Рішення
від 11.08.2010 по справі 2-4724/10/08
КИЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ХАРКОВА

Справа № 2-4724/10/08

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 серпня 2010 року Київський районний суд м. Ха ркова у складі:

головуючого - судді М уратової С.О.

при секретарі - Гре сс Ю.К.,

розглянувши у відк ритому судовому засіданні в залі суду в м. Харкові цивільн у справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійног о Фонду України у Київському районі м. Харкова про визнанн я неправомірними дій, зобов' язання усунути порушення, вч инити дії по призначенню та в иплаті пенсії та додаткової пенсії особі, яка постраждал а внаслідок Чорнобильської к атастрофи, визнання права на отримання пенсії, стягнення витрат, -

встановив :

14.05.2010 позивач звернувся до су ду з позовом до відповідача - Управління Пенсійного Фо нду України у Київському рай оні м. Харкова, в якому просить : визнати неправомірними дії відповідача по нарахуванню та виплаті основної пенс ії та додаткової пенсії за шк оду, заподіяну здоров'ю, як осо бі, котра постраждала внаслі док Чорнобильської катастро фи з порушенням вимог Закону України «Про статус і соціал ьний захист громадян, які пос траждали внаслідок Чорнобил ьської катастрофи»; зобов'яз ати відповідача усунути пору шення, провести перерахунок недоплачених сум основної пе нсії як особі, яка постраждал а внаслідок Чорнобильської к атастрофи і є інвалідом 1 кат егорії II групи відповідно до З акону України «Про статус і с оціальний захист громадян, я кі постраждали внаслідок Чор нобильської катастрофи» з ро зрахунку не нижче 8 мінімальн их пенсій за віком та додатко вої пенсії за шкоду, заподіян у здоров'ю, в розмірі 75 % від мін імальної пенсії за віком, вст ановленої ч. 1 ст. 28 Закону Украї ни „Про загальнооб ов'язкове державне пенсійне страхування», з урахуванням встановленого законодавств ом прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездат ність, починаючи з 01.01.2007; зобов'я зати відповідача виплатити з аборгованість недоплачених сум основної пенсії, як особі яка постраждала внаслідок Ч орнобильської катастрофи і є інвалідом 1 категорії II групи відповідно до Закону Україн и «Про статус і соціальний за хист громадян, які постражда ли внаслідок Чорнобильської катастрофи» з розрахунку не нижче 8 мінімальних пенсій з а віком та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, в розмірі 75% від мінімальної п енсії за віком, встановленої ч. 1 ст. 28 Закону України «Про за гальнообов'язкове державне п енсійне страхування», з урах уванням встановленого закон одавством прожиткового міні муму для осіб, які втратили пр ацездатність, починаючи з 01.01.20 07; визнати за ним право на отри мання основної пенсії з розр ахунку не нижче 8 мінімальних пенсій за віком та додатково ї пенсії за шкоду, заподіяну з доров'ю, яка повинна становит и 75 % від мінімальної пенсії за віком, з урахуванням встанов леного законодавством прожи ткового мінімуму для осіб, як і втратили працездатність; з обов'язати відповідача вст ановити як особі, яка пост раждала внаслідок Чорноби льської катастрофи 1 категор ії II групи, основну пенсію у ро змірі 8 мінімальних пенсій за віком та додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров'ю, у р озмірі 75 % від мінімальної пен сії за віком відповідно до За кону України «Про статус і со ціальний захист громадян, як і постраждали внаслідок Чорн обильської катастрофи» від 2 8.02.1991 №796-ХІІ; стягнути з відповід ача на його користь витрати п о сплаті послуг за правову до помогу в розмірі 500 гр. та спла чені витрати на інформаційно -технічне забезпечення розгл яду справи в сумі 120гр.

В обґрунтування своїх позо вних вимог зазначив, що йому, як учаснику ліквідації насл ідків аварії на Чорнобильськ ій АЕС 1 категорії, інваліду 2 г рупи необхідно виплачувати п енсію в розмірі, який дорівню є 8 мінімальних пенсій за віко м, та додаткової пенсії за шко ду, заподіяну здоров'ю, розмір якої повинен складати - 75 % міні мальної пенсії за віком, у від повідності до ст.ст. 50, 54 Закону України “Про статус і соціал ьний захист громадян, які пос траждали внаслідок Чорнобил ьської катастрофи”. За цих пі дстав, згідно до ст. 49 Закону Ук раїни «Про статус i соціальни й захист громадян, які постра ждали внаслідок Чорнобильсь кої катастрофи», позивач наб ув право на отримання держав ної пенсії, розмір якої, у відп овідності до ч. 4 ст. 54 Закону Ук раїни «Про статус i соціальни й захист громадян, які постра ждали внаслідок Чорнобильсь кої катастрофи» повинен бути не нижче 8 мінімальних пенсій за віком, та додаткової пенсі ї за шкоду, заподіяну здоров'ю , розмір якої у відповідності до ст. 50 Закону України «Про ст атус i соціальний захист гром адян, які постраждали внаслі док Чорнобильської катастро фи» повинен складати 75% мініма льної пенсії за віком. При цьо му мінімальна пенсія за віко м повинна була розраховувати сь виходячи із розміру, встан овленого ст.28 Закону України « Про загальнодержавне пенсій не страхування». Оскільки ро змір фактично виплачуваної п енсії був значно нижчим, він з вернувся до відповідача із з аявою про перерахунок пенсії , однак пенсія відповідачем н е була перерахована. Відмову у проведенні перерахунку вв ажає протиправною, оскільки за конституційними нормами, виходячи з пріоритетності за конів над підзаконними актам и, при визначенні розміру пен сії застосуванню підлягають ст. 50, 54 Закону України № 796-ХІІ в р едакції Закону № 230/96-ВР від 06.06.1996, а не Постанова Кабінету Міні стрів України № 530 від 28.05.2008, яка і стотно звужує обсяг встановл ених Законом прав. В обґрунту вання позову посилається так ож на п. 5 Рішення № 6-рп/2007 Кон ституційного Суду України, н а рішення Конституційного С уду України у справі за конст итуційними поданнями Верхов ного Суду України щодо відпо відності Конституції Україн и (конституційності) окремих положень статті 65 розділу І, п унктів 61, 62, 63, 66 розділу II, пункту З розділу III Закону України "Про Державний Бюджет України на 2008 рік”, справа N 1 -28/2008 від 22.05.2008 N 10-рп/ 2008р.

Позивач вказує, що для зверн ення до суду з метою забезпеч ення належного захисту своїх прав в нього виникла необхід ність користуватися платним и послугами юристів, ним спла чено ТОВ «ПОЛІТЕС КРОК» відп овідно до договору № 010-03 - 500 гр. 00 к оп. за надання консультативн о-правових послуг, у тому числ і інформування та консультув ання, складання та подання по зову з необхідними додатками до суду, на підтвердження чог о посилається на договір, рах унок, квитанції та акт, які дод ав до позову. На підтвердженн я того, що ГОВ «ПОЛІТЕС КРОК» ( код ЄДРПОУ 36987868, м. Харків) є фахі вцем у галузі права, додає коп ію довідки з ЄДРПОУ, в якій одн им з основних видів діяльнос ті товариства вказана адвока тська діяльність.

В судовому засіданні позив ач підтримав заявлені позовн і вимоги, просив задовольнит и позов.

Представник відповідача Управління Пенсійного Фон ду України у Київському райо ні м. Харкова в судове засідан ня не з' явився, у запереченн ях на позовну заяву просить р озглянути справу у його відс утність, позовні вимоги не ви знав, в обґрунтування своїх з аперечень зазначив наступне . Пенсія по інвалідності, яка н астала у зв' язку з ліквідац ією наслідків Чорнобильсько ї катастрофи призначається н а підставі Закону України «П ро статус і соціальний захис т громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської кат астрофи» № 796 від 28.02.1991, а не за нор мами Закону України «Про заг альнообов' язкове державне пенсійне страхування» від 09.0 7.2003. Відповідно до ч.7 ст.54 Закону № 796 - порядок обчислення пен сії по інвалідності, що наста ла внаслідок каліцтва чи зах ворювання визначається Кабі нетом Міністрів України. На п ідставі цієї норми управлінн я при нарахуванні основної т а додаткової пенсії позивачу застосовувало норми Постано ви Кабінету Міністрів Україн и «Про підвищення розмірів п енсій та інших соціальних ви плат окремим категоріям пенс іонерів, фінансування яких з дійснюється за рахунок кошті в державного бюджету» від 03.01.20 02 № 1, п.б ч.1 якої визначає, що роз рахунок розміру пенсії прово диться із розміру 19 грн. 91 коп. І з положення частини третьої статті 28 Закону України «Про з агальнообов' язкове держав не пенсійне страхування» вип ливає, що мінімальний розмір пенсії за віком, встановлени й абзацом першим частини пер шої цієї статті, застосовуєт ься виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом.

Відповідно до ч.5 ст.54 Закону України «Про статус і соціал ьний статус громадян, які пос траждали внаслідок Чорнобил ьської катастрофи» (796-120) поряд ок обчислення пенсії по інва лідності, що настала внаслід ок каліцтва чи захворювання , і пенсії у зв' язку з втратою годувальника внаслідок Чорн обильської катастрофи визна чається Кабінетом Міністрів України, рішення якого є обов ' язковими для виконання мін істерствами та іншими центра льними органами державної ви конавчої влади України, місц евими органами державної вик онавчої влади, всіма суб' єк тами господарювання незалеж но від їх відомчої підпорядк ованості та форм власності, а саме:

- станом на 01.01.2008 постанов ою Кабінету Міністрів Україн и «Про підвищення розмірів п енсій та інших соціальних ви плат окремим категоріям пенс іонерів, фінансування яких з дійснюється за рахунок кошті в державного бюджету» від 3 сі чня 2002 року № 1;

- починаючи з 28.05.2008 постан овою Кабінету Міністрів Укра їни «Деякі питання соціально го захисту окремих категорій громадян» від 28 травня 2008 року № 530;

- починаючи з 16.07.2008 постан овою Кабінету Міністрів Укра їни «Про підвищення рівня пе нсійного забезпечення грома дян» від 16 липня 2008 року № 654.

01.01.2008 Законом України «Про де ржавний бюджет на 2008 рік» були внесені зміни до Закону Укра їни «Про статус і соціальний захист громадян, які постраж дали внаслідок Чорнобильськ ої катастрофи, якими ст. 54 викл адена наступним чином - у вс іх випадках розмір пенсій дл я інвалідів, щодо яких встано влено зв' язок з Чорнобильсь кою катастрофою, не можуть бу ти нижчими:

для учасників ліквідації н аслідків аварії на Чорнобиль ській АЕС у 1987-1990 роках:

по 1 групі інвалідності - 16 0 процентів прожиткового мін імуму для осіб, які втратили п рацездатність; по 2 групі інва лідності - 150 процентів прожи ткового мінімуму для осіб, як і втратили працездатність; п о 3 групі інвалідності - 140 про центів прожиткового мінімум у для осіб, які втратили праце здатність;

Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 № 10-рп/2008 ви знано такими, що не відповіда ють Конституції України (є не конституційними), положення пункту 28 розділу 2 «Внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України» Закону України «Про державний бюджет Украї ни на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України». Таким чином, до 22.05 .2008 управління діяло на підста ві діючої ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний зах ист громадян, які постраждал и внаслідок Чорнобильської к атастрофи». Після винесення рішення Конституційним Судо м України від 22.05.2008 управління к ерувалося діючими Постанова ми Кабінету Міністрів, що рег улювали питання призначення та виплати пенсії особам, пос траждалим внаслідок Чорноби льської катастрофи. Заперечу є також проти стягнення з Пен сійного фонду судових витрат (а.с. 29-31).

Суд, вислухавши пояснення п озивача, дослідивши матеріал и справи, вважає позовні вимо ги такими, що підлягають част ковому задоволенню, виходячи з наступних підстав.

В ході судового розгляду бу ло встановлено, та не запереч ується сторонами, що позивач перебуває на обліку в Упра влінні Пенсійного фонду Ук раїни в Київському районі м. Х аркова, є постраждалим внасл ідок аварії на Чорнобильські й АЕС 1 категорії, що підтвердж ується посвідченням серії НОМЕР_1, виданим 09.02.2007 (а.с. 10. 3), та є інвалідом ІІ групи безстро ково з 12.12.2006, згідно із довідкою МСЕК НОМЕР_2 від 25.01.2007 (а.с. 15).

Позивач перебуває на облік у в Управлінні Пенсійног о фонду України в Київському районі м. Харкова та отримує пенсію по інвалідності, як ін валід 2-ї групи внаслідок Чор нобильської катастрофи, що н е заперечується також відпов ідачем (а.с. 30).

Відповідно до ч.1 ст. 46 Консти туції України громадяни мают ь право на соціальний захист , що включає право на забезпеч ення їх у разі повної, частков ої або тимчасової втрати пра цездатності, втрати годуваль ника, безробіття з незалежни х від них обставин, а також у с тарості та в інших випадках, п ередбачених законом.

Основні положення щодо ре алізації конституційного пр ава громадян, які постраждал и внаслідок Чорнобильської к атастрофи, на охорону їхньог о життя і здоров' я, створенн я єдиного порядку визначення категорій зон радіоактивног о забруднення територій, умо в проживання і трудової діял ьності на них, соціального за хисту населення визначені та закріплені в Законі України від 28.02.1991 № 796 «Про статус та соці альний захист громадян, які п остраждали внаслідок Чорноб ильської катастрофи » (надал і Закон № 796).

Розрахунок пенсії Управ ління ПФУ в Київському райо ні м. Харкова здійснило позив ачу, виходячи з розміру 19,91гр., в становленого Постановою Каб інету Міністрів України від 03.01.2002 № 1 „Про підвищення розмір ів пенсії та інших соціальни х виплат окремим категоріям пенсіонерів, фінансування як их здійснюється за рахунок к оштів державного бюджету”.

15.04.2010 позивач звернувся до Управління ПФУ в Київськом у районі м. Харкова із заявою п ро перерахунок розміру пенсі ї згідно діючого законодавст ва України, проте, перерахуно к проведено не було, відповід ач листом від 21.04.2010 відмовив поз ивачу в перерахунку основної та додаткової пенсії за шкод у, заподіяну здоров' ю (а.с. 16, 17). Суд вважає не проведення пер ерахунку пенсії позивачу неп равомірним, з наступних підс тав.

Відповідно до ст. 49 Закону Ук раїни «Про статус і соціальн ий захист громадян, які постр аждали внаслідок Чорнобильс ької катастрофи» пенсії особ ам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4, встановлюються у вигляді: а) державної пенсії; б) додатк ової пенсії за шкоду, заподія ну здоров'ю, яка призначаєтьс я після виникнення права на д ержавну пенсію.

Згідно зі ст. 54 Закону Украї ни «Про статус і соціальний з ахист громадян, які постражд али внаслідок Чорнобильсько ї катастрофи» пенсії по інва лідності, що настала внаслід ок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв'язку з втратою г одувальника внаслідок Чорно бильської катастрофи можуть призначатися за бажанням гр омадянина із заробітку, одер жаного за роботу в зоні відчу ження в 1986-1990 роках, у розмірі ві дшкодування фактичних збитк ів, який визначається згідно з законодавством.

Зі статей 50 та 54 Закону Украї ни "Про статус і соціальний за хист громадян, які постражда ли внаслідок Чорнобильської катастрофи" випливає, що під ч ас визначення розміру пенсії та щомісячної додаткової пе нсії за шкоду, заподіяну здор ов'ю, за основу їх нарахування береться мінімальна пенсія за віком.

Положення даних норм співп адає з приписом п. 4 Порядку об числення пенсій по інвалідно сті, що настала внаслідок кал іцтва чи захворювання, і пенс ій у зв'язку з втратою годувал ьника внаслідок Чорнобильсь кої катастрофи затвердженог о Постановою КМУ від 30.10.1997 № 523.

Згідно з ч. 1 ст.28 Закону Украї ни «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня» мінімальний розмір пенсі ї за віком встановлюється у р озмірі прожиткового мінімум у для осіб, які втратили праце здатність, визначеного закон ом.

Відповідно до вимог ч. З ст. 46 Конституції України пенсії та інші види соціальних випл ат та допомоги, що є основним д жерелом існування, мають заб езпечувати рівень життя, не н ижчій від прожиткового мінім уму, встановленого законом.

Правові засади формування та застосування державних с оціальних стандартів і норма тивів, спрямованих на реаліз ацію закріплених Конституці єю України та законами Украї ни державної пенсії та додат ково: пенсії за шкоду, заподія ну здоров'ю, визначаються Зак оном України «Про державні с оціальні стандарти та держав ні соціальні гарантії».

За змістом абзацу третього ст.1 вказаного Закону державн і соціальні гарантії - встано влені законами мінімальні ро зміри оплати праці, доходів г ромадян, пенсійного забезпеч ення, соціальної допомоги, ро зміри інших видів соціальних виплат, встановлені законам и та іншими нормативно-право вими актами, які забезпечуют ь рівень життя не нижчий від п рожиткового мінімуму.

Відповідно до вимог Закону України «Про прожитковий мі німум» прожитковий мінімум - вартісна величина достатньо го для забезпечення нормальн ого функціонування організм у людини, збереження його здо ров'я набору продуктів харчу вання, а також мінімального н абору непродовольчих товарі в та мінімального набору пос луг, необхідних для задоволе ння основних соціальних і ку льтурних потреб особистості . Прожитковий мінімум встано влюється для встановлення мі німальної заробітної плати т а мінімальної пенсії за віко м, визначення розмірів соціа льної допомоги, допомоги сім 'ям з дітьми, допомоги по безро біттю, а також стипендій та ін ших соціальних виплат виходя чи з вимог Конституції Украї ни та законів України.

Прожитковий мінімум встан овлюється Кабінетом Міністр ів України і щороку затвердж ується Верховною Радою Украї ни в законі про Державний бюд жет України на відповідний р ік.

Суд приходить до висновку, що визначений статтею 28 Закон у України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування» мінімальний розмі р пенсії за віком, для визначе ння якого застосовується про житковий мінімум для осіб, як і втратили працездатність, є певним стандартом, в порівня нні з яким визначаються розм іри інших видів виплат та доп омог.

Тобто, суд зазначає, що міні мальний розмір пенсії за вік ом, для визначення якого заст осовується прожитковий міні мум для осіб, які втратили пра цездатність, є відправною ве личиною, від якої проводитьс я розрахунок державної пенсі ї та додаткової пенсії за шко ду, заподіяну здоров'ю, призна чених по Закону України «Про статус і соціальний захист г ромадян, які постраждали вна слідок Чорнобильської катас трофи».

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Цивіль ного Кодексу України, основу цивільного законодавства Ук раїни становить Конституція України.

Згідно з положеннями части ни четвертої статті 4 Цивільн ого Кодексу України, якщо пос танова Кабінету Міністрів Ук раїни суперечить положенням цього Кодексу або іншому зак ону, застосовуються відповід ні положення цього Кодексу а бо іншого закону.

Відповідно до ч. 1, ч. 4 Цивільн ого процесуального Кодексу У країни, суд вирішує справи ві дповідно до Конституції Укра їни, законів України та міжна родних договорів, згода на об ов' язковість яких надана Ве рховною Радою України. У разі невідповідності правового а кта закону України або міжна родному договору, згода на об ов' язковість якого надана В ерховною Радою України, суд з астосує акт законодавства, я кий має вищу юридичну силу.

Отже, за конституційними н ормами, виходячи з пріоритет ності законів над підзаконни ми актами, суд дійшов висновк у, що при визначенні розміру п енсій позивачеві застосуван ню підлягають частина перша статті 50 та частина четверта с татті 54 Закону України "Про ст атус і соціальний захист гро мадян, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи", а не постанови Кабінету М іністрів України № від 03.01.2002 та №654 від 16.07.2008, які істотно звужуют ь обсяг встановлених законом прав.

Також суд не бере до уваги п осилання відповідача на част ину п'яту статті 54 Закону Укра їни "Про статус і соціальний з ахист громадян, які постражд али внаслідок Чорнобильсько ї катастрофи", якою передбаче но, що порядок обчислення пен сії по інвалідності, що наста ла внаслідок каліцтва чи зах ворювання, і пенсії у зв'язку з втратою годувальника внаслі док Чорнобильської катастро фи визначається Кабінетом Мі ністрів України, оскільки на дання законодавцем такого пр ава Кабінету Міністрів Украї ни не означає, що останній, вст ановлюючи такий порядок, мож е допустити звуження змісту та обсягу прав позивача, вста новлених цим же Законом. Тобт о, Кабінет Міністрів України повинен був встановити зазн ачений порядок, не порушуючи положень цього Закону, в тому числі й інших законів, якими в становлено розміри мінімаль ної пенсії за віком.

Відповідно до пп.15 п.28 II розд. Закону України „Про Державн ий бюджет на 2008 рік” ст.54 Закону України „Про статус i соціаль ний захист громадян, які пост раждали внаслідок Чорнобиль ської катастрофи” викладена у наступний редакції: у всіх в ипадках розміри пенсій для і нвалідів, щодо яких встановл ено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути н ижчими: для учасників ліквід ації наслідків аварії на Чор нобильській АЕС у 1986 році: по 1 г рупі інвалідності - 220 процент ів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездат ність; по II групі інвалідності - 200 процентів прожиткового мі німуму для осіб, які втратили працездатність; по III групі ін валідності -180 процентів прожи ткового мінімуму для осіб, як і втратили працездатність.

Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 №10-рп/2008, ви знано таким, що не відповідає Конституції України (є некон ституційним) положення пп.15,12 п .28 ІІ розділу Закону України « Про Державний бюджет на 2008 рік », яким внесені зміни до ст.ст. 50, 54 Закону України «Про статус i соціальний захист громадян , які постраждали внаслідок Ч орнобильської катастрофи».

Таким чином, з 22.05.2008 ст.ст. 50, 54 За кону України «Про статус i соц іальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорно бильської катастрофи» діє ре дакція, яку вона мала до внесе ння в неї змін в неї Законом Ук раїни "Про Державний бюджет У країни на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України".

Виходячи із загальних заса д пріоритетності законів над підзаконними актами при роз рахунку державної та додатко вої пенсій, передбачених ста ттями 50, 54 Закону України „Про с татус та соціальний захист г ромадян, які постраждали вна слідок Чорнобильської катас трофи”, застосуванню підляга є мінімальний розмір пенсії за віком, який визначається з гідно зі ст. 28 Закону України « Про загальнообов'язкове держ авне пенсійне страхування». Іншого нормативно-правового акта, який визначав би цей або встановлював інший розмір н емає.

Відповідно до ст. 50 Закону Ук раїни „Про статус та соціаль ний захист громадян, які пост раждали внаслідок Чорнобиль ської катастрофи” особам, ві днесеним до категорії 1, призн ачається пенсія за шкоду зап одіяну здоров'ю, у розмірах: ін валідам 1 групи - 100% мінімальної пенсії за віком; інвалідам ІІ групи -75% мінімальної пенсії з а віком; ІІІ групи, дітям інвал ідам, а також хворим внаслідо к Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу - 50 проце нтів мінімальної пенсії за в іком. Виплата додаткової пен сії відповідно до ст.53 зазначе ного Закону здійснюється пов ністю незалежного від заробі тку, пенсії чи іншого доходу.

В статті 54 зазначеного Зако ну передбачено, що обчисленн я i призначення вказаного вид у пенсії провадиться відпові дно до Закону України „Про пе нсійне забезпечення” (після внесення змін Законом Україн и від 17.11.2005 № 3108-1У - відповідно до З акону України „Про загальноо бов'язкове державне пенсійне страхування”). Відповідний п ерерахунок пенсій позивача, її максимальний розмір визна чається ст. 67 Закону України „ Про статус i соціальний захис т громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської кат астрофи”, яка теж є відсильно ю нормою з посиланням на ст. ст . 28, 42 Закону України «Про загал ьнообов'язкове державне пенс ійне страхування».

Згідно з частиною четверто ю статті 54 Закону України "Про статус і соціальний захист г ромадян, які постраждали вна слідок Чорнобильської катас трофи" у редакції Закону Укра їни від 06.06.1996 N 230/96-ВР в усіх випадк ах розмір пенсій для інвалід ів II групи, щодо яких встановл ено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не може бути ниж чим 8 мінімальних пенсій за ві ком.

Відповідно до частини перш ої статті 50 зазначеного Закон у України "Про статус і соціал ьний захист громадян, які пос траждали внаслідок Чорнобил ьської катастрофи" у редакці ї Закону України від 06.06.1996 N 230/96-ВР особам, віднесеним до катего рії 1, які є інвалідами II групи, призначається щомісячна дод аткова пенсія за шкоду, запод іяну здоров'ю, у розмірі 75 проц ентів мінімальної пенсії за віком.

З 01.01.2008 по 22.05.2008 конкретні розмір и державної пенсії по інвалі дності та додаткові пенсії о собам, які постраждали внасл ідок ліквідації на Чорнобиль ській АЕС були встановлені п евними нормами Закону Україн и «Про Державний бюджет».

Таким чином, управління пен сійного фонду, здійснивши у з азначений період нарахуванн я та виплату державної пенсі ї по інвалідності та додатко вої пенсії у розмірах, встано влених Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік», діяли правомірно, на пі дставі та у межах повноважен ь та у спосіб, що визначено дію чим законодавством України. Отже, з 01.01.2008 по 22.05.2008 управління пе нсійного фонду не мало повно важень здійснювати зазначен і виплати державної пенсії п о інвалідності та додаткової пенсії у розмірах, встановле них ст. ст. 50, 54 Закону України «П ро статус та соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи», оскільки протягом цього часу положення базово го закону не діяли.

Також суд враховує вимоги с т. 71 Закону України «Про стату с і соціальний захист громад ян, які постраждали внаслідо к Чорнобильської катастрофи », якою доповнено Закон Украї ни від 05.10.2006 №231-У про те, що дія пол ожень цього закону не може пр изупинятися іншими законами , крім законів про внесення зм ін до цього Закону.

Згідно ч. 3 ст. 67 Закону Україн и «Про статус i соціальний зах ист громадян, які постраждал и внаслідок Чорнобильської к атастрофи», у разі збільшенн я визначеного законом розмір у прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездат ність, підвищується розмір п енсії, визначений відповідно до ст. 54 цього Закону, а також р озмір додаткової пенсії за ш коду, заподіяну здоров' ю, ос обам, віднесеним до категорі й 1, 2, 3, 4, розмір щомісячної компе нсації сім' ям за втрату год увальника внаслідок Чорноби льської катастрофи. Перераху нок пенсії здійснюється з дн я встановлення нового розмір у прожиткового мінімуму.

Оскільки позивачеві слід в изначити пенсію, виходячи з м інімальної пенсії за віком, я ка встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для ос іб, які втратили працездатні сть, то в разі збільшення розм іру цього прожиткового мінім уму перерахунок пенсії позив ачу повинен проводитись, вих одячи з нового розміру прожи ткового мінімуму для осіб, як і втратили працездатність, в изначеного законом.

Згідно Закону України „Пр о Державний бюджет України н а 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів У країни" ст. 67 Закону України "Пр о статус і соціальний захист громадян, які постраждали вн аслідок Чорнобильської ката строфи" змінено та встановле но, що максимальний розмір пе нсій, призначених відповідно до цього Закону (з урахування м надбавок, підвищень, додатк ових пенсій, цільової грошов ої допомоги, пенсії за особли ві заслуги перед Україною та інших доплат до пенсій, встан овлених законодавством) не м оже перевищувати дванадцять мінімальних розмірів пенсії за віком, встановленої абзац ом першим частини першої ста тті 28 Закону України "Про зага льнообов'язкове державне пен сійне страхування".

Відповідно до рішення Конс титуційного Суду України від 22.05.2008 № 10-рп/2008 зміни, внесені Зако ном України від 28.12.2007 № 107-УІ "Про Д ержавний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни" до статей 50, 54, 67 Закону Укра їни "Про статус і соціальний з ахист громадян, які постражд али внаслідок Чорнобильсько ї катастрофи" визнано неконс титуційними.

Оскільки, відповідно до ч. 2 с т. 152 Конституції України зако ни, інші правові акти або їх ок ремі положення, що визначені неконституційними, втрачают ь чинність з дня ухвалення Ко нституційним Судом України р ішення про їх неконституційн ість, тому відповідач з 22.05.2008 пі д час обчислення пенсії та до даткової пенсії особам, які п остраждали внаслідок Чорноб ильської катастрофи, повинен був керуватися статтями 50, 54 За кону України "Про статус і соц іальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорно бильської катастрофи" у реда кції Закону України від 06.06.1996 та статтею 67 Закону України "Про статус і соціальний захист г ромадян, які постраждали вна слідок Чорнобильської катас трофи" у редакції Закону Укра їни від 05.10.2006.

Згідно статті 58 Закону Укра їни "Про Державний бюджет Укр аїни на 2008 рік та про внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України" затверджено на 2008 рік прожитковий мінімум дл я осіб, які втратили працезда тність: з 1 січня - 470 гривень, з 1 к вітня -481 гривня, з 1 липня - 482 грив ні, з 1 жовтня - 498 гривень.

Відповідно до ст. 54 Закону Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2009 рік» у 2009 році прож итковий мінімум на одну особ у та для тих, хто відноситься д о основних соціальних і демо графічних груп населення, ви значається в розмірах, що дія ли у грудні 2008 року.

Відповідно до частини друг ої статті 19 Конституції Украї ни органи державної влади та органи місцевого самоврядув ання, їх посадові особи зобов 'язані діяти лише на підставі , в межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України.

Відповідно до ч.2 ст. 87 Закону України «Про пенсійне забез печення» суми пенсії, не одер жані своєчасно з вини органу , що призначає або виплачує пе нсію, виплачуються за минули й час без обмеження будь-яким строком.

За таких обставин, суд прих одить до висновку про необхі дність задоволення вимог поз ивача щодо визнання неправо мірними дій Управління П енсійного Фонду України в Ки ївському районі м. Харкова що до не здійснення перерахунку пенсії позивачу відповідно до ст. ст. 50, 54 Закону України «Пр о статус і соціальний захист громадян, які постраждали вн аслідок Чорнобильської ката строфи», та щодо зобов'язання управління Пенсійного фонду України в Київському районі м. Харкова здійснити перерах унок державної пенсії, призн аченої позивачу, відповідно до ст. 54 Закону України «Про ст атус і соціальний захист гро мадян, які постраждали внасл ідок Чорнобильської катастр офи» у розмірі 8 (восьми) мінім альних пенсій за віком, а тако ж здійснити перерахунок щомі сячної додаткової пенсії, пр изначеної позивачу, відповід но до ст.50 Закону України «Про статус і соціальний захист г ромадян, які постраждали вна слідок Чорнобильської катас трофи» у розмірі 75% мінімально ї пенсії за віком, виходячи з р озміру мінімальної пенсії за віком, встановленого ч. 1 ст. 28 З акону України «Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування», починаючи з 01.01.2007, за виключенням періоду з 01.01.2008 по 22.05.2008, та щодо зобов' яза ння провести позивачу виплат и державної пенсії у розмірі 8 мінімальних пенсій за віком та додаткової пенсії за шкод у заподіяну здоров' ю в розм ірі 75 процентів мінімальної п енсії за віком, виходячи з роз міру мінімальної пенсії, вст ановленого ч.1 ст. 28 Закону Укра їни «Про загальнодержавне пе нсійне страхування», починаю чи з 01.01.2007, за виключенням періо ду з 01.01.2008 по 22.05.2008.

При цьому суд зазначає нас тупне. Пенсійний фонд Україн и діє у відповідності до Поло ження «Про Пенсійний фонд Ук раїни» і здійснює свої повно важення на підставі п.15 зазнач еного Положення через створе ні в установленому порядку й ого територіальні управлінн я. Відповідно до Закону Украї ни «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня» рішення про призначення та перерахунок пенсій прийма ються районними управлінням и Пенсійного фонду України з а місцем проживання пенсіоне рів. Територіальними управлі ннями Пенсійного фонду Украї ни за місцем проживання пози вача є Управління Пенсій ного фонду України в Київськ ому районі м. Харкова. За таких обставин, суд приходить до ви сновку, що саме до повноважен ь Управління Пенсійного фонду України в Київському р айоні м. Харкова відноситься нарахування у розмірі, встан овленому законодавством, та виплата підвищення до пенсії позивачу.

Суд не уповноважений визна чити конкретний розмір підви щення до пенсії позивача у гр ошовому вимірі, оскільки не м оже виконувати функцію здійс нення перерахунку та нарахув ання пенсії замість органу, я кому надані такі повноваженн я.

Відповідно до п. 2 ч. 3 ст. 79 ЦП К України, до витрат, пов' яза них з розглядом справи, належ ать витрати на правову допом огу, п. 4 ч. 3 ст. 79 ЦПК України - ви трати, пов' язані із проведе нням судових експертиз. Відп овідно до ч. 1 ст. 84 ЦПК України, в итрати, пов' язані з оплатою правової допомоги адвоката або іншого фахівця в галузі п рава, несуть сторони, крім вип адків надання безоплатної пр авової допомоги; ч. 2 ст. 84 ЦПК Ук раїни - законом встановлюєть ся граничний розмір компенса ції витрат на правову допомо гу. Згідно додатку до постано ви Кабінету Міністрів Україн и від 27.04.2006 № 590, витрати, пов' яза ні з правовою допомогою стор оні, на користь якої ухвалено рішення, обчислюються, виход ячи з того, що зазначеній особ і виплачується 40% розміру міні мальної заробітної плати за годину її роботи.

Позивачем надано ксерокоп ії: рахунку на суму 500 гр. (а.с. 21), к витанції про сплату 500,00гр. на к ористь філії ТОВ „ПОЛІТЕС КР ОК” за сплату консультативни х послуг (а.с. 22), акт приймання-п ередачі послуг від 12.05.2010 (а.с. 23), до говір про надання консультац ійно-правових послуг від 15.04.2010 ( а.с. 20), та довідку з ЄДРПОУ щодо реєстрації юридичної особи ТОВ „ПОЛІТЕС КРОК”(а.с. 19).

Проте, вимоги позивача про стягнення на його корист ь з відповідача витрат по опл аті послуг на правову допомо гу в розмірі 500.00 гр. не підлягаю ть задоволенню, оскільки до суду не надано відомостей про кількість часу, протягом якого йому надавалися такі п равові послуги, не представл ено розрахунок витраченого ч асу, у зв' язку з чим неможлив о визначити розмір компенсац ії витрат на правову допомог у, оскільки компенсація не по винна перевищувати суму, що о бчислюється, виходячи з того , що особі, яка надає правову д опомогу, виплачується 5 відсо тків розміру мінімальної зар обітної плати за повний робо чий день.

Так, розміри мінімальної за робітної плати на 2010 рік затве рджено Законом України „Про встановлення прожиткового м інімуму та мінімальної зароб ітної плати” від 20.10.2009 № 1646-VI, та За коном України „Про Державний бюджет України на 2010 рік” від 2 7.04.2010 № 2154-VI, який застосовується з 01.01.2010 в розмірі 922гр. Відповідно, 40 % відповідно становить 368гр. 80 коп. Отже, для розрахунку витр ат за надання правової допом оги математично необхідно по множити 368гр. 80 коп. на витрачен ий час (в годинах). Невідомо, з я ких показників та з якого роз рахунку виходив позивач, вка зуючи суму 500гр. на правову доп омогу.

Відповідно до ч.1 ст. 88 ЦПК Укр аїни, стороні, на користь якої ухвалено рішення, суд присуд жує з другої сторони понесен і нею і документально підтве рджені судові витрати, а тому суд стягує з відповідача на к ористь позивача витрати на і нформаційно-технічне забезп ечення судового процесу в су мі 120 гр., сплачені позивачем пр и подачі позовної заяви (а.с. 1).

На пiдставi вищевикладеного , керуючись ст.ст. 10, 11, 60, 212, 213, 215, 218 ЦПК України, ст.ст. 50, 54 Закону Укра їни «Про статус i соцiальний за хист громадян, якi постраждал и внаслiдок Чорнобильської к атастрофи» № 796-ХІІ вiд 28 лютого 1991 року зi змiнами, внесеними зг iдно iз Законом України вiд 17 лис топада 2005 року № 3108 - IV, ст. 28 Закону України «Про загальнообов'я зкове державне пенсiйне стра хування», суд, -

ВИРІШИВ :

Позов ОСОБА_1 - задово льнити частково.

Визнати неправомірними д ії Управління Пенсійног о Фонду України в Київському районі м. Харкова щодо не здій снення перерахунку пенсії ОСОБА_1 відповідно до ст. ст. 50, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадя н, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» .

Зобов'язати управління Пе нсійного фонду України в Киї вському районі м. Харкова зді йснити перерахунок державно ї пенсії, призначеної ОСОБА _1, відповідно до ст. 54 Закону У країни «Про статус і соціаль ний захист громадян, які пост раждали внаслідок Чорнобиль ської катастрофи» у розмірі 8 (восьми) мінімальних пенсій з а віком, а також здійснити пер ерахунок щомісячної додатко вої пенсії, призначеної ОСО БА_1, відповідно до ст.50 Закон у України «Про статус і соціа льний захист громадян, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи» у розмір і 75% мінімальної пенсії за вік ом, виходячи з розміру мініма льної пенсії за віком, встано вленого ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов' язкове д ержавне пенсійне страхуванн я», починаючи з 01 січня 2007 року, з а виключенням періоду з 01 січн я 2008 року по 22 травня 2008 року, та з обов' язати провести виплат и ОСОБА_1 державної пенсії у розмірі 8 мінімальних пенсі й за віком та додаткової пенс ії за шкоду заподіяну здоров ' ю в розмірі 75 процентів міні мальної пенсії за віком, вихо дячи з розміру мінімальної п енсії, встановленого ч.1 ст. 28 За кону України «Про загальноде ржавне пенсійне страхування », починаючи з 01 січня 2007 року, за виключенням періоду з 01 січня 2008 року по 22 травня 2008 року.

В іншій частині в з адоволенні позовних вимог - відмовити.

Стягнути з Управління пенсійного фонду України в К иївському районі м. Харкова н а користь ОСОБА_1 витрат и на інформаційно-технічне з абезпечення судового процес у в сумі 120 (сто двадцять) гр.,

Рішення може бути оскаржен е в апеляційному порядку до а пеляційного суду Харківсько ї області шляхом подачі прот ягом 10 днів після проголошенн я вступної та резолютивної ч астин рішення через Київськи й районний суд м. Харкова апел яційної скарги. Відповідач м оже оскаржити рішення в тому ж порядку шляхом подачі апел яційної скарги протягом 10 дні в з дня отримання копії рішен ня.

Рішення виготовлено у на радчій кімнаті, є оригіналом .

Суддя -

СудКиївський районний суд м.Харкова
Дата ухвалення рішення11.08.2010
Оприлюднено27.08.2010
Номер документу10860806
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-4724/10/08

Рішення від 11.08.2010

Цивільне

Київський районний суд м.Харкова

Муратова Світлана Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні