ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
30 січня 2023 року Справа № 280/6539/22 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чернової Ж.М., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАЙН-ШОП» до Головного управління ДПС у Полтавській області провизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАЙН-ШОП» (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Полтавській області (далі - відповідач), в якому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 26.10.2022 №0037610901.
В обґрунтування своїх вимог позивач наголошував, що згідно чинного законодавства України та умов договору поставки, укладеного між виробником алкогольної продукції (ТОВ «Алкогольно-безалкогольний комбінат Дніпро») та її покупцем (ТОВ «ВАЙН-ШОП»), відповідальним за маркування алкогольних напоїв вітчизняного виробництва марками акцизного податку встановленого зразка є виробником такої продукції, а не її покупець. Згідно договору поставки №1822/1 від 10.03.2022, товар, який постачається за цим Договором повинен відповідати вимогам чинного законодавства України до алкогольної продукції (п.3.2. Договору). Зазначає, що слід ураховувати, що елементами правопорушення є вина та наявніть причинного зв`язку між самим порушенням та його наслідками. Позивач під час придбання у виробника алкогольних напоїв, не мав об`єктивної можливосі та відповідних повноважень встановлювати згідно АІС «Акцизні марки» видачу виробнику продукції - ТОВ «Алкогольно-безалкогольний комбінат Дніпро» спірних акцизних марок, що були наклеєні на пляшках та зазначені в описі до акту перевірки відповідача, оскільки підприємство не має доступу до такої бази даних та немає змоги пересвідчитись у їх легальності. Крім того, на період дії воєнного стану ДПС обмежила доступ суб`єктам господарювання до Реєстру акцизних марок (реєстр для СГ не працює). Позивач вказує, що відповідачем в акті зазначається, що марки акцизного податку, які були виявлені на пляшках, мають всі необхідні реквізити та відповідний зовнішній вигляд, а тому за зовнішніми характеристиками позивачем також не могли бути поставлені під сумнів. Позивач вважає, що не може нести відповідальність за порушення вимог щодо маркування алкогольних напоїв. Щодо реалізації алкогольних напоїв протягом часу доби, на яким розпорядженням Полтавської обласної військової адміністрації №247 від 31.08.2022 встановлено заборону продажу, позивач зазначив, що повноваженнями щодо встанолвення заборони на продаж алкогольних напоїв наділені сільські, селищні та міські ради в межах території відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Полтавська обласна військова адімністрація не наділена повноваженнями щодо встановлееня заборони на продаж алкогольних напоїв, тому це рішення є незаконним. Просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Ухвалою суду від 22.11.2022 відкрито провадження у справі та призначено справу до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
Відповідач у поданому до суду письмовому відзиві проти задоволення позовних вимог заперечив. В обґрунтування заперечень посилається на те, що в ході фактичної перевірки позивача виявлено факт реалізації алкогольних напоїв протягом часу доби, на який рішенням уповноважених органів встановлено заборону продажу, факт зберігання для подальшої реалізації алкогольних напоїв з підробленими марками акцизного податку. Для визначення автентичності марок акцизного податку до ГУ ДПС у Дніпропетровській області та до ГУ ДПС у Черкаській області направлено запити. Відповідно до наданої ГУ ДПС у Дніпропетровській області відповіді від 06.10.2022, зазначені марки акцизного податку, вказані у додатках до акта перевірки, видані виробнику алкогольних напоїв ТОВ «Алкогольно-безалкогольний комбінат Дніпро». Відповідно до наданої ГУ ДПС у Черкаській області відповіді від 04.10.2022, марки акцизного податку з реквізитами вказаними у додатку ГУ ДПС у Черкаській області, не отримувались та відповідно не видавалась заводам виробникам лікеро-горілчаної продукції Черкаської області, а деякі з них видавались ТОВ «Золотоніський ЛГЗ «Златогор». Перевіркою встановлено порушення вимоги ч.9 ст.153 Закону України від 19.12.1995 №481-ВР, вимоги абз.3 ч.4 ст.11 Закону України від 19.12.1995 №481-ВР. Враховуючи вищевикладене до позивача застосовано фінансові санкції у сумі 44625,00 грн. Щодо тверджень позивача про незаконність рішення військової адміністрації стосовно заборони на продаж алкогольних напоїв, відповідач зазначив, що з 24.02.2022 в Україні запроваджено воєнний стан. Отже пріорітетними в даний час є норми Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 №389-VIII. За нормами п.13 ч.1 ст.8 Закону №389-VIII в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів АР Крим, ОМС запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, заходи правового режиму воєнного стану, зокрема, забороняти торгівлю зброєю, сильнодіючими хімічними і отруйними речовинами, а також алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі відповідно до Порядку №1457 від 29.05.2021. Згідно зі ст.15 Закону №389-VIII повноваження щодо прийняття відповідних рішень передбачено для обласних, районних військових адміністрацій та військових адміністрацій населених пунктів. ОМС в умовах воєнного стану самостійних рішень про заборону продажу алкоголю не приймають. Відповідач зазначає, що рішення військової адміністрації про заборону продажу алкогольних напоїв до 12:00 та після 18:00 є законним, а висновки перевірки є правомірними та неспростованими позивачем. Просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
Згідно з частиною п`ятоюстатті 262 Кодексу адміністративного судочинства України від 06.07.2005 № 2747-IV(надалі такожКАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
За відсутності клопотань сторін про розгляд справи у відкритому судовому засіданні чи за правилами загального позовного провадження, зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ВАЙН-ШОП» (код ЄДРПОУ 41997333) основний вид діяльності: роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; ліцензія на роздрібну торгівлю алкогольним напоями №16010308202200818 від 28.04.2022, термін дії з 01.05.2022 до 01.05.2023; відомості про РРО - ФН:3000531012, модель РРО: DATECS FP 3530Т серійний номер РРО: АТ402346687; відомості про РРО - ФН:3000530994, модель РРО: DATECS FP 3530Т серійний номер РРО: АТ402345921; адреса місця здійснення діяльності: Полтавська область, м.Полтава, Шевченківський район, вул.Європейська, 66, Вина світу.
Відповідно до наказу від 28 вересня 2022 року № 1568-П, згідно направлень на перевірку від 28.09.2022 № 2619 та №2620, та на підставіпідпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункту 75.1 статті 75, підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80, пункту 82.3 статті 82 Податкового кодексу України від 02.12.10 № 2755-VІ (зі змінами та доповненнями),статті 16 Закону України від 19.12.95 № 481-ВР«Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пальногоз метою контролю за обігом спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» (зі змінами та доповненнями) з метою контролю за обігом спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та палива, наявності ліцензій, проведено фактичну перевірку ТОВ «ВАЙН-ШОП» тривалістю 10 діб за місцем фактичного провадження діяльності, а саме: Полтавська область, м.Полтава, Октябрський район, вул.Європейська, 66, магазин «Вина мира», за період з 01.09.2022 по дату закінчення перевірки у порядку, встановленому Податковим кодексом України.
В матеріалах справи наявна доповідна записка Управління контролю за підакцизними товарами від 28.09.2022 про проведення фактичної перевірки.
Підстави та порядок проведення перевірки позивачем під сумнів не ставились та не є предметом спору у справі, що розглядається.
За результатами проведеної перевірки складено акт від 07.10.2022 №4485/16-31-09-01/4199733, згідно висновків якого встановлено порушення вимоги ч.9 ст.153 Закону України від 19.12.1995 №481-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (зі змінами та доповненнями), - «Сільські, селищні та міські ради в межах території відповідної адміністративно-територіальної одиниці можуть встановлювати заборону продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) у визначений рішенням таких органів час доби; порушення вимоги абзацу 3 частини 4статті 11 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР " Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального "(зі змінами та доповненнями) «Алкогольні напої та тютюнові вироби, які виробляються в Україні, а також такі, що імпортуються в Україну, позначаються марками акцизного податку в порядку, визначеному законодавством».
На підставі такого акту перевірки відповідачем винесено податкове повідомлення-рішення №0037610901 від 26.10.2022, яким за порушення абзацу 3 частини 4статті 11, частини 9 статті 153 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР " Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального "(зі змінами та доповненнями), на підставі абзацу 20 частини 2статті 17, абзацу 14 частини 2 статті 17 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР " Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального "(зі змінами та доповненнями) до ТОВ «ВАЙН-ШОП» застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені, у тому числі за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності у розмірі 44625,00 грн.
Судом досліджено описи залишків товару, пояснення від 29.09.2022, договір №18/2019 суборенди нежитлового приміщення від 25.03.2019, трудовий договір №08/07-ВК від 06.08.2021, договір поставки №03/01/2019, договір поставки №1822/1 від 10.03.2022, видаткові накладні від 03.10.2022, розрахунок штрафних (фінансових) санкцій, що підлягають застосуванню.
Вважаючи свої права порушеними таким податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Пунктом 19-1 статті19-1 Податкового кодексу України(надалі -ПК України, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що контролюючі органи виконують такі функції: 19-1.1.13. здійснюють ліцензування діяльності суб`єктів господарювання з виробництва спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів, оптової торгівлі спиртом, оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами та контроль за таким виробництвом; 19-1.1.14. здійснюють контроль у сфері виробництва, обігу та реалізації підакцизних товарів, контроль за їх цільовим використанням, забезпечують міжгалузеву координацію у цій сфері; 19-1.1.16. здійснюють заходи щодо запобігання та виявлення порушень законодавства у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів та пального; 19-1.1.18. організовують роботу, пов`язану із замовленням марок акцизного податку, їх зберіганням, продажем, відбором зразків, з метою проведення експертизи щодо їх автентичності та здійснюють контроль за наявністю таких марок на пляшках (упаковках) з алкогольними напоями і пачках (упаковках) тютюнових виробів під час їх транспортування, зберігання і реалізації.
Згідно з пунктом215.1 статті 215 ПК Україниалкогольні напої та тютюнові вироби належать до підакцизних товарів.
Пунктом75.1.3 статті 75 ПК Українивстановлено, що фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв та тютюнових виробів на території України визначає Закон України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" №481/95-ВР від 18.12.1995 (надалі - Закон №481/95).
Відповідно до частини 1статті 16 Закону №481/95контроль за дотриманням норм цьогоЗаконуздійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України.
Устатті 1 Закону №481/95вказано, що у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
- алкогольні напої - продукти, одержані шляхом спиртового бродіння цукровмісних матеріалів або виготовлені на основі харчових спиртів з вмістом спирту етилового понад 0,5 відсотка об`ємних одиниць, які зазначені у товарних позиціях 2203, 2204, 2205, 2206 (крім квасу "живого" бродіння), 2208 згідно зУКТ ЗЕД, а також з вмістом спирту етилового 8,5 відсотка об`ємних одиниць та більше, які зазначені у товарних позиціях 2103 90 30 00, 2106 90 згідно зУКТ ЗЕД;
- місце зберігання - місце, яке використовується для зберігання спирту, або приміщення, яке використовується для зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, відомості про місцезнаходження якого внесені до Єдиного державного реєстру місць зберігання.
Устатті 11 Закону №481/95наведені вимоги щодо маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів.
Відповідно до абзацу 3 частини 4статті 11 Закону №481/95алкогольні напої та тютюнові вироби, які виробляються в Україні, а також такі, що імпортуються в Україну, позначаються марками акцизного податку в порядку, визначеному законодавством.
Статтею 17 Закону №481/95передбачена відповідальність за порушення норм цьогоЗакону.
Згідно з абзацом 20 частини 2статті 17 Закону №481/95виробництва, зберігання, транспортування, реалізації фальсифікованих алкогольних напоїв чи тютюнових виробів; алкогольних напоїв чи тютюнових виробів без марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими марками акцизного податку, - 200 відсотків вартості товару, але не менше 17000 гривень.
Відповідно до частини 4статті 17 Закону №481/95рішення про стягнення штрафів, передбачених частиною другою цієї статті, приймаються податковими органами та/або органом, який видав ліцензію на право виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями і тютюновими виробами та пальним, зберігання пального, та іншими органами виконавчої влади у межах їх компетенції, визначеної законами України.
Відповідно до акту перевірки зафіксовано, що марки акцизного податку: «409552, 409882, 409883, 409916, 986064, 986068, 986352, 986056, 986066, 986395, 986058, 986059, 986394, 986372, 986374, 986069, 409921, 409923, 409924, 409988, 986170, 986175, 986145, 986191, 986199, 986146, 986190, 986182» видавались ТОВ «Золотоніський ЛГЗ «Златогор» (код 31082518).
Відповідно до акту перевірки зафіксовано, що марки акцизного податку: «904333, 901812, 901682, 901699, 901651, 901685, 901803, 901646, 901797, 901810, 901684, 901642, 901680, 901964, 901649, 901759, 901645, 901711, 901669, 901715, 901697, 901714, 901647, 901703, 901701, 901796, 901713, 901813, 901665, 901644, 901719, 901704, 901709, 901795, 901681, 901671, 904596, 904595, 904593, 904594, 901694, 901821, 901661, 901817, 901683, 901798, 901704, 901750, 901705, 901761, 901764, 901767, 901694, 901692, 901707, 901689, 901706, 901699, 901690, 901753, 901762, 901700, 901603, 901763, 901691, 901727, 901756, 901702, 901765, 901748, 901698, 901754, 901760, 901766, 904694, 904685, 904690, 904690, 904689, 904693, 904317, 904307, 904279, 904315, 904318, 904306, 904308, 904280, 902257, 902256, 902255, 902248, 902251, 902247, 901116, 902249, 902250, 902252, 902258, 901921, 901919, 904226, 904232, 904233, 409724, 409733, 409749, 409728, 409660, 409743, 409750, 409711, 409722, 409754, 409726, 902458, 902323, 902317, 902459, 902324, 902311, 902325, 902321» ГУ ДПС у Черкаській області не отримувались та відповідно не видавались заводам виробникам лікеро-горілчаної продукції Черкаської області.
Виробником продукції є ТОВ «Алкогольно-безалкогольний комбінат Дніпро», регіон який видає марки акцизного податку для даного виробника ГУ ДПС у Дніпропетровській області.
На марках акцизного податку, що задокументовані присутні явні ознаки фальсифікату (підроблених марок акцизного податку), а саме: не відповідність ставок сум акцизного податку до об`єму продукції на яку наклеєна марка, невідповілність регіону виготовлення продукції та регіону яким видавалась марка акцизного податку, невідповідність дати видачі марок та дати виготовлення продукції та ін.
По даному факту було здійснено виклик ГУ НП в Полтавській області. Слідчим ВРЗ УСГ та СДСВ Полтавського РУП ГУ НП в Полтавській області лейтенантом поліції Шмигаль А.Д. складено протокол огляду та вилучено до вирішення питання по суті всю продукцію, задокументовану в описі залишків товару. Всього в описі залишків товару зазначено 333 пляшки на загальну суму 43233,35 грн.
Для визначення автентичності марок акцизного податку до ГУ ДПС у Дніпропетровській області направлено запит від 29.09.2022.
Відповідно до наданої ГУ ДПС у Дніпропетровській області відповіді від 06.10.2022, зазначені марки акцизного податку, вказані у додатках до акта перевірки, видані виробнику алкогольних напоїв ТОВ «Алкогольно-безалкогольний комбінат Дніпро».
Також, для визначення автентичності марок акцизного податку до ГУ ДПС у Черкаській області направлено запит від 29.09.2022
Відповідно до наданої ГУ ДПС у Черкаській області відповіді від 04.10.2022, марки акцизного податку з реквізитами вказаними у додатку, ГУ ДПС у Черкаській області не отримувались та відповідно не видавалась заводам виробникам лікеро-горілчаної продукції Черкаської області, а деякі з них видавались ТОВ «Золотоніський ЛГЗ «Златогор».
Зазначені марки акцизного податку наклеєні на пляшки Петриківської настоянки 0,5 л 40°, та 1,0 л 40° та марки акцизного податку наклеєні на пляшки горілки Колос 0,5 л 40°, (загальна кількість пляшок 152 шт. на суму 18912,50 грн.) що, вилучені слідчим ВРЗ УСГ та СД СВ Полтавського РУП ГУ НП в Полтавській області лейтенантом поліції Шмигалем А.Д. до вирішення питання по суті - не відповідають встановлену зразку, що є порушенням вимог п.п. 226.3, 226.9 ст.226 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), абз. 3 ч. 4 ст. 11 Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (зі змінами та доповненнями) та Положення «Про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 року № 1251 (зі змінами та доповненнями).
Наведене у своїй сукупності підтверджує факт зберігання позивачем з метою подальшої реалізації алкогольних напоїв з підробленими марками акцизного податку.
Доказів зворотного позивачем суду не надано, жодних зауважень щодо наявних в матеріалах справи описів залишків товару позивачем не висловлено.
Отже, такі марки не відповідають встановлену зразку, що є порушенням вимог п.п.226.3,226.9 ст. 226 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VІ(зі змінами та доповненнями), абз. 3 ч. 4ст. 11 Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»(зі змінами та доповненнями) та «Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів», затвердженогоПостановою КМУ від 27.12.10 № 1251.
За визначеннями, наведеними у підпунктах14.1.107,14.1.109,14.1.198 пункту 14.1 статті 14 ПК України:
- марка акцизного податку - це спеціальний знак для маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів, віднесений до документів суворого обліку, який підтверджує сплату акцизного податку, легальність ввезення та реалізації на території України цих виробів;
- маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів - це наклеювання марки акцизного податку на пляшку (упаковку) алкогольного напою чи пачку (упаковку) тютюнового виробу в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України щодо виробництва, зберігання та продажу марок акцизного податку;
- продавець марок акцизного податку - контролюючі органи.
Відповідно до пунктів226.1,226.2,226.3,226.5,226.6,226.7 статті 226 ПК Україниу разі виробництва на митній території України алкогольних напоїв і тютюнових виробів чи ввезення таких товарів на митну територію України платники податку зобов`язані забезпечити їх маркування марками встановленого зразка у такий спосіб, щоб марка акцизного податку розривалася під час відкупорювання (розкривання) товару.
Наявність наклеєної в установленому порядку марки акцизного податку встановленого зразка на пляшці (упаковці) алкогольного напою та пачці (упаковці) тютюнового виробу є однією з умов для ввезення на митну територію України і продажу таких товарів споживачам, а також підтвердженням сплати податку та легальності ввезення товарів.
Виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів здійснюються відповідно до положення, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів здійснюється марками акцизного податку, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Маркуванню підлягають усі алкогольні напої з вмістом спирту етилового понад 8,5 відсотка об`ємних одиниць. Маркування вироблених в Україні алкогольних напоїв із вмістом спирту етилового до 8,5 відсотка об`ємних одиниць не здійснюється.
Кожна марка акцизного податку на алкогольні напої повинна мати окремий номер, місяць і рік випуску марки та позначення про суму сплаченого акцизного податку за одиницю маркованої продукції, крім суми акцизного податку з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі алкогольних напоїв.
Згідно з пунктом226.9 статті 226 ПК Українивважаються такими, що немарковані:
- алкогольні напої та тютюнові вироби з підробленими марками акцизного податку;
- алкогольні напої та тютюнові вироби, марковані з відхиленням від вимог положення, затвердженого Кабінетом Міністрів України, відповідно до якого здійснюються виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів, та/або марками, що не видавалися безпосередньо виробнику або імпортеру зазначеної продукції;
- вироблені в Україні алкогольні напої з марками акцизного податку, на яких зазначення суми акцизного податку, сплаченого за одиницю маркованої продукції, не відповідає сумі, визначеній з урахуванням чинних на дату розливу продукції ставок акцизного податку, міцності продукції та місткості тари;
- алкогольні напої іноземного виробництва з марками акцизного податку, на яких зазначена сума акцизного податку, сплаченого за одиницю маркованої продукції, не відповідає сумі, визначеній з урахуванням міцності продукції, місткості тари та розміру ставок акцизного податку, діючих на момент виробництва марки.
Пунктом226.11 статті 226 ПК Українипередбачено, що ввезення на митну територію України, зберігання, транспортування, прийняття на комісію з метою продажу та продаж на митній території України не маркованих в установленому порядку алкогольних напоїв та тютюнових виробів забороняються.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 №1251затверджено Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів (надалі - Положення №1251, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно з пунктами 3, 5 Положення №1251 марки встановленого зразка виготовляються на замовлення ДПС державним підприємством, що належить до сфери управління Мінекономіки (далі - підприємство-виробник).
Підприємства - виробники та імпортери алкогольних напоїв і тютюнових виробів (далі - покупці марок) подають в електронній формі щомісяця до 10 числа продавцю марок акцизного податку (далі - продавець марок) для задоволення через два місяці потреби в марках акцизного податку попередню заявку-розрахунок про потребу в марках за їх видами, копію платіжного документа на перерахування плати за марки з відміткою банку про дату виконання платіжного доручення та звіт про використання марок, придбаних у попередньому місяці. Поняття "продавець марок акцизного податку" вживається у значенні, наведеному вПодатковому кодексі України.
Продавець марок веде електронну базу марок акцизного податку (далі - електронна база марок), в якій відображається інформація про: отримані марки продавцем марок; видані марки продавцем марок (із зазначенням таких реквізитів платіжного документа / платіжних документів на перерахування плати за виготовлення марок, як номер, дата платіжного доручення та сума перерахованих коштів); використані марки покупцем марок; пошкоджені, списані та знищені марки.
Пунктами 20, 24 Положення №1251 передбачено, що маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів здійснюється виробниками зазначеної продукції.
Для алкогольних напоїв вітчизняного виробництва використовуються марки із зазначенням суми акцизного податку, сплаченого за одиницю маркованої продукції, з точністю до тисячного знака, яка відповідає сумі, визначеній з урахуванням діючих на дату розливу продукції ставок акцизного податку, міцності продукції та місткості тари.
Вважаються такими, що немарковані, алкогольні напої та тютюнові вироби у випадках, визначених пунктом226.9 статті 226 Податкового кодексу України, а також алкогольні напої з марками, що мають такі пошкодження: пошкодження, які унеможливлюють встановлення реквізитів, передбачених абзацом сьомим пункту 5 цього Положення; наявність відкритого надриву з краю марки, розмір якого (ширина, довжина) перевищує такі значення: вертикальний надрив - 4 х 10 міліметрів; горизонтальний - 4 х 20 міліметрів; діагональний - 4 х 18 міліметрів (довжина діагонального розриву визначається як прямокутна проекція); пошкодження, внаслідок яких зменшилася довжина марки на 10 чи більше міліметрів або ширина марки - на 5 чи більше міліметрів; відсутність кута марки площею більше ніж 150 кв. міліметрів, довжина меншої сторони якого становить більше ніж 10 міліметрів.
Ввезення на митну територію України, зберігання, транспортування, прийняття на комісію з метою продажу та продаж на митній території України маркованих з порушенням вимог цього Порядку алкогольних напоїв та тютюнових виробів забороняється.
Згідно з пунктом 32 Положення №1251 реєстр виданих марок розміщується на офіційному веб-порталі ДПС. У реєстрі зазначаються всі реквізити марки, а також найменування покупців марок, місяць і рік, у якому вироблено марки для алкогольних напоїв, та рік і квартал, у якому вироблено марки для тютюнових виробів.
Вказане Положення доповнено пунктом 32 на підставіпостанови Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1144, яка набрала чинності 31 грудня 2019 року.
На виконання вказаного Положення ДПС України на своєму веб-порталі розмістило Реєстр виданих марок акцизного податку (https://cabinet.tax.gov.ua/registers/mark).
Таким чином, територіальні органи ДПС є уповноваженими (контролюючими) органами щодо підтвердження або спростування фактів щодо видачі (продажу) конкретних марок акцизного податку виробникам алкогольних напоїв.
Отже, суб`єкти підприємницької діяльності, які здійснюють зберігання алкогольних напоїв, повинні додержуватись вимог абз. 3 ч. 4 ст. 11Закону № 481/95-ВР,ст. 226 ПК Українита п. 20 Положення № 1251.
Отже, суб`єкти підприємницької діяльності, які здійснюють виробництво, зберігання, транспортування, реалізацію алкогольних напоїв, повинні додержуватись вимог абзацу 3 частини 4статті 11 Закону №481/95-ВР,статті 226 Податкового кодексу Українита Положення №1251 щодо належного маркування алкогольних напоїв.
Верховний Суд у постановах від 06.06.2019 у справі №823/748/17, від 08.08.2019 у справі №808/4653/14, від 10.06.2020 у справі №808/4108/16 вказав, що хоча маркування алкогольних напоїв марками акцизного податку і здійснюється виробниками цієї продукції, втім порушенням нормЗакону №481/95щодо правил торгівлі такими напоями є саме виробництво, зберігання, транспортування, реалізація алкогольних напоїв без марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими марками акцизного податку; немаркованими ж вважаються алкогольні напої, марковані марками акцизного податку, що не видавалися безпосередньо виробнику або імпортеру зазначеної продукції.
Виходячи з норм Положення №1251, ДПС та її територіальні органи є уповноваженими органами (контролюючими органами) стосовно підтвердження або спростування фактів щодо видачі конкретних марок акцизного податку виробникам алкогольних напоїв.
Отже алкогольні напої, марковані марками акцизного податку, що не видавалися безпосередньо виробнику зазначеної продукції, згідно з пунктом226.9 статті 226 ПК Українивважаються такими, що немарковані, згідно з абзацом 20 частини 2статті 17 Закону №481/95виробництва, зберігання, транспортування, реалізації фальсифікованих алкогольних напоїв чи тютюнових виробів; алкогольних напоїв чи тютюнових виробів без марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими марками акцизного податку, - 200 відсотків вартості товару, але не менше 17000 гривень.
Приймаючи до уваги наведене суд вважає підтвердженими належними та достатніми доказами обставини порушення позивачем вимогстатті 11 Закону № 481/95-ВР, що вказує на правомірність застосування контролюючим органом штрафних санкцій.
Доказів зворотного позивачем суду не надано, факт зберігання позивачем з метою подальшої реалізації алкогольних напоїв з підробленими марками акцизного податку належними та допустимими доказами не було спростовано. Доводи, викладені позивачем, є недостатніми для спростування фактів, викладених відповідачем. Жодних зауважень щодо наявних в матеріалах справи описів залишків товару позивачем не висловлено.
Щодо реалізації алкогольних напоїв протягом часу доби, на який рішенням уповноважених органів встановлено заборону продажу, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 244 Кодексу адміністративного судочинства України, вирішуючи питання про те, яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин, виходить з положень нормативних актів в редакціях, що діяли на момент виникнення цих правовідносин та зазначає зміст норм права відповідно до них.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Як було зазначено вище, Товариство з обмеженою відповідальністю «ВАЙН-ШОП» (код ЄДРПОУ 41997333) основний вид діяльності: роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; ліцензія на роздрібну торгівлю алкогольним напоями №16010308202200818 від 28.04.2022, термін дії з 01.05.2022 до 01.05.2023; відомості про РРО - ФН:3000531012, модель РРО: DATECS FP 3530Т серійний номер РРО: АТ402346687; відомості про РРО - ФН:3000530994, модель РРО: DATECS FP 3530Т серійний номер РРО: АТ402345921; адреса місця здійснення діяльності: Полтавська область, м.Полтава, Шевченківський район, вул.Європейська, 66, Вина світу.
Згідно акту перевірки, відповідачем встановлено факт реалізації Позивачем алкогольних напоїв протягом часу доби, на який рішенням уповноважених органів встановлено заборону продажу, а саме:
реалізація APT №8 2208301100 віскі "бурбон" за ціною 795,95 грн., в кількості 1 пляшка, фіскальний чек №65544 від 23.09.2022, час 11:58:00;
реалізація APT №422 Вино "Organic Shira" за ціною 289,95 грн., в кількості 1 пляшка, фіскальний чек №129667 від 09.09.2022, час 18:04:00;
реалізація АРТ№214 Вино "Rose" за ціною 89,95 грн., в кількості 1 пляшка, АРТ№217 2204218300 вино за ціною 89,95 грн., в кількості 1 пляшка, АРТ№218 Вино "Rose" рож.с. за ціною 89,95 грн., в кількості 1 пляшка, фіскальний чек №130829 від 21.09.2022, час 18:07:00.
Відповідач в Акті зазначає, що позивачем було порушено ч. 9 ст. 153 Закону України від 19.12.1995 №481-BP "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (зі змінами та доповненнями) - "Сільські, селищні та міські ради в межах території відповідної адміністративної- територіальної одиниці можуть встановлювати заборону продажу пива, крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) у визначений рішенням таких органів час доби"). Розпорядженням Полтавської обласної військової адміністрації " №247 від 31.08.2022 "Про введення в дію рішення Ради оборони Полтавської області від 29 серпня 2022 року №23 та Рішенням №23 Ради оборони Полтавської області від 29 серпня 2022 року "Про невідкладні заходи для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави", прийнятим Головою Ради оборони Полтавської області начальним Полтавської військової адміністрації, відповідно пункту 2.2. "Встановити заборону на продаж будь-яких алгольних напоїв закладами торгівлі та громадського харчування на території Полтавської області, окрім визначеного для такого продажу часу, а саме з 12:00 до 18:00, починаючи з 01.09.2022".
Статтею 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Пунктом 44-1 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, встановлення заборони продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових суб`єктами господарювання (крім закладів ресторанного господарства) у визначений час доби в межах території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо надання органам місцевого самоврядування повноважень встановлювати обмеження продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових» внесено зміни до законодавчих актів України, зокрема, статті 15-3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», яку доповнено частиною дев`ятою такого змісту: «Сільські, селищні та міські ради в межах території відповідної адміністративно-територіальної одиниці можуть встановлювати заборону продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових суб`єктами господарювання (крім закладів ресторанного господарства) у визначений рішенням таких органів час доби».
Перелік повноважень сільського, селищного, міського голови встановлено ст.42 зазначеного Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
У зв`язку з військовою агресією Російської федерації проти України, Президент України підписав Указ №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні, згідно якого воєнний стан запроваджений на всій території України з 05 год. 30 хв. 24 лютого 2022 року.
Згідно з приписами п.13 ч.1ст.8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану забороняти у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, торгівлю алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі.
Порядок заборони торгівлі алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі, врегульованопостановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2021№ 1457 «Про затвердження Порядку заборони торгівлі зброєю ,сильнодіючими хімічними і отруйними речовинами ,а також алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі, в умовах правового режиму воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях» (далі-Порядок). Згідно зі ст. 15 вищезазначеного Закону повноваження щодо прийняття відповідних рішень передбачено для обласних, районних військових адміністрацій та військових адміністрації населених пунктів. Органи місцевого самоврядуванняв умовах воєнного стану самостійних рішень про заборону продажу алкоголю не приймають.
Відповідно до п. 3 Порядку заборона торгівлі алкогольними напоями та речовинами, виробленими на спиртовій основі, в межах території, на які вводиться воєнний стан, запроваджується шляхом видання наказу військовим командуванням разом з військовою адміністрацією (у разі її утворення) з метою забезпечення громадської безпеки і порядку. Цим же наказом визначається час введення та строк дії заборони. Наказ доводиться до виконання органів місцевого самоврядування. Застосування процедур, передбаченихЗаконом «Про засади державної регуляторної політики», як і для всіх нормативно-правових актів воєнного часу, в цьому випадку не вимагається.
Суд зазначає, що розпорядження розпорядженням Полтавської обласної військової адміністрації №247 від 31.08.2022, позивач не оспорював, воно було чинним та обов`язковим до виконання на території Полтавської області.
Отже, виходячи з вищевикладеного, рішення військової адміністрації про заборону продажу алкогольних напоїв до 12:00 та після 18:00 є законним, а висновки перевірки стосовно встановлення порушення вимоги ч. 9 ст. 153 Закону № 481-ВР є правомірними та неспростовними позивачем.
Відповідно до статті 16 Закону №481/95-ВР контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України.
До суб`єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі:
- порушення вимог статті 15- 3 цього Закону - 6800 гривень.
З огляду на встановлені обставини справи та наведені норми закону, суд дійшов висновку, що податковим органом правомірно прийнято податкове повідомлення-рішення від 26.10.2022 №0037610901 про застосування до позивача штрафних (фінансових) санкцій у вигляді штрафу в сумі 6800,00 грн. у зв`язку із фактом продажу спиртних напоїв протягом часу доби, на яким розпорядженням Полтавської обласної військової адміністрації № 247 від 31.08.2022 встановлено заборону продажу.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, перевіривши та проаналізувавши матеріали справи і надані сторонами докази за правилами, встановленими статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1ст.132 КАС України).
Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1ст.143 КАС України).
У зв`язку з відмовою у задоволенні адміністративного позову відсутні підстави для розподілу судових витрат.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9,77,132,139,143,243-246,255 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАЙН-ШОП» (70500, Запорізька область, Пологівський район, м.Оріхів, вул.Героїв Крут, буд.113, код ЄДРПОУ 41997333)до Головного управління ДПС у Полтавській області (36014, м.Полтава, вул.Європейська, 4, код ЄДРПОУ ВП 44057192) - відмовити.
Судові витрати стягненню не підлягають.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя Ж.М. Чернова
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2023 |
Оприлюднено | 06.02.2023 |
Номер документу | 108747446 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні