ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
25 січня 2023 року м. Дніпросправа № 160/12122/22
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Малиш Н.І. (доповідач), суддів: Баранник Н.П., Щербака А.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 жовтня 2022 року (суддя 1-ї інстанції Сліпець Н.Є.) в адміністративній справі №160/12122/22 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ОХОРОННА КОМПАНІЯ "ФРАНК" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
10.08.2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ОХОРОННА КОМПАНІЯ "ФРАНК" звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби про визнання протиправними та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 7069839/43616349 від 15.07.2022 року, № 7069963/43616349 від 15.07.2022 року, № 7069612/43616349 від 15.07.2022 року, № 7069393/43616349 від 15.07.2022 року, № 7069785/43616349 від 15.07.2022 року, № 7069657/43616349 від 15.07.2022 року, № 7070150/43616349 від 15.07.2022 року, № 7068846/43616349 від 15.07.2022 року, № 7068915/43616349 від 15.07.2022 року, № 7070195/43616349 від 15.07.2022 року; зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: № 4 від 31.03.2022 року; № 5 від 31.03.2022 року; № 2 від 30.04.2022 року; № 1 від 30.04.2022 року; № 6 від 31.05.2022 року; № 5 від 31.05.2022 року; № 3 від 09.06.2022 року; № 3 від 10.06.2022 року; № 4 від 14.06.2022 року; № 4 від 17.06.2022 року датою їх фактичного отримання.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 жовтня 2022 року позов задоволено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач ГУ ДПС у Дніпропетровській області, подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити. Апеляційна скарга ґрунтується на тому, що судом першої інстанції не надано належної оцінки обставинам справи та нормам чинного законодавства, що призвело до прийняття невірного рішення.
Сторони не скористались правом подання відзиву на апеляційну скаргу.
Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження у відповідності до приписів ст. 311 КАС України.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів доходить висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ОХОРОННА КОМПАНІЯ "ФРАНК" зареєстроване та перебуває на обліку як платник податків в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Основний вид діяльності - 80.10 Діяльність приватних охоронних служб.
01 березня 2022 року між ТОВ «ОХОРОННА КОМПАНІЯ «ФРАНК» та ТОВ «КОРПОРАЦІЯ «УКРАЇНСЬКІ МІНЕРАЛЬНІ ВОДИ» було укладено договір надання послуг з охорони та супроводу вантажів № 01/03/22 від 01.03.2022 року, відповідно до умов якого виконавець зобов`язується за плату надати послуги замовнику з охорони та супроводу вантажів замовника відповідно до маршрутів, що зазначені у специфікації (п. 1.1 Договору).
У відповідності до цього Договору виконавець зобов`язується за плату надати замовнику послуги з охорони приміщення замовника, що розташоване за адресою: м. Київ, вул. Ямська, 28, літера А (п. 1.2 Договору).
Здача-приймання послуг, що надаються за даним Договором, здійснюються за Актами здачі-приймання наданих послуг. До актів додаються розшифровки наданих послуг до Актів (п. 3.4 Договору).
31 березня 2022 року за результатом наданих послуг з охорони ТОВ «ОХОРОННА КОМПАНІЯ «ФРАНК» та ТОВ «КОРПОРАЦІЯ «УКРАЇНСЬКІ МІНЕРАЛЬНІ ВОДИ» було складено та підписано акт здачі-приймання наданих послуг на суму 459 000,00 грн, в тому числі ПДВ - 76500,00 грн.
У зв`язку з наданням послуг та на виконання вимог статей 187, 201 ПК України ТОВ «ОХОРОННА КОМПАНІЯ «ФРАНК» була складена та направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна № 5 від 31.03.2022 року.
31 березня 2022 року за результатом наданих послуг з охорони ТОВ «ОХОРОННА КОМПАНІЯ «ФРАНК» та ТОВ «КОРПОРАЦІЯ «УКРАЇНСЬКІ МІНЕРАЛЬНІ ВОДИ» було складено та підписано акт здачі-приймання наданих послуг з детальною розшифровкою наданих послуг на суму 1 067 875,00 грн, в тому числі ПДВ - 213 575,00 грн.
У зв`язку з наданням послуг та на виконання вимог статей 187, 201 ПК України ТОВ «ОХОРОННА КОМПАНІЯ «ФРАНК» була складена та направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна № 4 від 31.03.2022 року.
30 квітня 2022 року за результатом наданих послуг з охорони ТОВ «ОХОРОННА КОМПАНІЯ «ФРАНК» та ТОВ «КОРПОРАЦІЯ «УКРАЇНСЬКІ МІНЕРАЛЬНІ ВОДИ» було складено та підписано акт здачі-приймання наданих послуг на суму 2 344 806,00 грн, в тому числі ПДВ-390 801,00 грн.
У зв`язку з наданням послуг та на виконання вимог статей 187, 201 ПК України ТОВ «ОХОРОННА КОМПАНІЯ «ФРАНК» була складена та направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна № 2 від 30.04.2022 року.
30 квітня 2022 року за результатом наданих послуг з охорони ТОВ «ОХОРОННА КОМПАНІЯ «ФРАНК» та ТОВ «КОРПОРАЦІЯ «УКРАЇНСЬКІ МІНЕРАЛЬНІ ВОДИ» було складено та підписано акт здачі-приймання наданих послуг на суму 459 000,00 грн, в тому числі ПДВ - 76 500,00 грн.
У зв`язку з наданням послуг та на виконання вимог статей 187, 201 ПК України ТОВ «ОХОРОННА КОМПАНІЯ «ФРАНК» була складена та направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна № 1 від 30.04.2022 року.
31 травня 2022 року за результатом наданих послуг з охорони ТОВ «ОХОРОННА КОМПАНІЯ «ФРАНК» та ТОВ «КОРПОРАЦІЯ «УКРАЇНСЬКІ МІНЕРАЛЬНІ ВОДИ» було складено та підписано акт здачі-приймання наданих послуг на суму 2 446 944,00 грн, в тому числі ПДВ-407 824,00 грн.
У зв`язку з наданням послуг та на виконання вимог статей 187, 201 ПК України ТОВ «ОХОРОННА КОМПАНІЯ «ФРАНК» була складена та направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна № 6 від 31.05.2022 року.
31 травня 2022 року за результатом наданих послуг з охорони ТОВ «ОХОРОННА КОМПАНІЯ «ФРАНК» та ТОВ «КОРПОРАЦІЯ «УКРАЇНСЬКІ МІНЕРАЛЬНІ ВОДИ» було складено та підписано акт здачі-приймання наданих послуг на суму 459 000,00 грн, в тому числі ПДВ - 76 500,00 грн.
У зв`язку з наданням послуг та на виконання вимог статей 187, 201 ПК України ТОВ «ОХОРОННА КОМПАНІЯ «ФРАНК» була складена та направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна № 5 від 31.05.2022 року.
09 червня 2022 року ТОВ «КОРПОРАЦІЯ «УКРАЇНСЬКІ МІНЕРАЛЬНІ ВОДИ» було здійснено передоплату з урахуванням оплати за попередній період на суму 459 000.00 грн. в тому числі ПДВ - 76 500,00 грн.
У зв`язку з наданням послуг та на виконання вимог статей 187, 201 ПК України ТОВ «ОХОРОННА КОМПАНІЯ «ФРАНК» була складена та направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна № 3 від 09.06.2022 року.
10 червня 2022 року ТОВ «КОРПОРАЦІЯ «УКРАЇНСЬКІ МІНЕРАЛЬНІ ВОДИ» було здійснено передоплату з урахуванням оплати за попередній період на суму 500 000,00 грн.. в тому числі ПДВ - 83 333,33 грн.
У зв`язку з наданням послуг та на виконання вимог статей 187. 201 ПК України ТОВ «ОХОРОННА КОМПАНІЯ «ФРАНК» була складена та направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна № 3 від 10.06.2022 року.
14 червня 2022 року ТОВ «КОРПОРАЦІЯ «УКРАЇНСЬКІ МІНЕРАЛЬНІ ВОДИ» було здійснено передоплату з урахуванням оплати за попередній період на суму 700 000,00 грн., в тому числі ПДВ - 116 667,67 грн.
У зв`язку з наданням послуг та на виконання вимог статей 187, 201 ПК України ТОВ «ОХОРОННА КОМПАНІЯ «ФРАНК» була складена та направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна № 4 від 14.06.2022 року.
17 червня 2022 року ТОВ «КОРПОРАЦІЯ «УКРАЇНСЬКІ МІНЕРАЛЬНІ ВОДИ» було здійснено передоплату з урахуванням оплати за попередній період на суму 840 000,00 грн., в тому числі ПДВ - 140 000.00 грн.
У зв`язку з наданням послуг та на виконання вимог статей 187, 201 ПК України ТОВ «ОХОРОННА КОМПАНІЯ «ФРАНК» була складена та направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна № 4 від 17.06.2022 року.
Проте ТОВ «ОХОРОННА КОМПАНІЯ «ФРАНК» отримано квитанції:
- №9123912388 про реєстрацію накладної /розрахунку, в якій зазначено: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК від 31.03.2022 року №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку відповідає п.1 Критеріїв ризиковості платника податку». Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних»;
- №9123929457 про реєстрацію накладної /розрахунку, в якій зазначено: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК від 31.03.2022 року №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку відповідає п.1 Критеріїв ризиковості платника податку». Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних»;
- №9123899432 про реєстрацію накладної /розрахунку, в якій зазначено: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК від 30.04.2022 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку відповідає п.1 Критеріїв ризиковості платника податку». Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних»;
- №9123897271 про реєстрацію накладної /розрахунку, в якій зазначено: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК від 30.04.2022 року №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку відповідає п.1 Критеріїв ризиковості платника податку». Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних»;
- №9123900360 про реєстрацію накладної /розрахунку, в якій зазначено: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК від 31.05.2022 року №6 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку відповідає п.1 Критеріїв ризиковості платника податку». Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних»;
- №99123900176 про реєстрацію накладної /розрахунку, в якій зазначено: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК від 31.05.2022 року №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку відповідає п.1 Критеріїв ризиковості платника податку». Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних»;
- №9124110309 про реєстрацію накладної /розрахунку, в якій зазначено: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК від 09.06.2022 року №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку відповідає п.1 Критеріїв ризиковості платника податку». Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних»;
- №9104933138 про реєстрацію накладної /розрахунку, в якій зазначено: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК від 10.06.2022 року №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку». Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних»;
- №9104998065 про реєстрацію накладної /розрахунку, в якій зазначено: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК від 14.06.2022 року №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку». Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних»;
- №9124123062 про реєстрацію накладної /розрахунку, в якій зазначено: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК від 17.06.2022 року №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку відповідає п.1 Критеріїв ризиковості платника податку». Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
На вищезазначену пропозицію позивачем було направлено на адресу податкового органу повідомлення від 13.07.2022 року про надання пояснень щодо податкових накладних № 4 від 31.03.2022 року; № 5 від 31.03.2022 року; № 2 від 30.04.2022 року; № 1 від 30.04.2022 року; № 6 від 31.05.2022 року; № 5 від 31.05.2022 року; № 3 від 09.06.2022 року; № 3 від 10.06.2022 року; № 4 від 14.06.2022 року; № 4 від 17.06.2022 року, реєстрацію яких зупинено.
Проте, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: № 7069839/43616349 від 15.07.2022 року, № 7069963/43616349 від 15.07.2022 року, № 7069612/43616349 від 15.07.2022 року, № 7069393/43616349 від 15.07.2022 року, № 7069785/43616349 від 15.07.2022 року, № 7069657/43616349 від 15.07.2022 року, № 7070150/43616349 від 15.07.2022 року, № 7068846/43616349 від 15.07.2022 року, № 7068915/43616349 від 15.07.2022 року, № 7070195/43616349 від 15.07.2022 року, якими позивачу було відмовлено у реєстрації податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/ придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, зокрема відсутні ліцензія, акт не містить деталізації наданих послуг.
Вважаючи протиправним рішення податкового органу, позивач звернувся до суду із зазначеним позовом.
Суд першої інстанції задовольняючи позов дійшов висновку про обґрунтованість позову щодо протиправності оскаржених рішень відповідача ГУ ДПС у Дніпропетровській області у зв`язку з чим повний та ефективний захист порушеного права позивача може бути забезпечений шляхом зобов`язання ДПС України здійснити реєстрацію спірних податкових накладних.
Переглядаючи судове рішення, колегія суддів суду апеляційної інстанції доходить наступного висновку.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п. 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 № 1165, якою затверджено: Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до п. 4 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165) у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Згідно з п. 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до вимог п. п. 10 та 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Відповідно до п. 2, п. 3, п. 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в єдиному реєстрі податкових накладних № 520 від 12.12.2019 року (далі - Порядок №520) прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Як свідчать встановлені обставини справи, реєстрацію податкової накладної позивача зупинено з підстав відповідності вимогам п.8 Критеріїв ризиковості платника податків. У квитанції запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо у контролюючих органів наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній / розрахунку коригування.
Так у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі підпунктів пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
У Додатку 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій.
Згідно з п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Таким чином, зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що постачається на постійній основі; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган повинен повідомити платника податків, які саме документи мають бути подані для спростування наявних у податкового органу сумнівів та які аспекти належить висвітлити у поясненнях.
Як свідчать встановлені обставини справи, реєстрацію податкових накладних позивача № 4 від 31.03.2022 року; № 5 від 31.03.2022 року; № 2 від 30.04.2022 року; № 1 від 30.04.2022 року; № 6 від 31.05.2022 року; № 5 від 31.05.2022 року; № 3 від 09.06.2022 року; № 3 від 10.06.2022 року; № 4 від 14.06.2022 року; № 4 від 17.06.2022 року зупинено з тієї підстави, що платник податків відповідає п.1 та п.8 Критеріїв ризиковості платника податків». Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Однак, рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не містять в собі мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 1 та пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, як і не містять доказів наявності податкової інформації, що свідчать про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланням на відповідні документи.
Податковий орган запропонувавши позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН, контролюючий орган не визначив конкретного переліку документів, які він вважає належними та достатніми для прийняття позитивного рішення, а тому висновки щодо неподання необхідних документів, в такому разі є помилковими.
Пропозиція контролюючого органу про надання пояснень та/або копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної без наведення переліку документів, які контролюючий орган вважає достатніми для прийняття позитивного рішення, призводить до ситуації невизначеності та необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Судом встановлено, що позивач подав до податкового органу копії документів щодо господарських операцій, реєстрацію податкових накладних по яких зупинено.
Разом з тим, комісія регіонального рівня, незважаючи на подані документи, прийняла рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН та не зазначила підстав неврахування таких документів.
Доводи відповідача щодо неподання позивачем певних документів, колегія суддів відхиляє, оскільки саме такі не були витребувані податковим органом, крім того, сумніви податкового органу щодо їх наявності свідчать про позицію контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності, а такі повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
Таким чином, є вірними висновки суду першої інстанції, що податковим органом не було виконано законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Відтак, оскільки рішення комісії про відмову у реєстрації податкових накладних підлягають скасуванню, суд першої інстанції вірно дійшов висновку про наявність підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні.
Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи зазначене, суд першої інстанції вірно встановив обставини справи та ухвалив рішення з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, підстави для скасування судового рішення відсутні.
Керуючись ст. ст. 308, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 жовтня 2022 року в адміністративній справі №160/12122/22 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки визначені ст.ст 328, 329 КАС України.
Головуючий - суддяН.І. Малиш
суддяН.П. Баранник
суддяА.А. Щербак
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.01.2023 |
Оприлюднено | 30.01.2023 |
Номер документу | 108640281 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сліпець Надія Євгенівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сліпець Надія Євгенівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сліпець Надія Євгенівна
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Малиш Н.І.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Сліпець Надія Євгенівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні