Постанова
від 26.01.2023 по справі 380/1012/20
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 січня 2023 року

м. Київ

справа № 380/1012/20

адміністративне провадження № К/9901/37683/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,

розглянув в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами касаційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 29.10.2020 (суддя Потабенко В.А.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.07.2021 (судді: Кузьмич С.М. (головуючий), Бруновська Н.В., Матковська З.М.) у справі №380/1012/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Галтаун» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Товариство з обмеженою відповідальністю «Галтаун» (далі - позивач, Товариство) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі - відповідач, ГУ ДПС у Львівській області), Державної податкової служби України (далі - відповідач, ДПС України), у урахуванням уточнень позовних вимог, про:

- визнання протиправними дії ДПС України щодо недостовірного відображення результатів розгляду скарги, викладені в рішенні ДПС України за результатами розгляду скарги від 16.12.2019 за №10334/6/99-00-08-05-01 та сум податку на прибуток, нарахованих згідно з скасованим податковим повідомленням - рішенням від 29.08.2019 № 0012491401 в інформаційних системах податкового органу;

- визнання протиправними дії ГУ ДПС у Львівській області з відображення в інформаційних системах податкового органу поновленої суми грошового зобов`язання з податку на прибуток в розмірі 167028887,50 грн згідно з скасованим, відкликаним та анульованим податковим повідомленням-рішенням від 29.08.2019 № 0012491401, як узгодженої та такої, що підлягає стягненню як податковий борг;

- визнання протиправними дії ГУ ДПС у Львівській області з нарахування пені на суму грошового зобов`язання з податку на прибуток, визначеного податковим повідомленням-рішенням від 29.08.2019 № 0012491401 у розмірі 29178487,92 грн;

- зобов`язання ДПС України та ГУ ДПС у Львівській області провести відповідні коригування в інформаційних системах податкового органу щодо прийнятого ДПС України рішення за результатами розгляду скарги від 16.12.2019 за № 10334/6/99-00-08-05-01 та скасованого податкового повідомлення-рішення з податку на прибуток від 29.08.2019 № 0012491401.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за наслідками адміністративного оскарження податкового повідомлення - рішення ДПС України прийнято рішення від 16.12.2019 за № 10334/6/99-00-08-05-01, яким скасовано податкове повідомлення - рішення від 29.08.2019 № 0012491401 в частині встановлених перевіркою порушень по взаємовідносинах із рядом підприємств, при цьому не було прийнято нового податкового повідомлення-рішення про донарахування податкового зобов`язання з податку на прибуток. Також Товариство вказувало, що незважаючи на скасування податкового повідомлення-рішення в частині, нараховані ним грошові зобов`язання з податку на прибуток були відображені в інтегрованій картці в повному обсязі та проведено дії по нарахуванню пені за несвоєчасність сплати таких грошових зобов`язань. Такі дії відповідачів, на думку позивача, суперечать вимогам чинного податкового законодавства, порушують його права та створюють перешкоди у здійсненні ним господарської діяльності, а тому підлягають визнанню протиправними.

3. Головне управління ДПС у Львівській області проти позову заперечило, з тих підстав, що скасування податкового повідомлення-рішення від 29.08.2019 №0012491401 в частині встановлених перевіркою порушень по взаємовідносинах із контрагентами не вплинуло на нараховані перевіркою податкові зобов`язання з податку на прибуток та відповідні штрафні санкції, а отже нове податкове повідомлення - рішення не приймалось, а нарахування пені на суму узгодженого грошового зобов`язання є цілком обґрунтованим та правомірним. Щодо зобов`язання провести відповідні коригування в інформаційних системах податкового органу щодо прийнятого ДПС України рішення за результатами розгляду скарги від 16.12.2019 за № 10334/6/99-00-08-05-01 та скасованого податкового повідомлення-рішення з податку на прибуток від 29.08.2019 №0012491401, то податковий орган зазначив, що інформація про таке зобов`язання в інформаційній системі наразі відсутня у зв`язку з оскарженням ТОВ "Галтаун" вказаного податкового повідомлення - рішення в судовому порядку.

ДПС України у відзиві на позов також зазначено, що скасування в частині встановлених перевіркою порушень по контрагентах не вплинули на нараховані перевіркою податкові зобов`язання з податку на прибуток та відповідні штрафні санкції, відповідно дані щодо скасування податкового повідомлення-рішення в АІС "Скарга" ІТС "Податковий блок" не вносились, а нове податкове повідомлення-рішення не приймалось.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

4. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 29.10.2020, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.07.2021, позов Товариства задоволено повністю.

Рішення судів обґрунтовано тим, що податкове повідомлення - рішення № 0012491401 від 29.08.2019 було частково скасовано рішенням ДПС України за результатами розгляду скарги №13034/6/99-00-08-05-01 від 16.12.2019. Сума, на яку було скасовано вказане рішення, не визначена податковим органом, нове податкове повідомлення - рішення, як це передбачено п. 5 розділу ІІ Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, затверджене наказом Міністерства фінансів України 28.12.2015 № 1204 та зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 22.01.2016 за № 124/28254, на суму грошового зобов`язання, яка залишилась не скасованою, Головним управлінням ДПС у Львівській області не приймалось. Таким чином, сума грошового зобов`язання після проходження платником податків процедури адміністративного оскарження залишилась не визначеною жодним розпорядчим документом податкового органу. Крім того, дії Головного управління ДПС у Львівській області по нарахуванню пені в сумі 29178487,92 грн та відображенню її в обліковій картці платника податків після часткового скасування податкового повідомлення-рішення в адміністративному порядку не мають належного законодавчого обґрунтування та є безпідставними.

5. Суд апеляційної інстанції постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.07.2021 також відмовив в задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Львівській області про закриття провадження у справі № 380/1012/20 на підставі частини другої статті 319 Кодексу адміністративного судочинства України з посиланням на те, що судом першої інстанції ухвалено законне і обґрунтоване рішення, припинення юридичної особи ТОВ «Галтаун» після ухвалення такого рішення не може бути підставою для закриття апеляційним судом провадження у справі.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, контролюючий орган подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 29.10.2020, постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.07.2021, а справу направити на новий розгляд.

7. Касаційний розгляд справи проведено в письмовому провадженні за наявними у справі матеріалами відповідно до статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що фахівцями Головного управлінням ДФС у Львівській області проведено документальну планову виїзну перевірку ТОВ "Галтаун" за період з 09.02.2017 по 31.12.2018, за результатами якої складено акт від 22.07.2019 № 1084/14.1/41202280.

На підставі вказаного акта перевірки ГУ ДФС у Львівській області прийнято податкові повідомлення-рішення:

- № 0012491401 від 29.08.2019 про донарахування грошового зобов`язання з податку на прибуток в розмірі 167 028 887,50 грн;

- № 0012501401 від 29.08.2019 про зменшення від`ємного значення податкового зобов`язання та податкового кредиту з податку на додану вартість в розмірі 24 220 427,00 грн;

- № 0012481401 від 29.08.2019 про донарахування грошового зобов`язання з податку на додану вартість в сумі в розмірі 33 906 987,50 грн;

- № 0016144004 від 28.08.2019 про донарахування грошового зобов`язання з акцизного податку на пальне в розмірі 25 587 030,11 грн;

- № 0012511401 від 29.08.2018 про застосування штрафних (фінансових) санкцій в сумі 510,00 грн.

Позивачем відповідно до статті 56 Податкового кодексу України оскаржено вказані податкові повідомлення-рішення в адміністративному порядку.

За результатами розгляду скарги рішенням ДПС України 16.12.2019 за № 10334/6/99-00-08-05-01 скасовано податкове повідомлення-рішення № 0016144004 від 28.08.2019 про донарахування грошового зобов`язання з акцизного податку на пальне в розмірі 25587030,11 грн в частині застосованих штрафних санкцій по акцизному податку; податкові повідомлення-рішення від 29.08.2019 № 0012501401, № 0012491401, № 0012481401, № 0012511401 скасовано в частині встановлених перевіркою порушень внаслідок взаємовідносин з ТОВ "Продтайм", ТОВ"Автоінтерлогістик", ТОВ "Альянс Еволюшн", ТОВ "Альфа Енерджі", ТОВ "БНК-Україна" (за жовтень 2017 та січень-квітень 2018), ТОВ "Волинь Трейд", ТОВ "Термінал ОЙЛ", ТОВ "Покров ОЙЛ", ТОВ "СП ОЙЛ Трейд", ТОВ "Полтава-Логістика", ТОВ "Нафто-ОПТ", ТОВ "СП ГАЗ", в іншій частині зазначені податкові повідомлення - рішення залишено без змін.

На підставі вказаного рішення про результати розгляду скарги ГУ ДПС у Львівській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 26.12.2019 № 0005051401 про збільшення грошового зобов`язання з податку на додану вартість в загальному розмірі 5 828 108,75 грн.

Щодо грошових зобов`язань з податку на прибуток нових податкових повідомлень-рішень ГУ ДПС у Львівській області не приймалося.

В інтегрованій карті платника податків 09.01.2020 відображено збільшення суми боргу за податковим повідомленням-рішенням № 0012491401 від 29.08.2019 про донарахування грошового зобов`язання з податку на прибуток в розмірі 167028887,50 грн, відображено інформацію, що рішенням за результатами розгляду скарги 16.12.2019 за № 10334/6/99-00-08-05-01 залишено без змін податкове повідомлення-рішення та нараховано пеню в сумі 29 178 487,92 грн.

Товариство не погодилось з такими діями відповідачів, вважає їх протиправними та такими, що суперечать вимогам діючого законодавства, а тому звернулося до суду з цим позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. Підставою касаційного оскарження рішень судів першої та апеляційної інстанцій контролюючий орган зазначив неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, зокрема пункту 3 частини четвертої статті 328 та пункту 1 частини другої статті 353 Кодексу адміністративного судочинства України.

Свої вимоги в частині порушення судами пункту 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України скаржник обґрунтовує відсутністю висновку Верховного Суду щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах в частині положень п.60.1 ст. 60 Податкового кодексу України, п. 2 розділу IX Порядку оформлення і подання скарг платниками податків та їх розгляду контролюючими органами, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 21.10.2015 № 916, п.9 розділу IV Порядку ведення органами Державної фіскальної служби оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджету, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, яким визначено організацію діяльності податкового органу з ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 07.04.2016 № 422, а саме відсутній висновок щодо набуття податковим повідомленням - рішенням статусу відкликаного та анульованого при скасуванні податкового повідомлення - рішення в частині висновків перевірки без зменшення суми грошових зобов`язань, а також чи таке скасування має наслідком прийняття нового податкового повідомлення - рішення.

Головне управління ДПС у Львівській області вказує, що скасування в частині встановлених перевіркою порушень по взаємовідносинах з контрагентами не вплинули на нараховані за результатами перевірки податкові зобов`язання з податку на прибуток, а відтак податкове повідомлення-рішення № 0012491401 від 29.08.2019 не набуло статусу відкликаного. З урахуванням зазначеного, дії контролюючого органу щодо нарахування пені, а також відображення такої в обліковій картці платника податків є правомірними.

Поряд з цим також зазначено, що податковим органом в інтегрованій картці позивача податкові зобов`язання за податковим повідомленням-рішенням № 0012491401 від 29.08.2019 та нарахована пеня відображаються з урахуванням проходження процедури оскарження таких, і станом на час прийняття оскаржуваних судових рішень у цій справі, такі в інтегрованій картці позивача відсутні.

В частині порушення судами пункту 1 частини другої статті 353 Кодексу адміністративного судочинства України скаржник вказує на порушення норм процесуального права в частині не дослідження зібраних доказів у справі, зокрема: копії витягу із АІС «Податковий блок» щодо результатів розгляду скарги, копії зворотного боку облікової картки з податку на прибуток Товариства щодо відображення нарахувань з податку на прибуток, пояснення ГУ ДПС у Львівській області щодо відображення в інтегрованій картці платника (ІКП) результатів розгляду скарги.

9. Позивачем відзиву на касаційну скаргу ГУ ДПС у Львівській області надано не було, що не перешкоджає її подальшому розгляду.

ПОЗИЦІЯ СУДУ

Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої і апеляційної інстанцій

10. Надаючи оцінку доводам скаржника у касаційні скарзі колегія суддів касаційної інстанції виходить з вимог частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до якої суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами першої та апеляційної інстанції в оскаржуваних судових рішеннях норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, Верховний Суд виходить з наступного.

11. Відповідно до положень пунктів 56.1 та 56.2 статті 56 Податкового кодексу України рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку. У разі коли платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов`язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених цим Кодексом або іншими законами України, він має право звернутися до контролюючого органу вищого рівня із скаргою про перегляд цього рішення.

Податкове повідомлення-рішення про визначення суми грошового зобов`язання платника податків або будь-яке інше рішення контролюючого органу може бути скасоване контролюючим органом вищого рівня під час проведення процедури його адміністративного оскарження та в інших випадках у разі встановлення невідповідності таких рішень актам законодавства (пункт 55.1 статті 55 Податкового кодексу України).

Відповідно до положень підпунктів 60.1.2 та 60.1.3 пункту 60.1 статті 60 Податкового кодексу України податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними, якщо: контролюючий орган скасовує раніше прийняте податкове повідомлення-рішення про нарахування суми грошового зобов`язання або податкову вимогу; контролюючий орган зменшує нараховану суму грошового зобов`язання раніше прийнятого податкового повідомлення-рішення або суму податкового боргу, визначену в податковій вимозі.

У випадках, визначених підпунктом 60.1.2 пункту 60.1 цієї статті, податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними з дня прийняття контролюючим органом рішення про скасування такого податкового повідомлення-рішення або податкової вимоги (пункт 60.3), а у випадку, визначеному підпунктом 60.1.3 пункту 60.1 цієї статті, податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними з дня надходження до платника податків податкового повідомлення-рішення або податкової вимоги, які містять зменшену суму грошового зобов`язання або податкового боргу (пункт 60.4).

Наказом Міністерства фінансів України від 21.10.2015 № 916 затверджено Порядок оформлення і подання скарг платниками податків та їх розгляду контролюючими органами, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 23.12.205 за № 1617/28062 (далі - Порядок № 916).

Вказаним Порядком визначено процедуру оскарження платниками податків податкових повідомлень-рішень або інших рішень контролюючих органів під час адміністративного оскарження.

Згідно п. 2 розділу IX Порядку № 916 за результатами розгляду скарги контролюючий орган приймає одне з таких рішень: 1) повністю задовольняє скаргу платника податків та скасовує рішення контролюючого органу, яке оскаржується; 2) частково задовольняє скаргу платника податків та в окремій частині скасовує рішення контролюючого органу, яке оскаржується; 3) залишає скаргу без задоволення, а рішення контролюючого органу, яке оскаржується, без змін; 4) зменшує (збільшує) суму грошового зобов`язання.

Наказом Міністерства фінансів України від 07.04.2016 № 422 затверджено Порядок ведення органами Державної фіскальної служби оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджету, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, яким визначено організацію діяльності податкового органу з ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20.05.2016 за № 751/1881 (далі - Порядок № 422).

Відповідно до п. 9 розділу IV Порядку №422 за результатами адміністративного або судового оскарження:

- при частковому скасуванні сум формується нове податкове повідомлення-рішення на суму, що залишилась;

- при збільшенні донарахованої суми формується податкове повідомлення-рішення на суму збільшення без анулювання первинного документа та вручається платнику податків (вноситься дата вручення до інформаційної системи органів ДФС та виконуються процеси, описані в у главі 8 цього розділу).

У разі якщо за результатами адміністративного оскарження нарахована сума податку у повному обсязі підтверджується, та якщо з урахуванням законодавчо встановлених строків вона вважається узгодженою, то в ІКП відображаються облікові показники (операції) щодо її поновлення.

Аналіз вказаних нормативних приписів свідчить, що за результатами розгляду скарги на податкове повідомлення - рішення контролюючий орган може, зокрема, частково задовольнити скаргу платника податків та скасувати таке рішення в окремій частині, а також зменшити (збільшити) суму грошового зобов`язання.

У разі часткового скасування сум формується нове податкове повідомлення-рішення на суму, що залишилась; у разі збільшення донарахованої суми формується податкове повідомлення-рішення на суму збільшення без анулювання первинного документа (податкового повідомлення - рішення ) та вручається платнику податків.

Тобто нове податкове повідомлення - рішення формується у разі, якщо за результатами розгляду скарги контролюючий орган зменшує або збільшує суму грошового зобов`язання.

З урахуванням зазначеного колегія суддів приходить до наступного висновку.

Якщо за результатами адміністративного оскарження податкового повідомлення - рішення, останнє скасовується в частині встановлених перевіркою порушень (висновків перевірки), які не впливають на визначення грошових зобов`язань, без зменшення (збільшення) суми грошових зобов`язань, то у податкового органу не виникає обов`язку щодо прийняття нового податкового повідомлення - рішення, а оскаржуване податкове повідомлення - рішення не може вважатись відкликаним в силу приписів статті 60 Податкового кодексу України.

Як вбачається з встановлених судами обставин справи ДПС України рішенням про результати розгляду скарги від 16.12.2019 № 13034/6/99-00-08-05-01 податкове повідомлення-рішення від 29.08.2019 № 0012491401 скасовано в частині встановлених перевіркою порушень, зазначених в описовій частині акту перевірки, внаслідок взаємовідносин з контрагентами, в іншій частині зазначене податкове повідомлення - рішення залишено без змін.

Тобто податкове повідомлення - рішення від 29.08.2019 № 0012491401 щодо збільшення грошового зобов`язання з податку на прибуток за податковими зобов`язаннями в розмірі 133 623 110,00 грн та штрафними (фінансовими) санкціями в розмірі 33 405 777,50 грн залишено без змін.

Отже контролюючий орган за результатами адміністративного оскарження податкового повідомлення - рішення від 29.08.2019 № 0012491401 не зменшував суму визначеного позивачу грошового зобов`язання, а отже відсутні підстави для прийняття нового податкового повідомлення - рішення, а відповідно податкове повідомлення - рішення від 29.08.2019 № 0012491401 не може вважатись відкликаним в силу приписів підпункту 60.1.3 пункту 60.1 та пункт 60.4 статті 60 Податкового кодексу України.

З огляду на зазначене висновки судів попередніх інстанцій про те, що відповідачами у справі не надано належних та допустимих доказів, які б підтверджували наявність обґрунтованих підстав, за яких скасоване рішенням ДПС України за результатами розгляду скарги від 16.12.2019 № 13034/6/99-00-08-05-01 податкове повідомлення -рішення про донарахування ТОВ "Галтаун" податку на прибуток № 0012491401 від 29.08.2019 скасованим не вважається, не відповідають фактичним обставинам справи, оскільки таке податкове повідомлення - рішення повністю чи в частині донарахованих податкових зобов`язань скасовано не було.

При цьому суд зауважує, що податкове повідомлення - рішення від 29.08.2019 №0012491401 в силу приписів пункту 56.17 статті 56 Податкового кодексу України (день закінчення процедури адміністративного оскарження вважається днем узгодження грошового зобов`язання платника податків) набуло статусу узгодженого.

Доказів оскарження податкового повідомлення - рішення від 29.08.2019 №0012491401 в судовому порядку матеріали справи не містять.

Враховуючи приписи пункту 9 Порядку № 422 (у разі якщо за результатами адміністративного оскарження нарахована сума податку у повному обсязі підтверджується, та якщо з урахуванням законодавчо встановлених строків вона вважається узгодженою, то в ІКП відображаються облікові показники (операції) щодо її поновлення) грошові зобов`язання визначені податковим повідомленням - рішенням від 29.08.2019 №0012491401 мають бути відображені в ІКП.

Судами встановлено, що в інтегрованій карті платника податків податковим органом 09.01.2020 відображено (поновлено) донараховане податковим повідомленням-рішенням №0012491401 від 29.08.2019 грошове зобов`язання з податку на прибуток в загальному розмірі 167028887,50 грн, що відповідає приписам норм законодавства.

Висновки судів попередніх інстанцій відносно того, що відповідачами не доведено правомірність вчинених дій щодо залишення без змін податкового повідомлення-рішення про донарахування податку на прибуток, колегія суддів вважає безпідставними, оскільки рішення, які приймає контролюючий орган за результатами розгляду скарги на податкове повідомлення-рішення відносяться до дискреційних повноважень, і у разі не згоди з таким рішенням платник податку не позбавлений права оскаржити таке в судовому порядку, чого фактичного зроблено не було (докази відсутні), також висновки щодо правомірності чи не правомірності дій контролюючого органу з залишення без змін податкового повідомлення-рішення можуть бути зроблені у разі надання оцінки правомірності самого податкового повідомлення - рішення, проте це не є предметом позовних вимог у цій справі.

Щодо висновків судів, відносно того, що податковий орган міг провести відповідні розрахунки і виключити контрагентів (по яким було скасовано встановлені перевіркою порушення) при обчисленні суми донарахування за наслідками перевірки і прийняти нове податкове повідомлення-рішення, то як вже зазначалось вище, нове податкове повідомлення - рішення приймається у разі збільшення чи зменшення податкових зобов`язань за результатами розгляду скарги, чого у спірних правовідносинах не відбулось.

Таким чином, суди першої та апеляційної інстанції дійшли помилкового висновку про наявність підстав для визнання протиправними дії ДПС України щодо недостовірного відображення результатів розгляду скарги, викладених в рішенні ДПС України за результатами розгляду скарги від 16.12.2019 №13034/6/99-00-08-05-01 та сум податку на прибуток, нарахованих згідно з скасованим податковим повідомленням - рішенням від 29.08.2019 №0012491401 в інформаційних системах податкового органу та визнання протиправними дії ГУ ДПС у Львівській області з відображення в інформаційних системах податкового органу поновленої суми грошового зобов`язання з податку на прибуток в розмірі 167028887,50 грн згідно з скасованим податковим повідомленням - рішенням від 29.08.2019 №0012491401, як узгодженої та такої, що підлягає стягненню як податковий борг.

Щодо нарахування пені.

Суди задовольнили позовні вимоги Товариства та дійшли висновку про протиправність дій щодо нарахування пені в розмірі 29178487,92 грн на суму грошового зобов`язання, визначеного податковим повідомленням-рішенням №0012491401 від 29.08.2019.

Рішення судів обґрунтовано тим, що податкове повідомлення - рішення№0012491401 від 29.08.2019 за результатами розгляду скарги було частково скасовано рішенням ДПС України, сума, на яку було скасовано вказане рішення податковим органом не визначена, а нове податкове повідомлення - рішення, на суму грошового зобов`язання, яка залишилась не скасованою, не приймалось, а отже дії ГУ ДПС у Львівській області по нарахуванню пені та відображенню її в сумі 29178487,92 грн в обліковій картці платника податків після часткового скасування податкового повідомлення-рішення в адміністративному порядку є безпідставними та такими, що повністю суперечать вимогам діючого податкового законодавства.

Проте такі мотиви та висновки судів, як вже було зазначено вище, є помилковими, оскільки встановлені вище обставини справи свідчать, що податкове повідомлення - рішення від 29.08.2019 №0012491401 за результатами адміністративного оскарження було скасовано виключно в частині встановлених перевіркою порушень внаслідок взаємовідносин з контрагентами, в частині донараховного грошового зобов`язання з податку на прибуток в загальному розмірі 167028887,50 грн податкове повідомлення - рішення було залишено без змін, а відтак були відсутні підстави для прийняття нового податкового повідомлення - рішення. Також в силу приписів статті 60 Податкового кодексу України податкове повідомлення - рішення від 29.08.2019 №0012491401 не є відкликаним, в судовому порядку позивачем не оскаржувалось, відповідно є узгодженим та правомірно відображено і ІКП.

З урахуванням вказаного наведені судами попередніх інстанцій мотиви не можуть бути підставою для задоволення позовних вимог в зазначеній частині.

Слід також зазначити, що відповідно до позовної заяви підставою позовних вимог щодо визнання протиправними дій з нарахування пені на суму грошового зобов`язання з податку на прибуток, визначеного податковим повідомленням - рішенням від 29.08.2019 №0012491401, було виключно те, що зазначене податкове повідомлення - рішення за результатами адміністративного оскарження було частково скасовано, а отже таке вважається відкликаним, нове податкове повідомлення - рішення не приймалось, відповідно відсутні підстави для нарахування пені. Інших обставин (обґрунтувань) позивачем наведено не було.

Враховуючи помилковість висновків судів щодо протиправності вищевказаних дій ДПС України та Головного управління ДПС у Львівській області відповідно відсутні підстави і для проведення відповідних коригувань в інформаційних системах податкового органу щодо прийнятого Державною податковою службою України рішення за результатами розгляду скарги від 16.12.2019 №13034/6/99-00-08-05-01 та скасованого податкового повідомлення - рішення з податку на прибуток від 21.08.2019 №0012491401.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

12. Під час касаційного перегляду цієї справи знайшов підтвердження довід контролюючого органу про неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, що є підставою для скасування судових рішень.

Верховний Суд враховує інформацію щодо припинення юридичної особи -Товариства з обмеженою відповідальністю «Галтаун» (код ЄДРПОУ 41202280), в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 16.11.2020 внесено запис про припинення юридичної особи за номером №10001031170017049107; підстава - ухвала Господарського суду Запорізької області від 05.11.2020 №908/783/20 (банкрута Товариство з обмеженою відповідальністю «Галтаун» ліквідовано).

Відповідно до частини першої статті 354 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує судові рішення в касаційному порядку повністю або частково і залишає позовну заяву без розгляду або закриває провадження у справі у відповідній частині з підстав, встановлених відповідно статтями 238, 240 цього Кодексу.

Суд закриває провадження у справі у разі смерті або оголошення в установленому законом порядку померлою фізичної особи або припинення юридичної особи, за винятком суб`єкта владних повноважень, які були однією із сторін у справі, якщо спірні правовідносини не допускають правонаступництва (пункт 5 частини першої статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України).

На підставі зазначеного, ухвалені судами у цій справі рішення підлягають скасуванню із закриттям провадження у справі.

Керуючись статтями 238, 341, 345, 349, 354, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України задовольнити частково.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 29.10.2020 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.07.2021 у справі № 380/1012/20 скасувати.

Провадження у справі № 380/1012/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Галтаун» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії - закрити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

СуддіІ.Я.Олендер І.А. Гончарова Р.Ф. Ханова

Дата ухвалення рішення26.01.2023
Оприлюднено27.01.2023
Номер документу108612282
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/1012/20

Постанова від 26.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 26.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 09.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 17.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 22.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 08.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 27.07.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 07.06.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 05.03.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 10.02.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні