ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10
E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
26 січня 2023 року Справа № 903/914/22
Господарський суд Волинської області у складі судді Якушевої І.О., за участю секретаря судового засідання Грачука В.С.,
за участю представників:
від позивача: Сівак А.М. адвокат (ордер серії АС №1051345 від 03.01.2023),
від відповідача: н/з,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу №903/914/22
за позовом Фермерське господарство Луга, с. Лемешів, Горохівського району, Волинської області
до Товариства з обмеженою відповідальністю Торгова Група Зернарі, м. Ковель
про стягнення 556108,43 грн.,
в с т а н о в и в:
29.12.2022 на адресу Господарського суду Волинської області надійшла позовна заява №25/11 від 25.11.2022 Фермерське господарство Луга про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю Торгова Група Зернарі 556108,43 грн., з них 548172,27 грн. заборгованості за товар, переданий на підставі договору поставки №18/05 від 18.05.2022, 7936,16 грн. процентів річних.
Ухвалою суду від 05.12.2022 було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 04.01.2023; встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов із урахуванням вимог ст.165 ГПК України до 02.01.2023; постановлено позивачу подати суду у строк до 02.01.2023 письмові пояснення, в яких обґрунтувати нарахування процентів річних з 03.06.2022; з 08.06.2022; з 29.06.2022.
19.12.2022 від позивача надійшли пояснення №12/12 від 12.12.2022 на виконання вимог ухвали від 05.12.2022, в яких обґрунтовано нарахування процентів річних за вказаний період.
04.01.2023 в судове засідання представник відповідача не з`явився, відповідач відзиву на позов не подав. Факт належного повідомлення відповідача про судовий розгляд підтверджується рекомендованим повідомленнями про вручення поштового відправлення №4301040489970.
В судовому засіданні 04.01.2023 представник позивача висловила думку про можливість закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті.
Ухвалою суду від 04.01.2023 було закрито підготовче провадження; постановлено призначити справу до розгляду по суті на 26.01.2023.
Представник відповідача в судове засідання 26.01.2023 не з`явився. Відповідач відзиву на позов не подав. Факт належного повідомлення відповідача про судовий розгляд підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення №4301040513200.
Представник позивача в судовому засіданні 26.01.2023 позовні вимоги підтримала, просила позов задовольнити .
Враховуючи те, що неявка представника відповідача не перешкоджає розгляду справи, а матеріали справи є достатніми для вирішення спору, справу було вирішено за відсутності представника відповідача, зважаючи на те, що відповідач належним чином був повідомлений про судовий розгляд, за наявними у справі матеріалами відповідно до ч.9 ст.165 Господарського процесуального кодексу України.
Вимоги позивача обгрунтовані і підлягають до задоволення з огляду на наступне.
18.05.2022 між Фермерським господарством «Луга» як постачальником та Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгова Група Зернарі» як покупцем було укладено договір поставки №18/05.
Згідно із п. 1.1 договору постачальник зобов`язується поставити (передати) у власність покупця зернові та олійні культури врожаю 2021 року (надалі іменується «товар»), вказаний в специфікаціях, що є невід`ємними додатками до цього договору, а покупець зобов`язується прийняти цей товар та своєчасно здійснити його оплату.
Відповідно до п. 1.3. договору найменування, асортимент, одиниця виміру, загальна кількість товару, що підлягає поставці за цим договором, ціна за одиницю товару, визначаються специфікацією, що є додатком до цього договору.
Пунктами 2.1-2.2. договору передбачено, що поставка товару здійснюється на умовах відповідно до вимог Міжнародних правил щодо тлумачення термінів «Інкотермс» (в редакції 2010 року), обумовлених сторонами в специфікаціях до даного договору. Місце поставки товару визначається відповідно до специфікації на кожну партію товару.
Згідно із п.п. 3.1.- 3.6. договору поставка товару здійснюється партіями. Під партією слід розуміти ту кількість товару, яка зазначена у специфікаціях. Поставка партії товару здійснюється в строки, обумовлені в специфікаціях до даного договору. Право власності на товар від постачальника до покупця переходить за цим договором з моменту завантаження товару в автотранспорт покупця. Перевезення товару здійснюється автомобільним транспортом покупця. Датою поставки товару є дата, що вказана у видатковій накладній. Сторони цього договору визнають, що особи які підписують від їх імені видаткові, товарно-транспортні накладні, та інші документи, що підтверджують виконання взаємних обов`язків по цьому договору та відображають рух товару, є особами належним чином уповноваженими на підписання зазначених документів, та виконання у зв`язку з цим відповідних дій, як то приймання або відпуск товару, передачу товару перевізнику, на зберігання, тощо.
Відповідно до п.п. 5.1.- 5.4. договору ціна за одиницю товару та загальна вартість товару за кожну партію поставки встановлюється сторонами у специфікації, що є невід`ємним додатком до цього договору. У специфікації за кожною окремою позицією асортименту товару, вказується: найменування товару, одиниця виміру товару, кількість товару по кожній позиції, ціна за одиницю товару з ПДВ в грн., загальна сума партії поставляємого товару з урахуванням ПДВ в грн. Ціна за товар встановлюється у національній валюті України. Оплата товару здійснюється по факту завантаження автотранспорту покупця в обсязі 86 відсотків вартості товару; 14 відсотків - після надання оригінальних документів по загрузці та реєстрації податку на додану вартість, протягом двох банківських днів.
На підставі підписаних обома сторонами специфікацій №1 від 18.05.2022, №2 від 27.05.2022, №3 від 21.06.2022 позивач передав відповідачу сою врожаю 2021 року на загальну суму 2 788 172,27 грн., що підтверджується копіями видаткових накладних: №6 від 19.05.2022 на суму 966 899 грн. 65 коп., №7 від 03.06.2022 на суму 955 472 грн. 27 коп., №8 від 21.06.2022 на суму 865 800 грн. 35 коп. (а.с. 11, 36, 43).
Поставка товару здійснювалась автомобільним перевізником ФГ «Віладіна», що підтверджується копіями товарно-транспортних накладних №1,2,3,4 від 19.05.2022; №5,6,7,8 від 03.06.2022, №9,10,11,12 від 21.06.2022 (а.с. 13,32-34, 38-41, 45-48).
Як пояснювала в судовому засіданні представник позивача, при поставці товару 21.06.2022 ТзОВ «Торгова Група Зернарі» не передало водію підписаного примірника видаткової накладної №8 від 21.06.2022 та не направила його поштою на адресу ФГ «Луга».
Однак, факт передачі та отримання товару за видатковою накладною №8 від 21.06.2022 підтверджується копіями товарно транспортних накладних №9,10,11,12 від 21.06.2022, на яких міститься підпис представника відповідача (вантажоотримувача) про отримання вантажу.
Позивач на оплату переданого товару виставляв відповідачу рахунки : №4 від 18.05.2022, №5 від 27.05.2022, №6 від 22.06.2022.
Відповідач зобов`язання щодо оплати переданого товару виконав частково: на суму 2240000 грн., що підтверджується копіями платіжних інструкцій (а.с. 14-31).
Позивач надсилав на адресу відповідача листи-вимоги щодо сплати заборгованості та підпису видаткової накладної №8 від 21.06.2022, однак, ці листи повертались за закінченням терміну зберігання. Як пізніше стало відомо позивачу відповідач змінив адресу і не повідомив його про цей факт.
31.10.2022 позивач на нову адресу направив відповідачу претензію з вимогою про сплату заборгованості та підписанням і направленням видаткової накладної №8 від 21.06.2022.
Однак, відповідач залишив претензію без відповіді, заборгованості добровільно не сплатив, що спричинило звернення позивача з позовом до суду.
Таким чином, заборгованість відповідача перед позивачем за переданий товар на час розгляду справи становить 548172 грн. 27 коп.
Доказів, які б спростовували заборгованість в розмірі 548172 грн. 27 коп., або доказів її оплати, відповідач суду не надав.
Відповідно до ст.193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Згідно із ст.ст. 526, 599 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства.
Зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.
Відповідно до ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення , зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Згідно із ст. 655 Цивільного кодексу України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.
Відповідно до ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Статтею 612 Цивільного кодексу України визначено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
У зв`язку із неоплатою відповідачем вартості отриманого товару вимога позивача про стягнення з відповідача 548172 грн. 27 коп. заборгованості обґрунтована і підлягає до задоволення.
Проценти річних.
Відповідно до п. 7.1. договору за невиконання, неналежне виконання зобов`язань за цим договором сторони несуть відповідальність згідно з чинним законодавством України і цим договором.
У зв`язку із порушенням відповідачем строків оплати вартості переданого товару позивач у позовній заяві просить стягнути з відповідача 7936 грн. 16 коп. процентів річних.
Згідно із ст. 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Відповідно до п.5.4 договору поставки №18/05 від 18.05.2022 оплата товару здійснюється по факту завантаження автотранспорту покупця в обсязі 86 відсотків вартості товару; 14 відсотків - після надання оригіналів документів по загрузці та реєстрації податку на додану вартість, протягом двох банківських днів.
Згідно з пунктом 6 специфікації №1 від 18.05.2022 оплата товару здійснюється в розмірі 86 відсотків по факту вивантаження та прийомки товару на складі покупця, а також по отриманні документів на товар від продавця; 14 відсотків - по реєстрації податку на додану вартість.
Як вбачається з товарно-транспортних накладних №1,2,3,4 від 19.05.2022 та видаткової накладної №6 від 19.05.2022 товар був вивантажений та прийнятий на складі покупця 19.05.2022.
Однак, податкову накладну було зареєстровано 03.06.2022, про що свідчить квитанція про реєстрацію податкової накладної (а.с. 50).
У зв`язку з цим розрахунок 3% річних по специфікації №1 від 18.05.2022 був здійснений з 03.06.2022. Станом на 03.06.2022 заборгованість становила 126899,65 грн. (заборгованість погашена платежами від 09.06.2022 та від 10.06.2022).
Згідно з пунктом 6 специфікації №2 від 27.05.2022 передбачено, що оплата товару здійснюється в розмірі 86 відсотків по факту вивантаження та прийомки товару на складі покупця, а також по отриманні документів на товар від продавця; 14 відсотків - по реєстрації податку на додану вартість.
Як вбачається з товарно-транспортних накладних №5,6,7,8 від 03.06.2022 та видаткової накладної №7 від 03.06.2022, товар був вивантажений та прийнятий на складі покупця 03.06.2022.
Однак, податкову накладну було зареєстровано 08.06.2022, про що свідчить квитанція про реєстрацію податкової накладної (а.с. 52).
У зв`язку з цим розрахунок 3% річних по специфікації №2 від27.05.2022 був здійснений з 08.06.2022. Станом на 08.06.2022 заборгованість становила 705472,27 грн. (заборгованість погашена платежами від 10.06.2022, 17.06.2022, 27.06.2022, 18.07.2022).
Згідно з пунктом 6 специфікації №3 від 21.06.2022 оплата товару здійснюється в розмірі 86 відсотків по факту вивантаження та прийомки товару на складі покупця, а також по отриманні документів на товар від продавця; 14 відсотків - по реєстрації податку на додану вартість.
Як вбачається з товарно-транспортних накладних №9,10,11,12 від 21.06.2022, видаткової накладної №8 від 21.06.2022, товар був вивантажений та прийнятий на складі покупця 21.06.2022.
Однак, податкову накладну було зареєстровано 29.06.2022 про що свідчить квитанція про реєстрацію податкової накладної (а.с. 54).
У зв`язку з цим розрахунок 3% річних по специфікації №З від21.06.2022 був здійснений з 29.06.2022. Станом на 29.06.2022 року заборгованість становила 865800,35 грн. (часткове погашення відбулось 18.07.2022, 07.09.2022, 27.09.2022).
Перевіривши розрахунок суми процентів річних, суд встановив, що розрахунок є арифметично правильним та відповідає вимогам чинного законодавства.
Таким чином, стягненню з відповідача у зв`язку з порушенням ним строку виконання зобов?язання з оплати вартості переданого товару підлягає 7936 грн. 16 коп. процентів річних.
У зв`язку із задоволенням позову на підставі ст. 129 ГПК України судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 129, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Торгова Група Зернарі, (45008, Волинська область, м. Ковель, вул. Брестська, буд. 111м, код ЄДРПОУ 43432677) на користь Фермерського господарства «Луга» (45731, Волинська область, Горохівський район, с. Лемешів, код ЄДРПОУ 38064700) 548172 грн. 27 коп. заборгованості, 7936 грн. 16 коп. процентів річних, 8341 грн. 63 коп. витрат, пов`язаних з оплатою судового збору.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги це рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення.
Повний текст рішення складено 31.01.2023.
Суддя І. О. Якушева
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 26.01.2023 |
Оприлюднено | 02.02.2023 |
Номер документу | 108681859 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Якушева Інна Олександрівна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Якушева Інна Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні