ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 січня 2023 року ЛуцькСправа № 140/7482/22
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Андрусенко О. О.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до відділення №2 (смт. Ратне) Управління соціального захисту населення Ковельської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернулася в суд з позовом до відділення №2 (смт.Ратне) Управління соціального захисту населення Ковельської районної державної адміністрації (далі - відділення №2 (смт.Ратне) УСЗН Ковельської РДА, відповідач) про визнання протиправними дій щодо відмови у призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї; зобов`язання відповідача призначити та виплатити державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї відповідно до вимог Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 № 250 (далі - Порядок №250).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач звернулася до відповідача із заявою та необхідними документами для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, однак у відповідь отримала повідомлення про те, що вказана заява не прийнята у зв`язку з відсутністю повного пакета документів.
Рішенням Волинського окружного-адміністративного суду від 11.07.2022 у справі №140/4217/22 зобов`язано відповідача розглянути заяву позивача про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні.
27.07.2022 відповідач прийняв нове рішення про відмову у призначенні соціальної допомоги.
Позивач вказує, що будь-якої вмотивованої причини щодо відмови у призначенні допомоги у рішенні не зазначено.
Позивач вважає такі дії відповідача протиправними у зв`язку із тим, що її сім`я відмовилася від отримання реєстраційних номерів облікових карток платників податків (далі - РНОКПП) через релігійні переконання. Відтак вважає, що вимога про надання РНОКПП дітей, які не досягли повноліття та позбавлені можливості відмовитись від ідентифікаційних номерів, а законодавством не передбаченого іншого способу, є порушенням вимог Конституції України.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 21.11.2022 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
У відзиві на позовну заяву відповідач позовних вимог не визнав, посилаючись на те, що 05.05.2022 поштою на адресу відділення №2 (смт.Ратне) УСЗН Ковельської РДА надійшла заява ОСОБА_1 від 20.04.2022 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Однак, подаючи заяву про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, позивач до декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики, внесла не в повному обсязі всі відомості про членів своєї сім`ї, а саме у її дітей, яким виповнилося 14 років, відсутні РНОКПП та відсутні дані щодо свідоцтв про народження дітей молодших 14 років. Заява ОСОБА_1 від 20.04.2022 була розглянута, але відповідно до пункту 5 Порядку №250 через відсутність інформації щодо наявності РНОКПП у дітей заявниці, серій та номерів свідоцтв про народження для дітей віком до 14 років, вважається такою, що не подана. Позивачку 31.05.2022 було повідомлено про це та про необхідність належно оформити документи. На виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 11.07.2022 у справі №140/4217/22, заява ОСОБА_1 від 20.04.2022 була розглянута, але відповідно до пункту 5 Порядку №250 через відсутність інформації щодо наявності РНОКПП у дітей заявниці та серій та номерів свідоцтв про народження для дітей віком до 14 років, вважається такою, що не подана. Позивача 27.07.2022 було про це повідомлено та у повідомленні вказано, що заявниця має право повторно звернутись із заявою та декларацією за умови належного оформлення даних документів. Таким чином, при поданні заяви та декларації від 20.04.2022 заявницею ОСОБА_1 не дотримано вимог чинного законодавства, зокрема щодо порядку оформлення і подання заяви та декларації, які подаються для призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, відтак, розглядаючи вказану вище заяву позивача з урахуванням рішення Волинського окружного адміністративного суду від 11.07.2022 у справі №140/4217/22, Управління діяло у межах та спосіб, визначений чинним законодавством України. Просив у задоволенні позову відмовити повністю.
Інших заяв по суті справи на адресу суду не надходило.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.
05.05.2022 за вх.№721 відділенням №2 (смт.Ратне) УСЗН Ковельської РДА зареєстровано заяву ОСОБА_1 від 30.04.2022 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, до якої також було додано декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.
Листом від 31.05.2022 №814 відповідач повідомив позивача, що її звернення від 05.05.2022 №721 не розглянуте, оскільки заява та декларація вважаються такими, що не подані, у зв`язку із внесенням не в повному обсязі відомостей про дітей (п. 3 розд. 1 декларації про доходи та майновий стан).
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 11.07.2022 у справі №140/4217/22 визнано протиправним та скасовано рішення УСЗН Ковельської РДА про відмову в розгляді звернення та призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї ОСОБА_1 (повідомлення від 31.05.2022 №814), зобов`язано УСЗН Ковельської РДА розглянути звернення ОСОБА_1 від 05.05.2022.
Згідно із рішенням відділення №2 (смт.Ратне) УСЗН Ковельської РДА від 27.07.2022 №213 про відмову в призначенні соціальної допомоги за заявою ОСОБА_1 вирішено рішення про відмову в призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям від 31.05.2022 залишити без змін.
При цьому, листом від 27.07.2022 №213 відповідач повідомив позивача, що її звернення від 05.05.2022 переглянуто з врахуванням правової оцінки, наданої судом (рішення Волинського окружного адміністративного суду від 11.07.2022 у справі №140/4217/22) та відповідно до пункту 5 Порядку №250 заява та декларація вважаються такими, що не подані, оскільки внесено не в повному обсязі відомості про дітей у п. 3 розд. 1 декларації про доходи та майновий стан, осіб, які звернулися за призначенням усіх видів допомог. Також у вказаному листі зазначено про можливість повторно звернутись із заявою та декларацією за умови належного оформлення даних документів.
Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернулась з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» від 01.06.2000 №1768-ІІІ (далі - Закон №1768-ІІІ) спрямований на реалізацію конституційних гарантій права громадян на соціальний захист - забезпечення рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму, шляхом надання грошової допомоги найменш соціально захищеним верствам населення.
Згідно із статтею 1 Закону №1768-ІІІ у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:
державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога) - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї;
малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний дохід нижчий, ніж прожитковий мінімум для сім`ї.
Відповідно до статті 3 Закону №1768-ІІІ право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України, а також інші малозабезпечені сім`ї у випадках, встановлених законом.
Відповідно до статті 4 Закону №1768-ІІІ призначення і виплата державної соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за місцем проживання уповноваженого представника сім`ї.
Порядок призначення, умови виплати та підстави для припинення виплати державної соціальної допомоги, перелік документів, необхідних для призначення допомоги згідно із цим Законом, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Статтею 10 Закону №1768-ІІІ передбачено, що скарга на рішення органу соціального захисту населення про призначення державної соціальної допомоги чи про відмову в її наданні може бути подана до вищестоящого органу виконавчої влади або до суду.
Згідно із пунктом 1 Порядку №250 (далі - в редакції чинній на момент звернення позивача про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям) цей Порядок визначає умови призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога), передбаченої Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», перелік документів, необхідних для призначення такої допомоги, а також підстави для припинення її виплати.
Відповідно до пункту 2 Порядку № 250 державна соціальна допомога призначається і виплачується малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України та з поважних або незалежних від них причин мають середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму для сім`ї. Державна соціальна допомога призначається на шість місяців з місяця звернення за її призначенням.
За приписами пункту 3 Порядку № 250 призначення і виплата державної соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами міських рад міст обласного значення, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за зареєстрованим місцем проживання або місцем проживання уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї.
Пунктом 5 Порядку № 250 передбачено, що для призначення державної соціальної допомоги уповноважений представник малозабезпеченої сім`ї, особа якого посвідчується паспортом громадянина України або іншим документом, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), подає такі документи:
заяву, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики;
декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація);
довідку про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердження таких доходів довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру;
довідку встановленої форми про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях (за наявності).
Інформація про склад малозабезпеченої сім`ї заявника зазначається в декларації.
До складу малозабезпеченої сім`ї заявника включаються чоловік, дружина, рідні та усиновлені діти віком до 18 років, а також діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (в тому числі у період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів освіти і вступом до іншого закладу або в період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем і продовженням навчання за іншим за умови, що такий період не перевищує чотирьох місяців) до досягнення 23 років і не мають власних сімей; неодружені повнолітні діти, визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II групи або особами з інвалідністю I групи, які проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одинокою особою з інвалідністю I групи та доглядає за нею; жінка та чоловік, які не перебувають у шлюбі, але проживають однією сім`єю і мають спільних дітей. При цьому діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти до досягнення 23 років і не мають власних сімей, включаються до складу сім`ї незалежно від реєстрації місця проживання чи місця перебування. Особи, які перебувають на повному державному утриманні, до складу сім`ї не включаються. Права члена сім`ї має одинока особа. Склад малозабезпеченої сім`ї заявника визначається на дату звернення за призначенням державної соціальної допомоги.
Відповідно до абзацу одинадцятого пункту 5 Порядку №250 заява та декларація вважаються такими, що не подані, у разі внесення не у повному обсязі відомостей про членів малозабезпеченої сім`ї (прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності), сімейний стан, число, місяць і рік народження, серія та номер свідоцтва про народження (для дитини віком до 14 років), серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України чи іншого документа, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті).
Відповідно до пункту 20 Порядку № 250 державна соціальна допомога призначається з місяця звернення за нею, якщо протягом місяця подано всі необхідні документи. Якщо до заяви не додано всіх необхідних документів, орган соціального захисту населення повідомляє уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї про те, які документи у місячний строк потрібно подати додатково.
Орган соціального захисту населення інформує уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про прийняття документів із зазначенням дати їх прийняття, а також документів, які необхідно у місячний строк подати додатково (шляхом надання/надсилання йому повідомлення у паперовому або електронному вигляді (за наявності електронної пошти).
Якщо протягом 30 календарних днів після отримання повідомлення про необхідність виправлення помилки уповноважений представник малозабезпеченої сім`ї не виправив її та/або не подав документи, передбачені пунктом 5 цього Порядку, орган соціального захисту населення приймає рішення про відмову у призначенні державної соціальної допомоги, про що інформує уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї в порядку, встановленому абзацом другим пункту 21 цього Порядку.
Згідно із пунктом 21 Порядку № 250 рішення про призначення державної соціальної допомоги або про відмову в її призначенні приймається органом соціального захисту населення протягом 10 календарних днів з дня подання заяви і надсилається наступного дня після його прийняття уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї.
У разі прийняття рішення про відмову в призначенні державної соціальної допомоги орган соціального захисту населення інформує про це уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї із зазначенням підстав для відмови та порядку оскарження рішення (з врученням відповідного повідомлення під особистий підпис).
Рішення органу соціального захисту населення про призначення державної соціальної допомоги чи про відмову в її призначенні може бути оскаржено заявником в органі виконавчої влади вищого рівня або в суді.
З матеріалів справи вбачається, що на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 11.07.2022 у справі №140/4217/22 відповідачем прийнято рішення від 27.07.2022 №213, яким рішення про відмову в призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям від 31.05.2022 залишено без змін.
Разом з тим, суд звертає увагу, що відповідач не приймав рішення про відмову у призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям від 31.05.2022, а листом від 31.05.2022 №814 відділенням №2 (смт.Ратне) УСЗН Ковельської РДА позивача було повідомлено, що її звернення від 05.05.2022 №721 не розглянуте, оскільки заява та декларація вважаються такими, що не подані, у зв`язку із внесенням не в повному обсязі відомостей про дітей (п. 3 розд. 1 декларації про доходи та майновий стан). При цьому, рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 11.07.2022 у справі №140/4217/22 визнано протиправним та скасовано рішення УСЗН Ковельської РДА про відмову в розгляді звернення у призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї ОСОБА_1 (повідомлення від 31.05.2022 №814).
Відтак, рішення про відмову в призначенні соціальної допомоги від 27.07.2022 №213, яким рішення про відмову у призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям від 31.05.2022 залишено без змін, прийнято безпідставно, позаяк відповідач не надав суду жодних доказів прийняття рішення про відмову у призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям від 31.05.2022.
Разом з тим, суд враховує вимоги абзацу одинадцятого пункту 5 Порядку №250, яким передбачено, що заява та декларація вважаються такими, що не подані, у разі внесення не у повному обсязі відомостей про членів малозабезпеченої сім`ї (прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності), сімейний стан, число, місяць і рік народження, серія та номер свідоцтва про народження (для дитини віком до 14 років), серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України чи іншого документа, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті).
Судом встановлено, що у пункті 3 розділу І декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 30.04.2022 позивачем дійсно не у повному обсязі зазначено відомості про членів малозабезпеченої сім`ї, а саме як членів сім`ї та відомості щодо них зазначено так: ОСОБА_2 , чоловік, ІНФОРМАЦІЯ_1 , ідентифікаційний номер - відмова; ОСОБА_3 , дочка, ІНФОРМАЦІЯ_2 , ідентифікаційний номер - відсутній; ОСОБА_4 , син, ІНФОРМАЦІЯ_3 , ідентифікаційний номер - відсутній; ОСОБА_5 , син, ІНФОРМАЦІЯ_4 , ідентифікаційний номер - відсутній; ОСОБА_6 , син, ІНФОРМАЦІЯ_5 , ідентифікаційний номер - відсутній; ОСОБА_7 , дочка, ІНФОРМАЦІЯ_6 , ідентифікаційний номер - відсутній; ОСОБА_8 , син, ІНФОРМАЦІЯ_7 , ідентифікаційний номер - відсутній; ОСОБА_1 , заявник, ідентифікаційний номер - відмова.
При цьому, рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 11.07.2022 у справі №140/4217/22 надано правову оцінку щодо незазначення РНОКПП неповнолітніх дітей позивача.
Суд у даній справі також враховує, що за загальним правилом у декларації про доходи та майновий стан заявник повинен зазначити РНОКПП заявника та членів сім`ї, але крім тих осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття РНОКПП, повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті.
Відповідно до абзацу шостого пункту 70.1 статті 70 Податкового кодексу України облік фізичних осіб - платників податків, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган, ведеться в окремому реєстрі Державного реєстру за прізвищем, ім`ям, по батькові та серією і номером паспорта без використання реєстраційного номера облікової картки.
Фізична особа - платник податків, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, зобов`язана особисто подати відповідному контролюючому органу повідомлення та документи для забезпечення її обліку за прізвищем, ім`ям, по батькові і серією та номером паспорта, а також пред`явити паспорт. Для заповнення облікової картки фізичної особи - платника податків використовуються дані документа, що посвідчує особу. Для заповнення повідомлення (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків) використовуються дані паспорта (пункт 70.5 статті 70 ПК України).
Позивач у паспорті серії НОМЕР_1 має відмітку такого змісту «має право здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта».
Відтак, оскільки позивач вказала про те, що вона та її діти через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття РНОКПП, а у дітей, зважаючи на їх вік (окрім дочки ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ), відсутній паспорт громадянина України, що унеможливлює проставляння відповідної відмітки в паспорті, тому у декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, позивач не зобов`язана була вказувати РНОКПП таких дітей.
В той же час, суд вважає за необхідне зазначити, що дочка позивача - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , станом на день подання заяви про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (30.04.2022) досягла повних 17 років.
Пунктом 2 Положення про паспорт громадянина України, затвердженого постановою Верховної Ради України від 26.06.1992 № 2503-XII, передбачено, що паспорт громадянина України видається кожному громадянинові України центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері громадянства, після досягнення 16-річного віку.
З комп`ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду» встановлено, що рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 26.11.2020 у справі №140/14082/20, яке набрало законної сили, зобов`язано Ратнівський районний відділ Управління Державної міграційної служби України у Волинській області оформити та видати ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , паспорт громадянина України у формі книжечки відповідно до Положення про паспорт громадянина України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 26.06.1992 № 2503-XII.
Також у рішенні Волинського окружного адміністративного суду від 11.07.2022 у справі №140/4217/22 зазначено про те, що у доньки ОСОБА_3 , яка на дату звернення мала повних 17 років, є паспорт серії НОМЕР_2 , у якому відсутня відмітка про відмову від отримання РНОКПП.
Відтак суд вважає, що позивач повинна була зазначити у декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 30.04.2022 серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України - дочки ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , та її РНОКПП (крім випадку, в разі якщо вона через свої релігійні переконання відмовилася від прийняття РНОКПП та повідомила про це відповідному контролюючому органу і має відмітку в паспорті).
Також в ході розгляду даної справи підтверджено і те, що позивачем у пункті 3 розділу І декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 30.04.2022 не зазначено серії та номерів свідоцтв про народження дітей віком до 14 років, як і не зазначено серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України - її чоловіка ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Зазначення таких відомостей передбачено саме абзацом одинадцятим пункту 5 Порядку №250, а тому позивач зобов`язана була зазначити їх у декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 30.04.2022.
Разом з тим, при вирішенні даного спору суд враховує, що відповідач на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 11.07.2022 у справі №140/4217/22 саме розглянув заяву ОСОБА_1 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям від 05.05.2022 (направлена поштовим зв`язком 30.04.2022), про що свідчить рішення відділення №2 (смт.Ратне) УСЗН Ковельської РДА від 27.07.2022 №213 про відмову в призначенні соціальної допомоги за заявою ОСОБА_1 та його лист від 27.07.2022 №213.
Відтак, на думку суду, відповідач повинен був керуватися положеннями пункту 20 Порядку № 250, яким передбачено, що орган соціального захисту населення повідомляє уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї (шляхом надання/надсилання йому повідомлення у паперовому або електронному вигляді (за наявності електронної пошти) про те, які документи у місячний строк потрібно подати додатково. Якщо протягом 30 календарних днів після отримання повідомлення про необхідність виправлення помилки уповноважений представник малозабезпеченої сім`ї не виправив її та/або не подав документи, передбачені пунктом 5 цього Порядку, орган соціального захисту населення приймає рішення про відмову у призначенні державної соціальної допомоги, про що інформує уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї в порядку, встановленому абзацом другим пункту 21 цього Порядку.
Отже, саме розглядаючи заяву ОСОБА_1 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям від 05.05.2022 на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 11.07.2022 у справі №140/4217/22 та враховуючи те, що відповідачем було виявлено, що у декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, не у повному обсязі було зазначено відомості про членів малозабезпеченої сім`ї, відділення №2 (смт.Ратне) УСЗН Ковельської РДА повинно було повідомити позивача як уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про необхідність виправлення даних, зазначених у такій декларації. У разі якщо протягом 30 календарних днів після отримання повідомлення про необхідність виправлення таких даних позивач їх не виправила, відповідач мав право прийняти рішення про відмову у призначенні державної соціальної допомоги.
В той же час, з огляду на те, що рішення Волинського окружного адміністративного суду у справі №140/4217/22 було прийнято - 11.07.2022, а відповідачем рішення №213 про відмову в призначенні соціальної допомоги прийнято 27.07.2022 та в цей же день було направлено лист позивачу від 27.07.2022 №213, яким було повідомлено про те, що відповідно до пункту 5 Порядку №250 заява та декларація вважаються такими, що не подані, оскільки внесено не в повному обсязі відомості про дітей у п. 3 розд. 1 декларації про доходи та майновий стан, осіб, які звернулися за призначенням усіх видів допомог, тому суд дійшов висновку, що позивача не було повідомлено про необхідність у місячний строк виправити дані, зазначені у такій декларації.
Отже, з огляду на встановлені в ході розгляду обставини справи суд дійшов висновку, що рішення відповідача від 27.07.2022 №213, яким залишено без змін рішення про відмову в призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям від 31.05.2022, прийнято протиправно та з порушенням вимог Порядку № 250, відтак таке рішення підлягає скасуванню.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно з статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Згідно з частиною першою статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частини першої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Підсумовуючи вище викладене та з огляду на те, що в ході розгляду даної справи підтверджено протиправність рішення від 27.07.2022 №213 про відмову позивачу в призначенні соціальної допомоги, водночас як і підтверджено те, що позивачем у пункті 3 розділу І декларації від 30.04.2022 про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, дійсно всупереч вимогам абзацу одинадцятого пункту 5 Порядку №250 не у повному обсязі зазначено відомості про членів малозабезпеченої сім`ї, тому, виходячи із наданих частиною другою статті 245 КАС України повноважень, позовні вимоги належить задовольнити частково у спосіб прийняття судом рішення про визнання протиправним та скасування рішення від 27.07.2022 №213 про відмову в призначенні соціальної допомоги та зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям від 05.05.2022, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні, та про відмову у задоволенні решти позовних вимог (про зобов`язання призначити та виплатити таку допомогу).
Згідно із частинами першою, третьою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Враховуючи, що позовні вимоги задоволені частково, тому на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань УСЗН Ковельської РДА, структурним підрозділом якого є відповідач, судовий збір, сплачений в сумі 992,40 грн квитанцією від 10.11.2022 №1017226033, пропорційно до задоволених вимог в розмірі 496,20 грн.
Керуючись статтями 243-246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення відділення №2 (смт. Ратне) Управління соціального захисту населення Ковельської районної державної адміністрації від 27 липня 2022 року №213 про відмову в призначенні соціальної допомоги.
Зобов`язати відділення №2 (смт. Ратне) Управління соціального захисту населення Ковельської районної державної адміністрації повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям від 05 травня 2022 року, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Ковельської районної державної адміністрації (45000, Волинська область, місто Ковель, вулиця Івасюка, 15, ідентифікаційний код 03192046) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспорт серії НОМЕР_1 ) судовий збір у сумі 496,20 грн. (чотириста дев`яносто шість грн. 20 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя О. О. Андрусенко
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.01.2023 |
Оприлюднено | 30.01.2023 |
Номер документу | 108636215 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні