Постанова
від 01.02.2023 по справі 202/5219/22
ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Провадження № 22-ц/803/1669/23 Справа № 202/5219/22 Суддя у 1-й інстанції - Михальченко А.О. Суддя у 2-й інстанції - Ткаченко І. Ю.

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 лютого 2023 року Дніпровський апеляційний суд у складі:

головуючого - судді Ткаченко І.Ю.

суддів - Деркач Н.М., Пищиди М.М.

за участюсекретаря Лопакової А.Д.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро цивільну справу

за позовом ОСОБА_1 до Сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу «Світанок Лошкарівки», треті особи: Головне управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, Дніпропетровський обласний центр зайнятості, Дніпровська районна філія Дніпропетровського обласного центру зайнятості про припинення трудового договору

за апеляційною скаргою Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області

на рішення Індустріального районного суду м. Дніпропетровська від 22 вересня 2022 року,-

В С Т А Н О В И В:

23 серпня 2022 року ОСОБА_1 звернулася до суду з вказаним позовом, який мотивувала тим, що в червні 2022 року вона звернулася для отримання статусу безробітної особи до Дніпропетровської районної філії Дніпропетровського обласного центру зайнятості Державного центру зайнятості для постановки її облік для отримання статусу безробітної. 29.06.2022 р. вона отримала повідомлення від Центру зайнятості за № 404_382 про відмову у наданні статусу безробітної особи, в зв`язку з тим, що вона має не закриті трудові відносини з Сільськогосподарським обслуговуючим кооперативом «Світанок Лошкарівки». Такий висновок Центр зайнятості зробив на підставі того, що Позивач значиться в Єдиному державному реєстрі страхувальників (ЄДРС), як працівник Відповідача, СОК «Світанок Лошкарівки», станом на 2022 рік. Однак, згідно відомостей з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків про джерела виплачених доходів та утримуваних податків станом на 23.06.2022 р. за № 0464-22-02581 вона мала цивільно-правові відносини з Відповідачем СОК «Світанок Лошкарівки» з 01.12.2014р. та по 4 квартал 2015р. включно. У відомостях зазначено джерело отримання доходів, в особі Відповідача, та суми отримуваних доходів Позивачем: у 4му кварталі, за грудень 2014 р. - сума отримуваного доходу складає 200,00 гри, у І-му кварталі -2015 р. - 400,00 грн. Згідно довідки ОК-5 вона працювала у Відповідача за цивільно-правовим договором та СОК «Світанок Лошкарівки» у грудні 2014 р. з 01.12.2014 р. по 31.12.2014 р. нарахував суму заробітку для нарахування пенсії у розмірі 200,00 гри., а у І-му кварталі 2015 р. нарахував у січні - 200,00 грн та у лютому 200,00 грн. Крім того, запис в трудову книжку про роботу за сумісництвом або цивільно- правовим договором у Відповідача СОК «Світанок Лошкарівки» не здійснювався, так як цивільно-правовий договір підпадає під діє Цивільного кодексу України, а не Кодексу законів про працю України, а запис про роботу за сумісництвом здійснюється за бажанням Позивача. На той час вона таке бажання не виявила. На той час вона офіційно працювала на ПП ТД «Мушкетер» на посаді представника торгівельного (записи № 12-13 в трудовій книжці та який знаходиться у м. Дніпрі, тому працювати у Відповідача могла або за цивільно-правовим договором, як зазначено в Відомостях ДРФОПП або за сумісництвом, як робота найманого працівника без трудової книжки. ЇЇ період роботи у Відповідача з грудня 2014 р. по лютий 2015 рік був короткотерміновим. Основне місце моєї роботи було підприємство «Мушкетер», згідно з даними трудової книжки (копія додається) був розпочатий з 01.10.2001 р по 17.06.2022 р., про що свідчать довідки ОК-5 з Пенсійного фонду України та Відомості з ДРФОПП. Після отримання відповіді Центру зайнятості про те, що вона досі має не закриті трудові відносини, та/або цивільно-правові відносини, вона поїхала до місцезнаходження Відповідача з заявою про припинення трудового договору та зняття її з Єдиного реєстру страхувальників (ЄДРС), але з`ясувалося, що підприємство вже давно не працює, так як померли два засновника цього кооперативу та головний бухгалтер. Таким чином, станом на серпень 2022 сільськогосподарський обслуговуючий кооператив «Світанок Лошкарівки» припинив фактично свою діяльність і існує лише на папері.

Враховуючи викладенета посилаючисьна ст.ст.24,36,38,232КЗпП Українипросила судвстановити юридичнийфакт припиненнятрудового договору28.02.2015р.,укладеного з01грудня 2014року між ОСОБА_1 таСільськогосподарським обслуговуючимкооперативом «СвітанокЛошкарівки».Зобов`язатиГоловне управлінняДержавної податковоїслужби уДніпропетровській областівнести відповіднізміни доЄдиного реєструстрахувальників (ЄДРС)про припиненнятрудового договору ОСОБА_1 та повідомитипро цеДніпропетровський обласнийцентр зайнятостіта Дніпровськурайонна філіяДніпропетровського обласногоцентру зайнятості (а.с.2-4).

Рішенням Індустріального районного суду м. Дніпропетровська від 22 вересня 2022 року позовні вимоги ОСОБА_1 доСільськогосподарського обслуговуючогокооперативу «СвітанокЛошкарівки»,треті особи:Головне управлінняДержавної податковоїслужби уДніпропетровській області,Дніпропетровський обласнийцентр зайнятості,Дніпровська районнафілія Дніпропетровськогообласного центрузайнятості проприпинення трудовогодоговору - задоволенні.

Встановлено факт припинення 28.02.2015 року трудових відносин, які виникли на підставі цивільно-правової угоди, яка укладена 01 грудня 2014 року між ОСОБА_1 та Сільськогосподарським обслуговуючим кооперативом «Світанок Лошкарівки» (ЄДРПОУ 37707528).

Зобов`язано Головне управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області внести відповідні зміни до Єдиного реєстру страхувальників (ЄДРС) про припинення трудових відносин, які виникли на підставі цивільно-правової угоди, між ОСОБА_1 та Сільськогосподарським обслуговуючим кооперативом «Світанок Лошкарівки» (ЄДРПОУ 37707528) та повідомити про це Дніпропетровський обласний центр зайнятості та Дніпровську районна філія Дніпропетровського обласного центру зайнятості.

Також вирішено питання щодо судових витрат (а.с.66-68).

Не погодившись з таким рішенням суду, Головне управлінняДержавної податковоїслужби уДніпропетровській області подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на незаконність та необґрунтованість рішення суду просить його скасувати в частині задоволених позовних вимог про про їх зобов`язаннявнести відповіднізміни доЄдиного реєструстрахувальників (ЄДРС)про припиненнятрудових відносинта повідомитипро цеДніпропетровський обласнийцентр зайнятостіта Дніпровськуфілію Дніпропетровськогообласного центрузайнятості та ухвалити в цій частині нове, яким відмовити в задоволенні вказаних позовних вимог (а.с. 71-77).

Відповідно до ч. 1 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Враховуючи,що апелянтоскаржує рішеннясуду вчастині задоволенихпозовних вимогщодо зобов`язання апелянта внести відповідні зміни до Єдиного реєстру страхувальників (ЄДРС) про припинення трудових відносин та повідомити про це Дніпропетровський обласний центр зайнятості та Дніпровську філію Дніпропетровського обласного центру зайнятості, апеляційний суд перевіряє його законність та обґрунтованість саме в цих межах.

Вирішення спору в частині безпосереднього встановлення факту припинення трудових відносин сторонами не оскаржується, відтак апеляційний суд в цій частині не переглядає рішення суду першої інстанції.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги та заявлених вимог, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити частково, виходячи з наступних підстав.

Судом першоїінстанції встановлено,що з копії трудової книжки ОСОБА_1 НОМЕР_1 вбачається, що вона не містить запису про роботу ОСОБА_1 у СОК «Світанок Лошкарівки».

Згідно відомостей з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків про джерела виплачених доходів та утримуваних податків станом на 23.06.2022 рік за № 0464-22-02581 ОСОБА_1 мала цивільно-правові відносини з Відповідачем СОК «Світанок Лошкарівки» з 01.12.2014 року по 4 квартал 2015 року включно.

У відомостях зазначено джерело отримання доходів, в особі відповідача, та суми отримуваних доходів позивачем: у 4му кварталі, за грудень 2014 року - сума отримуваного доходу складає 200,00 грн., у І-му кварталі -2015 року - 400,00 грн.

Згідно довідки ОК-5 ОСОБА_1 працювала у відповідача за цивільно-правовим договором та СОК «Світанок Лошкарівки» у грудні 2014 року з 01.12.2014 року по 31.12.2014 року нарахував суму заробітку для нарахування пенсії у розмірі 200,00 грн., а у І-му кварталі 2015 року нарахував у січні - 200,00 грн. та у лютому 200,00 грн.

Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, залишилася єдина засновниця цього кооперативу - ОСОБА_2 .

Сільськогосподарський обслуговуючий кооператив «Світанок Лошкарівки» припинив фактично свою діяльність.

Задовольняючи позовні вимоги суд 1 інстанції виходив з того, що ОСОБА_1 не перебувала у трудових відносинах з відповідачем, а працювала за цивільно-правовим договором і відносини ОСОБА_1 з відповідачем та членство в кооперативі ОСОБА_1 були припинені фактично 28.02.2015 року, у позивача відсутня можливість встановити факт припинення цивільно-правових відносин з СОК «Світанок Лошкарівки» в інший спосіб окрім звернення до суду, а тому позовні вимоги про встановлення факту припинення трудових відносив підлягають задоволенню, у зв`язку із чим прийшов до висновку що позов підлягає задоволенню, зокрема й вимога про зобов`язання Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області внести відповідні зміни до Єдиного реєстру страхувальників (ЄДРС) про припинення трудових відносин та повідомити про це Дніпропетровський обласний центр зайнятості та Дніпровську філію Дніпропетровського обласного центру зайнятості, як похідна.

Однак, судове рішення в частині, яка переглядається судом апеляційної інстанції, не відповідає нормам закону.

Так, відповідно до п. 1 ст. 1 Закону України від 08.07.2010 № 2464-VІ "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (Закон 2464) державний реєстр загальнообов`язкового державного соціального страхування (Державний реєстр) - організаційно- технічна система, призначена для накопичення, зберігання та використання інформації про збір та ведення обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, його платників та застрахованих осіб, що складається з реєстру страхувальників та реєстру застрахованих осіб.

Згідно з п.10 ст. 1 Закону 2464 страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов`язані сплачувати єдиний внесок.

Відповідно до ч. 3 ст. 16 зазначеного Закону ведення реєстру страхувальників Державного реєстру здійснюється на підставі положення, що затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Відповідно до наказу Мінфіну від 24.11.2014 № 1162 "Положення про реєстр страхувальників" це Положення визначає організацію ведення реєстру страхувальників з метоюзабезпечення веденняобліку платниківєдиного внескуна загальнообов`язковедержавне соціальнестрахування уконтролюючих органах (далі - платники єдиного внеску), їх ідентифікації, накопичення, зберігання та автоматизованої обробки інформації про платників єдиного внеску, порядок надання інформації з реєстру страхувальників суб`єктам інформаційних відносин.

Отже, в реєстрі страхувальників міститься інформація про страхувальників - платників ЄСВ, тобто роботодавців, а не працівників. І створюється зазначений реєстр метою обліку таких роботодавців-платників ЄСВ.

Відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону 2464 платники єдиного внеску зобов`язані подавати звітність про нарахування єдиного внеску про розмірах, визначених відповідно до цього Закону, у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку) до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки та порядку, встановлені Податковим кодексом України. Форма, за якою подається звітність про нарахування єдиного внеску у складі звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку), встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Наказом Мінфіну від 13.01.2015 № 4 "Про затвердження форми Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску і Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску", затверджено звітну форму про нарахування ЄСВ, яку подають страхувальники до контролюючого органу. В додатку 5 до цієї форми передбачено відомості про трудові відносини.

Таким чином, інформація про припинення трудових відносин повинна бути відображена страхувальником в додатку 5 до звіту з ЄСВ та надана до контролюючого органу разом із вказаним звітом.

Інформація, передбачена додатком 5 до звіту з ЄСВ, належить до персоніфікованих даних, тобто даних, які відображаються в Реєстрі застрахованих осіб.

Так, відповідно до ст. 20 Закону 2464 реєстр застрахованих осіб - автоматизований банк відомостей, створений для ведення єдиного обліку фізичних осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню відповідно до закону.

На кожну застраховану особу заводиться персональна електронна облікова картка, до якої включаються, зокрема, такі відомості:

1. частина картки, що відображає страховий стаж, заробітну плату (дохід, грошове забезпечення), розмір сплаченого єдиного внеску та інші дані, необхідні для обчислення та призначення страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування:

- професійна назва роботи;

- посада із зазначенням структурного підрозділу;

- відомості про трудову діяльність (про прийняття на роботу, присвоєння, зміну, позбавлення розряду, рангу, класу, звання, категорії, проходження стажування, переведення на іншу роботу, підстави звільнення);

- інформація про основне місце роботи;

- дані про особливі умови праці, що дають право на пільги із загальнообов`язкового державного соціального страхування;

- номер списків (розділ, підрозділ) виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України;

- результати атестації умов праці із зазначенням номера і дати розпорядчого акта; -повна/неповна зайнятість;

- кількість відпрацьованих застрахованою особою календарних днів (годин) за відповідний місяць, у тому числі в особливих умовах праці, що дають право на пільги;

- інформація про підтвердження набутого особою на боці договірної сторони стажу роботи (страхового стажу) для застосовування накопичення періодів стажу роботи (страхового стажу) відповідно до міжнародних договорів.

2. частина картки, що відображає трудову діяльність особи, у тому числі за період до 1 січня 2004 року (далі - електронна трудова книжка). Відомості, зазначені в цьому пункті стосовно періодів роботи та інших періодів, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, зараховувалися до стажу роботи та займаних особою посад за період до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі", вносяться до даних реєстру застрахованих осіб на підставі трудової книжки особи, а за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній - документів, передбачених порядком підтвердження наявного стажу роботи за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, встановленим Кабінетом Міністрів України. Порядок та черговість подання відомостей для створення електронних трудових книжок визначаються Пенсійним фондом за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Персоніфіковані відомості, включені до електронної облікової картки особи, зберігаються протягом усього життя особи, а після її смерті - протягом 75 років.

При цьому відповідно до цієї ж статті 20 Закону 2464 Реєстр застрахованих осіб формує та веде Пенсійний фонд, користувачами цього реєстру є податкові органи та фонди загальнообов`язкового державного соціального страхування

Персоніфіковані відомості про заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію) застрахованих осіб, на яку нараховано і з якої сплачено страхові внески, та інші відомості подаються до Пенсійного фонду роботодавцями, підприємствами, установами, організаціями, військовими частинами та органами, які виплачують грошове забезпечення, допомогу та компенсацію відповідно до законодавства.

Порядок та строки подання відомостей, зазначених в абзацах першому - третьому цієї частини, встановлюються Пенсійним фондом за погодженням з центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сферах праці, трудових відносин та зайнятості населення, соціального захисту населення.

Відомості про страховий стаж та заробітну плату (дохід, грошове забезпечення), розмір сплаченого єдиного внеску та інші дані, що містяться в реєстрі застрахованих осіб, використовуються для обчислення та призначення страхових виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням.

Відповідно до п. 5 розділу І Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою Пенсійного фонду від 18.06.2014 № 10-1, Реєстр застрахованих осіб забезпечує, зокрема, накопичення, зберігання та автоматизовану обробку інформації про страховий стаж та заробітну плату, про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового страхування; нарахування та облік виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

При цьому, відповідно до ст. 20 Закону 2464, зміни та уточнення вносяться до відомостей реєстру застрахованих осіб у порядку, встановленому Пенсійним фондом за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Так, в п. 4 розділу IV вказаного вище Положення зазначено, що внесення змін до відомостей про застраховану особу в Реєстрі застрахованих осіб відповідно до рішення суду, що набрало законної сили, здійснюється територіальними органами Пенсійного фонду України на підставі наказу керівника відповідного органу у десятиденний строк після надходження (надання особою) рішення суду.

Отже, саме в Реєстр застрахованих осіб вноситься інформація про трудові відносини працівника, саме дані цього реєстру використовуються органами загальнообов`язкового державного соціального страхування для постановки застрахованих осіб на облік та нарахування та сплату їм відповідних страхових виплат, і саме в цей реєстр вносяться відповідні зміни про застраховану особу на підставі рішення суду.

Відповідно до ст. 48 ЦПК України сторонами в цивільному процесі є позивач та відповідач. Позивачем і відповідачем можуть бути фізичні та юридичні особи, а також держава. У разі, якщо норма матеріального права, яка підлягає застосуванню за вимогою позивача, вказує на те, що відповідальність повинна нести інша особа, а не та, до якої пред`явлено позов, суд відмовляє в позові до неналежного відповідача з цієї підстави і не повинен робити інших висновків, щодо обставин справи не пов`язаних із встановленням належності відповідача.

Зазначені дії вчиняються виключно органами Пенсійного фонду.

Податкові органи не мають ані правової, ані технічної можливості вносити інформацію до Державного реєстру щодо припинення трудових відносин застрахованих осіб.

Позовні вимоги до Пенсійного фонду не заявлялись, а Головне управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області взагалі по справі є третьою особою.

Судом першої інстанції не враховано викладені вище положення законодавства, неправильно визначено коло осіб, що мають право вносити відповідні зміни до Державного реєстру, неправильно визначено частину Державного реєстру, до якої підлягають внесенню відповідні зміни.

Зважаючи на те, що суд апеляційної інстанції позбавлений можливості вирішувати питання щодо залучення до участі у справі інших осіб, а суд 1 інстанції дане питання не вирішив, то колегія суддів вважає, що рішення суду в оскарженій частині відповідно до п. п. 1, 3, 4 ч. 1 ст. 376 ЦПК України підлягає скасуванню, з ухваленням нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу «Світанок Лошкарівки», треті особи: Головне управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, Дніпропетровський обласний центр зайнятості, Дніпровська районна філія Дніпропетровського обласного центру зайнятості про зобов`язання Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області внести відповідні зміни до Єдиного реєстру страхувальників (ЄДРС) про припинення трудових відносин та повідомити про це Дніпропетровський обласний центр зайнятості та Дніпровську філію Дніпропетровського обласного центру зайнятості, що не позбавляє позивача права звертатися з відповідним позовом до належного відповідача у передбачений законом спосіб та порядок.

Керуючись ст. ст. 259, 268, 374, 376, 381-384 ЦПК України, апеляційний суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргуГоловного управлінняДержавної податковоїслужби уДніпропетровській області - задовольнити.

Рішення Індустріального районногосуду м.Дніпропетровська від22вересня 2022року в оскарженій частині - скасувати.

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу «Світанок Лошкарівки», треті особи: Головне управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, Дніпропетровський обласний центр зайнятості, Дніпровська районна філія Дніпропетровського обласного центру зайнятості про зобов`язанняГоловного управлінняДержавної податковоїслужби уДніпропетровській областівнести відповіднізміни доЄдиного реєструстрахувальників (ЄДРС)про припиненнятрудових відносинта повідомитипро цеДніпропетровський обласнийцентр зайнятостіта Дніпровськуфілію Дніпропетровськогообласного центрузайнятості - відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів в передбаченому законом порядку.

Судді:

СудДніпровський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення01.02.2023
Оприлюднено03.02.2023
Номер документу108725544
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них

Судовий реєстр по справі —202/5219/22

Постанова від 01.02.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Ткаченко І. Ю.

Ухвала від 08.12.2022

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Ткаченко І. Ю.

Ухвала від 21.11.2022

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Ткаченко І. Ю.

Рішення від 22.09.2022

Цивільне

Індустріальний районний суд м.Дніпропетровська

Михальченко А. О.

Ухвала від 25.08.2022

Цивільне

Індустріальний районний суд м.Дніпропетровська

Михальченко А. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні