Рішення
від 25.01.2023 по справі 520/7945/22
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 січня 2023 р. № 520/7945/22

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Спірідонова М.О., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "САНРАЙС-АГРО" (мікрорайон 3, буд. 11, кв. 44,м. Лозова,Лозівський район, Харківська область,64606) до Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8,м. Київ,04053), Головного управління ДПС у Полтавській області, створеного на правах відокремленого підрозділу ДПС України (вулиця Європейська, 4, Полтава, Полтавська область, 36014, код ЄДРПОУ ВП 44057192) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В :

Позивач, Фермерське господарство "САНРАЙС-АГРО", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з зазначеним позовом до Фермерського господарства "САНРАЙС-АГРО", Державної податкової служби України в особі Головного управління ДПС у Харківській області, створеного на правах відокремленого підрозділу ДПС України, в якому просить суд:

1. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Державної податкової служби України в особі Головного управління ДПС у Харківській області створеного на правах відокремленого підрозділу ДПС України (Комісія регіонального рівня), яка приймає рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 31.05.2022р. № 6888520/42937055;

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ДПС України (Комісія центрального рівня), яка приймає рішення за результатами скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.06.2022р. № 13275/42937055/2;

3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 25.01.2021 №1 та вважати її прийнятою та зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано - 11.02.2022 року.

4. Стягнути на користь позивача сплачений судовий збір.

В обґрунтування позову зазначено, що рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 31.05.2022р. № 6888520/42937055 та рішення Комісії ДПС України (Комісія центрального рівня), яка приймає рішення за результатами скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.06.2022р. № 13275/42937055/2 є протиправними та такими, що порушують права позивача.

Ухвалою суду від 29.09.2022 року відкрито спрощене провадження по справі та запропоновано відповідачам надати відзив на позов.

Ухвалою суду від 28.11.2022 року замінено відповідача Головне управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу ДПС України (код ЄДРПОУ ВП 43983495), на належного - Головне управління ДПС у Полтавській області, створене на правах відокремленого підрозділу ДПС України (вулиця Європейська, 4, Полтава, Полтавська область, 36014, код ЄДРПОУ ВП 44057192).

12.12.2022 року представником відповідача - Головного управління ДПС у Полтавській області, створеного на правах відокремленого підрозділу ДПС України, надано відзив на позовну заяву, в якому він просив відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог, та зазначає, що в спірних правовідносинах діяв в межах чинного законодавства України.

Від відповідача - Державної податкової служби України, відзив на адміністративний позов не надходив, отже, своїм правом на подання відзиву по адміністративній справі відповідач не скористалися.

Відповідно до ч. 2 ст. 175 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 4 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України зазначено, що у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

З огляду на вищезазначені приписи Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності сторін в порядку письмового провадження за наявними в матеріалах справи доказами.

Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вивчивши норми матеріального та процесуального права, якими врегульовані спірні правовідносини вважає, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав та мотивів.

Судом встановлено, що позивач - Фермерське господарство «САНРАЙС-АГРО» є юридичною особою та діє на підставі приватної власності його учасників, що було створено 08.04.2019 року. Одним з профільних видів діяльності підприємства є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (код КВЕД 01.11. ДК 016-2010).

В рамках вказаного напрямку діяльності підприємством вирощується та реалізовуються наступні культури: пшениця озима, соняшник.

Для здійснення діяльності господарство ФГ «САНРАЙС -АГРО» має в оренді земельні ділянки площею 226,8660 га (в т.ч. земельні паї орендовані у фізичних осіб - 196,8673 га та 29.9987 га - орендовані землі державної власності), із них: на території Самойлівської сільської ради Близнюківського району Харківської області - 193,4489 га, Криштопільської сільської ради Близнюківського району Харківської області - 28.000 га та Уплатнівської сільської ради Близнюківського району Харківської області - 5,4171 га. Станом на 01.01.2022 року на підприємстві обліковуються основні засоби на суму 1295,2 тис.грн, до складу яких входить сільськогосподарська техніка та устаткування: Трактор NEV HOLLAND; Плуг навісний ПЛНЗ 5-35; Коток подрібнювач ІСП-6; Обприскувач польовий OGR-1000 л-16 м; Ємність G5000 Е для зберігання пального, яке використовується для власних потреб.

Також судом встановлено, що позивачем укладено з громадянином ОСОБА_1 договір оренди сільськогосподарської техніки № 05/2021 від 01.04.2021 року, згідно з яким орендодавець передає у строкове платне користування наступну с/г техніку: Борона БЗН 10; Культиватор КПС-4,2; Культиватор КРН-5,6; Сівалка УПС 8; Оприскувач ОПН 600; а також укладено договір оренди автомобіля марки ГАЗ 4301, вантажний самоскид № 02/2021 від 01.02.2021 року. Збір врожаю проводився орендованим комбайном марки СК - 5 «НИВА» згідно договору оренди зернозбирального комбайну № 07/2021 від 15.07.20021 року.

Для проведення господарської діяльності ФГ «САНРАЙС-АГРО» орендує земельну ділянку за адресою АДРЕСА_1 , на якій знаходиться власна та орендована техніка та устаткування (Договір оренди № 01/2021 від 04.01.2021 року на оренду приватної земельної ділянки з громадянкою ОСОБА_2 ).

Сезонні роботи по посіву насіння соняшника ФГ «САНРАЙС-АГРО» здійснювало власною та орендованою сільськогосподарською технікою та власними трудовими ресурсами.

Основним постачальником насіннєвого матеріалу соняшника урожаю 2021 року є ПП «ХІМ-АГРО-ДАР» (СДРПОУ 35984358).

На виконання п. 1.1 Наказу Державного комітету статистики № 296 від 17.08.2008р. «Про затвердження Інструкції щодо заповнення форм державних статистичних спостережень № 29-сг «Підсумки збору врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід та винограду на 1 грудня 20 року» (річна) та 29-сг (меліорація) «Збір урожаю сільськогосподарських культур на 1 грудня 20__року» ФГ «САНРАЙС-АГРО» 04 січня 2022 року до Головного управління статистики у Харківській області було надано звіт № 29-сг «Про площі та валові збори врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід та винограду» за 2021 рік, реєстраційний номер прийнятого звіту 9003666075. Також, господарством 01.06.2021 надано «Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур» 4-сг (річна), реєстраційний номер прийнятого звіту 9001288354.

Судом встановлено, що між ФГ «САНРАЙС-АГРО» та ТОВ «ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО» (код ЄДРІІОУ 41467362) було укладено договір поставки № С/15/11-1 від 15.11.2021 на поставку насіння соняшникового 2021 (надалі - Товар).

Відповідно до п. 3.1 Договору кількість, ціна та вартість Товару, строк та умови (базис) поставки Товару, умови оплати Товару, що поставляється згідно цього Договору, а також інші умови, які Сторони бажають узгодити, визначаються в Специфікаціях до цього Договору. У випадку розбіжностей між Специфікацією і цим Договором, умови Специфікації мають пріоритет.

Відповідно до п. 3.5 Договору постачання Товарів підтверджується видатковою накладною, підписаною обома Сторонами. Право власності на Товар переходить в момент підписання Покупцем товарно-транспортної накладної на Товар.

Відповідно до п. 4.1 Договору оплата Товару проводиться Покупцем у національній валюті України в безготівковій формі шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника згідно з реквізитами, зазначеними в цьому Договорі.

За Специфікацією № 3 від 24.01.2022 року Постачальник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених цією Специфікацією, передавати у власність Покупцю товар - соняшник, а Покупець зобов`язується прийняти партію Товару та розрахуватися за нього в порядку та на умовах, передбачених цією Специфікацією: 46 +/- 10% тонн по ціні товару без ПДВ 17631,58 грн за тонну. Вартість партії Товару становить: 924 600,00 грн (дев`ятсот двадцять чотири тисячі шістсот грн 00 коп.), в т.ч. ПДВ 14% - 113547.37 грн.

Відповідно до п. 2-4 Специфікації № 3 поставка Товару за даною специфікацією здійснюється на умовах EXW «Інкотермс 2010» за адресою: Харківська обл., Близнюківський р-н, с. Широке, вул. Молодіжна, 9. З урахуванням умов, визначених цією Специфікацією, Постачальник приймає на себе зобов`язання своїми силами та за свій рахунок здійснити завантаження Товару в транспортний засіб, наданий Покупцем, та несе відповідальність за втрату Товару під час його завантаження. Поставка Товару по даному додатку здійснюється до 28 січня 2022 включно. Розрахунки за товар здійснюються на наступних умовах: - 86 % вартості товару протягом 3 (трьох) банківських днів по факту підписання Сторонами цієї Специфікації: - 14 % вартості товару протягом 3 (трьох) банківських днів, з моменту реєстрації податкових накладних Постачальником та отримання від Постачальника належним чином оформлених первинних документів (оригінали з підписом та печаткою Постачальника).

Відповідно до пп. 5,6 Специфікації № 3 кількість товару, зазначеного в даній Специфікації, рівно як і сума, може змінюватись в більшу або меншу сторону в межах 10%. Фактична кількість і сума переданого товару зазначається у видаткових накладних на Товар. Дана Специфікація набирає чинності з дати її підписання і є невід`ємною частиною Договору поставки № С/15/11-1 від 15 листопада 2021 р.

Відповідно до п.4 Специфікації № 3 від 24.01.2022 року, Покупцем ТОВ «ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО» 25.01.2022 року на розрахунковий рахунок Продавця платіжним дорученням № 291 перераховано передоплату в сумі 795 156,00 грн.

За правилом першої події ФГ «САНРАЙС-АГРО» було виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну № 1 від 25.01.2022, яку прийнято 11.02.2022 (реєстраційний номер 9368087426), реєстрація зупинена.

Судом з матеріалів справи встановлено, що відвантажена загальна кількість продукції, по договору № С/15/11-1 від 15.11.2021 року, ФГ «САНРАЙС-АГРО» на користь ТОВ «ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО» склала 46,37 тон, що підтверджується видатковою накладною №1 від 27.01.2022 та ТТН №1,2 від 27.01.2022.

У зв`язку з невідповідністю показникам якості, вказаними в додатку до договору поставки № С/15/11-1 від 15.11.2021 року, ціна за поставлений товар складалась на кожну окрему машину. Всього по даній угоді відвантажено 46.37 тон соняшника на загальну суму 912499,71 грн, в т.ч. сума ПДВ 112061,37 грн. Замовником автомобільного транспорту є ТОВ «ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО».

Після узгодження реєстру поставки ФГ «САНРАЙС-АГРО» у зв`язку зі зміною ціни на товар та визначенням ціни на кожну окрему машину виписано:

- розрахунок коригування кількісних та вартісних показників №2 від 27.01.2022 до ПН № 1 від 25.01.2022 на відвантаження позивачем на адресу ТОВ «ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО» 24,10 т насіння соняшника 2021 року по ціні 17220,42 грн на суму 415012,12 грн та 16,322507 т насіння соняшника по ціні 17306,97 грн на суму 282493,14 грн, загальна сума 697505,26 грн, разом 795155,996, в т.ч. ПДВ 97650,7364 грн;

- податкову накладну № 3 від 27.01.2022 року на суму 117343,71 грн., в т.ч. сума ПДВ 14410,63 грн, яку було прийнято 11.02.2022 року за № 9025626614, реєстрація зупинена.

Таким чином, загальна сума поставки за Специфікацією № 3 від 24.01.2022 склала 46,37 тон на загальну суму 912499,71 грн (800438,34 грн та ПДВ 112061,37 грн).

Згідно з отриманою квитанцією №1 від 11.02.2022 податкову накладну №1 прийнято, реєстрацію зупинено (реєстраційний номер 9025604395), у якій зазначено: «Відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 25.01.2022 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206 відсутні в таблиці даних платника на додану вартість, як товари послуги, то на постійній основі постачаються, та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмов) в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D»= 6,2119% «Р»= 0».

Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України ФГ «САНРАЙС-АГРО» було направлено на адресу Головного управління ДПС у Полтавській області Повідомлення від 22.02.2022 №1 про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, до якого додані:

1. Податкова накладна № 1 від 25.01.2022 року,

2. Квитанція про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до ПН в ЄДР від 11.02.2022р. № 9025604395,

3. Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено № 1 від 22.02.2022р,

4. Квитанція № 2 про прийняття Повідомлення № 1 від 22.02.2022р.,

5. Поясненням 1 від 22.02.2022року,

6. Договір оренди сільськогосподарської техніки № 05/2021 від 01.04.2021р., акт прийняття-передачі до договору,

7. Договір оренди автомобіля № 02/2021 від 01.02.2021р., акт № 1 прийому-передачі до договору,

8. Договір оренди зернозбирального комбайну № 07/2021 від 15.07.2021р., акт прийняття-передачі до договору,

9. Договір оренди земельної ділянки № 01/2021 від 04.01.2021р., акт прийняття-передачі до договору,

10. Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого - податку на доходи фізичних осіб та військового збору. Додаток 4 ДФ за IVkb. 2021р.,

11. Видаткова накладна (насіннєвий матеріал) № РН-0000128 від 15.03.2021р.,

12. Видаткова накладна (насіннєвий матеріал) № РН-0000080 від 03.03.2021р.,

13. Видаткова накладна (насіннєвий матеріал) № РН-0000321 від 26.04.2021р.,

14. Товарно-транспортна накладна (насіннєвий матеріал) № 128 від 15.03.2021р.,

15. Товарно-транспортна накладна (насіннєвий матеріал) № 80 від 03.03.2021р.,

16. Товарно-транспортна накладна (насіннєвий матеріал) № 321 від 26.04.2021р,

17. Звіт про площі та валові збори врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2021 році, форма № 29-сг, квитанція № 2 реєстраційний № 9003666075 від 04.01.2022 року,

18. Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2021 року, форма № 4-сг, квитанція № 2 реєстраційний № 9001288354 від 01.06.2021 року,

19. Договір поставки з ТОВ ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО № С/15/11-1 від 15.11.2021 року,

20.Квитанція № 2 Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску(додаток 4ДФ), від 05.02.2022р. реєстраційний номер 9428574537,

21. Додаток до договору поставки № С/15/11-1 від 15.11.2021 року,

22. Специфікація № 3 від 24 січня 2022р. до договору поставки № С/15/11-1 від 15.11.2021 року,

23. Видаткова накладна на відвантаження № 1 від 27.01.2022 року, 24.Товарно-транспортна накладна № 1 від 27.01.2022р.,

25. Товарно-транспортна накладна № 2 від 27.01.2022р.,

26. Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 14.07.2021 року код № 34461568206,

27. Платіжне доручення, платник ТОВ ЕНЕРГЕТИК ДНІПРО, № 291 від 25.01.2022 року.

У зв`язку із військовою агресією Російської Федерації проти України згідно з Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», запроваджено воєнний стан, який триває.

З метою збереження життя та здоров`я працiвникiв Державної податкової служби України та її територіальних органів наказом Державної податкової служби України вiд 24 лютого 2022 року № 243-о «Про встановлення простою у роботі Державної податкової служби України та її територіальних органах» встановлено простій у роботі Державної податкової служби України та її територіальних органах.

Наказом ДПС України від 14 квітня 2022 року № 184 «Про припинення простою в роботі деяких територіальних органів ДПС» припинено простій у роботі деяких територіальних органів ДПС з 15.04.2022.

Пунктом 2 Наказу ДПС України від 14 квітня 2022 року № 184 «Про припинення простою в роботі деяких територіальних органів ДПС» керівникам територіальних органів надано повноваження, за необхідності, запроваджувати простій у роботі структурних підрозділів підпорядкованого територіального органу.

Згідно з п.1 наказу Головного управління ДПС у Харківській області від 15 квітня 2022 року № 15-о/ВС простій у роботі працівників структурних підрозділів Головного управління ДПС у Харківській області встановлений з 15.04.2022 за виключенням окремих працівників згідно Додатком до цього наказу.

Наказом ДПС від 31.05.2022 № 276 «Про внесення змін до наказу ДПС від 28.03.2022 № 173» закріплено виконання повноважень, передбачених положеннями про головні управління ДПС в областях, затвердженими наказом № 643, у роботі яких встановлено простій, відповідно до наказу ДПС від 24.02.2022 № 243-о (зокрема, Головне управління ДПС у Харківській області), а саме: проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів податкового контролю, у частині організації роботи територіальних органів ДПС щодо здійснення моніторингу фінансово-господарських операцій платників податків на наявність податкових ризиків та організації роботи з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) пункту 4 положень, - за територіальними органами ДПС згідно з додатком 1, а саме: Головним управлінням ДПС у Полтавській області.

Рішенням комісії Головного управління ДПС у Полтавській області від 31.05.2022р. № 6888520/42937055 відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 25.01.2022.

Не погоджуючись з вказаним рішенням комісії Головного управління ДПС у Полтавській області від 31.05.2022 № 6888520/42937055, ФГ «САНРАЙС-АГРО» 10.06.2022 оскаржило його в адміністративному порядку до комісії центрального рівня ДПС України.

За результатами розгляду скарги позивача ДПС України прийнято рішення від 21.06.2022 №13275/42937055/2, яким скаргу ФГ«Санрайс-Агро» залишено без задоволення та рішення Комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН - без змін.

Позивач не погоджується із зазначеними рішеннями відповідачів, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

Суд, надаючи оцінку спірним правовідносинам, зазначає наступне.

Спеціальним законодавчим актом, який регулює спірні правовідносини, є Податковий кодекс України (надалі ПК України).

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п. 201.7 ст. 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Вимоги щодо оформлення податкових накладних, їх видачі та внесення до ЄРПН встановлені ст. 201 Податкового Кодексу України.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПКУ на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Так, згідно п. 201.10 ст. 201 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платника податку.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно з п.201.16. ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

11 грудня 2019 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).

Відповідно до п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Підпунктами 2, 3 пункту 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Пунктами 4,5,6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованого в Мінюсті України 13 грудня 2019 р. за № 1245/34216 (далі Порядок №520) визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з п. 7 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з п.п. 9-11 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, затверджені Постановою КМУ № 1165 твід 11.12.2019.

Так, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної була відповідність ПН/РК п. 1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій», а саме: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг з кодом 1206 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання», та запропоновано Підприємству надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Суд зазначає, що оскаржуване рішення Комісії ДПС є актом індивідуальної дії.

Правовий акт індивідуальної дії, виданий суб`єктом владних повноважень - документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований. Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер.

Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.

Натомість, оскаржуване рішення органу ДПС не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжують їх неоднозначне трактування, що в свою чергу, впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником додатків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Зазначений висновок узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини, рішення якого відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23.02.2006 року є джерелом права.

У рішенні від 13 грудня 2001 року у справі «Церква Бесарабської Митрополії проти Молдови» Європейський суд з прав людини зазначив, що закон має бути доступним та передбачуваним, тобто вираженим з достатньою точністю, щоб дати змогу особі в разі необхідності регулювати його положеннями свою поведінку.

На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Лелас проти Хорватії", заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року; "Тошкуце та інші проти Румунії", заява №36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах.

Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків ("Лелас проти Хорватії", п. 74).

Судом встановлено, що у квитанції про зупинення реєстрації спірної податкової накладної не зазначено конкретного переліку документів, необхідних для прийняття рішень про їх реєстрацію.

Разом з тим, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної, напряму залежить від чіткого формулювання податковим органом позиції про те, під який саме критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку, та які саме документи мають бути подані для усунення перешкод в реєстрації податкової накладної.

Таким чином, з підстав, наведених вище, посилання в квитанції на обставину «ПН/РК відповідає вимогам п. 1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій» не є достатньою чітким та не визначає конкретного порядку дій платника податків позивача щодо переліку необхідних для подання документів для розблокування реєстрації податкової накладної.

При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що у рішенні від 20 жовтня 2011 року Рисовський проти України ЄСПЛ підкреслив особливу важливість принципу належного урядування. Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Згідно з пунктом 71 вказаного рішення державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

Судом встановлено, що до Повідомлення позивачем було додано первинні документи, які підтверджують здійснення господарської операції з реалізації товару по зупиненій податковій накладній, а саме: копії договору поставки та додатки до нього, специфікація, видаткова накладна, ТТН, тощо.

З огляду на вищевикладене суд дійшов висновку, що рішення Комісії Державної податкової служби України в особі Головного управління ДПС у Полтавській області створеного на правах відокремленого підрозділу ДПС України (Комісія регіонального рівня), яка приймає рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 31.05.2022р. № 6888520/42937055 є протиправним та таким, що прийнято з порушенням норм чинного законодавства України, а тому підлягає скасуванню.

Враховуючи висновки суду про скасування оскаржуваного рішення, суд, з метою належного захисту прав позивача, вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 25.01.2021 №1 та вважати її прийнятою та зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано - 11.02.2022 року.

Щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Комісії ДПС України (Комісія центрального рівня), яка приймає рішення за результатами скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.06.2022р. № 13275/42937055/2, суд зазначає, що вказане рішення прийняте за результатом адміністративного оскарження спірного рішення, не створює додаткових обов`язків для позивача та не підлягає самостійному судовому оскарженню, а відтак в цій частині позов задоволенню не підлягає.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Фермерського господарства "САНРАЙС-АГРО" (мікрорайон 3, буд. 11, кв. 44,м. Лозова,Лозівський район, Харківська область,64606) до Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8,м. Київ,04053), Головного управління ДПС у Полтавській області, створеного на правах відокремленого підрозділу ДПС України (вулиця Європейська, 4, Полтава, Полтавська область, 36014, код ЄДРПОУ ВП 44057192) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Скасувати рішення Комісії Державної податкової служби України в особі Головного управління ДПС у Полтавській області, створеного на правах відокремленого підрозділу ДПС України (Комісія регіонального рівня), яка приймає рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 31.05.2022р. № 6888520/42937055.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 25.01.2021 №1 та вважати її прийнятою та зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано - 11.02.2022 року.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області, створеного на правах відокремленого підрозділу ДПС України на користь Фермерського господарства "САНРАЙС-АГРО" сплачений судовий збір у сумі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) грн. 00 коп.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Фермерського господарства "САНРАЙС-АГРО" сплачений судовий збір у сумі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) грн. 00 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Спірідонов М.О.

Дата ухвалення рішення25.01.2023
Оприлюднено30.01.2023
Номер документу108608245
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —520/7945/22

Ухвала від 08.12.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

Ухвала від 23.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 10.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 01.06.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 15.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 08.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 27.04.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 14.04.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні