуктів харчування, проте не надав експлуатаційні дозволи щодо них.
Крім того, Переможцем не надано додаткові документи, які необхідно мати у складі тендерної пропозиції (Додаток 4), а саме відсутні:
- декларація виробника з лабораторними дослідженнями, видана Управлінням Держпродспожив служби або Ветеринарною службою (п. 11);
- акт, складений за результатами проведеного планового (позапланового) заходу державного контролю (інспектування), щодо додержання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти - за 1 місяць до подачі документів для участі в тендері або укладання договору (п. 13);
- перелік потужностей/операторів ринку харчових продуктів, звідки буде проводитись постачання сировини і харчових продуктів, з підтвердженням їх реєстрації відповідно до вимог харчового законодавства (п. 14);
- сертифікати відповідності. Учасник надає документи у вигляді скан-копій оригіналів або копій документів (п.15).
Вищевикладене свідчить, що в порушення вимог ст. ст. 5, 10, 12, 13, 40 Закону України «Про публічні закупівлі» відділом освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради належним чином не перевірено відповідність тендерної пропозиції ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств кваліфікаційним критеріям Тендерної документації в частині технічних та якісних характеристик предмета закупівлі ДК 0211:2015:55510000-8: Послуги їдалень, що може привести до надання послуг гарячого харчування неналежної якості та суспільно небезпечних наслідків у вигляді шкоди для життя та здоров`я дітей, які навчаються в навчальних закладах Біловодського району Луганської області, у зв`язку з чим тендерний комітет Біловодської селищної ради відповідно до ст.31 Закону «Про публічні закупівлі», повинен був відхилити тендерну пропозицію ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств.
За таких обставин, суд дійшов висновку про визнання недійсним протоколу тендерного комітету Відділу освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради Луганської області №144 від 20.10.2021, яким прийнято рішення про проведення переговорів з ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств та рішення про укладання договору на закупівлю послуг їдалень для Біловодського ліцею №1 та Біловодського ліцею «Лідер» з 16.11.2021 по 25.12.2021 за результатами переговорної процедури.
Аналіз положень Цивільного кодексу України та Закону України «Про публічні закупівлі» свідчить, що закупівля за державні кошти, в порядку здійснення публічних закупівель, є правочином та належить до договорів купівлі-продажу.
Правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним (ст. 204 ЦК України ).
Отже, укладений за результатами публічної закупівлі договір про закупівлю є правочином, який, відповідно до ст. 215 ЦК України може бути визнаний недійсним у судовому порядку, у зв`язку з недодержанням сторонами в момент вчинення його вимог, які встановлені ч. ч. 1-3, 5 ст. 203 Цивільного кодексу України, зокрема, про те, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам, має бути спрямований на реальне настання наслідків, що обумовлені ним.
Таким чином, у розумінні ст. ст. 203, 215 Цивільного кодексу України недійсність договору законодавець пов`язує з невідповідністю змісту договору нормам закону.
Так, згідно з ч.ч. 1, 3 ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі» договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Забороняється укладання договорів, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель, крім випадків, передбачених цим Законом. Отже, обов`язковою умовою укладення договору про закупівлі є проведення процедури закупівлі, в порядку визначному Закону України «Про публічні закупівлі» та визначення її переможця.
За обставинами спору проведення процедури публічної закупівлі (переговорної процедури) та рішення Відділу освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради Луганської області за результатами протоколу переговорів про намір укласти договір з ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств відбулось з порушенням вимог Закону України «Про публічні закупівлі», про що суд вказав вище.
Оскільки суд встановив відсутність правових підстав для укладення та виконання оспорюваного правочину через недійсність рішення Відділу освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради Луганської області про намір укласти договір з ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств, задоволенню підлягає й похідна вимога про визнання недійсним договору № 22/02 про закупівлю за державні кошти від 22.02.2021, укладеного між відповідачами на закупівлю послуг їдалень для Біловодського ліцею №1 та Біловодського ліцею «Лідер» з 16.11.2021 по 25.12.2021 на суму 872402,00 грн.
Відповідно до ст. 236 ЦК України правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення.
Згідно зі ст. 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.
Як вбачається з матеріалів справи, 24.12.2021 між відділом освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради та ДП «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств укладено додаткову угоду №1 від 24.12.2021 до Договору про закупівлю послуг №925 від 11.11.2021, згідно з п.1 якої сторони дійшли взаємної згоди про розірвання Договору (т.1, а.с.17).
Суд звертає увагу, що предметом спору є вимоги про визнання недійсним протоколу переговорів та договору про публічну закупівлю, що не є тотожними розірванню договору.
Крім того, розірвання сторонами договору не позбавляє сторони права на звернення до суду з позовом про визнання такого договору недійсним.
Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 27.11.2018 у справі № 905/1227/17.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про задоволення позову в повному обсязі.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.129 ГПК України витрати прокуратури на судовий збір в сумі 4540,00 грн підлягають відшкодуванню з відповідачів у рівних частинах (по 2270,00 грн з кожного відповідача), оскільки протиправність допустили обидві сторони правочину, який судом визнається недійсним.
Керуючись п.2 ч.1 ст. 129, ч.2 ст.178, ст.ст.232, 233, 238, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати недійсним протокол тендерного комітету Відділу освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради Луганської області (код ЄДРПОУ 41845351) №144 від 20.10.2021, яким прийнято рішення про проведення переговорів з Дочірнім підприємством «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств (код ЄДРПОУ 01744623) та рішення про укладання договору на закупівлю послуг їдалень для Біловодського ліцею №1 та Біловодського ліцею «Лідер» з 16.11.2021 по 25.12.2021 за результатами переговорної процедури.
3. Визнати недійсним договір №925 від 11.11.2021, укладений між Відділом освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради Луганської області (код ЄДРПОУ 41845351) та Дочірнім підприємством «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств (код ЄДРПОУ 01744623) на закупівлю послуг їдалень для Біловодського ліцею №1 та Біловодського ліцею «Лідер» з 16.11.2021 по 25.12.2021 на суму 872402,00 грн.
4. Стягнути з Відділу освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради Луганської області (код ЄДРПОУ 41845351, вул. Центральна, 103, смт. Біловодськ Луганської області, 92800) на користь Луганської обласної прокуратури та перерахувати на його р/р №UA048201720343140001000000839, банк: ДКСУ у м. Київ, МФО: 820172, код ЄДРПОУ 02909921, код класифікації видатків бюджету - 2800, витрати на сплату судового збору в сумі 2270,00 грн.
5. Стягнути з Дочірнього підприємства «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств (код ЄДРПОУ 01744623, вул. Новікова, буд. 1, смт. Біловодськ Луганської області, 92800) на користь Луганської обласної прокуратури та перерахувати на його р/р №UA048201720343140001000000839, банк: ДКСУ у м. Київ, МФО: 820172, код ЄДРПОУ 02909921, код класифікації видатків бюджету - 2800, витрати на сплату судового збору в сумі 2270,00 грн.
Видати накази Луганській обласній прокуратурі після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції згідно з положеннями ст.256 Господарського процесуального кодексу України протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту судового рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 26.01.2023.
Суддя Олена ФОНОВА
вих. №
1
26.01.2023
Надр. 2 прим.:
1- до справи;
2- заступнику керівника Старобільської окружної прокуратури (вул. Монастирська, 15 м. Старобільськ Луганської області, 92700, фактична адреса: вул. Соборна, 5А, м. Кропивницький Кіровоградської області, 25009) - реком. з повідом. + до електронного кабінету
3- першому позивачу - Біловодській селищній військовій адміністрації Старобільського району Луганської області (вул. Центральна, 105, смт. Біловодськ Луганської області, 92800) + на електронну пошту: bilovodskava@gmail.com + повідомлення на сайті
4- другому позивачу - Північно-східному офісу Державної аудиторської служби України (Майдан Свободи, буд.5, Держпром, 4 під`їзд, 10 поверх, м. Харків, 61022) - до електронного кабінету
5- першому відповідачу - Відділу освіти виконавчого комітету Біловодської селищної ради Луганської області (вул. Центральна, 103, смт. Біловодськ Луганської області, 92800) + на електронну пошту: bel_osvita628@ukr.net + повідомлення на сайті
6- другому відповідачу - Дочірньому підприємству «Комбінат громадського харчування» Біловодської районної спілки споживчих товариств (вул. Новікова, буд. 1, смт. Біловодськ Луганської області, 92800) на електронну пошту: strumok271@ukr.net + повідомлення на сайті
6- прокуратурі Харківської області (61050, м. Харків, вул. Б.Хмельницького, 4) - на електронну пошту: upr15.prok.kh@gmail.com
Внесено до ЄДРСР
26.01.2023
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2023 |
Оприлюднено | 27.01.2023 |
Номер документу | 108602909 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними купівлі-продажу |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Фонова О.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні