Рішення
від 01.02.2023 по справі 916/3046/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"01" лютого 2023 р.м. Одеса Справа № 916/3046/22

Господарський суд Одеської області у складі судді Мостепаненко Ю.І.,

при секретарі судового засідання Петровій О.О.,

за участю представників сторін:

від позивача Садардінова І.В. (в порядку самопредставництва);

від відповідача не з`явився;

від третьої особи Ярошенко Г.Ю. (в порядку самопредставництва);

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу №916/3046/22

за позовом Одеської міської ради (65026, м. Одеса, пл. Думська,1, код ЄДРПОУ 26597691)

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Спільна Словенсько-Українська компанія «ДМ Консалтинг» (03189, м. Київ, вул. Академіка Вільямса, буд.6-Д, офіс 43, код ЄДРПОУ 35290353)

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача - Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради (вул. Успенська, 83/85, м. Одеса, 65011, код ЄДРПОУ 44162529).

про стягнення 84 577,12 грн, -

ВСТАНОВИВ:

10.11.2022 Одеська міська рада звернулось до Господарського суду Одеської області з позовної заявою до товариства з обмеженою відповідальністю «Спільна Словенсько-Українська компанія «ДМ Консалтинг», в якій просить суд стягнути з відповідача 84 577,12 грн заборгованості, у вигляді безпідставно збережених коштів, а також суму судових витрат.

В обґрунтування підстав позову позивач посилається на обставину використання відповідачем у період з 30.10.2019 по 17.11.2021 земельних ділянок за кадастровими номерами 5110137500:51:003:0272 та 5110137500:51:003:0271, розташованих за адресою: м. Одеса, Французький бульвар, 54/16, без достатньої правової підстави, внаслідок чого відповідач зберіг у себе кошти у заявленій до стягнення сумі, які мав сплатити на користь власника цієї земельної ділянки - позивача.

Також, в позовній заяві Одеською міською радою викладено клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 15.11.2022 позовну заяву Одеської міської ради залишено без руху та встановлено позивачу строк протягом десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків позовної заяви.

30.11.2022 до суду від Одеської міської ради надійшли заява про усунення недоліків позовної заяви (вх.№27108/22), згідно якої останній такі недоліки усунув.

Також, 30.11.2022 до суду від Одеської міської ради надійшло клопотання про поновлення строку для усунення недоліків позовної заяви (вх.№27106/22), в обґрунтування якого останній зазначає, що міська рада була позбавлена об`єктивної можливості усунути недоліки позовної заяви у встановлений судом строк, з огляду на те, починаючи з 23.11.2022 у м. Одеса було повністю відсутнє електропостачання, внаслідок завдання росією масового ракетного удару по енергосистемі України.

Враховуючи перебування судді Мостепаненко Ю.І. з 28.11.2022 по 09.12.2022 у відпустці, Одеську міську раду, шляхом направлення листа суду № 916/3046/22/5234/2022 від 02.12.2022, було повідомлено про відкладення розгляду заяви про усунення недоліків позовної заяви та клопотання про поновлення строку для усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 12.12.2022 клопотання Одеської міської ради про поновлення строку для усунення недоліків позовної заяви (вх.№27106/22 від 30.11.2022) задоволено; прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №916/3046/22 за правилами спрощеного позовного провадження, із призначенням судового засідання для розгляду справи по суті на 26.12.2022 року; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради.

26.12.2022 до суду від Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради надійшли письмові пояснення на позовну заяву (вх.№29596/22), відповідно до яких останній підтримує позовні вимоги Одеської міської ради в повному обсязі та зазначає, що відповідач є власником об`єкту нерухомого майна, розташованого за адресою: м. Одеса, Французький бульвар, 54/16, та використовував земельні ділянки без належного оформлення права користування до 18.11.2021, у зв`язку з чим, Департаментом розраховано розмір безпідставно збережених коштів за користування земельними ділянками, кадастрові номери 5110137500:51:003:0272, 5110137500:51:003:0271, за період з 30.10.2019 по 17.11.2022, яка складає 84 577,12 грн.

В судовому засіданні 26.12.2022 оголошено протокольну ухвалу про відкладення розгляду справи по суті на 01.02.2023, про що ухвалою суду від 26.12.2022 повідомлено відповідача, в порядку ст.120 ГПК України.

28.12.2022 до суду від Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради надійшла заява про долучення до матеріалів справи документів (вх.№29965/22).

В судовому засіданні 01.02.2023:

-представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив суд їх задовольнити;

-представник третьої особи підтримав заявлені позовні вимоги позивача та просив суд їх задовольнити.

Представник відповідача у жодне судове засідання не з`явився, про поважність причин відсутності не повідомляв, відзив на позовну заяву не надав, про час та місце судового засідання повідомлявся належним чином шляхом надсилання ухвал суду на юридичну адресу.

Згідно п. 1 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи, зокрема, у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Приймаючи до уваги, що судові відправлення були отримані відповідачем, про що свідчать наявні в матеріалах справи поштові повідомлення про отримання ухвал суду, причин неявки суду не повідомлено, суд вважає за можливе розглянути справу без участі відповідача за наявними в ній матеріалами, відповідно до п. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України.

В судовому засіданні від 01.02.2023 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представника позивача та третьої особи, суд встановив наступне.

Згідно витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки: №НВ-5112859942019 та №НВ-5112859732019 від 12.12.2019, за адресою: м. Одеса, бульвар Французький, будинок 54/16, - 05.03.2007 року на праві комунальної власності за територіальною громадою міста Одеси в особі Одеської міської ради проведено державні реєстрації земельних ділянок за кадастровими номерами: 5110137500:51:003:0271, площею 0,1000 га та 5110137500:51:003:0272 площею 0,1000 га, із цільовими призначеннями: 06.01 Для будівництва і обслуговування санаторно-оздоровчих закладів; категорія земель землі оздоровчого призначення; вид використання земельної ділянки для будівництва, обслуговування та експлуатації частини цілісного майнового комплексу.

Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №159722027, 12.03.2019 за ТОВ «Спільна Словенсько-Українська компанія «ДМ Консалтинг» зареєстровано право приватної власності на об`єкт нерухомого майна: житловий будинок, об`єкт житлової нерухомості, загальною площею 165,3 кв.м, розташованого за адресою : м.Одеса, бульвар Французький, будинок 54-16.

30.10.2019 рішенням Одеської міської ради №5405-VII вирішено, зокрема, 1) затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, цільове призначення яких змінюється, площею 0,1000 га (кадастровий номер 5110137500:51:003:0347) за адресою м. Одеса, бульвар Французький, будинок 54; площею 0,1000 га (кадастровий номер 5110137500:51:003:0272) за адресою м. Одеса, бульвар Французький, будинок 54-16 та площею 0,1000 га (кадастровий номер 5110137500:51:003:0271) за адресою: м. Одеса, бульвар Французький, будинок 54-16; 2) змінити цільове призначення земельних ділянок, вказаних у п.1 цього рішення, з цільового призначення В 02.01 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (землі житлової та громадської забудови), на цільове призначення D 06.01 для будівництва і обслуговування санаторно-оздоровчих закладів; вид використання для будівництва, обслуговування та експлуатації частини цілісного майнового комплексу (категорія земель за основним цільовим призначенням - землі оздоровчого призначення); 3) надано ТОВ «Спільна Словенсько-Українська компанія «ДМ Консалтинг» земельні ділянки, вказані в пунктах 1,2 цього рішення в оренду на 20 років; 4) затверджено проект договору оренди землі між Одеською міською радою та ТОВ «Спільна Словенсько-Українська компанія «ДМ Консалтинг»; 5) затверджено орендну плату в розмірі 3 відсотків від нормативно-грошової оцінки земельних ділянок.

Відповідно до п.6.2 рішення №5405-VII, зобов`язано ТОВ «Спільна Словенсько-Українська компанія «ДМ Консалтинг» оформити в порядку, встановленим чинним законодавством договір оренди землі, передбачений пунктами 4,5 цього рішення.

Згідно витягу із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки №2556 від 20.12.2019, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5110137500:51:003:0272, розташованої за адресою: м.Одеса, бульвар Французький, будинок 54-16, станом на 01.01.2019 визначена у розмірі 714 495,76 грн.

Відповідно до витягу із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки №2557 від 20.12.2019, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5110137500:51:003:0271, розташованої за адресою: м.Одеса, бульвар Французький, будинок 54-16, станом на 01.01.2019 визначена у розмірі 659 000,94 грн.

12.03.2020 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено зміни та зареєстровано за ТОВ «Спільна Словенсько-Українська компанія «ДМ Консалтинг» об`єкт нерухомого майна: нежитлова будівля, загальною площею 165,3 кв.м, розташованого за адресою : м. Одеса, бульвар Французький, будинок 54-16, на підставі рішення учасників, серія та номер: 314,315, виданий 04.03.2020., реєстраційний номер об`єкт нерухомого майна: 2056368751101, номер запису про право власності:35980079.

18.11.2021 між Одеською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Спільна Словенсько-Українська компанія «ДМ Консалтинг» (орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до п.1.1 якого орендодавець на підставі Закону України «Про оренду землі» та рішення Одеської міської ради від №5405-VII від 30.10.2019 передає, а орендар приймає у строкове платне володіння земельні ділянки: земельна ділянка площею 0,1000 га, кадастровий номер 5110137500:51:003:0347, дата реєстрації земельної ділянки 30.10.2007, місце розташування: м.Одеса, бульвар Французький, 54; земельна ділянка площею 0,1000 га, кадастровий номер 5110137500:51:003:0271, дата реєстрації земельної ділянки 05.03.2007, місце розташування: м.Одеса, бульвар Французький, 54/16; земельна ділянка площею 0,1000 га, кадастровий номер 5110137500:51:003:0272, дата реєстрації земельної ділянки 05.03.2007, місце розташування: м.Одеса, бульвар Французький, 54/16;

Відповідно до п.2.1 договору, в оренду передаються: земельна ділянка площею 0,1000 га, кадастровий номер 5110137500:51:003:0347, у тому числі по угіддях: землі, які використовуються для відпочинку та оздоровлення 0,1000 га; земельна ділянка площею 0,1000 га, кадастровий номер 5110137500:51:003:0271, у тому числі по угіддях: землі, які використовуються для відпочинку та оздоровлення 0,1000 га; земельна ділянка площею 0,1000 га, кадастровий номер 5110137500:51:003:0272, у тому числі по угіддях: землі, які використовуються для відпочинку та оздоровлення 0,1000 га.

На земельних ділянках розташовано об`єкт нерухомого майна, реєстраційний номер об`єкт нерухомого майна: 2056368751101, що належать орендарю, державна реєстрація права власності на яке проведена в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, дата державної реєстрації: 12.03.2020, номер запису по право власності : 35980079, що підтверджується на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (п.2.2 договору).

Згідно п.2.3 договору, нормативно-грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 5110137500:51:003:0347 на дату укладання договору становить: 679 811,50 грн, згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №1917/483-21 від 15.09.2021, складеного Відділом у м.Одесі ГУ Держгеокадастру в Одеській області; нормативно-грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 5110137500:51:003:00271 на дату укладання договору становить: 659 000,94 грн, згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №1915/483-21від 15.09.2021, складеного Відділом у м. Одесі ГУ Держгеокадастру в Одеській області; нормативно-грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 5110137500:51:003:0272 на дату укладання договору становить: 714 495,76грн, згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №1916/483-21 від 15.09.2021, складеного Відділом у м. Одесі ГУ Держгеокадастру в Одеській області.

Відповідно до 3.1 договору, договір укладено на 20 (двадцять років), для будівництва, обслуговування та експлуатації цілісного майнового комплексу.

Орендна плата за земельні ділянки, розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок та складає: за земельну ділянку кадастровий номер 5110137500:51:003:0347 20 394,35 грн на рік; за земельну ділянку кадастровий номер 5110137500:51:003:00271 19 770,03 грн на рік; за земельну ділянку кадастровий номер 5110137500:51:003:00272 21 434,87 грн на рік (п.4.1 договору).

Згідно п. 4.3 договору, орендна плата сплачується орендарем рівними частками за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця на рахунок одержувача.

Земельні ділянки передаються в оренду орендарю для будівництва, обслуговування та експлуатації частини цілісного майнового комплексу (п.5.1 договору).

Категорія земель за основним цільовим призначенням землі оздоровчого призначення; вид цільового призначення згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель: D.06.01 (для будівництва і обслуговування санаторно-оздоровчих закладів) (п.5.2 договору).

Відповідно до п. 14.1 договору, цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його нотаріального посвідчення. Право оренди земельних ділянок підлягає державній реєстрації відповідно до закону та виникає з моменту державної реєстрації цього права відповідно до закону. Відомості про поновлення договору із зазначенням строку, передбаченого договором, обов`язково вносяться до Державного реєстру прав під час проведення державної реєстрації такого права.

18.01.2021 в Реєстрі речових прав щодо земельних ділянок 5110137500:51:003:00271 та 5110137500:51:003:00272, розташованих за адресою: м. Одеса, бульвар Французький, 54/16, зареєстроване речове право оренди ТОВ «Спільна Словенсько-Українська компанія «ДМ Консалтинг».

Департаментом земельних ресурсів Одеської міської ради на адресу відповідача направлялась вимога від 22.10.2021 вих. № 01-13/1038, відповідно до якої останній вимагав у місячний термін сплатити кошти в сумі 79 086,81 на рахунок бюджету Одеської міської територіальної громади, у зв`язку з тим, що ТОВ «Спільна Словенсько-Українська компанія «ДМ Консалтинг», є власником об`єкту нерухомого майна, яке розташоване на земельних ділянках 5110137500:51:003:0272 та 5110137500:51:003:0271, загальною площею 0,2000 га, за адресою: м.Одеса, вул. Французький бульвар, 54/16 та до укладення договору оренди, використовувало останні без достатньої правової підстави. Зазначена вимога залишилась без відповіді, а заборгованість не сплаченою.

09.12.2021 ГУ ДПС в Одеській області листом №30212/5/15-32-04-03-11 повідомила Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради, що ТОВ «Спільна Словенсько-Українська компанія «ДМ Консалтинг» за земельні ділянки з кадастровими номерами: 5110137500:51:003:0347, 5110137500:51:003:00271 та 5110137500:51:003:00272, за період з 01.10.2018 30.09.2021 звітність з плати за землю не надавалось, сплати не проводило.

З огляду на використання відповідачем у період з 30.10.2019 по 17.11.2021 земельних ділянок за кадастровими номерами 5110137500:51:003:0272 та 5110137500:51:003:0271 без достатньої правової підстави, Одеська міська рада і звернулась до суду з даним позовом про стягнення з ТОВ «Спільна Словенсько-Українська компанія «ДМ Консалтинг» безпідставно отриманого доходу за користування земельними ділянками в розмірі 84 577,12 грн

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши наявні у справі докази у сукупності та давши їм відповідну правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.

Статтею 143 Конституції України визначено, що територіальні громади села, та безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоуправління управляють майном, що є в комунальній власності.

Частиною 1 статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, зокрема, на землю.

В той же час, частиною 5 статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Статтею 83 Земельного кодексу України, закріплено право власності на землю територіальних громад. Частиною 1 даної статті визначено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. Відповідно до п. ч.2 ст. 83 Земельного кодексу України у комунальній перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Відповідно до ч. 2 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Згідно положень ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

30.10.2019 рішенням Одеської міської ради №5405-VII, зокрема, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, цільове призначення яких змінюється, площею 0,1000 га (кадастровий номер 5110137500:51:003:0272) та площею 0,1000 га кадастровий номер 5110137500:51:003:0271), - за адресою: м. Одеса, бульвар Французький, будинок 54-16; надано ТОВ «Спільна Словенсько-Українська компанія «ДМ Консалтинг» вказані земельні ділянки в оренду на 20 років; затверджено проект договору оренди землі між Одеською міською радою та ТОВ «Спільна Словенсько-Українська компанія «ДМ Консалтинг»; затверджено орендну плату в розмірі 3 відсотків від нормативно-грошової оцінки земельних ділянок та зобов`язано ТОВ «Спільна Словенсько-Українська компанія «ДМ Консалтинг» оформити в порядку, встановленому чинним законодавством, договір оренди землі.

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ «Спільна Словенсько-Українська компанія «ДМ Консалтинг» набуло право користування земельними ділянками за кадастровими номерами 5110137500:51:003:0272 та 5110137500:51:003:0271, на підставі договору оренди землі від 18.11.2021 року, однак, будучи власником нежитлової будівлі, розташованої на зазначених земельних ділянках до моменту укладення договору оренди, використовувало їх у своїй господарській діяльності без правової на те підстави, тобто, без встановленого відповідно до чинного законодавства права користування такою земельною ділянкою за відповідачем.

Відповідно до частин першої та другої статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин виключає можливість застосування до них судом положень глави 83 Цивільного кодексу України.

За змістом приписів глав 82 і 83 Цивільного кодексу України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна у набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності у деліктних зобов`язаннях. Натомість, для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

Отже, до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без оформленого права на цю ділянку (без укладеного договору оренди тощо) та недоотримання її власником доходів є за своїм змістом кондикційними.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що ТОВ «Спільна Словенсько-Українська компанія «ДМ Консалтинг», як фактичний користувач земельних ділянок за кадастровими номерами 5110137500:51:003:0272 та 5110137500:51:003:0271, без достатньої правової підстави, за рахунок власника цих ділянок зберегло у себе кошти, які мало заплатити за користування ними, а відтак зобов`язано повернути ці кошти власнику земельних ділянок на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 20 листопада 2018 року у справі № 922/3412/17, постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 04 серпня 2021 року у справі № 922/3507/20.

Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу, використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Згідно пп. 14.1.147., 14.1.136., 14.1.72. п. 14.1. статті 14 Податкового кодексу України, плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Орендна плата - обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди. Земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.

Платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні, а також земельні частки (паї), які перебувають у власності. Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи. Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році (пп.16.1.4. п.16.1. ст.16. ч.1 ст.269, ст.270. п.286.1. ст.286, п.287.1 ст.287 Податкового кодексу України).

Згідно пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку (для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено. - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0.3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області): не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки; може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2. у разі визначення орендаря на конкурентних засадах; для пасовищ у населених пунктах, яким надано статус гірських, не може перевищувати розміру земельного податку; для баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України, не може перевищувати 0,1 відсотка нормативної грошової оцінки.

Отже, основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями п. 288.5.1 ст. 288 ПК України (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 10.09.2018 по справі № 920/739/17).

Відповідно до ч. 2 ст. 20 та ч. 3 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель», дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Так, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц дійшла висновку, що обов`язковими для визначення орендної плати є відомості у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, про що також наголошено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.02.2019 у справі № 320/5877/17 (пункт 71).

Згідно витягів ГУ Держгеокадастру в Одеській області із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок №2556 від 20.12.2019 та №2557 від 20.12.2019, нормативно грошові оцінки земельних ділянок, розташованих за адресою: м. Одеса, бульвар Французький, будинок 54-16, станом на 01.01.2019 року: за кадастровим номером 5110137500:51:003:0272, становить 714 495,76 грн. та за кадастровим номером 5110137500:51:003:0271, становить 659 000,94 грн.

Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Пунктом 289.3. статті 289 Податкового кодексу України встановлено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні. Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

При цьому, в період з 2019 року по 2020 року включно коефіцієнт індексації нормативно грошової оцінки земельних ділянок не змінювався та становив 1,0.

Також, як вбачається із п.2.3 договору, нормативно-грошова оцінка земельних ділянок за кадастровими номерами: 5110137500:51:003:00271 на дату укладання договору становить: 659 000,94 грн, згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №1915/483-21від 15.09.2021, складеного Відділом у м.Одесі ГУ Держгеокадастру в Одеській області та 5110137500:51:003:0272 на дату укладання договору становить: 714 495,76грн, згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №1916/483-21 від 15.09.2021, складеного Відділом у м.Одесі ГУ Держгеокадастру в Одеській області.

Згідно п.5 рішенням Одеської міської ради №5405-VII від 30.10.2019 затверджено орендну плату за користування земельними ділянками 5110137500:51:003:00271 та 5110137500:51:003:0272 в розмірі 3 відсотків від нормативно-грошової оцінки земельних ділянок.

Перевіривши наданий позивачем розрахунок заборгованості, у вигляді безпідставно збережених грошових коштів за користування земельними ділянками за кадастровими номерами 5110137500:51:003:00271 та 5110137500:51:003:00272, за період з 30.10.2019 по 17.11.2021, що становить 84 577,12 грн., суд дійшов висновку, що такий розрахунок є арифметично правильним та обґрунтованим.

Наявність вказаної заборгованості відповідач не спростував, доказів, які б підтверджували факт сплати відповідачем суми безпідставно збережених коштів не надав, з огляду на що, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог Одеської міської ради щодо стягнення з відповідача суми заборгованості в розмірі 84 577,12 грн.

Відповідно до ст.74 Господарського процесуального Кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно п. 1 ст. 86 Господарського процесуального Кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Враховуючи вищевикладене, оцінивши докази у справі в їх сукупності, законодавство, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, як обґрунтовані, підтверджені належними доказами та наявними матеріалами справи.

На підставі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, у зв`язку із задоволенням позовних вимог, судові витраті по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 129, 232, 233, 236-238, 240-241 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Спільна Словенсько-Українська компанія «ДМ Консалтинг» (03189, м. Київ, вул. Академіка Вільямса, буд.6-Д, офіс 43, код ЄДРПОУ 35290353) на користь Одеської міської ради (65026, м. Одеса, пл. Думська, 1, код ЄДРПОУ 26597691) безпідставно збережені кошти у розмірі 84 577 (вісімдесят чотири тисячі п`ятсот сімдесят сім) грн 12 коп та 2 481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одну) грн - витрат по сплаті судового збору.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та підлягає оскарженню до Південно-західного апеляційного господарського суду в порядку ст.256 ГПК України.

Повний текст рішення складено 01 лютого 2023 р.

Суддя Ю.І. Мостепаненко

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення01.02.2023
Оприлюднено02.02.2023
Номер документу108710122
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —916/3046/22

Рішення від 01.02.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Мостепаненко Ю.І.

Ухвала від 26.12.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Мостепаненко Ю.І.

Ухвала від 12.12.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Мостепаненко Ю.І.

Ухвала від 15.11.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Мостепаненко Ю.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні