ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 січня 2023 року
справа №380/13859/22
провадження № П/380/13967/22
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кузана Р.І. розглянувши у письмовому провадженні в м.Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом керівника Яворівської окружної прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області, Яворівської районної військової адміністрації до Новояворівського міжшкільного ресурсного центру, за участі третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Новояворівську міську раду Яворівського району Львівської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії,-
в с т а н о в и в :
Керівник Яворівської окружної прокуратури Львівської області (місцезнаходження: 81000, Львівська область, м. Яворів, вул. Львівська, 25, код ЄДРПОУ 02910031) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Львівської області (79008, м.Львів, вул. Підвальна, 6, ЄДРПОУ 38627339), Яворівської районної військової адміністрації (81000, м. Яворів, вул. Івана Франка, ЄДРПОУ 04055883) звернувся до суду з позовом до Новояворівського міжшкільного ресурсного центру (81053, Львівська область, Яворівський район, м. Новояворівськ. вул.Привокзальна,2, ЄДРПОУ 22398316), в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Новояворівського міжшкільного ресурсного центру (81053, Львівська область, Яворівський район, м. Новояворівськ, вул. Привокзальна, 2, код ЄДРПОУ 22398316) в частині невжиття заходів щодо приведення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №31391, що знаходиться в м.Новояворівськ по вул. Привокзальна, 2, у будівлі Новояворівського міжшкільного ресурсного центру, у стан готовності;
- зобов`язати Новояворівський міжшкільний ресурсний центр (81053, Львівська область, Яворівський район, м. Новояворівськ, вул. Привокзальна, 2, код ЄДРПОУ - 22398316) привести у стан готовності захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття №31391, що знаходиться в м. Новояворівськ по вул. Привокзальна, 2, у будівлі Новояворівського міжшкільного ресурсного центру, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.
В обґрунтування позовних вимог Керівник Яворівської окружної прокуратури Львівської області покликається на те, що на території Новояворівської об`єднаної територіальної громади розміщено захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття №31391, що знаходиться по вул. Привокзальна, 2 в м. Новояворівськ у підвальному поверсі навчально-виробничого корпусу та перебуває у комунальній власності Новояворівської міської ради. Також зазначає, що вказана споруда цивільного захисту є обмежено готовою для експлуатації за призначенням. Згідно з інформацією Новояворівської міської ради від 07.09.2022 за №3276/10 встановлено, що балансоутримувачем протирадіаційного укриття №31391 є Новояворівський міжшкільний ресурсний центр. Зазначає, що з інформації ГУ ДСНС України у Львівській області від 22.08.2022 за №5801-5938/5808 та інформації Яворівського районною управління ГУ ДСНС України у Львівській області від 30.08.2022 за № 9- 1512/58 слідує, що протирадіаційне укриття №31391 оцінено як обмежено готове до експлуатації, що підтверджується актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 17.09.2021 за участю провідного інспектора відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Яворівського РУ ГУ ДСНС України у Львівській області у присутності директора Новояворівського міжшкільного навчально-виробничого комбінату та актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, яку проведено 25.07.2022 балансоутримувачем із участю головного інспектора відділу профілактичної роботи Яворівського районного управління ГУ ДСНС України у Львівській області. Також зазначає, що обмежена готовність протирадіаційного укриття №31391 підтверджується інформацією самої Новояворівської міської ради від 11.08.2022 за №2967/10 та актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, яку проведено 25.07.2022.
Вказує, що зазначеними актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту встановлено відсутність вентиляторів витяжної, припливної систем вентиляції, відсутність електроручних вентиляторів, покажчиків руху води, безпірних та напірних баків для питної води. Відсутні також насоси відкачування, замірна арматура, заземлення електрообладнання, гідроізоляція, автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації, укомплектованість пожежних кранів та труби системи пожежогасіння. Таким чином, з урахуванням наведених порушень, в ході здійснення щорічної оцінки стану готовності захисної споруди до використання, актами від 17.09.2021 та 25.07.2022 встановлено та підтверджено обмежену готовність до експлуатації зазначеної захисної споруди з обліковим номером 31391.
Керівник прокуратури вважає, що зазначені порушення є підставою для зобов`язання Новояворівського міжшкільного ресурсного центру вжити відповідних заходів задля приведення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №31391 у стан готовності, тобто у використання за призначенням. Просить позов задовольнити.
Ухвалою судді від 10.10.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. Залучено третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Новояворівську міську раду Яворівського району Львівської області (місцезнаходження: 81053, Львівська область, Яворівський район, м. Новояворівськ, вул. Шевченка, буд.2, код ЄДРПОУ 04373301).
Від Головного управління ДСНС України у Львівській області (далі ГУ ДСНС України у Львівській області) надійшла заява (вх. № 69041 від 01.11.2022) у якій зазначено, що діяльність ГУ ДСНС України у Львівській області здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу "заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом". Застосування такого принципу забезпечує введення владних функцій у законні рамки і тим самим істотно обмежує можливі ГУ ДСНС України у Львівській області, а також суттєво обмежує ГУ ДСНС України у Львівській області у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, забезпечує використання ГУ ДСНС України у Львівській області владних повноважень виключно в межах закону. Основні повноваження ГУ ДСНС України у Львівській області визначаються Кодексом цивільного захисту України та Положенням про ГУ ДСНС України у Львівській області. У зазначених нормативно правових актах є вичерпний перелік повноважень ГУ ДСНС України у Львівській області, в тому числі повноваження щодо звернення із позовною заявою до суду лише з одним видом позову щодо застосування заходів реагування у сфері пожежної та техногенної безпеки. Відтак, ГУ ДСНС України у Львівській області не має повноважень на звернення до суду із позовною заявою про зобов`язання приведення захисної споруди цивільного захисту у належний технічний стан та готовність до укриття населення, а отже і жодної протиправної бездіяльності зі сторони ГУ ДСНС України у Львівській області немає, як про це зазначив позивач у позовній заяві. При цьому зазначив, що ГУ ДСНС України у Львівській області підтримує всі ініціативи і процеси, які своїм наслідком мають забезпечення (відновлення) пожежної та техногенної безпеки, в тому числі і у захисних спорудах.
Сторони належним чином повідомлялися про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження.
Відповідач станом на дату розгляду справи відзиву на позовну заяву не подав.
Частиною шостою статті 162 КАС України передбачено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
08.08.2022 заступник керівника Яворівської окружної прокуратури Львівської області звернувся до голови Новояворівської міської ради із запитом про надання інформації, в якому просив надати:
1) перелік захисних споруд цивільного захисту, розташованих на території Новояворівської ОТГ, дані про їх балансоутримувачів, чи використовуються дані захисні споруди цивільного захисту за функціональним призначенням;
2) перелік, захисних споруд цивільного захисту, які перебувають у приватній власності (у разі наявності таких, надати інформацію про підстави набуття їх у приватну власність), а також чи передавались захисні споруди в оренду для задоволення господарських, культурних чи побутових потреб (якщо так, надати копії відповідних договорів оренди);
3) перелік захисних споруд цивільного захисту державної та комунальної форми власності, які не готові чи обмежено готові до експлуатації за цільовим призначенням із зазначенням причин та вжитих заходів;
4) вжиті протягом 2020-2022 років міською радою заходи із забезпечення належного утримання захисних споруд цивільного захисту. В інформації необхідно відобразити яким чином здійснювався контроль за утриманням та станом готовності захисних споруд, чи проводились уповноваженим органом (територіальним підрозділом ДСНС) перевірки за вказаний період, за наявності надати інформацію про їх результати;
5) чи ініціювались міською радою питання виключення захисних споруд з фонду захисних споруд цивільного захисту, надати підтверджуючі документи. У разі невжиття таких заходів зазначити причини;
6) чи проводилась інвентаризація захисних споруд цивільного захисту та виготовлялась відповідна документація на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від № 1473-р від 26.11.2008 «Про підготовку та проведення у 2009 - 2015 роках технічної інвентаризації захисних споруд цивільної оборони (цивільного захисту)».
Відповідно до інформації Виконавчого комітету Новояворівської міської ради, наданої листом від 11.08.2022 №2967/10 встановлено, що на території Новояворівської об`єднаної територіальної громади наявна захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття №31391, яке перебуває у комунальній власності Новояворівської міської ради є приміщенням Новояворівського міжшкільного ресурсного центру.
Відповідно до наданого Новояворівською міською радою паспорту протирадіаційного укриття №31391, таке знаходиться по вул. Привокзальна, 2, м. Новояворівськ у підвальному поверсі навчально-виробничого корпусу та становить площу 315 м. кв. Введена в експлуатацію вказана споруда у 1995 році. Згідно з обліковою карткою, дане укриття у разі наявної загрози розраховане на утримання в ньому 140 осіб.
Також з облікової картки даної захисної споруди цивільного захисту слідує, що протирадіаційне укриття №31391 належить Новояворівській міській раді, форма власності комунальна. Призначена захисна споруда цивільного захисту для укриття працівників та слухачів Новояворівського МПВК (міжшкільного навчально-виробничого комбінату, який 05.01.2022 перейменовано на Новояворівський міжшкільний ресурсний центр).
Згідно з листом Новояворівської міської ради від 07.09.2022 за №3276/10 балансоутримувачем протирадіаційного укриття №31391 є Новояворівський міжшкільний ресурсний центр.
Як слідує з листа ГУ ДСНС України у Львівській області від 22.08.2022 за №5801-5938/5808 та інформації Яворівського районної управління ГУ ДСНС України у Львівській області від 30.08.2022 за № 9- 1512/58 протирадіаційне укриття №31391 оцінено як обмежено готове до експлуатації, що підтверджується долученим актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 17.09.2021 та від 25.07.2022.
Актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного від 17.09.2021 та від 25.07.2022 встановлено відсутність вентиляторів витяжної, припливної систем вентиляції, відсутність електроручних вентиляторів, покажчиків руху води, безпірних та напірних баків для питної води. Відсутні також насоси відкачування, замірна арматура, заземлення електрообладнання, гідроізоляція, автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації, укомплектованість пожежних кранів та труби системи пожежогасіння.
Обмежена готовність протирадіаційного укриття №31391 підтверджується також листом Новояворівської міської ради від 11.08.2022 за №2967/10.
Крім цього, Яворівським районним відділом ДСНС України у Львівській області упродовж 2020 - 2021 років здійснено перевірки дотримання Новояворівським міжшкільним навчально-виробничим комбінатом вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, в т. ч. щодо питань цивільного захисту.
Актом перевірки від 14.02.2020 № 89 встановлено наступні порушення, які пов`язані із функціонуванням захисної споруди цивільного захисту, а саме: приміщення не обладнано системами протипожежного захисту, технічне обслуговування вогнегасників не здійснено відповідно до вимог, не проведено ідентифікацію потенційно небезпечного об`єкта, захисна споруда цивільного захисту не обладнана системами пожежної автоматики та сигналізації.
Приписом від 20.02.2020 № 79 зобов`язано директора міжшкільного навчально-виробничого комбінату у строк до 01.05.2020 вжити відповідних заходів з метою усунення виявлених порушень.
Черговою позаплановою перевіркою, проведеною Яворівським РУ ДСНС України у Львівській області, відомості про яку відображено у акті від 17.09.2021 № 81, виявлено аналогічні порушення.
З метою усунення наведених порушень, 20.09.2021 контролюючим органом внесено припис № 25 із вимогою вжити відповідних заходів до 30.11.2021 щодо приведення захисної споруди у відповідність до вимог законодавства.
Також згідно з листом Новояворівської міської ради № 2967/10 від 11.08.2022 захисна споруда й надалі залишається обмежено готовою до використання за призначенням.
Вважаючи бездіяльність відповідача щодо невжиття заходів для приведення до належного стану захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №31391 такою, що порушує законодавство у сфері обороноздатності держави, із метою забезпечення захисту цивільного (мирного) населення, у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей для збереження їх життя та здоров`я у разі активних військових дій на території Новояворівіської ОТГ, Керівник Яворівської окружної прокуратури Львівської області звернувся до суду із даним позовом.
Вказані обставини та зміст спірних правовідносин підтверджені наявними у справі доказами.
При вирішенні спору суд керувався таким.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України, прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з абз. 1 ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Суд звертає увагу на те, що в центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту (Державної служби України з надзвичайних ситуацій) відсутні повноваження щодо звернення з позовом про спонукання суб`єктів господарювання до приведення в належний стан і готовність до використання за призначенням захисних споруд цивільного захисту.
Пунктом 48 ч. 2 ст. 17-1 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) не закріплено за органами Державної служби України з надзвичайних ситуацій повноваження щодо звернення до адміністративного суду із вищезазначеними позовними вимогами.
Отже, спірні правовідносини обумовлені реалізацією прокурором передбачених КАС України та Законом України "Про прокуратуру" повноважень щодо захисту інтересів держави і спрямовані на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, у тому числі на забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я в разі військової агресії.
Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2019 у справі № 820/4717/16.
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відповідно до ст. 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.
Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.
Так, Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" в Україні введений воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 14.03.2022 № 133/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 15.03.2022 № 2119-IX, продовжений строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 18.04.2022 № 2593/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 21.04.2022 № 2212-IX, продовжений строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 17.05.2022 № 341/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 22.05.2022 № 2263-ІХ, продовжений строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 12.08.2022 № 573/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 15.08.2022 №2500-ІХ, продовжений строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 07.11.2022 № 757/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 22.11.2022 № 2263-ІХ, продовжений строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про оборону України" від 06.12.1991 № 1932-ХІІ (далі - Закон № 1932-ХІІ) оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Згідно зі ст. 3 Закону № 1932-ХІІ підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс ЦЗ України) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.
Цивільним захистом, відповідно до ст. 4 Кодексу ЦЗ України є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу ЦЗ України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.
Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу ЦЗ України для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.
Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу ЦЗ України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частин п`ятої, десятої та чотирнадцятої статті 32 Кодексу цивільного захисту України Кабінет Міністрів України 10.03.2017 прийняв постанову № 138 "Деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту", якою, зокрема, затвердив
Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку (далі-Порядок).
Пунктом 3 Порядку визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.
Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу ЦЗ України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів.
Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
Відповідно до п. 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.
За змістом п. 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Частиною 1 ст. 20 Кодексу ЦЗ України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.
Згідно із п. 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Відповідно до п. 1 Розділу І "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимоги).
Відповідно до п.п. 1 п. 2 розділу VI Вимоги, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.
Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (п.п. 4 п. 2 Розділу VI Вимоги).
Підпунктами 5, 6 п. 2 розділу VI Вимоги визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.
Відповідно до ч. 15 ст. 32 Кодексу ЦЗ України та п. 12 Порядку, контроль за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, спільно з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими державними адміністраціями.
Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено п. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України та п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку.
Суд встановив, що укриття № 31391, яке знаходиться за адресою: вул. Привокзальна, 2 в м.Новояворівськ, перебуває у власності відповідача у справі та водночас у володінні відповідача, що підтверджується матеріалами справи.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 67 Кодексу ЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу.
Підпунктом 6 п. 4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052 (далі-Положення № 1052) на ДСНС покладені функції здійснення заходів щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями здійснення контролю за готовністю зазначених споруд до використання за призначенням.
Відповідно до пп. 42 п. 4 Положення № 1052 ДСНС відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за вжиттям інженерно-технічних заходів цивільного захисту відповідно до закону.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану.
Судом також встановлено, що за результатами останньої перевірки Новояворівського міжшкільного ресурсного центру посадовою особою підрозділу ГУ ДСНС України у Львівській області притягнуто до адміністративної відповідальності посадових осіб державного підприємства за правопорушення, передбачене ст. 188-8 КУпАП - невиконання припису інспектора щодо усунення порушень техногенної та протипожежної безпеки в захисній споруді цивільного захисту - протирадіаційному укриттю № 31391.
Натомість, відповідач, будучи балансоутримувачем захисної споруди, впродовж декілька років не вживає заходів щодо приведення у готовність споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття № 31391.
Доказів на спростування таких висновків відповідачем суду не надано.
Таким чином, систематичне невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення сховища № 31391, що перебуває на балансі Новояворівського міжшкільного ресурсного центру, до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
Відповідно до правових висновків, викладених Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 15.05.2019 у справі № 820/4717/16, вимоги про зобов`язання відповідача привести захисну споруду цивільного захисту в належний стан та готовність до укриття є належним способом захисту інтересів держави у цій сфері, що дає підстави прокурору для звернення до суду в інтересах ГУ ДСНС у Львівській області.
Відтак, суд вважає, що у даному випадку є ознаки протиправної бездіяльності Новояворівського міжшкільного ресурсного центру щодо невжиття заходів по приведенню у стан готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття № 31391.
За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність підстав для зобов`язання відповідача вжити заходів по приведенню у стан готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття № 31391, що знаходиться в м. Новояворівськ по вул. Привокзальна, 2, у будівлі Новояворівського міжшкільного ресурсного центру.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Відповідач належними та допустимими доказами не довів правомірності своєї бездіяльності в частині невжиття заходів щодо приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту.
За таких обставин суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог прокурора.
Відповідно до ст.139 КАС України підстави для розподілу судових витрат у цій справі відсутні.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, КАС України, суд, -
в и р і ш и в:
позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Новояворівського міжшкільного ресурсного центру в частині невжиття заходів щодо приведення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №31391, що знаходиться в м. Новояворівськ по вул. Привокзальна, 2, у будівлі Новояворівського міжшкільного ресурсного центру, у стан готовності.
Зобов`язати Новояворівський міжшкільний ресурсний центр (81053, Львівська область, Яворівський район, м. Новояворівськ, вул. Привокзальна, 2, код ЄДРПОУ - 22398316) привести у стан готовності захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття №31391, що знаходиться в м. Новояворівськ по вул. Привокзальна, 2, у будівлі Новояворівського міжшкільного ресурсного центру, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СуддяР.І. Кузан
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.01.2023 |
Оприлюднено | 30.01.2023 |
Номер документу | 108641726 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні