ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 лютого 2023 рокуЛьвівСправа № 140/3766/22 пров. № А/857/15285/22
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючий-суддя Довга О.І.,
суддя Глушко І.В.,
суддя Запотічний І.І.
секретар судового засідання Юник А.А.
за участю представників:
позивача Крючков В.О.
відповідача Наумчик Р.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції в м. Львові апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Маджестіко Україна» на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2022 року (головуючий суддя Денисюк Р.С., м. Луцьк, проголошено 14:11:11) у справі № 140/3766/22 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Маджестіко Україна» до Волинської митниці про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
В С Т А Н О В И В:
11.05.2022 позивач звернувся в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Волинської митниці про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 23.11.2021 № 0000072/7.3-19 та № 0000073/7.3-19.
Позов обгрунтовує тим, що позивач імпортує ароматизований газований напій на основі вина, одержаний в результаті природного (натурального) бродіння фруктового соку, без додання спирту, неігристий, з фактичною концентрацією спирту 7,0 об.%, у пляшках місткістю 0,75л: - FRAGOLINO BEVANDA AROMAT. A BASE DI VINO MAJESTICO alcohol 7.0%... Виробник DONELLI Vini S.P.A, торгівельна марка DONELLI, країна виробництва Італія. У поданих митних деклараціях такі напої було класифіковано за кодомУКТЗЕД2206005900 та застосовано ставку акцизного податку 126,96 грн за 1 напою. Проте, в ході проведення 08.11.2021 документальної невиїзної перевірки митний орган вказав на те, що імпортований товар є ігристим напоєм та класифікується за кодом 2206003900 згідно зУКТЗЕД, ставка акцизного податку становить 11,65 грн за 1 напою, що стало підставою для нарахування додаткових платежів та штрафних санкцій за оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями. Вказує, що митним органом не було проведено будь-яких експертиз щодо підтвердження відповідності товару за кодом 2206003900 згідно зУКТЗЕД, а всі аргументи відповідача є поверхневими та необґрунтованими. Звертає увагу на ту обставину, що відсутність рішення про визначення коду товару та випущення товару у вільний обіг, свідчить про класифікацію його митним органом відповідно до коду, заявленого у митних деклараціях.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2022 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, покликаючись на порушенням норм матеріального права просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги. Вказує, що якщо митний орган, приймаючи митну декларацію, самостійно визначає митну вартість товару та пропускає товар на митну територію України (після сплати імпортером передбачених законом податків і зборів), то в подальшому він не має правових підстав для прийняття податкових повідомлень про донарахування податкових зобов`язань, за винятком, коли за наслідками службової перевірки або розгляду кримінальної справи встановлено змову між декларантом і митним органом, спрямовану на заниження обов`язкових платежів. За встановлених обставин, визначення суми грошових зобов`язань позивача згідно оскаржуваних податкових повідомлень-рішень відбулось за відсутності результатів митного контролю, а також рішення компетентного органу про зміну класифікації товару, отриманих після закінчення процедури митного оформлення та випуску товару, тобто за відсутності правових підстав, всупереч вимог частин 4 та 7 статті 69 Митного кодексу України. Митні декларації в яких скаржник задекларував до ввезення на митну територію України товар за кодом УКТЗЕД 2206005900, були прийняті митним органом, а імпортований товар випущений у вільний обіг. У митного органу не виникало сумнівів при здійсненні митного оформлення щодо класифікації наведених товарів.
Представник позивача в судовому засіданні підтримує вимоги апеляційної скарги.
Представник відповідача заперечує доводи апеляційної скарги. Вважає, що суд першої інстанції прийняв законне і обгрунтоване рішення.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступні підстави.
Судом встановлені наступні обставини.
Декларантом ТзОВ «Маджестіко Україна» в грудні 2019 року, лютому 2020 року, травнілистопаді 2020 року здійснювалося митне оформлення товару в режимі імпорт: «Ароматизований газований напій на основі вина, одержаного в результаті природного (натурального) бродіння фруктового соку, без додавання спирту: неігристий, з фактичною концентрацією спирту 7,0 об.%, у пляшках місткістю 0,75 л, FRAGOL1NO BEVANDA AROMAT. A BASE DI VINO MAJESTICO alcohol 7.0% та FRAGOL1NO BEVANDA AROMAT. A BASE DI VINO BIANCO MAJESTICO alcohol 7.0% - 8190 пл. Виробник DONELLI Vini S.P.A, торгівельна марка DONELLI, країна виробництваІталія, одержувач ТзОВ «Маджестіко Україна» за МД від 10.12.2019 № UA205030/2019/200157, № UA205030/2019/200158, № UA205030/2019/200160, № UA205030/2019/200261, № UA205030/2019/200263, від 23.12.2019 № UA205030/2019/201653, від 24.12.2019 № UA205030/2019/201790, від 26.12.2019 № UA205030/2019/202021, № UA205030/2019/202023, №UA205030/2019/202041, від 03.02.2020 № UA205030/2020/002950, від 06.02.2020 № UA205030/2020/003441, № UA205030/2020/003443, від 12.02.2020 № UA205030/2020/004166, від 13.02.2020 № UA205030/2020/004369, від 16.05.2020 № UA205030/2020/012461, від 18.05.2020 № UA205030/2020/012503, від 19.05.2020 № UA205030/2020/012595, від 19.06.2020 № UA205030/2020/015863, від 10.07.2020 № UA205030/2020/018885, від 14.07.2020 № UA205030/2020/019352, від 29.07.2020 № UA205030/2020/021295, від 10.08.2020 № UA205030/2020/022710, від 12.08.2020 № UA205030/2020/023015, від 27.08.2020 № UA205030/2020/025003, від 07.09.2020 № UA205030/2020/026241, від 09.10.2020 № UA205030/2020/030383, від 16.11.2020 № UA205030/2020/034528.
У графі 33 вказаних декларацій товар класифіковано за кодом згідно зУКТЗЕД2206005900, у графі 47 визначено ставку акцизного податку 126,96 грн.
08.11.2021 відповідно до наказу Волинської митниці від 22.10.2021 № 309 проведено документальну невиїзну перевірку дотримання ТзОВ «Маджестіко Україна» вимог законодавства України з питань митної справи в частині правильності класифікації товару: «Ароматизований газований напій на основі вина, одержаного в результаті природного (натурального) бродіння фруктового соку, без додавання спирту, неігристий, з фактичною концентрацією спирту 7,0 об.%, у пляшках місткістю 0,75 л, FRAGOL1NO BEVANDA AROMAT. A BASE DI VINO MAJESTICO alcohol 7.0% - 8190 пл/1365 кор. 6*750 ml; FRAGOL1NO BEVANDA AROMAT. A BASE DI VINO BIANCO MAJESTICO alcohol 7.0% - 8190 пл. Виробник DONELLI Vini S.P.A, торгівельна марка DONELLI, країна виробництва - Італія за кодомУКТЗЕД2206005900 за 28 МД від 10.12.2019 № UA205030/2019/200157, № UA205030/2019/200158, № UA205030/2019/200160, № UA205030/2019/200261, № UA205030/2019/200263, від 23.12.2019 № UA205030/2019/201653, від 24.12.2019 № UA205030/2019/201790, від 26.12.2019 № UA205030/2019/202021, № UA205030/2019/202023, №UA205030/2019/202041, від 03.02.2020 № UA205030/2020/002950, від 06.02.2020 № UA205030/2020/003441, № UA205030/2020/003443, від 12.02.2020 № UA205030/2020/004166, від 13.02.2020 № UA205030/2020/004369, від 16.05.2020 № UA205030/2020/012461, від 18.05.2020 № UA205030/2020/012503, від 19.05.2020 № UA205030/2020/012595, від 19.06.2020 № UA205030/2020/015863, від 10.07.2020 № UA205030/2020/018885, від 14.07.2020 № UA205030/2020/019352, від 29.07.2020 № UA205030/2020/021295, від 10.08.2020 № UA205030/2020/022710, від 12.08.2020 № UA205030/2020/023015, від 27.08.2020 № UA205030/2020/025003, від 07.09.2020 № UA205030/2020/026241, від 09.10.2020 № UA205030/2020/030383, від 16.11.2020 № UA205030/2020/034528, за результатами якої складено акт від 11.11.201 № 0029/7.3-19/09/43309248.
Згідно з висновками акту перевірки, перевіркою встановлено порушення: частини першої статті69, статей270,257,295 Митного кодексу України(далі -МК України), правил 1, 6 Основних правил інтерпретаціїУКТЗЕДЗакону України «Про Митний тариф України», пункту214.4 статті 214, пункту215.3.1 статті 215 Податкового кодексу України(ПК України) в частині правильності класифікації товару при митному оформленні, застосуванні при цьому заниженої ставки акцизного податку, в результаті чого занижене податкове зобов`язання по сплаті акцизного податку на суму 950347,98 грн; пункту185.1. статті 185, пункту187.8 статті 187, пункту190.1 статті 190 ПК Українивнаслідок чого занижене податкове зобов`язання по сплаті податку на додану вартість на загальну суму 190069,62 грн.
В акті перевірки зазначено, що платником податків до митного оформлення на Волинську митницю,за вищевказаними МД, був наданий товар: «Ароматизований газований напій на основі вина, одержаного в результаті природного (натурального) бродіння фруктового соку, без додавання спирту, неігристий, з фактичною концентрацією спирту 7,0 об.%, у пляшках місткістю 0,75 л, FRAGOL1NO BEVANDA AROMAT. A BASE DI VINO MAJESTICO alcohol 7.0%.... Виробник DONELLI Vini S.P.A, торгівельна марка DONELLI, країна виробництваІталія».
Згідно з інформацією, яка зазначена в сертифікаті якості від виробника DONELLI Vini S.P.A, а також відповідно до інформації, яка міститься на етикетках, наклеєних на пляшках, ТзОВ «Маджестіко Україна» ввезено «ароматизований газований напій, виробництва Італії, з наступним складом напою: вино натуральне, ігристе вино, муст (виноградне сусло), воду, цукор, вуглекислий газ, ароматизатори, сульфіти, розлитим у скляні ляшки, закупорені «грибоподібними» корками, які підтримуються за допомогою кріплень, місткістю, 0,75 л, показник надлишкового тиску в посудинах становить більше 3 бар, напій не містить доданого спирту, фактична концентрація спирту при t 20 град. С становить не більше 7 об%.
Враховуючи інформацію виробника, пояснення до товарноїпозиції 2206 УКТЗЕДта Додаткову примітку 10 до групи 22, товар «Ароматизований газований напій на основі вина FRAGOLINO BEVANDA AROMAT. A BASE DI VINO MAJESTICO alcohol 7.0%...» є ігристим напоєм та класифікується за кодом 2206003900 згідно зУКТЗЕД(ставка мита 0%, ставка акцизного податку 11,65 грн за 1 л напою).
З метою правильного та однакового застосування положень Гармонізованої системи таУКТЗЕД, в ході перевірки проведений аналіз класифікаційних рішень, прийнятих митними адміністраціями країн-членів Європейського Союзу (обов`язкова тарифна інформація ВТІ), база яких розміщена на офіційному веб-порталі європейської Комісії (htths://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/ebti/ebti_details) який показує, що рішенням митних адміністрацій Франції RTC-2013-165252 від 23.04.2014, Iспанії ES2015SOL0000000001094 від 22.01.2016 аналогічні напої з вмістом алкоголю менше 7 об.% у пляшках, місткістю менше ніж 2 л класифікуються у товарній позиції 2206 (зокрема, у товарній категорії 2206 00 39).
Крім того зазначено, що 24.11.2020 Волинською митницею було прийнято рішення про визначення коду товару № KT-UA205000-0030-2020 на ідентичний товар «Ароматизований газований напій на основі вина FRAGOLINO BEVANDA AROMAT. A BASE DI VINO MAJESTICO alcohol 7.0%...», відповідно до якого зазначений товар класифіковано за кодом 2206 00 39 00 згідно зУКТ ЗЕД(ставка акцизного податку 11,65 грн за 1 л напою), отримувач ТзОВ «Маджестіко Україна».
За період, який перевірявся контролюючим органом, цим же платником податків - ТзОВ «Маджестіко Україна» було здійснено митне оформлення за МД від 30.11.2020 ІМ 40ДЕ №205030/2020/035863, від 08.06.2021 ІМ 40ДЕ №205030/2021/012597 ідентичного товару, придбаного на підставі одного й того зовнішньоекономічного контракту від 07.11.2019 № 1711за кодом товару 2206 00 39 00 згідно зУКТЗЕД(ставка мита 0%, ставка акцизного податку 11,65 грн за 1 л напою), з врахуванням прийнятого класифікаційного рішення, яке позивачем не оскаржувалось у судовому порядку, не скасоване та є чинним, що свідчить про його правомірність та обґрунтованість.
В результаті неправильної класифікації товару, ТзОВ «Маджестіко Україна» в порушення статей69,295 МК України,Закону України «Про Митний тариф України», пункту214.4 статті 214, пункту215.3.1 статті 215 ПК Українизастосовано меншу ставку акцизного податку, а саме 126,96 грн за 1 літр 100% спирту, ставка мита 0%, що призвело до заниження податкового зобов`язання зі сплати акцизного податку на суму 950347,98 грн.
В зв`язку із застосуванням неправильної ставки акцизного податку, як бази оподаткування ПДВ, ТзОВ «Маджестіко Україна» на порушення пункту190.1 статті 190 ПК Українивнаслідок чого занижене податкове зобов`язання по сплаті податку на додану вартість на загальну суму 190069,62 грн.
На підставі акту перевірки від 11.11.2021 № 0029/7.3-19/09/43309248, Волинською митницею 23.11.2022 прийнято податкові повідомлення-рішення №0000072/7.3-19, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем інші підакцизні товари іноземного виробництва на загальну суму 1187934,96 грн, в тому числі: за податковими зобов`язаннями950347,98 грн та за штрафними санкціями237586,98 грн та №0000073/7.3-19, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість на загальну суму 237587,00 грн, в тому числі: за податковими зобов`язаннями190069,62 грн та за штрафними санкціями47517,38 грн.
Позивач не погоджуючись з винесеними податковими повідомленнями-рішеннями оскаржив їх в адміністративному порядку. Рішенням Державної митної служби України за результатами розгляду скарги від 21.02.2022 № 08-1/10-06/13/1310 податкові повідомлення-рішення Волинської митниці залишено без змін, а скаргубез задоволення.
Рішенням Любомльського районного суду Волинської області від 28.04.2021 у справі № 163/452/21, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14.07.2021, постанову в.о. начальника Волинської митниці Держмитслужби Погребняка Євгена Васильовича від 17.02.2021 в справі про порушення митних правил № 0836/20500/20 про притягнення ОСОБА_1 до відповідальності заст.485 МК Україниз накладенням стягнення у вигляді штрафу визнано протиправною і скасовано; провадження в справі за протоколом про порушення митних правил № 0836/20500/20 закрито.
Не погодившись із діями відповідача позивач звернувся з позовом до суду першої інстанції.
Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, довів ті обставини, на яких ґрунтуються його заперечення.
Суд апеляційної інстанції погоджується з таким висновком з огляду на наступне.
Згідно із положеннями частини 2статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Статтею 67 Конституції Українивизначено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Засади державної митної справи, зокрема, процедури митного контролю та митного оформлення товарів, що переміщуються через митний кордон України, умови та порядок справляння митних платежів, визначаютьсяМитним кодексом Українита іншими законами України.
Згідно з вимогами частини першоїстатті 246 МК Україниметою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.
Згідно з частиною першоюстатті 248 МК Українимитне оформлення розпочинається з моменту подання митному органу декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання митним органом від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.
Відповідно до частини першоїстатті 257 МК Українидекларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.
Згідно з частиною шостоюстатті 257 МК Україниумови та порядок декларування, перелік відомостей, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення, визначаються цим Кодексом. Положення про митні декларації та форми цих декларацій затверджуються Кабінетом Міністрів України, а порядок заповнення таких декларацій та інших документів, що застосовуються під час митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, - центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно достатті 67 МК Україниукраїнська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України. ВУКТ ЗЕДтовари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів. Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду. Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів вУКТ ЗЕДвключає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків).
Статтею 68 МК Українипередбачено, що веденняУКТ ЗЕДздійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з частиною першою-п`ятоюстатті 69 МК Українитовари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених вУКТ ЗЕД. Митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно зУКТ ЗЕД. На вимогу посадової особи митного органу декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них. У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари. Під складним випадком класифікації товару розуміється випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають суперечності щодо тлумачення положеньУКТ ЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо.
Аналіз змісту вищенаведених норм дає підстави колегії суддів для висновку, що класифікацію товарів заУКТ ЗЕДздійснює особа, яка подає митну декларацію. У свою чергу, митний орган здійснює контроль за такою класифікацією і може самостійно визначити код задекларованого товару лише в тому разі, коли виявить порушення правил класифікації з боку декларанта. Повноваження митного органу щодо самостійного визначення коду товару не є дискреційними та обумовлені виключно наявністю порушення правил класифікації з боку декларанта.
З матеріалів справи вбачається, що підставою для винесення оскаржуваних податкових повідомлень-рішень стало невірне визначення декларантом коду товару згідно зУКТЗЕДта відповідно ставки акцизного податку в вищевказаних митних деклараціях в сумі 126,96 грн за 1 літр напою, тоді як, на думку митного органу, ввезений товар має класифікуватися за кодом 2206003900 згідно зУКТЗЕДта ставка акцизного податку на ввезений товар має становити 11,65 грн за 1 літр напою, оскільки ввезені напої є ігристими напоями.
Процедуру веденняУКТ ЗЕДвизначено Порядком ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 №428(Порядок №428).
Пунктом 2, 3 Порядку №428 передбачено, щоУКТЗЕДє товарною номенклатуроюМитного тарифу України, затвердженого Законом України«Про Митний тариф України», що використовується для цілей тарифного та інших видів регулювання зовнішньоекономічної діяльності, ведення статистики зовнішньої торгівлі та здійснення митного оформлення товарів.УКТЗЕДскладається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації (Гармонізована система) з урахуванням Комбінованої номенклатури Європейського Союзу (Комбінована номенклатура).
Митний тариф Українивстановлюється Законом України«Про Митний тариф України»від 04.06.2020 №674-IX.
Статтею 1 даного закону визначено, щомитний тариф Україниє невід`ємною частиною цьогоЗаконута містить перелік ставок загальнодержавного податку - ввізного мита на товари, що ввозяться на митну територію України і систематизовані згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД), складеною на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів.
Основними правилами інтерпретаціїУКТЗЕДпередбачено, що класифікація товарів вУКТЗЕДздійснюється за такими правилами: Назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користуванняУКТЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів вУКТЗЕДздійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил: (a) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який виріб стосується також некомплектного чи незавершеного виробу за умови, що він має основну властивість комплектного чи завершеного виробу. Це правило стосується також комплектного чи завершеного виробу (або такого, що класифікується як комплектний чи завершений згідно з цим правилом), незібраного чи розібраного; (b) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який матеріал чи речовину стосується також сумішей або сполук цього матеріалу чи речовини з іншими матеріалами чи речовинами. Будь-яке посилання на товар з певного матеріалу чи речовини розглядається як посилання на товар, що повністю або частково складається з цього матеріалу чи речовини. Класифікація товару, що складається більше ніж з одного матеріалу чи речовини, здійснюється відповідно до вимог правила 3.
Пунктом 6 Основних правил інтерпретаціїУКТЗЕДпередбачено, що для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatis mutandis), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.
Крім того, згідно з пунктом 3 Основних правил інтерпретаціїУКТЗЕДу разі якщо згідно з правилом 2 (b) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд (prіma facіe) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином: (a) перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний його опис. Проте в разі коли кожна з двох або більше товарних позицій стосується лише частини матеріалів чи речовин, що входять до складу суміші чи багатокомпонентного товару, або лише частини товарів, що надходять у продаж у наборі для роздрібної торгівлі, такі товарні позиції вважаються рівнозначними щодо цього товару, навіть якщо в одній з них подається повніший або точніший опис цього товару; (b) суміші, багатокомпонентні товари, які складаються з різних матеріалів або вироблені з різних компонентів, товари, що надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікація яких не може здійснюватися згідно з правилом 3 (a), повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, який визначає основні властивості цих товарів, за умови, що цей критерій можна застосувати; (c) товар, класифікацію якого не можна здійснити відповідно до правила 3 (a) або 3 (b), повинен класифікуватися в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів товарних позицій, що розглядаються.
Товар, який не може бути класифікований згідно з вищезазначеними правилами, класифікується в товарній позиції, яка відповідає товарам, що найбільше подібні до тих, що розглядаються (пункт 4 Основних правил інтерпретаціїУКТЗЕД).
Отже, при віднесенні товару до тієї чи іншої позиції слід виходити з більш конкретного опису товару, його характеристик та призначення.
На виконання положеньстатті 68 Митного кодексу України, Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 №428Про затвердження Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів Українинаказом Державної митної служби України від 14.07.2020 №256 затверджено Пояснення до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності.
Відповідно до Пояснення І до товарної позиції 2204 «Вина виноградні, включаючи вина кріплені; сусло виноградне, крім того, що включено до товарної позиції 2009» до товарної позиції 2204 згідно зУКТ ЗЕДдо цієї товарної позиції не включаються, зокрема, напої на основі вина товарної позиції 2205.
Товарна позиція 2205 згідно зУКТ ЗЕДвключає вермут та інше вино виноградне, з доданням рослинних або ароматичних речовий. До цієї товарної позиції включається цілий ряд напоїв (зазвичай використовуваних як аперитиви чи топіки), приготовлених з вина зі свіжого винограду товарної позиції 2204, з використанням рослин (коренів, листя, плодів і т.д.) або ароматичних речовин.
Проте згідно з додатковою приміткою 7 до товарної позиції 2205 згідно зУКТ ЗЕДвключаються лише вермут та інші вина із свіжого винограду, які приправлені рослинними або ароматичними речовинами і в яких вміст фактичної концентрації спирту становить 7 об.% або більше.
Відповідно до додаткових пояснень до товарної позиції 2205 згідно зУКТ ЗЕДпродукти з фактичною об`ємною концентрацією спирту менше як 7 об. % входять в товарну підпозицію 2206 00. «Фактична концентрація спирту за об`ємом» означає число об`ємів чистого спирту при температурі 20 С у 100 об`ємах продукту при цій температурі (пункт «а» додаткової примітки 2 до товарної групи 22 згідно зУКТ ЗЕД).
Товарна позиція 2206 включає інші зброджені напої (наприклад, сидр, перрі (грушевий напій), напій медовий, саке); суміші із зброджених напоїв та суміші зброджених напоїв з безалкогольними напоями, в іншому місці не зазначені.
Згідно з пунктом 10 Пояснень до товарної позиції 2206 згідно зУКТЗЕДусі напої, які до неї включаються, можуть бути або природно ігристими, або штучно насиченими діоксидом вуглецю.
Додатковою приміткою 9 до товарної групи 22 згідно зУКТЗЕДвизначено, що у товарних підкатегоріях 2206 00 31 00 і 2206 00 39 00 "ігристими" вважаються: зброджені напої у пляшках, закріплених "грибоподібними" корками, які підтримуються за допомогою кріплень чи зав`язок, зброджені напої в іншій тарі, які мають надмірний тиск не менш як 1,5 бар, вимірюваний при температурі 20 °С.
Апеляційний суд зазначає, що при поданні митних декларацій декларантом позивача в графі 33 вищевказаних МД код товару зазначено 2206005900, що згідно зУКТЗЕДкласифікується, якІншi зброджені напої (наприклад, сидр, перрi (грушевий напій), напiй медовий); суміші із зброджених напоїв та суміші зброджених напоїв з безалкогольними напоями, в іншому місці не зазначені: iншi-більш як 2 л.
У свою чергу, актом перевірки Волинської митниці встановлено факт невірної класифікації товару «Ароматизований газований напій на основі вина FRAGOLINO BEVANDA AROMAT. A BASE DI VINO MAJESTICO alcohol 7.0%...» та класифіковано його за кодом 2206003900 згідно зУКТЗЕДта ставкою акцизного податку 11,65 грн за 1 л напою.
Колегія суддів не погоджується із такою класифікацією товару позивачем, з наступних підстав.
Відповідно до примітки 9 до групи 22 Основних правил інтерпретаціїУКТЗЕДу товарних підкатегоріях 2206 00 31 00 і 2206 00 39 00 "ігристими" вважаються: зброджені напої у пляшках, закріплених "грибоподібними" корками, які підтримуються за допомогою кріплень чи зав`язок, зброджені напої в іншій тарі, які мають надмірний тиск не менш як 1,5 бар, вимірюваний при температурі 20 °С.
Апеляційний суд вважає, що імпортований позивачем товар «Ароматизований газований напій на основі вина, одержаного в результаті природного (натурального) бродіння фруктового соку, без додавання спирту: неігристий, з фактичною концентрацією спирту 7,0 об.%, у пляшках місткістю 0,75 л, FRAGOL1NO BEVANDA AROMAT. A BASE DI VINO MAJESTICO alcohol 7.0% та FRAGOL1NO BEVANDA AROMAT. A BASE DI VINO BIANCO MAJESTICO alcohol 7.0% - 8190 пл. Виробник DONELLI Vini S.P.A, торгівельна марка DONELLI, країна виробництваІталія, має бути класифікований за десятизнаковим цифровим кодовим позначенням товарів вУКТ ЗЕД2206 00 39 00.
Відповідно до статті 67 МК України, цей товар має товарну підкатегорію (десять знаків) - 2206 00 39 00, що включена до товарної позиції (перші чотири знаки) - 2206.
Згідно з Митним тарифом України(УКТ ЗЕД), що є додатком до Закону України «Про Митний тариф України», до цієї товарної позиції включаються такі товари: 2206 00 Іншi зброджені напої (наприклад, сидр, перрi (грушевий напій), напiй медовий); суміші із зброджених напоїв та суміші зброджених напоїв з безалкогольними напоями, в іншому місці не зазначені; 2206 00 10 00- пiкетншi,- iгристi; 2206 00 31 00 -сидр i перрi; 2206 00 39 00-ншi-неiгристi, у посудинах мiсткiстю:- 2 л або менше; 2206 00 51 00 - сидр i перрi; 2206 00 59 00 -ншiбільш як 2 л; 2206 00 81 00-сидр i перрi; 2206 00 89 00 інші.
Отже, до товарної позиції з кодом 2206, яка включає товарну підкатегорію 2206003900 (- інші; неігристі), можуть включатись: інші зброджені напої, суміші із зброджених напоїв і суміші зброджених напоїв з безалкогольними напоями, якщо вони не зазначені в іншому місці та за умови, що вони не є пікетом, є ігристими та не є сидром та перрі, у посудинах мiсткiстю 2 л або менше.
З матеріалів справи вбачається, що імпортований товар (Ароматизований газований напій на основі вина, одержаного в результаті природного (натурального) бродіння фруктового соку, без додавання спирту: неігристий, з фактичною концентрацією спирту 7,0 об.%, у пляшках місткістю 0,75 л, FRAGOL1NO BEVANDA AROMAT. A BASE DI VINO MAJESTICO alcohol 7.0% та FRAGOL1NO BEVANDA AROMAT. A BASE DI VINO BIANCO MAJESTICO alcohol 7.0% - 8190 пл. Виробник DONELLI Vini S.P.A, торгівельна марка DONELLI, країна виробництваІталія) за своєю суттю та технологією виробництва, є алкогольним напоєм на основі виноградного вина з додаванням води, цукру, ароматизаторів, тощо, що підтверджується складом напоїв, сертифікатами якості виробника товару.
З урахуванням і того, що пляшки закупорені "грибоподібними" корками, які підтримуються за допомогою кріплень чи зав`язок, товар класифікується у товарній підкатегорії 2206003900 як ігристий напій.
В той же час, до товарної підкатегорії 2206 00 59 00 включаються iншi напої місткістю більше як 2 літри.
Колегія суддів зазначає, що згідно з інформацією, яка зазначена в сертифікаті якості від виробника DONELLI Vini S.P.A, а також відповідно до інформації, яка міститься на етикетках, наклеєних на пляшках, ТзОВ «Маджестіко Україна» ввезено «ароматизований газований напій, виробництва Італії, з наступним складом напою: вино натуральне, ігристе вино, муст, (виноградне сусло), вода, цукор, вуглекислий газ, ароматизатори, сульфіти, розлите у скляні ляшки, закупорені «грибоподібними» корками, які підтримуються за допомогою кріплень, місткістю, 0,75 л, показник надлишкового тиску в посудинах становить більше 3 бар, напій не містить доданого спирту, фактична концентрація спирту при t 20 град. С становить не більше 7 об%.
Враховуючи інформацію виробника, пояснення до товарноїпозиції 2206 УКТЗЕДта Додаткову примітку 10 до групи 22, суд приходить до висновку, що товар «Ароматизований газований напій на основі вина FRAGOLINO BEVANDA AROMAT. A BASE DI VINO MAJESTICO alcohol 7.0%...» є ігристим напоєм та має класифікуватися за кодом 2206003900 згідно зУКТЗЕД.
Крім того, апеляційний суд враховує і те, що 24.11.2020 Волинською митницею було прийнято рішення про визначення коду товару № KT-UA205000-0030-2020 на ідентичний товар, який імпортовано ТзОВ «Маджестіко Україна» -«Ароматизований газований напій на основі вина FRAGOLINO BEVANDA AROMAT. A BASE DI VINO MAJESTICO alcohol 7.0%...», відповідно до якого зазначений товар класифіковано декларантом за кодом 2206 00 39 00 згідно зУКТ ЗЕД(ставка акцизного податку 11,65 грн за 1 л напою).
Також за період, який перевірявся контролюючим органом, цим же платником податків - ТзОВ «Маджестіко Україна» було здійснено митне оформлення за МД від 30.11.2020 ІМ 40ДЕ №205030/2020/035863, від 08.06.2021 ІМ 40ДЕ №205030/2021/012597 ідентичного товару, придбаного на підставі одного й того зовнішньоекономічного контракту від 07.11.2019 № 1711за кодом товару 2206 00 39 00 згідно зУКТЗЕД(ставка мита 0%, ставка акцизного податку 11,65 грн за 1 л напою). Митним органом було прийняте класифікаційне рішення, яке позивачем не оскаржувалось у судовому порядку, не скасоване та є чинним, що свідчить про його правомірність та обґрунтованість.
Отже, з врахуванням наведеного суд приходить до висновку, що позивачем імпортовано товар FRAGOL1NO BEVANDA AROMAT. A BASE DI VINO MAJESTICO alcohol 7.0% та FRAGOL1NO BEVANDA AROMAT. A BASE DI VINO BIANCO MAJESTICO alcohol 7.0%, який має класифікуватися за десятизнаковим цифровим кодовим позначенням товарів вУКТ ЗЕД2206 00 39 00.
Враховуючи наявні у матеріалах справи докази, суд вважає, що імпортований позивачем товар є ароматизований ігристий напій на основі вина, а відтак, з врахуванням зазначеного, найбільш точний опис цього товару для цілей оподаткування акцизним податком відповідає опису: вина ігристі та вина газовані, зброджені напої, вина (напої) ароматизовані ігристі (газовані), фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 відсотків об`ємних одиниць етилового спирту, за умови що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження, які розливаються у пляшки, закорковані спеціальними пробками для таких напоїв типу "гриб", що утримуються на місці за допомогою стяжок або застібок, та/або мають надмірний тиск, спричинений наявністю діоксиду вуглецю у розчині на рівні не менше 1 бар при температурі 20° C.
Пунктом214.4 статі 214 ПК України передбачено, що у разі обчислення податку із застосуванням специфічних ставок з підакцизних товарів (продукції) базою оподаткування є їх величина, визначена в одиницях виміру ваги, об`єму, кількості товару (продукції), об`єму циліндрів двигуна автомобіля або в інших натуральних показниках.
Ставки акцизного податку та перелік товарів з яких цей податок справляється наведено встатті 215 ПК України.
Відповідно до підпункту215.3.1 пункту 215.3 статті 215 ПК Україниподаток справляється з таких товарів та обчислюється за такими ставками: спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво: 2204, 2205, 2206 (алкогольні напої з доданням або без додання етилового спирту в іншому місці не зазначені) алкогольні напої, фактична міцність яких вища за 22 відсотки об`ємних одиниць етилового спирту, інші суміші із зброджених напоїв та суміші на основі зброджених напоїв, ставка податку 126,96 гривень за 1 літр 100 відсоткового спирту; 2204 10, 2204 21 06 00, 204 21 07 00, 2204 21 08 00, 2204 21 09 00, 2204 29 10 00, 2205 10 10 00, 2205 90 10 00, 2206 00 39 00 вина ігристі та вина газовані, зброджені напої, вина (напої) ароматизовані ігристі (газовані), фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 відсотків об`ємних одиниць етилового спирту, за умови що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження, які розливаються у пляшки, закорковані спеціальними пробками для таких напоїв типу "гриб", що утримуються на місці за допомогою стяжок або застібок, та/або мають надмірний тиск, спричинений наявністю діоксиду вуглецю у розчині на рівні не менше 1 бар при температурі 20°С, ставка акцизного податку 11,65 грн.
Наведена норма уПК Українивикладена у вигляді таблиці, зміст якої свідчить про те, що фактично положення підпункту215.3.1 пункту 215.3 статті 215 ПК Українивідсилають для цілей визначення ставки податку до коду згідно зУКТ ЗЕДта опису товару згідно зУКТ ЗЕД. При цьому, в разі якщо відповідний код міститься у двох рядках визначеної підпунктом215.3.1 пункту 215.3 статті 215 ПК Українитаблиці, що надає можливість обрати різні ставки акцизного податку.
Такий висновок підтверджується, зокрема, і тим, що підпунктом215.3.1 пункту 215.3 статті 215 ПК Українипередбачено можливість за товари з кодами товарної підкатегорії 22 0510 1000 та 22 0590 1000 визначати ставку акцизного податку на рівні 0,01 грн за 1 л або 11,65 грн; стосується аналогічно і щодо товарів за товарними позиціями 2204, 2295, 2206, де, залежно від опису товару, надано можливість визначати ставку акцизного податку на рівні 8,02 грн за 1 л та 126,96 грн за 1 літр100-відсоткового спирту.
У даній справі, митний орган вважав, що ставка акцизного податку ввезеного позивачем товару з кодом товарної підкатегорії заУКТ ЗЕД2206 00 39 00 повинна становити 11,65 грн.
Вказана ставка акцизного податку згідно з підпунктом215.3.1пункту215.3статті215 ПК України підлягає використанню за операціями з товарами з кодами згідно зУКТ ЗЕД2204 10, 2204 21 06 00, 2204 21 07 00, 2204 21 08 00, 2204 21 09 00, 2204 29 10 00, 2205 10 10 00, 2205 90 10 00, 2206 00 39 00. При цьому, за змістом наведених положень Податкового Кодексу України ці товари повинні відповідати усім наведеним критеріям опису, а саме: вина ігристі та вина газовані, зброджені напої, вина (напої) ароматизовані ігристі (газовані), фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 відсотків об`ємних одиниць етилового спирту, за умови що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження, які розливаються у пляшки, закорковані спеціальними пробками для таких напоїв типу «гриб», що утримуються на місці за допомогою стяжок або застібок, та/або мають надмірний тиск, спричинений наявністю діоксиду вуглецю у розчині на рівні не менше 1 бар при температурі 20C.
На думку апеляційного суду, відповідачем доведено, що позивачем ввозився товар, що відповідає зазначеному вище опису за всіма вищеозначеними критеріями. Згідно ж наявних у матеріалах справи доказів вбачається, що ввозився товар за кодом 2206 00 39 00, який за описом товару є ароматизованим напоєм, ігристим, на основі вина.
Отже, враховуючи наявні у матеріалах справи докази, колегія суддів вважає, що імпортований позивачем товар за суттю та технологією виробництва є ароматизованим ігристим напоєм на основі вина, а відтак, з врахуванням зазначеного, найбільш точний опис цього товару для цілей оподаткування акцизним податком відповідає опису: вина ігристі та вина газовані, зброджені напої, вина (напої) ароматизовані ігристі (газовані), фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 відсотків об`ємних одиниць етилового спирту, за умови що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження, які розливаються у пляшки, закорковані спеціальними пробками для таких напоїв типу "гриб", що утримуються на місці за допомогою стяжок або застібок, та/або мають надмірний тиск, спричинений наявністю діоксиду вуглецю у розчині на рівні не менше 1 бар при температурі 20° C.
Таким чином, на переконання суду апеляційної інстанції, товар, що ввозився позивачем, і за кодом і за описом, відповідно до наведеної у підпункті215.3.1 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу Українитаблиці, підлягає оподаткуванню за ставкою акцизного податку, що становить 11,65 грн за л.
Щодо твердження апелянта про те, що відсутність рішення про визначення коду товару та випущення товару у вільний обіг свідчить про класифікацію його митним органом відповідно до коду, заявленого у митній декларації, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з частиною четвертоюстатті 69 МК Україниу разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари.
Відповідно до пункту 23 Порядку роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 650у разі виявлення після митного оформлення товарів порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари за результатами проведення документальної перевірки з дотриманням вимог законодавства України з питань державної митної справи в порядку, визначеному статтями 345-354 Кодексу. Рішення у цьому випадку не виноситься, а в разі наявності прийнятого рішення воно відкликається відповідно до положень, визначених пунктами 20-22 цього розділу, до завершення документальної перевірки.
Відповідно до пункту 3 частини третьоїстатті 345 МК Українимитні органи мають право здійснювати митний контроль шляхом проведення документальних виїзних (планових або позапланових) та документальних невиїзних перевірок дотримання законодавства України з питань державної митної справи, зокрема, щодо правильності класифікації згідно з УКТ ЗЕД товарів, щодо яких проведено митне оформлення.
Відповідно до частини другоїстатті 351 МК Українидокументальна невиїзна перевірка проводиться у разі: 1) виявлення ознак, що свідчать про можливе порушення законодавства України з питань митної справи, за результатами аналізу електронних копій митних декларацій, інформації, що стосується товарів, митне оформлення яких завершено, отриманої від суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності та виробників таких товарів, з висновків акредитованих відповідно до законодавства експертів; 2) надходження від уповноважених органів іноземних держав документально підтвердженої інформації про непідтвердження автентичності поданих митному органу документів щодо товарів, митне оформлення яких завершено, недостовірність відомостей, що в них містяться, а також запитів стосовно надання інформації про зовнішньоекономічні операції, які здійснювалися за участю суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності - резидентів України.
Отже, колегія суддів зазначає, що у разі виявлення після митного оформлення товарів порушення правил класифікації товарів, митний орган має право самостійно класифікувати такі товари за результатами проведення документальної перевірки. Відтак, твердження апелянта щодо незаконності донарахування грошових зобов`язань після завершення митного оформлення товарів за вищевказаними МД є безпідставними.
Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що суд першої інстанції, зробивши системний аналіз положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, дійшов вірного висновку про відмову в задоволенні позову, а тому апеляційну скаргу слід відхилити.
Згідно зст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зазначене положення поширюється на доказування правомірності оскаржуваного рішення (дії чи бездіяльності). Окрім доказування правових підстав для рішення (тобто правомірності), суб`єкт владних повноважень повинен доказувати фактичну підставу, тобто наявність фактів, з якими закон пов`язує можливість прийняття рішення, вчинення дії чи утримання від неї.
В розумінні ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним, обґрунтованим та відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та прийняв рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.
Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись 243,250,308,310,315,316,321,322,325,329 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Маджестіко Україна» залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2022 року у справі № 140/3766/22 без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня проголошення, у разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя О. І. Довга судді І. В. Глушко І. І. Запотічний
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.02.2023 |
Оприлюднено | 06.02.2023 |
Номер документу | 108779137 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довга Ольга Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні