ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 січня 2023 року ЛуцькСправа № 140/7646/22
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Смокович В.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Агро-Мет" до Головного управління ДПС у Волинські області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Фермерське господарство «Агро-Мет» (далі - ФГ «Агро-Мет», підприємство, позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі - ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - ДПС України, відповідач 2) про:
визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30 вересня 2022 року № 7415129/37363276 про відмову в реєстрації податкової накладної № 7 від 11 вересня 2022 року; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану ФГ «Агро-Мет» податкову накладну від № 7 від 30 вересня 2022 року датою її подання на реєстрацію;
визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30 вересня 2022 року № 7415122/37363276 про відмову в реєстрації податкової накладної № 10 від 13 вересня 2022 року; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану ФГ «Агро-Мет» податкову накладну від № 10 від 13 вересня 2022 року датою її подання на реєстрацію;
визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30 вересня 2022 року № 7415131/37363276 про відмову в реєстрації податкової накладної № 11 від 14 вересня 2022 року; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану ФГ «Агро-Мет» податкову накладну від № 11 від 14 вересня 2022 року датою її подання на реєстрацію.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ФГ «Агро-Мет» зареєстроване як юридична особа та має статус платника податку на додану вартість. Позивачем було складено податкові накладні: № 7 від 11 вересня 2022 року на суму 162239,88 грн., № 10 від 13 вересня 2022 року на суму 171339,87 грн. та № 11 від 14 вересня 2022 року на суму 171729,87 грн.
Реєстрація податкових накладних була зупинена після подання їх на реєстрацію. У квитанціях до податкових накладних причиною зупинення реєстрації стало наступне: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1003, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. У квитанції також було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
З метою реєстрації вказаних податкових накладних позивачем було направлено до податкового органу по кожній з податкових накладних повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено з копіями первинних документів.
На підтвердження здійснення господарських операцій разом з повідомленням ФГ «Агро-Мет» направило копії договору поставки; додаткову угоду до договору поставки; довіреність; товарно-транспортні накладні; видаткові накладні; рахунки-фактури; банківські виписки; опис господарської діяльності ФГ «АГРО-МЕТ».
Із пояснень та змісту наданих документів випливало, що між позивачем (продавцем) та ТОВ «ЄВРОМЕТ-МИКОЛАЇВ» (покупцем) був укладений договір поставки, за яким продавець зобов`язується передати у власність покупцю сільськогосподарську продукцію, а покупець прийняти і оплатити ячмінь українського походження врожаю 2022 року. Відповідно до додаткової угоди поставці підлягає ячмінь у кількості 77,74 тон на суму 505 309,62 грн. з ПДВ строком відвантаження до 09 жовтня 2022 року включно.
За фактом передачі товару ФГ «Агро-Мет» склало податкові накладні № 7 від 11 вересня 2022 року, № 10 від 13 вересня 2022 року та № 11 від 13 вересня 2022 року на загальну суму 505309,62 грн. та виписало покупцеві датою накладних рахунки-фактури на суми відповідних податкових накладних. Остаточні розрахунки проведені не були через зупинення реєстрації податкових накладних.
Виконання зобов`язання по господарських операціях підтверджується наданими позивачем контролюючому органу первинними документами та інформацією про наявні матеріально-технічні засоби ФГ «Агро-Мет», що підтверджують спроможність підприємства виготовити та реалізувати товар.
Уважає, позивачем до контролюючого органу були надані всі необхідні пояснення та документи, які були достатніми для прийняття рішень щодо реєстрації зупинених податкових накладних, які податковий орган не перевірив та не взяв до уваги при прийнятті рішень про зупинення реєстрації вказаних податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30 вересня 2022 року № 7415129/37363276 (по податковій накладній № 7), № 7415122/37363276 (по податковій накладній № 10) та № 7415131/37363276 (по податковій накладній № 11).
Вказує на те, що підставою для відмови у реєстрації податкових накладних є висновок комісії ГУ ДПС у Волинській області про ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних». В графі «Додаткова інформація» вказано: відсутні статистичні звіти про вирощення та збір сільськогосподарської продукції.
Не погоджуючись з рішеннями ГУ ДПС у Волинській області про зупинення реєстрації податкових накладних №№ 7, 10, 11, ФГ «Агро-Мет» оскаржило їх у адміністративному порядку до ДПС України, яка залишила скарги підприємства без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін, з тих підстав, що платником податку не надано копій первинних документів щодо постачання/ придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.
Уважаючи, що дії відповідача 1 щодо відмови в реєстрації податкових накладних № 7 від 11 вересня 2022 року, № 10 від 13 вересня 2022 року та № 11 від 14 вересня 2022 року в ЄРПН та дії відповідача 2 щодо залишення скарг позивача без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН без змін є протиправними та вчиненими всупереч діючого законодавства, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Представник відповідачів у відзиві на позовну заяву, зареєстрованого за вхідним номером канцелярії суду 41514/22 від 14 грудня 2022 року позовних вимог не визнав, мотивуючи тим, що надані позивачем письмові пояснення та копії документів, що передбачені наказом Міністерства Фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 були недостатніми для прийняття рішень про реєстрацію спірних податкових накладних в ЄРПН по кожній податковій накладній окремо, а саме не було подано позивачем первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. У графі «додаткова інформація» зазначено про відсутність статистичних звітів про вирощення та збір сільськогосподарської продукції. При цьому платник податків не був обмежений подавати документи, які на його думку підтверджують фактичне здійснення господарської операції.
Також представник відповідачів зазначив, що позовні вимоги щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні слід розцінювати як вимогу про втручання в дискреційні повноваження відповідача та яка виходить за межі завдань адміністративного судочинства.
З огляду на наведене вважає, що податковий орган при прийнятті оскаржуваного рішення діяв виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
З врахуванням наведеного просить у задоволенні позову відмовити повністю (арк. спр. 80 - 82).
Інших заяв по суті справи, передбачених Кодексом адміністративного судочинства України (далі - КАС України) до суду не надходило.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2022 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній адміністративній справі та вирішено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (арк.спр. 74).
Суд, перевіривши доводи сторін у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.
Фермерське господарство «Агро-Мет» є платником податку на додану вартість з 01 червня 2012 року, з присвоєнням індивідуального податкового номеру платника податку на додану вартість 373632714151, що підтверджується інформацією, відображеною у оскаржуваних рішеннях ГУ ДПС у Волинській області в графах «дані платника податку на додану вартість - продавця» (арк. спр. 60 на звороті, 62, 63 на звороті).
Між ФГ «Агро-Мет» (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Євромет-Миколаїв» (далі ТОВ «Євромет-Миколаїв») (покупець) було укладено договір поставки № ЄММ-288/22 від 09 вересня 2022 року за умовами якого продавець зобов`язується передати у власність покупцю ячмінь українського походження врожаю 2022 року (товар), а покупець прийняти і оплатити товар. Покупець здійснює плату за товар на рахунок продавця протягом 10 (десяти робочих днів). Кінцева оплата за поставлений товар здійснюється покупцем шляхом банківського переведення на розрахунковий рахунок постачальника протягом трьох (трьох) банківських днів з моменту отримання покупцем документів, у тому числі податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН в момент першої події (отримання коштів або переоформлення/відвантаження товару) (арк. спр. 22 - 23).
Відповідно до додаткової угоди № 1 від 09 вересня 2022 року до договору поставки № ЄММ-288/22 від 09 вересня 2022 року поставці підлягає товар, визначений у договорі поставки по ціні 5701,75 грн. за тону у кількості 77,74 (+/- 10%) тони на загальну суму 505309,62 грн., в тому числі ПДВ 62055,57 грн. (арк. спр. 24).
Як убачається з видаткових накладних, засвідченими уповноваженими особами ФГ «Агро-Мет» та ТОВ «Євромет-Миколаїв» з відбитками печаток цих підприємств № 8 від 11 вересня 2022 року, № 11 від 13 вересня 2022 року та № 12 від 14 вересня 2022 року, постачальник ФГ «Агро-Мет» передав, а покупець ТОВ «Євромет-Миколаїв» прийняв товар (ячмінь) в кількості на загальну суму 505309,62 грн., в тому числі ПДВ 62055,57 грн. (арк. спр. 26, 38 на звороті, 51).
Факт поставки товару в кількості, передбаченій додатковою угодою № 1 від 09 вересня 2022 року до договору поставки № ЄММ-288/22 від 09 вересня 2022 року також підтверджується товарно-транспортними накладними № 000013642 від 09 вересня 2022 року, № 000013660 від 10 вересня 2022 року та № 000013673 від 12 вересня 2022 року (арк. спр. 25, 37 на звороті, 50).
За фактом поставки товару ФГ «Агро-Мет» надало контрагенту до договору поставки рахунки-фактури № 8 від 11 вересня 2022 року, № 11 від 13 вересня 2022 року та № 12 від 14 вересня 2022 року на суму 505309,62 грн., в тому числі ПДВ 62055,57 грн. (арк. спр. 26 на звороті, 39, 51 на звороті).
Покупцем - ТОВ «Євромет-Миколаїв» відповідно рахунку-фактури № 8 від 11 вересня 2022 року була здійснена повна оплата вартості товару в сумі 142315,68 грн. без урахування ПДВ на користь ФГ «Агро-Мет», що підтверджується випискою по банківському рахунку ФГ «Агро-Мет» за період з 16 по 26 вересня 2022 року (арк. спр. 27).
Також відбулася повна оплата вартості товару в сумі 150298,13 грн. без урахування ПДВ за рахунком-фактурою № 11 від 13 вересня 2022 року, та в сумі 150640,24 грн. без урахування ПДВ за рахунком-фактурою № 12 від 14 вересня 2022 року що підтверджується відповідними виписками по банківському рахунку ФГ «Агро-Мет» за 20 та 21 вересня 2022 року (арк. спр. 39 на звороті, 52).
За наслідками вказаних господарських операції ФГ «Агро-Мет» складено та направлено на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні № 7 від 11 вересня 2022 року на суму 162239,88 грн. з ПДВ, № 10 від 13 вересня 2022 року на суму 171339,87 грн. з ПДВ та № 11 від 14 вересня 2022 року на суму 171729,87 грн. з ПДВ (арк. спр. 17, 18 на звороті, 20).
Відповідно до квитанції від 19 вересня 2022 року по кожній податковій накладній, їх реєстрація була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України, у зв`язку із тим, що коди УКТЗЕД/ДКППтовару/послуг 1003, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. У квитанціях також було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН (арк. спр. 18, 19 на звороті, 21).
Для підтвердження реєстрації податкових накладних № 7 від 11 вересня 2022 року, № 10 від 13 вересня 2022 року та № 11 від 14 вересня 2022 року позивач, по кожній з податкових накладних окремо подав до контролюючого органу пояснення для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН разом із копіями документів на підтвердження реальності здійснення господарської операції, а саме договір поставки, додаткову угоду № 1 до нього, довіреність, товарно-транспортні накладні, видаткові накладні, рахунки-фактури, виписку з банку, опис господарської діяльності, (арк. спр. 22 - 60).
За результатами розгляду вказаних документів комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийнято:
рішення № 7415129/37363276 від 30 вересня 2022 року, якими відмовлено у реєстрації податкової накладної № 7 від 11 вересня 2022 року з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури-інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності первинних топових форм та галузевої специфіки, накладних. В графі «додаткова інформація» вказано: відсутні статистичні звіти про вирощення та збір с/г продукції. (арк. спр. 60 зворот - 61);
рішення № 7415122/37363276від 30 вересня 2022 року, якими відмовлено у реєстрації податкової накладної № 10 від 13 вересня 2022 року з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури-інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності первинних топових форм та галузевої специфіки, накладних. В графі «додаткова інформація» вказано: відсутні статистичні звіти про вирощення та збір с/г продукції. (арк. спр. 62);
рішення № 7415131/37363276від 30 вересня 2022 року, якими відмовлено у реєстрації податкової накладної № 11 від 14 вересня 2022 року з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури-інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності первинних топових форм та галузевої специфіки, накладних. В графі «додаткова інформація» вказано: відсутні статистичні звіти про вирощення та збір с/г продукції. (арк. спр. 62).
Не погоджуючись із вказаними рішеннями позивач оскаржив їх в адміністративному порядку шляхом подання 05 жовтня 2022 року відповідних скарг до ДПС України. (арк. спр. 65, 66, 67).
Рішеннями ДПС України від 18 жовтня 2022 року № 53709/37363276/2, № 53677/37363276/2 та № 53716/37363276/2 скарги ФГ «Агро-Мет» залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН - без змін, з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у томі числі рахунки-фактури/інфойси (арк. спр. 68, 69, 69 зворот).
ФГ «Агро-Мет» не погоджуючись із рішеннями комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, звернувся із даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.
Відповідно до вимог пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в ЄРПН податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цьогоКодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 1165 від 11 грудня 2019 року, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Відповідно до пункту 2 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165(далі - Порядок №1165), автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Нормами пункту 7 Порядку №1165, визначено, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Пунктом 8 Порядку №1165, передбачено, що платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Згідно пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Відповідно до пункту 11 Порядку №1165, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком №3 до Порядку №1165.
Зокрема, згідно пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, одним із таких критеріїв є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в ЄРПН, у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Як установлено судом реєстрація податкових накладних по кожній окремо була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України, у зв`язку із тим, що кодиУКТЗЕД/ДКППтовару/послуг 1003, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Поряд з цим, у квитанції про зупинення реєстрації спірної податкової накладної не було вказано конкретного переліку документів, яких було б достатньо для прийняття рішення про реєстрацію вказаної податкової накладної.
Суд зауважує, що у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 22 липня 2019 року у справі №815/2985/18.
Відповідно до пункту 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі - Порядок №520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно пункту 5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Слід зазначити, що хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено пунктом 5 Порядку №1165, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Пунктом 9 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Згідно пункту 3 Порядку №520, комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Відповідно до пункту 11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як установлено судом, рішеннями комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 30 вересня 2022 року по кожній з податкових накладних окремо (№№7, 10, 11) було відмовлено у реєстрації податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, а саме: статистичні звіти про вирощення та збір сільськогосподарської продукції.
Поряд з цим, суд звертає увагу, що форма Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН (додаток до Порядку №520) визначає обов`язок комісії регіонального рівня у графі «відмова у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, у зв`язку з ненаданням документів» підкреслити серед переліку документів ті документи, які не надані платником податків.
Для реєстрації податкових накладних для кожної окремо позивачем до контролюючого органу разом з поясненнями подано копії документів у кількості восьми одиниць: договір поставки, додаткову угоду № 1 до нього, довіреність, товарно-транспортні накладні, видаткові накладні, рахунки-фактури, виписку з банку, опис господарської діяльності.
Суд констатує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 23 квітня 2021 року у справі № 140/2456/18.
Враховуючи вищезазначене, на думку суду, подані позивачем документи для реєстрації податкових накладних № 7 від 11 вересня 2022 року, № 10 від 13 вересня 2022 року та № 11 від 14 вересня 2022 року підтверджують факт здійснення господарських операцій та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних в ЄРПН.
Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
В даному випадку, під час розгляду справи відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навів обґрунтованих мотивів законності прийняття оскаржуваних рішень, яким відмовлено в реєстрації вказаних податкових накладних.
Отож суд дійшов висновку про обґрунтованість та необхідність задоволення позовних вимог позивача про визнання протиправними та скасування рішень комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 30 вересня 2022 року № 7415129/37363276, 7415122/37363276 та № 7415131/37363276.
Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні № 7, 10 та 11 суд зазначає наступне.
Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, поза як у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Так, згідно із нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Відповідно до частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні № 7, 10 та 11 датою їх подання на реєстрацію.
Зазначений висновок відповідає позиції Верховного Суду, викладеній у постановах від 28 листопада 2019 року по справі №1640/2650/18, від 22 липня 2019 року по справі №815/2985/18.
За наведених вище обставин справи та положення чинного законодавства, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправними та скасування рішень комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 30 вересня 2022 року № 7415129/37363276 (щодо податкової накладної № 7 від 11 вересня 2022 року), 7415122/37363276 (щодо податкової накладної № 10 від 13 вересня 2022 року) та № 7415131/37363276 (щодо податкової накладної № 7 від 14 вересня 2022 року) про відмову в реєстрації вказаних податкових накладних та зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН вказані податкові накладні датою їх подання.
Відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
За змістом частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно платіжного доручення № 158 від 15 листопада 2022 року позивачем за подання адміністративного позову у даній справі було сплачено судовий збір в розмірі 7443,00 грн (арк. спр. 13) та зараховано до спеціального фонду державного бюджету, що підтверджується відповідною випискою (арк. спр. 73).
Оскільки суд задовольняє позов повністю, то на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Волинській області та ДПС України судовий збір по 3721,50 грн. (три тисячі сімсот двадцять одна гривня 50 копійок) з кожного.
Керуючись статями 139, 243-246, 255, 257, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Фермерського господарства "Агро-Мет" (57001, Миколаївська область, Веселинівський район, селище міського типу Веселинове, вулиця Набережна, будинок 15А, квартира 14, ідентифікаційний код юридичної особи 37363276) до Головного управління ДПС у Волинській області (43010, місто Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи 44106679), Державної податкової служби України (04053, місто Київ, площа Львівська, 8, ідентифікаційний код юридичної особи 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 7415129/37363276 від 30 вересня 2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 7 від 11 вересня 2022 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати, в Єдиному державному реєстрі податкових накладних подану Фермерським господарством "Агро-Мет" податкову накладну № 7 від 11 вересня 2022 року датою її фактичного подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 7415122/37363276 від 30 вересня 2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 10 від 13 вересня 2022 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати, в Єдиному державному реєстрі податкових накладних подану Фермерським господарством "Агро-Мет" податкову накладну № 10 від 13 вересня 2022 року датою її фактичного подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 7415131/37363276 від 30 вересня 2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 11 від 14 вересня 2022 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати, в Єдиному державному реєстрі податкових накладних подану Фермерським господарством "Агро-Мет" податкову накладну № 11 від 14 вересня 2022 року датою її фактичного подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Фермерського господарства "Агро-Мет" судовий збір в сумі 3721,50 грн (три тисячі сімсот двадцять одна гривня, п`ятдесят копійок).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Фермерського господарства "Агро-Мет" судовий збір в сумі 3721,50 грн (три тисячі сімсот двадцять одна гривня, п`ятдесят копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя В.І. Смокович
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.01.2023 |
Оприлюднено | 01.02.2023 |
Номер документу | 108661280 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Смокович Віра Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні