П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/2302/22
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Тарновецький І.І.
Суддя-доповідач - Ватаманюк Р.В.
31 січня 2023 року м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Ватаманюка Р.В.
суддів: Сапальової Т.В. Капустинського М.М. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 01 червня 2022 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Олійний край" (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, Державній податковій службі України (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
І. КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
Позивач звернувся із позовом до Хмельницького окружного адміністративного суду в якому просив: визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29.12.2021 №3592315/43617830 та №3592314/43617830; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1 від 01.12.2021 та № 2 від 02.12.2021, подані Товариством з обмеженою відповідальністю "Олійний край".
ІІ. ЗМІСТ СУДОВОГО РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 01.06.2022 позов задоволено повністю.
Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції виходив з того, що комісії регіонального рівнябули наданіпервинні документи, які були достатніми для підтвердження правомірностіскладання та реєстрації податкової накладної, при цьому відповідачі протилежне суду не довели і доводи позивача належними доказами не спростували.
Крім того зупинення реєстрації податкової накладної не відповідає вимогам, що встановлені до неї пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення у відповідній квитанції критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (-их) зупинено реєстрацію податкових накладних в Реєстрі.
ІІІ. ДОВОДИ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ
Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить суд скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову повністю.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт вказав, що судом першої інстанції безпідставно не враховано те, що позивачем не надано до контролюючого органу повний пакет відповідних первинних документів, що підтверджують здійснення господарської операції (відсутня інформація щодо наявності місць зберігання сировини та готової продукції (складські приміщення та ємності для зберігання олії).
Також вказано, що прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної є дискреційним повноваженням податкового органу.
ІV. ВІДЗИВ НА АПЕЛЯЦІЙНУ СКАРГУ
Позивач правом подання письмового відзиву на апеляційну скаргу не скористався, що в силу вимог ч. 4 ст. 304 КАС України не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
V. РУХ СПРАВИ У СУДІ АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
Ухвалою суду від 31.10.2022 відкрито апеляційне провадження у справі та призначено справу до апеляційного розгляду в порядку письмового провадження.
Враховуючи, що рішення суду першої інстанції прийняте у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, а в матеріалах справи достатньо доказів для прийняття законного і обґрунтованого рішення, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження на підставі п.3 ч.1ст.311 КАС України.
VІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
Відповідно до Витягу з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "Олійний край", має код 43617830, основний вид діяльності: 10.41 Виробництво олії та тваринних жирів.
16.11.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю "Олійний край" уклало Договір поставки № 1НС-21 від 16.11.2021 з ТОВ "ДАРТА-СЕРВІС" (код ЄДРПОУ 41676779) та Специфікацію № 1 від 16.11.2021 за яким на умовах доставки за рахунок постачальника придбало масляну культуру, а саме: Соняшник 3 класу в кількості 38 тон. Данні господарські операції підтверджуються видатковою накладною № 1 від 17.11.2021, ТТН №1 від 17.11.2021, видатковою накладною № 2 від 17.11.2021, ТТН №2 від 17.11.2021.
Відповідно до умов вказаного договору оплата за поставлений товар повинна бути проведена Покупцем ТОВ "Олійний край" протягом 11 календарних днів з дня поставки товару.
Позивачем проведено оплату за поставлений товар в сумі 252000,00 грн., що підтверджується платіжними дорученнями № 199 від 24.11.2021, № 200 від 25.11.2021, № 201 від 26.11.2021, № 202 від 26.11.2021. Загальна сума проведеної оплати за поставлений товар становить 730368,21 грн.
Відображення вказаної операції з купівлі Соняшник 3 класу в бухгалтерському обліку ТОВ "Олійний край" підтверджується карткою рахунку № 631 за січень 2021 листопад 2021 по контрагенту ТОВ "ДАРТА-СЕРВІС".
У період з 17.11.2021 по 02.12.2021 ТОВ "Олійний край" перероблено Соняшник 3 класу в кількості 32,04 тон, що підтверджується звітами виробництва.
Крім того, на складі ТОВ "Олійний край" обліковувались минулорічні залишки готової продукції, а саме: макуха соняшникова в кількості 1,7 тонн, що підтверджується оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 26 за період з 17.11.2021 по 01.12.2021 по номенклатурі макуха соняшникова; олія соняшникова нерафінована в кількості 42,9 тони, що підтверджується оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 26 за період з 17.11.2021 по 02.12.2021 по номенклатурі олія соняшникова нерафінована.
Для реалізації ТОВ "Олійний край" макухи соняшникової позивачем укладено з ТОВ "ПОДІЛЬСЬКИЙ БЕКОН" Договір поставки № МК-1-21 від 01.12.2021 та Специфікацію № 1 від 01.12.2021 на поставку на умовах самовивозу за рахунок Покупця (РСА) та 100% попередньої оплати протягом 2х банківських днів з дати підписання специфікації Макухи соняшникової в кількості 10,5 тон..
Відповідно до умов договору та специфікації ТОВ "Олійний край" зобов`язане поставити товар протягом 1 банківського дня з дати зарахування грошових коштів (оплати) чи дати підписання специфікації.
Для здійснення оплати Постачальником надано Покупцю рахунок № 2 від 01.12.2021.
Проведення Покупцем оплати згідно Договору поставки № МК-1-21 від 01.12.2021, підтверджується копією платіжного доручення № 2078 від 01.12.2021.
Поставка товару макухи соняшникової в кількості 10,480 тон згідно Договору поставки № МК-1-21 від 01.12.2021 та Специфікації № 1 від 01.12.2021 проведена Постачальником 01.12.2021 автомобільним транспортом (наданим Покупцем) на умовах РСА - м. Хмельницький, вул. Курчатова 8/7В.
Вказана господарська операція у відповідності до вимог законодавства відображена в обліку товариства та підтверджуються видатковою накладною № 1 від 01.12.2021, актом приймання-передачі № 1 від 01.12.2021 до специфікації № 1 від 01.12.2021 та товарно-транспортною накладною № 1 від 01.12.2021.
Картка рахунку № 361 за період з 01.01.2021 по 08.12.2021 по контрагенту ТОВ "ПОДІЛЬСЬКИЙ БЕКОН" підтверджує складання податкової накладної за першою подією та відображення господарської операції в бухгалтерському обліку товариства.
Таким чином, у зв`язку з здійсненням та реалізацією Договору поставки № МК-1-21 від 01.12.2021, позивачем 01.12.2021 сформовано податкову накладну №1 внаслідок господарської операції з ТОВ "ПОДІЛЬСЬКИЙ БЕКОН".
Вказана вище податкова накладна направлена позивачем для реєстрації до Єдиного реєстру податкових накладних через "Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів".
Для реалізації ТОВ "Олійний край" олії соняшникової нерафінованої товариством укладено з ТОВ "ЗІРКА ТРАНС" Договір поставки № 01122021 від 01.12.2021 та Специфікацію № 1 від 01.12.2021 на поставку Олії соняшникової нерафінованої 1-го гатунку в кількості 23,5 тон на умовах самовивозу за рахунок Покупця (РСА) та з умовами оплати 83% протягом 1 дня з дати завантаження товару та залишок суми 17 % після реєстрації податкової накладної. Строк поставки до 03.12.2021 включно.
Для проведення часткової оплати (83%) Постачальником надано Покупцю рахунок № 3 від 02.12.2021.
Проведення Покупцем оплати згідно умов Договору поставки № 01122021 від 01.12.2021, підтверджується копією платіжного доручення № 1866 від 02.12.2021.
Поставка товару олії соняшникової нерафінованої в кількості 23,85 тон згідно Договору поставки № 01122021 від 01.12.2021 та Специфікації № 1 від 01.12.2021 проведена Постачальником 02.12.2021 автомобільним транспортом (наданим Покупцем) на умовах РСА - м. Хмельницький, вул. Курчатова 8/7В.
Вказана господарська операція у відповідності до вимог законодавства відображена в обліку товариства та підтверджується Видатковою накладною № 3 від 02.12.2021, актом приймання-передачі № 1 від 02.12.2021 до специфікації №1 від 01.12.2021 та товарно-транспортною накладною № 1 від 02.12.2021.
Картка рахунку № 361 за період з 01.01.2021 по 21.12.2021 по контрагенту ТОВ "ЗІРКА ТРАНС" підтверджує складання податкової накладної за першою подією та відображення господарської операції в бухгалтерському обліку товариства.
Таким чином, у зв`язку з здійсненням та реалізацією Договору поставки № 01122021 від 01.12.2021, позивачем 02.12.2021 сформовано податкову накладну №2 внаслідок господарської операції з ТОВ "ЗІРКА ТРАНС".
Вказана вище податкова накладна направлена позивачем для реєстрації до Єдиного реєстру податкових накладних через "Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів".
ТОВ "Олійний край" у встановленому порядку здійснило реєстрацію податкових накладних №1 від 01.12.2021 та № 2 від 02.12.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних, проте отримало квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, якою "Документ прийнято. Реєстрація зупинена".
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК №1 від 01.12.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 2306, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК №2 від 02.12.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1512, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Також відповідачем запропоновано надати пояснення та/або копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання пропозиції про надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації в поданих податкових накладних, позивач подав податковому органу повідомлення про надання пояснень та додав копії документів, що обґрунтовують такі пояснення. Пояснення з додатками були прийняті податковим органом за відповідною квитанцією.
За результатами розгляду пояснень 29 грудня 2021 року комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3592315/43617830 та №3592314/43617830, згідно яких відмовлено у реєстрації податкових накладних №1 від 01.12.2021 та № 2 від 02.12.2021, підставою стало ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Додаткова інформація: відсутня інформація щодо наявності місць зберігання сировини та готової продукції (складські приміщення). Відсутня інформація щодо походження насіння соняшника.
Не погоджуючись з прийнятими рішеннями, позивач оскаржив їх в адміністративному порядку.
Рішеннями від 20.01.2022 №3440/43617830/2 та №3396/43617830/2 скарги залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Не погодившись з такими рішеннями відповідача, позивач оскаржив їх до суду.
VІІ. ПОЗИЦІЯ СЬОМОГО АПЕЛЯЦІЙНОГО АДМІНІСТРАТИВНОГО СУДУ
Апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції за такими доводами.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 201.7 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Згідно п. 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).
Згідно п. 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).
Згідно матеріалів справи підставою для зупинення реєстрації податкової накладної:
- №1 від 01.12.2021, слугувало те, що податкова накладна відповідає вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а саме: Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 2306, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання;
- №2 від 02.12.2021, слугувало те, що податкова накладна відповідає вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а саме: Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1512, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.
На час формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію податкових накладних, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.
Пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відтак, аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.
Тобто, відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій.
Разом з тим суд апеляційної інстанції враховує висновки Верховного Суд у викладені у постанові від 03.06.2021 у справі №2040/7098/18 де зазначено, що можливість надання платником податків необхідних документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності. Суд також звертає увагу на те, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Отже, контролюючий орган у квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не вказав, які саме документи слід надати позивачу та чого мають стосуватися його пояснення, для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою. У квитанції використано загальне формулювання щодо пропозиції надання документів, що є необхідними для реєстрації поданої податкової накладної. Дане формулювання, порушує принцип чіткої визначеності рішення суб`єкта владних повноважень, та не містить достатньої інформації для виправлення недоліків, що призвели до зупинення реєстрації податкових накладних.
Як наслідок, оскаржуване рішення не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості, що породжує його неоднозначні трактування, які, у свою чергу, перешкоджають платнику податків своєчасно і повністю виконати власні обов`язки та скористатися своїми правами, передбаченими податковим законодавством, що регулює порядок реєстрації податкових накладних.
При цьому колегія суддів зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв оцінки призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21.05.2019 по справі №0940/1240/18, від 10.04.2020 у справі №819/330/18 та від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а.
Таким чином колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що зупинення реєстрації податкової накладної не відповідає вимогам, що встановлені до неї пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення у відповідній квитанції критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (-их) зупинено реєстрацію податкових накладних в Реєстрі.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
З аналізу вищезазначеного видно, що є вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Згідно матеріалів справи, позивач виконав вимоги контролюючого органу та надав відповідні пояснення, до яких долучив копії наявних документів, що підтверджують проведення господарської операції, а саме:
- щодо податкової накладної №1 від 01.12.2021: Договір №МК-1-21 від 01.12.2021, Специфікація №1 до Договору №МК-1-21 від 01.12.2021, Договір №1НС-21 від 16.11.2021, Специфікація №1 до Договору №1НС-21 від 16.11.2021, пояснення, Рахунок №2 від 01.12.2021, ВН №1 від 01.12.2021, ТТН №1 від 01.12.2021, Акт приймання передачі Макуха соняшникова до Специфікації №1 від 01.12.2021, Рахунок № 1 від 17.11.2021, ВН №1 від 17.11.2021, ТТН, ВН №2 від 17.11.2021, ТТН - Накладна на передачу готової продукції. №1-16, Картка рах.361 з 01.01.2021 по 08.12.2021, Картка рах.631 з січня 2021 по листопад 2021, ОСВ по рах 26 з 17.11.2021 по 01.12.2021, ПД №2078 від 01.12.2021, ПД № 199 від 24.11.2021, ПД №200 від 25.11.2021, ПД №201 від 26.11.2021, ПД №202 від 26.11.2021;
- щодо податкової накладної №2 від 02.12.2021: Договір поставки №01122021 від 01.12.2021, Специфікація №1 до Договору поставки №01122021 від 01.12.2021, Договір №1НС-21 від 16.11.2021, Специфікація №1 до Договору №1НС -21 від 16.11.2021, пояснення, Рахунок №3 під 02.12.2021, ВН №3 від 02.12.2021, ТТН №1 від 01.12.2021, Акт приймання-передачі №1 до Специфікації №1 від 01.12.2021, Рахунок № 1 від 17.11.2021, ВН №1 від 17.11.2021, ТТН, ВН №2 від 17.11.2021, ТТН, накладна на передачу готової продукції №1-16, Картка рах.361 за 01.01.2021 по 21.12.2021, Картка рах.631 з січня 2021 по листопад 2021, ОСВ по рах. 26 з 17.11.2021 по 02.12.2021, ПД № 1866 під 02.12.2021, ПД № 199 від 24.11.2021, ПД №200 від 25.11.2021, ПД №201 від 26.11.2021, ПД №202 від 26.11.2021.
Доказів та обґрунтувань щодо того, що подані документи складені/оформлені з порушенням вимог чинного законодавства відповідачем не наведено, судом не встановлено.
Натомість, надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів повністю відображають зміст господарських операцій позивача із його контрагентом та були достатніми для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.
За таких обставин колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для визнання протиправними та скасування рішень №3592315/43617830 від 29.12.2021 та № 3592314/43617830 від 29.12.2021 про відмову в реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ч. 3 ст. 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Згідно пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 №341), законодавством не передбачено іншого належного способу захисту порушеного права у спірних правовідносинах, ніж зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 19.09.2020 №11 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У зв`язку з цим, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, та, як наслідок, наявність підстав для зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових податкові накладні №1 від 01.12.2021 та № 2 від 02.12.2021 днем їх надходження до Реєстру.
Крім того, застосування у цій справі способу захисту порушеного права позивача шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати подані позивачем податкові накладні в ЄРПН не є втручанням в дискреційні повноваження та відповідає завданням адміністративного судочинства, регламентованим статтею 2 КАС України.
Аналогічний підхід щодо обрання способу захисту порушеного права застосовано Верховним Судом у постановах від 31.01.2018 у справі № 825/849/17 та від 06.03.2018 у справі № 826/4475/16.
VІІІ. ВИСНОВОК ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ
На підставі викладеного та приймаючи до уваги, що суд першої інстанції при ухваленні оскаржуваного рішення вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку, та прийняв законне і обґрунтоване рішення, висновки суду відповідають обставинам справи, а тому підстав для його скасування не вбачається.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 01 червня 2022 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили відповідно до ст. 325 КАС України та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий Ватаманюк Р.В. Судді Сапальова Т.В. Капустинський М.М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2023 |
Оприлюднено | 03.02.2023 |
Номер документу | 108723186 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Ватаманюк Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні