ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 лютого 2023 року ЛуцькСправа № 140/7982/22
Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Ковальчука В.Д., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Приватного підприємства Бетакс про припинення права користування надрами,
ВСТАНОВИВ:
Державна служба геології та надр України (далі Держгеонадра, позивач) звернулася з позовом до Приватного підприємства Бетакс (далі - ПП Бетакс, відповідач) про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №6277 від 15.08.2018.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ПП Бетакс надано спеціальний дозвіл на користування надрами №6277 від 15.08.2018, з метою видобування суглинків, придатних для виробництва цегли керамічної рядової повнотілої, та як додаток до спеціального дозволу, укладено угоду про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин та складено програму робіт з видобування суглинків.
З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра (далі КУпН), Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі Порядок № 615), тощо.
Наказом Держгеонадра №776 від 25.10.2021 наказано провести позапланові перевірки надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль.
Відповідач, в порушення статті 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та пункту 5 частини 2 статті 24 КУпН, не допустив посадових осіб департаменту державного геологічного контролю до проведення планової перевірки, незважаючи на законні підстави її проведення та дотримання посадовими особами Держгеонадра порядку здійснення державного нагляду (контролю).
Однак за результатами здійснення позапланової перевірки було складено акт №02-01/11/2021-93/у-157 від 22.11.2021, на підставі якого винесено відповідачу припис №670-21/02 від 22.11.2021, яким ПП Бетакс надано строк до 30.11.2021 для усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування шляхом надання до Держгеонадр документів та матеріалів, які підтверджують дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері надрокористування. Станом на 01.12.2021 надрокористувачем не було надано матеріалів, які підтверджують факт усунення виявлених перевіркою порушень вимог законодавства у сфері надрокористування.
Позивач на адресу відповідача направив лист №1187/02-1/2-22 від 12.09.2022, відповідно до якого останнього повідомлено, що Держгеонадрами розглянуто питання щодо подальшої дії зазначеного спеціального дозволу та відповідно до ч. 2 ст. 26 КУпН запропоновано відповідачу надати до Держгеонадр у 15-денний строк власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами згідно цього дозволу. Вказаний лист повернувся позивачу 21.10.2022 «за закінченням терміну зберігання».
Оскільки відповідач не дотримався вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних із користуванням надрами, не використовує надра відповідно до цілей, для яких їх було надано та не дотримується вимог. Передбачених дозволом та угодою, тому просить анулювати спеціальний дозвіл на користування надрами №6277 від 15.08.2018 у судовому порядку.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 14.12.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цій справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
У відзиві на позовну заяву відповідач просить позивача відізвати позовну заяву, а питання припинення права користування надрами згідно із спеціальним дозволом на користування надрами №6277 від 15.08.2018 вирішити у робочому порядку згідно із законодавством України.
У відзиві відповідач зазначає, що недопущення посадових осіб департаменту державного геологічного контролю до проведення планової перевірки ПП Бетакс, яка відбулася 21 листопада 2021 року, пов`язане з тим, що посадова особа підприємства директор ПП Бетакс перебував на лікуванні внаслідок захворювання на Covid-19, про що було повідомлено представника департаменту державного геологічного контролю 21 листопада 2021 року у телефонному режимі та запропоновано перенести перевірку на пізніший термін. Інші особи підприємства, за участю яких можливо було провести перевірку, відсутні. Ні акт перевірки, ні припис не були надані підприємству. Разом з тим, 28 грудня 2021 року в адресу ПП Бетакс був направлений лист Держгеонадра вих. №23235/01/02-21 про запит на надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами. На цей лист ПП Бетакс була направлена відповідь від 24 січня 2022 року вих. №24-01 про погодження на тимчасове припинення права користування надрами. Рішення щодо пропозиції ПП Бетакс, наданих в даному листі від Держгеонадр отримано не було. Додатково зазначає, що підприємство не отримувало лист Держгеонадр від 12.09.2022 №1187/02-1-22 про запит на надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами, оскільки ймовірно вказана неповна адреса підприємства. Так, наприклад, на конверті листа з позовною заявою не вказана квартира адресату. Разом з тим, лист від 12.09.2022 №1187/02-1-22 про запит на надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами, повністю дублює запит Держгеонадр вих. №23235/01/02-21 від 28 грудня 2021 року, на який була дана відповідна пропозиція. Внаслідок цього вважає, що подання даної позовної заяви є передчасним.
Від учасників справи інших заяв по суті справи чи клопотань про розгляд справи в судовому засіданні не надходило.
Відповідно до пункту 20 частини першої статті 4, частини другої, пункту 10 частини шостої статті 12, частин першої - третьої статті 257, частини п`ятої статті 262 КАС України справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами.
Дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення повністю з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, що ПП Бетакс було надано спеціальний дозвіл на користування надрами №6277 від 15.08.2018, з метою видобування суглинків, придатних для виробництва цегли керамічної рядової повнотілої, та як додаток до цього спеціального дозволу, укладено угоду №6277 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 15.08.2018 з додатком 2 до угоди програма робіт з видобування суглинків Пустомитівського родовища в Горохівському районі Волинської області.
Наказом Держгеонадра №776 від 25.10.2021, на підставі доручення Прем`єр-міністра України від 14.05.2021 №13237/14-1-21, наказано провести у листопаді 2021 року позапланові перевірки діяльності надрокористувачів згідно із переліком, до якого включено відповідача, а також видано направлення на проведення перевірки.
За результатами позапланової перевірки було складено акт №02-01/11/2021-93/у-157 від 22.11.2021 позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр. Як зазначено в цьому акті, директор ПП Бетакс ОСОБА_1 відмовився від підписання та отримання цього акта перевірки. Зазначеним актом встановлено порушення абзаців другого, четвертого статті 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 №877-V та, як наслідок, пункту 1 частини першої статті 24 КУпН від 27.07.1994 №132/94-ВР, пункту 10 постанови Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами. Так, актом позапланового заходу встановлено, що суб`єкт господарювання не допустив посадових осіб Державної служби геології та надр України до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання порядку здійснення державного нагляду (контролю), встановленого законодавством, а саме 22.11.2021 посадовою особою Департаменту держгеоконтролю Держгеонадр України за участі залучених до перевірки спеціалістів ДО Західний геологічний центр з метою проведення позапланової перевірки ПП Бетакс здійснено виїзд на Пустомитівське родовище суглинків, що знаходиться 1,5 км на північний захід від с. Пустомити Луцького (колись Горохівського) району Волинської області. За результатами проведеного обстеження родовища встановлено, що родовище не розробляється, територія родовища заросла чагарниками, травою та хвойними деревами орієнтовним віком не менше 3-х років. Поруч з територією родовища знаходяться залишки (розвалини) бувшого підприємства з виробництва цегли, будівлі якого майже повністю розібрані, на території виявлено також залишки бувшої печі з випалу цегли (розібрана на по цеглинах). Жодних працівників чи охоронців на території родовища чи на території залишків заводу не виявлено.
Оскільки контактні телефони ПП Бетакс, вказані у Єдиному державному реєстрі (а саме НОМЕР_1 , НОМЕР_2 ) виявилися неробочими, було встановлено фактичний номер телефону директора ПП Бетакс ОСОБА_1 , який у телефонній розмові повідомив, що за юридичною адресою ПП Бетакс знаходиться житлова квартира, підприємство діяльності не здійснює, жодних працівників на підприємстві крім нього самого немає, однак він станом на 22.11.2021 хворіє і не бачить доцільності проводити позапланову перевірку, у зв`язку з чим не допустить працівників Держгеонадр до проведення позапланової перевірки.
Враховуючи наявність порушень, описаних вище, підприємством не виконується пункт 5.3 Угоди про умови користування надрами від 15.08.2018 № 6277 в частині допуску представників Держгеонадр для здійснення заходів державного геологічного контролю за умов дотримання порядку здійснення державного геологічного контролю, передбаченого законодавством (пункт 6.1).
Крім того, за результатами перевірки було складено припис від 22.11.2021 №670-21/02, яким надано строк до 30.11.2021 на усунення порушень законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Західного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України документи (завірені належним чином копії) та матеріали, що підтверджують дотримання ПП Бетакс вимог законодавства про надрокористування за наведеними нижче переліком, а також подати в письмовій формі матеріали, які підтверджують факт усунення порушень. Як зазначено в цьому приписі, директор ПП Бетакс ОСОБА_1 відмовився від отримання припису, а припис направлено листом від 22.11.2021 №671-21/02.
01.12.2021 Західний міжрегіональний відділ департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр звернувся з поданням №691-21/02 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №6277 від 15.08.2018 року, та зазначено, що станом на 01.12.2021 не надходило жодних листів від надрокористувача про стан виконання припису.
Держгеонадра направило на адресу відповідача лист за №1187/02-1/2-22 від 12.09.2022 з проханням надати до Держгеонадр у 15-денний строк власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно із спеціальним дозволом на користування надрами №6277 від 15.08.2018. Вказаний лист був направлений на юридичну адресу ПП Бетакс (43005, Волинська область, м. Луцьк, вул. Гулака-Артемовського, буд. 13А, кв. 3), однак повернувся позивачу 21.10.2022 з відміткою відділу поштового зв`язку «за закінченням встановленого терміну зберігання».
При вирішенні справи суд застосовує такі нормативно-правові акти.
За змістом частини першої статті 14 КУпН надра надаються у користування, зокрема, для видобування корисних копалин.
Згідно із частиною першою статті 19 КУпН надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.
Як зазначено в пункті 1 частини першої статті 24 КУпН користувачі надр мають право здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції;
Відповідно до частин другої, третьої статті 24 КУпН користувачі надр зобов`язані:
1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано;
2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр;
3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища;
4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві;
4-1) здійснювати підготовку і розкриття звітів (консолідованих звітів) про платежі на користь держави та інформації про укладені договори (угоди) щодо користування надрами в обсязі та у порядку, встановлених Законом України Про забезпечення прозорості у видобувних галузях;
5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Права та обов`язки користувача надр виникають з дня отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угоди про розподіл продукції - з дня набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено самою угодою, та діють до завершення строку дії спеціального дозволу на користування надрами або до набрання законної сили рішенням суду про дострокове припинення права користування надрами (анулювання спеціального дозволу на користування надрами) з підстав, встановлених цим Кодексом.
За приписами статті 56 КУпН основними вимогами в галузі охорони надр є:
забезпечення повного і комплексного геологічного вивчення надр;
додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами;
раціональне вилучення і використання запасів корисних копалин і наявних у них компонентів;
недопущення шкідливого впливу робіт, пов`язаних з користуванням надрами, на збереження запасів корисних копалин, гірничих виробок і свердловин, що експлуатуються чи законсервовані, а також підземних споруд;
охорона родовищ корисних копалин від затоплення, обводнення, пожеж та інших факторів, що впливають на якість корисних копалин і промислову цінність родовищ або ускладнюють їх розробку;
запобігання необгрунтованій та самовільній забудові площ залягання корисних копалин і додержання встановленого законодавством порядку використання цих площ для інших цілей;
запобігання забрудненню надр при підземному зберіганні нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захороненні шкідливих речовин і відходів виробництва, скиданні стічних вод;
додержання інших вимог, передбачених законодавством про охорону навколишнього природного середовища.
Згідно із частиною першою статті 57 КУпН у разі порушення вимог статті 56 та інших статей цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або іншим державним органом, уповноваженим на застосування таких заходів реагування, в порядку, встановленому законодавством.
Пунктом 5 частини першої статті 26 КУпН передбачено, що право користування надрами припиняється у разі: використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
Згідно із частиною другою статті 26 КУпН право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Відповідно до абзаців другого, четвертого статті 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 №877-V суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний: допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом; виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства.
Як зазначено у пункті 5.3.5 Угоди №6277 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 15.08.2019, при виконанні робіт відповідно до умов цієї Угоди надрокористувач зобов`язаний допускати уповноважених посадових осіб Дергеонадр для здійснення заходів державного геологічного контролю в порядку та на підставі визначених чинним законодавством України.
За правилами пункту 10 постанови Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі Порядок №615) невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування ділянкою, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.
Відповідно до підпунктів 1, 3 пункту 21 Порядку № 615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Міндовкілля, Держпраці, МОЗ, Держекоінспекції, органів місцевого самоврядування, ДПС у разі: порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.
За приписами пункту 22 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбачених Кодексом України про надра, Законами України Про нафту і газ та Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності.
Частиною сьомою статті 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності від 06.09.2005 № 2806-IV (далі Закон № 2806-IV) передбачено, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації;
2) здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.
Верховний Суд у ряді постанов (зокрема, від 26.05.2020 у справі № 460/1033/19, від 20.10.2020 у справі № 540/1296/19, від 12.09.2022 у справі № 120/8042/20-а) вказав, що анулювання спеціального дозволу на користування надрами у судовому порядку можливе у разі виявлення у встановленому законом порядку порушення надрокористувачем законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища, умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр, та невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення цих порушень за відсутності поважних причин неможливості їх усунення й за умови, що надрокористувачем не надано згоди на припинення права користування надрами.
З матеріалів справи вбачається, що звернення з цим позовом про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №6277 від 15.08.2018 обумовлено виявленням порушень надрокористувачем ПП Бетакс умов користування надрами, передбачених вказаним дозволом та угодою про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин №6277 від 15.08.2018, та не виконанням в установлений строк припису від 22.11.2021 №670-21/02 щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування.
При цьому, встановлені судом фактичні обставини справи дійсно свідчать про невиконання відповідачем як надрокористувачем вимог законодавства та особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, а також не усунення порушень у визначений в приписі від 22.11.2021 №670-21/02 строк.
Крім того, відповідач у листі від 24.01.2022 вих. №24-01 на лист Держгеонадр №23235/01/01-21 від 28.12.2021 фактично згідний із припиненням спеціального дозволу на користування надрами №6277 від 15.08.2018.
З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що відповідач порушив умови та порядок користування надрами, що є підставою для припинення користування надрами відповідно до пункту 5 частини першої статті 26 КУпН та частини сьомої статті 4-1 Закону № 2806-IV, у зв`язку із чим позовні вимоги про припинення користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу належить задовольнити.
Згідно із частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Відтак, судові витрати у вигляді сплаченого позивачем судового збору в сумі 2481,00 грн згідно із платіжним дорученням від 12.12.2022 №722 з відповідача стягненню не підлягають.
Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Припинити право Приватного підприємства Бетакс (43005, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Гулака Артемовського, будинок 13А, квартира 3, код ЄДРПОУ 35494854) на користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 6277 від 15 серпня 2018 року.
Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя В.Д. Ковальчук
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.02.2023 |
Оприлюднено | 03.02.2023 |
Номер документу | 108717320 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні