Постанова
від 17.01.2023 по справі 300/833/22
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 січня 2023 рокуЛьвівСправа № 300/833/22 пров. № А/857/16032/22

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Святецького В.В.,

суддів Довгополова О.М., Гудима Л.Я.,

з участю секретаря судового засідання Приступи Р.Л.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Управління Державної казначейської служби України у Верховинському районі Івано-Франківської області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14 квітня 2022 року у справі № 300/833/22 (головуючий суддя Могила А.Б., м. Івано-Франківськ) за адміністративним позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області до Управління Державної казначейської служби України у Верховинському районі Івано-Франківської області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В :

08 лютого 2022 року Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області звернулось до суду з адміністративним позовом до Управління Державної казначейської служби України у Верховинському районі Івано-Франківської області, в якому просило: а) визнати протиправними дії відповідача щодо повернення без виконання виконавчого листа №300/1063/21 від 16.09.2021, виданого Івано-Франківським окружним адміністративним судом;

б) зобов`язати відповідача прийняти виконавчий лист до виконання та здійснити дії, направлені на виконання цього виконавчого листа.

Рішенням від 14 квітня 2022 року Івано-Франківський окружний адміністративний суд позовні вимоги задовольнив повністю.

Визнав протиправними дії Управління Державної казначейської служби України у Верховинському районі Івано-Франківської області щодо повернення без виконання виконавчого листа № 300/1063/21, виданого 16.09.2021 Івано-Франківським окружним адміністративним судом.

Зобов`язав Управління Державної казначейської служби України у Верховинському районі Івано-Франківської області прийняти до виконання виконавчий лист №300/1061/21, виданий Івано-Франківським окружним адміністративним судом 16.09.2021, та здійснити дії, які спрямовані на його виконання.

Також суд стягнув за рахунок бюджетних асигнувань Управління Державної казначейської служби України у Верховинському районі Івано-Франківської області на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області сплачений судовий збір у розмірі 4962,00 грн.

Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції, Управління Державної казначейської служби України у Верховинському районі Івано-Франківської області подало апеляційну скаргу, оскільки вважає, що рішення прийняте з неповним з`ясуванням обставин справи, невідповідністю висновків суду обставинам справи, порушенням норм матеріального та процесуального права.

В апеляційній скарзі відповідач зазначає, що відповідно до статті 3 Закону України ,,Про гарантії держави щодо виконання судових рішень виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.

Таким чином, на думку органу казначейської служби, Управління Державної казначейської служби України у Верховинському районі Івано-Франківської області не є належним відповідачем у даній справі.

З огляду на викладене, відповідач просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області подало відзив на апеляційну скаргу, в якому спростовує доводи відповідача про невідповідність рішення суду першої інстанції вимогам процесуального та матеріального права.

Представники відповідача в судовому засіданні апеляційного суду, яке проводилось в режимі відеоконференції, підтримали вимоги апеляційної скарги та просять її задовольнити.

Представник позивача в судове засідання апеляційного суду не з`явився, хоча належним чином був повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, що в силу приписів ч.2 ст. 313 КАС України не перешкоджає розгляду справи.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи скарги, апеляційний суд вважає, що скарга належить до задоволення з таких підстав.

Суд першої інстанції встановив та підтверджується матеріалами справи, що рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01.06.2021 у справі № 300/1063/21, яке набрало законної сили 06.09.2021, задоволений позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області. Суд стягнув з Відділу освіти Верховинської районної державної адміністрації на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області капіталізовані платежі на суму 459732,90 грн.

Виконавчий лист № 300/1063/21 судом виданий 16.09.2021 (а.с.6).

Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області 29.10.2021 звернулося до Управління Державної казначейської служби України у Верховинському районі Івано-Франківської області із заявою № 10-15/1529 про прийняття на виконання виконавчого листа № 300/1063/21 від 16.09.2021 на підставі частини другої статті 6 Закону України ,,Про виконавче провадження (а.с.7-8).

Листом від 03.11.2021 № 02-25-08/569 Управління Державної казначейської служби України у Верховинському районі Івано-Франківської області повернуло позивачу виконавчий лист № 300/1063/21 без виконання в зв`язку з тим, що по Відділу освіти Верховинської районної державної адміністрації винесено рішення про припинення юридичної особи в результаті ліквідації та рахунки в управлінні Казначейства по даному розпоряднику відсутні (а.с.9).

Вважаючи дії відповідача щодо повернення без виконання виконавчого листа №300/1063/21 від 16.09.2021 протиправними, Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області звернулося з цим позовом до суду.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01.06.2021 у справі № 300/1063/21 про стягнення з Відділу освіти Верховинської районної державної адміністрації на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області капіталізованих платежів на суму 459732,90 грн., за яким боржником є державний орган, а стягувачем Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області, яке не є державним органом, державним підприємством, органом місцевого самоврядування, підприємством, установою, організацією, що належать до комунальної власності, підлягає виконанню Управлінням Державної казначейської служби України у Верховинському районі Івано-Франківської області в порядку, визначеному Законом України ,,Про гарантії держави щодо виконання судових рішень.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та оскарженому рішенню суду першої інстанції, колегія суддів зазначає наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Частиною 2 статті 6 Закону України від 02 червня 2016 року № 1404-VIII ,,Про виконавче провадження, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, передбачено, що рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Згідно з частиною першою статті 2 Закону України ,,Про гарантії держави щодо виконання судових рішень від 05 червня 2012 року № 4901-VI (далі - Закон № 4901-VI) держава гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів та зобов`язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за яким є: державний орган; державні підприємство, установа, організація (далі - державне підприємство); юридична особа, примусова реалізація майна якої забороняється відповідно до законодавства (далі - юридична особа).

За змістом частини першої статті 3 Закону № 4901-VI виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за якими є державний орган, здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в межах відповідних бюджетних призначень шляхом списання коштів з рахунків такого державного органу, а в разі відсутності у зазначеного державного органу відповідних призначень - за рахунок коштів, передбачених за бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду.

Частиною другою, четвертою статті 3 Закону № 4901-VI обумовлено, що стягувач за рішенням суду про стягнення коштів з державного органу звертається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у строки, встановлені Законом України ,,Про виконавче провадження, із заявою про виконання рішення суду. Разом із заявою стягувач подає до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, документи та відомості, необхідні для перерахування коштів, згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Перерахування коштів стягувачу здійснюється у тримісячний строк з дня надходження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, необхідних для цього документів та відомостей.

Пунктом 1 Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від15 квітня 2015 року № 215, Державна казначейська служба України (Казначейство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, коштів клієнтів відповідно до законодавства, бухгалтерського обліку виконання бюджетів.

З наведеного слідує, що центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, є Державна казначейська служба України.

Таким чином, згідно з вимогами частини другої статті 3 Закону № 4901-VI із заявою про виконання рішення суду стягувач за рішенням суду про стягнення коштів з державного органу звертається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, тобто до Державної казначейської служби України.

Відповідно до підпункту 1 пункту 9 Порядку виконання рішень про стягнення коштів з державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2015 року № 845, орган Казначейства повертає виконавчий документ стягувачеві у разі коли виконавчий документ не підлягає виконанню органом Казначейства.

Оскільки виконавчий лист № 300/1063/21 від 16.09.2021 про стягнення з Відділу освіти Верховинської районної державної адміністрації на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області капіталізованих платежів на суму 459732,90 грн. підлягає виконанню Державною казначейською службою України, Управління Державної казначейської служби України у Верховинському районі Івано-Франківської області правомірно повернуло стягувачеві виконавчий лист без виконання.

Суд першої інстанції на вказані обставини не звернув належної уваги, не дав їм відповідної правової оцінки, а тому дійшов помилкового висновку щодо наявності підстав для задоволення позову.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства (КАС) України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до ч.1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Враховуючи наведене, апеляційний суд визнає, що суд першої інстанції, вирішуючи даний публічно-правовий спір, неповно з`ясував обставини, що мають значення для справи, допустився помилки в частині застосування норм матеріального та процесуального права, а тому дійшов помилкового висновку щодо наявності правових підстав для задоволення позову.

Керуючись ст.139, ч.3 ст.243, ст.310, п.2 ч.1 ст.315, п.4 ч.1 ст.317, ч.1 ст.321, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, апеляційний суд,-

ПОСТАНОВИВ :

апеляційну скаргу Управління Державної казначейської служби України у Верховинському районі Івано-Франківської області задовольнити.

Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14 квітня 2022 року у справі № 300/833/22 скасувати та ухвалити постанову, якою в задоволенні позову Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Івано-Франківській області до Управління Державної казначейської служби України у Верховинському районі Івано-Франківської області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції лише у випадках, передбачених частиною 4 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя В. В. Святецький судді Л. Я. Гудим О. М. Довгополов Повне судове рішення складено 27.01.2023.

Дата ухвалення рішення17.01.2023
Оприлюднено01.02.2023
Номер документу108668781
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/833/22

Постанова від 21.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 20.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 13.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Постанова від 17.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 13.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 28.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 28.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 18.11.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Святецький Віктор Валентинович

Ухвала від 06.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 07.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні