КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 січня 2023 року №320/9426/21
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Щавінського В.Р., розглянувши у м. Києві у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Приватного підприємства «СТАРИНСЬКИЙ ЦЕГЕЛЬНИЙ ЗАВОД» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулась Державна служба геології та надр України з позовом до ПП "СТАРИНСЬКИЙ ЦЕГЕЛЬНИЙ ЗАВОД", у якому просить суд припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціально дозволу №4075 від 18.10.2006, наданого ПП "СТАРИНСЬКИЙ ЦЕГЕЛЬНІЇ ЗАВОД (ЄДРПОУ 33483971).
Позов мотивовано наявністю правових підстав для анулювання виданого відповідачу спеціального дозволу на користування надрами з огляду на порушення відповідачем як надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами, та невиконанням відповідачем у встановлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування.
Згідно з Протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Київського окружного адміністративного суду, головуючим суддею визначено суддю Терлецьку О.О.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.08.2021 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
На підставі Розпорядження виконуючого обов`язків керівника апарату Київського окружного адміністративного суду №76-р/кА від 10.06.2022 у зв`язку з перебуванням судді Терлецької О.О. у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею 6 років проведено повторний автоматизований розподіл адміністративної справи.
Згідно з Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, головуючим суддею визначено суддю Щавінського В.Р.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 17.06.2022 прийнято до провадження адміністративну справу №320/9426/21 та повідомити сторін, що справа буде розглядатись одноособово суддею Щавінським В.Р. за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Вказаною ухвалою суду, запропонувати відповідачу протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі подати до суду відзив на позовну заяву та/або клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін.
Відповідач свої правом визначеним статтею 162 КАС України не скористався, відзиву на позовну заяву та/чи інших заяв/клопотань до суду не подавав.
Дослідивши наявні у матеріалах справи докази та з`ясувавши обставини справи, суд вважає, що даний адміністративний позові слід задовольнити, виходячи з наступного.
ПП «СТАРИНСЬКИЙ ЦЕГЕЛЬНИЙ ЗАВОД» надано спеціальний дозвіл на користування надрами №4075 від 18.10.2006 (надалі - Дозвіл) з метою видобування суглинків в якості сировини для виробництва цегли повнотілої керамічної плитки.
Як додаток до Дозволу укладено Угоду про умови користування надрами та складено програму робіт від 18.10.2006.
Надалі, листом Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України (далі ДНВП «Геоінформ України») від 26.04.2016 №02/302-1493 повідомлено Державній службі геології та надр України, що ПП «СТАРИНСЬКИЙ ЦЕГЕЛЬНИЙ ЗАВОД» не подано форму 5-гр за 2014 - 2015 роки.
Наказом Державної служби геології та надр України від 16.08.2016 №255 «Щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами» - ПП «СТАРИНСЬКИЙ ЦЕГЕЛЬНИЙ ЗАВОД» зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами та надано 30 календарних днів на усунення порушень. Про даний наказ надрокористувача повідомлено листом від 29.08.2016 № 15219/13/14-16.
Крім того, наказом Державної служби геології та надр України від 23.12.2015 №438 «Щодо проведення систематичного аналізу Державного балансу запасів корисних копалин».
Згідно до цього наказу Державна комісія по запасах корисних копалин листом від 15.02.2016 №87/07-1 надала перелік родовищ, по яких термін затвердження запасів перевищує 5 років.
Так, ПП «СТАРИНСЬКИЙ ЦЕГЕЛЬНИЙ ЗАВОД» міститься в даному переліку і тому наказом Державної служби геології та надр України від 19.12.2016 №490 «Про внесення змін до наказів Держгеонадр» - внесено зміни до пункту 11 додатка 1 до наказу Держгеонадр України від 16.08.2016 №255 та надано 30 календарних днів для усунення порушень.
У подальшому, наказом Державної служби геології та надр України від 09.09.2020 №394 «Про проведення позапланових перевірок» - було затверджено позапланові заходи, щодо суб`єктів господарювання, яким надані спеціальні дозволи на користування надрами з метою видобування металевих руд, неметалевих корисних копалин, горючих твердих корисних копалин.
На підставі вказаного наказу та посвідчення (направлення від 13.11.2020 №17178/01-02/07-20 посадовою особою органу державного нагляду (контролю) здійснено виїзд на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання, а саме ПП «СТАРИНСЬКИЙ ЦЕГЕЛЬНИЙ ЗАВОД», вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
За результатами вказаної перевірки посадовою особою позивача складний акт від 11.12.2020 №06-03/22/2020-41/у(162) у якому вказані порушення відповідачем вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, а саме: суб`єкт господарювання не допустив посадових осіб Держгеонадр до здійснення заходів державного нагляду (контролю), чим порушив абз. 2 ст. 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V.
На підставі вказаного акту позивачем винесений припис від 11.12.2020 №1340/14/06, відповідно до якого зобов`язано ПП «СТАРИНСЬКИЙ ЦЕГЕЛЬНИЙ ЗАВОД» усунути у строк до 25.01.2021 допущені порушення шляхом подання в письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту геологічного контролю Держгеонадр України матеріали згідно додатку № 1, які підтверджують факт усунення порушень.
У подальшому, Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр підготовлено подання від 04.02.2021 №130-14/06 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами від 18.10.2006 №4075.
Надалі, Держгеонадра наказом від 19.02.2021 №176 «Про поновлення дії, зупинення дії анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів» - внесла зміни до пункту 11 додатка 1 до наказу від 16.08.2016 №255 в частині доповнення підстав зупинення дії дозволу та надано 30 календарних днів на усунення порушень.
Листом від 25.02.2021 № 3037/01/07-21 ПП «СТАРИНСЬКИЙ ЦЕГЕЛЬНИЙ ЗАВОД» повідомлено про даний наказ (даний лист отриманий уповноваженою особою відповідача 03.03.2021, що підтверджується наявною матеріалах справи копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення із штрих-кодовим ідентифікатором 0411202395589).
У зв`язку з тим, що надрокористувачем не усуненні у визначений строк порушення, тому 20.04.2021 Центральним міжрегіональним відділом Департаменту геологічного контролю Держгеонадр України підготовлено подання №505-14/06 на анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4075 від 18.10.2006.
Листом від 17.05.2021 №7794/01/07-21 направлено відповідачу пропозицію у 15 денний строк надати свою позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно з спеціальним дозволом на користування надрами №4075 від 18.10.2006.
З метою анулювання спеціального дозволу на користування надрами позивач звернувся із даним адміністративним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Згідно з частиною другою статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Статтею 60 Кодексу України про надра передбачено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.
Згідно з частиною першою статті 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Відповідно до частини першої статті 57 Кодексу України про надра у разі порушення вимог статті 56 та інших статей цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або іншим державним органом, уповноваженим на застосування таких заходів реагування, в порядку, встановленому законодавством.
Відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін визначає Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, (далі також - Порядок №615, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пункту 10 Порядку №615 невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.
Пунктом 23 вказаного Порядку визначено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
Частиною сьомою статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06.09.2005 №2806-IV (далі також - Закон №2806-IV, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; 2) здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення. Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.
Відповідно до частин першої, другої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр. Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктах 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому, питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.
Як встановлено судом, підставою для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №4075 від 18.10.2006 та, як наслідок, звернення позивача до суду з даним позовом, стало неусунення відповідачем порушень, зазначених у приписі №1340-14/06 від 11.12.2022, в якому, зокрема, зазначено про недопуск посадових осіб Державної служби геології та надр України до здійснення державного нагляду (контролю), які проводились з дотриманням порядку здійснення державного нагляду (контролю), чим порушено абз. 2 ст. 11 Закону України від 05.04.2007 №877-V «Про основні засади нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»; визначено обов`язок відповідача надати Департаменту державного геологічного контролю перелік документів і матеріалів щодо користування надрами відповідно до умов спеціального дозволу на користування надрами №4075 від 18.10.2006.
Згідно зі статтею 7 Закону №877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає відповідний наказ, який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, і предмет перевірки, та на підставі якого оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, що підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові) і засвідчується печаткою. Перед початком перевірки суб`єкта господарювання посадові особи, які проводять перевірку, пред`являють керівнику суб`єкта господарювання або уповноваженій ним особі направлення та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу, і надають суб`єкту господарювання копію направлення на перевірку, а також інформують цих осіб про мету перевірки. За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Суд звертає увагу на те, що припис №1340-14/06 від 11.12.2022 відповідачем не оскаржувався (протилежного суду надано не було), а тому відповідно до статті 7 Закону №877-V є обов`язковим до виконання.
Таким чином, відповідачем допущено невиконання вимог припису Державної служби геології та надр України і, а як наслідок, порушення вимог статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та Угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування №4075 від 18.10.2006, в частині обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадра для здійснення державного геологічного контролю та надання документів і матеріалів щодо користування надрами відповідно до умов спеціального дозволу на користування надрами №4075 від 18.10.2006.
Отже, суд дійшов висновку, що відповідачем порушенні вимоги, передбачені спеціальним дозволом на користування надрами, що є підставою для припинення користування надрами відповідно до пункту 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра та частини сьомої статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
Висновки суду у цій справі узгоджуються із правовими висновками Верховного Суду, висловленими у подібних правовідносинах у постанові від 26.05.2020 у справі №806/1285/16 та у постанові від 09.09.2021 у справі № 824/160/19-а.
Також суд звертає увагу на те, що відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу, тому умови щодо їх використання, зокрема надрами, є особливо суворими та, як виняток, застосовуються до суб`єкта, який отримав відповідний дозвіл і зобов`язаний забезпечувати безумовне дотримання у своїй діяльності всіх вимог законодавства у сфері надрокористування.
Така позиція викладена у постанові Верховного Суду від 20.05.2019 у справі №826/11885/16.
Згідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Згідно ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відтак, враховуючи наведені фактичні обставини справи, а також норми чинного законодавства, суд погоджується із доводами позивача щодо наявності підстав для анулювання спірного дозволу відповідача на користування надрами, враховуючи порушення ним законодавства у сфері надрокористування та не усунення відповідних порушень.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Позивачем не надано суду доказів понесення витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз під час розгляду справи.
Керуючись ст.ст. 9, 14, 72-78, 90, 139, 143, 242-246, 251, 255 КАС України, суд
в и р і ш и в:
1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціально дозволу №4075 від 18.10.2006, який наданий Приватному підприємству «СТАРИНСЬКИЙ ЦЕГЕЛЬНІЇ ЗАВОД» (ЄДРПОУ 33483971).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Щавінський В.Р.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.01.2023 |
Оприлюднено | 30.01.2023 |
Номер документу | 108607122 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Щавінський В.Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні