ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"17" січня 2023 р. Cправа № 902/795/22
Господарський суд Вінницької області у складі судді Матвійчука Василя Васильовича, розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом: Вінницької міської ради (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21050)
до: Товариства з обмеженою відповідальністю "Вінтауер Компані" (вул. Академіка Ющенка, 5, прим. 157, м. Вінниця, 21100)
про визнання договору укладеними
за участю секретаря судового засідання Марущак А.О.,
представників сторін:
позивача Олексюк Т.С. згідно витягу з ЄДРЮОФОП та ГФ;
відповідача Шевчук О.В. згідно ордеру, Пастушенко Є.В. згядно витягу з ЄДРЮОФОП та ГФ
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
На розгляд Господарського суду Вінницької області надійшла позовна заява Вінницької міської ради з вимогою про визнання укладеним договору про забудову Х-го мікрорайону житлового району "Вишенька" в м. Вінниці", затвердженого рішенням Вінницької міської ради від 23.06.2022 № 1125 між Вінницькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Вінтауер Компані", з дня набрання рішенням суду законної сили, на умовах прохальної частини позовної заяви.
Ухвалою суду від 30.08.2022 за вказаним позовом відкрито провадження у справі № 902/795/22 за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання на 28.09.2022.
16.09.2022 до суду надійшов відзив №б/н від 16.09.2022 (вх. № 01-34/7804/22) на позовну заяву, в якому відповідач наводить заперечення проти позовних вимог.
За результатами судового засідання 28.09.2022 суд, без виходу до нарадчої кімнати, постановив ухвалу із занесенням її до протоколу судового засідання від 28.09.2022 про продовження строку підготовчого провадження у справі на 30 днів та відкладення підготовчого засідання на 08.11.2022.
21.10.2022 до суду надійшли додаткові пояснення відповідача №б/н від 20.10.2022 (вх. № 01-34/8871/22) з додатками з приводу дозволів на початок будівельних робіт.
01.11.2022 до суду надійшли пояснення позивача №б/н від 31.10.2022 (вх. №01-34/9245/22) з додатками щодо посвідчення рішень ради.
07.11.2022 до суду надійшла заява відповідача №б/н від 07.11.2022 про долучення до матеріалів справи рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 27.10.2022 у справі №120/4961/22.
За результатами судового засідання 08.11.2022 судом залишено без розгляду заяву відповідача №б/н від 07.11.2022 про долучення до матеріалів справи доказів, оголошено перерву в судовому засіданні до 24.11.2022, про що постановлено протокольну ухвалу.
У визначену судом дату (24.11.2022) судове засідання у даній справі не відбулося, у зв`язку з відсутністю електроенергії в Господарському суді Вінницької області, про що складений акт № 17/2022 від 25.11.2022, який долучено до матеріалів справи.
Ухвалою суду від 24.11.2022 підготовче засідання призначено на 13.12.2022.
02.12.2022 до суду надійшла заява відповідача №б/н від 01.12.2022 про долучення до матеріалів справи рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 27.10.2022 у справі №120/4961/22, що набуло законної сили.
Виконавши завдання підготовчого провадження, судом закрито дану стадію господарського процесу та призначено справу до розгляду по суті на 17.01.2023, про що 13.12.2022 постановлено протокольну ухвалу.
У судовому засіданні 17.01.2023 прийняли участь представники позивача та відповідача, які підтримали раніше висловлені позиції у процесуальних заявах по суті спору.
В судовому засіданні 02.11.2022 суд повідомив про завершення розгляду справи по суті та вийшов до нарадчої кімнати для постановлення вступної і резолютивної частини судового рішення, повідомивши представників сторін про орієнтовний час виходу з нарадчої кімнати.
Після виходу суду з нарадчої кімнати 17.01.2023 представники сторін не з`явився, у зв`язку з чим вступна та резолютивна частина рішення долучена до матеріалів справи без її проголошення.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд,
ВСТАНОВИВ:
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що рішенням Вінницької міської рад від 27.12.2019 №2083 затверджено «Порядок забудови території Вінницької міської територіальної громади». Рішення прийняте на підставі Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
На виконання зазначеного Порядку, виконавчим комітетом Вінницької міської ради 13.06.2022 прийнято рішення №1266 «Про проект рішення міської ради «Про затвердження договору про забудову Х-го мікрорайону житлового району «Вишенька» в м. Вінниці між Вінницькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Вінтауер Компані» та скасування містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки».
Рішенням Вінницької міської ради від 24.06.2022 № 1125 затверджено договір про забудову Х-го мікрорайону житлового району «Вишенька» в м. Вінниці між Вінницькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Вінтауер Компані».
Примірник договору про забудову Х-го мікрорайону житлового району «Вишенька» в м. Вінниці направлявся на адресу ТОВ «Вінтауер Компані» супровідним листом від 28.06.2022 за вихідним № 061/00/013/130878 для ознайомлення та підписання. Проте, ТОВ «Вінтауер Компані» відповідний договір не підписаний.
Невиконання відповідачем вимоги рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 13.06.2022 № 1266 та не підписання договору про забудову території зумовило звернення позивача з відповідним позовом до суду.
Відповідач заперечує проти позову. Суть заперечень зводиться до наступного.
04.07.2022 Товариством з обмеженою відповідальністю «Вінтауер Компані» отримано лист Департаменту комунального майна від 28.06.22 №06/00/013/130878 з пропозицією підписати Договір про забудову Х-го мікрорайону житлового району «Вишенька» ( далі - Договір) на виконання рішень виконавчого комітету від 23.06.2022 №1266 та міської ради від 24.06.2022 №1125.
Зі змісту запропонованого до підписання Договору вбачається, що сторонами Договору визначені: Вінницька міська рада - Сторона-1 та ТОВ «Вінтауер Компані» - Сторона-2, а предметом Договору є:
П. 1.1.1 Врегулювання питань, пов`язаних із розпорядженням та використанням земельних ділянок, що входять до складу території за даним Договором, кадастровими номерами: 051010000:02:115:0093 площею 1,7637 га; 0510100000:02:115:0094 площею 0,7676 га; 0510100000:02:115:0081 площею 0,2112 га, та належать Стороні - 2 на праві приватної;
П.1.1.2. Забудови земельних ділянок за даним Договором об`єктами житлово-громадського та інженерно-транспортного призначення. Об`єктами житлово-громадського призначення є: 8 багатоповерхових житлових будинків загальною кількістю квартир 576, загальною площею 33,7 тис кв. м. з вбудованими приміщеннями громадською призначення загальною площею 1,8 тис. кв. м., стоянками для автомобілів кількістю машино-місць не менше 461, забезпечених об`єктами інженерної інфраструктури та нормативними проїздами загального користування. При цьому, техніко-економічні показники забудови підлягають уточненню містобудівними умовами і обмеженнями - вихідними даними на проектування забудови та відповідною проектною документацією.
При цьому пунктом 1.2. Договору передбачено, що земельні ділянки (їх частини), які відповідно до містобудівної документації підлягають забудові об`єктами інженерно-транспортної інфраструктури, підлягають добровільній передачі Стороною-2 в комунальну власність Вінницької міської територіальної громади на підставі заяв про добровільну відмову від права власності на такі земельні ділянки на користь останньої з подальшим укладанням нотаріально посвідчених правочинів.
Пунктом 2.1.2 Договору передбачена видача нових містобудівних умов і обмежень- вихідних даних на проектування багатоквартирної житлово-громадської забудови за даним Договором при умові виконання позивачем зобов`язань за п.2.2.2 Договору.
Проте, відповідач наголошує, що відповідно до рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 29.10.2020 №2292 «Про надання ТОВ «Вінтауер Компані» вихідних даних - містобудівних умов та обмежень на проектування багатоквартирних житлових будинків з трансформаторною підстанцією по вул. Барське шосе, 1А м. Вінниці», Товариство отримало Містобудівні умови та обмеження забудови земельних ділянок, які належать йому на праві власності, розробило та затвердило проектну документацію, отримало всі погодження та дозволи на будівництво.
З огляду на це, у відповідь на пропозицію, оформлену листом Департаменту комунального майна від 28.06.2022 №06/00/013/130878, відповідач надіслав лист № 02 від 02.08.2022 з вимогою надати роз`яснення щодо правових підстав скасування діючих Містобудівних умов та обмежень на проектування багатоквартирних житлових будинків з трансформаторною підстанцією по вул. Барське шосе, 1А м. Вінниці, №139 (реєстраційний №МК-М11-0139/2020 містобудівного кадастру), затверджених наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 30.10.2020 №189 та з повідомленням про те, що ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 18.07.2022 відкрито провадження у справі 120/4961/22 за позовом ТОВ «Вінтауер Компані» до виконавчого комітету Вінницької міської ради з вимогою визнати протиправним та скасувати пункт 2 рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 23.06.2022 №1266, яким скасовані містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки від 30.10.2020 №139, затверджені наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 30.10.2020 №189.
За таких обставин, відповідач вважає, що до ухвалення адміністративним судом рішення за наслідками розгляду справи укладання Договору про забудову Х-го мікрорайону житлового району «Вишенька» є передчасним.
Із наявних у справі та досліджених судом доказів слідує наступне.
ТОВ "Вінтауер Компані" зареєстроване у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за номером 42443410 (код ЄДРПОУ), види економічної діяльності: 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; купівля та продаж власного нерухомого майна; організація будівництва будівель; будівництво житлових і нежитлових будівель; знесення; інші будівельно-монтажні роботи.
Рішенням Вінницької міської ради від 27.12.2019 №2083 затверджено «Порядок забудови території Вінницької міської територіальної громади».
Пунктом 1.1. даного Порядку визначено, що Порядок забудови територій Вінницької міської об`єднаної територіальної громади (далі - Порядок) встановлює основні організаційно-правові принципи реалізації фізичними та юридичними особами намірів забудови територій Вінницької міської об`єднаної територіальної громади (далі - Вінницької міської ТГ) на засадах збалансованості громадських та приватних інтересів з метою формування на територіях повноцінного життєвого середовища, забезпечення його економічного, соціального розвитку, запровадження прозорих і ефективних економічних методів залучення на добровільних договірних засадах додаткових інвестиційних ресурсів відповідно до особливостей і потреб економічного та соціального розвитку громади.
Даний Порядок застосовується до фізичних та юридичних осіб, які мають намір щодо забудови (в тому числі комплексної) територій Вінницької міської ТГ (за виключенням індивідуальної садибної житлової забудови).
Рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради від 29.10.2020 №2292 «Про надання ТОВ «Вінтауер Компані» вихідних даних - містобудівних умов та обмежень на проектування багатоквартирних житлових будинків з трансформаторною підстанцією по вул. Барське шосе, 1А м. Вінниці», Товариству з обмеженою відповідальністю «Вінтауер Компані» надано вихідні дані - містобудівні умови і обмеження на проектування багатоквартирних житлових будинків з трансформаторною підстанцією по вул. Барське шосе, 1А в м. Вінниці та зобов`язано замовника:
2.1.Отримати вихідні дані на проектування відповідно до п. 3 статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»;
2.2. Розробити проектну документацію та затвердити її у встановленому законодавством порядку;
2.3. Протягом 10 робочих днів після початку будівництва об`єкта звернутися до виконавчого комітету Вінницької міської ради із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва, відповідно до пункту 3 другого розділу «Прикінцеві та перехідні положення» ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні» №132-IX від 20.09.2019;
2.4. До виконання підготовчих та будівельних робіт приступити після отримання документу, що надає право на виконання вищезазначених робіт в департаменті архітектурно-будівельного контролю Вінницької міської ради відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 №466 (зі змінами від 26 серпня 2015 р. №747) з наступним прийняттям об`єкта до експлуатації в установленому законодавством порядку;
3. Контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника міського голови С. Матусяка.
На виконання зазначеного рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради, Товариство з обмеженою відповідальністю «Вінтауер Компані» отримало Містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки від 30.10.2020 за №139 (реєстраційний №МК-МП-0139/2020 містобудівного кадастру), затверджені наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 30.10.2020 №189.
Відповідно до вихідних даних (містобудівних умов та обмежень) ТОВ «Вінтауер Компані» отримало всі необхідні технічні умови, уклало договір з проектувальними організаціями та виготовило проектну документацію.
Проектна документація будівництво за проектом «Нове будівництво багатоквартирних житлових будинків з трансформаторною підстанцією по вул. Барське шосе, 1А в м. Вінниці» (1-а черга) пройшла державну експертизу, за результатами якої Державним підприємством «Західний експертно-технічний центр держпраці» складений Експертний звіт ( позитивний) №199.3026.21.2390 від 30.04.2021.
Наказом від 05.05.2021 №У-4 ТОВ «Вінтауер Компані» затвердило проектну документацію на будівництво 1-ї черги.
Проектна документація на будівництво за проектом «Нове будівництво багатоквартирних житлових будинків з трансформаторною підстанцією по вул. Барське шосе, 1А в м. Вінниці» (2-а черга ) пройшла державну експертизу, за результатами якої Державним підприємством «Західний експертно-технічний центр держпраці» складений Експертний звіт (позитивний) № 258.3504.21.2691 від 25.05.2021.
Наказом від 26.05.2021 №У-6 ТОВ «Вінтауер Компані» затвердило проектну документацію на будівництво 2-ї черги будівництва.
Проектна документація на будівництво за проектом «Нове будівництво багатоквартирних житлових будинків з трансформаторною підстанцією по вул. Барське шосе, 1А в м. Вінниці» (3-я черга ) пройшла державну експертизу, за результатами якої Державним підприємством «Західний експертно-технічний центр держпраці» складений Експертний звіт (позитивний) №306.3832.21.2854 від 04.06.2021.
Наказом від 07.06.2021 № У-8 ТОВ «Вінтауер Компані» затвердило проектну документацію на будівництво 3-ї черги.
B додатках до Експертних звітів №199.3026.21.2390, №258.3504.21.2691, №306.3832.21.2854 щодо розгляду проектної документації за проектом «Нове будівництво багатоквартирних житлових будинків з трансформаторною підстанцією по вул. Барське шосе, 1А в м. Вінниці» зазначено, що проект «Нове будівництво багатоквартирних житлових будинків з трансформаторною підстанцією по вул. Барське шосе, 1А в м. Вінниці» виконано та розроблено згідно вихідних даних на проектування з дотриманням вимог щодо міцності, надійності та довговічності об`єкта будівництва, його експлуатаційної безпеки, у тому числі щодо створення умов для безперешкодного доступу осіб з інвалідністю та інших мало мобільних груп населення, та інженерного забезпечення; санітарного і епідеміологічного благополуччя населення; охорони екології; пожежної безпеки; техногенної безпеки; енергозбереження.
08.07.2021 ТОВ «Вінтауер Компані» отримало дозвіл на виконання будівельних робіт (1-а черга), зареєстрований за номером ВН012210707121.
16.07.2021 ТОВ «Вінтауер Компані» отримало дозвіл на початок будівельних робіт (2-а черга), зареєстрований за номером ВН012210716462.
22.07.2021 ТОВ «Вінтауер Компані» отримало дозвіл на початок будівельних робіт (3-я черга) зареєстрований за номером ВН012210721786.
Виконавчим комітетом Вінницької міської ради 23.06.2022 прийнято рішення №1266 «Про проект рішення міської ради «Про затвердження договору про забудову Х-го мікрорайону житлового району «Вишенька» в м. Вінниці між Вінницькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Вінтауер Компані» та скасування містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки».
Пунктом 1 рішення № 1266 від 23.06.2022 схвалено проект рішення міської ради «Про затвердження договору про забудову Х-го мікрорайону житлового району «Вишенька» в м. Вінниці між Вінницькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Вінтауер Компані» згідно з додатком».
Пунктом 2 рішення № 1266 від 23.06.2022 скасовано містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки від 30.10.2020 № 139, затверджені наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 30.10.2020 № 189.
24.06.2022 Вінницької міської ради прийнято рішення № 1125 «Про затвердження договору про забудову Х-го мікрорайону житлового району «Вишенька» в м. Вінниці між Вінницькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю договір про забудову Х-го мікрорайону житлового району «Вишенька» в м. Вінниці між Вінницькою міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю «Вінтауер Компані».
Департаменту комунального майна міської ради доручено не пізніше 5 (п`яти) робочих днів з моменту прийняття виконавчим комітетом міської ради рішення про затвердження відповідного договору про забудову території, направити його ТОВ «Вінтауер Компані» рекомендованим листом з пропозицією щодо розгляду та підписання в термін, що не перевищує 30 (тридцяти) робочих днів з моменту отримання такої пропозиції. (п. 2.1. рішення № 1125 від 24.06.2022)
Примірник договору про забудову Х-го мікрорайону житлового району «Вишенька» в м. Вінниці направлено Департаментом комунального майна Вінницької міської ради на адресу ТОВ «Вінтаур Компані» супровідним листом від 28.06.2022 за вих. № 061/00/013/130878.
Як зазначає відповідач, отримавши лист Вінницької міської ради від 28.06.2022 за вих. № 061/00/013/130878, відповідач надіслав позивачу лист № 02 від 02.08.2022 з вимогою надати роз`яснення щодо правових підстав скасування діючих Містобудівних умов та обмежень на проектування багатоквартирних житлових будинків з трансформаторною підстанцією по вул. Барське шосе, 1А м. Вінниці, №139 (реєстраційний №МК-М11-0139/2020 містобудівного кадастру), затверджених наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 30.10.2020. Одночасно відповідачем повідомлено про те, що ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 18.07.2022 відкрито провадження у справі 120/4961/22 за позовом ТОВ «Вінтаур Компані» до виконавчого комітету Вінницької міської ради з вимогою визнати протиправним та скасувати пункт 2 рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 23.06.2022 №1266, яким скасовані містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки від 30.10.2020 р. №139, затверджені наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 30.10.2020 №189.
Як свідчать матеріали справи, позивачем не надано відповідачу роз`яснень з приводу правових підстав скасування діючих Містобудівних умов та обмежень на проектування багатоквартирних житлових будинків з трансформаторною підстанцією по вул. Барське шосе, 1А м. Вінниці, №139 (реєстраційний №МК-М11-0139/2020 містобудівного кадастру), затверджених наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 30.10.2020.
Поряд з цим, відповідачем не підписано примірник договору про забудову Х-го мікрорайону житлового району «Вишенька» в м. Вінниці, в редакції позивача, що і слугувало підставою звернення позивача з даним позовом до суду.
З огляду на встановлені обставини справи, суд враховує наступне.
Цивільним законодавством визначено, що підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини (ст. 11 Цивільного кодексу України) (надалі ЦК України).
Господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать (ст. 174 Господарського кодексу України) (надалі ГК України).
Статтею 638 ЦК України визначено порядок укладення договору, згідно якого договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.
Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною.
Відповідно до ч. 1 ст. 640 ЦК України договір є укладеним з моменту одержання особою, яка направила пропозицію укласти договір, відповіді про прийняті цієї пропозиції.
Пропозицію укласти договір (оферту) може зробити кожна із сторін майбутнього договору. Пропозиція укласти договір має містити істотні умови договору і виражати намір особи, яка її зробила, вважати себе зобов`язаною у разі її прийняття. (ч. 1 ст. 641 ЦК України)
В силу положень статті 642 Цивільного кодексу України відповідь особи, якій адресована пропозиція укласти договір, про її прийняття (акцепт) повинна бути повного і безумовною.
Якщо особа, яка одержала пропозицію укласти договір, у межах строку для відповіді вчинила дію відповідно до вказаних у пропозиції умов договору (відвантажила товари, надала послуги, виконала роботи, сплатила відповідну суму грошей тощо), яка засвідчує її бажання укласти договір, ця дія є прийняттям пропозиції, якщо інше не вказане в пропозиції укласти договір або не встановлено законом.
Особа, яка прийняла пропозицію, може відкликати свою відповідь про її прийняття, повідомивши про це особу, яка зробила пропозицію укласти договір, до моменту або в момент одержання нею відповіді про прийняття пропозиції.
Відповідно до ст.180 ГК України зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті. що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства.
Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.
У разі якщо сторони не досягли згоди з усіх істотних умов господарського договору, такий договір вважається неукладеним (таким, що не відбувся).
Статтями 6, 627 ЦК України передбачено, що сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв діловою обороту, вимог розумності та справедливості.
Відповідно до частини другої статті 14 ЦК України особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов`язковим для неї.
Необхідною умовою для укладення договору за рішенням суду є наявність відповідної вказівки закону на обов`язковість укладення певного договору, а застосуванню до таких спорів підлягає законодавство, яке є чинним на момент виникнення переддоговірного спору та його вирішення в судовому порядку.
Як встановлено судом, Департамент комунального майна Вінницької міської ради, на виконання рішень виконавчого комітету Вінницької міської ради №1266 від 23.06.2022 та Вінницької міської ради № 1125 від 24.06.2022, листом №06/22/013/130878 від 28.06.2022, направив на адресу відповідача проект договору про забудову Х-го мікрорайону житлового району «Вишенька» в м. Вінниці.
У відповідь на пропозицію, відповідач, в листі № 02 від 02.08.2022, просив надати роз`яснення щодо правових підстав скасування діючих Містобудівних умов та обмежень на проектування багатоквартирних житлових будинків з трансформаторною підстанцією по вул. Барське шосе, 1А м. Вінниці, №139 (реєстраційний №МК-М11-0139/2020 містобудівного кадастру), затверджених наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 30.10.2020 №189. Одночасно відповідач повідомив про те, що ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 18.07.2022 відкрито провадження у справі 120/4961/22 за позовом ТОВ «Вінтауер Компані» до виконавчого комітету Вінницької міської ради з вимогою визнати протиправним та скасувати пункт 2 рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 23.06.2022 №1266, яким скасовані містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки від 30.10.2020 №139, затверджені наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 30.10.2020 №189. Тому відповідач вказав, що до ухвалення адміністративним судом рішення за наслідками розгляду справи, укладання договору про забудову Х-го мікрорайону житлового району «Вишенька» є передчасним.
Як слідує з мотивів позовної заяви, волевиявлення позивача з укладення Договору про забудову Х-го мікрорайону житлового району «Вишенька» в м. Вінниці базуються на прийнятих виконавчим комітетом Вінницької міської ради та Вінницькою міською радою рішеннях. Водночас, такі рішення не узгоджуються з правовим порядком.
Так, за змістом позовної заяви, рішення «Про проект рішення міської ради «Про затвердження договору про забудову Х-го мікрорайону житлового району «Вишенька» в м. Вінниці між Вінницькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Вінтауер Компані» та скасування містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки» № 1266 від 13.06.2022 прийняте виконавчим комітетом Вінницької міської ради на виконання Порядку забудови території Вінницької міської територіальної громади, затвердженого рішенням Вінницької міської ради № 2083 від 27.12.2019.
Порядок забудови територій Вінницької міської об`єднаної територіальної громади (далі - Порядок) встановлює основні організаційно-правові принципи реалізації фізичними та юридичними особами намірів забудови територій Вінницької міської об`єднаної територіальної громади (далі - Вінницької міської ТГ) на засадах збалансованості громадських та приватних інтересів з метою формування на територіях повноцінного життєвого середовища, забезпечення його економічного, соціального розвитку, запровадження прозорих і ефективних економічних методів залучення на добровільних договірних засадах додаткових інвестиційних ресурсів відповідно до особливостей і потреб економічного та соціального розвитку громади. ( п. 1.1. Порядку)
Відповідно до п. 1.4. Порядку даний Порядок застосовується до фізичних та юридичних осіб, які мають намір щодо забудови (в тому числі комплексної) територій Вінницької міської ТГ (за виключенням індивідуальної садибної житлової забудови).
За змістом п. 2.1. Порядку Договір про забудову території це договір, який укладається між виконавчим комітетом міської ради та фізичною/юридичною особою щодо забудови та раціонального використання для містобудівних потреб земель та територій Вінницької міської ТГ (в т.ч. щодо оформлення землекористування під містобудівні потреби; видачі містобудівних умов і обмежень - вихідних даних на проектування будівництва об`єктів; розбудови за рахунок залученого інвестиційного ресурсу або на умовах співфінансування з бюджетом Вінницької міської ТГ інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури з об`єктами благоустрою виходячи з містобудівних потреб, тощо).
Обсяг зобов`язань за Договором про забудову території визначається виходячи з містобудівної та проектно-кошторисної документації, розробленої згідно з вихідними даними (містобудівні умови і обмеження, технічні умови), з дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил.
Тоді як Стороною за Договором про забудову Х-го мікрорайону житлового району «Вишенька» в м. Вінниці, визнати який укладеним просить позивач, є Вінницька міська рада.
Відповідно до п. 6.2. Положення підготовка проектів Договорів про забудову територій здійснюється на підставі звернень фізичних/юридичних осіб, що мають намір здійснити забудову (з відповідними документами), за пропозиціями виконавчих органів - департаментів міської ради: капітального будівництва; комунального господарства та благоустрою; міського господарства; енергетики, транспорту та зв`язку; житлового господарства; земельних ресурсів; архітектури та містобудування; економіки і інвестицій; освіти; охорони здоров`я.
Водночас, матеріали справи не містять та позивачем не надано відповідного звернення відповідача щодо підготовки проекту Договору про забудову Х-го мікрорайону житлового району «Вишенька» в м. Вінниці. Заперечення факту такого звернення зі сторони відповідача прослідковується з листа № 02 від 02.08.2022, де наголошується про передчасність підняття питання укладення договору.
Відсутні у справі відповідні пропозиції виконавчих органів - департаментів міської ради з питання підготовки проекту Договору про забудову Х-го мікрорайону житлового району «Вишенька» в м. Вінниці.
Наведеним стверджується, що проект Договору про забудову Х-го мікрорайону житлового району «Вишенька» в м. Вінниці та суб`єктний склад сторін не узгоджується з приписами Положення.
Відповідно до п. 3.2. Положення проектування та будівництво об`єктів здійснюється на замовлення власників чи користувачів земельних ділянок відповідно до отриманих містобудівних умов та обмежень - вихідних даних на проектування, що містять планувальні та архітектурні вимоги до забудови та благоустрою території.
Використання земель для містобудівних потреб здійснюється відповідно до генерального плану, плану зонування міста, детального плану території, вихідних даних на проектування будівництва, з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і правил. (п. 4.1. Правил)
Рішення про організацію комплексної забудови території у визначених межах та рішення про розміщення об`єктів будівництва на території Вінницької міської ОТГ під час комплексної забудови території приймає виконавчий орган міської ради в межах повноважень в порядку, передбаченому Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності». Рішення про розроблення детального плану певної території одночасно є рішенням про комплексну забудову цієї території. (п. 4.3. Правил)
Пунктом 1 проекту рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 23.06.2022 №1266 вирішено затвердити договір про забудову Х-го мікрорайону житлового району «Вишенька» в м. Вінниці між Вінницькою міською радою та ТОВ «Вінтауер Компані» згідно з додатком. Підпунктами 2.1, 2.2 пункту 2 цього ж рішення вказано Департаменту комунального майна міської ради не пізніше 5 робочих днів з моменту прийняття рішення про затвердження відповідного договору про забудову території, направити його ТОВ «Вінтауер Компані» рекомендованим листом з пропозицією щодо розгляду та підписання в термін, що не перевищує 30 робочих днів з дня отримання такої пропозиції. Після підписання Товариством відповідного договору про забудову території та укладання з департаментом капітального будівництва міської ради договору на фінансування проектування об`єкту, зазначеного в п.3 рішення, ініціювати розгляд департаментом питання видачі ТОВ «Вінтауер Компані» містобудівних умов і обмежень - вихідних даних на проектування житлово-громадської забудови на вул. Барське шосе, 1А в м. Вінниці.
Поряд з цим судом встановлено, що рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради від 29.10.2020 №2292 «Про надання ТОВ «Вінтауер Компані» вихідних даних - містобудівних умов та обмежень на проектування багатоквартирних житлових будинків з трансформаторною підстанцією по вул. Барське шосе, 1А м. Вінниці», Товариству з обмеженою відповідальністю «Вінтауер Компані» надано вихідні дані - містобудівні умови і обмеження на проектування багатоквартирних житлових будинків з трансформаторною підстанцією по вул. Барське шосе, 1А в м. Вінниці. Згідно з пунктом 2 вказаного рішення зобов`язано замовника, серед іншого, отримати вихідні дані на проектування відповідно до ст.29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (п.2.1); розробити проектну документацію та затвердити її у встановленому законодавством порядку (п.2.2); до прийняття об`єкта до експлуатації укласти договір про сплату пайової участі у розвитку інфраструктури міста (п.2.3).
На виконання вищевказаного рішення ТОВ «Вінтауер Компані» отримало Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 30.10.2020 №139, які затверджені наказом департаменту архітектури та містобудування Вінницької міської ради від 30.10.2020 №189, чим дотримано положення Порядку забудови територій Вінницької міської об`єднаної територіальної громади та Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
В силу частини 5 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакції чинній на момент надання містобудівних умов та обмежень) містобудівні умови та обмеження містять:
1) назву об`єкта будівництва, що повинна відображати вид будівництва та місце розташування об`єкта;
2) інформацію про замовника;
3) відповідність на дату надання містобудівних умов та обмежень цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні;
4) гранично допустиму висотність будинків, будівель та споруд у метрах;
5) максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки;
6) максимально допустиму щільність населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу, мікрорайону);
7) мінімально допустимі відстані від об`єкта, що проектується, до червоних ліній, ліній регулювання забудови, існуючих будинків та споруд;
8) планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони);
9) охоронні зони об`єктів транспорту, зв`язку, інженерних комунікацій, відстані від об`єкта, що проектується, до існуючих інженерних мереж.
Перелік зазначених умов є вичерпним.
Положення частини 8 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлюють, що Містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника. Внесення змін до містобудівних умов та обмежень може здійснювати орган, що їх надав, за заявою замовника або за рішенням суду.
Водночас, пунктом 2 рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради № 1266 від 23.06.2022 скасовано містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки від 30.10.2020 № 139, затверджені наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 30.10.2020 № 189.
Не погоджуючись з вказаним пунктом рішення Товариство з обмеженою відповідальністю «Вінтауер Компані» звернулось до Вінницького окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просив визнати протиправним та скасувати пункт 2 рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 23.06.2022 №1266, яким скасовані містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки від 30.10.2020 №139, затверджені наказом департаменту архітектури та містобудування міської ради від 30.10.2020 №189.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 27.10.2022 у справі № 120/4961/22 позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Вінтауер Компані» задоволено, визнано протиправним та скасовано пункт 2 рішення Виконавчого комітету Вінницької міської ради від 23.06.2022 №1266.
Задовольняючи позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Вінтауер Компані» Вінницький окружний адміністративний суд виходив з того, що на підставі містобудівних умов у Товариства з обмеженою відповідальністю «Вінтауер Компані», на час прийняття рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради № 1266 від 23.06.2022, вже виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів.
Імперативні положення частини 8 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначають можливість скасування попередньо наданих містобудівних умов та обмежень, лише за заявою замовника або за рішенням суду.
При цьому, як встановлено під час розгляду адміністративної справи, замовник такої заяви про скасування містобудівних умов та обмежень не подавав, а рішення суду з цього питання - відсутнє.
В той же час, рішення органу місцевого самоврядування від 23.06.2022 №1266 в частині скасування наданих містобудівних умов та обмежень суперечить положенням статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та у спірному рішенні не міститься посилання на конкретно визначену норму нормативно-правового акта та обставини, що слугували підставою для скасування наданих містобудівних умов і обмежень.
Рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 27.10.2022 у справі № 120/4961/22 набрало законної сили 29.11.2022.
Відповідно до статті 75 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, в якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Відтак, станом на день ухвалення рішення в даній справі, пункт 2 рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 23.06.2022 №1266 скасовано.
Посилання позивача на перегляд рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 27.10.2022 у справі № 120/4961/22 судом апеляційної інстанції судом відхиляються, позаяк в матеріалах справи відсутні та позивачем не надано доказів того, що судом апеляційної інстанції зупинено дію рішення Вінницького окружного адміністративного суду в даній справі, скасовано чи змінено його.
За наведеного, зважаючи на скасування судом 2 рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 23.06.2022 №1266, вирішення питання видачі ТОВ «Вінтауер Компані» містобудівних умов і обмежень - вихідних даних на проектування житлово-громадської забудови на вул. Барське шосе, 1А в м. Вінниці, про яке йдеться в п.2.2. проекту рішення міської ради (додаток до рішення виконавчого комітету міської ради №1266 від 23.06.2022) не є правомірним.
Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У статті 3 Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність.
Цей принцип знайшов своє відображення у статті 74 Закону України "Про місцеве самоврядування", згідно з якою органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами.
У рішенні Конституційного Суду України від 27 лютого 2018 року №1-р/208 (справа № 1-6/2018) зазначено, що основними елементами конституційного принципу верховенства права є справедливість, рівність, правова визначеність. Конституційні та конвенційні принципи, на яких базується гарантія кожному прав і свобод осіб та їх реалізація, передбачають правові гарантії, правову визначеність і пов`язану з ними передбачуваність законодавчої політики, необхідні для того, щоб учасники відповідних правовідносин мали можливість завбачати наслідки своїх дій і бути впевненими у своїх законних очікуваннях, що набуте ними на підставі чинного законодавства право, його зміст та обсяг буде ними реалізовано (абзац третій пункту 4 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 11 жовтня 2005 року №8-рп/2005). Принцип правової визначеності вимагає від законодавця чіткості, зрозумілості, однозначності правових норм, їх передбачуваності (прогнозованості) для забезпечення стабільного правового становища.
Наведене узгоджується із сталою практикою ЄСПЛ, яка знайшла своє відображення у справі «Звежинський проти Польщі», в якій Суд підкреслив, що, розглядаючи питання, які мають загальний інтерес, органи державної влади повинні діяти конкретно і дуже послідовно (рішення у справі «Беєлер проти Італії»). Крім того, як охоронець громадського порядку держава має моральне зобов`язання бути взірцевою, вона повинна стежити за тим, щоб такими були й державні органи, що захищають публічний порядок (пункт 73).
Враховуючи наведене, судом не встановлено жодних підстав, в силу яких у відповідача виникає обов`язок укласти договір з позивачем, та на запропонованих ним умовах, тому, з огляду на законодавчо встановлений принцип свободи договору та в силу приписів ст. 638 ЦК України, відсутні правові підстави для задоволенню позову.
Інші доводи сторін суд відхиляє, оскільки вони не впливають на встановлені судом обставини.
Статтею 129 Конституції України визначено принципи рівності усіх учасників процесу перед законом і судом, змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, як одні з основних засад судочинства.
Отже, будь-яке рішення господарського суду повинно прийматися з дотриманням цих принципів, які виражені також у статтях Господарського процесуального кодексу України.
Згідно статті 13 Господарського процесуального кодексу України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень (частина 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України).
За частиною 2 статті 74 Господарського процесуального кодексу України у разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою.
Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів (частина 4 статті 74 Господарського процесуального кодексу України).
Обов`язок доказування, а отже, і подання доказів відповідно до статті 74 Господарського процесуального кодексу України покладено на сторони та інших учасників справи, однак, не позбавляє суд, у випадку, передбаченому статтею 74 Господарського процесуального кодексу України, витребувати у сторони ті чи інші докази.
На підставі статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Таким чином, оцінюючи наявні в матеріалах справи докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги Вінницької міської ради про визнання укладеним договору про забудову Х-го мікрорайону житлового району "Вишенька" в м. Вінниці", затвердженого рішенням Вінницької міської ради від 23.06.2022 № 1125 між Вінницькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Вінтауер Компані" є необґрунтованими та недоведеними, а тому не підлягають задоволенню.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог суд вирішив судовий збір залишити за позивачем у порядку ч.1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.
Враховуючи вищенаведене та керуючись статтями 2, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326 Господарського процесуального кодексу України, суд,
УХВАЛИВ:
В позові відмовити.
Судові витрати Вінницької міської ради у справі № 902/795/22 залишити за позивачем.
Примірник рішення направити учасникам рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення. Додатково направити на відомі суду адреси електронної пошти: позивача - vinrada@vmr.gov.ua; відповідача - vintower@ukr.net; представника відповідача - advocat.vin@gmail.com.
Рішення суду набирає законної сили у строки передбачені ст. 241 ГПК України.
Рішення може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду, в порядку та строки визначені ст.ст. 256, 257 ГПК України.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Повне рішення складено 27 січня 2023 р.
Суддя Василь МАТВІЙЧУК
віддрук. прим.:
1 - до справи
2 - позивачу (вул. Соборна, 59, м. Вінниця, 21050)
3 - відповідачу (вул. Академіка Ющенка, 5, прим. 157, м. Вінниця, 21100)
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2023 |
Оприлюднено | 30.01.2023 |
Номер документу | 108625168 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Укладення договорів (правочинів) спільної діяльності |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні