Рішення
від 11.01.2023 по справі 260/2769/22
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

11 січня 2023 року м. Ужгород№ 260/2769/22 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Микуляк П.П.,

при секретарі Пшевлоцька К.І.,

за участю:

позивача: ОСОБА_1 , представник - не з`явився,

відповідача: Відділ освіти, охорони здоров`я, культури, сім`ї, молоді та спорту Іршавської міської ради, представник - не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Відділу освіти, охорони здоров`я, культури, сім`ї, молоді та спорту Іршавської міської ради про визнання протиправними та скасування наказів, -

В С Т А Н О В И В:

У відповідності до ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України проголошена вступна та резолютивна частини Рішення. Повний текст Рішення виготовлено та підписано 23 січня 2023 року.

ОСОБА_1 звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Відділу освіти, охорони здоров`я, культури, сім`ї, молоді та спорту Іршавської міської ради, яким просить суд визнати протиправним та скасувати накази Відділу освіти, охорони здоров`я, культури, сім`ї, молоді і спорту Іршавської міської ради:

- №75 від 13.04.2022 року "Про втрату чинності наказу Відділу освіти, охорони здоров`я, культури, сім`ї, молоді і спорту Іршавської міської ради №3 від 04.01.2022року"

- -№77 від 13.04.2022 року "Про встановлення надбавки працівникам закладів загальної середньої освіти".

Позовна заява мотивована тим, що відповідно до наказу відділу освіти, охорони здоров`я, культури, сім`ї, молоді та спорту Іршавської міської ради «Про встановлення надбавки працівникам закладів загальної середньої освіти» № 3 від 04 січня 2022 року встановлювалася надбавка за престижність праці педагогічних працівників за період з січня по серпень в розмірі 30 %.

13 квітня 2022 року наказом №75 «Про втрату чинності наказу Відділу освіти, охорони здоров`я, культури, сім`ї, молоді та спорту Іршавської міської ради №3 від 04.01.2022 року» припинено дію наказу №3 від 04 січня 2022 року.

14 квітня 2022 року прийнято наказ № 77 «Про встановлення надбавки працівникам закладів загальної середньої освіти», в розмірі 5% посадового окладу з 01 квітня по 31 серпня 2022 року.

Представник позивача зазначив, що наказ про встановлення надбавки прийнято керівником Відділу освіти, охорони здоров`я, культури, сім`ї, молоді та спорту Іршавської міської ради, а не керівником Іршавського ліцею 1, що суперечить п.1 Постанови КМУ №373 від 23.03.2011 року.

Крім того, в разі проведення зміни істотних умов трудового договору не у зв`язку зі зміною в організації виробництва і праці, на власника може бути покладено обов`язок поновити працівникові попередні умови праці, однак працівники Іршавського ліцею №1 не були повідомлені про зміну істотних умов праці, а керівництвом не встановлювалися зміни в організації виробництва і праці.

Представником відповідача да суду було подано відзив на позовну заяву, відповідно до якого вважає, що пред`явлений позов є таким, що не підлягає до задоволення та зазначив, що накази відділу освіти, охорони здоров`я, культури, сім`ї, молоді і спорту Іршавської міської ради №75 від 13.04.2022 року та №77 від 13.04.2022 року прийняті в межах повноважень та згідно чинного законодавства України, вважаємо твердження позивача про те, що його трудові права та право на отримання заробітної плати було порушене, безпідставним.

Представники сторін в судове засідання не з`явилися, однак ними були подані заяви про розгляд справи за їх відсутності.

Відповідно до п.1 ч.3 ст.205 КАС України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Згідно ч.4 ст.229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Згідно ч.5 ст.262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що позивач працює у відділі освіти, охорони здоров`я, культури, сім`ї, молоді та спорту Іршавської міської ради на посаді вчителя загальноосвітнього навчального закладу з 01 березня 2018 року.

Наказом Відділу освіти, охорони здоров`я, культури, сім`ї, молоді та спорту Іршавської міської ради від 04.01.2022 року №3 "Про встановлення надбавки працівникам закладів загальної середньої освіти" встановлено надбавку за престижність праці педагогічним працівникам до посадового окладу, зокрема, Комунальному закладу Іршавський ліцей Іршавської міської ради у розмірі 30%.

13 квітня 2022 року наказом Відділу освіти, охорони здоров`я, культури, сім`ї, молоді та спорту Іршавської міської ради "Про втрату чинності наказу Відділу освіти, охорони здоров`я, культури, сім`ї, молоді та спорту Іршавської міської ради №3 від 04.01.2022 року" припинено дію наказу №3 від 04 січня 2022 року.

14 квітня 2022 року Відділом освіти, охорони здоров`я, культури, сім`ї, молоді та спорту Іршавської міської ради прийнято наказ №77 "Про встановлення надбавки працівникам закладів загальної середньої освіти", в розмірі 5% посадового окладу з 01 квітня по 31 серпня 2022 року.

Не погодившись з такими наказами відповідача, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Частиною 2 ст.19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.2 ст.97 КЗпП України форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, ставки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат встановлюються підприємствами, установами, організаціями самостійно у колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною та галузевими (регіональними) угодами. Якщо колективний договір на підприємстві, в установі, організації не укладено, власник або уповноважений ним орган зобов`язаний погодити ці питання з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником), що представляє інтереси більшості працівників, а у разі його відсутності - з іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом.

Як передбачає ч.3 ст.97 КЗпП України конкретні розміри тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок робітникам, посадових окладів службовцям, а також надбавок, доплат, премій і винагород встановлюються власником або уповноваженим ним органом з урахуванням вимог, передбачених частиною другою цієї статті.

Аналогічні за змістом приписи містяться і в ст.15 Закону України «Про оплату праці».

Форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат встановлюються підприємствами у колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною, галузевими (міжгалузевими) і територіальними угодами. У разі, коли колективний договір на підприємстві не укладено, роботодавець зобов`язаний погодити ці питання з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником), що представляє інтереси більшості працівників, а у разі його відсутності - з іншим уповноваженим на представництво органом (ч.1 ст.15 Закону України «Про оплату праці»).

Конкретні розміри тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок робітникам, посадових окладів службовцям, а також надбавок, доплат, премій і винагород встановлюються з урахуванням вимог, передбачених частиною першою цієї статті (ч.2 ст.15 Закону України «Про оплату праці»).

Відповідно до ст.2 Закону України «Про оплату праці» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) структура заробітної плати складається з основної, додаткової заробітної плати та інших заохочувальних і компенсаційних виплат.

Інструкцією зі статистики заробітної плати, затвердженою наказом Держкомстату України від 13.01.2004 №5, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 27.01.2004 за №114/8713 (зі змінами і доповненнями).

Так, відповідно до п.2.2 розділу 2 Фонд додаткової заробітної плати включає доплати, надбавки, гарантійні і компенсаційні виплати, передбачені чинним законодавством, премії, пов`язані з виконанням виробничих завдань і функцій. До складу фонду додаткової заробітної плати входять:

Надбавки та доплати до тарифних ставок (окладів, посадових окладів) у розмірах, передбачених чинним законодавством, за: інтенсивність праці високі досягнення в праці, у тому числі державним службовцям; інші надбавки та доплати, передбачені чинним законодавством, включаючи доплату до розміру мінімальної заробітної плати (пп.2.2.1);

Аналізуючи вищенаведені правові норми суд дійшов висновку, що встановлення надбавок визначає керівник органу місцевого самоврядування - роботодавець в розумінні КЗпП Україна та Закону України «Про оплату праці» та керівник органу в розумінні Постанови Кабінету Міністрів України №268 від 09.03.2006 року.

Власником Комунального закладу «Іршавський ліцей № 1» є Іршавська міська рада Закарпатської області, а уповноваженим органом в сфері освіти є Відділ освіти, охорони здоров`я, культури, сім`ї, молоді і спорту Іршавської міської ради згідно з положенням.

Твердження позивача про те, що розмір надбавки встановлюється керівником закладу, з огляду на п. 1 Постанови КМУ № 373 від 23.03.2011 року та ст. 26 Закону України «Про освіту» є безпідставним, оскільки Постанова № 373 є підзаконним нормативним актом, а ст. 26 Закону України «Про освіту» містить лише загальну норму про те, що Керівник закладу освіти здійснює безпосереднє управління закладом і несе відповідальність за освітню, фінансово- господарську та іншу діяльність закладу освіти.

Суд зазначає, що у даному випадку слід застосовувати ч.3 ст.97 КЗпП України, яка чітко закріплює повноваження щодо встановлення конкретних розмірів тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок робітникам, посадових окладів службовцям, а також надбавок, доплат, премій і винагород за власником або уповноваженим ним органом.

На підставі наведеного оскаржувані накази №75 та №77 від 13-14.04.2022 року прийняті Відділом освіти, охорони здоров`я, культури, сім`ї, молоді та спорту Іршавської міської ради в межах компетенції, встановленої КЗпП України та Закону України «Про місцеве самоврядування, а саме в межах повноважень, делегованих Іршавською міською радою Закарпатської області.

Крім того, Указом Президента України від 24 лютого 2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" в Україні введено правовий режим воєнного стану, який в подальшому продовжено.

Додатком до Постанови Кабінету Міністрів України від 01.04.2022 №401 "Про спрямування коштів до резервного фонду державного бюджету" видатки загального фонду Державного бюджету України на 2022 рік, передбачені для Міністерства освіти і науки за програмою 2211190 "Освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам", скорочено на 10 відсотків загальним обсягом 10 804 383,80 грн.

Таким чином, у зв`язку із запровадженням військового стану в Україні фінансовий ресурс у 2022 році для виплати заробітної плати педагогічним працівникам суттєво обмежено, що змусило відповідача ухвалювати рішення про зменшення розмірів надбавок і доплат.

Уповноважені органи повинні встановлювати працівникам підвищення посадових окладів (ставок, заробітної плати), надбавки і доплати за окремі види діяльності у розмірах, визначених нормативними актами з оплати праці. Уповноважені органи мають право зменшувати розміри лише тих доплат і надбавок, які встановлені нормативними актами у граничних розмірах або мають необов`язковий характер (за складність, напруженість, за виконання особливо важливої роботи, за престижність праці тощо) і розмір яких залежить від наявного фонду заробітної плати, затвердженого у кошторисі.

У відповідності до п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 23 березня 2011 року №373 «Про встановлення надбавки педагогічним працівникам дошкільних, позашкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів, вищих навчальних закладів І-ІІ рівня акредитації, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування» із змінами в редакції, яка діяла на час винесення оспорюваного наказу, з метою підвищення престижності праці педагогічних працівників встановлено надбавку в граничному розмірі 30 відсотків посадового окладу (ставки заробітної плати), але не менше 5 відсотків, педагогічним працівникам закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), вищої освіти, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування.

Надбавка встановлюється на весь обсяг навчального навантаження, що виконується працівником, відтак, можливість встановлення надбавки пов`язано з фактом реального виконання працівником конкретного обсягу навчального навантаження. Доказ обсягів реального виконання навчального навантаження позивачем не подано та матеріали справи не містять.

Сам факт належності позивача до категорії педагогічних працівників є недостатньою підставою для визначення бажаного ним розміру надбавки.

Таким чином, у зв`язку з введенням в Україні воєнного стану в Україні, Іршавський ліцей № 1, де працює позивач, було переведено на дистанційну форму навчання, а з 01.09.2022 року на змішану форму, тобто, з незалежних від відповідача обставин, відбулися значні зміни в організації праці, трудовому розпорядку та навантаженні працівника, що у свою чергу також вплинуло на рішення про зменшення розмірів надбавок і доплат.

У відповідності до ч.2 ст.3 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (в редакції від 15.03.2022 року) у період дії воєнного стану норми ч.3 ст.32 Кодексу законів про працю України та інших законів України щодо повідомлення працівника про зміну істотних умов праці не застосовуються.

Твердження позивача про те, що накази Відділу освіти, охорони здоров`я, культури, сім`ї, молоді і спорту Іршавської міської ради № 75 від 13.04.2022 року та № 77 від 13.04.2022 року є незаконними у зв`язку з порушенням його прав, встановлених ст.32 КЗпП України, є безпідставним.

Щодо твердження позивача про те, що оскаржувані накази є незаконними у зв`язку з відсутністю попередньої згоди профспілкового органу, слід повідомити наступне.

Відповідач, видаючи оскаржуваний наказ, здійснив владні управлінські функції в галузі управління закладами освіти Іршавської територіальної громади, виступав фактично не як роботодавець, а як суб`єкт владних повноважень, оскільки роботодавцем є заклад освіти.

Крім того, оскаржувані накази стосуються всіх закладів освіти громади, а не персонально позивача.

Відповідно до ч.1 ст.7 КАС України: суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України.

У відповідності до ч.1 ст.77 КАС України: кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 КАС України.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України: в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи наведене, суд зазначає, що оскаржувані накази прийнято в межах повноважень та не суперечать чинному законодавству України, позивачем не було доведено протиправності оскаржуваних наказів, відтак підстави для задоволення даного позову відсутні.

На підставі наведеного та керуючись ст. 242-246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Відділу освіти, охорони здоров`я, культури, сім`ї, молоді та спорту Іршавської міської ради про визнання протиправними та скасування наказів - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку передбаченому ст.255 КАС України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя П.П.Микуляк

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.01.2023
Оприлюднено01.02.2023
Номер документу108662210
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби

Судовий реєстр по справі —260/2769/22

Ухвала від 19.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 29.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Постанова від 29.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 14.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 14.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 11.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 10.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 27.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Рішення від 11.01.2023

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Микуляк П.П.

Ухвала від 14.11.2022

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Микуляк П.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні