Справа № 420/19259/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 січня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Харченко Ю.В., розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулась до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. РВ-5101955692021 вiд 14.07.2021 про відмову у виправленні помилок, що виникли під час державної реєстрації земельної ділянки номер 5121080300:03:001:0015, площею 0,153 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 ; зобов`язати відділ у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області виправити технічну помилку у даних державного земельного кадастру на земельну ділянку 5121080300:03:001:0015, площею 0,153 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , шляхом приведення відомостей кадастрової карти України у відповідність із технічною документацією.
В обґрунтування позовних вимог позивачем вказано, що на підставі висновку експерта, 14.07.2021 р. ОСОБА_1 звернулась до відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області із повідомленням про виявлення технічної помилки (№3B-5115026612021), а саме неправильного відображення меж земельної ділянки 5121080300:03:001:0015, та сусідніх з нею земельних ділянок в Кадастровій карті України. Рішенням державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. PB- 5101955692021 від 14.07.2021 ОСОБА_1 відмовлено у виправлені помилки. Рішення обґрунтовано тим, що відомості Державного земельного кадастру відповідають інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей та не потребують виправлення, у зв`язку із не виявленням відповідних технічних помилок у таких документах. При цьому, позивач вважає, що зазначене рішення не відповідає вимогам закону, у зв`язку з чим підлягає скасуванню.
Відповідач Головне управління Держгеокадастру в Одеській області вважає позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, з підстав, викладених у письмовому відзиві на позовну заяву (від 06.01.2022 р. за вхід. № 863/22), зазначаючи, що 08.07.2021 через Центр надання адміністративних послуг Біляївської міської ради до Сектору надійшла заява стосовно внесення виправлених відомостей до Державного земельного кадастру стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0014, а саме: помилки у координатах поворотних точок меж земельної ділянки. В ході розгляду заяви та перевірки документів, які були подані разом з заявою з даними Державного земельного кадастру державним кадастровим реєстратором Сектору було виявлено, що виправити помилку в Державному земельному кадастрі щодо земельної ділянки неможливо у зв`язку з тим, що каталог координат кутів зовнішніх меж земельної ділянки у технічній документації співпадає з координатами поворотних точок меж земельної ділянки в поземельній книзі, в результаті чого державним кадастровим реєстратором Сектору була надана відмова у виправленні помилок від 14.07.2021 № PB-5101955632021. 08.07.2021 через Центр надання адміністративних послуг Біляївської міської ради до Сектору надійшла заява стосовно внесення виправлених відомостей до Державного земельного кадастру стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015, а саме: помилки у координатах поворотних точок меж земельної ділянки. В ході розгляду заяви та перевірки документів, які були подані разом з заявою з даними Державного земельного кадастру державним кадастровим реєстратором невідповідність каталогів координат поворотних Сектору було виявлена точок меж зазначеної земельної ділянки у документації із землеустрою наявної у Державному фонді документації із землеустрою та оцінки земель каталогу координат поворотних точок меж даної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, але внести виправлені відомості про координати поворотних точок меж даної земельної ділянки відповідно до документації із землеустрою, неможливо у зв`язку з тим, що при перенесені земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015 до Державного земельного кадастру створюється накладка на суміжну земельну ділянку кадастровим номером 5121080300:03:001:0529, результаті чого Державним кадастровим реєстратором Сектору була надана відмова у виправленні помилок від 14.07.2021 № PB-5101955692021. Враховуючи зазначене, оскаржуване рішення Державного реєстратора є правомірним та не підлягає скасуванню.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 18.10.2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі № 420/19259/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
Ухвалою суду від 07.12.2021 року адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, - залишено без руху.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 14.12.2021року продовжено розгляд справи №420/4446/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, відповідно до ч.14 ст.171 КАС України.
Ухвалою суду від 21.12.2021 р. залучено до участі у справі №420/19259/21 в якості співвідповідача - Державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. Розгляд справи розпочато спочатку.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 21.02.2022 р. розгляд справи №420/19259/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження. Витребувано від відповідача - Головного управління Держгеокадастру в Одеській області належні, достатні, та допустимі докази на підтвердження відповідності відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, котрі слугували підставою для їх внесення до земельного кадастру, зважаючи на наявність розбіжностей, окреслених у спірному Рішенні про відмову у виправленні помилок №РВ-5101955692021 від 14.07.2021 р., та відзиві на позовну заяву.
Ухвалою суду від 06.04.2022 р. продовжено строк підготовчого провадження у справі №420/19259/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, на тридцять днів.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 06.05.2022 р. витребувано повторно від Головного управління Держгеокадастру в Одеській області належні, достатні, та допустимі докази на підтвердження відповідності відомостей Державного земельного кадастру інформації, що містяться в документах, котрі слугували підставою для їх внесення до земельного кадастру, зважаючи на наявність розбіжностей, окреслених у спірному Рішенні про відмову у виправленні помилок №РВ-5101955692021 від 14.07.2021 р., та відзиві на позовну заяву. Зупинено провадження по справі № 420/19259/21, - до отримання витребуваних судом письмових доказів.
На виконання вище окресленої Ухвали суду від 06.05.2022 року 08.12.2022 року до Одеського окружного адміністративного суду від представника відповідача - Головного управління Держгеокадастру в Одеській області надійшли додаткові пояснення (вхід. № 37495/22), відповідно до яких, відповідачем зазначено, що в ході розгляду заяви та перевірки доданих документів, державним кадастровим реєстратором було виявлено, що каталог координат поворотних точок меж зазначеної земельної ділянки у документації із землеустрою не відповідає каталогу координат поворотних точок меж даної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі. Однак, внести виправлені відомості про координати поворотних точок меж вказаної земельної ділянки відповідно до документації із землеустрою неможливо у зв`язку з тим, що при перенесенні земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015 до Державного земельного кадастру створюється накладка на суміжну земельну ділянку з кадастровим номером 5121080300:03:001:0529, в результаті чого державним кадастровим реєстратором було прийнято оскаржуване рішення про відмову у виправленні помилок від 14.07.2021 № PB-5101955692021 (копія додається). Разом з тим, у зв`язку з відсутністю у програмному забезпеченні Державного земельного кадастру функціональної можливості для формування відмов при перевірці електронних документів стосовно поданих заяв, текст (зміст) вищезазначеної відмови в оскаржуваному рішенні не було сформовано. Натомість, за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру було автоматично сформовано текст, вказаний в оскаржуваному рішенні.
Ухвалою суду від 26.12.2022 р. поновлено провадження у справі №420/19259/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2022 року закрито підготовче провадження по справі №420/19259/21. Призначено справу №420/19259/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, до судового розгляду по суті.
Відповідач Державний кадастровий реєстратор відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. належним чином та своєчасно повідомлявся про встановлений Ухвалою суду від 21.12.2021 року строк для подання відзиву на позовну заяву, проте станом на дату та час ухвалення рішення у справі, відзиву, доказів по справі чи будь-яких інших клопотань від відповідача до суду не надходило.
31.01.20223 року до Одеського окружного адміністративного суду від представника позивача надійшло клопотання (вхід.№ЕП/3043/23) щодо розгляду справи в порядку письмового провадження.
Таким чином, враховуючи наявність передбачених приписами ч.9 ст.205 КАС України, підстав, та зважаючи на відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, розгляд даної адміністративної справи здійснюється в порядку письмового провадження.
Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності, та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд встановив наступне.
Як встановлено судом, та вбачається з матеріалів справи, відповідно до Державного Акта про право власності на землю від 03.08.1985 р., ОСОБА_2 на підставі рішення 14 сесії XXI скликання Августівської сільської Ради народних депутатів Біляївського району Одеської області від 23.12.1993 року №14 отримала у приватну власність земельну ділянку площею 0,151 га для будівництва та обслуговування будинку і господарських будівель в с. Фонтанка.
На підставі дозволу Біляївської районної держадміністрації, а саме розпорядження №154/95 від 19.12.1995 р. ОСОБА_2 розпочала будівництво житлового будинку з надвірними будівлями на вищевказаній земельній ділянці, згідно до будівельного паспорту від 27.12.1995 р.
Відповідно до Акту виносу в натуру меж земельної ділянки, представник виконкому Августівської сільської Ради народних депутатів Біляївського району Одеської області установив в натурі границі земельної ділянки виділеної ОСОБА_2 , площа земельної ділянки 1500 кв.м.
14 травня 1997 року відповідно до Договору дарування №1-1263, посвідченого державним нотаріусом Біляївської державної нотаріальної контори Фещенко А.І., ОСОБА_2 подарувала ОСОБА_1 незавершений будівництвом житловий будинок, що знаходився на її земельній ділянці.
Рішенням Августівської сільської Ради народних депутатів Біляївського району Одеської області від 10.04.2003 р. № 112 ОСОБА_1 передано у власність земельну ділянку під будівництво житлового будинку, площею 0,15 га за адресою АДРЕСА_2 .
Судом встановлено, що Актом від 25 липня 2003 р. представник ДП «Одеський регіональний центр державного земельного кадастру» встановив в натурі межі земельної ділянки, наданої для будівництва жилого будинку, господарських будівель та споруд гр. ОСОБА_1 , площа земельної ділянки 0,150 га. Акт погоджено також із власниками суміжних ділянок - ОСОБА_3 та ОСОБА_4
29 вересня 2003 р. ОСОБА_1 видано Державний акт на право власності на земельну ділянку Серії ОД №003865, згідно з яким засвідчено її право власності на земельну ділянку площею 0,153 га за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5121080300:03:001:0015.
21.09.2006 р. рішенням виконкому Августівської сільської Ради народних депутатів Біляївського району Одеської області №118 вирішено клопотати перед Біляївською райдержадміністрацією і архітектурним відділом про надання дозволу на будівництво житлового будинку та надвірних споруд гр. ОСОБА_1 - АДРЕСА_2 .
Так, при внесенні відомостей до Державного земельного кадастру, як зазначено позивачем, було допущено помилку, оскільки фактичне розташування земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015 - не відповідає відомостям з Державного земельного кадастру (наявне зміщення ділянки), хоча координати кутів зовнішніх меж фактичні та ті що зазначені в технічній документації, однакові.
З урахуванням наведеного, позивач - ОСОБА_1 звернулась до судового експерта для отримання судового земельно-технічного висновку по визначенню розташування меж земельних ділянок з кадастровими номерами 5121080300:03:001:0015 правовстановлюючим документам та відомостям з Державного земельного кадастру.
З матеріалів справи вбачається, що за результатами дослідження, судовий експерт дійшов до висновку про те, що:
1. Фактичне розташування меж земельної ділянки площею 0,153 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5121080300:03:001:0015, відповідає правовстановлюючим документам на цю ділянку. Але фактичне розташування земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015 не відповідас відомостям з Державного земельного кадастру (наявне зміщення ділянки), хоча координати кутів зовнішніх меж фактичні та ті, що зазначені в технічній документації однакові.
2. Відомості, які зазначені в державному акті серії ОД №003865, відповідають технічній документації (код 2003МФ19ОДБЛ000444) по: прізвищу власника; опису меж; прізвищам суміжних землекористувачів (власників) конфігурації земельної ділянки; площі ділянки; кадастровому номеру.
Не відповідають: по адресі земельної ділянки (згідно державного акту АДРЕСА_1 ; згідно тех. документації АДРЕСА_2 ).
Відомості, які зазначені в державному акті серії ОД №003865, відповідають фактичним характеристикам земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015.
3. В результаті проведення дослідження визначено, що є фактичне зміщення меж земельних ділянок 3 кадастровими номерами 5121080300:03:001:0014 5121080300:03:001:0015 та сусідніх з ними земельних ділянок, відповідно до даних зазначених в Кадастровій карті України, а саме:
- земельна ділянка ОСОБА_5 не значиться в кадастровій карті України, замість неї значиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0014 (власник - ОСОБА_6 ), але фактично, на цьому місті знаходиться земельна ділянка ОСОБА_5 ;
- ліворуч від земельної ділянки ОСОБА_5 , фактично, знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0014 (власник - ОСОБА_6 ), але згідно даних кадастрової карти України - значиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015 (власник ОСОБА_1 );
- ліворуч від земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0014, фактично, знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015 (власник ОСОБА_1 ), але згідно даних кадастрової карти України значиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0529 (власник ОСОБА_7 );
- ще ліворуч від земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015, Фактично, знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0529 (власник - ОСОБА_7 ), але згідно даних кадастрової карти України значиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0242 (власник ОСОБА_8 ).
Отже, на Кадастровій карті України є помилка у визначенні власників та кадастрових номерів земельних ділянок у співставленні із розташуванням земельних ділянок. Через те, що на Кадастровій карті України не відображено земельну ділянку ОСОБА_5 , графічне відображення земельної ділянки позивача та її фактичне місце розташування не співпадають. Не зазначення земельної ділянки ОСОБА_5 призвело до зміщення всіх земельних ділянок на Кадастровій карті України на одну земельну ділянку вниз. Тобто, для того, щоб відомості Кадастрової карти України відповідали фактичному місце розташуванню земельних ділянок, відомості щодо земельної ділянки ОСОБА_1 з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015 повинні відображатись за графічним зображенням земельної ділянки ОСОБА_7 3 кадастровим номером 5121080300:03:001:0529.
Судом встановлено, та вбачається з матеріалів справи, що на підставі висновку експерта, 14.07.2021 р. ОСОБА_1 звернулась до відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області із повідомленням про виявлення технічної помилки (№3B-5115026612021), а саме неправильного відображення меж земельної ділянки 5121080300:03:001:0015 та сусідніх з нею земельних ділянок в Кадастровій карті України.
Натомість, Рішенням Державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. PB- 5101955692021 від 14.07.2021 року ОСОБА_1 було відмовлено у виправленні помилки.
Рішення обґрунтовано тим, що у зв`язку із встановленням факту, що відомості Державного земельного кадастру відповідають інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей, та не потребують виправлення у зв`язку з не виявленням відповідних технічних помилок у таких документах. Підставою для відмови слугувала невідповідність поданих документів законодавству, а саме Постанова № 1051 від 17 жовтня 2012 р., ст. 23 Закону України «Про Державний земельний кадастр».
Так, дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази, оцінивши їх належність, допустимість, та достовірність, а також достатність та взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд доходить висновку, що даний позов підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Відповідно до ч.2ст.5 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державний земельний кадастр ведеться на електронних та паперових носіях. У разі виявлення розбіжностей між відомостями на електронних та паперових носіях пріоритет мають відомості на паперових носіях.
Стаття 37 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, заінтересована особа письмово повідомляє про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей. Якщо факт невідповідності підтверджено, орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це заінтересованих осіб. Повідомлення про виявлення помилки може бути надіслано також в електронному вигляді з Державного аграрного реєстру через Єдиний портал адміністративних послуг, у тому числі через інтегровану з ним інформаційну систему центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
У разі виявлення технічної помилки, допущеної в записах Державного земельного кадастру органом, що здійснює його ведення, зазначений орган у п`ятиденний строк письмово повідомляє про це заінтересовану особу.
Виправлення технічних помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок наявності технічних помилок у документах, на підставі яких були внесені такі відомості, здійснюється після виправлення помилок у зазначених документах.
Виправлення інших помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації.
Виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду.
Інформація про виправлення технічних помилок не пізніше наступного дня з дня їх виправлення надається в письмовій формі власникам та користувачам земельних ділянок, а також третім особам, чиїх інтересів стосувалося виправлення помилок.
Згідно з п. 138 Порядку ведення Державного земельного кадастру, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року №1051 (надалі - Порядок №1051), помилками у Державному земельному кадастрі є: 1) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру; 2) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена не з вини органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру (в тому числі технічна помилка у документах, на підставі яких внесені відомості до Державного земельного кадастру); 3) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою та оцінки земель щодо визначення характеристик об`єктів Державного земельного кадастру в натурі (на місцевості) із порушенням (зміною) їх значень внутрішніх кутів та мір ліній між поворотними точками меж земельних ділянок та/або площі (в тому числі виявлена під час або після перенесення інформації про земельні ділянки з державного реєстру земель та відомостей про земельні ділянки та інші об`єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженій та переданій до 1 січня 2013 р. до Державного фонду документації із землеустрою); 4) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії; 5) технічна помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок перенесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку, яка не була зареєстрована в державному реєстрі земель; 6) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки; 7) помилка у застосуванні систем координат земельних ділянок (в тому числі помилка, що виникає під час перерахунку із однієї системи координат в іншу), які були сформовані до 1 січня 2013 р. та відомості про які були перенесені до Державного земельного кадастру, та помилка у відомостях щодо місця розташування земельних ділянок (зміщення, розворот, віддзеркалювання) з урахуванням суміжних землеволодінь та землекористувань. Відомості про земельну ділянку та інші об`єкти Державного земельного кадастру у разі виправлення помилки щодо реєстрації земельної ділянки або виправлення помилкового перенесення відомостей про земельну ділянку з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру та у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки або виправлення помилки щодо інших об`єктів Державного земельного кадастру: набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора; відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи; зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.
Положеннями п.139 Порядку №1051 визначено, що У разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описки, друкарської, граматичної, арифметичної чи іншої помилки) заінтересована особа письмово повідомляє про це за формою згідно здодатком 29органові, що здійснює ведення Державного земельного кадастру.
У повідомленні викладається суть виявлених помилок.
До повідомлення додаються документи, що містять зазначені у повідомленні технічні помилки, та документи, що підтверджують такі помилки і містять правильну редакцію відповідних відомостей.
Повідомлення разом із доданими до нього документами подається заінтересованою особою особисто або надсилається в електронній формі засобами телекомунікаційного зв`язку з використанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, чи іншого альтернативного засобу електронної ідентифікації особи з використанням Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, у тому числі через веб-сторінку Держгеокадастру.
Повідомлення про виявлення помилки може бути надіслано також в електронній формі з Державного аграрного реєстру з використанням Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, у тому числі через веб-сторінку Держгеокадастру.
Відповідно до п.143 Порядку №1051 державний кадастровий реєстратор під час розгляду повідомлення про виявлення технічної помилки перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які є підставою для внесення таких відомостей.
Згідно з п.144 Порядку №1051, якщо факт невідповідності відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які є підставою для внесення таких відомостей, підтверджено, Державний кадастровий реєстратор за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру: 1) складає в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису протокол виправлення помилки за формою згідно з додатком 30; 2) безоплатно виправляє допущену помилку (крім випадків, коли технічна помилка допущена не з вини органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру); 3) письмово повідомляє не пізніше наступного дня про виправлення помилки заінтересованим особам за формою згідно з додатком 31(у тому числі власників, користувачів земельних ділянок, а також третіх осіб, інтересів яких стосувалося виправлення помилок); 3-1) надсилає державному реєстраторові прав на нерухоме майно повідомлення за формою згідно з додатком 31в електронній формі; 4) безоплатно видає заявникові за його бажанням витяг, довідку з Державного земельного кадастру, викопіювання з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру на заміну документа, в якому виявлено помилку. Технічний адміністратор Державного реєстру речових прав на нерухоме майно в режимі реального часу забезпечує передачу повідомлення Державного кадастрового реєстратора до державного реєстратора прав на нерухоме майно, яким надсилалося повідомлення відповідно до пункту 139-1цього Порядку.
За приписами п.146 Порядку № 1051, виправлення технічної помилки здійснюється Державним кадастровим реєстратором у Державному земельному кадастрі, витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру та всіх документах, які створюються під час ведення Державного земельного кадастру (в електронній та паперовій формі) та містять відповідні відомості, шляхом повторного виготовлення (в електронній та паперовій формі) відповідних документів (їх аркушів).
Згідно з п.149 Порядку №1051, якщо за результатами розгляду повідомлення про виявлення технічної помилки Державним кадастровим реєстратором встановлено, що відомості Державного земельного кадастру відповідають інформації, що міститься в документах, які є підставою для внесення таких відомостей, та не потребують виправлення у зв`язку з не виявленням відповідних технічних помилок у таких документах, Державний кадастровий реєстратор повідомляє заявникові (у випадку, передбаченому пунктом 139-1 цього Порядку, - державному реєстраторові прав на нерухоме майно у порядку, передбаченому пунктом 144 цього Порядку) про відмову у виправленні вказаних у його повідомленні помилок із зазначенням причини відмови згідно з додатком 33.
Зокрема, судом з`ясовано, та зазначено вище, при внесенні відомостей до Державного земельного кадастру, як зазначено позивачем, було допущено помилку, оскільки фактичне розташування земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015 - не відповідає відомостям з Державного земельного кадастру (наявне зміщення ділянки), хоча координати кутів зовнішніх меж фактичні, та ті що зазначені в технічній документації, однакові.
Судом також встановлено, що позивач - ОСОБА_1 звернулась до судового експерта для отримання судового земельно-технічного висновку по визначенню розташування меж земельних ділянок з кадастровими номерами 5121080300:03:001:0015 правовстановлюючим документам та відомостям з Державного земельного кадастру.
З матеріалів справи вбачається, що за результатами відповідного дослідження, судовий експерт дійшов до висновку, що:
1. Фактичне розташування меж земельної ділянки площею 0,153 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5121080300:03:001:0015, відповідає правовстановлюючим документам на цю ділянку. Але фактичне розташування земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015 не відповідає відомостям з Державного земельного кадастру (наявне зміщення ділянки), хоча координати кутів зовнішніх меж фактичні та ті, що зазначені в технічній документації однакові.
2. Відомості, які зазначені в державному акті серії ОД №003865, відповідають технічній документації (код 2003МФ19ОДБЛ000444) по: прізвищу власника; опису меж; прізвищам суміжних землекористувачів (власників) конфігурації земельної ділянки; площі ділянки; кадастровому номеру.
Не відповідають: по адресі земельної ділянки (згідно державного акту АДРЕСА_1 ; згідно тех. документації АДРЕСА_2 ).
Відомості, які зазначені в державному акті серії ОД №003865, відповідають фактичним характеристикам земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015.
3. В результаті проведення дослідження визначено, що є фактичне зміщення меж земельних ділянок 3 кадастровими номерами 5121080300:03:001:0014 5121080300:03:001:0015 та сусідніх з ними земельних ділянок, відповідно до даних зазначених в Кадастровій карті України, а саме:
- земельна ділянка ОСОБА_5 не значиться в кадастровій карті України, замість неї значиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0014 (власник - ОСОБА_6 ), але фактично, на цьому місті знаходиться земельна ділянка ОСОБА_5 ;
- ліворуч від земельної ділянки ОСОБА_5 , фактично, знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0014 (власник - ОСОБА_6 ), але згідно даних кадастрової карти України - значиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015 (власник ОСОБА_1 );
- ліворуч від земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0014, фактично, знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015 (власник ОСОБА_1 ), але згідно даних кадастрової карти України значиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0529 (власник ОСОБА_7 );
- ще ліворуч від земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015, Фактично, знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0529 (власник - ОСОБА_7 ), але згідно даних кадастрової карти України значиться земельна ділянка з кадастровим номером 5121080300:03:001:0242 (власник ОСОБА_8 ).
Отже, на Кадастровій карті України є помилка у визначенні власників та кадастрових номерів земельних ділянок у співставленні із розташуванням земельних ділянок. Через те, що на Кадастровій карті України не відображено земельну ділянку ОСОБА_5 , графічне відображення земельної ділянки позивача та її фактичне місце розташування не співпадають. Не зазначення земельної ділянки ОСОБА_5 призвело до зміщення всіх земельних ділянок на Кадастровій карті України на одну земельну ділянку вниз. Тобто, для того, щоб відомості Кадастрової карти України відповідали фактичному місце розташуванню земельних ділянок, відомості щодо земельної ділянки ОСОБА_1 з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015 повинні відображатись за графічним зображенням земельної ділянки ОСОБА_7 3 кадастровим номером 5121080300:03:001:0529.
Так, у відзиві на позовну заяву відповідачем, серед іншого, зазначено, що 08.07.2021 через Центр надання адміністративних послуг Біляївської міської ради до Сектору надійшла заява стосовно внесення виправлених відомостей до Державного земельного кадастру стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015, а саме: помилки у координатах поворотних точок меж земельної ділянки. В ході розгляду заяви та перевірки документів, які були подані разом з заявою з даними Державного земельного кадастру державним кадастровим реєстратором Сектору була виявлена невідповідність каталогів координат поворотних точок меж зазначеної земельної ділянки у документації із землеустрою наявної у Державному фонді документації із землеустрою та оцінки земель каталогу координат поворотних точок меж даної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, але внести виправлені відомості про координати поворотних точок меж даної земельної ділянки відповідно до документації із землеустрою, неможливо у зв`язку з тим, що при перенесені земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015 до Державного земельного кадастру створюється накладка на суміжну земельну ділянку кадастровим номером 5121080300:03:001:0529, в результаті чого Державним кадастровим реестратором Сектору була надана відмова у виправленні помилок від 14.07.2021 № PB-5101955692021.
Водночас, відмовляючи у виправленні в Державному земельному кадастрі технічної помилки, відповідач у спірному рішенні PB- 5101955692021 від 14.07.2021 року, зазначив, що у зв`язку із встановленням факту, що відомості Державного земельного кадастру відповідають інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей, та не потребують виправлення у зв`язку з не виявленням відповідних технічних помилок у таких документах. Підставою для відмови стала невідповідність поданих документів законодавству, а саме Постанова № 1051 від 17 жовтня 2012 р., ст. 23 Закону України «Про Державний земельний кадастр».
Так, відповідно до п.138 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року №1051, помилками у Державному земельному кадастрі є окремо визначені сім видів помилок. При цьому згідно із п.149 Порядку ведення Державного земельного кадастру, Державний кадастровий реєстратор повідомляє заявникові про відмову у виправленні вказаних у його повідомленні помилок із зазначенням причини відмови згідно з додатком 33.
Отже, державний кадастровий реєстратор в оскаржуваному рішенні від PB- 5101955692021 від 14.07.2021 року був зобов`язаний чітко окреслити підставу для відмови у виправленні, вказаних у заяві позивача помилок. Натомість, Рішення Державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. - PB- 5101955692021 від 14.07.2021 року не містить конкретизованої інформації щодо причин та підстав для його прийняття, натомість містить лише загальне посилання на Постанову № 1051 від 17 жовтня 2012 р., та ст. 23 Закону України «Про Державний земельний кадастр».
Таким чином, оскаржуване позивачем рішення Державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. - PB- 5101955692021 від 14.07.2021 року не містить чіткого визначення підстав для відмови у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.
При цьому, суд зазначає, що в додаткових поясненнях (від 08.12.2022 року вхід.№ 37495/22) відповідач наголосив, що в ході розгляду заяви та перевірки доданих документів, державним кадастровим реєстратором було виявлено, що каталог координат поворотних точок меж зазначеної земельної ділянки у документації із землеустрою не відповідає каталогу координат поворотних точок меж даної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі. Однак, внести виправлені відомості про координати поворотних точок меж вказаної земельної ділянки відповідно до документації із землеустрою неможливо у зв`язку з тим, що при перенесенні земельної ділянки з кадастровим номером 5121080300:03:001:0015 до Державного земельного кадастру створюється накладка на суміжну земельну ділянку з кадастровим номером 5121080300:03:001:0529, в результаті чого державним кадастровим реєстратором було прийнято оскаржуване рішення про відмову у виправленні помилок від 14.07.2021 № PB-5101955692021 (копія додається). Разом з тим, звернуто увагу, що у зв`язку з відсутністю у програмному забезпеченні Державного земельного кадастру функціональної можливості для формування відмов при перевірці електронних документів стосовно поданих заяв, текст (зміст) вищезазначеної відмови в оскаржуваному рішенні не було сформовано. Натомість, за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру було автоматично сформовано текст, вказаний в оскаржуваному рішенні.
Між тим, суд зазначає, що при вирішенні даної справи суд також виходить із того, що Рішення Державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. № PB- 5101955692021 від 14.07.2021 року, є актом індивідуальної дії.
Обов`язковою ознакою правового акта індивідуальної дії суб`єкта владних повноважень є створення ними юридичних наслідків у формі прав, обов`язків, їх зміни чи припинення. Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер. Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.
Проте, оскаржуване Рішення Державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. - PB- 5101955692021 від 14.07.2021 року не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації прав позивача.
Вказаний висновок суду узгоджується також з практикою Європейського суду з прав людини (далі ЄСПЛ), рішення якого відповідно до статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини від 23.02.2006 року є джерелом права.
У рішенні від 13 грудня 2001 року у справі Церква Бесарабської Митрополії проти Молдови ЄСПЛ зазначив, що закон має бути доступним та передбачуваним, тобто вираженим з достатньою точністю, щоб дати змогу особі в разі необхідності регулювати його положеннями свою поведінку (пункт 109).
На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (Лелас проти Хорватії, заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року; Тошкуце та інші проти Румунії, заява №36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах.
Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (Лелас проти Хорватії, п. 74).
З огляду на вищевикладене, аналізуючи зміст вищенаведених норм законодавства у взаємозв`язку із обставинами справи, суд дійшов висновку, що Рішення Державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. - PB- 5101955692021 від 14.07.2021 року не є таким, що ґрунтується на положеннях чинного законодавства, а отже є протиправним, та підлягає скасуванню.
Відтак, враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 є обґрунтованими, у зв`язку з чим підлягають задоволенню, шляхом визнання протиправним та скасування рішення державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. РВ-5101955692021 вiд 14.07.2021 про відмову у виправленні помилок, що виникли під час державної реєстрації земельної ділянки номер 5121080300:03:001:0015, площею 0,153 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 ; зобов`язання Відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області виправити технічну помилку у даних державного земельного кадастру на земельну ділянку 5121080300:03:001:0015, площею 0,153 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , шляхом приведення відомостей кадастрової карти України у відповідність із технічною документацією.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Статтею 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Таким чином, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, є правомірними, а отже підлягають задоволенню, з вищеокреслених підстав.
Керуючись статтями 2, 6-10, 77, 90, 139, 250, 251, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. РВ-5101955692021 вiд 14.07.2021 року, про відмову у виправленні помилок, що виникли під час державної реєстрації земельної ділянки номер 5121080300:03:001:0015, площею 0,153 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
3. Зобов`язати Відділ у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області виправити технічну помилку у даних державного земельного кадастру на земельну ділянку 5121080300:03:001:0015, площею 0,153 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , шляхом приведення відомостей кадастрової карти України у відповідність із технічною документацією.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (вул. Космонавтів 34, м. Одеса, 65078, код ЄДРПОУ 39765871) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 ) сплачений судовий збір у розмірі 1816 (одна тисяча вісімсот шістнадцять) грн. 00 коп.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст.293, 295 КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 КАС України.
Суддя Ю.В. Харченко
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Державного кадастрового реєстратора відділу у Біляївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Деревянко Н.А. про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2023 |
Оприлюднено | 02.02.2023 |
Номер документу | 108691892 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Харченко Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні